'•*% leto V. • april 1961 • štev. 4 •* X 196 L Štev. 4 IZHAJA VSAK MESEC KAZEN V JULIJU IN AVGUSTU Uredil JOŽE PETERLIN Opremil ING. FRANKO PIŠCANC VSEBINA Dro: Delo — daritev .... 41 Jože Peterlin: Problemi našega skupnega prosvetnega dela . . 42 Aleksej: Mojzes....................44 Simon Pevec: Pesem .... 44 Aleksej: Pincio....................45 Simon Pevec: Oblaki, Nocoj . . 45 Koroški študent: Roka za steno. 46 SA-RA: Trdovratni listič ... 46 Koroški študent: Neopravičena ura ..........................47 Večeri Slovenskega kulturnega kluba..............................48 Maks Šah: Socialno vprašanje . 49 A. Pregare: Samuel Beckett in njegov »Konec igre« ... 49 D. M.: Srečanje mladine na Koroškem ............................51 Jože Jurak: Televizija ... 52 Radijski program....................52 Jože Pirjevec: Ekhnaton ... 54 Maks Šah: Je Jurij Gagarin — Krištof Kolumb XX. stoletja? 57 Nataša Kalanova: Pomenki pod domačim krogom .... 58 M. Š.: 70-let. Slov. Alojzijevišča, Meddobje leto VI., Prijetne in neprijetne za naše šolarje . . 58 D. J.: Dve glasbeni prireditvi . 59 D. L.: Namesto hudobnega intervjuja ..............................60 • Revijo izdaja in urejuje uredniški odbor. Uredništvo in uprava: Trst, via Trento 2 — Gorica, Riva Piazzutta 18 Odgovorni urednik: Dušan Jakomin Registrirana na sodišču v Trstu št. 193 Poštni čekovni račun št. 11-975 Tiskala tiskarna »Graphis«, Trst, ulica Sv. Frančiška 20 — Telefon 29-477 L______________________________________> MLADIKI Moj sin bo čez nekaj mesecev končal nižjo gimnazijo. Rad bi študiral dalje, pa si nismo še danes na jasnem, na kakšno šolo bi šel. Ali bi mi mogli nekoliko pojasniti, kakšne možnosti ima? Oče Ker je marsikdo v zadregi, bomo skušali odgovoriti malo natančneje na vprašanje. Po končani nižji gimnaziji je vaš otrok na razpotju. Zdaj se bo dejansko odločil za življenjski poklic, zato je prav, da starši skupno z njim premislijo, kam naj se vpiše. Zelo pametno je, da govore starši tudi s profesorji, ki poznajo dijakove zmožnosti in bodo znali pametno svetovati. Kam torej? Po končani nižji gimnaziji se lahko dijak vpiše na učiteljišče, na trgovsko akademijo in na gimnazijo — klasično ali realno. UČITELJIŠČE? Večkrat se bojimo izbrati učiteljišče, ker ni učiteljskih mest. Ta bojazen je upravičena. Tisti, ki bi računal na to, da bo lahko kmalu dobil službo učitelja na Tržaškem, bo res zastonj upal. A nekateri dobe učiteljska mesta drugod. Ali pa se vpišejo na univerzo po končanem učiteljišču. Lahko se vpišejo na nekaj oddelkov. Lahko pa si tudi poiščejo kako drugo službo, katerokoli (ne službo učitelja). Učiteljsko maturo imajo, prišli pa so do nje po štirih letih in ne po petih kot na gimnaziji ali trgovski akademijij. Kdor konča učiteljišče, je s tem zaključil študij, ki ga usposablja za čisto določen poklic, obenem pa mu daje možnosti, da izbere tudi kako drugo službo. Biti mora pač praktičen in stvaren. Napačno bi delal tisti, ki bi po končani učiteljski maturi čakal, kdaj bo dobil mesto učitelja na šoli. Mora si pomagati in iskati vse možnosti zaposlitve. TRGOVSKA? Naše mesto je trgovsko, zato imajo morda največ možnosti zaposlitve prav trgovsko izobraženi ljudje. Študij na Trgovski akademiji traja pet let. Ta zavod da učencu višjo trgovsko izobrazbo. Ko naredi maturo, prejme diplomo računovodje (ragio-niere). Tudi po končanem študiju na tem zavodu lahko nadaljuje trgovske študije na univerzi, vendar jih gre največ takoj v praktične poklice. Pri zaposlitvi je važna trgovska spretnost, dobra trgovska izobrazba, znanje jezikov, obvladanje stenogra- fije in strojepisja. V vseh teh stvareh se mora učenec še izven šole sam izpopolnjevati. Dober in praktičen računovodja bo verjetno hitro našel zaposlitev. GIMNAZIJA Kdor se vpiše na gimnazijo, misli navadno študij nadaljevati na univerzi. Želi biti inženir, zdravnik, duhovnik, profesor itd. Na realno gimnazijo se bo vpisal tisti, ki ima več smisla za realne predmete: za matematiko, fiziko, risanje. Na univerzi bo potem izbral študij fizike, kemije, matematike. Vendar tudi tisti, ki je končal klasično gimnazijo, izbere pogosto gornje poklice in jih navadno enako dobro konča kot tisti, ki ima realno gimnazijo. Na klasični gimnaziji je res poudarek na klasičnih jezikih in na klasični kulturi, vendar se te u-čence nauči misliti in sistematično delati. Razen tega ima možnost tisti, ki je končal klasično gimnazijo, izbrati katerikoli študij na univerzi, od prava do teologije in tehničnih poklicev. Morda smo nekoliko pojasnili vprašanje, na katero je želelo pismo odgovora. Seveda je še polno drobnih vprašanj, a ta morate napisati posebej . Velja splošno pravilo, da naj izbere otrok poklic, za katerega ima veselje in za katerega ima tudi sposobnosti. O tem pa naj se posvetuje s starši in vzgojitelji. Naj odloča veselje, a tudi pamet. Nikdar samo eno! POČITNIŠKE KOLONIJE Rada bi vedela, ali so tudi letos v načrtu počitniške kolonije in kje bodo. Morda je znan že čas kolonij. Rada bi namreč po tem uredila počitnice vse družine. Hvaležna vam bom, če mi lahko kaj sporočite. Mati Kakor prejšnja leta, tako tudi letos pripravljajo naše dobrodelne organizacije počitniške kolonije. Danes vam sicer ne moremo sporočiti točnega časa, kdaj začno, a upamo, da vam bomo lahko v kratkem. Zvedeli smo le, da bodo gotovo kolonije v enakem obsegu kot prejšnja leta. POLETNA PRIREDITEV Ali ne bi bilo mogoče, da bi že zdaj dotočili datum poletne prireditve na Repentabru, da bi s tem laže računali? Stalni obiskovalec Zdi se, da bo letos prireditev takoj po končanem šolskem pouku, če seveda dobimo vsa dovoljenja, ki so za to potrebna in če ne bo kakšnih drugih ovir. Posamezna številka Mladike stane 100 lir, po pošti 120 lir. Celoletna naročnina (10 številk) 1000 (1200) ¡lir. Naročnina za ves letnik v Ameriki stane 3 dol. Naročnina za ves letnik v Avstraliji 2 funta. Lahno in neopaženo se spreminja lice sodobne družbe v mestu in na deželi. Včeraj sta bili ¡e gospodarska neodvisnost in poklicna samostojnost cilj v življenje stopajočih mladih mož. Biti neodvisen pri delu in v snovanju, stati na lastnih nogah, o tem srečnem položaju so sanjale generacije pred nami. Srednješolski in visokošolski študij, pa tudi poklicne šole so vzgajali predvsem za samostojne gospodarske in takozvane proste poklice. Kmečki in rokodelski fantje so rasli z jasnim ciljem, da postanejo nekoč samostojni gospodarji. In kdorkoli je bil delojemalec, odvisen od gospodarja-deloda-jalca, si je želel samostojnosti in je zavidat svoje vrstnike za njihovo svobodo. Tako je bilo včeraj. Danes gremo v novi vek, v stoletje dela in delavca. Sicer napovedujejo ta novi vek marsikod v Evropi po marksističnem socializmu in zanj se navdušuje marsikdo, ki še ni zrl za kulise evropskega in svetovnega dogajanja. Sredi marksističnih držav in režimov pa raste nov rod, ki je danes postavljen — mnogokod z brutalno silo — pred nujno vprašanje: Kaj je delo, kaj je smisel dela? Odkod pravica države, da odreja enemu rodu delovno dolžnost, katere sadove bodo uživali šele poznejši rodovi? Pa tudi tostran železne zavese, v nemarksističnih državah se presnavlja lice družbe, ko raste z vsakim letom število delavcev, nastavljencev in uradnikov, pada pa število v samostojnih poklicih živečih oseb. Razlika je le v tem, da je onstran zavese z revolucionarno potezo preostal le še stan delojemalcev v službi države-delodajalca, tostran pa poteka isti proces sicer bolj počasi, a z isto železno doslednostjo. Značaj novega stoletja bo določal človekov odnos do dela. Delo je lahko samo po nekom od zunaj ukazano in je njegova vsebina delavcem samo denarni zaslužek, za katerega se bori zase in svoje. Tak materialistični pogled na delo in še boj za vedno višji zaslužek končno vodita v več ali manj brutalno diktaturo države-delodajalca. Delo pa more imeti za- delavca tudi svojo notranjo vrednoto. Socialno čutečemu delavcu more biti delo najuspešnejši vir njegove notranje rasti in samovzgoje. Versko razgibanemu delavcu pa je delo poseben način molitve, povezave z Bogom. Konec minulega stoletja so v Severni Ameriki krščansko čuteči delavci zasnovali organizacijo z nazivom »Vitezi dela« in skušali po njej v članstvu poglobiti smisel dela. Kaj kmalu je štela ta organizacija domala en milijon članov. Oblast jo je gledala postrani, domači škofje ji niso zaupali. Tedaj jo je sam sveti oče iz Rima odobril in želel od nje le to, naj opusti zaprisego članov, ki je organizaciji dajala značaj neke tajne, prostozidarske družbe. Isti papež je izdal okrožnico, ki je postala kristjanom to, kar je Markšov manifest socialistom. Ta okrožnica — izšla je leta 1891 — je postavila delo in delavca kot enakovredna faktorja ob kapital in podjetnika. Ob sedemdesetletnici te okrožnice smemo dejati, da je postala kažipot v novo, socialno, nemarksistično stoletje. Iz krščanskega vidika nima delo samo namena, da nudi delavcu in- njegovi družini gospodarsko eksistenco, marveč da mu posreduje Še vse več. Krščansko čuteči delavec ve, da mu njegovo delo posreduje mnogo tihega zadovoljstva. Njegovo delo ga sproščuje in notranje izpopolnjuje, delo mu je šola za njegovo srčno in razumsko rast. Radosten se ozira delavec na njivi ali v delavnici na svoj delovni uspeh, vesela sta naslovljenec in uradnik izvršene dolžnosti. Delavci-kristjani vedo. da je denarni zaslužek za delo le nekak zunanji izraz notranje vrednote njihovega dela. In vsak pravični delavec mora priznati Cerkvi, da se je dosledno in strogo borila za to globlje pojmovanje dela, ko se je v boju mecl podjetnikom in delavcem postavita na delavčevo stran in odločno podprla njegove zahteve po pravici in enakopravnosti. Cerkev poslavlja proti marksističnemu pogledu na delo, ki poniža delo v navadno kruhoborstvo, svoje še globlje pojmovanje, Vsako delo je sodelovanje s Stvarnikom, ki je prvi delavec. Z delom odrešuje delavec naravo iz njenih kaotičnih prilik v red božje narave. S svojim globokim pojmovanjem dela vtisne delavec mrtvi materiji pečat živega, krščanskega duha. Tako je vsakršno delo s krščanskega vidika prispodoba božje daritve, najgloblje in najvišje molitve stvarstva, ki jo zastopa Kristus, kralj vesoljstva, k Stvarniku vsega vidnega in nevidnega. Naj bi se nova stoletje še bolj ko doslej porajalo iz najožje povezave dela z molitvijo. Naj bi nam delavcem motike in krampa, žage in kladiva, svinčnika in nalivnega peresa bilo naše poklicno delo še bolj ko doslej druga oblika povezave z našim Stvarnikom in Gospodarjem, ki nam ukazuje s skrbjo ljubečega očeta: Moli in delaj! 'PioMemi nadega ¿kupnega \iAMv~elnega delà Z mesecem majem se v glavnem zaključi prosvetna delavnost, ki je razgibana predvsem v hladnejših mesecih leta. Le še nekaj prireditev bomo imeli, potem bo prosvetno življenje čez poletje ugasnilo in bo zaživelo spet v jeseni. Ko mislim na prosvetno življenje med nami, mislim predvsem na prosvetno udejstvovanje katoliških organizacij v mestu in v zaledju. Gre za to, kaj moremo še v letošnji sezoni popraviti in kaj moramo predvsem v prihodnjih dneh izboljšati. Kljub temu, da so bile naše prosvetne organizacijje morda med vsemi slovenskimi najbolj delavne, še vedno ne moremo biti z uspehom zadovoljni. ŠIBKA PROPAGANDA O uspehih naših prosvetnih društev smo vse premalo sistematično pisali. Pogosto sploh pisali nismo. Včasih smo brali ile skromno poročilce. To, kar bi kdo drug razpihnil na celo stran časopisa in opremil s fotografijami, smo mi komaj omenili. Kot da se nečesa sramujemo, kot da je komu strašno težko pohvaliti uspeh drugega. Potem: imamo revijo. Zelo smo radodarni s pripombami, včasih celo pikrimi pripombami, vse premalo pa vsi naredimo zanjo. Pogosto poslušamo le nam nasprotno propagando, ki skrbno izbira šibke in bolestno občutljive ter strahopetne ljudi in jim slabo govori o naši reviji, o naših nastopih, o naših organizacijah in ti kaj radi podležejo prišepetavanju in kmalu samr govore isto kar so slišali. Kaj kmalu mnogi postanejo orodje v nasprotnikovih rokah: podirajo in omalovažujejo vse, kar je pri nas narejenega, hvalijo pa vse drugo, kar narede drugi. Takih sejalcev malodušja, ki so orodje v tujih rokah, že ni malo med nami. RAZDROBLJENOST IN SEPARATIZEM Velika napaka med nami je tudi prevelika razdrobljenost prosvetnega delovanja, ki je brez vsake povezave. Vsaka fara hoče biti nekaj svojega. Za centralo se zanima takrat, ko morda potrebuje govornika, ali kako zaveso za oder. Drugače pa čim dalj od osrednjega vodstva. Ne vem, od kod to izvira. Nekoč so rekli, da so najrajši v vsaki fari dekleta in fantje sami in da jim ni do tega, da bi delali še z drugimi. Zdi se, da bi morali vodilni prosvetni delavci polagoma prepričati vse, da je ta izolacija zelo škodljiva. Vse večje veselje in pogum bi bil v vseh, če bi jih bilo več skupaj, če bi bili med seboj povezani in bi se vsaj kdaj pa kdaj sestali: morda na skupnih izletih, morda na prosvetnih tečajih in na delavnih dneh, ko bi ustvarjali skupne načrte. Povsod drugod delajo tako. Ko smo bili pred kratkim na Koroškem, smo videli, kako eno prosvetno društvo čuti z drugim, vsa pa z osrednjo organizacijo. 'Povabili so nas na deželo: v tej vasi smo bili gostje tistega prosvetnega društva, v drugi vasi spet gostje tamkajšnjega, in ko je bila osrednja prireditev v Celovcu, so motorji in avtomobili peli svojo pesem iz vseh vasi in vozili prosvetarje in njihove prijatelje na skupno prireditev. Bilo je čudovito lepo. Kje bi mogli pri nas tako razdeliti vloge in naloge posameznim prosvetnim društvom? In kaj narede za skupne prireditve naša društva? Nekatera že, nekateri pa gredo prav tisti dan na svoj izlet, namesto da bi šli vsi na skupno prireditev. Razdrobljenost in separatizem! Vsak vleče na svoje. Vse premalo je smisla za skupnost. Vse premalo se zavedamo, da samo v skupnosti nekaj pomenimo. NEZAUPANJE IN ZAVIST Nejasnosti se pogosto pridružuje še nezaupanje ali do posameznih ljudi, ali do organizacije, včasih pa celo zavist. Marsikdo vse preveč osebno vzame organizacijo. Zato slišiš trditve: »Jaz jih imam toliko!« Ali pa: »Morda bom tiste tudi jaz sprejel za en nastop ...« »Jaz jih ne pustim ... Ne dovolim jim...» Seveda imamo nešteto primerov, ko se prej ali slej naveličajo takega pokroviteljstva in gredo potem povsem drugam, v resnično skrajnost. Če bi prej vsi ti čutili neko širino in skupnost z drugimi prosvetarji, bi ostali med njimi. V tem oziru je mnogo premalo demokratičnega mišljenja med nami. Zdrave demokracije! Pri nobeni organizaciji ne more delati en sam človek, zato je nezaupanje do več ljudi pravi nesmisel. Nezaupanje imamo končno 'lahko do vsakega človeka, če ga imaš ti do mene, ga imam jaz do tebe, oni do mène in tebe, in tako ne pridemo do konca, še bolj neumna pa je zavist nad rahlim uspehom, ki ga ima kaka organizacija. Tudi to se pri nas pogosto dogaja. Namesto da bi vsak storil vse, da bi delo, ki ga je posvetil kaki stvari, uspelo, se pa žalosti, če je drugemu bolj uspelo kot njemu. Potem gremo pri nas še tako daleč, da izza plota zlijemo gnojnico na ljudi, ki so veliko časa posvetili prosvetnemu delu ali s prišepetavanjem ali pa kar s kakimi pikrimi in premišljenimi ošvrkanji po časopisju. Ne samo da to ni katoliško, je nemoralno. To seveda ne more nikomur koristiti, najmanj pa našemu prosvetnemu delu. Vsakdo med nami že misli, da mu je vse dovoljeno. In nikomur ne odgovarja. Ostaja anonimen. Zaplotnik. To je gotovo eden najbolj nezdravih pojavov med nami. Ljudje brez odgovornosti. PREMAJHNA IDEJNA JASNOST Vedno poudarjamo, da moramo biti strpni do drugih, idejno različnih prosvetnih organizacij. Da se moramo veseliti, če nekaj dobrega in pozitivnega narede. Vendar pa nismo tako naivni, da bi ne vedeli, kaj dela dn kam teži ena organizacija in kam druga. Ker živimo v demokratični državi, se more vsakdo odločiti za delo na tistih področjih in v tistih organizacijah, ki mu prijajo. Vendar tisto lovljenje in skakanje od ene organizacije do druge, da bi sp nikomur ne zameril, nima za nas nobenega smisla. Poleg vsega drugega mora vendar imeti vsakdo izmed nas, posebej še kulturni delavec, tudi značaj. Kdo pa more spoštovati ljudi, ki so danes to, jutri drugo in pojutrišnjem spet nekaj tretjega, če jim bo to kazalo. To so šleve in šalobarde. Mi torej delamo na področju, ki smo si ga izbrali, in to po svojem prepričanju, nikomur pa ne zamerimo, če je izbral nekaj drugega. MOŽNOSTI DELA Svoje prosvetno delo moremo opravljajti samo s skromnimi sredstvi. Ne moremo priti do filmskega aparata, ne do projektorja, ne do zaloge diapozitivov, kar nam je vse nujno potrebno za prosvetne večere. Izposojamo si vse to, da lahko skromno ustrežemo društvom. Vendar pa imamo dvorane, domove, farne dvorane, ki nam jih rti nihče podaril, ampak 'so jih 'zgradili naši ljudje s svojimi žrtvami. Bazoviška dvorana je opravila neprecenljivo narodno in kulturno vlogo v desetih letih. Koliko prosvetnih večerov, koliko iger na odru, koliko dobrih filmov, koliko predavanj ... Ne moremo si misliti, kaj bi bilo ria Bazovici, če bi te dvorane ne bilo. Bazoviška mladina, ki je dajala s svojim neutrudnim župnikom življenje temu domu, je vtisnila svoji vasi pečat, o katerem bo morala govoriti zgodovina. Z mladino pa vsi zavedni bazoviški in okoliški ljubitelji slovenske besede. Žal nam je le to, da smo s to delavno mladino še vse premalo povezani vsi drugi po Tržaškem. Našli pa smo vedno odprta srca, ko smo prišli v njihovo dvorano. Dvorana v Dolini je bila že več let žarišče prosvetnega življenja v kotu pod Socerbom. Mislim tja slovenske večere, na predstave v tej dvorani in mislim na vso tisto prisrčnost in gostoljubnost Dolinčanov, ki smo je bili deležni vedno, ko smo bili tam. Gotovo prijateljske vezi še drže in bomo veseli, ko se bodo znova odprla vrata dvorane in se bo razgrnil zastor na odru. Boljunc ima svoj dom, skromen sicer, vendar topel in domač. Tudi tam je bilo že marsikaj lepega, čeprav ni odra in zastora, je pa streha in Boljunčani, ki jim je lepota slovenske besede in misli pri srcu. V barkovljanski farni dvorani je bilo nekaj izredno lepih prireditev. Zato težko razumemo, da jih niso veseli vsi, ki se čutijo Slovence. V zadnjem letu je Marijaniška dvorana na Opčinah razgibala kulturno mrtvo vas, ali bolje, to tržaško predmestje. Prosvetni. večeri, dramske predstave, predavanja, in še marsikaj lepega je bilo tu, tako da je opravljal ta prostor vlogo prave farne prosvetne dvorane, ki se je' veseli vsa župnija. Skromna dvorana v Sv. Križu je nekajkrat oživela in ne dvomimo, da bo novi župnik, ko se bo vživel v svoja novo faro, spremenil tiste skromne prostore v živo prosvetno žarišče, kakor je to že nekajkrat naredil. V Križanih sarpih pa je dosti dobre volje in mnogo dobrega mišljenja. Tudi prosvetni dom na Proseku je spet odprl vrata. Predavanjem bodo sledile prosvetne prireditve. V Skednju opravlja lepo prosvetno delo tamkajšnji cerkveni pevski zbor. Ne smemo pozabiti na Boršt. Tudi v Borštu so tako rekoč znova zgradili dvorano, saj so nekdanji prostor povsem prenovili. Že so bili v njej prosvetni večeri in prve gledališke predstave. V novi sezoni jih bo gotovo še mnogo več. Nekaj pa menda še letos. Takoj na začetku bi seveda morali imenovati Marijin dom v ulici Risorta. Koliko lepih prosvetnih prireditev je bilo tam! Gotovo največ. Od svoje ustanovitve do danes opravlja ta dvorana izredno važno versko in narodno poslanstvo. Mimogrede omenimo Mačkovlje. Tudi tam so bili spet po večjem presledku prosvetni večeri. Res da v skromni sobi. Upamo, da bo občina preskrbela odgovarjajoče prostore za vse vaščane, tudi za tiste, ki se zbirajo okoli katoliške slovenske prosvete. Saj prav tako plačujejo davke in so prav tako občani kot vsi drugi. Delo v preteklosti, ki ni majhno, bo gotovo ohranilo sloves te vasi še v bodoče. Korenine so pognale globoko v zemljo in te slovenske mladike ni mogoče iztrgati iz zemlje. Na novo delo! In še tisti mali Marijin dom v Rojanu! Koliko lepih in iskreno domačih prireditev je bilo v njem! In prav iz zavednosti in vneme tamkajšnje Marijine družbe in ostalih zavednih rojaoskih Slovencev je zrasel nov prosvetni dom na rojanskem bregu. V mesecu maju bodo morda že odprta vrata in bo začel služiti svojemu velikemu poslanstvu v tem delu mesta. Pomagajmo vsak po svojih močeh, da bo cilj čim prej uresničen! Lahko bi našli še kak prostor, še kakšen življenjski prosvetni utrip v mestu in na deželi. Vsega ni malo in ni puščava, kot nekateri mislijo. Le povezati je treba to delo, ga koordinirati, mu dajati vedno znova ognja in netiva, veselja in poguma. Prosvetni delavci po vseh teh krajih pa -se morajo pogosteje srečavati in razpravljati o skupnih problemih. Povsod je treba ustanoviti delavne odbore, in ne sme sloneti vse le na gospodu. Treba je vzgojiti kader dobrih prosvetnih delavcev, ki bodo navajeni samostojno delati in samostojno iskati poti za prosvetno delo v svojem kraju. Vsi pa moramo čutiti ljubezen do vsega tega prosvetnega dela. Moramo ga vedno in povsod podpirati. Moramo graditi in ne podirati. Moramo pomagati k napredku in ne smemp uničevati tega, kar kje nastaja. Onemogočiti moramo Vse tiste, ki bi hoteli naše delo in dobro voljo. uničiti. Iz žr,tev in poguma raste to naše prosvetno delo v katoliških prosvetnih organizacijah, ki nimajo zgodovinske tradicije na Tržaškem. Zato je delo toliko težje in zato je toliko več nerazumevanja in nasprotovanja. Vendar je naša povojna prosvetna organizacija že pognala korenine v mestu in na Tržaškem in je ne more izruvati malodušje ali posmeh ali nasprotovanja kogar koli. Pogumno nadaljujmo delo! Mislimo na našo skupno veliko poletno prireditev na Repentabru. Naredimo vse, da bo bolj veličastna, kakor je bila kdaj koli. Združeni proti vsem notranjim in zunanjim sovražnikom hitimo na delo, prosvetni delavci in vsi, ki čutijo z nami! Repentabor — kraj naših poletnih prireditev ALEKSEJ MOJZES Oster pogled skozi somrak preko časa do daljnih izraelskih pustinj. Z žalostjo si gledal obljubljeno deželo, a v njo ne mogel vstopiti, ker ogenj nad tabo je ugasnil. Kdaj se iz sna bo prebudil Mojzes slovenskega naroda? Kdaj ga popelje v obljubljeno deželo svobode, miru in ljubezni? Silen, mogočen vodnik svojega naroda. ■ SIMON PEVEC PESEM Sveča sem, ki v temi gori in je ne more nikdar razsvetliti. Roka sem, ki z roko drhti pa je ne more vmiriti. Rosa sem, ki izsušene grude moči, a je ne more omečiti. Solza sem, ki plaho čez lice polzi, pa je ne more radost posušiti. Ptica sem, ki v dalje čez morje leti, pa ji sodruga ne more slediti. OBLAKI O oblaki beli, ki čez, nas hitite, razodenite, povejte, v čem skrivnost je stara, v čem spoznanje je in v ceni prevara? Brez odgovora oblaki plovejo v daljavo ... in za njimi zremo mi težaki, ki se tepemo za kruh, milost in prgišče slave ... NOCOJ Nocoj mi je pri duši tak lepo, ko kmetu kadar žita so požeta in v kašči zrnja je kot že dolga leta ni bilo — in ga dolga leta spet ne bo. Zato bi rad, o deklica, da k meni bi prišla. Glej, kaj bi človek s srečo sam? Resnično: le po imenu te poznam in mene ti — a zdavnaj sva že isto pot našla. Zakaj si plaha? Ah, nikar! Ob žetvi obilni, kmet nikdar ne misli, da mu bosta drugo leto požela njivo toča in vihar. Otok sredi večnega mesta. Še nekaj narave počiva v njem. Redki ptičji glas pomešan s šumom avtomobilov in ljudi je le žalosten krik. Zaprte v svinčene zaboje novega stoletja nas duši tovarniški dim in ropot in nas ne pusti umreti. Človek je pozabil naravo. Ošabna se poganja v vesolje. Išče lepote, a je ne najde. Prihranil si malim Zazreti jo v srcu. V parku ni varno hoditi. Brzina motornih koles do mozga tišči in ne da pokoja, ker vsi nosijo na čelu norost. SA RA NAŠI DVE PREDSTAVI V CELOVCU ROKA ZA STENO Za nas, Korošce, sta bili predstavi »Roke za steno« in »Neopravičene ure« posebno doživetje. Gledamo nemške predstave v Deželnem gledališču, redko pa imamo priliko videti predstave v našem jeziku, ki bi bile tako lepo in dovršeno odigrane, kakor ste igrali vi, tržaški kolegi. Naj zberem spet misli! Dvignil se je zastor in smo prisluhnili. V soboto zvečer nas je prevzela predstava Rozmanove »Roke za steno«. Nismo mislili, da je mogoče s tako skopim dejanjem tako zelo pritegniti gledalca. Od besede do besede nas je zanimalo vse. Najprej je bil konec dvorane, kjer sem sedel, nekoliko nemiren, kmalu pa je ostal nepremičen zdaj eden, zdaj drugi in naenkrat'smo zadrževali dih ob zgodbah ljudi, ki so vse tisto doživljali, kar so pripovedovali. Eno se je prelivalo v drugo. Obstal sem ob fantovi zgodbi, ki je lepa in strašna. Lirika in stvarnost je našla v igralcu krasnega interpreta. Potem me je žena povsem prevzela. Zasliševanje, ironija in brutalnost, materinstvo in neupogljivost. Čudovito! Kakšna izrazna moč igralke! Potem mož! Koliko je povedal s tistimi skopimi kretnjami, a s silnim izrazom in doživetjem. Ta lik je bil velik in pretresljiv, tragičen v svoji usodi, kakor je bila žena tragična in pretresljiva v odkrivanju zlobe tega stoletja. In potem dekle, da tudi dekle! Kaj vse je doživelo, kam vse nas je pahnil čas, da je zahteval od nas toliko gorja. Tudi tej igralki se je posrečilo vzbuditi vse simpatije in sočustvovanje z njo. In same na sebi nič posebnega sta vlogi tujca in tajnice. In vendar sta prelila igro v tisti preplet med nastopajočimi in sta vse to posredovala nam v dvorani. Še policaj, ki mora biti pač tak mlečnozobi surovež kot je, je dal močan vtis sile, ki z vso oporo in težo velikega državnega stroja visi nad ljudmi. Predstave »Roke za steno« ni mogoče pozabiti. Dala nam je mnogo snovi za razmišljanje. Zaigrali pa ste jo tako, da so nam danes, po tolikih dneh, vsi liki jasno pred očmi. In čeprav smo jo gledali med polnočjo in eno. To je vam, dragi gostje, lahko najboljše priznanje! KOROŠKI ŠTUDENT Počasi sta stopala po samotni poti k Gradaščici nizdoh Pod čevlji jima je. škripal strjeni sneg, v očeh so ju ščemele Zvezdice, križci in polmesci, ki so odskakovali po njem kot iskre .v žerjavici. Gole veje vrbe žalujke so visele daleč v strugo, se zdaj pa zdaj zganile kot utrujeni biči. ,ki se sramujejo svojega dela na Gospodovem telesu, in daleč notri v njih senci, v globini mirne vode sta utripala bela zvonika trnovske cerkve, kot bi bila naslikana na tekoči žamet in napeta med narezljan okvir ledene skorje, kot z opali posut s pegami sončne luči. Žamet, srebro, neotipljiva umetnina — en sam drobec Stvarnikove ustvarjalne sile. Ustavila sta se ob kamniti, skoraj do vrha zasneženi mizi; rahli sneg je vabil s svojo svežino kot pravkar stepena smetana, da bi skoraj segel s prsti ponj, ga nesel v usta in se s tistim kovinastim okusom zasanjal v otroška leta. V beli tišini, sem in tja nadahnjeni s pastelnimi sencami, so že misli vstajale lahkotne in prožne kot meglice, njih grenkoba se. je sproti spreminjala v sladek .poprh in se razprševala brez bolečih sledov. Nista se ozirala po okolici, kajti s. številnih sprehodov sta nosila v sebi njen veren posnetek, pač pa sta brskala po svoji notranjosti, .tem. globlje in tem rajši, čim bližji je bil mrak in čim hitreje še je bližal dom. Zdramila ju je vrtnarica iz Kolezije; na nasprotnem bregu je. prala povrtnino in jo pomakala kar s košem vred v vodo. Gladina se je zagugala v širokih kolobarjih, ki so klokotaje udarjali ob breg, odnašali s seboj raztrgane kose zvonikov in jih sproti izgubljali. S sirkovo krtačo si je še ori-bala stare moške čevlje in si nato zadela na krepki bok mokri koš, da jo je z dežjem kapelj močil po visoko spodrecanih in bogato nagubanih krilih, ki so jo kar s trojnim robom tolkli po nogah. Ni še utihnil njen korak na vrtu, že je izginil zadnji kolobar, slika v vodi se je spet zazibala v vijugastih lisah in obmirovala. »Gibanja pa res ni moči prenesti na mirujočo ploskev.« Od Mestnega loga sem so bile to prve besede, s katerimi je dregnila v njun molk in za hip pretrgala fantovo premišljevanje. »Njegov videz pač, čeprav je učinek slaboten.« Z obraza jima je pobegnilo sonce in odneslo s seboj edini virček toplote. Z ledene, skorje, tik nad vodo, ponekod še prosojne, so izginjale svetle pege druga za drugo, led se je zgoščeval, odsev cerkve se je začel potapljati v mrak. Za Finžgarjevo vilo, daleč za Mirjem, je z ugaslim soncem izginila zadnja rožnata meglica, v golo grmičje so dahnile vijoličaste sence; ob tleh je počila suha vejica in pregnala taščico, ki si je iskala zavetja. »Spet zmrzuje.« Marija se . je tesneje zavila v plašč in še globlje potisnila obraz v krzneni ovratnik plašča; v mraz so gledale le njene oči in široko čelo, pocj' temno kučmo skoraj belo kot sneg. Še vedno se ni ozrla po spremljevalcu, čeprav je čutila na sebi njegov pogled in na duši vso težo njegove vsebine. Naenkrat so udarile vanjo fantove besede: Vem, Marija, ne maraš me.« Ni se jih nadejala, čeprav je. slutila, da so bile že dolgo oblikovane v njem in čakale prilike, da zažive. Moral jih je izreči predvsem zaradi sebe, da se zmota iz teme, kjer je utripala tista šibka lučka ljubezni, ki ji ni sama nikoli ponudila ne plamena ne olja, da bi se razplamtela. V svojih odnosih do njega je bila vedno neosebna, ob vsakem srečanju le trenutna znanka, kj se pomenkuje o tisočerih malenkostih, ne da bi se dotaknila svoje duše in svojega srca; ljubosumno je hotela ohraniti vse nedotaknjeno svetu, ki ga je ustvarila ob Mateju. Ker ji res ni mogel ničesar očitati, mu je oponesla: »Nisi me prosil ljubezni, ko si prišel.« Spoznala sta se v Jakopičevem paviljonu, ko sta se oba zamudila ob Kosmačevi Gmajni v jeseni. »Lepo je prikazal,« je naenkrat zaslišala za seboj. Iz olike se je obrnila in potisnila na ustnice odsev smehljaja, v očeh pa so jo še žgale ob Matejevem slovesu neizjokane solze. »Ni ti prav, vidim, se je lovila v bolečem odmevu njegova sebičnost »Tebi je slikanje v kratek čas, meni je v kruh, življenje samo. Razumi vendar, da moram od tu, da doma ne utešim vsega hrepenenja.« Okoli njiju je bilo vedno več ljudi, zadevali so se vanju, rinili mednju, ju razmikali in nehote preprečili pravi razgovor; govoril je le Matej, v na glici, in se ves čas oziral po vlaku. Menda je le ujel senco žalosti na Marijinem obrazu, da se je omehčal; »Eno samo leto, Marija, potem bom spet pri tebi in s seboj bom pri nesel ves Pariz.« Da bi jo odškodoval za nenadni odhod, je obljubil darežljivo: »Še po sebej zate Versaille in Moulin rouge. Prav?« Kot bi ponujal bonbone otroku, ki ga hoče oslepariti. Ni mu verjela, zato je molčala in mu ponudila roko v pozdrav. Komaj se je je dotaknil, že je izginil med ostalimi potniki. »In zažvižgal je vlak skozi mrak ...« Ob branju Župančičeve pesmi je čutila nekoč le ritem, zdaj je dojela tudi v besedah skrito bolečino ob slovesu drage osebe in strah pred prazno, osirotelo prihodnostjo, še enkrat se je ozrla v temno gmoto, ki je zdrvela v meglo, in zapustila postajo. Ni mogla domov, presveže so bde v prahu tal Matejeve stopinje, med platni in konjiči se je še lovil odmev njegovega brezskrbnega požvižgovanja in vsakega predmeta se je še držal vonj njegovih cigaret; a kamor ni hotel razum, jo je zavleklo zapuščeno srce: na razstavo likovnih umetnikov, v barvni svet misli in hrepenenj, tja kjer ji je bil Matej še bližji kot doma. In spraševala se je, ali je zbežal od nje fant ali umetnik, je li hitel v tujino umetnik ali pustolovec; zavedala se je le puščobe, ki ji je legla na dušo ob njegovem odhodu. »Morda vam ni všeč?« Neznančev glas si je utiral pot med sveže, spomine in jo s svojo prijaznostjo silil v pomenek. »Mi je, a še nikoli nisem videla toliko odtenkov rdeče barve na enem samem kosu platna; saj je kot požar.« Šla sta od slike, do slike, v naslednjih dneh z razstave na razstavo, pozneje s sprehoda na sprehod, preko pomladi in poletja v jesen pa spet v mehko, tiho zimo. Lističi njunega koledarja so bili raztreseni po senčnem Gradu in po Golovcu, za zelenim Rakovnikom in na močvirnem Morostu, v sanjavem Mestnem logu in v večno zaljubljenih murglah, na peščenem Posavju in na ilovnatih travnikih ob Ljubljanici, ob pisanih palicah na Miklavževem sejmu in ob zasneženih smrečicah na Kongresnem trgu, ob božjem grobu v Trnovem in pri jaslicah v Križankah, ob Belem jorgovanu v Matici in v Filharmonični na koncertih. In čez vse je nenadoma padla fantova neupravičena obtožba: »Vem, Marija, ne maraš me..« Še vedno je strmela v potok pod seboj, ne da bi se ozrla vanj. Kot da bi sploh ne pričakoval od nje drugih besed, se je zapletel v spomine: »Še veš, ko si bila prvič pri nas?« Ni pozabila; kmalu po novem letu je bilo, a dneva se ni spominjala. »Igral sem na pamet in gledal tebe.« Ni ga poslušala, glasba ji je bila le primerno ozadje ¡notranjega doživljanja. V njenih očeh so se premikale temne sence. »Še vedno si tavala za njim.« Pehala se je navkreber za smislom Matejevega pisma in skušala od kriti svet njegovega novega obzorja. »Brez napačne sramežljivosti. S skoraj z izzivalnim pogumom mečejo tu umetniki na platno svoj naturalizem. Kar se še spominjam tvojih NEOPRAVIČENA URA Ce ste s predstavo »Roke za steno« pokazali čas in usodo, trpljenje in žarek upanja sodobnega človeka, ste nam pa nudili z »Neopra-smeha. Nam, študentom, je seveda ta veselo-vičeno uro« popoldne prelepega veselja,, in igra bliže, saj je zajeta tako rekoč iz našega življenja, čeprav se je že drži patina časa. A študent je vedno enak. V svojih rahlih lažeh, šolskih lažeh, v svoji ljubezni in občudovanju, v domislekih v šoli, v srečanjih, v vsem, vsem. Včasih sem šele na predstavi začutil, kako resnično lepo je študentovsko življenje. Nepozabni so ostali prizori v šoli. Nepozabna je konferenca, da se ji še danes smejemo, ko se je ¡s kolegi spominjamo. In čudovita je bila tista mala Lili, pesem naše dijaške mladosti. In krasna je bila Truda, simbol 'lenob in falotov v šoli, ki pa jo moraš vendar kljub vsemu imeti rad. Ce bi poskušal v spominu nekoliko oživiti nastopajoče, bi posebej moral reči, da je bil zdravnik dr. Hartl zelo simpatičen. V začetku samo zdravnik, a ko ga zadene Amorjeva puščica, je hitro in lepo postal orodje v njegovih rokah. Bil je idealen z mlado ženo (tako pravijo naša dekleta!), ljubosumen seveda in končno čudovit, ko odpelje dokončno svojo ženo iz šole. - Mira Lavrenčič v vlogi Lili In Lili! živa, živa. Prijetna in klepetava! Njena igra dostojanstvenosti, ki pa neprestano podrsava v študentovski svet, iz katerega kar ne more in ne more. Njena hlinjena bolezen, njena odločitev, da gre sPet v šolo, in vse tisto, kar je lepega povedala o šoli, ki je ne more pozabiti in živeti brez nje. To je najlepši Slavospev šoli in brezskrbnemu študentovskemu življenju, kar smo ga kdaj slišali. Lilina zadrega v šoli, ko je nepripravljena, njena zadrega pred možem ... vse je Lili krasno odigrala in si je seveda takoj pridobila vse gledalce, posebno mlade. Še in še bi jo gledali. Potem pa Truda! Le kje ste jo našli? To je naravnost klasičen tip študentovske »mrhe«, ki pa se ji le smeješ in si je vesel. Potem še tisti profesor, ki sprašuje latinščino. Veste, da smo drugi dan vsi oponašali prav njega v šoli, tako da bi si eden res kmalu na njegov račun nakopal disciplinsko kazen. Nazadnje je šlo vse dobro, kakor v komediji. Po še tisti profesor, ki prinese Lili rože in je tako smešen pri konferenci, in tista stara profesorica, pa ravnatelj in mamica in očka, pa odvetnik in njegova gospa ... Vse, vse je odigrano tako, da je zapustilo v nas nepozaben vtis. Koroški študentje ne moremo drugega kot da vašemu profesorju Jožetu Peterlinu, ki je z vami naštudiral obe igri in vam, ki ste tako lepo vse zaigrali, iz vsega srca čestitamo in se za vašo čudovito igro iz vsega srca zahvalimo. Vabimo_vas: še pridite. Na svidenje! KOROŠKI ŠTUDENT Večeri Slovenskega kulturnega kluba Slovenski kulturni klub nadaljuje s tradicijo svojih večerov, tako srednješolski kot akademski odsek. Nekateri večeri so tehtnejši in pomembnejši, drugi so samo družabni, pa nič manj važni. Med predavanji, ki smo jih imeli, moramo opozoriti zlasti na tri, ki so zapustila močan vtis. V okviru zamisli »Naš gost« smo imeli v preteklem mesecu v naši sredi g. Guida Bot-terija. Povabili smo ga, da bi nam predaval in da bi se med nami razvil pogovor, ki ga vodi že dalj časa v reviji »Trieste«, o sožitju Italijanov in Slovencev na tem ozemlju. Večer je bil v vsakem oziru pozitiven. Spoznali smo predavateljevo gledanje in gledanje italijanske politike na problem slovenske manjšine, mi pa smo g. Botteriju razložili svoje gledanje in težave Slovencev, ki jih imajo tudi tam, kjer tega ne bi pričakovali. G. Bot-teri je pokazal mnogo zanimanja in tudi mnogo zdravega gledanja na ta problem, gledanja, ki ga drugod v italijanski javnosti ne najdemo. Mislimo, da bi bila taka izmenjava misli zelo koristna in g. Botteri je obljubil, da bo ponovno prišel. Zelo zanimiv prikaz ameriškega življenja nam je podal dr. Jože Velikonja, ki se je mudil v Trstu ob geografskem kongresu. Profesor, ki je živel dolgo med nami, je znal najti vse tisto, kar nas je reš zanimalo. V lepi in plastični sliki nam je vse nanizal. Kako veseli bi bili, če bi mogli dragega dr. Velikonjo še pozdraviti med nami! Dr. Matej Poštovan pa nam v zgoščeni razpravi analizira razmerje med Cerkvijo in državo. Postavil je jasne mejnike in stvarne argumente, ki jih danes tako pogosto ponekod podirajo. Njegovo predavanje prinaša jasnost v zmedenost pojmov. NOVE KNJIGE V upravi Mladike dobite tele nove knjige: Zgodovinski atlas Slovenije vez. 4.400 Lir, broš. 3.700,— Meddobje 1. VI. 1/2 — 800 Lir. del, jim je Berač na tromostovju najbližji, zaradi psička ob njegovih nogah namreč, je že po naravi nag. Od daleč je cenil njeno delo z zasmehom, a prvič je videl na njem nekaj drugega, sicer bi se ne obrnil k njim zaskrbljeno vprašal: »Saj me imaš tudi ti rada, Marija?« Od bogastva takratne duševne povezanosti je ostal le zasmeh. Greti koba ji je ukrivila ustnice. »Naenkrat si se nasmehnila; grenko, a vendar. Bilo je prvič, odkar sem te poznal.« V sebi je nosil vse trenutke njene, bližine, kot Marija one o Mateju »Takrat sem še posebno čutil, kaj si mi, a moral šem molčati. Ko si odšla, sem te začel risati.« Glasovi po vrtovih onstran Gradaščice so utihnili, mrak se je zgošče-val, slika v vodi je ugasnila, na zelenkasti sneg je padla velika senca njunih postav in se ob bregu prelomila. »Pod portret sem napisal Marija se smehlja.« Za hip je pomolčal, nato se je opogumil: »Bogve, komu bo ostala: obema ali le tebi?« Njegov tihi dar jo je zbegal in s šalo je. skušala preko zadrege: »Nisem mislila, da je tvoj koščeni koš tako voščeno podložen.« Preslišal je in še vedno grabil za spomini, za edinim, kar . mu je dala v vsem času poznanja, čeprav nehote. »Od takrat se nisi več nasmehnila.« »Nikoli?« Odkimal je. In kako naj bi cvetel na njenem venečem obrazu smeh, ko je Matej tako brezobzirno lomil z njene sveže preteklosti kos za kosom in jih metal v zaničevanje in pozabo? Njegova redka in kratka pisma so postajala jedka. »Daleč mi je že Ljubljana in bolj zameglena kot v resnici; tudi Mateja, ki si ga ti poznala, ni več. Vendar sem začel živeti in počasi se bom lotil tudi ustvarjanja, ne le barvanja.« Pogrezal se je v duševno lenobo, goltal ga je živi pesek brezdelja in odlašanja; a se nevarnosti še zavedal ni. Ob pismih brez naslova mu ni mogla ponuditi v rešitev svojih iskrenih besed in bi morda niti ne znala poseči v njegovo novo okolje, ki ga je opisal kmalu po odhodu: »Zdaj mi sveti le luna in pa v dim zavite luči po kavarnah; sit mrtve lepote, segam po živi, ki se ponuja ob kozarcih dragega vina, ob cigareti, ki jo je treba vžgati, za vogalom, ko zavijem proti domu. Kot bi vrtinec nanesel listja v zavetje, so se nakopičile v Mariji ob Mateju na prostem preživete ure in zadišalo je po vlažnih jelšah in raz greti otavi, po cvetočih češnjah in po trgatvi v vinskih goricah, po rosnem cvetju in preoranih njivah, po zorečem žitu, maku in plavicah, po doma čem kruhu in po jabolkah, Matej pa je ril po blatu za odpadki. »Čakal sem, kdaj se boš nasmehnila in upal, da drugače kot ob mojem igranju.« S tal je pobrala uvel listič in si ga položila na dlan. »Upal,« je ponovila. »Nekdaj sem tudi jaz nekaj upala, upi pa so šli. Takole ...« Dahnila je v listič, a zmrznjen in težak ni odletel, obtičal ji je, na roki. Nasmehnila se je, še grenkeje kot ob njegovem igranju, in dostavila: »Celo trmasto upala kot tale listič.« V žepu je stiskala njena pest zadnje Matejevo, pismo, ki ji je že nekaj dni grenilo vsak trenutek. »Povabil bi te na poroko, a si predaleč in vožnja predraga. Ena sama urica v naši družbi bi ti spremenila življenjske nazore. Zakaj bi segali, enodnevnice, za nemogočim? Življenje je prekratko. Adieu.« »Nekdaj nekaj upala,« je odmevalo v fantovem srcu. Zdaj torej ne več, v prazno srce se pa tako rado kaj naseli. Oživljeno upanje se. ga je oprijelo trdovratno kot listič Marijine tople dlani. MAKS ŠAH Socialno vprašanje Nagel razvoj velike industrije je ustvaril delavski stan, ki je postavil najbolj v ospredje svoja vprašanja. Poznamo jih pod skupnim imenom SOCIALNO VPRAŠANJE. In preroki vpijejo: »Ne bo prej reda, dokler se delavci sami ne polastijo oblasti, dokler ne zavlada diktatura proletariata.« Toda v tem geslu je najtrša beseda »diktatura«, ki ni vredna, da stoji v seznamu izrazov človeških odnosov. Zakaj človek kot človek ne more človeku ukazovati. Tudi demokratično parlamentarni sistemi si žele pridobiti delavca. Organizirajo delavstvo, postavljajo svoje zahteve, rešujejo življenje družbe. Tako so zrasli nešteti sistemi, ki vsi obljubljajo raj na zemlji, če bodo njihova načela sprejeta, če se jih bo delavski razred oklenil. Vstajajo filozofi, sociologi, imamo že kar zgodovino sociologije, a socialno vprašanje še vedno ni rešeno. Nasprotno, pred nas stopajo vedno težja in nerešena vprašanja. Družabni red, kako naj bo družba urejena, da bo dosegla svoj namen, ki je splošna blaginja, je še vedno predmet širokega razpravljanja. Kaj zasledujemo, kaj zahtevamo, kakšen naj bo družbeni red? V družbi bo red in zadovoljstvo takrat, kadar bo izpolnjen naslednji pogoj: MED POEDINCEM IN DRUŽBO MORA ZAVLADATI TAKO RAZMERJE, DA BODO SPOŠTOVANE PRAVICE POEDINCEV IN SPOŠTOVANA OBLAST DRUŽBE... SOCIALNI NAUK CERKVE Papeži dajejo smernice za ureditev razmerja v družbi. Papeži kot varuhi krščanskega nauka, ki zadeva in uravnava svobodna človekova dejanja posegajo v socialni nauk, kažejo na zmote in jih obsojajo ter dajejo smernice za ureditev družbe, za pravilno razmerje posameznikov do družbe in obratno. Posegi papežev so zlasti pogosti v zadnjih desetletjih. Dolga je bila doba, preden je krščanstvo premagalo predsodke o suženjstvu. Izbruhnile so hude in krvave revolucije za zmago bratstva, enakosti in svobode. Ti pojmi niso stari morda dvesto let, ampak jih je že oznanjal Kristus, le ljudje jih niso sprejeli. Cerkveno učiteljstvo je spregovorilo, kakšen naj bo družbeni red. Tako je nastala na osnovi teh smernic krščanska sociologija, ali krščansko pojmovanje družbenega reda, kateremu je nauk Cerkve podlaga. RERUM NOVARUM Papež Leon XIII. je 15. maja 1891 izdal znamenito okrožnico Rerum novarum, v kateri je zapisal, da ima Cerkev pravico in dolžnost učiti socialni nauk in posegati na družbeno področje, ko je dejal: »S polnim zaupanjem se lotimo te naloge v zavesti, da imamo pravico o tem govoriti. Brez pomoči vere in Cerkve ni mogoče najti izhoda iz zmed...« O lastnini razlaga Leon XIII. takole:... »Kar je odličnega, kar nas dela ljudi in nas bistveno loči od živali, je razum. Zaradi umne narave je človeku treba priznati ne le mogočnost, da rabi zunanje dobrine, marveč tudi stalno in trajno pravico posedati stvar v svoji lasti...« »Družinska zasebna lastnina je potrebna tudi zato, da morejo starši vzrediti otroke, omogočiti jim tudi poklicno izobrazbo in jim tako vsaj do neke mere utreti pot v koristno življenje ...« »Človeku je treba priznati stalno in trajno pravico do lastnine tvarnih reči bodisi takih, ki se z rabo porabijo, bodisi tistih, ki ostanejo tudi potem, ko so bile rabljene ...« O dolžnostih države do družinske lastnine pravi Leon XIII.: .... »Velika in usodna zmota je, da hoče civilna oblast samolastno vdreti v družinsko svetišče in nadomestiti očetovo skrbstvo z državnim skrbstvom...« Zasebna lastnina je sad dela in človeka oropati zasebne lastnine pomeni »oropati ga njegovega dela ...«, trdi Leon XIII. SOČUTJE ZA PROLETARIAT izraža Leon XIII. v svoji okrožnici takole: .. .»Večina proletariata se je brez lastne krivde znašla v bednih, človeka nevrednih razmerah in mu je bil naložen jarem, ki se malo razlikuje od suženjstva ...« SAMUEL BECKETT IN NJEGOV "KONEC IGRE« Ko pomislim na Ljubljano, se razvija pred menoj nekak film, ki razrešuje probleme prehoda med starim, patrijarhalnim življenjem in najmodernejšim liberalizmom (mislim, da je ta definicija pravilna). Ne mislim v tem poročilu obravnavati urbanističnega načrta ali novih načel in miselnosti mlade generacije, ki živi v slovenski prestolnici. Kot vsakega kulturnega delavca in predvsem ljubitelja odrske umetnosti, so pritegnila mojo pozornost predvsem ljubljanska gledališča in njihov sezonski repertoar. Ko sem si ogledal nekatere predstave v ljubljanski Drami in sem bil že zadovoljen, da sem idealno izkoristil proste večere, ki sem jih prebil v Ljubljani, sem zvedel, da bo v Križankah premiera Beckettovega dela »Konec igre«, ki ga je pripravila gospa Balbina Baranovič-Battellino (večkratni priljubljeni gost našega Radijskega odra). Kar zaneslo me je v Križanke. Podolgovata dvorana, primerno, dvignjeni sedež z nemotenim pogledom na prizorišče v sredini dvorane, elitno občinstvo. Ob pogledu na sceno in učinke razsvetljave, je kar zagomazelo v meni. Je ta scena primemo in okusno zamišljena ali je groteskno-situacijsko sinhronizirano ureje-na izložba, v kateri se odigrava brezizhodna tragika individualnega in družbenega razkroja? Umazana tla, premični stol na sredi med tremi železnimi drogovi, ki označujejo stene, dve celindrasti železni kadi, iz katerih pronica in leze raztezajoča se umazanija, razcefrana raševina namesto oken. Vsi rekviziti (razen oken) so pokriti z zamazanimi, blatnimi in s krvavimi sragami prevlečenimi z nekdaj belimi cunjami. Osebe, ki nastopajo v teji drami, so po zunanjosti kot v notranjosti bolj podobne razkrajajočim se mrhovinam kot pa človeku. To so nečustveni ljudje brez slehernega idealizma, najbolj grobi ciniki; izrodki človeštva torej, ki gnijejo v pričakovanju, da se zrušijo na tla in ostanejo nepokopani. »Beckettovo gledališče je sicer manj krvavo kot Ionescovo, zato pa toliko globlje in toliko izraziteje brezupno. Ionesco razglaša, kako je neumen neki način življenja. Beckett obsoja življenje samo, ki ni dragega kakor čakanje brez prida, brez mere in brez ljubezni do smrti. Po njegovem solidarnost med ljudmi izvira le iz prisiljene podrejenosti isti usodi brez izhoda, pri tem pa se napaja ne z ljubeznijo ali usmiljenjem, temveč s sovraštvom in zaničevanjem.« In še »Beckett ne verjame v ničesar, ne misli na nobeno stvar, samo kaže. In ne kaže nič drugega kakor človeka brez iluzij, razbremenjenega vseh čustev, upanja in misli, ki bi mu mogle prekriti resničnost njegovega trpljenja, ki je prikovan na to, da mora preživljati vse te muke, se pravi trpeti obran do kosti... Njegovi živi živijo ali če hočete njegovi umirajoči umirajo in se organsko razkrajajo pred našimi očmi. To so samo še gmote pahobljenega, razjedenega, krvavečega ali v solzah se topečega mesa, ki utripajo v mukah (Gled. list Eksper. gled. — Lj. po članku Pierre Aimé Toucharda v L’Avant — scene, štev. 1%). Izvajalci Bibič, Miklavc, Homar in Fil-čeva so kljub izredno napornemu tekstu, ki ne vsebuje nekega strnjenega dejanja, temveč sloni predvsem na drobcih najod-vratnejše etike, odlično opravili nalogo po režiserjevi zamisli. To je bilo vrhunsko izvajanje. Nastane tu vprašanje: ali je uprizarjanje takih odrskih del znak počasnega hiranja gledališke ustvarjalnosti ali je to samo prehodna doba nezaupanja in nevere v človeka? Če je Beckettov »Konec igre« smernice za gledališče bodočnosti, bi bilo vsekakor bolje, da bi nam bila odrska umetnost ostala nepoznana. (Samuel Beckett je rojen v Dublinu — po rodu Irec — angleški odpadnik, ki je večino svojih romanov in odrski deli »V pričakovanju Godota« in »Konec igre« napisal v francoščini. — Gled. list Eksp. gled. - Lj.) Aleksij Pregare OUADRAGESIMO ANNO Ob štiridesetletnici Leonove okrožnice je papež Pij XI. izdal novo okrožnico pod gornjim imenom. S smernicami, ki jih daje v tej okrožnici, je papež Pij XI. hotel dopolniti in uradno razložiti pojmovanje Leonovih smernic. Okržnica ni nekaj novega, temveč le opozorilo delodajalcem in delavcem v najširšem smislu, da socialni nauk Cerkve, ki ga je obrazložil Leon XIII. še vedno velja. Opozoril pa je še na nova vprašanja, ki jih je novi čas postavil v ospredje. Pokazal in obsodil je zmote in stranpota, po katerih hodijo mnogi krivi preroki, ki obetajo raj na zemlji. RAJ NA ZEMLJI Mnogi preroki obetajo vsem proletarcem raj. na zemlji. Dovolj je, da se združijo v borbi proti kapitalistom, delodajalcem in izžemalcem. Marsikje se to že, poskusili in tudi uspeli. Dobili so v roke oblast, postavili diktature proletariata, a socialnega vprašanja niso rešili. In kaj je sledilo? Tudi po deset in desetletjih niso ustvarili raja, odpravili nezadovoljstva in dvignili človeka na ono stopnjo cvilizacije, da mu ne bi bilo treba de lati. Delavec je postal v propagandne namene solastnik tovarne, a nima od tega ničesar, ne on, ne njegova družina. Ko je tak delavec — solastnik umrl, njegova žena in otroci niso ničesar podedovali, še pičla penzija po očetu je taka, da je premalo za življenje in preveč za smrt. Zato vsakemu svoje. Delavcu delo in pravične plače, družinske doklade, socialno zavarovanje za bolezen, brezposelnost, onemoglost in starost. Delodajalec pa naj preveva duh krščanske pravičnosti in ljubezni. Brez marljivega dela delavca tudi gospodarji ne bi imeli tega, kar imajo. IN 1. MAJ Prvi maj fe praznili dela. Naj bi .bil. vsako 'leto to dan, ko se delavci in delodajalci srečajo veselih in zadovoljnih obrazov. To srečanje naj bo praznik. Kristus je delo posvetil in sam materialno delal pri svojem krušnem očetu do tridesetega leta starosti, dokler ni nastopila njegova ura, da je oznanil novo zapoved, da se ljubimo med seboj. Ob prazniku dela, pa naj bo to težaško ali pa umsko delo, se spomnimo, da smo ustvarjeni za delo, da imamo svojo življenjsko dolžnost, ki jo moramo izpolniti. S pravilnim in pravičnim izpolnjevanjem svojih dolžnosti pa bomo tudi mi sami doprinesli svoj delež za pravični in boljši socialni red. Motilv iz goriških Brd Srečanje mladine na Koroškem Znak, da se koroška mladina prebuja v narodni zavesti, je bila prva številka njihovega mladinskega literarnega glasila »Mladje«. Ko smo listali po drobni knjigi, kar nismo mogli verjeti, da so tiste z občutkom napisane pesmi in črtice res prišle v taki čisti slovenščini izpod peresa koroških dijakov. Srečni smo bili, ko smo brali slavospeve svoji domovini in jeziku, ki so privreli iz srca mladine! »Pravijo, da naše Koroške ni več, da se je zdrobila. To bomo videli, ali naše Koroške res ni več! Popotno palico bomo vzeli in šli iskat svoj narod!« Tako je nekdo' napisal v Mladje. In tako so naši koroški bratje tudi storili. Prišlo je torej povabilo, že samo na sebi laskavo za vsakega slovensko čutečega človeka: v Celovcu naj bi se sestali tržaški, goriški in koroški Slovenci. Skupaj naj bi bili dva dni in naj bi sestavili bogat kulturni program. Tako se je tudi zgodilo. Tržačani smo odpotovali v soboto 8. aprila ob 14. uri. Zvečer ob 20. smo dospeli v Šent Janž, kjer nas je sprejela farna mladina. Spremili so nas v prijeten lokal, kjer so nas pogostili z okusno večerjo. Nato smo se vsi skupaj odpe Ijali v Celovec. V Kollpinghausu je bil napovedan kultur-no-zabavni večer. Koroški dijaki in vidnejše osebnosti, ki so se tam zbrale, so nas sprejeli tako prisrčno, da smo bili v resnici ganjeni. Pripravili so nam tako intimen am-bient, da smo se kaj kmalu otresli nekakšne zadrege in se med seboj prijateljsko pogovarjali. Pričakovali so nas sami mladi in veseli fantje, dekleta v narodnih nošah, pa spet druga v belih predpasnikih, ki so se ves večer sukala med nami in točila vino. Takoj ko smo posedli med Korošce, nas je s pesmijo »Bratje v kolo« pozdravil moški zbor Mohorjevega doma, ki obsega lepo število samih dijakov slovenske gimnazije v Celovcu. Isti zbor je pozneje zelo lepo zapel še vrsto narodnih in umetnih slovenskih pesmi pod vodstvom dr. Cigana. • Nato nas je z ganljivimi besedami pozdravil dijak Erik Prunč in nam v imenu vseh dijakov poklonil lepo knjigo o Koroški in veliko torto, na kateri je blestel knežji kamen. Pozdravil nas je še dr. Pavle Zablatnik, in sicer v imenu KKZ; za njim pa dr. Joško Tišler. Za prijazni in bratski sprejem se je s toplimi besedami zahvalil prof. Jože Peterlin, ki je povdaril misli in skrite želje nas vseh, da to ne sme biti naše zadnje in edino srečanje, ampak da naj bo to le začetek našega nadaljne-ga skupnega delovanja. Kulturni program se je nadaljeval z že omenjenim nastopom moškega zbora Mohorjevega doma ter mešanega zbora učiteljščnikov, medtem ko je literarni program obsegal članke iz koroških dijaških revij »Mladje«, »Setev« in »Dijaški glas«, katere so brali avtorji sami ali pa drugi dijaki. Od tržaških mladih pesnikov pa smo culi pesmi Brune Pertotove, Griše Mikuža, Vojke Strgarjeve, Jožeta Pirjevca in Simona Pevca. Kljub temu, da je bil program precej obširen in se je končal šele pozno zvečer, so koroški dijaki z zanimanjem sledili Rozmanovi drami »Roka za steno«, ki jo je zaigral »Slovenski oder«. Naslednje jutro smo se navsezgodaj odpravili proti Gosposvetskem polju, kjer smo v cerkvici pri Gospe Sveti imeli sv. mašo. Naravno je, da smo se nekaj trenutkov ustavili tudi pri knežjem kamnu, kjer smo obnovili zvestobo svojemu narodu in veri. Takoj nato smo se odpravili v Globasnico. Tu nas je čakalo novo prijetno presenečenje: domači fantje so nas sprejeli z godbo. Prepričali smo se torej, da se njihovo gostoljubje v nekaj letih ni spremenilo in da so si našega prihoda resnično želeli in se ga razveselili. Nismo namreč pozabili lepega sprejema, ki smo ga bili deležni pred nekaj leti, ko smo gostovali z »Matičkom«. Pred in po kosilu, ki nas je tam čakalo, smo skupno z domačimi fanti zapeli nekaj slovenskih narodnih. Po kosilu je razpoloženje postalo zelo domače in prijetno, toda žal se je bilo treba pripravljati, na vrnitev v Celovec, kjer je bila za 14.30 napovedana prireditev skupno z Goričani. Pred odhodom smo si ogledali še dvorano, nakar so nam fantje spet zaigrali in igrali so dokler ni naš avtobus odpeljal. Ko smo stopili v dvorano v Kollpinghausu, nas je čakalo ogromno število gledalcev. Spored je bil pester. Zbor Goričanov je ubrano zapel pod vodstvom prof. M. Fileja vrsto pesmi in žel veliko odobravanje. Sledile so pesmi dr. Janežiča, Mazore in Šorli jeve. Na koncu so tržaški dijaki prikazali veseloigro v petih slikah »Neopravičena ura«, ki je gledalce prijetno zabavala. Prireditev se je končala ob 18.30. Skupaj z Goričani smo se odpravili v Mohorjev dom, kjer smo, še povečerjali. Kaj kmalu je prišla deveta ura in misliti je bilo treba na odhod. Zavlačevali smo ga z vedno novimi pesmimi. -Mnogi so si izmenjali naslove, slišati je bilo obljube za medsebojne obiske. Poslovitev je bila prav tako pirsrčna kot sprejem. Odprli smo okna avtobusa in si mahali v slovo dokler se ni naš avtobus skril za ovinkom. Bili smo utrujeni, a nihče nejevoljen. Obratno! Zavedali smo se, in tega se še vedno zavedamo: prvi korak je bil storjen! Poskrbimo, da bo takih korakov še mnogo, potrudimo se, da bomo imeli za nadaljnjo medsebojno sodelovanje vsaj del take dobre volje kot jo imajo naši koroški bratje! Prišel je čas, ko se mora zamejska mladina zavedati svojih nalog. Bodočnost nas ne sme navdati s pesimizmom! Prvo srečanje mladine je dokazalo, da nas ni materializem še ugonobil in nam uničil sveta izročila naših dedov. Pogumno na pot, zamejska mladina! Ne ustrašimo se žrtev, ne ovir na lepi poti, kajti ne »kar more, kar mora, to mož je storiti dolžan!« D. M. Pred vojvodskim prestolom na Gosposvetskem polju TELEVIZIJA PRIJATELJ ALI SOVRAŽNIK DRUŽIN? Po zadnjih statistikah je na svetu okoli 90 milijonov televizijskih aparatov. Prednjači seveda Sev. Amerika (60 milijonov); sledi ji Velika Britanija z desetimi milijoni; zapadna Nemčija jih ima tri in pol milijona, Sovjetska zveza pa tri mlijone. V Južni Ameriki je prva Brazilija (900.000 televizijskih sprejemnikov), za njo pa sta Argentina in Mehika vsaka s 500.000 aparati. Televizija je danes dejstvo, s katerim se morajo hote ali nehote bavi ti tako starši kot vzgojitelji kakor tudi Cerkev. Ni mogoče in se tudi ne sme zatisniti oči pred iznajdbo, ki je posegla globoko v življenje družin in ki zlasti v otrocih pusti močne psihološke sledove. Dejstvo je, da televizija vedno bolj osvaja ljudi. Razumljivo! Nekoč si moral v kino, če si hotel videti film. Moral si imeti čas, se primerno obleči in oditi od doma. Pri televiziji vsega tega ni treba. Samo gumb zavrtiš, sedeš pred skrinjico in že si v začaranem svetu. VAŽEN POMISLEK Nastane pa vprašanje, ki je zlasti moralnega izvora; ali je televizija nekaj pozitivnega, nekaj kar bi naj po možnosti imela vsaka hiša, ali pa je treba televizijo vzeti z rezervo in resno premisliti, ali naj jo ima dorna. Preden odgovorimo na to vprašanje, bomo navedli odlomek iz pisma belgijskih škofov 5. oktobra 1959, ki gvori o televiziji: »Taka, kakor je TV pri nas — sprašujejo škofje — ali moremo reči, da še opravlja svoje vzgojno in kulturno poslanstvo? Bojimo se odgovoriti pozitivno. Preveč je plehkosti v programih, da bi se moglo trditi: ti programi podpirajo kulturni razvoj našega ljudstva, zlasti naše mladine. Starši se premalo zavedajo, da jim ta nova tehnična iznajdba nalaga nove, doslej neznane dolžnosti. Čeprav so televizijski prenosi moralno neoporečni, še vedno ostane mnogo težav, ki so zvezane s televizijo. Otroci zgubijo čut za dobro knjigo, voljo do učenja in postanejo raztreseni, nezmožni za resen študij. Treba je zato otroke vzgajati in jim razlagati, kateri program je zanje in zakaj nekaterih stvari ne smejo videti.« DOBRE IN SLABE STRANI Iz pravkar omenjenih besed je razvidno, da televizijski problem, zlasti kar zadeva mladino, ni tako lahko rešljiv. Gotovo ga ne bomo rešili s tem, da otroke enostavno ne pustimo pred aparat. Otrokom je treba s komentarji o najboljših prenosih po televiziji vcepiti čut, kaj je vredno gledati in kaj ne. Trije angleški zdravniki so štiri leta študirali in opazovali 4500 otrok z namenom, da ugotovijo, kakšne učinke ima televizija nanje. Govorili so z njihovimi starši in učitelji, zlasti pa z otroki samimi. Zaključek, do katerega so prišli, je takle: televizija otrok ne napravi slabših, a jih tudi razumsko ne obogati. Najbolj vneti televizijski gledalci so tisti otroci, ki so bili prej polni lakote po ilustriranih revjah ali stalno obiskovali kino dvorane. Njim televizija potrebe po gledanju ni šele vzbudila, temveč nasitila. Bolj ko je otrok srečen v družini, pa naj bo delavska ali meščanska, manj potrebuje televizije. Otrok, ki je dovolj zaposlen, ne vidi v televiziji edine zabave. Veliko raje se giblje in igra na svežem zraku. Pač pa postane televizija strast za otroka, ki nima nobenega pravega dela. Tak otrok že ni zmožen nikake samostojnosti. Naredil si je lažno sliko o svetu, ki mu bo nekoč v veliko razočaranje, ko bo spoznal, da je življenje vse drugačno, kot ga je odkril na televizijski plošči. Tri četrtine otrok, ki so jih že omenjeni trije zdravniki izprašali, so se izjavile, da so jim všeč programi za odrasle kot drame, napete pustolov ščine in policijske zgodbe. Nastopi lutk in prizori iz narave so všeč le najmlajšim. Mladina od 11. do 14. leta se je izjavila zlasti za prizore, kjer je mnogo groze, zlasti če je vzeta zgodba iz sveta domišljije. Ker programi navadno poveličujejo komodno življenje meščanskega človeka, malo pa govore o težavah in dolžnostih delavskega in obrtniškega RA DIJSKI Prenos maše iz stolnice Sv. Justa: Vsako nedeljo ob 10.00 — Kdo, kdaj, zakaj: Vsako nedeljo ob 13.00 — Glasba po željah: Vsak torek, petek ¿n nedeljo od 12.30 do 13 in od 13.30 do 14.45 — Vrtiljak - Pisani odmevi naših dni: Vsak delavnik ob 11.45 —• Za vsakogar nekaj: Vsak delavnik ob 12.30 — Pisani balončki: Vsak torek ob 19.00 — Tvor-nica sanj - Obzornik filmskega sveta: Vsak torek ob 21.00 — Zdravstvena oddaja: Vsako sredo ob 19.00 — Sirimo obzorja: Vsak četrtek ob 19.00 — Dobrodošle, plošče prvič v oddaji: Vsako soboto ob 13.30 — Pomenek s poslušalkami: Vsako soboto ob 13.30. TEDEN OD 1. DO 7. MAJA • PRVI MAJ : ob 10.00 »Himna delu, v oese-di in glasbi« zbral in povezal Fran Jeza; ob 15.30 Radijski oder: Dva bregova (A. Leskovec - Javornik), ponovitev; ob 19.00 Znanost in tehnika: Novi vidiki pomlajevanja (Z. Orožen); ob 20.30 Pergolesi: Lo frate’n-namurato. • TOREK: ob 18.00 Radijska univerza: Sodobna pralna sredstva (M. Kalin); ob 22.00 Sprehodi po antičnih gajih: Biseri iz pa latinske antologije (A. Rebula). • SREDA: ob 18.00 Slovenščina za Slovence ; 18.30 O glasbi in glasbenikih : v anekdotah; ob 20.30 Radijski oder: Koriolan (Shakespeare - Župančič), ponovitev. ■ ČETRTEK: ob 18.00 Radijska univerza: Fizični in psihični napor (R. Dolhar);.ob 20.30 Orkester Brancati in njegov Rimski dnevnik (J. Tavčar). s PETEK: ob 18.00 Italijanščina po radiu; ob 19.00 šola in vzgoja: Kaj sem ugotovil z inteligenčnimi testi . (I. Theuerschuh) ; ob 22.15 O slovenski klavirski glasbi, s SOBOTA: ob 15.30 Radijski oder: Možje (Torelli - Zupan), ponovitev; ob 18.00 Radij ska univerza: Jurodivi — norci za Kristusa (S. Janežič); ob 21.00 Radijski oder: Za smeh in dobro voljo (D. Lovrečič). • NEDELJA: ob 11.00 Oddaja za najmlajše: Tatinska kavka (Marodič); ob 17.00 Tržaški obiski; ob 21.00 Iz zakladnice slovenskih narodnih pesmi: Orjemo, orjemo brazde globoke (M. Tomazin). TEDEN OD 8. DO 14. MAJA • PONEDELJEK: ob 18.00 Italijanščina po radiu; ob 19.00 Znanost in tehnika: Raketna pogonska goriva (M. Pavlin) ; ob 20.30 Wagner: Siegfrid, opera; ob 22.00 'Nove knjige in izdaje. e TOREK: ob 18.00 Radijska univerza: Tehnika pranja (M. Kalin); ob 22.00 Sprehodi po antičnih gajih: Alkaj — pesnik vina in boja (A. Rebula). „ SREDA: ob 18.00 Slovenščina za Slovence; ob 18.30 O glasbi in glasbenikih v anekdotah; ob 20.30 Radijski oder: Mož (Svevo - Jevnikar). . ČETRTEK: ob 11.00 Oddaja za najmlajše: Arig in lepa Haira (F. Kumer) ; ob 17.00 Slovensko gledališče: Kavarnica (Goldoni -Kreft), ponovitev; ob 18.00 Radijska univerza: Psihonevroza in mentalna higiena (R. Dolhar) ; ob 20.30 Orkester berlinske filharmonije; ob 21.00 Književnost: Nada Gaborovič in njen roman »Jesen brez poletja« (A. Rebula). e PETEK: ob 18.00 Italijanščina po radiu; ob 19.00 šola in vzgoja: Vzgojni problemi v zvezi z otrokovim čustvenim razvojem (E. Košuta); ob 21.15 Koncert operne glasbe. • SOBOTA: ob 15.30 Radijski oder: Alenka PROGIi A M (A. Koren), ponovitev; ob 18.00 Radijska univerza: Dimitrij Rostovski in ruski jug (S. Janežič); ob 21.00 Radijski oder: Nesrečniki (Kotzebue - Martinuzzi). • NEDELJA: ob 11.00 Oddaja za najmlajše: Žabe (D. Kraševec); ob 17.00 Tržaški obiski; ob 21.00 Iz zakladnice slovenskih narodnih pesmi: Doma se ljubca joče (L. Rehar). TEDEN OD 15. do 21. MAJA • PONEDELJEK: ob 18.00 Italijanščina po radiu; ob 19.00 Znanost in tehnika: Kaj pričakujemo od Venere (F. Orožen); ob 20.30 Puccini: Plašč, Sestra Angelika: ob 22.00 Nove knjige in izdaje. • TOREK: ob 18.00 Radijska univerza: Pralni stroji (M. Kalin); ob 22.00 Poezije starodavnih orientalnih ljudstev: Staroegiptov-ska poezija (Z. Jeza). • SREDA: ob 18.00 Slovenščina za Slovence; ob 18.30 O glasbi in glasbenikih v anekdotah; ob 20.30 Radijski oder: Noč brez oči (V. Zupan). • ČETRTEK: ob 18.00 Radijska univerza: Tišina — izgubljeni raj (R. Dolhar); ob 20.30 Koncert Stuttgardskega komornega orkestra; ob 21.00 Književnost: Carlo Michel-straedter, življenje in delo (J. Seražln). • PETEK: ob 18.00 Italijanščina po radiu; ob 19.00 šola in vzgoja: Vzgoja moralne zavesti pri otroku in mladostniku (I. The-uerschuh); ob 22.15 O slovenski klavirski glasbi. • SOBOTA: ob 15.30 Radijski oder: Konec Usherjevine (Poe - Javornik), ponovitev; ob 18.00 Radijska univerza: Doba Petra Velikega — Tihon Zadonski (S. Janežič); ob 21.00 Radijski oder: Vojakova zaročenka (Anton - Mlekuž). • NEDELJA: ob 11.00 Oddaja za najmlajše: Birmanske urice (L. Lombar); ob 17.00 Tržaški obiski; ob 21.00 Iz zakladnice slovenskih narodnih pesmi: Nesrečni lovec (M. Jevnikar). TEDEN OD 22. DO 28. MAJA • PONEDELJEK: ob 18.00 Italijanščina po radiu; ob 19.00 Znanost in tehnika: Italia '61 — Mednarodna razstava dela (A. Vesel); ob 20.30 Čajkovski: Pikova dama; ob 22.00 Nove knjige in izdaje. • TOREK: ob 18.00 Radijska univerza: Nova obzorja sodobne metalurgije: Litij, kovina 20. veka (M. Pavlin); ob 22.00 Poezija starodavnih orientalskih ljudstev: Babilonsko - asirske poezije (Fr. Jeza). • SREDA: ob 18.00 Slovenščina za Slovence; ob 18.30 O glasbi in glasbenikih v anekdotah; ob 20.30 Radijski oder: Zapravljivec (Ferdinand - Albrecht), ponovitev. • ČETRTEK: ob 18.00 Radijska univerza: Človeški činitelj pri cestni nesreči (R. Dolhar) ; ob 20.30 Simfonični koncert Orkestra iz Minneapolisa; ob 21.00 Književnost: Fran Albrecht in njegova knjiga Odsevi časa (M. Jevnikar). « PETEK: ob 18.00 Italijanščina po radiu; ob 21.15 Koncert operne glasbe, s SOBOTA: ob 15.30 Radijski oder: Sveder (Pugnetti - Javornik), ponovitev; ob 18.00 Radijska univerza: Starec Serafin Sarovski (S. Janežič); ob 21.00 Radijski oder: Usodna številka (K. Drejan). • NEDELJA: ob 11.00 Oddaja za najmlajše: Kraljična Ema (L. Rehar); ob 17.00 Tržaški obiski; ob 21.00 Iz zakladnice slovenskih narodnih pesmi: Device tu krasujejo (L. Rehar). stanu, zato se tudi v otrocih vzbudi hrepenenje po lagodnosti. Deklice poleg tega začutijo v sebi hrepenenje, da bi bile čimprej velike in poročene. Nastopi ženskih igralk vzbudijo v njih melanholijo ob občutku, da morda njim ne bo nikdar dana sreča, ki jo doživljajo osebe v aparatu. Otroci, ki mnogo gledajo televizijo, zaradi tega še ne postanejo bolj bistri in duhovno razgibani. Gledajo podobe in prizore, jih vsrkavajo vase, jih sodoživljajo, in se jih še dolgo spominjajo, če so se odigravali v dramatičnih okoliščinah; da bi pa o njih razmišljali in delali lastne zaključ ke, to se navadno ne dogaja. Vzrok je v tem, ker se zavedajo, da televizija navadno predstavlja življenje, ki v realnosti ne obstaja. Pa še eno vprašanje: Televizija, druži ali razdvaja družine? Fizično, telesno jih druži, ne pa duhovno. Vsi, ki so pred aparatom, se čutijo po-edince, vsak s svojimi mislimi. Vsakdo od gledalcev si želi miru, zato je nevoljen, če ga kdo moti z vprašanji ali pripombami. V 'družinah, kjer je televizija postala vsemogočen gospod, ni več prisrčne družinske skupnosti, kajti ni več časa za razgovore, za skupinske igre, za prisrčno zabavo. Vse bulji v aparat. Otroci, namesto da bi šli ob času spat, ugovarjajo staršem, ko jih pošiljajo k počitku. Tako pride do dveh negativnih posledic: starši zgubljajo na svoji avtoriteti, ker navadno otrokom popustijo; otroci pa so drugi dan neprespani in v šoli z duhom odsotni. Že več kot ena učiteljica je potožila: »Drugi dan, ko pride televizija v družino, se to na otroku že opazi. Prej pozoren in marljiv, postane raztresen in brez volje do učenja. Recite staršem, naj zaradi otrok nikar ne kupujejo televizijskih aparatov, in če se že za televizijo odločijo, naj bedijo nad svojimi otroki in jim točno določijo in omejijo čas, ki naj ga pred aparatom preživijo.« In vendar, če vprašaš starše, ali so zadovoljni, da imajo televizijo v hiši, navadno rečejo da, ker da imajo veliko manj skrbi in sitnosti z otroki. Res je, televizija napravi zlasti mater bolj prosto, ker ve, da so otroci zbrani pred aparatom; drugo vprašanje pa je, ali se ne bo ta brezbrižnost enkrat maščevala tako, da bosta mati kakor oče nekega dne spoznala, da so otroci njuni samo še po telesu, duhovno pa njima popolnoma tuji, kajti ob televiziji so si ustvarili nov pogled na življenje, ki dostikrat ni niti realističen niti krščanski. KAJ TOREJ? Kakšne zaključke nam nudijo gornje misli? Da jc televizija dvorezen nož, s katerim je treba previdno postopati. Ni televizija tisto sredstvo, ki bo združilo družino in jo utrdilo pred zunanjimi vplivi. Nasprotno! Televizija utegne biti zakrinkani sovražnik, ki pod plaščem zabave in umetnosti v srce družin vtihotaplja pokvarjenost in željo po nekontroliranem uživanju. Televizija je ena od zabav, in gotovo ne najboljša. To so že spoznali v Združenih državah Severne Amerike, kjer se je televizija porodila, doživela največji razmah in kjer so tudi nje sadovi že najbolj vidni. Danes so vzgojitelji v Sev. Ameriki mnenja, da postaja televizija pogosto družinska nadloga, in da je treba mladini nuditi druge vrste zdrave zabave, zlasti šport, izlete v naravo in družabnost po klubih in raznih mladinskih organi zacijah. Tako bo televizija postala to, kar mora biti: eno izmed sredstev, da se človeški duh razvedri, ne pa tiran, ki si človeka popolnoma podvrže in mu ne dovoli, da bi svoje zmožnosti uporabil tako, kot si je to zamislil Stvarnik vesoljstva: Bogu v čast, sebi v zveličanje in človeški družbi v korist. TELEVIZIJA PO SVETU Na svetu je okoli 90 milijonov televizijskih aparatov. Razdelitev po celinah in državah je sledeča: Severna Amerika 60,000.000 Anglija 10,000.000 Zapadna Evropa 18,472.492 Nemčija 3,800.000 Vzhodna Evropa 4,221.144 Italija 2,000.000 Srednja Amerika 1,356.000 Francija 1,800.000 Južna Amerika 1,645.000 Brazilija 9000.000 Azija 3,300.000 Argentina 500.000 Avstralija in Oceanija 800.000 Afrika 35.000 Jože Jurak JOŽE PIRJEVEC »General Horemheb je pravkar prišel iz Memfisa,« je naznanil služabnik ter odgrnil škrlatno zaveso, ki je ločila Nefretitino sprejemnico od hodnika, ki je vodil v njene prostore. V prostrani sobi, katere stene so bile poslikane s pisanimi freskami, je bilo prijetno hladno. Kraljičina sobarica je pravkar postregla z mrzlim pivom, ki se je. penilo v čašah iz zglajenega oniksa in dateljevim pecivom. Nihče izmed navzočih ni vedel, zakaj jih je faraon s tako nujnostjo sklical. Prišli so na hitrih ladjah okrašenih z faraonskimi znaki iz Ona, svetega mesta Ra-Horachta, boga širokega horizonta in iz Pa-Besteta, kjer je imela svoj dom mačja boginja Bastet, takoj ko jih je dosegel Amenofisov ukaz. Predvsem so se čudili, da so bili sprejeti pri kraljici in ne pri njem, kakor da hoče Amenofis s tem naznačiti, da ne gre za uraden sprejem ampak bolj za družinski posvet. Nefretiti je pozdravila svoje goste s prijaznim a resnobnim licem, s katerega, je bilo lahko razbrati pomembnost trenutka. Vendar se ni nihče upal vprašati zakaj gre, niti kraljica mati Teje. ne in prav tako ne oba kraljeva princa Semekhare in Tut-ank-amon, čeprav sta bila faraonova polbrata in zaročenca, kljub svojim deškim letom, njegovih še mlajših hčera. Jasno je bilo, da hoče Amenofis zbrati okrog sebe vse tiste člane svoje družine, ki so že dovolj odrasli, da izrazijo svoje mnenje. Med njimi je bil tudi Amonov svečenik Eje, ki se pa kljub oddaljenemu sorodstvu s kraljevo družino ni mogel dvigniti do najvišje stopnje, med tebanskim duhovništvom. Sedaj je sedel v svojem stolu, prav blizu Nefretiti in jo gledal z poželjivimi očmi. V Tebah je bila javna tajnost, da je Eje zaljubljen v svojo kraljico in da se ima samo faraonovi veliki strpnosti zahvaliti, če sploh sme stopiti na dvor. Ko je Horemheb vstopil je pogovor utihnil. Vsi so se zazrli v njegovo vzravnano in krepko postavo, odeto v sijajen zlat oklep, ki je po možatosti daleč prekašala Amenofi-sovo, tako deško in nerazvito. Horemheb je pokleknil predenj in pred Nefretiti ter dvignil dlani v pozdrav: »Prispel sem takoj, ko me je doseglo tvoje prijetno vabilo, moj gospod. Nisem dejal tvojemu hitremu poslancu z zlatimi pe-roti na sandalih: „Potrpi, opraviti moram še to in ono,” ampak sem stopil na ladjo, breiž; obotavljanja. In glej, tu pred teboj sem, da se ti zahvalim za tvoj lepi ukaz.« Horemheb ni pozabil na dvorno govorico, čeprav se je počutil neudobno ,on vojak, navajen hrupnega in mnogokrat krutega taboriščnega življenja v tej visoki družbi. Vendar je godilo njegovemu samoljubju, da je prav njega izmed vseh višjih državnih dostojanstvenikov faraon povabil na posvet, ki so se ga sicer udeležili samo člani kraljeve hiše. Prav nič ni dvomil, da mora biti nekaj silno važnega, sicer bi ga ne kli- cal s tako nujnostjo iz Memfisa, tehtnice obeh dežel, kjer je imel sedež njegoy glavni štab. V dnu srca je upal, da mu bo poveril faraon nalog za bojni podvig proti Kabirom na : -i • severu, katerih plemena so že dalj časa rovarila v Siriji in se že nevarno bližala Delti, ali pa proti Nubijskim knezom na jugu, ki se. še niso popolnoma uklonili egipčanski nadoblasti. Njega in njegove častnike so že srbele roke po orožju in boju na tujih tleh. Toda Amenofis ni imel razumevanje za njihove želje. Rajši se je prepiral z Amonovo duhovščino, vsaj tako so škodoželjno šušljali v Memfisu, kjer še niso pozabili, da je bilo njihovo mesto politična in verska prestolnica obeh dežela, ko so bile Tebe še umazano in nepomembno gnezdo in ni Amona še nihče poznal. Pogovor se še ni utegnil zopet prav razviti, ko je Amenofis povzel besedo. Na njegovem licu bi bilo težko razbrati kaj drugega kot globoko otožnost, ki je vznemirjala vse, ki so poznali njegovo veselo naravo. »Prišel sem do sklepa,« je dejal, »ki bo globoko spremenil življenje nas vseh, zato bi rad izvedel za vaše mnenje.« Obrazi vseh so se z zanimanjem obrnili k njemu v nemem pričakovanju. Tisoč misli in upov je švignilo skozi možgane vsakogar. »V Tebah je prišlo do strašnega zločina,« je faraon nadaljeval. V Amonovem templju so Osirisovi duhovniki na Bekenhonsovo pobudo slovesno praznovali smrt in vstajenje svojega boga.« »To je bilo pričakovati,« je menila Teje, »takoj po prepovedi sem ti povedala, da boš težko odpravil Osirisov praznik.« »Oprosti gospod,« ji je vpadel v besedo Horemheb, ki je bil o stvari manj poučen in se obrnil na Amenofisa, »toda kolikor vem, so vendar Osirisovi duhovniki javno po vsej deželi praznovali sveto igro.« »A brez daritve,« je razjasnil Eje, »moj hrabri vojvoda ne pozabi, kakšno pomembno vlogo igra v Osirisovih misterijih prav darovanje svete živali!« »Ali človeka, Eje,« je dostavil Amenofis, ki ni mogel svojega razburjenja več zadrževati. »Tokrat se niso zado voljili z bikom, da zadostijo Osirisu za veliko žalitev, vsaj tako je trdil Bekenhons; umoriti so morali plavolasega tra-čanskega sužnja! Vse naj bi se seveda izvršilo na skrivaj v podzemljih Karnaškega templja, in za daritev je vedelo le malo najzvestejših, a novica o tej grozoti je kljub temu dospela do mojih ušes. Ne, dobrotni Aton, ki so mu vsa bitja enaka, ne more dovoliti, da bi ostalo to grozno dejanje, brez kazni. Bekenhons bo sedaj zvedel, kako znam biti trd, ko gre za pravično stvar. Prepričan sem, da se je hotel maščevati, ker nisem pomilostil njegovega vnuka, a tokrat je. šel predaleč!« Ko so slišali o človeški daritvi, •'je vse; prevzel gnev in odpor. Kljub temu, da so bili vajeni prelivanja krvi na tempeljskih oltarjih in da se je. posebno v vojnem času tu pa tam slišalo o ujetnikih, ki so bilj darovani na čast bogovom, saj je celo faraonov oče Amenofis III. kakor vsi njegovi predniki, lastnoročno žrtvoval krutemu Amonu na zla- tem darilniku v Karnaku, poglavarje premaganih sovražnikov, je bila vendar zavest, da se je taka daritev opravila prav v Tebah, za vse odvratna. Razen faraona in Nefretiti so bili vsi prepričani, da Amenofis nespametno ravna, ker s tako odločnostjo prepoveduje prelivanje krvi med Osiri-sovimi prazniki, ker so vsi vedeli, kako je vera v dobrega boga med preprostim ljudsvom razširjena in kaj pomenijo v življenju vsakega Egipčana dnevi od 17. do 20. Athyra, ko so duhovniki po vsej deželi uprizarjali Osirisovo življenje, smrt in njegovo prerojenje. Vsak tkalec in mornar, vsak ribič in kmet se je tedaj istovetil z dobrim Gebovim sinom Ozirisom, ki ga je stari in trudni Ra, prvi oče bogov, poslal na zemljo, da zavlada nad Egiptom in mu da plodnost in moč. Vsaka mati in nevesta je. videla samo sebe v njegovi zvesti sestri-ženi Isidi in zahrepenela, da bi tudi sama mogla nositi pod srcem Horusa, njunega svetega sina. Kdo ni zasovražil tedaj Osi-risovega hudobnega brata Setha, ki je iz zavisti z zvijačo ujel dobrega kralja v skrinjo, ter jo vrgel v Nil, nato pa, ko je breztelesna Kaa že odletela kakor ptica iz božjega telesa, še razkosal njegovo truplo, ter ga raztresel na vse strani, da bi njegova duša ne mogla nikdar najti miru. Ma-lokatero oko je ostalo suho, ko je Izida v obupnem joku tavala naokrog in zbirala raztrgane ostanke, ter iz njih sestavila novo truplo mrtvega moža in brata. Toda ko je Ho-rus s pomočjo Thota in Anubisa, premagal hudobnega Setha in vrnil očetu življenje, ko so se Ozirisovi udi premaknili in njegove, oči odprle, takrat se je zdrobila veriga tesnobe, ki je oklepala njih srca in iz osvobojenih prsi je vzrastel zmagoslavni klic olajšanja v globoki zavesti, da je vsakomur po smrti dano sijajno Ozirisovo vstajenje. Nihče ni dvomil, da bo njegova duša srečno prišla, čez sedem krat sedem poljan groze, kjer imajo demoni svoje brloge, ter jim znala zavpiti tristošestdeset čarobnih besed, da je ne požra še preden doseže prestol visokega sodnika. Tam pa bo njegovo srce tako težko dobrih del, da ho tehtnica, na kateri ga bodo stehtali skupaj s peresom zakona pravice in resnice, pokazala njegovo nedolžnost. Tedaj se bosta duši približali boginji Nefitida in Izida, skupaj s Horusom vodnikom in jo nagovorili s sladkimi besedami: »Pozdravljen Oziris, kralj gornjega in doljnjega Egipta, gospod obeh dežel, sin sonca, ljubljenec bogov, gospodar obeh kron. Oziris, knez Ona, zmagoslavni! Ti si bog, ti boš vstal kakor Usr, noben sovražnik ne more obstati pred teboj, posvečam te zmagoslavju nad vsemi.« In nihče se. ni zgrozil nad krvavim žrtvovanjem bika, ki je predstavljal premaganega Setha. Pa tudi nikomur od navzočih ni ta prizor izzval odpora razen Amenofisu. A sedaj, ko so si predstavljali človeško bitje na bikovem mestu, so začutili velik gnus do storjenega dejanja. »Treba bi bilo Bekenhonsa strogo kaznovati,« je menil Eje, ki ni nikdar opustil prilike, da bi škodil Velikemu duhovniku. »Kaj bi mogla spremeniti ena sama kazen? Domišljal sem si, da bom s smrtno obsodbo dal dober opomin, a vidim, da sem'se zmotil,« je odvrnil faraon. »Ne ljudi, Amona samega moramo obsoditi na smrt, če hočemo zadati koreninam zla odločilen udarec.« Njegove besede so padle med nje. kakor jastreb na jato mladih ptičev, kajti razen Nefretiti jih nihče ni pričakoval. Bili so začudeni in preplašeni obenem, saj se je majal ves njihov svet in se rušil pod mogočno faraonovo voljo. Večina izmed njih ni prav vedela, kaj hoče Amenofis doseči z Amonovo odstranitvijo, a nihče nj dvomil, da bo ta odločitev imela velik pomen v življenju vsakega posebej. »Zapustil bom Tebe, je nadaljeval faraon, in si zgradil novo prestolnico, mnogo sijajne.jšo in vrednejšo Atona, ki bo edini priznani bog na mojem dvoru. Njemu bom posvetil tempelj kakršnega še ni videl svet. Poln bo zraka in svetlobe in z vseh strani odprt njegovim blagodejnim žarkom. Ime Amona pa bom izbrisal z obličja dežele. Z vseh spomenikov ga bom dal odklesati in uničil bom njegove templje ter razpustil njegovo duhovščino. Spremenil bom svoje lastno ime, da me ne bo nič več spominjalo nanj! Ne več Amenofis, od danes se imenujem Ekhnaton — Atonov sijaj. Kdor hoče spoznati Ljubezen, naj pride z menoj, jaz sam mu jo bom odkril in se vsak trenutek skupno z njim veselil nad razsvetljenjem. Napočila je ura, ko je treba uiti sencam in se zateči v varno naročje Luči, ki oživlja vsakogar, komur ne manjka upanja.« Medtem ko je govoril poln visokega zanosa, je bila Nefretiti srečna. Mislila je na svoje tri hčerke in jim iskala novih imen, v katerih ne bo zasovraženega Amonovega imena. »Bakithaton, Ankhesenaton,« si je dejala, »da tako naj se imenujejo, da ne pozabijo nikdar, tudi v največji sreči, komu naj se zahvalijo zanjo in h komu naj se zatečejo v nesrečah, ki jih čakajo v življenju.« Tudi mlada dva princa, ki sta že poznala faraonovo vero, nista imela pomislekov do velike spremembe. Toda ostali niso mislili tako. Vsak je pri sebi najprej preudaril, kakšne koristi bo imel, če sprejme Atonov nauk. Teje, kj je .Amona sicer sovražila, zaradi sovraštva, ki so ga gojili njegovi svečeniki proti njej, tujki in vdani vernici tujih bogov, a se je vendar zavedala, da ves državni red in sama faraonova moč sloni na starih tradicijah,