Jani Golob Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani KAKO SMO SNEMALI PORTRET ZVONIMIRJA CIGLIÈA O skladatelju Zvonimirju Ciglièu Zvonimir Cigliè je bil s svojimi deli kar pogosto na programih Simfonikov RTV, predvsem po zaslugi najveèjega ambasadorja slovenske glasbe med dirigenti, Antona Nanuta. Kot èlan tega orkestra sem igral kar nekaj Ciglièevih del. Tudi po tem, ko mu je bolezen oteila pojavljanje v javnosti, je Zvonimir Cigliè zelo natanèno sledil glasbenim dogodkom in bil o vsem zelo dobro pouèen. Bil je tudi zbiralec vinilnih in CD plošè, na VHS pa je snemal glasbene oddaje, kolikor je bilo paè takrat mogoèe. Tenorist Jurij Reja mi je kot uredniku uredništva za resno glasbo RTV Slovenija ob priliki predlagal, da bi za TV posnel ciklus Ciglièevih pesmi Erotikon. Posnetek smo proti koncu osemdesetih let naredili, reiser pa je v oddajo vkljuèil tudi posnetek umetniške slike neke matere. Po predvajanju oddaje, me je Zvonimir Cigliè poklical in elel, da ga z reiserjem obišèeva. Razloil naj bi nama popolnoma neprimerno izbiro slike v oddaji. Na obisk sem šel sam. Skladatelj mi je najprej razloil, da je pesmi posvetil svoji takratni eni, ki je bila lepotica. Pokazal je tudi njeno sliko. Dogovorila sva se, da bomo oddajo popravili in s primernim pojasnilom ponovno predvajali. Tedaj sem se prviè dalj èasa pogovarjal z Zvonimirjem Ciglièem in moj obisk je trajal kar nekaj ur. Kasneje sem spoznal, da je skladatelj svoja spoznanja in glasbene nazore nesebièno delil predvsem z glasbeniki, ki so mu prisluhnili. Takrat sem prviè slišal za njegovo jungovsko razlago o ustvarjalnosti nasploh. Ko smo popravljeno oddajo ponovno predvajali, se je Zvonimir Cigliè po telefonu zahvalil za izpolnjeno obljubo. O reiserju Filipu Robarju - Dorinu Reiser Filip Robar - Dorin je kot zunanji sodelavec RTV Slovenija v devetdesetih letih zanjo posnel kar nekaj portretnih oddaj o slovenskih skladateljih. Najprej je leta 1990 za televizijo nastal duhovit portret zanimivega, v Nemèiji delujoèega skladatelja Janka Jezovška z naslovom Opera mobile. Sledila je oddaja o Novembrskih pesmih akademika Lojzeta Lebièa, v kateri se je reiser v svojem filmskemu snovanju vraèal v “novomeško pomlad” in seveda tudi k Miranu Jarcu, èigar verzi so navdihnili skladatelja. Oddaja nosi naslov Najpomembnejše se sporoèa v tišini (1993). Ponudbe reiserja Filipa Robarja - Dorina so bile v primerjavi z nekaterimi drugimi zelo konkretne in vsebinsko domišljene. S skladateljem Lebièem sta se najprej dogovarjala za snemanje 117 Jani Golob, KAKO SMO SNEMALI PORTRET ZVONIMIRJA CIGLIÈA oddaje o njegovi orkestralni skladbi Nicina, vendar je osamosvojitvena vojna namero prepreèila. Po mojem mnenju je reiser Robar v oddaji Najpomembnejše se sporoèa v tišini skladatelja Lojzeta Lebièa predstavil odlièno. Sledil je portret Vinka Globokarja, in sicer kot poglobljen vpogled v skladateljevo delo, oddaja pa nosi naslov Dialog o vodi (1996). Prav uspešnost Dorinovih oddaj je botrovala temu, da sem mu kot urednik uredništva za resno glasbo leta 1996 ponudil snemanje portreta Zvonimirja Ciglièa, in sicer s pripombo, da ne bo lahko. In ni bilo lahko. Kako smo snemali Zdravstveno stanje skladatelja je dovoljevalo le snemanje pri njemu doma in to le ob doloèenih urah. Tako je bila minimalna TV ekipa v bistvu v stanju pripravljenosti in je èakala na klic gospe Anice Cigliè, skladateljeve soproge. Skladatelj je imel skrbno pripravljene izjave, tako o svojem ivljenju kot o glasbi. Primerjava s posnetki njegovih starejših intervjujev (npr. s Kristijanom Ukmarjem leta 1986) pa je pokazala, da so bile njegove izjave izjemno premišljene in tudi po nekaj letih med seboj popolnoma identiène (prim. njegov komentar na CD-ju Zvonimir Cigliè skladatelj, dirigent, pedagog, 1996). Zvonimir Cigliè je svojo samoto izkoristil tako, da je natanèno opredelil svoje nazore in jih lahko do vejice natanèno izrazil v izbranem trenutku. Prav tako je imel urejeno slikovno gradivo in fotografije. Zaradi nekaterih preteklih izkušenj pa je bil do televizije precej nezaupljiv. Pa se je zgodilo, da je z akumulatorji v pasu napajana ENG kamera prenehala delovati, ko je bil portretiranec v najveèjem zanosu. Vsa ekipa je bila obtoena zarote in postavljena pred vrata. Trajalo je kar nekaj èasa in potrebnih je bilo veè posredovanj, da so se èustva umirila in se je snemanje lahko nadaljevalo. Od vsega zaèetka je bilo popolnoma jasno, da bo portret Zvonimirja Ciglièa lahko le tak, kot si ga predstavlja portretiranec. Kakršenkoli scenarij ne bi imel nobenega smisla. Tega se je zelo dobro zavedal tudi Filip Robar - Dorin in je skrbel bolj za kompozicijo slike, svetlobo oz. estetsko plat portreta. Ves posneti slikovni in tonski material je smiselno in estetsko uporabil pri konèni montai oddaje, ki je dobila naslov Eros-Thanatos (1996). Po predvajanju oddaje Takoj po predvajanju oddaje je poklical skladatelj Milan Stibilj, ki ga je portret izredno zabaval, saj je bil po njegovih besedah »Zvone tak kot je«. Strinjala sva se, da drugaèe sploh ne bi bilo mogoèe. 118 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) Zvonimir Cigliè je ob priliki reiserja in mene povabil domov na kosilo, ki ga je odlièno pripravila soproga Anica. V prijetnem kramljanju je minilo popoldne, vse pomisleke in nezaupanje je zamenjala radost ob korektno narejeni in tudi odmevni oddaji, kakor je menil portretiranec. Kasneje me je še veèkrat poklical na razgovor, in sicer v obdobju, ko je dr. Franc Krinar pripravljal njegovo biografijo (v letih 2004/05). Tako sem lahko vzporedno spremljal nastanek knjige, saj je Zvone po tradiciji reproduciral svoje ivljenje in lastne nazore (le brez kratic imen, kot je v biografiji). Ta prièevanja so bila izredno dragocena, saj so mi pojasnila mnogo nerazumljenih dogodkov v slovenski glasbeni zgodovini ter dopolnjevala in tudi potrjevala nekatera prièevanja Milana Stibilja, ki se je tako kot Cigliè umaknil v samoto. V èasu, ko sem k Ciglièu zahajal pogosteje, mi je ponudil vso svojo zbirko CD-jev, ki je obsegala veè kot 700 naslovov. Razlog je bil v nameri, da proda stanovanje in v slutnji svojega slovesa. Rekel sem mu, da imam velik problem e s svojimi zgošèenkami in pomanjkanjem prostora zanje. Tako sva se dogovorila, da bo svojo zbirko poklonil knjinici Akademije za glasbo, mene pa je zadolil, da to izpeljem. Danes je v knjinici AG ohranjeno celotno Ciglièevo audio gradivo. Kot darilo skladatelja, ki je skrbno izbiral najboljše izvedbe velikih umetnin glasbene dedišèine, je vodeno pod naslovom »Zbirka Zvonimirja Ciglièa«, v kateri so izbrani vrhunski posnetki resne glasbe, koncerti, simfonije in opere … (cca 1000 CD-jev). Ko je Zvonim Cigliè z arom govoril o glasbi, je imel na obrazu poseben, poduhovljen blag izraz in pogled. Takega se elim spominjati in takega se spominjam. 119 Jani Golob, KAKO SMO SNEMALI PORTRET ZVONIMIRJA CIGLIÈA