[geografija v šoli] 3·2012 25 Didaktika * Alenka Pipan je absolventka Filozofske fakultete v Ljubljani. Alenka.Pipan@gmail.com COBISS 1.04 OBISK MUZEJA NA GEOGRAFSKI EKSKURZIJI Alenka Pipan * Povzetek: V prispevku predstavljam učno-delovni list za učence OŠ, ki na geografski ekskurziji v slovenski alpski svet obiščejo tudi Slovenski planinski muzej v Mojstrani. Predstavljene naloge ozaveščajo učence o gibanju v gor- skem svetu in medpredmetno povezujejo zgodovino, geografijo, biologijo, slovenščino, državljansko in domovinsko vzgojo ter etiko. Ključne besede: ekskurzija, alpski svet, Slovenski planinski muzej, infor- macijsko-komunikacijska tehnologija, učno-delovni list, medpredmetno povezovanje. VISITING A MUSEUM DURING A GEOGRAPHICAL EXCURSION Abstract: In the article a worksheet for the pupils who have visited the Slovenian Alpine Museum in Mojstrana is presented; that was part of a geographi- cal excursion to the Slovenian Alpine area. The aim of the tasks is to make the pupils familiar with walking in the mountains. At the same time they present cross-curricular integration of history, geography, biology, Slovene, education for citizenship and patriotism, and ethics. Key words: excursion, Alpine area, Slovenian Alpine Museum, informa- tion and communication technology, worksheet, cross–curricular integra- tion. Ekskurzija kot poučen izlet zahteva vsebinsko predpripravo učitelja ter pripravo obveznosti in aktivnosti učencev na terenu. Planinski muzej obiskovalcem omogoča uporabo moderne informacijsko-komunikacijske tehnologije. Po vodenem ogledu učenci individualno odkrivajo slovensko planinsko kulturo in samostojno rešijo naloge na učno-delovnem listu za osnovnošolce. Uvod [geografija v šoli] 3·2012 26 Didaktika DELOVNI LIST Gore me kličejo Ime in priimek učenca: 1. Odgovori na vprašanja Kje se nahaja Slovenski planinski muzej? Ali so ga slovesno odprli leta 2000 ali 2010? Kateri slogan označuje poslanstvo muzeja? 2. Ogled razstave smo doživeli kot lasten vzpon na izbrano goro. Pravo smer razstave so kazale iste oznake kot na planinskih poteh. Kako imenujemo oznako, ki nam kaže pravo smer na planinskih po- teh? Opiši jo. 3. Danes v gorah iščemo gibanja in sprostitve, včasih pa so v planinskem svetu iskali naravne dobrine in koristi (les, lov, nabiralništvo). Katero dejavnost prikazuje slika spodaj? S pomočjo slike, posnete na Veliki planini, ugotovi, kaj vse sodi v to dejavnost: Slika 2 Planšar na Veliki planini. 4. Človek raziskuje gore in se od njih uči. Od leta 1954 na Kredarici pod Triglavom na višini 2514 me- trov opazujejo vreme meteorologi. Naštej vsaj dve vremenski merilni napravi, ki si jih videl v muzeju: Sem član planinske organizacije 5. Dopolni besedilo. Piparji so bili eden prvih pobudnikov za ustanovitev . Ustanovljeno je bilo leta 18 . Današnja planinska organizacija se imenuje P Z S , ki izdaja mesečnik od leta 1895. 6. Ime na levi strani poveži z ustreznim opisom na desni strani. Tine Mihelič Julius Kugy izmeril nadmorsko višino Triglava Valentin Stanič graditelj planinskih poti Stanko Tominšek s Pavlo Jesih preplezal Čopov steber Ivan Vertelj Hanza pisec planinskih vodnikov Joža Čop posnel plezalske prizore za film iz leta 1932 Slika 1 Znak Slovenskega planinskega muzeja. Slika 3 »Vsak pipar mora vsako nedeljo in pra- znik napraviti najmanj 2 uri hoda, sicer plača globo 10 kr globe.« [geografija v šoli] 3·2012 27 Didaktika 7. Planinska zveza Slovenije je za zasluge in dosežke pri organiziranju in razvoju planinstva prejela zlati častni znak Republike Slovenije. Zapiši vsaj tri dejavnosti, za katere skrbi PZS: Izbiram cilj in pot 8. Planinske poti niso urejene in označene od nekdaj. Prvopristopniki na Triglav, štirje srčni možje iz Bo- hinja, so leta 1778 zaznamovali svojo smer s kamni, da je ne bi naslednjič zgrešili. Kako se imenujejo prve markacije iz kamna? 9. Podčrtaj štiri osnovne oznake na planinskih poteh, ki jih uporabljajo markacisti: markacije, grafiti, smerne puščice, prometni znaki, ravne in lomljene črte na skalah ali deblih, reklamni plakati, sema- forji, smerne table. 10. Dopolni besedilo. V času Avstro-Ogrske so pionirji slovenskega planinstva in alpinizma v osvajanju slovenskih vrhov tekmovali z in alpinisti. Slovenske smerne table so izzvale nemš- ko ne . V skalnatem svetu se je začela bitka za jezik. Pripravljam se na pot 11. Obkroži črko pred opremo, ki mora biti v vsakem nahrbtniku pravega planinca. a) prva pomoč b) radio c) čelada in komplet za samovarovanje d) ustrezna malica in dovolj tekočine e) knjiga f) mobitel g) krema za sončenje in sončna očala h) šminka i) rolerji j) topla oblačila k) toaletni papir l) kopalke 12. V drugi številki Planinskega vestnika iz leta 1895 je zapisano: Obkroži pravilni odgovor, kaj so krampeži: a.) čevlji b.) dereze c.) cepin. V gore grem z vodnikom 13. Kdo je gorski vodnik? Podčrtaj napake. Zapiši pravilne rešitve na spodnje črte. Gorski vodnik je neusposobljena oseba, ki na željo in po dogovoru z izletnikom ali pohodnikom pripra- vi in organizira obisk jam. Glavna naloga gorskega vodnika je, da strokovno in na prijeten način vodi posameznike ali skupine v gore in jih varno pripelje nazaj v mesto. Slika 4 Monitor na dotik za reševanje nalog. [geografija v šoli] 3·2012 28 Didaktika Hodim po gorskem svetu in ga spoznavam 14. Pazljivo preberi in odgovori na vprašanja. »Kakor lani je prišel tudi letos že dvakrat s Koroškega sem neznan človek ter si nabral poln senen koš pečnic (planik), največ seveda s korenino … Tako neusmiljeno početje kaznujejo v Švici z globo …« (Planinski vestnik, 1897) a) Ali pisec teksta obtožuje početje neznanega človeka s Koroškega? . b) Ali planika spada med zavarovane rastline v gorskem svetu? . Naštej še vsaj tri ogrožene rastline gorskega sveta. c) Katere živalske vrste se sprehajajo po strmih skalnih stenah? d) Kako se imenuje edini narodni park v Sloveniji? 15. Kateri naravni pojav doživimo v bivaku? Obkroži najbolj pravilen odgovor. Slika 5 Spoznati nevihto v bivaku. Če se zgodi nesreča 16. Med možnimi odgovori podčrtaj pravilnega: a) Najpogostejši vzrok za nesrečo v gorah je: zdrs / vrtoglavica / snežni plaz. b) V primeru nesreče pokličemo številko: 113 / 112 / 111. c) V gorah nas prostovoljno rešujejo: gorski reševalci / zdravniki / policisti. 17. Na prazni črti pod slikama napiši, katero vrsto reševanja v gorah prikazujeta. Slika 7 Klasično reševanje v gorah. Slika 8 Reševanje s helikopterjem Ploha, nevihta, snežni metež, močan veter. Slika 6 Če se zgodi nesreča [geografija v šoli] 3·2012 29 Didaktika Ustavil se bom v planinski koči 18. Pozorno preberi in kratko odgovori na vprašanja. V spominski knjigi v Aljaževem stolpu je bilo na prvi strani zapisano: »Pozdravljen popotnik! Blagovoli, če Ti je ljubo, zapisati v to knjigo ime svoje in kako misel. Ta stolpič s panoramo sem postavil po svojem načrtu in ob svojih stroških ter na svojem svetu dne 7. avgusta 1895. l. v občo korist. Jakob Aljaž, župnik na Dovjem.« (Planinski vestnik, 1895) Kje stoji Aljažev stolp? Zakaj je Triglav z Aljaževim stolpom postal simbol slovenstva? 19. Izberi si eno planinsko kočo, ki si jo spoznal s pomočjo računalnika. Zapiši jo in določi, v katero slo- vensko hribovje sodi. Kot alpinist obiskujem domače in tuje stene in vrhove 20. Kronološko razporedi najodmevnejše himalajske vzpone slovenskih alpinistov. Na prazne črte zapiši številke od 1 (najstarejši) do 4 (najmlajši). Pomagaj si z letnicami: 2002, 1979, 1995, 1990. Brata Karničar opravita prvi smučarski spust z osemtisočaka. Tomaž Humar opravi solo vzpon prek južne stene Daulagirija. Marija in Andrej Štremfelj kot prvi zakonski par osvojita Mount Everest. Nejc Zaplotnik in Andrej Štremfelj kot prva Slovenca osvojita Mater vesolja. Slika 9 Priprava na pot v najvišja gorstva Prispel sem na vrh 21. Na kateri vrh si želiš povzpeti med poletnimi počitnicami? Gore puščajo sledi 22. Po ogledu razstave se lahko obiskovalec prepusti umetnosti, ki je plod doživetja gorske narave (foto- grafija, proza, poezija). Kako si doživel ogled muzeja? Ti je bilo všeč ali bi kaj izboljšal? Kaj novega si se naučil? [geografija v šoli] 3·2012 30 Didaktika REŠITVE 1. Mojstrana. 2010. Naveza za vrhove prihodnosti. 2. Markacija. Bela pika, obdana z rdečim kolobarjem. 3. Planšarstvo (planšarija). Gre za pašo (goveje) živine na planinah. Planšarji so pasli in molzli krave, predelovali mleko v mlečne izdelke (sir, skuta, kislo mleko). Bivali so v staji in se prehranjevali z ajdovo in proseno kašo. 4. Hellmanov denzimeter (merjenje gostote snega). Lonec za merjenje padavin. Higrograf (priprava, ki stalno zapisuje relativno vlago v zraku). 5. Slovenskega planinskega društva, 93, Planinska zveza Slovenije, Planinski vestnik. 6. Tine Mihelič: pisec planinskih vodnikov. Valentin Stanič: izmeril nadmorsko višino Triglava. Stanko Tominšek: posnel plezalske prizore za film iz leta 1932. Ivan Vertelj Hanza: graditelj planinskih poti. Joža Čop: s Pavlo Jesih preplezal Čopov steber. 7. Varovanje narave. Urejanje planinskih poti. Skrb za planinske koče, zavetišča, bivake. Organiziranje planinskih šol in taborov. 8. Kamniti možici ali stožci. 9. Markacije, smerne puščice, ravne in lomljene črte na skalah ali deblih, smerne table. 10. Nemškimi, avstrijskimi, nestrpnost (nezadovoljstvo), slovenski. 11. a.), c.), d.), f.), g.), j.), k.) 12. b.) dereze. 13. Neusposobljena (usposobljena), jam (gora), mesto (dolino). 14. a.) Da. b.) Da. Triglavska roža. Kranjska lilija. Triglavska neboglasnica. c.) Kozorog, gams, planinski zajec, svizec, muflon. d.) Triglavski narodni park. 15 Nevihta. 16. a.) zdrs b.) 112 c.) gorski reševalci 17. Klasično reševanje. Reševanje s helikopterjem. 18. Na Triglavu. Triglav se kot simbol slovenstva nahaja na slovenskem grbu in zastavi. Jakob Aljaž je prvi opazil [geografija v šoli] 3·2012 31 Didaktika Triglav kot simbol slovenstva, saj je vrh Triglava odkupil od dovške občine in na njem postavil majhen kovinski stolp. 19. Gomiščkovo zavetišče na Krnu. Julijske Alpe. 20. 3 Brata Karničar opravita prvi smučarski spust z osemtisočaka. 4 Tomaž Humar opravi solo vzpon prek južne stene Daulagirija. 2 Marija in Andrej Štremfelj kot prvi zakonski par osvojita Mount Everest. 1 Nejc Zaplotnik in Andrej Štremfelj kot prva Slovenca osvojita Mater vesolja. 21. Na primer Triglav, Storžič, Brana, Prisojnik, Jalovec … 22. Subjektivna mnenja. Prilagoditev razstave slepim in slabovidnim. Nestalne razstave. Pedagoško-an- dragoška dejavnost. Monitorji na dotik. 1. Raztresen, M. et al. (2010). Slovenski planinski muzej – naveza za vrhove prihodnosti. Ljubljana: Planinska zveza Slovenije. 2. Trškan, D. (2008). Didaktika zgodovine. Prenovljeno gradivo za predavanja in vaje. Gradivo za interno rabo. Ljubljana: Oddelek za zgodovino, Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani. 3. Habjan, V. (2010). Dr. Sonja Ifko, oblikovalka razstave. Planinski vestnik 115, št. 8, 10–11. 4. Eržen, M. (2010). Od triglavske muzejske zbirke do Slovenskega planinskega muzeja. Planinski vestnik 115, št. 8, 4–8. 5. Tovšak, S., Škodič, D. (2010). Široko odprta vrata za vzpone na vrhove. Pla- ninski vestnik 115, št. 9, 4–7. 1. Slika 1: znak Slovenskega planinskega muzeja. http://www.planinskimuzej.si/?viewPage=20 (dostop: 25. 9. 2012). 2. Slika 2: planšar na Veliki planini. http://www.velikaplanina.si/Za-skupine/Poletje/Vodeni-ogledi-Velike-planine- -za-solske-skupine (dostop: 25. 9. 2012). 3. Slika 3: »Vsak pipar mora vsako nedeljo in praznik napraviti najmanj 2 uri hoda, sicer plača globo 10 kr globe.« http://miha-vrhunec.blogspot.com/2008/08/piparji.html (dostop: 25. 9. 2012). 4. Slika 4: Monitor na dotik za reševanje nalog. Slovenski planinski muzej, 17. 2. 2011, foto: Alenka Pipan. 5. Slika 5: Spoznati nevihto v bivaku. Slovenski planinski muzej, 17. 2. 2011, foto: Alenka Pipan. 6. Slika 6: Če se zgodi nesreča … Slovenski planinski muzej, 17. 2. 2011, foto: Alenka Pipan. 7. Slika 7: Klasično reševanje v gorah. http://www.grzs.si/ftp/NoviceGRZS/mojstana/2010/kepa-vaja-10/ IMG_0747-r.JPG (dostop: 25. 9. 2012). 8. Slika 8: Reševanje s helikopterjem. http://www.gore-ljudje.net/objave/boris_/grsitborv2408201002.JPG (do- stop: 25. 9. 2012). 9. Slika 9: Priprava na pot v najvišja gorstva. Slovenski planinski muzej, 17. 2. 2011, foto: Alenka Pipan. Viri in literatura Viri za slikovno gradivo