LM GRAFIČAR Printheon -od kalkulacije do sodobne tržne poti 9 korakov do večje profìtnosti in boljših naročnikov - 2. del SNG 2011 - »Nove ideje!« Standardi GS1 in tehnologija RFID -globalni standard sledljivosti i O) • o www.graficar.si Imate enega najbolj učinkovitih tiskarskih strojev na svetu. Naj tako tudi ostane. Zanesljivost po zaslugi printservices in printcom. Originalni manrolandovi nadomestni deli zagotavljajo, da vaš tiskarski stroj leto za letom tiska izjemno kakovostno in učinkovito. Enako velja za naš certificiran potrošni material. Preverjanja v podjetju in certifikat DIN EN ISO 9001 zagotavljajo odlično delovanje. Vse kar potrebujete zlahka in hitro naročite v manroland STORE. 24/7. WE ARE PRINT.® manroland CORE Coated Zdaj tudi CORE Uncoated Samo gramature in formati, ki jih najpogosteje uporabljate. V gloss, silk in brezlesni nepremazni različici. Z osnovnim servisom, kakršnega pričakujete. To je to. tOR^ THE ESSENTIALS MHRd Alpe papir d.o.o. • Letališka cesta 16 • 1122 Ljubljana • Tel. +386 1 546 64 50 • Faks +386 1 546 64 < PE Maribor • Špelina ulica 1 • 2000 Maribor • Tel. +386 2 426 11 16 « Faks +386 2 426 11 17 info@alpepapir.si • www.alpepapir.si Iščemo partnerje za povezovanje. Skupaj bomo najmočnejši sodobni ponudnik tiska na našem trgu. info@natisni.si 01/5654 999 VSEBINA JUNIJ 03/11 SNG 2011 - »Nove ideje!« S 6. simpozij o novostih v grafiki z naslovom »Nove ideje!« je gostil tudi okroglo mizo na temo Grafični inženir za 21. stoletje, Intergrafika & Modernpack 2011 Kljub recesiji je organizatorju uspelo ustvariti vzdušje v že vajenem obsegu razstavljavcev različnih grafičnih rešitev in repromateriala z vsega sveta. Graf&Pack 2011 я Graf&Pack je tudi letos potekal v že uveljavljeni hali, a žal v bistveno bolj okrnjenem obsegu. Morda zaradi recesije proizvajalci sodobnih digitalnih tiskarskih rešitev teh niso neposredno predstavljali. Printheon - od kalkulacije do sodobne tržne poti Stanje v grafični panogi že dolgo ni več rožnato. Soočamo se s pomanjkanjem naročil in nenehnim pritiskom na cene. Danes je komerciala še kako pomemben del posla. Ne samo kalkulacije, pomemben je tudi servis, ki ste ga sposobni strankam ponuditi. n 9 korakov do večje profitnosti in boljših naročnikov - 2. del 16 V prejšnjem članku smo si ogledali, kako pridobimo potencialnega naročnika in ga pripeljemo do naročila, tokratni pa bo osredotočen bolj na postopek, ki sledi temu, da iz enkratnega naročila pridobimo in ohranimo stalnega naročnika. HP & Interpack - HP Indigo Digital Supermarket Digitalni tiskarski stroj HP Indigo ws6000je tehnološko najbolj napredna rešitev za produkcijo aplikacij etiket in embalaže iz zvitka v visokih nakladah. 2€ Bizhub press C70HC - dodana vrednost barvnega digitalnega tiska 22 Vedno večkrat se zgodi, da oblikovalci pri pripravi uporabijo na primer barvni prostor sRGB ali RGB, bodisi na željo naročnika, ker želi z dodatnimi, živahnejšimi barvami doseči bolj poudarjeno sporočilo, bodisi ker so same predloge že v tem barvnem prostoru (npr. digitalne fotografije). Ricoh PRO 907/1107/1357 Ricoh in IBM, velikana na svojem področju, sta se dogovorila, da omogočita neposredno tiskanje iz programskega okolja IBM. 24 Standardi GS1 in tehnologija RFID - globalni standard sledljivosti 28 GS1 predstavlja globalni multiindustrijski sistem za identifikacijo proizvodov, storitev in lokacij, ki temelji na mednarodno sprejetih vodilnih standardih v poslovnem svetu. Matic ŠTEFAN odgovorni urednik revije Grafičar UVODNIK PRIHODNOST GRAFIČNEGA KADRAP V dobi informatike se mi poraja vprašanje, ali grafični kader sploh še zadostuje ali potrebujemo morda grafičnega informatika. Z gotovostjo lahko trdim, da je običajnih tiskarjev vse manj oziroma je njihov delež manjši v primerjavi s sodobnimi, jaz jim pravim »»printeraši«. Da ne bo pomote, izraz »»printeraši« ni nujno, da ima slabšalni prizvok. S sodobnimi tiskarji in uporabo digitalnih tehnologij so vsebine, ki so natisnjene, postale združljive z virtualnimi. Kaj je grafično in kaj informacijsko, ni več jasno. Vsakodnevno prav zaradi informacijskih tehnologij in obvladovanja teh le tako lahko poslujemo konkurenčno, predvsem pa inovativno sodobno in ponudimo v grafiki nekaj več kot le izpis/odtis, ponudimo lahko tudi dinamiko. Žal pa po drugi strani prepletanje vsebin znotraj različnih klasičnih in naprednih digitalnih medijev pomeni bistveno več potrebnega znanja sodobnega informacijsko-grafičnega kadra za obvladovanje omenjenih tehnologij. Sodobno delo v grafičnih okoljih je res ustvarjalno, zanimivo, a s tem tudi bolj kompleksno in nujno ustrezno sistematično urejeno. Vse skupaj se sploh ne sliši slabo, če bi vsak posameznik v tej godlji sodobnih grafičnih možnosti opravljal svoje in predvsem tisto, kar kakovostno zna. Žal pa zgodba ni taka, sploh na slovenskem trgu je vse več klasičnih grafičarjev, ki se prilagajajo smernicam z nadgradnjo svojih delovnih okolij s sodobnimi tehnologijami, ki pa jih v marsikaterih primerih potem ne obvladujejo. Pojavlja se vse več tudi takih, ki ponujajo vse storitve; osebno menim, da tako širokega znanja, ki ga zahtevajo sodobne rešitve, ni možno osvojiti in kakovostno obvladovati. Nekako pa kljub temu ponudniki grafičnih storitev v najširšem pomenu s tem le zadovoljijo potrebe trga, svoje finančne načrte racionalizirajo, resnici na ljubo pa pogosto na račun kakovostnih storitev, ker morda ne obvladujejo sodobnih tehnoloških pristopov, ker se mudi, ker ne zmorejo vsega sami ipd. Pa imamo v Sloveniji sploh kader, si lahko uveljavljeni tiskarji pomagajo z na novo pečenimi izobraženimi predvidoma informacijskimi grafičarji in tako ustrezno podprejo svoj posel in nadgrajena grafična okolja? Osebno na podlagi izkušenj s praktikanti v našem podjetju menim, da je takih zelo malo, skoraj ni. Nujno bi bilo treba urediti izobraževanje in selekcijo vseh zainteresiranih za ta študij, če želimo pomagati samim sebi. V nasprotnem primeru nas bodo vedno znova prehitevali priučeni »»garažarji«, kajti z dosti volje se da bistveno več ustvariti in tudi bolj kakovostno. Kakor koli že, kam vse to pelje? Kronično nižanje cene izpisa/odtisa in drugih grafičnih storitev me navdaja z občutkom, da bi bilo za nas grafičarje najbolje, da bi kar zastonj delali. Dokler bomo namreč delali še za kak cent, se bomo zagotovo še vedno oklepali vsakega posla, pa čeprav nam ni pisan na kožo, ker vsakega je treba dobiti, imeti. Zagotovo lahko trdim, da je naše delo dovolj kompleksno, še zlasti multimodalne interaktivne realizacije, s tem so naša potrebna znanja bolj širokega obsega, a dokler ne bomo svojega dela ustrezno cenili, prihodnost grafičnega kadra ni pisana. CTPserije PlateRite HD8900. Screen z novo serijo osvetjlevalk PlateRite HD8900 Nova okolju prijazna CTP-rešitev zagotavlja visokoprodukcijsko zmogljivost s hitrostjo osvetljevanja ene plošče na minuto. Screen je najavil nov CTP-sistem serije osemstranskih termalnih osvetljevalk, PlateRite HD 8900. Inovativna rešitev zagotavlja obdelavo plošč formata B1 s hitrostjo do 65 plošč na uro z večjo energijsko učinkovitostjo in zadovoljitvijo potreb še tako zahtevnih uporabnikov. Screen skuša z novostjo zadovoljiti potrebe uporabnikov po visokotehnološko naprednih, okolju prijaznih in zmogljivih procesih s čim večjo energijsko oziroma stroškovno učinkovitostjo. Hkrati z njo sledi razvoju grafične industrije, njenemu stanju in smernicam. Nova serija termalnih osvetljevalk PlateRite HD 8900 vključuje modele: Z, S in E. Vsak od teh je namenjen različnemu delovnemu okolju. Najnaprednejši oziroma najzmogljivejši je model PlateRite HD 8900Z z zmogljivostjo obdelave 65 plošč na uro (1030 x 800 mm velikih plošč z ločljivostjo upodabljanja 2400 dpi). Modela S in E zagotavljata produkcijo hitrosti 43 in 34 plošč na uro ter izboljšano ločljivostjo do kar 4000 dpi, kar omogoča fotografsko kakovost upodabljanja. 3D-lentikularni (bikonveksni) izhodni način je možen na vseh različicah modelov, s čimer je podprt tudi 3D-učinkujoči lentikularni tisk. Prilagodljivost je bistvena prednost rešitev serije PlateRite. Vsi modeli namreč lahko obdelujejo plošče različnih dimenzij, vse od formata 304 x 305 mm do 1165 x 950 mm, kar omogoča pripravo plošč za različne formate ploskega tiska. Posebnost je tudi nemoteno nalaganje plošč v predalnik med upodabljanjem, kar omogoča nemoten proces in posledično večjo časovno učinkovitost. Z okoljevarstvenega vidika pa je nova serija tudi energijsko učinkovita, saj pri izdelavi ene tiskovne forma porabi do devet odstotkov manj energije. Ob uporabi načina sistema v pripravljenosti pa je ta poraba zmanjšana celo do 85 odstotkov v primerjavi z obstoječimi Screenovimi rešitvami. Screen PlateRite HD 8900 modela S in E sta že na voljo trgu, medtem ko bo Z-model na voljo letos Več informacij na Agfa z novima CTP rešitvama serije Avalon N8 Agfa Graphics je z novostma Avalon N8-60 in Avalon N8-80 predstavila dve CTP-termalni rešitvi. Nadgrajene in na novo zasnovane osvetlitvene glave omogočajo širše osvetljevanje, hkrati pa so tudi energijsko učinkovitejše in okolju prijaznejše. Z novimi laserskimi glavami sta boljši tudi kakovost in hitrost upodabljanja. Naprednejši model po besedah proizvajalca zagotavlja osvetlitev 65 plošč na uro. Namen uporabe CTP-sistemski novosti sta namenjeni osvetljevanju osemstranskih plošč. Združljivi sta z vsemi rešitvami Agfine družine termalnih plošč. Uporabljajo se lahko tudi kemijsko neodvisne plošče Azura TS in Amigo TS, pri čemer je kakovost upodabljanja prav tako visoka oziroma izboljšana. Upravljanje Obe rešitvi za večjo prilagodljivost in časovno učinkovitost podpirata avtomatizacijo. Prav zato sta lahko opremljeni z dodatnimi predalniki za različne formate plošč. Za lažje upravljanje so v Agfi razvili sistem tako, da lahko plošče nemoteno dodajamo v predalnike tudi med osvetljevanjem. Varčnost Kot smo že zapisli, novi rešitvi Avalon N8 upoštevata tudi vse ekološke vidike. Tako sta zasnovani na principu delovanja sistema v pripravljenosti, ki zmanjša porabo energije tudi do 85 odstotkov - brez zmanjšanja produktivne učinkovitosti. Več informacij na www.agfa.com. Novo biorazgradljivo čistilo tiskarskih in lakirnih valjev Podjetje Bubbles & Beyond je portfelj inteligentnih kemikalij nadgradil s serijo čistil valjev Enpurex. Nova čistila so na vodni osnovi, negorljiva in brez zdravju in okolju škodljivih kemikalij ter biološko razgradljiva. Enpurex je kot čistilo primerno za vse vrste valjev barvnih in lakirnih členov tiskarskih strojev. Nova serija vključuje tri različice čistil. Prvo je za rastrske aniloks valje ne glede na vrsto uporabljene barve (UV-, vodotopne, na osnovi topil), drugo za ročno uporabo in je namenjeno čiščenju valjev lakirne enote (lakov na vodni osnovi in disperzijskih). Tretje čistilo pa je nekoliko agresivnejše in je namenjeno čiščenju stare zasušene barve oziroma zahtevnejše nečistoče. Več informacij na www.bubbles-beyond.com. ril i I Fill J Г• ■ Ли! NOVIČKE Z GRAFIČNEGA SVETA Kodak z novo družino rešitev NEXPRESS SX Štiri grafična podjetja iz različnih tiskarskih panog^ so v sodelovanju s Sunchemical razvila nove tiskarske barve za tisk embalaže, ki za fleksotiskarje v produkciji pomenijo znaten prihranek energije. Nova tiskarska barva omogoča bolj natančen tisk in optimalno produkcijo embalaže v smislu možnih prihrankov energije in prijaznosti okolju. Nove tiskarske barve so v bistvu izboljšana različica običajnih in omogočajo sušenje s pomočjo sevanja elektronov v dušikovi komori. Čas sušenja natisnjenih barv v načinu mokro na mokro tako zahteva le desetinko sekunde. Prav zaradi hitrega sušenja omogočajo fleksotisku produkcijo višje linijature, hitrosti (600 m/min.) in manjše porabe energije za sušenje. Prav tako se prednost kaže v manjši migraciji barve skozi papir. Primerne so za tisk običajnega papirja, kartona, folij (tudi metalnih). V primerjavi s konvencionalnimi barvami na osnovi topil in UV-barvami za fleksotisk so energijsko do šestkrat boj učinkovite in je zato njihova uporaba konkurenčna. Testi kažejo, da so primerne tudi za globoki tisk. Projekt je še v razvoju, zato dodatnih informacij trenutno ni na voljo. Več o tem najdete na w. bine. info. Levo tisk z novimi barvami linijature 70 linij/cm, desno tisk z običajnimi barvami linijature 54 linij/cm. Sušenje z elektroni v dušikovi komori. www.graficar.st Callas z novim PDF Toolbox 5 Novost na trgu rešitev za upravljanje grafičnih podatkov je PDF Toolbox 5 podjetja Callas Software. Bistvena novost je podpora 64-bitnim sistemskim osnovam. Novi so tudi načini obdelave podatkov (paketna, na osnovi vročih map ipd.), dodana je funkcija za neposredno primerjavo in obdelavo PDF-dokumentov. Sistem je na voljo v namizni lokalni (Callas Toolbox 5 Desktop) in strežniški različici Callas Toolbox 5 Server). V okviru funkcije primerjave PDF-dokumentov so zaznane razlike v namizni različici enostavno rdeče zaznamovane v dokumentu, strežniška različica sistema pa razlike zaznava neposredno samodejno. Namizna avtomatizacija Za primer strežniške različice popolna avtomatizacija ni vprašanje, odslej pa različne možnosti obdelave namizne različice omogočajo avtomatizacijo na enaki ravni tudi v namiznem založništvu z enostavnim ustvarjanjem profilov analize, korekcije in obdelave PDF-podatkov. Pretvorba v PDF Doslej je bilo možno izvažati PDF-dokumente, primerne za tisk, neposredno iz aplikacij Open Office in Microsoft Word, Excel in Powerpoint. Odslej je to s Callasovim PDF Toolbox 5 možno tudi iz aplikacij Microsoft Publisher, Project, Visio, Apple Keynote in Pages. Najpogostejši slikovni formati (jpeg, png in tiff) so lahko obdelani neposredno v PdF-dokumentu. Možna je tudi pretvorba datotek PostScript in EPS s pomočjo integrirane tehnologije Adobe Distiller - pri tem ni treba posebej namestiti in dokupiti aplikacije Adobe Distiller. Podpora standardov PDF Toolbox 5 podpira nov standard ISO 16612-2 upravljanja podatkov za variabilni in transpromocijski tisk, PDF/VT. Podprta je tudi obdelava dokumentov za ekranski predogled po specifikaciji delovne skupine GWG (Gent PDF Workgroup). S pomočjo te sta možna neposredno podpisovanje in zanesljivo zaščitena integracija podpisa v dokument. Več informacij na www.callassoftware.com. - DOGODKI - SIMPOZIJ o NOVOSTIH V GRAFIKI V četrtek, 2. junija 2011, so na Oddelku za tekstilstvo Naravoslovnotehniške fakultete potekali trije vzporedni strokovni dogodki, in sicer: Л 6. simpozij o novostih v grafiki z naslovom Nove ideje! V sklopu simpozija je potekala tudi okrogla miza na temo Grafični inženir za 21. stoletje, Л 42. mednarodni simpozij o novostih v tekstilstvu z naslovom Nove tehnologije - da ali ne? ter Л Mednarodna konferenca projekta Edufashion in skupnosti Openwear z naslovom Refashioning fashion: novi scenariji oblačil. Organizacija vseh vzporednih prireditev je bila skupna. Dopoldanski program obeh simpozijev je bil združen in je vključeval zanimiva plenarna oziroma vabljena predavanja, katerim je prisluhnilo več kot 80 udeležencev. Po uvodnem nagovoru predstojnika Oddelka za tekstilstvo prof. dr. Francija Sluge, predsednika sveta zavoda IRSPIN Mihe Ješeta in predsednika Sekcije grafičarjev pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije Bernarda Bucika so sledila vabljena predavanja. Prvo je imela Marjana Dremelj iz Službe Vlade RS za razvoj in evropske zadeve in je bilo namenjeno predstavitvi projekta - Koncept od zibelke do zibelke - Nov pristop k zasnovi izdelkov. V omenjenem predavanju je bil poudarjen pomemben vidik ohranjanja okolja z na- črtovanjem naravi prijaznih proizvodov. Sledilo je zanimivo predavanje Špele Kern iz podjetja Umanotera z naslovom Ogljični odtis v dobavni verigi. Glavni namen predavanja je bil opozoriti na pomen ogljič-nega odtisa, načine vrednotenja in predstavitve glavnih kazalnikov za pravilno oceno relevantne, končne vrednosti, ki je ključnega pomena. Maja Remškar iz Instituta Jožef Stefan je imela predavanje z naslovom Problematika varne proizvodnje in uporabe nanotekstila. Omenjeno aktualno področje nanotehnologije je Remškar-jeva predstavila slikovito in zelo zanimivo ter nam pojasnila tako prednosti kot slabosti, ki nam jih prinaša to novo področje tehnologije. Opozorila nas je tudi na izdajo zelo zanimive in uporabne knjige, katere je tudi avtorica; knjiga z naslovom Nano-delci in nanovarnost je dostopna tudi na spletnem naslovu: www.kemijskovaren.si/ files/nano_knjiga.pdf. Dopoldanski del je sklenila Barbara Tišler iz podjetja Slopak, d. o. o., s predavanjam Eko design in merljivi ekoparametri v evropskih usmeritvah. Popoldanski del obeh omenjenih simpozijev, tako grafičnega kot tekstilnega, pa je potekal ločeno. Za letošnji grafični simpozij smo se odločili, da bo vključeval predvsem kratke predstavitve del mladih raziskovalcev oziroma študentov 2. bolonjske stopnje. Tako je bil naslov simpozija Nove ideje! upravičen na najboljši način. Glav- na organizatorka grafičnega dela je bila prof. dr. Diana Gregor Svetec. V poldrugi uri se je zvrstilo petnajst kratkih predstavitev raziskovalnega dela študentov. Pester nabor zanimivih raziskovalnih sklopov z različnih področij informacijske in grafične tehnologije je razviden iz navedenih naslovov prispevkov in njihovih avtorjev. Kot je bilo uvodoma že omenjeno, je bila v sklopu grafičnega dela simpozija organizirana tudi okrogla miza na temo Grafični inženir za 21. stoletje, ki jo je vodil dr. Go-razd Golob. Okrogla miza se je začela s kratko predstavitvijo in uvodnimi besedami vabljenih gostov: dr. Davida Ravnjaka iz Papirnice Vevče, Bernarda Bucika iz Obrtno-podje-tniške zbornice, kjer vodi strokovno Sekcijo grafičarjev, sicer pa ima svoje grafično podjetje, Barbare Sušin iz podjetja Cetis, vodje programa varnostne tiskovine, R&R integrirane rešitve, in Matica Štefana, urednika Grafičarja in tehnologa grafičnega razvoja v podjetju Delo. Izpostavili so pomen znanja, interdisciplinarnosti in inženirskega pristopa, ki vključuje poleg klasičnih tehnoloških znanj tudi poznavanje osnov oblikovanja, informatike in organizacije dela, ki ob visoki stopnji fleksibilnosti in razumevanja sodobnih smernic zagotavljajo prihodnost panoge, stroke in primerno vlogo tudi zdajšnjim študentom Tadeja Muck, Diana Gregor Svetec, Gorazd Golob Katedra za informacijsko in grafično tehnologijo Oddelek za tekstilstvo Naravoslovnotehniška fakulteta Univerza v Ljubljani Klemen Vadnjal - foto do- in podiplomskega študija. V razpravo grafičnih tehnikov in rast vpisa na progra- Grafični del simpozija je bil slabo obiskan, sta energično posegla predvsem Ivo Oman me za izobraževanje medijskih tehnikov, kar je velika škoda. Pogrešali smo več stro- in Dani Mulej, seveda pa so svoje poglede zaposlitvenih možnosti diplomantov prve kovnjakov iz grafične in sorodnih industrij predstavili tudi nekateri drugi udeleženci. bolonjske stopnje in njihovih strokovnih Organizatorji simpozija smo prepričani, da Oman je izpostavil predvsem tradicionali- naslovov, saj po novem niso več inženirji, so lahko predstavljena raziskovalna dela stično poimenovanje grafičnih inženirjev, ter vprašanja zaposljivosti magistrov in študentov velik izziv slovenski industriji, ki ki se danes ukvarjajo z vsemi mediji, in doktorjev znanosti s premalo delovnih iz- je trenutno v krizi, a ta lahko ob novih ide- pomen vodenja ali vsaj sodelovanja pri kušenj v industriji. Prevladoval je zmeren jah vedno pomeni tudi priložnost za nov nastanku medijskih izdelkov in storitev, pri optimizem, podkrepljen s pozitivnimi izku- začetek in rast. Tudi v prihodnosti bomo čemer je grafična dejavnost danes pogo- šnjami in primeri predvsem iz papirniške organizirali takšne in podobne dogodke, sto v vlogi neinventivnega neposrednega industrije in z oceno, da je v kriznih časih saj se zavedamo, da lahko tako naredimo proizvajalca v procesu, kar ji ne omogoča že dosežena spodnja meja v poslovanju in majhen, a pomemben korak, ki bo vlil novo prave prihodnosti. Mulej je poudaril po- razvoju, s katere vodi pot le navzgor. ustvarjalno energijo in zagon v slovensko men flekso- in globokega tiska, ki prevla- grafično industrijo. Seveda se moramo pri- dujeta na področju embalaže, ter odprte Živahno razpravo smo morali zaradi na- hodnjič bolj usmeriti v predhodno ozave- možnosti sodelovanja z industrijo, konkre- daljevanja skupnega dela programa oz. ščanje ljudi o pomembnosti tovrstnih do- tno s Cinkarno Celje, od koder prihaja. V modne revije študentov oblikovanja te- godkov. Brez sodelovanja med akademsko razpravi so se dotaknili vprašanja izobra- kstilij in oblačil prekiniti, zmanjkalo pa je sfero in izdelovalci grafičnih izdelkov ne ževanja na srednji stopnji, saj obstaja re- tudi časa za oblikovanje in sprejetje zave- moremo pričakovati uspešnega razvoja alna nevarnost prenehanja izobraževanja zujočih sklepov. omenjene industrijske panoge. SNG2OII Renata Bejić, Nika Bratuž, Janja Plevnjak, Tjaša Vidmar, Tadeja Muck, Aleš Hladnik Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Silva Grilj, Tadeja Muck, Diana Gregor Svetec Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Mojca Friškovec1, Rahela Kulčar2, Marta Klanjšek Gunde3 1 Cetis, d. d.,2 Grafična fakulteta v Zagrebu,3 Kemijski inštitut Mirica Debeljak, Diana Gregor Svetec Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Anja Plut, Raša Urbas, Diana Gregor Svetec Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Nika Bratuž, Andrej Javoršek, Dejana Javoršek Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Andrej Učakar1, Claudio Oleari2, Aleš Hladnik1 1 Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo, 2 Univerza v Parmi, Oddelek za fiziko Taja Kaker, Gregor Franken, Andrej liskra Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Andrej Iskra, Gregor Franken Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Nace Pušnik, Klementina Možina Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Tjaša Vidmar1, Tadeja Muck1, Marta Klanjšek Gunde2 1 Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo, 2 Kemijski inštitut Janja Plevnjak1, Tadeja Muck1, Marta Klanjšek Gunde2 1 Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo,2 Kemijski inštitut Anže Setnikar, Matej Pivar, Matevž Nagode, Veronika Pivk, Lučka Kokole, Vesna Žerjal Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Renata Bejić, Žiga Kropivšek, Malvina Aurelia Lubec Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo Mihael Lazar Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo GRAFIČAR - se Podjetje Technotrade je predstavilo transportne rešitve. \ J > j i^tfii M i 0 m 7 г J * - DOGODKI - w GRfìF&PfìCK Obiskali smo tudi slovenski strokovni sejemski četverček. Štiri bienalne sejemske dogodke, Forma tool, Plagkem, Graf&Pack in Livarstvo, si je od 12. do 15. aprila v Celju ogledalo skoraj 11.000 obiskovalcev. Rezultat sejemskega obiska potrjuje pozitivne ocene sejemskega dogajanja, ki so jih v obliki ankete podali razstavljavci in obiskovalci. Med zadnjimi so bili številni tujci, iz držav južnega Balkana (BiH, Hrvaška, Srbija) in tudi iz EU (Avstrija, Češka, Francija, Italija, Nemčija). Graf&Pack je bil tudi letos v že uveljavljeni hali, a žal v bistveno bolj okrnjenem obsegu. Morda zaradi recesije proizvajalci sodobnih digitalnih tiskarskih rešitev teh niso neposredno predstavljali. Manjkalo je precej vodilnih in priznanih akterjev s tega razvojnega področja, a kljub temu je bil razstavljen portfelj rešitev vse od laserskega tiska, tiska širokega formata do sitotiska, tampotiska in morda še česa. Okrnjenost je bilo zaslediti tudi med grafičnimi izobraževalnimi ustanovami, med katerimi se je letos predstavila le Srednja medijska in grafična šola iz Ljubljane. V nasprotju z aktualnim dogodkom v Zagrebu, Intergrafiko, ni bilo zaslediti niti raziskovalnih projektov in podobnega. кллШ Celjsko sejmišče je v štirih dneh pokazalo, da so gospodarsko krizo najbolje prebrodili orodjarji, medtem ko je trenutno v najslabšem položaju grafična industrija. Ker je rezultat te po besedah dr. Gorazda Goloba z Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani najbolj vezan na promocijo oz. oglaševanje, se ji boljši časi obetajo, ko se bodo izboljšale splošne gospodarske razmere in bo industrija znova več vlagala v promocijo. Kot pohvalo pa je treba izpostaviti podjetje Juvenis, d. o. o., ki je edino predstavilo inovativnost svojega razvoja z rešitvijo Printheon (http://www.printheon.si). To je celovita spletna rešitev za obvladovanje izračunov, prodaje in nabave grafičnih izdelkov ter storitev. Pokriva področja tiskarskih in s tiskom povezanih storitev, oglasne grafike in promocijskih izdelkov. Graf&Pack so spremljala tudi različna predavanja, ki so se začela z uvodnim na temo Prihodnost slovenske grafike: Razmere boljše, ko bo šlo bolje vsej industriji. Med bolj zanimivimi so bila zagotovo še: Ponaredki v farmaciji, označevanje z 2D-kodo, verifikacija, Track&Trace v farmaciji, Inovacije pri majhnem in srednjem formatu, Učinkovita proizvodnja pri majhnih nakladah, Heidelbergove integrirane rešitve pakiranja. V nizu predavanja je bila zanimiva tudi okrogla miza na že nekaj časa aktualno temo izdelave informativnega cenika Sekcije grafičarjev pri OZS, ki ga je predstavil Matej Sešlar, član upravnega odbora Sekcije grafičarjev pri OZS. Prihodnost slovenske grafike: Razmere boljše, ko bo šlo bolje vsej industriji Poraba papirja se je na svetovni ravni v zadnjega pol stoletja vsako leto nižala, kar kaže tudi na razmere v grafični industriji. Velika večina prihodkov, tudi do 80 odstotkov, te industrije je vezana na promocijo oz. oglaševanje, pravi dr. Gorazd Golob, predstojnik katedre za informacijsko in grafično tehnologijo na Oddelku za tekstilstvo Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani. In v svetovni gospodarski krizi so se sredstva za promocijo zmanjšala, grafična industrija, ki skrbi za tisk promocijskih materialov, pa je s tem doživela hude izgube. Dodaten element, ki vpliva na grafično industrijo, pa so tudi novi mediji v zadnjem desetletju. Mladi so po Golobovih besedah naravno digitalni, zato bo tudi to vplivalo na prerazporeditev sredstev za promocijo, ki se v zadnjem času zaradi ponovne gospodarske rasti spet povečujejo. V ZDA so se razmere na tem področju in s tem v grafični industriji začele umirjati pred letom dni, v Nemčiji pred pol leta, v Sloveniji pa lahko ponovno rast prihodkov v grafični industriji pričakujemo, ko se bodo izboljšale razmere v industriji na splošno. Po Golobovih besedah, ki je svoje poglede na prihodnost slovenske grafike predstavil v okviru strokovnega sejemskega četverčka, se je struktura podjetij v grafični industriji na ameriškem in nemškem trgu spremenila. Število zaposlenih v grafični industriji se je zmanjšalo, tudi zaradi uvedbe novih tehnologij v panogi. Izzive za najbolj pogumne in najbolj napredne v tej industriji pa Golob vidi na področjih, kot so tiskanje elektronike, 3D-tisk, funkcionalni tisk, tiskanje v fotovoltaiki. Z nekaj optimizma tudi v uredništvu revije Grafičar verjamemo v besede dr. Gorazda Goloba in upamo, da se krivulja smernic stanja grafične industrije čim prej obrne navzgor. ■ ГГ4 йг 7^rZs 7 Od izračunavanja do sodobne tržne poti V svoji 17-letni karieri v grafiki sem spoznal veliko tiskarjev, knjigovezov, oblikovalcev, specialistov priprave za tisk in drugih, ki so kakor koli povezani z grafiko. Vsem je bilo skupno dvoje: svoj posel so opravljali s strastjo, bili so predani delu v svoji delavnici, nihče pa se ni rad ukvarjal z izračunavanjem cen svojih izdelkov in storitev. Najprej delo, potem bomo pa še kaj izračunali, če bo čas. Časa pa je bilo vedno premalo ... Stanje v grafični panogi pa že dolgo ni več rožnato. Soočamo se s pomanjkanjem naročil in nenehnim pritiskom na cene. Danes je komerciala še kako pomemben del posla. Ne samo kalkulacije, pomemben je tudi servis, ki ste ga sposobni strankam ponuditi. Kako hitro se lahko odzovete na povpraševanje kupca? Katere izdelke lahko glede na obstoječ nabor opreme za produkcijo ponudite po ugodni ceni in katerih se vam morda niti ne splača ponujati? To so ključna vprašanja, na katera si morate odgovoriti, če želite uspešno poslovati. Povpraševanje in ponudba Najprej si poglejmo, kako potencialne stranke povprašujejo. Izpostaviti velja tri značilnosti navad. Po raziskavah kar 90 odstotkov kupcev odda povpraševanje po elektronski pošti, navadno uporabljajo večinoma le takrat, ko je treba priložiti vzorce tiskovin. Upora- bljajo torej instantno obliko sporočanja in pri tej je hiter odziv znatna prednost. Naslednja značilnost je, da stranke povprašujejo večinoma po vnaprej znanih izdelkih (zloženka, letak, katalog, plakat ipd.). Možne so sicer težave pri definiranju tehnične izvedbe izdelka (grama-tura papirja, barvni prostor), vendar po preprosti obrazložitvi kupci hitro pridejo do želene izvedbe. Tretja značilnost pa je, da v fazi povpraševanja stranka skoraj nikoli ne priloži datoteke za tisk. Ali je še nima ali pa je ni pripravljena pošiljati naokoli. Ponudnik mora tako vzeti v zakup, da pred naročilom nima podatka o zahtevnosti tiska. PRIivTHEON Uroš Slemenik, vodja programa PRINTHEON gsm: +386 (0)40 559 559 tel.: +386 (0)59 230 911 faks: +386 (0)59 230 867 e-pošta: uros@printheon.si www.printheon.si Vse te značilnosti je dobro upoštevati, ko si določate celoten način komunikacije s strankami. Bistveno pa je, da se morate večinoma vi prilagajati strankam in ne nasprotno. Kako sestaviti »dobro« ponudbo? Osnova kakovostne ponudbe je proizvodna cena za povpraševani izdelek. Grafiki še vedno izdelujejo izračun večinoma na podlagi tehnološkega postopka in ne izdelka. Tovrstne kalkulacije so zamudne, saj moramo vsakič na novo vpisovati parametre. Poleg tega so tudi nekonsistentne, saj lahko danes za enak izdelek vpišem različne podatke kot na primer pred enim tednom in tako dobim tudi drugačno ceno. Stranke pov- Primer dodajanja izdelka. ................... OD KALKULACIJE DO SODOBNE TRŽNE POTI Kako s sistemom PRINTHEON izboljšati poslovanje? PRINTHEON je celovita spletna rešitev za obvladovanje kalkulacij, poslovnega procesa, prodaje in nabave grafičnih izdelkov. Pokriva področja tiskarskih in s tiskom povezanih storitev, velikofor-matne grafike in promocijskih izdelkov. Novost v grafični panogi so dinamični kalkulacijski moduli, s pomočjo katerih lahko postavite normative za izračunavanje tudi zahtevnejših grafičnih izdelkov z možnostjo različnih dodelav. Sistem je prilagodljiv vašemu načinu proizvodnje in prodaje. Upošteva naštete značilnosti povpraševanja strank, zato njegova uporaba omogoča doseganje ciljev uspešnega poslovanja. Kalkulacijski moduli Kalkulacijski modul je niz matematičnih formul, s pomočjo katerih se na podlagi parametrov dinamično izračunavajo cene izdelkov. Zgrajen je na podlagi tehnološkega procesa, parametri pa opisujejo vse elemente, ki kakor koli vplivajo na kalkulacijo. Znotraj vsakega kalkulacijskega modula lahko poljubno nastavljate vrednosti vseh parametrov, ki vplivajo na izračun cene posameznih izdelkov, pri ofsetni produkciji tiskovin na primer tiskovne formate, barvne modele (1/1, 2/1, 4/4 ipd.), vrednosti strojne ure, hitrosti tiska v odvisnosti števila barv in materiala idr. To velja tako za tisk kot tudi za dodelavo. Logika izračunavanja sledi ustaljeni praksi teh- prašujejo po določenih izdelkih, zato naj tudi vaš izračun izhaja iz izdelka. To je tudi bistveno hitrejša pot, saj si lahko vnaprej izdelate normative za izdelavo določenega izdelka. Tako bo treba vpisati samo tiste podatke, ki ste jih dobili od stranke (npr. naklada, obseg, barve, material, dodelava), cene pa bodo vedno enake, razen če se ni podražil re-promaterial ali spremenil proizvodni postopek. K proizvodni ceni je treba prišteti še komercialni dodatek za stroške komercialnih aktivnosti (marketing, prodaja), ki je na drugi strani tudi zaslužek podjetja. Če je na primer vaš naročnik agencija ali posrednik, boste komercialni dodatek ustrezno znižali, saj je on namesto vas opravil komercialni del posla. Kako najhitreje spraviti ponudbo do stranke? Svetovne smernice v komunikaciji s strankami tudi v grafični panogi kažejo proti spletnemu poslovanju. S povezavo proizvodnje (prek normativov za izdelke), izdelkov in spletnega vmesnika lahko dosežete najbolj učinkovito in najhitrejšo komunikacijo z obstoječimi ali novimi strankami. Seveda lahko ponudbo v obliki datoteke pošljete tudi po e-pošti, a z ustrezno spletno programsko opremo lahko stranke povežete neposredno v svoj poslovni proces, jim določate popuste in druge pogoje poslovanja ter omogočite vpogled v status njihovih naročil. S tako organizacijo poslovanja dosežete maksimalno odzivnost in konsistentnost izračunavanja cen - to, kar stranke od vas tudi pričakujejo. nologije tiska in dodelave in upošteva vrsto dejavnikov, s pomočjo katerih so izračuni bolj natančni kot pri ročni izdelavi kalkulacij, saj konfiguriranje sistema povzema normative neposredno iz tehnoloških procesov v vaši proizvodnji. Ker pri izračunavanju izhajamo iz izdelka, za katerega stranka želi ponudbo, je sistem izračunavanja cen za določen izdelek vedno enak, neodvisno od tega, kdaj in kdo je računal cene. Če pa se spreminjajo cene materiala, preprosto vnesete novo ceno in vsi izdelki se bodo od takrat naprej izračunavali glede na novo ceno. Izdelke lahko poljubno sestavljate glede na tehnološki proces, ki je potreben za izdelavo. PRiivTHEON Strankam prijazna komunikacija Poleg kalkulacijskih modulov si lahko sami nastavljate tudi način, s katerim želite posredovati cene svojim kupcem. Tako lahko na primer za vsakega kupca določite komercialne pogoje in izdelate zasebni katalog izdelkov, do katerega ima dostop izključno ta kupec. Tako bo videl zgolj to, kar boste želeli vi. Lahko pa se odločite, da bo vaš sistem zaprt za širšo javnost in bodo do njega lahko dostopali zgolj vaši stalni kupci ali pa boste sistem uporabljali le za lastne potrebe izračunavanja cen. V vseh različicah je vgrajen sistem spletnega naročanja izdelkov, ki je prilagojen grafični panogi. Tako lahko kupci naročajo neposredno prek uporabnikovega spletnega vmesnika in potem prek statusov tudi sledijo poteku proizvodnje naročenega izdelka. Prav tako lahko spremljajo statistiko naročenih izdelkov v določenem obdobju, pripenjajo datoteke za tisk ali izbirajo možnost dostave. Izdelke lahko kupec izbira bodisi iz javno objavljenih bodisi iz zasebnih katalogov, ki so dostopni samo njemu. Komunikacija po spletu zagotovo ne bo v celoti nadomestila osebnega stika s stranko, še vedno bodo projekti, ki jih bo treba reševati z osebnim stikom. Vendar boste za tovrstne stike imeli več časa, saj bo za večino drugih povpraševanj in naročil poskrbljeno znotraj sistema PRINTHEON. Razširite svoj posel Z uporabo različice PRINTHEON Pro sta omogočeni tudi nabava in prodaja izdelkov iz produkcije kooperantov ali drugih dobaviteljev. Naročila kupcev za izdelke, ki jih ne proizvajate sami, se samodejno preusmerijo k predhodno izbranemu dobavitelju. Od dobavitelja privzamete izdelek, za katerega je on vpisal parametre, vi pa lahko preimenujete, določite maržo ali rabat ter ga vnesete v svoj prodajni katalog. Enako lahko tudi vi ponudite svoje izdelke v prodajo drugim uporabnikom sistema. Mobilni dostop Ker sistem deluje po tehnologiji računalništva v oblaku (cloud computing), je ves čas dostopen od koder koli, kjer imate dostop do spleta. To uporabniku omogoča, da v vsakem trenutku sproti spremlja, kaj se dogaja z naročili, v kakšnem statusu so dela v proizvodnji, ali pa upravlja nastavitve sistema. Vse to ne glede na fizično prisotnost v podjetju. Poleg tega uporabniku ni treba investirati v drago strojno in programsko opremo v strežniško infrastrukturo, ki je potrebna za stacionarne sisteme, pri katerih mora biti poleg usposobljenega osebja zagotovljena razmeroma visoka raven varnosti. Za vse to je pri tehnologiji računalništva v oblaku veliko bolje poskrbljeno. Za konec Pri snovanju sistema smo izhajali tako iz lastnih kot tudi iz izkušenj drugih strokovnjakov v grafični dejavnosti, hkrati pa smo skušali vsebinsko znanje postaviti v okvir najsodobnejših spletnih tehnologij. Celotna rešitev za grafično panogo je bila razvita v Sloveniji. Prvi odzivi so zelo pozitivni, seveda pa načrtujemo še vrsto nadgradenj, o katerih bomo uporabnike obveščali na spletni strani. V naslednji številki revije bomo podrobneje predstavili konkretno izračunavanje cen znotraj kalkulacijskih modulov za različne tehnologije, uporabo primerjalnega modula za izbor najbolj optimalne cene in postopek normiranja proizvodnje glede na uporabnikov strojni park. Če bi želeli podrobnejšo predstavitev že prej, stopite z nami v stik na naši spletni strani. Strokovni sejem za komercialno založništvo & digitalni tisk Kljub povojem in gospodarski krizi digi:media 2011 žela uspeh Nov tržni sejemski dogodek na temo digitalnega tiska v dobi mobilnosti je privabil čez 6100 obiskovalcev iz več kot 29 držav Odzivi na digi:media so izjemno zadovoljivi. Približno 170 razstavljavcev in obiskovalci sejem ocenjujejo kot dogodek na zelo visoki ravni. Kot povzema Kai Büntemeyer, CEO pri Kolbus GmbH & Co. KG, je ta oblika in tematsko zaokrožena sejemska prireditve nadvse učinkovita. Omogoča forum in komunikacijo drugačnega nivoja. Je idealna priložnost za odločanje na podlagi videne široko obsežne ponudbe rešitev sodobnega digitalnega založništva. Frank Beinhold, ustanovitelj oglaševalske agencije S.A.M. in razstavljavec na digi:media, je zadovoljen z zasnovo sejma, saj je prišla njegova oblika navzkrižnega založništva do izraza, saj je srečala prave sogovornike. V treh dneh, od 7. do 9. aprila, se je okoli 6100 obiskovalcev soočilo s prvorazredno temo sodobne grafične industrije - tiskanjem v dobi mobilnosti in mobilnih konceptov, kot so e-knjige, iPadi, Facebook and podobno. Strategija prireditve digi:media je namreč združevati ciljne skupine na temo sodobnega založništva multidisciplinarno, pri čemer se vzpostavljajo komunikacije s potencialom inovativnosti v grafični industriji. Digi:media zagotovo pomeni osnovo za razvoj oglaševalskim in oblikovalskim agencijam, odgovornim pri odločitvah, založnikom, na kateri lahko pridobijo vse potrebne in več kot pomembne informacije o različnih medijskih kanalih, tisku, spletu in mobilni komunikaciji. Dogodek je spremljalo tudi 13 kongresov, seminarji in delavnice z več kot 170 govorci. Posebej omembe vredna je bila Media Mun-do, konferenca na temo trajne produkcije, ki sta jo organizirala nemška akademija za knji-gotrštvo in Adobe. Ustanovitelj in idejni vodja digitalne tiskarne s poudarkom na spletnem naročanju natisni. si, danes pa dela predvsem kot svetovalec za marketing, optimizacijo poslovanja ter razvoj novih produktov in sodobnih tržnih poti. Matej GATNIK -O tel.: +386 (0)1 56 54 999 faks: +386 (0)1 30 07 710 e-pošta: matej@natisni.si www.natisni.si ■ - г ■ ■ . ■ ■ V' -r,, v-., 1 , V rte , j?' V1 ч • ' ■ : Sk , ' . ■ . ■ Л V ч ' t ' > * * I Ш ж i Toda naj za začetek razkrijem še odlično prodajno strategijo, ki sem jo izvedel pred kratkim. Preden stranki izdate ponudbo in ceno, poizvedite, kaj bo ponudbi sledilo. Odgovor vam bo razkril resnost namenov kupca in tako ne boste izgubljali energije s kom, ki le zbira informacije o cenah, kar je v grafičnem poslu precej pogosto. Sam sem metodo preveril nekako takole: Z novo potencialno stranko smo se pogovarjali o sodelovanju, pogojih in seveda cenah, ko so na plan potegnili štiristranski seznam »pogostih« izdelkov in naročil, kar bi pomenilo najmanj nekajurno računanje. Moja strategija je bila preprosta: »Naša ponudba bo gotovo najboljša od vseh, ki jih boste prejeli, in boste z njo gotovo zadovoljni. Kaj bo sledilo potem, katero naročilo bomo začeli in kdaj?« Odgovori so bili mlačni, od že znanega »Izbrali bomo najboljšega/najcenejšega ponudnika« do tistega »Smo v fazi izbora ponudb«. S tem so mi dali jasno vedeti, da pravzaprav nimajo potrebe po nobenem naročilu, temveč si pripravljajo teren. Ker cene papirja nihajo, ni nujno, da bi bila ponudba takrat sploh še aktualna, zato jim je nismo pripravili, temveč smo jim podali le primerjalno ceno na izbrane tri izdelke. Pol leta pozneje je stranka znova želela ponudbo. Nauk? Prihranjenih nekaj ur računanja, med vsemi izdelki na štirih straneh bi bil gotovo pri vsaj enem tekmec verjetno cenejši in bi bila naša konkurenčnost postavljena pod vprašaj, čeprav tistega izdelka morda nikoli več ne bodo tiskali. Vrnimo se k naši temi. Opravili smo torej domačo nalogo in svojo ponudbo pridno predstavili trgu, nanjo dobili odzive in se celo uskladili z naročnikom o ceni. Kaj pa zdaj? Kako iz tega iztržiti kar največ? Obstaja več načinov izvedbe enakega naročila. Naročilo lahko preprosto izvedemo, dostavimo in zaračunamo, vendar lahko naročniku ponudimo tudi kaj več, dodano vrednost. Ker so kupci večinoma laiki, bodo cenili naš nasvet o materialu, priporočilo glede količine, barv, dodelave, pakiranja itn., predvsem pa videli, da nam je mar. Pri tisku tisoč dopisnih listov s klasičnim (ofsetnim) tiskom je razlika v ceni med 1000 in 2000 kosi praktično zanemarljiva in marsikatera stranka tega ne ve. Če jo na to opozorimo in ji dodatnih tisoč listov ponudimo za nekaj (deset) evrov doplačila, bomo imeli bolj zadovoljnega kupca, pa še mi bomo zaslužili več. Pogosto je smotrno kombinirati različne tehnologije tiska, da dosežemo optimalno ceno - kupca s tem sploh nima smisla obremenjevati. Ob naročilu lahko ponudimo tudi soroden izdelek (npr. ob naročilu dopisnih listov tudi tisk vizitk, izdelavo žiga ipd.). Z dodano vrednostjo ob naročilu bomo pridobili vrednost svoje storitve in imeli zadovoljnejše in hvaležnejše kupce. Izvedba je ključna za kupce, ki se vračajo. V ta sklop poleg kakovosti materiala in izdelave, doslednega upoštevanja parametrov naročila in izvedbe v roku oz. še bolje pred njim sodi še korektnost SMERNICE o DO VEČJE PROFITNOSTI IN BOLJŠIH NAROČNIKOV - Z. DEL V prejšnjem članku smo si ogledali, kako pridobimo potencialnega naročnika in ga pripeljemo do naročila, tokratni pa bo osredotočen bolj na postopek, ki sledi temu, da iz enkratnega naročila pridobimo in ohranimo stalnega naročnika. obveščanja naročnika o stanju produkcije - torej kdaj je izdelek končan, odposlan in podobno. Kot smo že omenili, marsikdaj naročnik ali celo oblikovalec ne pozna tehničnih lastnosti materialov in možnosti izvedbe, zato mu lahko s kakšnim nasvetom prihranimo bodisi denar bodisi nezadovoljstvo zaradi sicer nepopolnega izdelka. Če imamo s specificiranim materialom težavo, izvedbo zagotovimo na boljšem materialu ob nespremenjeni ceni. Pakiranje in dostava Optimizirana spletna stran, kije uporabniku prijazna, je eno pomembnejših prodajnih orodij. lagodljivost, točnost in zanesljivost ter enostavnost prevzema, če kurir stranke ne doseže. Smo kupca nekaj dni po dostavi naročila povprašali, ali je z našo storitvijo zadovoljen? Mu ponudimo razlog za ponovni nakup? Ali nezadovoljnim kupcem (tudi če se ne strinjamo z njimi) ponudimo ustrezno kompromisno rešitev? Ali naročnike obveščamo vsaj štirikrat letno o svoji ponudbi, novostih in posebnih akcijah? Dejstvo je, da pridobitev novega naročnika vedno stane bistveno več kot vzdrževanje odnosa z obstoječim. Zakaj torej večinoma delamo pri tem napako in vlagamo 99 odstotkov energije in sredstev le v nove naročnike? Tipičen primer take napake so npr. operaterji telefonije, ki ponujajo novim naročnikom prvih nekaj mesecev praktično zastonj uporabo, na stare, dolgoletne naročnike pa se spomnijo le s kakim opominom. GRAFIČAR - Ali vaše pakiranje jasno pove, od kod prihaja izdelek? Je primerno svojemu namenu - paketi niso preveliki in pretežki za prenašanje, so primerno zaščiteni za prevoz in morebitno dostavo s kurirjem ali pošto? Smo v paket vključili svoj oglas z akcijsko ponudbo drugega izdelka? Morda darilni bon za ponovni nakup v določenem času, npr. v naslednjih 30 dneh? Povabilo k vpisu na naš e-poštni seznam? Oglas svojega partnerja, ki bi lahko kupca zanimal (partner pa enako naredi svojim strankam in nas tako promovira)? Anketo o zadovoljstvu z našo storitvijo in prošnjo za pripombe in želje? Prošnjo za priporočilo? Vsak kupec je kapital, in če mu le dobavimo naročeno blago, tega potenciala ne izrabimo niti polovično. Ob dostavi naročila lahko brezplačno izkoristimo številne promocijske in informacijske možnosti. Če ne dostavljamo sami, je pomembno izbrati partnerja, ki bo kar najbolj ustregel stranki; s tem mislimo hitrost, pri- PROMOCIJA - socialni marketing, izkoristite moč priporočil in referenc, specializacija ponudbe DIREKTNO TRŽENJE - osredotočanje na problematiko ciljnega kupca s ponujeno rešitvijo 'ЛШ POVPRAŠEVANJE - hitra odzivnost, ustrezna cenovna politika r m щ PONUDBA - korektnost, točnost in predlogi za optimalen strošek, izboljšanje razmerja med danimi ponudbami in dejansko prejetimi naročili (2 : 1) . USKLAJEVANJE CENE/POPUSTI - več za enako ceno, dodatni " popust, podaljšanje roka izvedbe in združevanje naročil ... v - - ' ■ ■ • л< У - • ■ ' - ■ '. ' . -'.■ ■ NAROČILO - izvedba v roku oz. dan prej, znova ponudimo dodatne izdelke ali večjo količino IZVEDBA - dosledno upoštevanje specifikacij oz. boljša izvedba ob enakih pogojih PAKIRANJE - dodamo svoje oznake, ugodnosti, ankete in partnerske promocije; poskrbimo za ustrezno sortiranje in pakiranje glede na namen, da stranka naročilo prejme nepoškodovano in ustrezno. POPRODAJNE AKTIVNOSTI - kompromisno reševanje reklamacij, ankete o zadovoljstvu, obveščanje o novostih in akcijah - redno komuniciranje z naročniki ■ ." ■ , v -a- .: 9 korakov s kratkimi nasveti. Professional /гл Printing v^—Solutions PRINTING REALITY PROGRESSIVE PROFITABLE PRINTING ODPJRANJE NOVIH MOŽNOSTI ZA BOU PROFITABILEN BIZNIS TISKAŠ i HP Indi igo 7500 Napredna rešitev za majhne in srednje ofsetne naklade HP Indigo ws6000 Popolna rešitev za tisk etiket in embalaže majhnih in srednjih naklad ZA VEČ INFORMACIJ O HP INDIGO DIGITALNIH OFSETNIH STROJIH POKLIČITE PROFESSIONAL PRINTING SOLUTIONS NA +386 51 797 116 ALI NA EMAIL OFFICE@PPS-ADRIATIC.COM WWW.PPS-ADRIAT1C.COM PROCESSES AND PACKAGING Tanja Vučković Professional Printing Solutions Corp., Vojvode Supljikca 19, 11000 Beograd, Srbija tel.: +381 (0) 11 2418433, +381 (0) 60 0390030 gsm: +381 (0) 60 0390043 e-pošta: tanja.si@pps-adriatic.com www.pps-adriatic.com V torek, 12. maja, je svoja vrata odprl eden največjih mednarodnih sejmov, Interpack 2011, sejem s področja izdelave embalaže in pakiranja. Trajal je do 18. maja, na njem pa je svoje možnosti in rešitve v 19 halah predstavilo čez 1200 razstavljavcev iz več kot 60 držav. Na že od leta 1950 najbolj pomembnem sejmu so bile predstavljene različne možnosti procesa pakiranja in rešitve za podjetja s področij pridelave hrane, pijače, farmacevtskih in kozmetičnih izdelkov, izdelkov široke porabe in industrijskih izdelkov. Predstavljene so bile rešitve, kot so stroji, tehnologija in materiali za pakiranje in proizvodnjo embalaže. Razstavljavci sejma in tudi obiskovalci, od katerih je bilo največ podjetnikov, so imeli možnost vzpostaviti zelo koristne stike z dobavitelji in dobiti informacije iz prve roke. Podjetje Hewlett Packard je imelo svoj razstavni prostor, na katerem so predstavili rešitve s področja digitalnega tiska in procesa dodelave, zajete v tako imenovanem konceptu HP Indigo Digital Supermarket. Celoten portfelj koncepta digitalnega supermarketa temelji na aplikacijskih rešitvah za izdelavo embalažo na eni strani in rešitvah izdelave etiket za področje prehrambne, kozmetične, farmacevtske industrije, neživilskih izdelkov široke porabe ipd. Poleg aplikacijskih rešitev so bili predstavljeni tudi digitalni stroj za industrijski tisk HP Indigo ws6000 in dva stroja za dodelavo proizvajalcev ABG in KAMA. Obiskovalci so imeli tudi priložnost podrobno spoznati tiskarski sistem HP Indigo ws6000, stroj za industrijski tisk, in vse podrobnosti tehnologije HP Indigo. Pogovorili so se lahko s strokovnjaki s področja industrijskega tiska in tudi predstavniki prodaje iz različnih držav. Digitalni tiskarski stroj HP Indigo ws6000 je tehnološko najbolj napredna rešitev za produkcijo aplikacij etiket in embalaže iz zvitka v visokih nakladah. Stroj v štiribarvnem načinu tiska s hitrostjo 30 metrov/min. in 60 metrov/min. v eno- in dvobarvnem načinu. Tehnologija strojev HP Indigo omogoča kakovost tiska, ki presega konvencionalni tisk, s sedmimi barvnimi moduli pa omogoča razširjanje CMYK-tiska oziroma barvnega prostora z dodatno oranžno, vijoličasto in zeleno. Z omenjenimi ekskluzivnimi barvami HP ElectroInk je omogočena tudi uporaba posebnih barv oziroma simulacija barvnih odtenkov Pantone. Stroj je namenjen tisku samolepilnih materialov za etikete, filmov in kartona debeline od 12 do 450 mikronov. Med predstavitvijo digitalnega stroja HP Indigo ws6000 so se obiskovalci poleg specifičnosti procesa tiska lahko prepričali v nesporno kakovost tiska in aplikacijske prilagodljive zmožnosti. V sodelovanju z vodilnimi proizvajalci grafičnih rešitev HP ponuja svojim strankam celostne rešitve vse od tiska pa do končne dodelane tiskovine in tako izpolnjuje vse zahteve strank. Prav zaradi tega sta bila na razstavnem prostoru predstavljena tudi dva stroja za dodelavo proizvajalcev AB Graphic International in KAMA GmbH. Podjetje AB Graphic International je predstavilo svojo rešitev za dokončno obdelavo etiket in embalaže Digilite. Zadnji je bil prvič predstavljen na sejmu Label Expo leta 2009 in omogoča lakiranje, pre-mazovanje in dodelavo. Podjetje KAMA pa je predstavilo rešitev za dokončno obdelavo embalaže KAMA ProcCut 53, ki je namenjena izsekovanju pol manjšega formata in je primerna predvsem za aplikacije v ofsetnem in digitalnem tisku. DIGITALNATEHNOLOGIJA (PR-CLANEK) HP & INTERPACK »HP INDIGO DIGITAL SUPERMARKET« Nove izpisne glave serije Omega. Tako so imeli obiskovalci priložnost na enem mestu spoznati sodoben digitalni proces tiska in dokončno obdelavo tiskovine. Prepričali so se lahko v racionalnost in prednosti digitalnih tiskarskih strojev in dodelavo. Na sejmu se je predstavilo tudi podjetje Atlantic Zeiser, ki ponuja kapljične izpisne rešitve za tisk variabilnih podatkov in tisk specialnih varnostnih aplikacij. V svoji ponudbi Atlantic Zeiser omogoča integracijo kapljičnih izpisnih glav v že obstoječo grafično opremo skupaj s tiskarskimi stroji za tisk s pole ali iz zvitka. Njihov portfelj zajemajo rešitve za tisk kodiranih in per-sonaliziranih podatkov (farmacevtska, kozmetična, grafična, bančna, finančna, prehrambna in druga industrija). Novost v ponudbi podjetja Atlantic Ze-iser so rešitve Omega 20, 20i in 25, to so kapljične izpisne glave, namenjene neposrednemu in posrednemu kodiranju in označevanju proizvodov. Omogočajo izpis širine do 25 mm s hitrostjo izpisa do 30 m/min. Del novih kapljičnih izpisnih glav so integrirani sušilni LED-moduli in tudi programska oprema za upravljanje in dozirni sistem barvil. Tako je integracija zelo enostavna in prilagodljiva kateremu koli obstoječemu stroju. Kljub temu da je Düsseldorf letos gostil Evrovizijo v neposredni bližini, je letošnji sejem presegel vsa pričakovanja tako med razstavljavci kot tudi v številu obiskovalcev, novostih in rešitvah s področja izdelave embalaže. IDID f я ч Щ 1шг GRAFIČAR - 21 Matjaž BABNIK Konica Minolta Slovenija, d. o. o. Letališka cesta 29, 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 568 05 11 gsm: +386 (0)31 68 33 31 faks: +386 (0)1 568 05 69 e-pošta: matjaz.babnik@konicaminolta.si www.konicaminolta.si S stališča podpore tiska izvornih barvnih opisov RGB to seveda ni nobena teža-I va, če uporabimo primerno tehnologijo. Kapljična je že ena takih, ki podpira omenjene razširjenje barvne obsege, seveda pa je njena pomanjkljivost visoka cena izpisa, kar pomeni, da je pri večjih nakladah smiselno razmisliti o upravičenosti stroška. Pri klasični in digitalni tehnologiji tiska, kjer nimamo dodatnih procesnih barv, pa smo obsojeni na štirikromatsko barvno upodabljanje, zato nas čakajo naporna pogajanja z naročnikom in/ali oblikovalcem o tem, da tiskovina pač ne bo taka, kot je pričakovano. Ali pač. V tokratni številki vam bomo predstavili barvni sistem za digitalni tisk bizhub PRESS C70hc, ki vam omogoča izjemno svobodo pri oblikovanju in tiskanju najzahtevnejših tiskovin. Zmogljivost Preden si ogledamo posebnost sistema, preletimo najbolj osnovne tehnične lastnosti. Sistem deluje z nazivno hitrostjo 71 barvnih in/ali črno-belih A4-od-tisov na minuto. Tiskamo lahko na papir gramature do 300 g/m2 (tudi v dupleks načinu), velikosti od 100 x 148 do 330 x 487 mm, z največjim območjem tiskanja do 321 x 480 mm. Pogojno (odvisno od RIP in/ali dodatne enote za papir) lahko tiskamo tudi na tako imenovani banner DODANA VREDNOST BARVNEGA DIGITALNEGA TISKA Vedno večkrat se zgodi, da oblikovalci pri pripravi uporabijo na primer barvni prostor sRGB ali RGB, bodisi na željo naročnika, ker želi z dodatnimi, živahnejšimi barvami doseči bolj poudarjeno sporočilo, bodisi ker so same predloge že v tem barvnem prostoru (npr. digitalne fotografije). papir podaljšanega formata velikosti do 330 x 1200 mm. Ena od glavnih prednosti tovrstnega sistema je tudi dejstvo, da lahko poleg klasičnega laserskega uporabljamo tudi papir, ki se uporablja v klasičnem tisku (ofsetni, premazni, specialni ipd.), kar znatno zmanjša strošek končnega izdelka in s tem povečuje konkurenčnost na trgu. Oglejmo si stroj tehnološko še malo bolj podrobno. Inovativne tehnološke rešitve Teh je veliko. Če bi se razpisali samo o njih, bi zapolnili celotno revijo, zato si bomo ogledali le najpomembnejše. Л High Chroma Toner Najpomembnejša in seveda najbolj revolucionarna je uporaba povsem novega tonerja, imenovanega High Chroma -»hc«. Najpomembnejša lastnost tonerja High Chroma je sposobnost reprodukcije večjega dela barvnega prostora sRGB, kot je pri klasičnem CMYK-tisku to mo- goče. Posledica je, da je barvni prostor sistema bizhub PRESS C70hc zelo blizu barvnemu prostoru sRGB. Podobnost obeh barvnih obsegov posledično omogoča enostavno pretvorbo barv. Zaradi tako dobrega barvnega ujemanja je bizhub PRESS C70hc sposoben reprodukcije barvnih odtenkov, primerljivih z odtenki z računalniškega ekrana. Kot tak je seveda edina možna izbira in alternativa za visokonakladni tisk datotek/naročil, ki so pripravljene v barvnem prostoru sRGB, za tisk digitalnih fotografij (fotoknjig) ipd. Tehnologija S.E.A.D II »Screen Enhancing Active Digital Processing« je jedro procesne tehnologije sistema bizhub PRESS C70hc. Ker je struktura profesionalnih aparatov čedalje bolj sofisticirana, je nujno, da so opremljeni z izredno natančnimi in enako sofisticira-nimi rastrsko procesnimi moduli, ki zagotavljajo optimalno kakovost izpisa. Pro- sRGB barvni prostor. \ ЩГ Običajni CMYK barvni prostor. w High Chroma toner barvni prostor. 22 - grafičar ■ Y - / DIGITALNATEHNOLOGIJA (PR-CLANEK) cesni sistem mora delovati zadovoljivo in zanesljivo ter izkoristiti vse zmogljivosti stroja, na primer optike aparata, razvi-jalnih enot, opisov barvnih prostorov in drugih komponent, ki vsaka na svoj način doprinese h končnemu visokokakovo-stnemu izpisu. Značilnosti S.E.A.D II tehnologije so: Л Ločljivost 1200 x 1200 x 8 bit Izjemno visoka ločljivost upodabljanja z osembitno barvno globino zagotavlja reprodukcijo še tako zahtevnih grafičnih elementov, kot sta majhen tekst, črtna grafika ipd. Л FM screen tehnologija To tehnologijo sicer srečamo v ofse-tnem tisku. Nedvomno so vam znane tehnologije Heidelberg Prinect Stochastic FM Screening, Agfa Crystal Raster, Sublima XM Screening in Kodak/Creo Stoccato FM screening. Tako tudi bizhub PRESS C70hc s pomočjo ločljivosti 1200 dpi z osembitno barvno globino zagotavlja dodatne frekvenčno modulirane rastre za še boljšo reprodukcijo. Tehnologija frekvenčno moduliranega rastra (FM) odpravlja tudi pojav moareja in nazobča-nost elementov slike. Л Tehnologija ITbit Na novo razvita tehnologija orisa izboljša videz znakov po principu oženja, tako da niso videti debeli. Procesiranje s pomočjo orisa pomaga pri reprodukciji belih znakov na podlagi v idealnem razmerju in zmanjšuje nazobčanost robov poltonskih znakov. Hkrati je na novo vkomponirana tudi tehnologija Dot Position Control (DPC), ki omogoča tri pozicije zapisa pike: z leve, z desne in sredinsko. Z možnostjo zapisa pike v neverjetno fini ločljivosti (1/256 širine pike) je dosežen ekvivalent ločljivosti 3600 dpi (1200 dpi x 3 pozicije). Л Dupleks - obojestransko skladje Brez dobrega obojestranskega skladja je še tako superioren odtis zaman. Preveliko odstopanje med prvo in drugo stranjo izpisa izjemno omejuje tip tiskovin, ki jih lahko tiskamo, zato ima bizhub PRESS C70hc tudi na tem področju kar nekaj tehničnih inovacij, ki ponujajo izjemno I natančno obojestransko skladje in tako popolno svobodo pri tiskanju različnih tiskovin, npr. prospektov in letakov. Tako imamo med drugim možnost, da si ustva- Irimo katalog papirja, v katerem za vsak tip papirja, ki ga uporabljamo, določimo njegove karakteristike (tip, format, gra-maturo, orientacijo) in glede na fizične spremembe (npr. odstotek krčenja) tudi korekcijski faktor za primer obojestranskega tiska. Tako dosežemo dolgoročno stabilnost natančnosti skladja. K večji natančnosti obojestranskega skladja pa poleg programskih rešitev pripomorejo tudi strojne spremembe v obračalni enoti (ipala), ki je dodatno okrepljena in narejena bistveno bolj kompaktno. RIP Verjetno se boste strinjali, da je ena pomembnejših komponent digitalnega sistema za profesionalni tisk kontroler za tiskanje oziroma tako imenovani RIP -rastrsko-procesni modul. Pri sistemu bizhub PRESS C70hc imamo tako na voljo tri izjemno zmogljive RIP-možnosti. V skupnem sodelovanju sta Creo in Konica Minolta ustvarila IC-307 RIP, ki je zasnovan na tehnologiji Creo Color Server in je bil razvit posebej za Konica Minolta barvne digitalne sisteme profesionalnega tiska, kar zagotavlja optimalno kompatibilnost med kontrolerjem in sistemom. Napredne rezultate izpisa omogočata tudi dolgoletno sodelovanje in izmenjava odličnih izkušenj s podjetjem EFI. Tako je kot rezultat nastal RIP IC-306, ki v kombinaciji s sistemom bizhub PRESS C70hc odpira kopico možnosti uporabe in upravljanja. Posebej pa bi radi poudarili Konica Minolta RIP, HIKARI (oznaka IC-601). Sam HIKARI RIP je rezultat razvoja inženirjev razvojnih laboratorijev Konica Minolta na Japonskem in je bil posebej razvit za sistem bizhub PRESS C70hc. Lahko rečemo, da je edini sposoben iz sistema izkoristiti največ v smislu reprodukcije s povečanim barvnim obsegom izpisa in s pomo- Sistem bizhub PRESS C70hc. I čjo posebnega dodatnega modula barvnega upravljanja, ColorCentro. Seveda so na voljo tudi druga programska orodja za izdelavo razporeditvenega načrta, variabilni tisk, upravljanje profilov ipd. Vhodne in dodelavne enote Na voljo sta dve vhodni enoti, ki podpirata papir maksimalnega formata in gramature. V prvo enoto lahko shranimo do 2500 listov, v drugo pa do 6000 (2 x 3000) listov papirja. Pri obeh enotah je na voljo tudi enota za predgrevanje papirja na delovno temperaturo. Rezultat tega je, da je na izhodu valovanje papirja manjše, kar zagotavlja bistveno bolj natančno obojestransko skladje, saj se pri prvem prehodu papir ne skrči toliko in ni toliko napak kot pri drugem prehodu. Možnosti izbire enot za dodelavo je veliko. Izbiramo lahko med enostavnimi, katerim primeren je tudi obseg funkcionalnosti, ter profesionalnimi enotami, ki nam omogočajo, da aparat naredi končni izdelek neposredno. Na voljo je več načinov spenjanja, šest načinov zgibanja, porezava, znašanje, mehka vezava do debeline 30 mm, vlaganje in dodajanje predtiskanih listov ipd. Veliko možnosti in kombinacij funkcij dodelavnih enot omogoča sestavo konfiguracije, ki jo lahko umestimo v delovna okolja s še tako različnimi potrebami. l è \ t M i Sklep Sistem bizhub PRESS C70hc je naslednik sistema bizhub PRO C65hc, ki si je prislužil priznanje za najboljši vstopni barvni produkcijski tiskalnik evropskega združenja za tisk (EDP - European Digital Press). Tako o kakovosti sistema ne gre dvomiti. Preostane vam le eno: pokličite strokovnjake iz Konice Minolte in se dogovorite za test ali predstavitev! t visoka kakovost p h RICOH PRO 907/1107/13S7 Vibor, d. o. o. Brnčičeva 11b, 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 561 33 21 faks: +386 (0)1 561 12 54 e-pošta: info@vibor.si www.vibor.si Revijo Grafičar prebira izbran krog bralcev iz grafičnega sveta, ki bolj ali manj razumejo grafični posel in tehnologije, zato smo se v tokratnem prispevku odločili za jasen prikaz J delovanja Ricohove serije črno-belih zmogljivih tiskalnikov Pro™907/1107/1357. Osnovni podaki: 7 hitrost izpisa: 90/110/135 izpisov A4-formata/ minuto; Pro135 je najhitrejši tiskalnik v svojem razredu 7 gramatura papirja: 300 g/m2 71 površina izpisa: 307 mm x 480 mm 7 največja velikost papirja: 330,2 mm x 487,7 mm 7 ločljivost: 1200 x 1200 pik na palec 7 IPDS original - samo v Ricohovih napravah 7 menjava vzdrževalnih kompletov brez posega uradnega serviserja 7 uporabnost: 60.000.000 izpisov v........2 \ 1 "ä Ricoh PRO 907/1107/1357. Ricoh in IBM, velikana na svojem področju, sta se dogovorila, da omogočita neposredno tiskanje iz programskega okolja IBM. Strežnik IBM/AS400 tako ni več ovira. Originalni IPDS-gonilnik omogoča neposredni variabilni izpis podatkov. Sodelovanje med Ricohom in IBM je prinesel konkretni rezultat - prihranek. Tiskalniki Ricoh Pro™907/1107/1357 ne potrebujejo dodatne strojne in programske opreme za tiskanje iz okolja IBM/ AS400. Originalnemu IPDS-gonilniku se pridružujejo še GW PCL, GW PS, GW, strežnik Fiery in MicroPress. S podporo strežnika Fiery je Ricoh poskrbel, da bodo tudi zahtevne grafične predloge natisnjene z visoko kakovostjo. Posebno pozorno so se inženirji lotili konstrukcije gonilnikov in centralnih procesnih enot. Zaradi potrebe po obdelavi veliko variabilnih podatkov so zasnovali dvojno procesno enoto. Ta omogoča ločen nadzor nad pretokom podatkov. Tako eden od procesorjev nadzoruje obdelavo podatkov, ki prihajajo v tiskalnik, drugi pa skrbi za krmiljenje gonilnika in upravljanje tiskalnika. Z dvojnim procesorjem so zagotovili povečan pretok podatkov in večji nadzor nad delovanjem naprave. Ponudniki, ki tiskajo za naročnike z zelo velikimi bazami podatkov, cenijo ločeno obdelavo podatkov. Kot primer izpisovanja ogromnih količin podatkov lahko omenimo položnice oziroma transakcijske dokumente. Znano je, da želijo uporabniki natisniti gradivo na različne vrste papirja. Pogosto želimo izpolniti specifične kupčeve zahteve po papirju, s katerim želijo, da bo njihov izdelek nekaj posebnega, vsaj malo drugačen od drugih. Tiskarji se zato pogosto znajdemo v položaju, ko smo pripravljeni »tlačiti« v tiskalnik vse mogoče papirje. Ricoh je s serijo Pro™ zagotovil, da z nazivno hitrostjo potiskamo papir gramature do 300g/m2. Omogočeno je dodajanje različnih predtiska-nih predlog. Prepoznavanju in vodenju papirja je namenjen nov senzor. Z njim je delo z zahtevnim papirjem postalo precej lažje. Senzor namreč pravočasno prepozna vrsto vstavljenega papirja in DIGITALNATEHNOLOGIJA (PR-CLANEK) zanesljivost Tipalo. prilagodi nastavitve tiskalnika, da ne prihaja do nepotrebnih zastojev. Če do zastoja papirja vseeno pride, ima serija Pro™907/1107/1357 rešitve, ki ne zahtevajo večjega truda za odstranitev. Papir, ki je zaradi zastoja ostal v stroju, se zbere na enem mestu, odstranitev pa je hitra in priročna. Zbiralnik papirja. Stroj je opremljen tudi z enoto za izravnavanje natisnjenega papirja. Zaradi toplotnega vpliva med tiskom se papir zvija. Nihče, ki se ukvarja z dodelavo natisnjenih pol, si ne želi zvitega papirja v procesu zgibanja, mehkega lepljenja, spenjanja, kuvertiranja in podobnega. Raven potiskan material je namreč pogoj za nemoteno nadaljnjo dodelavo. Serija Pro™907/1107/1357 s tem tako rekoč nima težav. Za serijo Pro™907/1107/1357/ex so v Ricohu pripravili posebne pakete vzdrževanja tiskalnikov. Te sestavljajo različni kompleti strojnih delov, ki jih lahko operater menja brez večjih kritičnih posegov v stroj in brez nepotrebnega čakanja na pogodbenega serviserja. Predpogoj za tovrstno menjavo vzdrževalnih kompletov je seveda izšolan operater. Šolanje operaterjev je pri Ricohu brezplačno. Nadzorni zaslon tiskalnika je prilagojen potrebam operaterja. Omogoča prilagoditev višine in premikanja v vse smeri. Nadzorni gumbi so smiselno razporejeni, omogočen je predogled izpisa. Enostavno izberemo tudi vrsto papirja s pomočjo obsežne knjižnice tiskovnih materialov, ki jo je certificiral Ricoh. Tako ne prihaja do nepotrebnih zapletov oziroma zastojev ali celo okvare tiskalnika zaradi napačno izbranega tiskovnega materiala. Hitrost izpisa je za uporabnika eden od pomembnejših tehničnih značilnosti tiskalnika. Ne glede na gramaturo papirja, 40 g/m2 ali 300 g/m2, ostaja nazivna hitrost izpisovanja enaka. Tiskalnik omogoča enako produkcijsko učinkovitost tudi pri obojestranskem (dupleks) izpisovanju. Enostransko/dvostransko izpisovanje je vodeno programsko, tako da mehanski preklop ni potreben. Edina omejitev dvostranskega izpisovanja je, da podpira papir gramature največ 256 g/m2. Ricohova serija Pro™907/1107/1357 je zasnovana za tiskanje različnih vrst dokumentov. Želje naročnikov se med seboj razlikujejo. Ponudnik storitev mora zato tiskalniške nastavitve prilagajati hitro in učinkovito. S tiskalniki Ri- coh Pro™907/1107/1357 je operaterju omogočena prednastavitev 52 različnih načinov izpisovanja. Prilagodljivost željam naročnikov pa dodatno dopolnjuje linija možnih dodelavnih enot. Tako so možni neposredna vezava, spenjanje, rezanje, zgibanje. Zanimiva je tudi podpora mehke vezave knjig z obsegom največ 200 listov. Del dodelavne možnosti je seveda tudi tristranska porezava. Gramatura platnice lahko pri tem znaša do 300 g/m2. Največji format vezave je 320 mm x 228,6 mm. Stroji, nadgrajeni z dodelavnimi možnostmi, so označeni kot različica EX. Ricoh Pro™907/1107/1357 EX omogočajo poleg naštetega še kopiranje predlog oziroma optično branje dokumentov ter pošiljanje na e-naslove oziroma predna-stavljeno izhodno mapo. Vibor in Ricoh skupaj zagotavljata celovito ponudbo zmogljivih črno-belih in barvnih tiskalnikov. Pomemben del nemotenega delovanja je tudi kakovostna tehnična podpora. Visokousposobljen tehnični kader in 24-urna povezava z Ricohovim servisnim centrom sta bila pogoja, ki ju je moralo izpolniti podjetje Vibor, da lahko ponudi svojim strankam tudi tako zmogljive naprave. Na številnih spletnih forumih lahko prebiramo zanimiva mnenja in izkušnje uporabnikov visokozmogljivih naprav vseh blagovnih znamk. Ricohove naprave med njimi dobivajo visoko oceno in pohvale. Predogled predlog na zaslonu. učinkovitost noraba energije. RicohPro@Vibor.si Najboljši tiskarski partner. Vrhunska kakovost. Velika hitrost. Visoka zmogljivost. Popolnost v profesionalni produkciji. Moving Ideas Forward. RICOH Vibor d.o.o., Inženiring, trgovina, servis. Brnčičeva lib, 1231 Ljubljana • T Ol 561 33 21 • info@vibor.si • www.ricoh-europe.si • www.vibor.si Partnerstvo sta ovekovečiola z rokovanjem Shiro Kondo (Ricoh) in Bernhard Schreier (Heidelberg). Nov prenosni spektrofotometer Spectropad. Globalno strateško sodelovanje Heidelberga in Ricoha Partnerstvo bo omogočalo strankam lažjo integracijo uveljavljenih in zanesljivih tehnologij tiska, digitalne (Ricoh) in ofsetne (Heidelberg). Obe podjetji si bosta v sodelovanju prizadevali ponuditi pravo rešitev barvnega tiska manjših naklad in tiska variabilnih podatkov hkrati. Prvi korak, za katerega sta se podjetji dogovorili, je bil, da se v globalen portfelj Heidelberga vključijo tiskalniški sistemi Ricoh. Ta sporazum bo omogočal podjetju Heidelberg prodati najnovejše barvne tiskalniške sisteme Ricoh, začenši z Ricoh ProTM C901 Graphic Arts Edition - Rico-hovim barvnim digitalnim sistemom visoke hitrosti tiska, ki uporablja Ricohov toner PxP™ in druge, ki bodo na trg prišli za njim. Globalno strateško sodelovanje, ki se je začelo aprila 2011, vključuje tudi Ricohov servis in podporo. Prve tovrstne storitve bodo ponujene na trgu Velike Britanije in Nemčije, do začetka Drupe 2012 pa se bo sodelovanje uveljavilo tudi na preostalih trgih sveta. Z vse večjim uveljavljanjem digitalnega tiska je zdaj čas, da tudi klasični tisk spremeni svoj poslovni model, ponudi marketinške storitve, kot sta racionalen barvni tisk manjših naklad in realizacija tiska v istem dnevu. Ofsetni tisk želi vključiti v svoj portfelj prilagodljivo digitalno rešitev in s tem dopolniti obstoječi tisk uveljavljene visoke kakovosti. Partnerstvo (Ricoh in Heidelberg) bo v osnovi podpiralo konvencionalne tiskarje in jim omogočalo večjo prilagodljivost svojim strankam z uporabo najnovejših digitalnih tiskalnikov Ricoh. Premierno je Heidelberg predstavil strateško partnerstvo z Ricohom na sejmu digi:media, ki je bil od 7. do 9. aprila 2011 v Düsseldorfu, Nemčija. Obiskovalci so tako lahko videli, kako poteka kombinirana produkcija v živo: odprtje naloga, spletno naročanje tiskovin, uporabo delovnega sistema Prinect na ofsetnem stroju Heidelberg Anicolor in digitalnem sistemu tiska Ricoh Pro C901, uporabo enote dodelave Stahlfolder in Eurobind za vezavo knjig in neposredno naslavljanje. Razvoj in revizija serije standardov 12647 Tretje strokovno srečanje »Printing Standard Network -Standardizirana omrežena tiskarna« (PSN) je potekala v okviru sestankov skupine ISO TC 130 Graphic Technology v Berlinu. Eden ciljev teh sestankov je sistematična revizija serije standardov ISO 12647 (natančneje: ofsetnega tiska, časopisnega tiska, globokega tiska), ki jih upravljajo organizacije BVDM, ECI, Fogra, WAN-Ifra. Prvi rezultati standardov v novi različici se pričakujejo koncem leta 2012. Omenjenega strokovnega srečanja se je udeležilo preko sto strokovnjakov iz pomembnejših tiskarskih in medijskih podjetij iz Evrope, Azije, Severne in Južne Amerike. Pogovori so se odvijali tudi okoli razvoja standarda za digitalni tisk (ISO 15311), pripadajoče testne forme, izdelave poskusnega odtisa iz podatkov PDF strukture PDF/X-4 (Altona Test Suite 2.0, Tehnical 2). Poskusni izpis temelji na obstoječem standardu ISO 15930-7 (PDFX-4). Več informacij na www.iso.org. Nov Barbierijev prenosni SpectroPad Barbieri odslej ponuja nov prenosni spektrofotometer Spec-tropad za profesionalno upravljanje digitalnega tiska vse od malega pa do velikega formata. Neodvisno od sistemske platforme ga je možno uporabljati neposredno na tiskalniku. Integrirane opcije upravljanja preko zaslona občutljivega na dotik omogočajo učinkovit in hiter nadzor nad izpisom naprav. Zahvaljujoč velikemu merilnemu polju omogoča vrednotenje širokega obsega potiskanih in tudi svetlobno odbojnih materialov: plakatov, panojev, kartonov, tekstila, platna, PVC, finih umetniških papirjev, vinilov in ostalih papirjev. Naprava je brezžično osnovana in se napaja preko akumulatorjev, kar ji omogoča, da deluje tudi neodvisno od računalniške postaje. Omogoča torej neposredno enostavno uporabo le te na tiskalniku in brez potrebe po rezanju tiskovnega materiala. Podatke je možno začasno shraniti v pomnilnik naprave za kasnejši morebitni brezžični WiFi prenos na računalnik. Spectropad je prva Barbierijeva merilna naprava z vgrajeno Barberijoevo qb-tehnologijo. Ta je osnovana na svetlobnem viru standarda D50 in predstavlja napredno generacijo svetlobnih virov, saj je osnovana na precizni LED svetlobni tehnologiji proizvajalca Just Normlicht. Ta popolnoma ustreza svetlobnih pogojem M1 kot delu standarda ISO 13655-2009. Novost je namenjena vsem grafičnim profesionalcem s področja digitalnega tiska, svetovalcem barvnega upravljanja in tehnikom pri nameščanju tiskarskih rešitev. Več informacij na www.barbierielectronic.com. Več informacij na www.heidelberg.com in www.ricoh.com. GS1 predstavlja globalni multiindustrij- Osnova sistema je globalno enotna ski sistem za identifikacijo proizvodov, identifikacijska številka, ki se zaradi avto- storitev in lokacij, ki temelji na medna- matskega zajema podatkov zapiše v obliki rodno sprejetih vodilnih standardih v po- črtne kode ali v RFID-priponko. Računal- slovnem svetu. niška izmenjava podatkov (RIP) omogoča hitro in zanesljivo izmenjavo podatkov Deluje kot neprofitna mednarodna med poslovnimi partnerji, vsi potrebni organizacija, ki je bila ustanovljena leta podatki so zapisani v podatkovni bazi. 1977 v Bruslju kot EAN International. Od leta 1987 tesno sodeluje z Uniform Code Sistem se uporablja za: Council (UCC) - organizacijo, ki pokriva a) avtomatsko identifikacijo proizvo- ozemlje ZDA in Kanade. Po pridružitvi dov in storitev - podatke predstavljajo UCC v letu 2004 se je EAN International simbolne črte v strojno berljivi obliki, preimenoval v GS1, ki danes združuje b) elektronsko poslovanje - EANCOM- 107 organizacij z več kot milijon člani v standard (na temelju XML) vključuje 150 državah. samo tista sporočila, ki so namenjena elektronskemu poslovanju v preskrbo- V Sloveniji skrbi za implementacijo ne- valnih verigah, profitni Zavod za identifikacijo in elek- c) globalno sinhronizacijo podatkov tronsko izmenjavo podatkov - GS1 Slove- - e-katalog GDSN, ki omogoča varno, nija, s sedežem na Dimičevi 9 v Ljubljani. racionalno, nepretrgano in samodejno izmenjavo natančnih, ažurnih podatkov Sistem GS1 je zbir standardov, ki omo- o izdelkih, med poslovnimi partnerji zno- gočajo učinkovito upravljanje preskrbo- traj globalne preskrbovalne verige, valne verige z edinstvenim označevanjem d) radiofrekvenčno identifikacijo - EPC- proizvodov, transportnih enot, lokacij in global standard povezuje tehnologijo ra- storitev. Na sliki 1 je predstavljena shema diofrekvenčne identifikacije RFID (Radio GS1 globalnega jezika poslovanja. Frequency Identification) in sistem EPC (Electronic Product Code™) za označevanje posameznega predmeta (izdelek, logistična enota, lokacija, osnovno sredstvo, vračljivo sredstvo, dokument ipd.) za neposredno in avtomatično identifikacijo in spremljavo posameznega predmeta v preskrbovalni verigi. Za črtno kodo (slika 2) se v sistemu GS1 uporablja simbologija EAN-13, ki je najbolj pogosto uporabljana. RFID-tehnologija omogoča brezkontak-ten prenos podatkov med bralno napravo RFID in nosilcem podatkov - RFID-oznako (ang. tag). Branje podatkov poteka tudi zunaj vidnega polja med obema napravama, omogočeno je tudi branje več oznak v istem času, sistem pa deluje tudi v zahtevnih razmerah, na primer v mrazu, umazaniji ali tam, kjer ni mogoč neposreden dostop. Ob uporabi t. i. pasivnih RFID-oznak - elektronsko vezje in antena, bralna naprava s svojim elektromagnetnim poljem vzbudi elektromagnetno polje RFID-oznake. S tem se prek radijskih (RF) valov omogoči prenos podatkov, ki so zapisani na RFID-oznaki. GLOBALNI STANDARD SLEDLJIVOSTI Po enakem postopku deluje tudi zapisovanje v RFID-oznako. Ob uporabi RFID-oznake z lastnim napajanjem, t. i. aktivne oznake, pa lahko povečamo doseg branja in prenos večje količine podatkov. V EPC-formatu imamo s standardi GS1 EPC global opredeljene praktično vse obstoječe identifikatorje GS1. Nekateri med njimi imajo poleg identifikacijske na voljo tudi t. i. serijsko številko, ki nam omogoča dodatno enotno identifikacijo posamezne enote (npr. GTIN -> SGTIN). Z novimi verzijami standardov se pričakuje nadaljnje opredelitve izrabe prostega spomina RFID-oznak, saj nam razvoj RFID-oznak omogoča, da v oznako poleg osnovne identifikacije zapišemo vedno več v poslovnem procesu uporabnih podatkov. Pričakuje se tudi opredelitev uporabe t. i. GS1 aplikacijskih identifikatorjev (AI-jev). GI oba I n i j ez i k po s I o va nj a 'Л urnt ('»i ÜNQtTfc lilboliUr.H- ur In« DT ri m Ii -> prxjbdnmU prcikrEmi SV nbm NfIHffVI I TTJUIWPIMV |lf Ml/ I'OI Lt'tjL'.li^» ЕМф LL" l' ''«Jf^ ■ ! ^-г |Ш№1 iSSA^fiTW ;.!jt-> UL h^ И JilritU ' ■ -л ^ H ■ ::■ ■ siL-.- OLiilr rp.j^.Uil.i- >>■»1 ll'lj^'fs Slika 2: Črtna koda, simbol EAN-13. RFID-sistemi za potrebe podpore delovanju in dvig učinkovitosti globalnih preskrbovalnih verig in s tem tudi EPC global standardi se razvijajo na frekvenčnem območju UHF (Ultra High Frequency) in HF (High Frequency). Frekvenčno območje UHF je edino, ki nam omogoča berljivost RFID-oznak kjer koli na svetu. S trenutno najbolj razširjenimi standardi EPC GEN2 (ISO 18000-6C) je bila sprejeta 2. generacija komunikacijskega protokola pasivnih UHF RFID-oznak (razred 1), po katerih se ravnajo tako številni proizvajalci RFID-oznak kot tudi proizvajalci RFID-opreme. Uporabniki se lahko v testnem centru, ki deluje v sodelovanju GS1 Slovenija in GS1 Avstrija, seznanijo z RFID-tehnologijo. Center ponuja nepristransko svetovanje brez obveznosti naku- GRAFIČAR! 2Sk 3831234500014 Slika 5: Robot Leonardo za analizo 3D-gibanja. Slika 6: Karakteristika polja RFID-antene. pa, pomaga optimizirati notranje in zunanje poslovne procese, pomaga pri evalvaciji, ponuja podporo v izvedbah projektov ter omogoča integracijo strank v mednarodno mrežo. RFID-antena je proizvod PolyIC, narejena po tehnologiji R2R (roll-to-roll), ki je cenovno ugodna za izdelavo nalepk za kodiranje, za karte ter za zaščito proizvodov. Kažipot na sliki 4 prikazuje možnosti razvoja in uporabe RFID-oznak za označevanje in identifikacijo. GS1 Slovenija sodeluje z GS1 Avstrija, ki prek podjetja RF-iT Solutions GmbH upravlja testni center za RFID-tehnologijo. V centru so laboratoriji za razvoj in optimiziranje procesov z uporabo RFID-tehnologije na različnih področjih. Skozi celoten proces izdelave, transporta ter prodaje izdelkov uporaba RFID-značk omogoča popoln nadzor nad izdelki, prihrani čas z natančnim nadzorom nad skladiščenjem ter omogoča nadzor na prodajnih mestih. Identifikacijska številka, ki označuje posamezen izdelek, je unikatna po vsem svetu in neodvisna od nosilca podatkov, izdelana na podlagi globalnega standarda EPC. Podjetje RF-iT Solutions GmbH je vodilno na področju implementacije RFID-tehnologije v modnih aplikacijah, z uporabo programske opreme Detego, ki so jo razvili v ta namen. Seveda se aplikacije z uporabo standardizirane oblike zapisa podatkov, povezave z podatkovnimi bazami po vsem svetu ter možnostjo zapisa dodatnih podatkov širijo na druga področja. Oznake omogočajo zelo natančno identifikacijo posameznih kosov za potrebe gradnje zahtevnih struktur, ko je vsak posamezni del konstrukcije, ki lahko tehta tudi več ton, unikaten in je identifikacija točno določenega dela pomembna. Uporabljajo se EFI objavil novo rešitev za poslovanje Radius Novo rešitev MIS/ERP za poslovanje majhnih delovnih okolij so v EFI poimenovali Radius; vstopna rešitev samodejnega upravljanja podatkov za tisk etiket, tisk gibke embalaže, dodelavo in obdelavo kartona. Radius Small Business Edition je zasnovan na Radius Enterprise Edition in vključuje standardni paket modulov z grafično popolnoma prenovljenim uporabniškim vmesnikom, ki še tako majhnim podjetjem in uporabnikom omogoča enostavno integracijo obstoječih procesnih sistemov v sistemsko rešitev Radius. Med njimi so modul za izračun stroškov izdelave naloga, modul upravljanja/načrtovanjam procesov, zalog, modul nabave, modul načrtovanja proizvodnje, računovodski modul ipd. Do podatkov dostopajo neodvisno drug od drugega, zato vseh ni treba uporabljati. Enterprise Edition v novi preobleki Poleg nadgradenj portfelja izdelkov EFI je aktualna tudi nadgradnja razlčice Enterprise Edition (v12.2). Ta odslej vključuje tudi funkcije za izračun stroškov izdelave embalaže iz valovitega kartona, obdelavo kompleksnih aplikacij iz kartona (eno- in večplastnih kartonov). Dodan je tudi gonilnik Automation Engine (AE) proizvajalca Esko Artwork, ki trenutno omogoča le samodejno obdelavo/razrez samolepilnih etiket s pomočjo JDF-protokola upravljanja podatkov. Več informacij na www.efi.com. Plastificiranje in lakiranje v enem Prvi Mini 36 SD TPM Laminator, mini stroj za plastificiranje z novim neposrednim modulom kapljičnega UV-lakiranja, 36 SUV proizvajalca Autobond omogoča eno- in dvostransko toplotno plastifikacijo ali na primer UV-lakiranje po eni strani in plastificiranje magnetne folije na hrbtno stran v enem prehodu. Bistvo inovativne rešitve je Autobondov kapljični modul UV-lakiranja 36 SUV, ki ga je možno integrirati na različne vrste strojev. Modul je bil implementiran že na stroju za plastificiranje Mini 36 SDT Laminator širine plastificiranja formatov B2 in B3, trenutno se izvaja namestitev še na stroj širine obdelave formata B1. Modul je bil prav tako že integriran v rešitve plastificiranja Heidelberg, ki zmorejo obdelavo hitrosti 45 m/min. Z aktivno možnostjo neposrednega plastificiranja in lakiranja v enem prehodu z modulom 36 SUV pa je tovrstna produkcijska hitrosti 25 m/min. pri ločljivosti 360 dpi in 13 m/min. pri 720 dpi. Modul 36 SUV je opremljen s sistemom UV-sušenja z LED-diodami, primeren pa je predvsem za variabilno dodelavo tiskovin dodane vrednosti in atraktivnejšega videza, kot so fotoknjige, prestižna vabila ipd. m Autobond Mini 36 SUV, variabilni neposredni UV-lakirni modul na sistemu plastificiranja Mini 36 TPM. Več informacij na www.autobondlaminating.com. Novo biorazgradljivo čistilo tiskarskih in lakirnih valjev ufi ta 1 Podjetje Bubbles & Beyond je portfelj inteligentnih kemikalij nadgradil s serijo čistil valjev Enpurex. Nova čistila so na Atlantic Zeiser bo v okviru prireditve Interpack 2011 predstavil nova produkcijsko učinkovitejša koncepta SMARTCURE AIR in SMARTCURE. Prvi je okolju prijaznejši zračno hlajen modul UV-LED-sušenja, SMARTCURE pa je popolnoma inovativen produkcijsko zmogljivejši koncept sušenja. Obe rešitvi, SMARTCURE AIR in SMARTCURE, sta stroškovno učinkovitejši kot okolju bolj prijazna tehnologija zaradi manjše porabe energije, brez emisij, manjše potrebe po prezračevanju in hlajenju ter desetkratne daljše uporabnosti UV-LED-diod. SMARTCURE AIR ne potrebuje hladilne tekočine in ponuja najbolj napreden zračno hlajen UV-LED-sistem sušenja. Kompaktna oblika Atlantic Zeiser UV-LED-sušilnih modulov omogoča enostavno integracijo v vsakršna obstoječa delovna okolja in dodelavo oziroma potisk embalaže z variabilnimi podatki v zadnji minuti. Prednost LED-zasnovanega sušenja je v uporabi LED-diod, ki jih odlikuje kratek pripravljalni čas, le nekaj milisekund. Z drugimi besedami je tovrstni svetlobni vir moč nadzorovati v vsakem trenutku, kar pomeni, da se ga lahko upravlja stroškovno in energijsko zelo učinkovito. Omembe vredna so tudi kompatibilna, posebej za tovrstne sisteme razvita barvila Atlantic Zeiser, ki dajejo najbolj^ optimalne produkcijske rezultate. Barvila ob največji produkcijski zmogljivosti zagotavljajo velik kontrast, hitro vezavo in sušenje tudi na nevpojne materiale, kar pomeni, da so nadvse primerna za tisk variabilnih podatkov na širok obseg medijev različnih površin. UV-tehnologija sušenja temperaturno zanemarljivo vpliva na tiskovni substrat, kar omogoča potisk tudi temperaturno občutljivejših materialov. SMARTCURE je na voljo v petih različicah: 50/300, 50/600, 75/200, 75/400 in 225/200. SMARTCURE AIR pa v treh: 20/200, 40/200 in 40/400. Več informacij na www.atlanticzeiser.com. JttìLEI г i i\ PRIREDITVE ZOll - JUNIJ. JULIJ. AVGUST 1. 6. 11-4. 6. 11 Zagreb (Hrvaška) Intergrafika Mednarodni sejem grafične industrije in industrije papirja. Intergrafika predstavlja tudi regionalni pregled dosežkov razvoja in sodobnih tehnologij svetovne grafične industrije. 2. 6. 11 Ljubljana (Slovenija) SNG 2011 - Nove ideje! Oddelek za tekstilstvo Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani je organiziral 6. simpozij o novostih v grafiki z naslovom Nove ideje!. 7. 6. 11-10. 6. 11 Pariz (Francija) Graphitec 2011 Sejem rešitev naprednega digitalnega založništva večkanalnih in tiskanih medijev. 8. 6. 11-12. 6. 11 Bukarešta (Romunija) Multimedia 2011 Sejem avdiovizij, tiska, založništva in oglaševanja. 28. 6. 11-30. 6. 11 Frankfurt (Nemčija) LOPE-C 2011 LOPE-C razkriva aktualne komercialne in tehnološke dosežke razvoja s področja organske in anorganske tiskane elektronike. Predstavlja novost celotne razvojne verige, vse od akademskih raziskav do R&D, produkcije, komercializacije do končnega uporabnika. GRAFIČAR - 33 barvni geslovnik Marko KUMAR tipografski geslovnik Klementina MOŽINA Univerza v Ljubljani terminološki slovar Buzzword Buster Matic ŠTEFAN odgovorni urednik Gorazd GOLOB Univerza v Ljubljani GESLOVNIK Revija Grafičar že nekaj časa spletno ponuja barvni in tipografski geslovnik ter terminološki slovar Buzzword Buster z namenom definirati slovensko strokovno izrazoslovje grafične dejavnosti. Ponujamo ga tudi v tiskanem delu. STOPNJA REFLEKSIJE ALI ODBOJNOST (Reflectance) Je delež svetlobe, ki ga odbija kakšen objekt. To je veličina, s katero se vrednoti katera koli oblika odboja. Spektrofotometri merijo odbojnost objekta pri različnih intervalih vzdolž vidnega spektra, da bi določili njegovo spektralno krivuljo. Glej tudi gesli spektralna krivulja, spektralni podatki. IZPOSTAVLJEN UMIK (hanging indent) Začetek prve vrste novega odstavka je na levem robu zrcala ali stolpca, naslednje vrste odstavka so umaknjene v desno, npr. za velikost celca; glej UMIK. VRSTA SVETLOBE F (CIE) (Illuminant F (CIE)) Standardiziran spektralni sestav svetlobnega toka fluorescenčnih žarnic. Tako svetloba F2 predstavlja (simulira) hladno belo svetlobo z vzajemno temperaturo 4200 K, F7pa širokotračno fluorescenčno svetlobo, ki je zelo podobna povprečni dnevni svetlobi z vzajemno barvno temperaturo 6500 K. F11 je ozkotračna fluorescenčna žarnica z vzajemno barvno temperaturo 4000 K. v: r. NERECIKLIRAN PAPIR (Virgin Paper) Papir, narejen izključno iz surove lesne mase ali bombaža v nasprotju z recikliranim. www.graficar.si GRAFIČAR C Založnik in izdajatelj DELO, d. d. Predsednik uprave DELO, d. d. Jurij Giacomelli Glavni in odgovorni urednik Matic ŠTEFAN Lektorica Zala BUDKOVIČ Uredniški odbor Bogdan ROMIH Gregor FRANKEN Klementina MOŽINA Iva MOLEK Leopold SCHEICHER Igor GLIHA Naslov uredništva DELO - Grafičar Dunajska cesta 5, SI-1509 Ljubljana Slovenija tel. +386 (0)1 47 37 424 splet: www.graficar.si Grafična podoba in priprava Matic ŠTEFAN Fotografija (naslovnica) Matic ŠTEFAN Oglasno trženje Tina PEČEK tel. +386 (0)1 47 37 538 Tisk ovitka KOROTAN - Ljubljana, d. o. o. Tisk in vezava KOROTAN - Ljubljana, d. o. o. Letna naročnina je 22 EUR. Posamezne številke po ceni 4,60 EUR je možno naročiti na naslovu uredništva. Revija izide šestkrat letno. Imetniki materialnih avtorskih pravic na avtorskih delih, objavljenih v reviji Grafičar, so družba DELO, d. d. ali avtorji, ki imajo z njo sklenjene ustrezne avtorske pogodbe. Prepovedani so vsakršna reprodukcija, distribucija, predelava ali dajanje na voljo javnosti avtorskih del ali njihovih delov v tržne namene brez sklenitve ustrezne pogodbe z družbo DELO, d. d. Uredništvo ne odgovarja za izrazje in jezik v oglasih in prispevkih, ki so jih pripravile tretje osebe (oglasne agencije, reprostudii...). Tudi ni nujno, da se odgovorni urednik strinja s strokovnim izrazjem in definicijami ter vsebino v objavljenih prispevkih. ISSN 1318-4377 34 - GRAFIČAR Kodak NexPress visokozmogljiv digitalni barvni tiskarski stroj NOVO - NexPress SX 5 barvni digitalni tiskarski stroj Maksimalen format tiskarske pole: 356 x 660 mm (SE opcija: 356 x 520 mm) Maksimalna velikost odtisa: 340x651 mm (SE opcija: 340 x 510 mm) Gramature papirja: 60 - 350g/m2 Hitrost: od 2.272 do 3.273 odtisov/uro (B3 format) Zmogljivost: 1,6 miljonov odtisov/mesec www.grafik.si Naša ponudba: ATÉCÉ - Fiberweb cevne navleke in krpe za čiščenje ATLANTIC ZEISER grafični števci in oprema za številčenje BLUEPRINT - Super Blue mrežice za tisk brez madežev BÖTTCHER vse vrste tiskarskih valjev DACO tkanine za strojno pranje gum DAY INTERNATIONAL - Varn ofsetne gume, poliester podloge in pomožna sredstva za tisk DERPROSA folije za hladno in toplo plastificiranje ECRM CTP oprema EFI programska oprema za upravljanje in vodenje tiskarn FALK naprave za predpripravo vode za grafično industrijo FLINT GROUP barve za tisk na pole in rotacijski tisk FOTECO emulzije in kemikalije za sitotisk FSD folije za hladno in toplo plastificiranje GRAFIK Digital mediji za digitalni tisk GRAPO Technologies UV InkJet digitalni tiskalniki GUARRO CASAS knjigoveški prevlečni materiali KAMI pomožna sredstva za reprodukcijo KIMOTO vsi materiali za izdelavo montaž KODAK GCG ofsetne plošče, grafični filmi, kemikalije, CTP oprema in materiali digitalni poizkusni odtis KOMPAC avtomatski vlažilni sistemi KONICA MINOLTA digitalni produkcijski tiskalniki LG Hausys samolepilne foilje za digitalni tisk NORBERT WIETSCHER drobni grafični pripomočki PAVAN potrošni in nadomestni deli PRESSTEK DI digitalni ofset tiskarski stroji PRÖLL barve za sitotisk RITRAMA samolepilne folije in papirji TETENAL kemični proizvodi za grafično industrijo K Papir Servis d.o.o., Ljubljana, Podružnica GRAFIK, Brnčičeva 31,1231 Ljubljana-Črnuče telefon: 01 548 32 24 trgovina 01 548 32 32 • faks: tajništvo 01 548 32 10 elektronska pošta: grafik@grafik.si • www.grafik.si KONICA MINOLTA bizhub PRESS C70hc barve z dodano vrednostjo! Konica Minolta Slovenija, d.o.o. Letališka 29, 1000 Ljubljana T: 01 568 05 11, M: 031 683 331 matjaz.babnik@konicaminolta.si http://www.konicaminolta.si Produkcijski sistem bizhub PRESS C70hc