Ivan Sedej STAVBARSTVO DEPRIVILIGIRANIH DRUŽBENIH SLOJEV NA SLOVENSKEM V DEVETNAJSTEM STOLETJU V slovenski literaturi o ljudskem (regionalnem, kmečkem) stavbarstvu dominira tipološka î metoda — njen namen je ugotavljanje razlik med hišnimi (domačijskimi, naselbinskimi) ti- | p! na Slovenskem. Tipologiziranje je imelo tudi stranske posledice — saj so najbolj značil- ' ne stavbne oblike, ki so večinoma nastajale v 18. in 19. stoletju, postale simboli, ki velja- jo v času za nazaj in celo za naprej. Večina piscev je sicer upoštevala (domnevno) najbolj dominantno obliko na nekem ozemlju, zavestno pa so izključili vse kar se jim je zdelo se- kundarnega. V kratkem lahko rečemo, da so dajali prednost (navidez) najbolj primitivnim oblikam, praviloma gradnji v lesu. Iskali so predvsem "pristne" in „nepokvarjene" oblike ( 1 ). V obravnavi stavbarstva na zaokroženih območjih, so raziskovalci ubirali drugačna pota. V teh okvirih je več avtorjev nakazalo povezave med ljudsko in „visoko" arhitekturo, raz- voj tipov oblikovanja in tudi tipe funkcionalne prostorske izrabe, vplive iz sosednjih regij itd. Precej razprav s to tematiko pa se ukvarja z izrazito arhitekturnimi (oblikovnimi) in umetnostnimi vprašanji — največkrat v povezavah z ohranjevanjem etnološke dedišči- ' ne (2). Zanimive so tudi raziskave, ki iščejo korenine nekaterih stavbarskih pojavov v dalj- i ni preteklosti in jih smiselno povezujejo s tipom prevladujoče produkcije (3). Razen redkih izjem so se pisci trudili, da bi podali kompleksno podobo stavbarstva in sicer tako, da so bodisi pokrili celotno obdobje od naselitve Slovencev do 19. stoletja, bodisi tako, da so j stavbarstvo obravnavali kot pomemben del krajinske tipike danes, ne glede na čas na- i Stanka, korenine itd. ! Če vzamemo kot izhodišče najbolj pogosto trditev, da je etnologija veda, ki se ukvarja z j načinom življenja — potem lahko ugotovimo, da so se pisci o „ljudski" arhitekturi in stav- barstvu ukvarjali s svojim predmetom kot s kulturnim elementom. Po drugi strani pa se nam zdi, da je formula o „nacinu življenja" zelo ohlapna in prav lahko pokriva tudi vse ti- sto, kar je bilo o stavbarstvu in arhitekturi depriviligiranih slojev na Slovenskem napi- sanega (4). Podpisani je v več razpravah in člankih razvil poglede na kmečko in ljudsko stavbarstvo j (5) iz dveh izhodišč — stavbarstvo depriviligiranih slojev pred industrijsko revolucijo je; obravnaval kot kulturni element in kot problem stilnega razvoja v minorni arhitekturi. Za- i nimal ga je stil »vsakdanjega stavbarstva", zato je poudarjal predvsem likovne dimenzije, j obenem pa je tehtal likovne (oblikovne) vrednosti v odnosu do tako imenovane „visoke" j arhitekture. Zato so imele mnoge razprave pridih likovne (arhitekturne) kritike. Potemta- kem lahko govorimo o vrednotenju likovnega pomena, ki ga ima kmečka arhitektura danes. 1 Glej: Rajko Ložar: Kmečki dom in kmečka hiša, Narodopisje Slovencev L, Ljubljana 1944, stran 66 — 67. Poe- nostavljene Ložarjeve teze pa so prisotne predvsem v geografski literaturi: M. Natek: Podkoren, Prispevek k geografiji Zgornje Savske doline. Geografski zbornik, VIII, 1963, stran 218-194. 2 Primerjaj predvsem Gorazd Makarovič: Slovenska ljudska umetnost, Ljubljana 1981 in Ivan Sedej: Ljudska umetnost na Slovenskem, Ljubljana 1985. 3 Primerjaj: R. Ložar: o.e. in predvsem: Tone Cevc: Stavbe, Slovensko ljudsko izročilo, Ljubljana 1980, stran 93-109. 4 Podpisani je mnenja, da o načinu življenja in o bivanjskih razsežnostih kmečkega stavbarstva govore tudi (na videz) ozko specializirana dela, pa naj gre za umetnostna ali arhitekturna izhodišča. 5 Primerjaj: Ivan Sedej: o.e. in med topografijami istega avtorja predvsem: Etnološki spomeniki na območju občine Tolmin, Topografsko gradivo. Zavod za spomeniško varstvo SRS, Ljubljana 1974. 302 IvanSedeji Nekoliko bliže etnološki problematiki je kriterij konzuma, ki smo ga uporabili pri razmejit- vah med posameznimi socialnimi tipi stavbarstva na slovenskem podeželju (kmečko, me- ščansko, cerkveno Itd.). Globlje je v teh smereh šel v svojih raziskavah slovenske ljudske umetnosti Gorazd Makarovič (6). Kljub temu so tudi navidez izrazito likovni problemi (vplivi in vrednotenje form, ki žive v različnih socialnih mljejih) hkrati tudi vprašanja, ki si jih zastavlja etnologija. Nekoliko širši kontekst, ki zadeva probleme konzuma In razmerja med obliko (hiše, likovnega izdelka Itd.) In življenjskim stilom smo zato opredelili kot feno- men, ki dokumentira vsakdanje življenje v določenih družbenih slojih (omejili smo se na deprivlligirano družbeno plast) ali še bolj točno — ki funkcionira kot „Izraz" življenja. Zato lahko ugotovimo, da nudi umetnost (arhitektura) sicer svojski, vendar zelo globok vpo- gled v dogajanja v času, prostoru In v okvirih določenega socialnega sloja. Estetski in umetnostni pogled na fenomen ljudskega (minornega) stavbarstva Ima omejit- ve in „stranske učinke". Po likovni plati je namreč baročna gruntarska hiša z množico stil- no oprijemljivih detajlov, dosti zanimivejša kot domovanje kajžarja, ki je praviloma brez li- kovnih povdarkov in v bistvu predstavlja zelo poenostavljeno shemo — estetski mik pa mu daje predvsem groba obdelava in poenostavitve. Iz likovnega vrednotenja pa lahko Iz- haja tudi vprašljiv razmislek o „pristnl" In „nepristni" (ljudski) arhitekturi, ki naj bi jo po- kvarili slabi vplivi iz predmestne In malomestne stanovanjske »arhitekture" (7). Kot pri- mer vzemimo le najbolj pogoste očitke na račun sodobne gradnje v vaseh In s starejših na- seljih. Krivdo za uničevanje stare arhitekture smo prevalili na „slabe" zglede iz predmestij In ljudi, ki naj bi nekritično prevzemali pobude Iz moderne (nekmečke) stanovanjske gradnje. Za starejša obdobja pa smo večkrat govorili, da je prevzemanje pobud In njihovo prevrednotenje Iz drugih socialnih okolij — kvaliteta! Tako operiramo z dvojnimi merili, temelječimi na kriteriju „dobrega okusa"! Zanimanje za lepo In nepokvarjeno kulturno krajino, za „pristno" slovensko domačijo in za lepo kmečko (ljudsko) arhitekturo je gotovo legitimni del splošne kulture, je Izraz zgodo- vinskega spomina in kolektivne nostalgije, je tudi spodbuda za raziskovanje — nI pa Izho- dišče za raziskovanje, na katerem bi lahko gradili (recimo) etnološko podobo stavbarstva na Slovenskem v 19. stoletju. To seveda ne pomeni, da sta arhitekturna „kritika" In umetnostnozgodovinska obravnava predmeta nepotrebni. Izraz „pristen" je pač votla fraza, ki Izhaja Iz apriornega vrednotenja, predvsem pa iz nerazumevanja določenih poja- vov v družbi. Še tako nebogljena folkloristična Izpeljanka arhitekture ali uporabnega pred- meta (največkrat gre za spominke) je na svoj način „pristna", saj je nihče ne pojmuje kot dediščino, ampak kot na novo oblikovan predmet (stavbo), ki zadovoljujejo določene čustvene In likovne potrebe v današnjem času. Zato je stavbarstvo, ki je pod vtisom Iz- praznjenega historicizma, nastajalo v 19. stoletju na Slovenskem prav tako pristno kot so starejši primerki renesančne aH baročne kmečke arhitekture — le kvaliteta In likovna In- tenziteta sta drugačni. Pa še tu si lahko privoščimo malce zlobnega relativizma. S precejš- njo gotovostjo lahko napovemo, da bo čez dobrih sto let dobro ohranjena hiša srednjega obrtnika nekje na robu Domžal, okrašena s fresko Bleda, zanimiv In cenjen etnološki spo- menik. V njem pa bodo naši potomci našli tudi marsikaj tistega, kar danes vidimo (In išče- mo) v „Ijudskl" umetnosti (8). 6 Primerjaj predvsem G. Makarovič: o.e., stran 5-6. 7 Vrednotenje ljudsl