Katolišk cerkven list. Danica izhaja vsak petek na celi peli, in v«lja po poŠti za celo Uto 4 gld f.o kr., za p« 1 leta :» gld. 40 kr., za četert leta 1 gld. V tiskarnici sprejemaua za leto 4 id., za pol leta 2 gld.. za ('etert leta 1 gl; ako zadene na !a d.-.n praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXVIII. V Ljubljani 29. vinotoka 1875. Litri Koledar za naslednji teden. Vinotok. — Oktober. 31. Nedelja XXIV po binkoštih. Evangelij : „Jezus zapove vetrovom in morju". (Mat. 9.) — Sv. Volbenk, škof spozn. t 31. vinot. 994. Listopad. — November. 1. Ponedeljek. God in praznik vsih svetnikov. Glej Danico l&nsk. 1. List 44. 2. Torek. Spominj vsih vernih dus v vicah. — Sv. Just, sprič., rojen v Terstu. t 2. listopada v tretjem stoletji. 3. Sreda. Sv. Judita, z okrajšanim imenom Ita, grofinja togenburška, rojena je bila v Svabiji na Nemškem v 12. stoletji iz plemenite in sloveče rodovine grofov Kirchbergov. Ita je bila od svojih pobožnih staršev izrejevana v strahu Božjem. Ta keršanska izreja je v njeno mehko in blago serce vsadila močno korenino vsih čednost, zlasti junaške poterpežljivosti in nepremagljive stanovitnosti. Odrastla devica je zavoljo telesne odličnosti in imenitnih čednost del-^č okrog slovela. Grof Henrik togenburški, posestnik mnozih grajšin, prist&v in vasi, jo pri njenem očetu Hartmanu, grofu Kirch-bergu snubi. Ita, kakor da bi bila previdila svoje prihodnje težave in britkosti, se priporoča Mariji sedem žalost, in se iz pokoršine do svojega očeta vda. Henrik poda ženitni dan svoji nevesti posebno lep, zlat in z drazimi biseri okovan perstan v znamnje edinosti, zvestobe in ljubezni. Henrik pripelje Ito na svoj grad To-genburg; vsa deržina in podložniki jo z naj veči častjč sprejmejo. Ita je bila previdna in pridna gospodinja, prijazna in dobrotljiva do svojih poslov, ljubeznjiva do podložnikov, radodelna do ubozih in v naj viši stopnji bogaboječa kristjana. Henrik je bil mlad, mogočen in bogat grof, pogu men v vojski in lepe postave; pa v njegovem sercu je gospodarila peklenska kača — nagla jeza. Vsaka majhna stvar, če ni bila po njegovi volji, ga je raztogotila; brež je bil ogenj v strehi. V svoji togoti |e mnogokrat strašansko po gradu razgrajal. Ko pa se mu je jeza ulegla, je bil naj boljši človek. Ita je mogla skora) vsak dan njegovo divjanje gledati, in je z naj veči krotkostjo z njim ravnala, da ga ni jezila Bila je krotka kakor jagnje, in je vse težave voljno prenašala. Vsak dan je k Bogu zdihovaia za njegovo spreobernjenje. Henriku ni biio prav, da nista otrčk imela; Ita pa je za to Boga hvalila, ker si je mislila, da bi jih morda oče s svojo jezo pohujševal in neusmiljeno z njimi ravnal. Namesto lastnih otrok so bili ubogi nje otroci; po vaseh je hodila, bolnike obiskovala, nage oblačila, vsim je bila dobrotljiva mati. Ita je imela naj veči skerb, da je deržina v gradu živela po zapovedih Božjih in cerkvenih; med nj6 pa se je bil vrinil satan z Laškega, kteri je zdražbe delal, in ta satan je bil strežaj Dominik, kteri se je bil s svojim prijaznim, pa hinavskim obnašanjem tako priljubil Henriku, da je pri njem vse veljal. Pa tudi Ita, ki hinavca ni poznala, mu je bila že zavoljo Henrika dobra. Dominik si misli, da Iti dopade, in si ostudna spaka marsikako nespodobnost dovoliti prederzuje; Ita ga pa rezno odverne in svari. Ita gre z grada skozi gozd v bližnjo cerkev; Dominik jo tam pričaka in nadleguje. Ita ga z naj večim studom zaverne. Nesramnež silo dela. Ita joka, vpije, Boga na pomoč kliče. Ta trenutek pride Henrikov lovec Kuno z lova, Ito Dominiku iz r6k izterga in ga nekoliko omaha. Dominik se hinavsko kesa in prosi odpušenja. Ita prepovč lovcu, naj tega Henriku nikar ne povč, da ne bo vriša in poboja v gradu. Dominik kuha jezo v sercu do svete Ite, jo Henriku čemi, ter jo na vso moč obrekuje. Henrik je silno merzel do svoje dosihmal ljube in drage žene; zakonska ljubezen je v njem ugasnila. Ita voljno terpi in za Henrika goreče moli. Lep pomladanski dan Ita presuša na solncu svoje oblačila, položi svoj ženitni perstan na okno, in gre k svojim opravilom. Ko proti večeru svoje oblačila zopet sklada, pogreši svoj perstan, pa nikomur ne pove, da je perstan z okna zginil, ker se boji obuditi natolcevanje med družino. Nekoliko časa po tem vidi lovec Kuno tičje gnjezdo na visokem drevesu, nanj spleza, mladiče pobere iz gnjezda, in zagleda nekaj svetlega v nj^m; bil je zlati, dragi perstan, ki ga je bila kavka ali pa sraka v gnjezdo zanesla; te tiče namreč kaj rade svetle stvari imaj<». Kuno najdeni perstan na p^rst natakne, iu ga deržiui v gradu kaže, pa tudi pove, da ga je v tičjem gnjezdu našel. Dominik pogleda perstan, in ga berž pozna, da je Itin ženitni perstan, pa si tudi precej zmisli satanski naklep, nad Ito in Kunom se mi-ševati, ter ju pregrešne zveze obdolžiti. S prav potuhnjeno skerbljivostjo se Henriku približa, ter mu povč, da ima Kuno z Ito pregrešno zvezo, ker nje ženitni perstan že očitno na roki nosi: tega pa, se ve. ne pove, kje je Kuno perstan našel. Henrik pokliče Kuna, ter mu zapove, naj pokaže perstan. Kuno mu ga brez po-mislika pokaže. Henrik koj spozna ženitni perstan svoje žene Ite, ukaže v svoji nagli jezi Kuna naj bolj divjemu konju za rep privezati, in noče nobenega izgovora poslušati. Konj dirja okrog s Kunom, da si razbije glavo in umerje. Henrik divja v stanico svoje žene, jo zgrabi in verže z grada v 400 vatlov globoko brezno. Vse v gradu trepeče v neznanskem strahu in žaluje po svoji dobri in pobožni gospej; le Dominik je vesel, ter tolaži Henrika, kteremu se je bila jeza ulegla in vest zbudila, s tem, da sta si prešestnika po vsi pravici smertno kazen zaslužila. Dominik piše Itinim staršem, da je grof Henrik s smertjo kaznoval svojo ženo in svojega blapca, ker sta imela pregrešno zvezo. Starši močno po svoji hčeri žalujejo, ker ne verjamejo, da bi bila tacega greha kriva; ne upajo pa si Henrika se lotiti, ker je bil mogočnejši grajšak od njih. Henrik se poda napopotvanje po nemških deželah in iše miru Bvoji nepokojni vesti, pa ga nikjer ne najde. Na gradu so vsi mislili, da se je Ita na skali v globokem prepadu razbila; Bog pa jo je bil pri življenji ohranil. Ko se lta po tolikem padcu zopet zave, poklekne, hvali Boga za prečudovitno rešitev, mu obljubi do svoje sraerti v samoti ostati, grč deleč, deleč po gozdu in pride k majhnemu potoku, kjer je stala košata smreka; nje veje so skoraj do tal segale. Pod smreko si naredi šotorček iz vej, in ga vsega z mahom za streho obloži, da se dežja in snegd obvaruje. Nje živež so bile jagode borovnice (černice), robidnice in lesnike, s kterimi se js tudi za zimo prcskerbela. Z ločja in velike, visoke trave, ki je je bilo obilno pri potoku, si plete odeje, s kterimi se po zimi odeva. V tem šo-torčku 17 let preživi. Bog jo v njenih molitvah z nebeškimi tolažbami in sladkostmi razveseljuje. Naj brit-kejše ji je bilo, da ni mogla pri službi Božji bivati in svetih zakramentov prejemati. Nekega dne Henrikov lovec, ki ga je bil postavil Dominik namesto Kuna, gre na lov v gozd. Psi tečejo po sledu za zverino; lovec gre za njimi in pride k potoku, kjer je stala košata smreka; ugleda pod njo šotorček, bliže stopi in vidi v njem žensko podobo zavito v cunje, ktere je ličje skupej deržalo; prijazno jo pozdravi; ona mu zahvalo z glavo pokima; bolje jo pogleda in zavpije: „Oh, vi ste vi, naša dobra grofinja lta! Vi ste našega gtofa nedolžna žena!" Ita mu po-terdi. Lovec ji pripoveduje, kak6 močno Henrik žaluje in nikjer miru ne najde. Zvesti lovec teče ob eni sapi v grad k Henriku in zavpije: ,,Ogrof! vaša dobra žena še živi, v gozdu sem jo našel in z njo govoril'1. Henrik misli, da strežaj nori, in mu ne verjame. Strežaj pa mu vse okolišine natanko pripoveduje in še pristavi: „Slišal sem deržino govoriti, da Kuno je bil ženitni perstan v tičjem gnjezdu našel, in da Ita je bila v tej reči čisto nedolžna". Henrik sprevidi, da je bil ogoljufan, in da je Bog grotinjo čudovito rešil smerti. Strežaj pelje Henrika k Iti. Henrik pred njo poklekne, milo joka, jo objema in odpušenja prosi. Ita mu poda roko, ga dviga in vsa v soUah tolaži, da je ljubi Bog vse ua dobro obernil, in da ni imela do njega nobene jeze, ker je dobro vedila, da je bil ogoljufan. Henrik priseže Domi> niku smert, na milo Itin<> prošnjo pa mu odpusti. Henrik prosi Ito, uaj bi š!a z njim v grad; ona pa mu pove, da je Bogu obljubila do smerti v samoti živeti. Henrik jo dalje ne nadlegova, na njeno prošnjo pa ji obljubi narediti blizo ženskega samostana hišico z ver-tom. Drugo jutro pride grajšinski kaplan, jo spove in obhaja. Henrik jo zopet ves v solzah odpušenja prosi. Vesela novica se kmalo po vsi okolici razglasi, da gro-iinja togenburška še živi. Dominika prepade tolik strah, da sam sebi življenje uzame, ker ni bil še zvedil, da mu je Henrik na Itino prošnjo vso krivico odpustil. Ko )e bila lična hišica dodelana in okrog nje majhen vert narejen, se je lta vanjo preselila. Tisti dan svoje preselitve poklekne Ita pred lesenim križem, ki si ga je bila naredila, in pred kterim je vsak dan molila, hvali Boga za vse prejete dobrote, vzame slovo od svojega priljubljenega šotorčka, gre s križem v roki iz gosda; velika množica ljudstva jo spremlja; tudi nje sorodniki s Kirchberga so bili k tej slovesnosti prišli, in se s Henrikom, zdaj prav ponižnim in skesanim, po- Eolnoma spravili. Ita pride v svoje novo stanovanje, in lenrika prav preserčno za to zahvali, pa tudi ljudstvo za milo sočutje. Ita hodi v samostansko cerkev k službi Božji, živež pa dobiva z grada, toda le kaj malega in slabega vživa, boljši jedila ubogim razdeluje. lta sprejema le samo take obiskovavce, ki so pri nji v dušnih in telesnih potrebah pomoči iskali. Na prigovarjanje nun se je Ita poslednji čas svojega življenja preselila v njih samostan v posebno celico, kjer je mirno v Gospodu zaspala okoli leta 1171. Žalovanje po nji je bilo veliko. Na njeno prošnjo so mnogi v svojih križih in težavah dobivali tolažbo in pomoč. Vodilo svete lte: „Svet mi je pušava, polna gren-kost; pušava pa mi je sveti raj, kjer z Bogom zedinjena v miru živim". 4. Cetertek. Sv. Karol Boromej, kardinal in nadškof v Milanu, spoz. t od 3. do 4. listopada 1584. 5. Petek. Sv. Emerik, spozn., sin sv. Štefan, oger-skega kralja, f 4. listopada 1031. 6. Sabota. Sv. Lenard, spozn. t 6. listopada 559. tipanje za Haioiicanstvo t? Perziji. „Ako bote vi molčali, bodo kamni govorili". — V tolikih britkostih sedanjega časa, ko vse izdajstvo in odpadništvo žali in tare sv. Cerkev, je pa perzijanBki šah une dni močno razveselil sv. Očeta Pi]a IX. Poslal je k papežu poslanca s pismom, z darili za sv. Očeta in z naj lepšimi obljubami za katoličanstvo. Ta poslanec, katoličan, je čislan od šaha, kakor svoje dni Jožef od Faraona. Imenoval ga je šah za svojega poslanca na Francoskem. Papeža tedaj je obiskal in je bil od njega obdarovan; kar pa je še posebno veselo, prejel je sv. Obhajilo iz r6k sv. Očeta. Nazare-Aga (tako se poslanec imenuje) je 8. t. m. izročil papežu pismo šahovo, iz kterega na) nekoliko posnamemo. Začenja se: „Njegovi visokočastiti in močno povišani Svetosti, Papežu, kteri je povzdignjen z nekim Mesijevim značajem, in olikan kakor prebivalci nebeškega sveta. Milost Gospodova bodi z njim! Prišlo je do Nas, ki smo navdušeni z občutki naj čistejšiga prijatelstva, ljubeznjivo in češeno pismo Vaše z angelom podobnimi darovi olepšane Svetosti, ki je bilo izročeno prevzvišenosti do Nas poslanega visokoča-stitega Avguština, nadškofa Hereklejskega z darili, dragimi in prezalimi spomini vred, ki so odmenjeni biti vedni vzrok za pomnoženje Naše naklonjenosti. Da prav posebno pokažemo, koliko vrednost in pomen prilastujemo pismu in darilom Vaše Svetosti, kakor tudi nadškofu Avguštinu, smo jih sprejeli v lastni cesarski osebi in smo pričo vsih govorili o prijatelstvu in naklonjenosti Vaše Svetosti do Nas, kakor se je spo-dobilo". Po nadaljnih prijaznih besedah šah zagotovlja, da poslanci katoliškega naroda, kakor tudi vsi posamni in osebe tega naroda bodo, kakor dozdaj, vedno vživali posebno blagovoljnost šahovo, da bodo t*ko rekoč precej za ministri izvoljeni njegovega preslavnega deržavstva, ter na naj višji stopinji deležni vsakterega ozira in brambe. Že je šah oklical in razposlal povelja do poglavarjev po okrajinah, ki zadevajo pravice katoličanov v oziru na njih vero in verstvo. Pravi de k sklepu po besedi: „V resnici osebe imenovanega katoliškega naroda, ki so podložne Našemu perzijaoskemu deržavstvu, cenimo kakor od Vaše Svetosti Našemu varstvu zaupano saklado. In kakor je naravno, bomo zvesto varovali, kar Kam je Vaša Svetost zaupala. Zakaj Mi spoštujemo Vašo osebo kakor naj večega učenca Mesijevega (Slava Mu!), ki je iz tega vzroka češenja vreden. Želimo, da — hvala čistosti Vašega serca — Nas v Svojih molitvah ne bodete pozabili, in da Naše prijazne razmere z Vašo Svetostjo naj bi vedno terpele." V kraljevem gradu Teheranu, mesca majnika 1875. Perzija je deržava v sprednji Aziji, na 30.480 štir-jaških miljah , po Herderji s kacimi 11 milijoni prebivalcev (drugi jih manj štejejo). Veči del prebivalcev je mohamedanov s šahom vred. Če bode torej šah Nasser-ed-Din bolj mož-beseda do sv. Očeta in katoličanov, kot je padi-šah v Carigradu, to se mora še le pokazati. Po vsaki ceni je že njegova dobra volja nekaj vredna; Bog jo spolni! Kosec olike in liberalizma brez vere• Mnogo mnogo prazne slame se mlati, kako naj bi se vera sprijaznila z nejevero, čednost z nečednostjo, luč z mračnostjo. Nauk pa malokrat dosti globoko seže, le kadar je zloba od svojega lastnega greha tako oši-bana, da ji bolečina kosti in muzeg prešinuje, včasi spozn& in verjame resnico, če tudi še ne vselej; kajti k pravemu spreobernjenju zakerknjene hudobije je treba še posebne milosti Božje, za kakoršno pa se mora od-kritoserčno prositi. Sploh pa tudi živo razdjanje, ki ga nevera dela, v zgledih pred oči stavljeno, veliko veči moč ima do sere, kakor sami nauki, če so še tako pre-pričavni. Naslednji kratki popis (iz časnika ,,Missionen") to neoveržljivo dokazuje. Berite ga s premislikom. Kakor je znano, gospoduje v Mesiki (piše se „Me-xico", izgov. tudi „Mehiko") prostomiselstvo, ki jako rogovili. Kakor sploh, so tudi zdaj jezuiti pervi morali nastopiti pot pregnanstva. Njim so sledili vsi redovniki in redovnice; naposled je pregnalo prostomiselstvo še celo usmiljene sestre iz bolnišnic, jih je na barke pobralo in čez morje prepeljalo. To je bil» o svojem času že sporočeno. Bralci pa bi morebiti radi vedili, kako je zdaj v tej čudno blaženi deželi, kj**r nič več ne veje duh redovnistva, v deželi, kjer duhovne ravno tako stiskajo, kakor v druzih „kulturobornih" deželah. Dopisovalec v „New-York-Herald" obiše preteče-nega julija zahodnjo Mesiko in objavi vse, kar je vidil in slišal. Njegovo naznanilo je prav verjetno, ker iz ®jega Je razvidno, da je dopisovalec jako upaljen „kul-turoborec". Naj pred omeni splošno stanje dežele in pravi, da gospoduje prav velika nezadovoljnost, nestanovitnost in velika zmešnjava. To priča tedaj sovražnik katoličanstva, ki bi gotovo raji rekel, da ae je dežela spremenila v blažen raj, odkar se tam katoliška Cerkev tare. Potem pa govori o teržnih mestih, ki jih je sam obiskal. Poglavitno tergovsko mesto Akapulko, v Guerreri, je našel obleženo od velike roparske derhali. V nesrečnem mestu razsaja lakota. Žito je neznansko drago. Veliko žen in otrčk je lakote pomerio. Še strašnejše je v Manzanilli. Tudi tukaj je tolovajska tropa 250 roparjev, ki so pa bili z gosposko zmenjeni, na tedne odlegala mestne vrata. Kdor koli je iz mesta stopil, že je zgubil vse, kar je imel. Ne dosti; roparji ga še obleke oropajo in tako skoraj nazega spuste. V mestne ulice niso mogli, ker tam je bilo nekaj dobro oboženih mož. Pa že 22. julija odrine ta straža 8 parnikom v San Francisko. Nasledek je bil, da v noči 23. do 24. julija obleže roparska druhal mitnico (eolno hišo) in terg, potem pa ropa in krade, kar le more. Ko vse dragocene reči, katere ji pridejo pod roko, pobere in odpelje, vzame Beboj v gore še nekaj naj imenitniših mčž, da bi zanje odkupnino dobila. V Kolimi, ne daleč od Manzanille, je bila močna straža, ki se pa ni prav nič zmenila, ko so roparji tako gerdo z mestom ravnali. Naj strašnejše pa so razmere v južni mesikanski Kaliforniji, v ,,La Paz-i". Tukaj se šopiri kulturoborbec in glavar Devallos. Ko ta čemi poštenjak vse stori, da bi zvolili kandidate za vladarstvo, napravi roparstvo po naj boljšem kopitu, ki se more misliti. Tlačeno ljudstvo se vzdigne in njega zgrabi, da jim pa 2000 dolarjev odkupnine in obljubi, da se ne bo nikoli v tej nesrečni okolici prikazal. Komaj pa dobi prostost, pokliče po-močni polk iz Mazatlana, napade upornike, jih nastavi ob zidu in jih da — 45 brez obravnave in brez naj manjši sodnijske preiskave — fustreliti. Pa s tem še ne zadovoljen, preganja še žene in otroke pobitih mčž, ter jih pomori, kolikor jih zaleze. To so možje, ki razširjajo „omiko in izobraženost", to so oni, ki podijo iz dežele usmiljene sestre ko der-žavi nevarne, kateri krotke redovnike ko „sovražnike spravljivosti" kakor neumno žival po vsem svetu sem ter tje vlačijo! Še celo kulturoborski dopisun ,,Herald ov" sklepa po raznih znamnjih, da bo tč gospode kmalo pravica zadela. Vredni so pač. Ogled po Slovenskem In čast in hvala. Veselje nad tem pa je tudi za nas veliko. Drobne novice. Pruski cesar je podelil red velikega križa pruske krone g. Castro-tu, španjskemu ministru za zunanjstvo. — Na Vestfalskera v Monastiru katoličani pripravljajo velik tabor za obravnavo naučnih zadev; Windthorst in Schorlemer Alst imata biti predsednika. — Vojvod Decazes, minister za zunanjstvo francoske republike, je vsled bivanja cesarice Elizabete v Normandiji dobil red včlikega križa sv. Štefana. — Tudi „Frankf. Ztg." govori o neslišani grozovitosti turški, ki so 17. t. m. v Popovem polji srenjske svetovalce šesterih krajev poklali. — Obravnava se, da bi prederli »Mont Blanc", da dobe novo pot in občenje med Italijo in Švico, in med^ Francijo po drugi strani. — Kakor v Serbiji in na Cerni gori, tako se vidi tudi na Par-skem, da malim za herbtom stoje včliki. Parsko mini-sterstvo bi bilo moralo odstopiti, ko ni hotlo z domoljubno večino strinjati se; toda za zloznanim Lutz-om stoji ne manj znani berlinski Falk, in parski poslanci pojrejo na počitnice. — Anglo-kineški razpor je porav-nin. — V Genevi na Švicarskem v slavo čislane svobode katoličanom s silo cerkve ropajo, v ktere z vetrihi ulomijo in si jih prilastujejo v prid kake pešice odpadnikov. Škof Mermillod je torej v pastirskem listu naznanil, kteri so pravi od njega priznani duhovni pastirji, prepoveduje pa razkolniškim duhovnom cerkvene opravila, vernikom pa tudi vdeleževanje pri takih odpadniških cerkvenih opravilih, in sicer pod cerkvenimi kaznimi. — V Atene je te dni prišel rimsko-katoliški vikši škof. To je zopet napredek; zakaj le katoličanstvo, ako vpliv dobi, je zmožno to nesrečno deželo rešiti večnih zmešnjav. — V Teheranu na Perzijanskera je boje vstalo vojaško rogovilstvo, ker se jim že 14 mescev njih dnina redoma ne izplačuje. — 25. t. m. je cesar Vilem iz Milana prišel zopet v Berlin. Oba vladarja si srečo vo-šita zdaj v nasprotnih dopisih, da sta od »previdnosti poklicana (V!) narode zedinovat". Sta ne mara tudi »poklicana" Kristusovo vero in njegove namestnike zatirat?! — Nemški deržavni zbor se je 27. t. m. zopet sošel. Da bodo tudi zdaj kaj novega za »kulturno borbo", to je, za preganjanje in trenje katoliške Cerkve iz terte izvili, so že nekoliko povedali. — Na Švicarskem se zbira velika konservativno-federalistiška družba, ki rudečkar- jem strah dela, da jim bode sčasoma njih satanske mreže potergala. Že je na Juraškem postavila svoje lastne voljence za zastopnike v narodnem svetu, in ni brez upanja že zdaj, da saj kteri premagajo. — Cvet in Mil zveste molitve. Jezus in Marija, v naj veči nevarnosti zarad pogina nekterih živinčet na pomoč poklicana, pomagala sta mi skoro v trenutku; obvarovan sem velike škode. Čast in hvala Bogu, češenje Devici Mariji! Iz šent-Jurja ob južni železnici sv. Uršule dan 1875. Jož. Hašnik, župnik. Zahvala naši ljubi Gospej presv. Serca! Bil sem v hudi stiski, pa obernil sem se k naši ljubi Gospej presv. Serca s prošnjo, da bi mi od kake strani pomoči poslala — in stoterna hvala dobrotljivi Materi! v malo dneh mi je bilo pomagano. E. K. Listek za raznoterosti. Marij no znamnje. (Prosto po Vilj. Cappileri.;1 Cuj, čuj! ko buči in po gozdu razsaja, Vihar strahoviti pregrozno divja, Dreves lomi verhe, v korenu jih maja, Ko strašna prikazen v dolino zija. Ko kače ognjene tak švigajo bliski, Iz temnih oblakov, strahotne noči, Doneči gromovi in strelni pritiski Spominjajo grešnika Božje moči. — Že s polja in travnikov strahom hitijo Nazaj v vasico in v koče ljudje, Predragi domači jih silno skerbijo, V nebesa pošiljajo za nje prošnje. Le ženo, ki verne domu se trepeča, — On čaka jo v koči prehuda britkoat, Ne da ji tolažbe, v molitvi goreča Jokaje v viharju gre zopet — v gozd. Kam teče v nevihti preplašena reva, Kljub gromu, ki stresa nebeški obok? Ah! žalost, ljubezen nje sercu veleva: Se zgubil je božec, predragi otrok! Z lasmi razmeršenimi gre žalujoča, In iše po dragi svoj mili zaklad; Le enkrat še mati želi ljubijoča Objeti v naročji vir blaženih nad. In dalje obup jo preganja in dvomi, Posluša v samoti sred senčnatih hoj: Začuje, bliz veja z drevesa se lomi, In meni: tam sinek predragi je moj! Med bliskom ugleda oko nje v zmešnjavi Tam skalo, ki verh iz goščave moli, Ji plane naproti, objame v ljubavi, Da dete nje drago je, revi se zdi. Tak tava vsa zmotena trudna v daljavo, Po lesu, germovju vse križem čez log, Preiše dolino ter vsako gošavo V razprani obleki in rajenih nog. — Naenkrat nesrečni pa v duši zasveti Se zvezdica upa z žarečo možjč: Pred znamnje Marije še mora hiteti, Tam vselej dobila tolaž je sladko. In ko hrepeneča se revica trudi, Že skoraj do svete podobe dospe, Omaga naenkrat — bolestno se zgrudi, Ko potnik opešan, ob cesti ki mre. Pa glej! že drugači nebo je sklenilo, Ne bode zadela še smertna je ost; Še v novo bo materno serce skusilo Na zemlji nebeške tolažbe sladkost. Odprejo v nje duši prizori se krasni, Milotno v nebesa zaziblje jo sin, Tam vidi nebeško Kraljico v prekrasni Svitlobi, prestol nje z oblaki obdan. Zamaknjena sluša, ko rajske spevanja, Presladki glasovi done na uho: Oj angeljČek je! budi mater iz spanja, Jo božika rahlo, dviguje glavč. — Zdaj ona zave se. a ne že v terpljenji, — Veselja in sreče ji serce kipi; Otrok, ki ga v solzah iskala — zgubljeni Objema zdaj mama, jo k sercu tisi. Ta čas, ko ji serce obupno je bilo, Topila jo skerb in bolest prebritko, Jo dete jo čakal«-, vpiralo milo, Nedolžno na sveto podobo oko. Pred njo tudi mati vtolažena pade S solzami zahvale, ter moli rekoč: O srečen, ki tebi zročuje vse nade: Si Mati mu mila, in vedna pomoč! H a d o s I a v. Procesij za 8V. leto za ljubljanske duhovni je je bilo dosedaj 27, in vdeležilo se jih je čez GO.Oških in čez 46 tisuč ženskih. Da so med temi mnogi šli po večkrat in drugi še nobenkrat, ni dvomiti. It programa kranjske realne gimnazije pozvedaino, da se je šolskega leta 1870 sprejelo na gimnazijo 79 učencev; 1. 1871 njih 62; I. 1872 - 76; I. 1873 — 86; 1. 1874 — 70; 1. 1875 — 72. Letošnje šolsk« leto 1876 je realnih gimnazijalcev 83 (med njimi 43 pervošolcev) vpisanih. Razvida se iz navedanega, da je najviše število učencev bilo 1. 1873, ko je tretje — pa tudi zadnje leto bil kranjski gimnaziji bolj slovenski značaj. Za I873im letom pa ima gimnazija nejveče učenško število letošnje šolsko leto 1876; torej zopet to leto, ko se je v pervokrat jela latinščina v 1. razredu poduče-vati na podlagi slovenske knjige, prof. P. Ladislav Hro-vatove slovnice. t Marija Mahkot, revežem občno znana posestnica „Lihtenturnova" gospodičina na Poljanskem predmestji št. 6-1 v Ljubljani, je 23. t. m. umerla, stara 81 let, in imela je častitljiv in spodbuden pokop 25. t. m. Njena ravno tako bogoljubna in dobrotna sestra Ana je umerla pred nektenmi leti, kakor je znano. Kakor ste v življenji neprenehoma delale v prid človeštva, tako ste oskerbele, da to dobrodelttvo tudi po smerti ne bo prenehalo. Svojo veliko hišo, prelepi vert in polja ter vse nepremakljivo posestvo ste namreč zapustile „gospem dobrega Pastirja", ki imajo po svojih pravilih naj do-brotljivši namen za ubogo človeštvo, ter po zgledu in nauku „dobrega Pastirja" sprejemajo zgubljene ovčice, spokorne grešne dekline, in jim iz brezna pregreh pomagajo na pot čednega življenja in zveličanja. Enako skerbč za pošteno izrejo druzih deklic, zlasti tacih sirot, kterih Čednost je v nevarnosti, da se obranijo poštene, jim skerbe za dobre in nenevarne službe itd. Očitno je toraj, da za celo mesto in za deželo ste ti preblagi go spodičini 8 svojo poslednjo voljo storili nepopisljivo dobroto. Bog jima daj večni mir! Norišnice so tudi potrebne naprave, toda slabo je znamnje za čas, v kterem je treba zidati veliko norišnic, jčč in enacih naprav. Čedalje več je norcev; v ljubljanski norišnici je bilo tacih oseb že čez stotino. Deželni odbor je torej za deželo kupil posestvo g. Kri-šperja na Fužinah pod Ljubljano za 58.000 gl., in kmali se bode nekoliko teh nesrečnih tje doli preselilo, ker prostor je že pripravljen. Tudi zemljiša za 30 oral ima to posestvo. Na Dobrovi pri Ljubljani je bil preteklo nedeljo, 24. t. m., po preč. gosp. kanoniku P. Urhu slovesno vmesten novi fajmošter č. g. Jernej Babnik. V cerkvi in pri kosilu je bilo lepo število sosednjih duhovnov (med njimi 3 gg. kanoniki) in druzih odličnih osčb. Tudi je bila cerkev napolnjena, čeravno je bilo vreme celi dan deževno. Pridigar je živo popisoval, kaj je duhoven človeštvu, ter je zlasti nekoliko obširniše pojasnil, kaj terpe katoliški duhovni med divjaki, ko jih iz div-jaštva povzdigujejo. Prečast. gosp. stoljni dekan so novemu g. fajmoštru nazdravili, da bi srečno delal v duhu svojih prednikov. Bog daj novemu g' spodu pastirju rodovitno delati v Božjo čast, v češenje Marije Device Dobrovske in v zveličanje domačih vernikov, pa tudi druzih, ki bodo prihajali dušnega zdravila iskat na ta milostni kraj. Nt Slemškem, v vaški duhovniji, so milostni knez in škof visokočastiti gospod J anez Krizostom P o ga čar 17. vinotoka posvetili pervo cerkev, podružnico sv. Križa; v ponedeljek potem pa so v farni cerkvi na Vačah delili zakrament sv. birme in opravljali druge opravila škofovske vizitacije. Povsod so bili sprejemani med slavoloki in s spodobno častitljivostjo. Blagoserčnost, dobro znano, so svitli cesar pokazali tudi o pomilostovanji ranjcega gosp. Lesjaka. Ko jim je poročevalec poročeval o prošnji Lesjakovi za pomi-lostenje, so cesar prašali: „Waa hat er eigentlich ge-sagt?" Kaj je rekel prav za prav? Poročevalec jim do pove, in cesar odgovorč: „Er hat nicht iibel gemeint, — wird begnadiget". Ni hudega mislil, — bode pomi-losten. — To je ko zanesljivo pripovedoval nekdo z visokih krogov. T Bizoviku, v št.-peterski fari pod Ljubljano, bo preteklo nedeljo, 24. t. m., prečast. gosp. stoljni dekan Jož. Zupan blagoslovili novi včliki oltar sv. Nikolaja. Posebno gorečnost za čast svoje soseske so Bizovci ska-zali tudi s tim, ko je št. peterska fara nove zvonove si napravila, da so pa oni 3G centov težki zvon sv. Petra za svojo podružnico kupili. Lepo je slišati, da zvon se z drugimi tremi prav soglasno vjema, ter ima ta soseska zdaj tako častitljivo zvonilo in ozališano cerkev, da je res veselje. Tesar Anton Leben je zvonove tako previdno obesil, da vsi štirje prav lahko tečejo, akoravno so vsi v enem zvoniku. Da so gosp. stoljni dekan ljudi za njih vnemo za Božjo čast spodobno pohvalili, se tako ve. Naj ljubi Bog čuje s svojo posebno milostjo nad vso sosesko, sv. Miklavž naj ljubo mladino tako obvaruje v nedolžnosti, kakor jo je ta veliki svetnik varoval ob svojem času in obvaroval cčlo hišo pred naj veči nesrečo in sramoto. Za korarja ▼ Novem mestu je izvoljen preč. gosp. Andrej Skrabec, fajm. v Toplicah. It Notranjskega. Nedavno sem iz Ljubljane prejel za našo farno cerkev sv. Petra aposteljna dva mala svetilnika (lustra), ktera imata viseti pred velikim oltarjem omenjene cerkve. Blagi dobrotnik, kteri nam ju je daroval, hoče neznan ostati. Naj mu torej po tej poti raz-odenem v svojem in v imenu vsih faranov naj serčnejši zahvalo za lepi dar. Naj mu patron starodavne in ča- stitljive cerkve, sv. Peter, v obilni meri za dušo in za telč milosti pri Bogu izprosi, to je moja in ternovske fare goreča želja. V Ternovem, 21. vinotoka 1875. v Matija Strucelj, dekan. Vinska dražba. Pri sv. Petru blizo Maribora se bode v sredo, 3. novembra, 50 štertinjakov sladkega letošnjega cerkvenega vina s posodo vred prodajalo v cerkveni kleti pri sv. Petru in v Hrenci. Marka Glaser, č. kanonik in župnik. Froebellijanski verti. „Eco del Litorale" piše : Opominjajo se katoličani, da naj ne pomagajo k napravi tistih froebellijanskih vertov, o kterih je znano, da je nevarnost za nravnost in za vero." — Naj bi se dala takim napravam v vsakem oziru keršanska podlaga, ne prezirala se molitev, keršanski nauk, ločenje po spolu itd. „nilanski tatički", kakor zaterjujejo laški liberalni listi, so prav slabo opravili o slovesnostih zarad nemškega cesarja. „Unitau pa jim našteva celo rešto oseb, kterim je bilo izmaknjenih 1300 lir, ura, 30 1., 356 1., 109 L, 20(,0 1., brillant za 2000 I. itd. - Ce so taki laški „mali tatički'', kakošni morajo biti še le „veliki tatovi"! O nekih tacih „ladroni grandi" priča velikanska pravda v Mačerati, ki obsega 135 zvezkov, 158 tatvin in 368 zatožencev, med kterimi je 150 okriviče-nih in njih okoli 100 zapertib. — Ni povedano, če se pograbljenje toliko duhovnih in cerkvenih posestev šteje v versto ,,velikih" ali malih". Duhorske spremembe. V Ljubljanski Škofiji: Umerla sta: Č. g. Valentin Sraj, beneficjat v Podragi na Vipavskem, 1. sept.; — č. g. Anton Kraševic, bivši župnik na Trati, v pokoju, 21. okt. R. I. P. MMobroini darovi. Za Dolenjce s točo poškodovane: Č. g. duh. pastir A. Dremelj in verniki v Ratečah 2 gl. Za novo napravo bolehnih v Ljubljani: Prejel gosp. Heidrih posebej: iz Dražgoš 7 gl.; — iz starega Loga 2 gl.; — iz Drage 4 gl.; — iz Ljubljane g. K. 5 gl.; — č. g. KI. iz Zagorja 10 gl.; — iz Bučke 7 gl.; — č. g. Pot. v Ljubljani 50 gl.; — č. g. Pod. v Ljubljani 5 gl.; — N. N. 50 gl.; — č. g. T. v Zagrebu^ 5 gl.; — č. g. Pol. iz DobrAve 50 gl.; — č. g. 0. iz Škocijana eno delnico; — N. N. 300 gl.; - iz Mošenj 7 gld. 60 kr.; — č. g. B. iz Radolice 10 gl.; — Iz Novega mesta 52 gld.; — iz Loke 48 gld.; — č. g. Š. v Ljubljani 5 gl.; — iz spodnj. Tuhinja 16 gl.: — g. Joše Groznik iz Litije 5 gl.; — iz Predoslja 53 gld. 637» kr.; — č. g. K. iz Sent Vida pri Vipavi 11 gl.; — iz Dobrepolja 12 gl.; — č. g. K. iz Vrem 5 gl.; — od Marije Device v Polji 22 gl. 18 kr.: - N. N. iz R. 30^gl. — Farani s č. g. duh. past. v Naklem 20 gld. — Č. g. duhovni pastir Ant. Dremelj in farani v Ratečah 7 gl. 50 kr. --Iz Preserii po č. g. Pod. 14 gl. 54 kr. Za sv. Očeta: Helena D. 1 gl. sreb. — iz Tersta duhoven 2 gl. Za afrikanski misijon: L. Velkaverh 1 gl. sv. — Od s v. Katarine pri Top. po č. g. fajm. 4 gl. 50 kr. Za bratovsino sv. Bonifacija: C. g. Fr. Hudovernik Za ubegle Ercegovince in Bošnjak*.: C. g. fajm. Fr. Hudovernik 17 gld. — Duhoven iz Tersta 2 gld. — Iz Rateč č. g. A. Dremelj in farani 7 gl. 50 kr. Odgovorni vrednik: Loka Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožef Blaznimi dediči v Ljubljani.