i i “492-Rojko-Namizna” — 2010/6/2 — 10:20 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 8 (1980/1981) Številka 3 Strani 143–145 Roman Rojko: NAMIZNA AVTOMOBILSKA DIRKA Ključne besede: fizika. Elektronska verzija: http://www.presek.si/8/492-Rojko.pdf c© 1981 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. FIZIKA NN1 1Z I~A AVTOMOB 1LSKA DIRKA Og le da l i s i bomo zan imivo iqro za več igra lcev. Vzemimo pa pi r z nizkim karom ( naj manj format A4) i n na r i š i mo na njem av tomob i l - sk o s t e zo po lj ubne obl ik e , s t ar t i n c i lj ( l ahko s t a skup a j) pa na r i š i mo kot r a vni č r t i . Z žrebom d o l o či m o vr stni red a vto mob i - l ov ( te kmova lcev) in razdel i mo st artna me st a . Nato se z ač n e dir ka i n prv i avto se požen e na pr e j . Zmaaa avto , ki Drv i prevoz i c i l j no črto . Kako voz i mo? Osnov na eno t a pot i na j bo st r anic a kvadr ata, avto - mobi li pa s e g ib l j ejo (skačejo) po k ri ži š č ih mr e že . Vsa k i ara - l ee , ki j e na vrst i. mo ra pr ema kni t i s voje vo z il o po naslednjih pra vil ih : 1) Hi t r ost se lahko spreme ni za 1 , O ali - 1 e no to na qo te zo v obe h pr a vokot ni h smereh . S t em smo def in i rali na jvečji po s p ~ še k i n najv e č j e za viran j e ( neg a t i vni posp eš e k) vs eh a vtom ob i l ov. 2 ) Noben avto ne mor e priti na mes to , kjer s e že nah a j a dr ug a vt o . 3) Avto . ki ga zan e s e s pr one (t o se na vadn o zgodi zar adi pre - pozneg a za vir anj a ) , ne more v e č voz i t i . Dal ji c a , ki veže dva za pore dna polož a ja a vt omobila, mora v ce lot i l e ža ti znot r a j pr oge. Pogl obimo se še mal o v t ehn i ko vožnje . Pot . hitros t in pos neše k so ses t a vl j eni i z dveh de l ov, n a m r e č iz komponente v smeri se - ver - zah od ( ab sci s a ) i n komp onente v sme r i sever -ju g ( or din a t a ) . 14 3 Hi trost s e l ahko v vs a ki po t ezi pov e ra za en ot o (p osne šek 1 ) . os t a ne i st a ( pos pe še k O) al i na s e za enot o ~ m a n j š a (p os pešek - 1 ) . To seved a vel ja z a obe kompnne nt i, saj d r uoače ne bi mog l i vo z i t i v o vink ih . če s e j e na pr i me r av tomobil v nre jšnj i po te - zi pre ma kni l za 3 eno t e proti vz hod u i n 1 enoto pr o t i seve r u . se sme se daj pr emakni t i za 2 , 3 a l i 4 eno te orot i vZhodu i n za O, 1 ali 2 en oti pr o t i s e ve r u . On l ejmo s i t o š e na s liki : START 2 S l i ka 1 C IL J 17 /Ij 5 Važen e lement d i rke j e se ve da z avir anje in j e zar adi te na vo ž - nja v ov i nk ih prece j zap lete na. K hi t r os t i pa na jbo lj orispev a vožn ja tes no o b notr an j em ro bu ov i nka . O dve č je pr ipo mba , da vQ z i l a na zače t k u dirk e miru jej o . Vso d irko si bomo o z načeva l i s pisa li raz l i č nih ba rv , vs e po lo - ž a j e i ste ga avtomobi la pa bomo s pr ot i pove z ova l i z dal j i c ami . Te dal ji c e nam bodo na ko nc u tekmovanja l e po pr ikaza le po t i a v - to mo bi lov , ki s o z e lo po dob ne prav i m. Pa s i og le jmo še pr imer ma nJ se t e kme dveh a vto mobilov. prvemu rec i mo O, dr ugemu pa • . Pr v i av to i ma ne ka j pre dno st i pred os t a limi, kar ni za dir k a č e f o r mul e e na n i č nov eqa . 144 D i r k & ze lo lapo Ilustrfrajo giba- n i e v o z l l . JF posebef pa f i z i k a l - ne pojma, kot so p e t , h f t r o s t i n pospe£ek. Kaj pa Eas, boste vpra- 9 a l i . Y gibanfu vendar ne gre brez tasa. Ta boao t a k o j vredili. Reel rno* da naredi vs8k igralec eno pp tezo na minuto. Zaslenjadao pawsod *na potexom a *ne mfnutow, pa so pravIIne enote tu . Pa v e l i k o veselja z igrof