Leto IX. V Celji, dne 8. septembra 1899. 1. Stev. 36. fhAaja vsaki petek v tednu. — Dopisi naj se »rotijo poSiljati uredništvu in sicer frankirano. — JSfcokojaisi se ne vračajo. — Za inserate se plačuje 60 kr. temeljne pd-S&jbine ter od vsake petifc-vrate |>o 10 kr. aa Tssvkofcnrt; aa večje inseraše, kakor tudi s* omogokratno naseriranje primerni popust. — Naročnina za celo leto 3 gld., 3 p«I \ gA 58 kr., za Četrt leta 80 kr., katera naj bs poftilj*,; Uj»rs.*niitvu .Domovine" v Celji. Pred začetkom šolskega leta. Z drugo polovico tekočega meseca se otvo-rijo naše srednje in strokovne, pa tudi večinoma ljudske šole. Naša mesta se bodo zopet polnila živahne mladine, na resno delo se vračajo uč\te\)i in učenci. Komu se pač ne vzbujajo pri tej priliki najraznovrstnejši spomini! Od gorskega paglav-čeka, ki se spravlja ta dan prvikrat s torbico na rami v neznano mu svetišče, do gimnazijskega abiturijenta, ki prestopi na videz samozavestno prag vseučilišča, kjer naj postane »aka-demični meščan", obema se na tihoma krči srce. Prvemu, ker so mu morda nepremišljeno slikali šolo kot kraj pretepanja in lasanja, drugi, ker se spravlja morda praznih žepov v tuje mesto, med neznane in neobčutne ljudi. Pravega hrepenenja po vedi in znanosti je le redko kedaj zaslediti tako v prvem, kakor v drugem slučaju. »Brez napora ni sadu" mislijo si za prvega starši, veleva drugemu razvit razum V šoli se kuje bodočnost vsakega naroda. Ker pa je še vedno med preprostim narodom mnogo trdovratnih starokopitnežev, poskrbele so vlade, katerim je izročen blagor svojih ljudstev, da se ta potreba prisili z zakoni glede splošne ljudskošolske izobrazbe. Ta zakon se zdi marsikaterim starišem trd, a b;l bi lahko srečonosen, da ga je vlada tako označila, da bi bil res tudi prikrojen ustavni ravnopravnosti narodov. Tega pa Slovenci, žal ne moremo potrditi toliko gledč naših ljudskih, srednjih in visokih šol. Oglejmo si najprej naše osnovne ljudske šole! Le malokje na Štajarskem smo Slovenci tako srečni, da lahko nazivamo naše začetne šole res ljudske, t. j. šole ustanovljene za slovensko ljudstvo, v katerih naj bi se naši otroci odgojevali in poučevali le v matferinem jeziku in domačem duhu, kjer bi se gledalo na individualnost in potrebe krepkega narodnega naraščaja. Večina naših šol je pod posredno ali neposredno senco šablonskih vladnih načel. Slovenski otročiči se trapijo v teh šolah z nepotrebno nemščino, zakon veleva tako. To so tako-zvane utrakvistične ljudske šoie, s katerimi so posebno nas spodnještajarske Slovence bogato »blagoslovili". S tako šolo je vse nesrečno: učitelj, učenci, starši in slovenski narod sploh. Srečno se počuti le germanizujoča vlada, ker dosega svoj cilj, čeravno je isti stokrat proklet od znoja učitelja, od solz otrok in od jeze staršev in naroda. Recimo, da je delovati na taki šoli narodno mislečemu učitelju. Muči ga dvojno: ker nikakor ne more doseči pri slovenski deci tistega vspeha z nemščino, kakršnega predpisuje šolski zakon in kakršnega hočejo imeti nemškomisleče nadzorovalne oblasti; zdi se sam sebi izdajica naroda, ker mora trapiti in z o* o t—' ** p Oelzova kava ^ 3 ♦ C 3 » 3.* C 3'-* 3'* r. 3 * L 3 * C 3 ♦ C X 3«-C 3* C ."i* 3♦C 3* C T* BCjMsaCaMCJMCCTi:: je vsak ker napravi dan WU1J pmjuvijuiiu to zdravo, slastno in tečno, užitno in hranilno. bolj priljubljena . 11 > tl-t t, I» t t x«cc 3::« L