Gospa in služkinja. ELO se zanimam za ženske socialne probleme, predvsem pa zadnje čase pot svečam pozornost velikemu boju med gospo in služkinjo. Ker gre o gospe j Korenovi, soprogi finančnega nadsvetnika glas, da z iz; redno marljivostjo in čudovito vztrajnostjo rešuje to pereče vprašanje, sem se napotila do nje. — Klanjam se, gospa Korenova! Z vami ima čast govoriti tainta, tako in tako . .. Občus dujem vašo vztrajnost, duhovitost, pogum v • borbi za svete pravice gospodinj. Bila bi vam silno hvaležna, ko bi mi razjasnili svoje nas zore o služkinjah. — Kaj naj vam povem, gospa! se je vzhu čena začudila nova znanka. Kje naj začnem? Njih pretirane zahteve ... — Malo dela, velika plača ... — Nezaslišana domišljavost... — Vsak mesec dopust... — Resnično, dopust bi hotele mlade go* spice s planin! Na letovišče bi hodile, me pa naj bi se mučile v mestni vročini! In z otroci... — Ne ljubijo jih ... — Ko bi le to bilo! Naša Rezika je Sla= vici trdo zubranilii, ko ie le-ta hotelu vzeti marmelado iz omare. Kakšna surovost proti otroku, ki je hotel utešiti glad! Ko sem ji polo* žila na srce, naj brzda divjo gorjansko naravo, je udarila v jok in mrmrala: Bom šla služit tie, kier otrok ni! Kakor da bi mi otroka zavidala! Oh gospa, te nerode človeku ... — Posodo pobijajo ... — O draga moja, ko bi le to bilo! Posodo je mogoče kupiti, če jo Rezika pobije. Nikdar pa ne ugleda, ki ga poruši. Ali ni zadnjič pove* dala služkinji zdravnikove gospe, da si jaz obračam blago oblek, tako da mi je zdravnic kova začela na plesu zlobno razlagati, kake važnosti je za gospodinjo, če zna sama krojiti in šivati! Drugič, ko smo imeli goste, so se ji črevlji zamotali v preproge, da je treščila rav> no med kolena našega doktorja Hrena, in mu opljuskala belo poletno obleko s črno kavo. In zamislite si vrhunec predrznosti! Ko pridem včeraj nenadoma domov (vozabila sem bila rokovice), jo najdem, da trka z debelimi prsti po tipkah na klavirju. To ne pomeni nič več in nič manj — gospa Korenova dviga grozeči ka* zalec — kot nov upor proti moji oblasti. Ali mi ne bo morda prišla Rezika lepega dne in mi potuhnjeno da v vednosti: Gospa, meni muzu ka dopade, bom malo na klavir zaigrala. Ta grozna misel je izbila dno vsemu in zato sem Reziko... — odpustila? — Ne, oštela sem jo tako, da je zaslutila, kake pravice ima gospodinja. Ko sem včeraj jaz po klavirskem nastopu slonela na divanu, da si pomirim burno srce, je žvižgala Rezika v kuhinji »Na planincah solnčece sije«! Bilo mi je za obupati.« Tudi mene se je polastil obup. Solze so mi zalile oči, gnjev je stisnil srce. Vstala sem, stis> nila nesrečni gospe roko in se v globoki potn tosti napotila domov. Resnično, ta socialni problem je zapleten. Treba bo poiskati še Reziko. Rezike ni težko dobiti. Vsako nedeljo po* sveti dve uri blagru svoje duše. Tako misli gospa Korenova, a Rezika drugače: Eno uro, od petih do šestih, se pogovarja s sv. Antonom, drugo uro pa z žaro* čencem Jakobom, ki straži na vsak Gospodov dan od šestih do sedmih zjutraj pred cerkvijo sv. Antona v Trstu. Tja torej sem se napotila. — Dobro jutro, gospodična Rezika! Jaz sem tainta, tako ... in tako, slišala sem o vas, da ste pridno, delavno, dekle in . . . Močni J a: kob stoji dva koraka v stran in se široko smehlja. — Iščete služkinjo, gospa?« nagne dra* žestno glavico Rezika. »Milka bi prišla, iz naše vasi je, kajne da bi prišla, Jakob?« — Seveda, seveda, kima Jakob prijazno. — Ne, hvala, ne iščem služkinje. Poznam dobro Vašo gospo, je prav dobrega srca, samo sitna je včasi. .. — Pa še kako! Vi ste jo še malo poskušili gospa! Ampak jaz: od petih do desetih zvečer delaj in garaj, Rezika, kuhaj, peri, Re> zika! Kako si nerodna, Rezika! Teci Rezika sem. zaveži Slavici čreveljček, osnaži gospodu obleko, pometi dvorišče, skuhaj nam za ve-čerio to in to, čakai nas, dokler ne pridemo iz gledišča, do polnoči. Ali ni, da bi se človeku zmešalo v glavi? Kai praviš, Jakob? - Seveda, seveda! kima Jakob in se grdo drži. — In potem sitnost nasajena ,.. — radi pobitih skled . . . — Niti urice proste ni. Pa slišiš: Rezika, danes pridejo gosti, obleci se čedno! Kakona, milostliiva, s to plačo . . . Sitnost, sitnost! Tri dni pobeša glavo, otroci se preplašeni tiščijo pri meni'v kuhinji, golobčki ubogi, kar brez prestanka se usuva na glavo: Rezika, na svečniku je prah! Rezika, ali se nisi še naučila, da mora ležati vilica na levi strani krožnika? Ti me spraviš še v grob! Rezika, zakai joče Francek, ali si ga tenla? Jaz tepla revčka, ko ioče, ker se mama kisa!? In tako rezlia in rculia tri dni in tri noči (ubogi gospod!) in slednjič zvem za žalost njenega srca: V od= bor za meščanski nles je niso izvolili. Prav /i ie! Rine noter, da bi še tam sitnost prodajala. Ona bo doma sedela, midva pa se bova zavr--tela. Kaine, Jakob? — Seveda, pa kako.' kima fant in privzdiguje pete. Ampak to vam povem, gospa, da me služkinje r>e bomo več doldo trpe1? teh sit* no bi Ko bi moja mati vedela, koliko moram bo]ečin prestati, bi no kolenih prišla po mene. Zmirai mi je nravila: Rezika, liubo doma. kdor ga ima! Roliši ie kruh domač ovsen, kot tu i maslen! Pa ii nisem ver jela. Zda i ji pa verjamem, ubožici. Triindvaiset let imam, se? dem let sem že no službah, Bog se me usmili, sem se že naveličala. Komaj mi ie malo od: leglo, — in velike nlave oči so pobožale Jako* ha, — bo že treba iti v šum. O. liuba gosjja, če bi iaz tolažbe ne imela, — Jakoba je presunil nov žarek, — če bi ne upala, da se vse spre* meni, — Jakob se topi v blaženosti, — bi vse pobrala in šla. Pa smo bajtarji, sedem malih je doma kot sedem piščalk pri orglah, pa je treba za kruhom ...« Dekle ima solzne oči, Jakob gleda strmo ven na morje in si viha brke. — Nič ne marajte, Rezika«, ji pravim, »balo si napravite, hišico sezidate, pa boste tudi vi gospa.« — Kajžico imam pa jaz«, je zažarel Ja--kob. »Ko si zasluživa nekaj, pa pojdeva, Re= zika, kaj?« Rezika rudi, se smehlja. Pa se zave in pravi: — Domov moram, brzo. Kaka ploha me še čaka! Pa bo še vse dobro, prav pravite gospa!« se nasmeje in mi da veliko, od dela obli* kovano roko. Gresta mlada človeka, vsak na svojo stran, s svetlo ljubavjo v srcih. Jaz pa zapišem v dnevnik: Naj trepetajo vladajoči sloji pred tepta; no, v bedi živečo delovno silo, ki bo vstala v obrambo ljubezni, sreče, kruha! Dnevnik sem založila in v miznico je šel tudi boj med gospo in služkinjo. Soparica poletja se je bila prelila za morje, jesensko soln* ce je padalo na škrlat gajev. Takrat sem se napravila zopet h gospe Korenovi, da jo za--prosim, naj sodeluje pri božičnici za revno deco. Dvigam se po stopnicah v drugo nad* stropje. Čudna tišina. Okna so zastrta. Zvo--nim. Prikaže se vitka postava Rezike; dekle je zrelejše, malo motnjave ima v očeh, kot bi bila dolgo bedela. Komaj me zagleda, skoči k meni in mi šepeče na uho ... — Potem pa nisem o pravem času ... — Kako sem vesela, gospa! Prosim«, pra* vi in me ljubeznjivo porine v kuhinjo. »Krepak deček je, lep, ves tak kot mama. O kako .sem se bala, ko me je gospa gledala z žalost « nimi očmi, tako kot srne pri nas doma! Pa mi pravi: Rezika, če umrjem, varuj otroke! Kaj, taka dobra gospa da bo umrla? Kako bi živela potem jaz, sirota? Kar v grlu me je stisi nilo in sem tekla v sobico. Zdaj pa je vse do* bro. Oprostite, zvoni.« Prišla je nazaj z Jakobom. — Tu imaš recept, denar, teci v lekarno; kupi čokolado, čaj, grozdje za naše male. Hiti, Jakob! Jakob bobni po stopnicah kot ška= dron konjenikov. — Dopust je vzel. da nam pomaga. Kaj pa mislite«, pravi Rezika ostro, »saj ne morem sama vsemu kaj. Pa tudi zasluži, naša gospa! Tako je lepa in dobra kot angelj. V soboto krstimo, pa me je vprašala za ime. Jaz sem rekla za Jakoba ali pa za Štefana, ki je tudi pa* tron doktorja Hrena, botra našega. Gospej pa le boli gosposka imena dopadejo. Ali se vam ne zdi ime Štefek, Fanček ljubko? Tudi gospa ima lepo ime: Elza. Draga Rezika! Zelo ljubko ime je Fan? ček, preljubko ime je ono odlične Elze, naj= lepše ie pa tvoje, moja ljuba dobra deklica! 1 J ' J VIDA MUNIH. DOM GOSPE MATERE SERAEINE. ivan pregelj. VIII. KRVAVA LILIJA. S ? » f ° o " • ' 0 ; —\ E ne služimo eden drugemu, ne služimo I Bogu, zakaj človeško življenje ni nič drugega kot medsebojna služba. Naj* srečnejši so tisti, ki služijo svojemu bližnjemu brez plače, iz ljubezni do Tebe. Me uboge dekle si moramo pač služiti kruh,' ki nam ga nisi dal, ko smo se rodile. Mogoče smo zato Tvojim očem še bolj všeč, če znamo razumeti svoj stan; zakaj, razen truda po? znamo tudi poniževalnost plačila, ki smo ga prisiljene sprejemati, ko služimo često ose* bam, ki jih ljubimo. Iz vseh hiš smo, in vse hiše nam lahko zapro svoja vrata; iz vseh družin smo, in vse družine nas lahko vržejo ven; vzgajamo otroke, kakor bi bili naši, in ko smo jih vzgo- jile, nas ne priznajo več za svoje matere; var= čujemo z gospodarjevim premoženjem, in drugi dobe, kar smo prihranile. Vzljubimo ognjišče, drevo, vodnjak, psa na dvorišču, in vzamejo nam ognjišče, drevo, vodnjak, psa. kadar se zljubi gospodarju; gospodar umrje, in me nimamo pravice žalovati! Sorodnice brez sorodnikov, iz družine brez družine, hčere brez mater, matere brez otrok, srca, ki vse dajajo, pa ne sprejemajo: To je usoda dekel pred teboj! Daj mi, da bom poznala dolžnosti, težave in tolažbe svojega stanu, in da bom, ko bom nehala biti tukaj na zemlji dobra dekla ljudi, tam gori srečna služila po; polnega gospodarja. P. MIGNON. Zaplakale so rože, ko si šla od nas, za vedno je zginil v dalji tvoj obraz, s solzami kakor s šalom se ogrnil, le vzdih se morda njen še kdaj bo vrnil in stopil nežno v naše svete hrame in mislil bom, če se izvil je zame, če le za hip do me še čiste misli njene vzgore kot roža v rdečkaste plamene. M. B. SKRIVNOST CVETICE. Otroci človeštva, ki so v bistvu nežni, mili in ganljivi, ki pozabljajo sami nase, ki so od* krite narave in vedno smehljajoči in veseli, ki ne prikrivajo radovednemu svetu svoje no* tranjosti, so predmet ljubezni onih, ki ob* vladajo taka bitja in ki vzbujajo v takih na* ravah strasti, jih utrgajo s trdo roko kakor cvetico in jih pustijo zveneti. — Kako je pa to mogoče, osiroteti otroka človeštva na isti način, ko nežno cvetko, ki prikriva navadnim očem bogastvo svoje notranjosti? Blesk in čudežna lepota njenega keliha je vidna le one* mu pogledu, ki sega globoko v njeno notra* n j ost. Skrivnost cvetke je najdražje, in ven* dar... R AZGlEDi. ^M^mmCs^^^^m^^^M^Mm SOLČN1 ŽAREK. »Glej človek!« je vzkliknil Pilat zbrani množici, ko je stal Kristus — vir dobrote in ljubezni — s trnjem kronan pred svojimi sodniki. »Križaj ga!« to je bil krik množice, ki jc mislila, da ima pravičo soditi in ob« sojati! — »Križajmo! Križajmo!« te besede se ponavljajo danzadnem. Človek stoji pred človekom, vsakemu stoji na obrazu zapisano, da je le — človek — in vendar — koliko napuha jc v njem, koliko pohlepa, koliko tiran« stva ... Čemu vse to? Pregloboke so rane, ki sc ne dajo zaceliti le s par besedami, par frazami. Potrebno jc, da sežemo globoko, k viru vsega zlega, v človeka — v njegovo notranjost. Iztrebi ves plevel — rastel bo znova. Čisti in pili svojo dušo — znova vzklije kal, ki brsti, se razvija ka« kor cvetni popek in sili na dan in sc hoče uveljaviti k dobremu ali k slabemu. — Notranjost človeka mora rasti, da! A ne raste, če jc dolivaš le vode — to je dobrote, naslade, bogastva! V trpljenju se brusi notranja moč. Človeka ne bi smeli ceniti po zakladih, ki jih poseduje. Zakladi, ki jih hrani v sebi so močnejši, silnejši, kot vse zemeljsko boga« stvo. Kar je na človeku dobrega, je sad njegovih no« tranjih bojev, sad duševnega trpljenja. Da zamore člo« vek notranje rasti in premagati ovire in težkoče, mora biti v njem prava kal, iz katere raste vsa moč, ki mu jc optrebna in ki ga vodi k veselejšemu življenju: kal ljubezni, to je ljubezni do stvarnika in do vsega stvar« stva, ljubezni do človeka, ljubezni do dela. Čim več ljubezni je v človeku, tem više strmi, tem« bolj razvija svoje notranje sile, notranje moči. A lju« bezen ni v zmagovanju, pač pa v premagovanju; ne v posesti, pač pa v prenašanju! Ljubezen je žrtev! A ne ona žrtev, katere se zavedamo, in ki leži na nas kot mora. Le tam je ljubezen, kjer sc žrtvujemo ne« hote, kjer damo vse in se veselimo, da sploh lahko damo kot nekaj samoobsebi razumljivega. — Je velika ovira, ki se postavlja kot nepremostljiva stena med ljubeznijo in človekom. Nebrzdanost volje in nepopustljivost! Če je človek slabe volje, misli, da mora vso okolico okužiti, da more vse trepetati pred njegovo indisponira« nostjo. Če pride mož domov s težkimi mislimi, ker so mu dnevni opravki povzročili mnogo skrbi in truda, misli, da mora vse neprijetne občutke izprazniti med domačimi stenami — ker ne upošteva svetosti doma. Ubogi žena — ubogi otroci in — ubogi mož! ki ne naj« de druzega izhoda, premagati ovire, premostiti nepri« jetnosti in tolažbe drugje kot v tem, da trpinči in muči druge, da tako zadosti svojej notranji plitvosti. Ne govorim o slabi volji žene, ki je pri premnogih na dnevnem redu. Zlasti pomanjkanje in beda sta prava trnja, ki sta merilo ženske potrpežljivosti in mo* drosti. Mnogokrat pade človek v bedo brez lastne kriv« de — preizkušnje so mnogovrstne! Sedaj je naloga pre« izkušenega, da si pomaga. Zabubanje v žalost, v mr« mranje, v nezadovoljnost ne prinaša koristi in ne zmage. A so druge malenkostne neprijetnosti, s katerimi kvari človek sebi in drugim dobro razpoloženje. Če ne gre vse po lastni volji, vse vzkipi v človeku in sili na površje: obraz se spači in usta, ta nedolžna usta bru« hajo vso maso neprijaznih besed, kakor bruha ognjena gora svojo lavo, ki preplavi vso okolico. Opazovala sem dekle v izbruhu svoje jeze. Lep obraz ji je bil v onem trenutku spaeen kakor maska, lepe oči so švigale ognjene plamene. Sličila je levu, ki sc pripravlja na naskok. In kaj je bil vzrok njenega raz« burjenja? Brat je tolkel s pestjo na vrata in jo zbudil iz sladkega spanja. Ni mu mogla odpustiti. Še pri zaj« trku, ko so vsi sedeli okolu mize, je bil njen obraz po« daljšan in jezni pogledi so švigali na brata. Ta, mir« nejše narave, se ji jc smejal a prosil: »Sestra, ne bodi huda in ne kvari vsim dobre volje!« — Ko bi se zave* dala tega, da ji preidejo taki izbruhi jeze v meso in kri, ako jih ne zatre v kali — ako bi našla sledove jeze v latsnih potezah — nc bi se jezila nad bratom, še hva« ležna bi mu bila. Gotovo je, da hipni, neprijetni obču« tek donaša zdravila, donaša blagoslova, ki se ga v ne« prijetnem položaju nc zavedamo. Ta zgled naj zadostuje, kako zamore biti človek tiran sebi in drugim. Vesel človek, ki mu ne skvari humorja vsaka nc« prilika, ki ga ne stre nesreča in nezgoda, jc kot solnčni žarek, ki vedno ogreva svojo okolico in mu ne zmanjka kljub temu nikdar toplote. Velika moč leži v ženskem bitju — v njej je mnogo toplote, mnogo solnca, a ga izžareva le takrat, ko jc premagala samo sebe, ko je vzcctela iz njene sebičnosti prava ljubezen do človeštva to je: sebe žrtvovati in od« puščati! NAŠ DOM. Človek ljubi naravo — skupno last človeštva — ljubi solncc, ki sije vsem enako gorko, ljubi sveži nco« kužen zrak, a ljubi tudi svoj dom, ki ga veže na druži« no, na pirjatelje in znance. Dom je središče človeškega hrepenenja, zavetišče po delu utrujenega človeka, sve« tišče družine, ki je podlaga človeške družbe. Dom si moramo tako urediti, da nam postane res svetišče in ne grobišče, kjer se razbivajo vsa sveta ču« štva, kjer se krši mir, ki je človeku tako potreben po vseh dnevnih skrbih, po vsem zlu, ki ga srečano izven domačih sten — saj svet je poln dobrih in zlih duhov. Vestalka domačega svetišča je žena — mati — dc« kič! Ko stopiš v njeno svetišče, dvigni pogled — tedaj ti govorijo stene, oprema, ja vsak predmet, ki ga sre« čajo tvojo oči o umnosti vestalke, o razsodnosti one, ki ji je narava naložila nalogo: veseli se vsega, živi sebi in drugim — in dom bodi zrcalo tvoje notranjosti! Mislim, da je ideal vsake misleče žene lepa hišica z obširnimi prostori in z vsemi pritiklinami, ki jih zah« tevajo prvič življenske potrebe, dragič želja, da si ohranimo ljubo zdravje, kajti mnogim boleznim je krivo vlažno, nesolnčno stanovanje. Toda marsikatera uživa lepo, po svojem okusu urejeno stanovanje le v mislih, ker sveta vladar je le denar. Vendar si lahko uredi gospodinja tudi priprosto in skromno stanovanje z malimi sredstvi po svojem ukusu. Vse je na njej ležeče in na njeni dobri volji. Red in snaga v hiši je prvi pogoj, ki dela stanovanje prijetno in vabljivo. Vsaka reč, vsak predmet imej svo* jc določeno mesto. Stanovanje, v katerem leži vse kri* žem, brez pravega reda, je žalostna slika gospodinjine brezmisclnosti ali konfuznosti. Kjer leži v vsakem kotu zastarel prah, ki je pravo gnezdo vsakovrstne golazni — neprijetno diši. Kdor nima lastne strehe in si mora zbirati stano* vanje, naj pazi, da odgovarja isto zdravstvenim zahte* vam, da bo zračno in solnčno. Soba, v katero ne posije nikdar solnce, je kot grobišče, kjer umira človek na duši pri živem telesu. V vročih dnevih, ko smo primo* rani radi prevelike gorkotc in cestnega prahu zapirati okna, zrači stanovanje zgodaj zjutraj in zvečer. Nava* di se, spati pri odprtih oknih, ali pusti toliko odprto, da sc menja zrak v sobi. Koj ko stopi človek v vežo ali predsobo, mora spoznati, da sta tu red in snaga doma. Tudi če je veža temna, brez oken, mora biti snažna. Marsikateri gospo* dinji je tema v stanovanju zato ljuba in prijetna, da ne razkrivajo solnčni žarki očem nered, nesnago, ki vlada v njem. Par zbranih slik na steni, mizica z lepim, belim prtičem ali stojalo z rožami, obešalo, zdravilna omari* ca, ki naj viši na steni, to je vse, kar napravi vežo pri* jetno in mično. Ni lepo, da se uporablja vežo kot skla* dišče vseh onih reči, ki spadajo v klet. Najsvitlejša in najbolj zdrava soba mora biti spal* na soba. Ne zagrinjaj oken spalne sobe s težkim tem* nimi zavesami. V njej bodi vse svetlo, stene, zavese, pregrinjala. Prezrači sobo vsak dan temeljito tudi po* zimi, posteljo razgrni popolnoma, če mogoče postavi rjuhe in blazine vsaj za 20 minut na solnce. Pod poste* ljo, pono~čno omarico in pod omaro pometi vsak dan in ne zabi vsaj vsako soboto pregledati temeljito vsako posteljo, odstrani ves prah, da se ne zarede živali. Ker so stara, četudi obnovljena stanovanja po vojni nesna* žna — marsikatero gospodinja ki ni poznala pred vojno stanico, sc mora sedaj boriti s to neprijetno zalego — namazi vse kote in razpoke s karbolno kislino (strup!!) in to pogostoma. Ker leži v sobah težek vzduh, ki ga povzroča kislina, zrači sobe in natrgaj si zelenja. Cveti* ce in zelenje dajo sobam prijeten vonj. Če hočeš smre* kov duh v sobi položi lonec vrele vode v kot in vlij v njo par kapljic terpentinc. Jedilna soba bodi hladna in snažna in če mogoče, v bljžini kuhinje. Kdor ne razpolaga z jedilno sobo in si hoče prihraniti delo, obeduj v kuhinji. Lepo pripravlje* na in snažna miza vabi tudi k priprostemu obedu. Po delu se človek rad odpočije; gospodinja se o prostih urah navadno vsedc k ročnemu delu .Pripravno in prijetno je, ako razpolaga gospodinja za svoja dela izven kuhinje posebno sobo s pisalno mizo, šivalnim strojem in koškom s šivalnimi potrebščinami. Ta soba bodi njeno intimno zavetišče po napornem delu, oprem* ljcna s predmeti in barvami njenega okusa. One, ki ne premorejo in ne razpolagajo s tolikimi prostori, naj se zatekajo v prosto naravo. Tam zadobijo več zadoščen* ja, kot ga pričakujejo. Tudi soba otrok mora biti zračna in solnča in v bližini spalnel sobe starišev. Dokler je otrok majhen spada v bljižino matere, nikakor pa ne v sobo služkinje. Zelo nezdravo jc, da spijo v revnejših družinah po dva na postelji, celo več skupaj v eni sobi. Slab zrak v sobi povzročuje, da nc vstaja človek svež in dobre volje, kar sc navadno niti ne zaveda. Ko bi poznali mnogi blagodejno moč zraku, bi štedili pri marsikateri potrat* nosti — zlasti pri preobilnem zavživanju opojnih pijač, pri kajenju itd. — ter si nabavilo obširnejše, zdravo stanovanje. MODA. 1307(G) Priprosta spomladanska obleka. Kroji 80 do 112 cm prsne širine. 1292(G) Spomladanska obleka, okroglo izrezana brez ovratnika. Kroji 88 do 104 cm prsne širine. 1350(G) Poletna obleka z dolgimi rokavi in bulgar* skim vezenjem. Kroji v prsni širini od 80 do 96 cm. Vzo* rcc za vezenje se lahko naroči pod št. 39688 (N). Opomba: Vse naročnice krojev so naprošene, da navedejo pri naročitvi istih prsno širino. Toraj pozor! ROČNO DELO. 39043 (L) Prtič za nočno omarico — benečansko vezenje. 39044 (N) Rjuha z benečanskim vezenjem. 39045 (M) Blazina — benečansko vezenje. 39046 (L) Brisača — benečansko vezenje. Glej slike na naslednji strani! izrezanem štirikotniku vrežemo krpo iz enacega blaga, ki pa mora biti za 1 X> em večja kot izrezek. V kotih izrezanega blaga ki ga moramo krpati, vrežemo za Yi cm globoke poševne zareze (glej sliko). Nadomestil« no krpo pripnemo pred vsem v štirih kotih z buciko in nato se navdari vse štiri strani na perilo. Ako se krpa na roko, se našiva blago z malimi vbodi na krpo; ako RAZNI NASVETI. ŠE O KRPANJU. Če se blago tako raztrže, da ga ni mogoče podši« vati, se ga zakrpa, to je: vloži se ali našiva na razpa« rano mesto štirioglati pravokotnik. Perilo izgleda lepše, ako vložimo krpo, zato izrežemo raztrgano mesto lepo v obliki štirikotnika a dovolj globoko, da se odstrani tudi že obrabljeno blago, ki ne bi dolgo trajalo. Po tem se šiva na stroj, pride krpa zašivana na blago. Kote je treba lepo obdelati in morebitne gube se mora zgladiti (glej sliko). Če krpamo karirano blago, moramo poziti, da se vjemajo črte krpe z onimi blaga, v katero vlaga« mo krpo. (Glej zadnjo sliko). piMplil mt-n m s. 55»»f l m liiiiiiiliiiif^ m,, ,«• .« •-»» MJBKu 3 ......*........................."' ...............K^r........'i,1! v" !: s s i«^'. : v. : ., • : « sj v » • ZA NASE KUHARICE. KVASNI CMOKI. Snov: 50 g masla, 3 jajca, kg moke, 75 g drožja, '/i 1 mleka, 2 žlici sladkorja, malo soli. Napravi testo iz moke, mleka, jajc, sladkorja a nepretrdo, dodaj vzhajano drožje in malo rozin. Testo dobro stepi da bo prav gladko dokler ne dela nehurjev. Potem pusti da vzhaja Vi ure na gorkem; ko stoji testo visoko zaje« maj z žlico neprevelike cmoke, položi jih na desko in da vzhajajo zopet '/• ure nato skuhaj jih naglo v veliki globoki, posodi 5 minut na eni in 5 minut na drugi strani. Ako sc predolgo kuhajo, postane testo trdo. Ko so gotovi, riabodi naglo vsakega na vilice in jih položi na gorak krožnik; potrosi jih s sladkorjem in cimetom, ali pa serviraj jih s kompotom. KRUHOVI CMOKI. Razreži star kruh (če ti ostaja kruh, spravljaj ga v sanžni posodi) na štiri oglate koščeke in opari ga z vrelo vodo ali z vrelim mlekom. Zarumcni na drobno zrezanem razbeljenem špehu ali na masti drobno ses sekljanega peteršilja ter zlij na kruh; dodaj še potreb« nc moke. Zajemaj žličniki z v vreli vodi namočeno žli= co in jih kuhaj približno 8 minut. Če se razkuhajo, manjka še moke. Ko so gotovi, zabeli jih s drobno zre* zanim špehom ali s matjo v kateri si zrumenila kru« hove drobtine. Potrosi jih s sirom in serviraj s sala to. GRESOVI CMOKI. V vodi ali z vodo mešanem mleku, ki si mu dodala malo masla ali masti, malo sladkorja, malo limonovega soka in malo soli vkuhaj zdrob; mešaj ga neprestano tako dolgo, da sc zgosti. Potem zajemaj s žlico, ki si jo namočila v gorki masti podolgovate cmoke in položi jih na gorak krožnik. Cmoke lahko ocvrcš lepo rume« no na olju. Serviraj s solato ali kompotom. VODENI ŽLIČNIKI. Opari približno X> kg moke z vrelim kropom, za» jemaj s žlico žličnikc in jih kuhaj par minut v slani, vreli vodi. Ti žličniki sc prilegajo h gulašu. ŠNICELJ, PRIPAVLJEN NA ITALJANSKI NAČIN. Seseklaj prav drobno ali zribaj 1 koren, 1 glavico zclne in 2 čebuli in malo zarumcni na masti. Stolci me« so, osoli in popraj, dodaj malo paprike in majarona ter postavi meso v ponvico k razumenelim korenikam. Ko se jc meso že nekaj časa dušilo, dodaj 2 žlički paradiž* nične konserve in malo gorčice. Meso sc mora dušiti v lastnem soku prav polagoma! ko je isti izčrpan, dodaj polagoma vode, dokler ni meso dovolj meliko. KROMPIRJEVI KRUHKI. Skupaj 1—2 kg krompirja, olupi in zribaj ga ali pretlači s strojem zato pripravljenim, dodaj 1 ali 2 celi jajci malo soli in zribane čebule in zgneti, izrežj košeke kakor za krompirjeve cmoke ovaljaj v moki in pritisni z nožem na vsaccga in formiraj štiri kotnike, ki jih ocvreš lepo rumeno na olju. Serviraj s solato. Napravi isto zmes, le mesto popra in čebule dodaj 2 žlici sladkorja in malo zribanih limonovih plupkov. Serviraj s sadnim odcedkom ali s dušenim sadjem. MEDENI BIŠKOTI. Snov: 300 gramov medu, 300 gr sladkorja, 050 gr moke, malo vaniljinega sladkorja, 1 Octkerjev prašek. Postavi sladkov in med v čist — najbolje lončen — lonček h ognju; ko jc zmes topla, zgneti dobro z mo« ko, kateri si dodala malo soli in malo vaniljinega slad« korja. Dodaš lahko tudi zmletih mandeljev. To zmes tenko zvaljaj in izrezi s kozarcem kroga, s kolescem ali s biškotno formo različne oblike in položi jih na na« mazano ploščo ter speci v neprevroči peči. Taki biškoti so tečni in se dajo dolgo hraniti. ZAPISKI. GOSPODINJA — DUŠEVNA DELAVKA. Avstrijski »Osrednji svet duševnih delavcev« ic nedavno priznal gospodinjam pravico rednega članstva. Z drugimi besedami: ta »Osrednji svet« smatra gospo« dinje za duševne delavke In pravično je tako. Lahko je voditi gospodinjstvo v hiši, kjer vlada izobilje in blago« stanje, kjer se podi cela čreda poslov in treba samo uka« zovati ter kvečjemu malo nadzirati. Prava mučenica pa je gospodinja in mati srednjih in nižjih ter končno tudi najvišjih uradniških slojev. Gotovo, tudi mož jc revež, ko vidi, da njegova pla« ča ne zadošča niti za najnujnejše potrebe; najbolj trpi pa pri tem vendarle žena. Mož je skoraj ves dan z doma in se že v svojem poklicu nekoliko raztrese ter pozablja na domačo mizerijo. In ko se vrača, ga čaka doma vendarle pogrnjena, dasi ne bogato obložena miza. Dotlej je imela gospodinja že morda desetkrat denarnico v rokah in jc imela priliko s strahom opazovati, kako se manjša in ginc kup malovrednih bankovcev, ki jih je prinesel mož pr» vega domov. Zmučcna od dela in skrbi se spravi po« poldne pomivat ali pa sede k šivanju, pletenju, vezenju, ki jej nudi težak postranski zaslužek. Marsikatera, ki se morda ženira delati za denar ali si ne zna pridobiti za« služka, opravlja v hiši najnižja dela, potem pa še šiva, prenavlja obleko in perilo, krpa ter samo obžaluje, da vrhu vsega "ne zna tudi čcvljariti. In še pozno v noč spe« kulira in kalkulira, kaj naj postavi naslednjega dne na mizo, da zadovoljuje obitelj, a ne olajša preveč že itak lahke mošnje. Poln odrekanja in samozatajevanja je danes poklic gospodinje in matere. In zato je resnica: gospodinja, ki si zna prav in dobro razdeliti delo in dohodke, ki zna pre« mišljeno in izčrpno izkoristiti živila, kurivo, toploto, obleko, obutev in čas ter svoje moči, gospodinja, ki brez bogatih sredstev kolikor toliko omili svojcem dom, taka gospodinja in mati vzgojiteljica ne dela samo z rokami in telesom, nego je duševna delavka, ki zasluži priznanje in spoštovanje. K.ROG LJUBEZNI. Češkoslovaški filozof in predsednik češkoslovaške re« publike Masaryk piše v svoji knjigi »Idealy humanitni«: Žena je možu popolnoma enaka. Priznajmo le fizično razliko: ona je slabša. Staro priznano pravilo je temelj tudi moderni nrav« nosti: »Ljubi svojega bližnjega kot sebe samega!« Kdo je bližnji? Možu žena, ženi mož. To najintimnejše r.iz« mer je mora prava ljubezen posvečati najuspešnejše. Naj« bližnji i/, bližnjih so nam otroci. Že davno jc bilo rečene: »Spoštuj očeta in mater!« Jaz mislim, da moramo temu še dodati: »in imej spoštovanje do duše svojega otroka!« Misli na generacijo bodočo! Ljubezen mora biti koncentrirana. Vse ljubiti enako ne gre. Izbiramo si in moramo si izbirati predmete svoje ljubezni. Imeti moramo gotov cilj. Zato nam je do bliž« njih ljubezen najbližja, praktična, dejanska. A vsakomur najbližji so mati, oče, brat, sestra, žena, deca. Niti ne slutimo, kaj se da storiti v tem krogu, o katerem mislimo, da ga ljubimo. A prosim, opazujte sebe in druge, in vča« sih ostrmimo, kako malo jih poznamo in kako malo radi jih imamo v resnici. Zakaj ni mogoče reči, da imamo radi to, kar poznamo tako malo. ŽENSKE NA LJUBLJANSKI UNIVERZI. V zimskem semestru letošnjega leta jc na ljubljan« skem vseučilišču vpisanih 74 slušateljic, in sicer na teh« niški fakulteti 6, na juridični 4, na filozofski 51 in na me« dieinski 13. Moških slušateljev je na univerzi 1183. NAPREDEK JUGOSLOVENSKIH ŽEN. Nekako z novim letom je prešlo v Ljubljani v ženske roke jako važno mesto šefa bakteriološke staniee, ki ga je prej zavzemal odlični strokovnjak dr. Plečnik, sedanji vseučiliščni profesor. Na to mesto jc bila imenovana žen« ska dr. Šimenčeva, rodom Ljubljančanka. Dr. Šimenčeva je študirala na Dunaju, v Pragi in Zagrebu; posveča se z veliko vnemo svojemu poklicu. V javnosti je znana po svojih predavanjih o Pasteurju. — Za asistentko na ki« rurgičnem oddelku splošne javne bolnice v Zemunu je bila imenovana dr. Halka Puljo«Karszniewiczcva. — Od« vetniški izpit je napravila v Beogradu dr. Kriknar«Jova= novičeva, doslej tajnica v pravosodnem ministrstvu. — Za kmetijsko strokovno učiteljico v Sloveniji je bila ime« novana Terezija Goričanova. Žensko delo za mir. Osrednji odbor Mednarodne ženske lige je poslal predsedniku Poincareju spomenico, v kateri poziva francosko vlado, naj svoj spor z Nemčijo predloži v rešitev mednarodnemu razsodišču in tako pokaže svojo dobro voljo na korist splošnemu miru. Francoska podružnica Medn. ž. lige je poslala francoski vladi vlogo, v kateri zahteva, naj se skliče mednarodna gospodarska konferenca za obnovo vseli opustošenih dežela, na kateri naj se pozovejo vsi narodi brez razločka. Nemškemu sesterskemu društvu je pa francoska podružnica poslala pismo, v katerem izreka svoje obžalovanje nad nadljevnjem sovražnosti, ki jih obsoja in izreka nado, da bo nemški narod z dostojanstvenim potopljenjem odolil nasilju. Dom bo stal v Pragi v Žitni ulici in bo zelo prostran. V pritličju bo velika ljudska obednica, kicr si bodo gostje po ameriški šegi sami stregli. V podzemlju bodo napreve za centralno kurjavo, shrambe, pralnice, pekarna, ljudska kopelj itd. V petih nadstropjih bodo Izključno stanovanjski prostori za dekleta: 4 velike in 8 manjših spalnic, sobe z 2 in 1 posteljo, dalje prostori za izobrazbo in razvedrilo. Skrb za ženstvo v pridobitnih poklicih je zamišljena v najširšem obsegu in se raztegne na vso republiko. Vsi, češkoslovaški krogi od predsednika Masaryka do delavca in delavke prispevajo in so- delujejo, da se po vseh večjih mestih in industrijskih krajih zgrade ženski domovi. Lepo odlikovanje. Dubrovničanka gdč. J. Petrovič, dolgoletna učiteljica francoskega jezika v Dubrovniku, je te dni, dobila častni naslov officier d'academle, s katerim francozi odlikujejo zaslužne učitelje. Za nravni prerod. Niso še daleč časi, ko je veljal vsak za črnega nazadnjaka ali smešnega sramožljivca, kdor si je drznil zahtevati, da morata umetnost in obrt jemati ozir na javno nravnost. Danes, ko je poleg splošne ohlapnosti nasproti zahtevam, ki je v imenu svobode in umetnosti že desetletja izpodjedala nravne temelje družbe, svetovna vojna dovršila razdejanje, je postalo strah tudi. take, ki so prej menili, da je morala zasebna stvar vsakega posameznika. Sedaj smo doživeli, da je francoska akademija črtala iz svojih vrst pisatelja Mar-gherittea, ker je napisal in izdal pohujšljiv roman (Gar-conne). Še izrazitejši preokret opazujemo v Italiji, kjer je Mussolinijeve vlada izdala stroge odredbe za javno nravnost v Rinili in prepovedala prodajo vseh nenrav-nili tiskovin po celi državi. V Jugoslaviji se tudi opaža močno gibanje za povzdigo javne nravnosti. V Ljubljani, je že prva slovenska narodna vlada odpravila javne hiše, a v Zagrebu in Belgradu ter drugih večjih mestih se tudi izvršujejo temeljite reforme, da se prostitucija izžge ali vsaj zavzame blažje in narodnemu zdravju manj nevarne oblike. Pravkar razglašajo pokrajinske oblasti zelo poostrene odredbe proti točenju alkoholnih pijač, ki bodo lahko pravi blagoslov, ako se bodo strogo izvajale. Izmed zasebnih akcij naj omenimo za Slovenijo društvo »Sv. Vojsko« in list »Prerod«, ki že več let delujeta za treznost in povzdigo javne nravnosti; tudi Hrvatje in Srbi imajo svoja treznostna društva, ki delajo za nravni prerod. Prav posebno si je žensko društvo »Kneginje Ljubice« v Zagrebu izvolilo nalogo, da na versko-prosvetnem temelju dvigne ljudstvo na višjo nravno in socialno stopnjo. To društvo je 26. februarja 1923. sklicalo anketo vseh ženskih društev, na kateri so razpravljali o sredstvih za razkuženje javnega ozračja. Soglasno so sprejeli resolucijo, v kateri pozivajo gledališko upravo in kina, naj ne dajejo več predstav, ki žalijo nravni čut in kvare zlasti mladino; dalje se obrača rcsolucija na časnikarje in pisatelje s prošnnjo, da se v svojih spisih in sestavkih vedno, drže etične višine. — Končno so sklenili, da ustanove kolodvorske misije, ki bodo skrbele za potujoče žene in dekleta ter za sirote. V bližini kolodvorov se za potujoče ženstvo po možnosti ustanove prenočišča. — Vsa ta in taka prizadevanja pričajo, da hoče človeštvo, ki je na svojem potu zopet enkrat globoko padlo, znova vstati in se napotiti dalje proti svoji popolnosti.