roitniaa p^ana v jotorint ^ ^ ^ JiTL&žO' k vj&Oiaiu Izhaja Tiak četrtek • Posamezna itevilka stane Din 1' 5 0 Celoletna naročnina Din 40'— • Čekovni račun: „Straža v viharju*1 • Ljubljana, it. 16.790 tl Izdaja: Konzorcij „Straže v viharju" (A. Tepež) • Urejuje: A. Lipovšek Uredništvo in oprava s Ljubljana, Semeniika 2/II. • Tisk Jugoslov. tiskarne (J. Kramarič) Ljubljana, 13. februarja 1941 ^ £ Leto VII — Številka 19 Vigoino dele sctfanfllt univta! Atcmiziranje strok in pomanjkanje velike sinteze in uvrstitve strok v višjo svetovnonazorno celoto: to je osnovna hiba današnjega sistema univerz. Iz takih univerz, na katerih vlada popolna svoboda pouka izhajajo enostransko in strojarsko usmerjeni ljudje, ki se v vsem svojem življenju ne znajdejo več v kakem velikem skupnem gledanju na človeške probleme in na svetovna vprašanja. Predstavimo si študij filozofije na evropskih univerzah. Profesorji in strokovnjaki se zatapljajo v subtilne in ab-struzne sisteme, ki se imenujejo po tistih, ki so jih postavili. Eden uči Bergsonov sistem, drugi Kantov itd. Filozofski kongres v Pragi je pokazal vso kaotičnost in razmetanost evropske filozofije. Kakšne pojme o metafizičnih vprašanjih, o realnosti duhovnega sveta, o duši, o Bogu in svetu bo nesel slušatelj kot profesor na gimnazije in jih trosil v glave srednješolcev, ko pa je sam po zaslugi svojih učiteljev popolnoma konfuzen. Kakšne pojme o povezanosti organizmov, o odnosu anorganskega sveta do organskega, bo nesel mladi medicinec v svojo prakso, ko je vendar pri biologiji slišal, da je baje znanstveno že dognano, da se je živo po fizikalno-kemičnih silah razvilo iz neživega. Tega nedokazanega, apriorističnega in zmotnega pojma o splošnem razvoju in seveda tudi o razvoju človeške duše in živalstva, takemu zdravniku pozneje nobena knjiga in nobeno predavanje ne spravi več iz glave. Isto velja za druge stroke. Da bi mogla nuditi univerza res neko sintezo vsega pouka in enotno jasno svetovnonazorno smer mladini, bi bil potreben svetovnonazorni tečaj, obvezen za vse slušatelje. Svojevrstni poskusi usmeritve in sinteze univerzitetnega študija se danes vršijo v Rusiji, Nemčiji in Italiji. Skratka, režimi so spoznali važnost univerze in hočejo vpreči ta dragoceni aparat v svojo službo. Brezdvomno je primerno, da imajo univerze poleg zgolj strokovnega študija tudi neko narodno obeležje in se usmerjajo v smislu tradicije svojega naroda. Tako nihče ne bo zameril Japoncem, če gojijo na univerzi v Tokiu ali Kiotu ideal Bušido, vzor starega japonskega viteštva, ali pa, če se akademiki na določen dan v letu poklonijo svojim rajnim prednikom. Zakaj bi se ne mogle evropske univerze spomniti na svoje stare svetinje, na Boga, ki je Gospod vseh znanosti, na Mater Božjo, ki je sedež modrosti in pa katoliško občestvo vseh narodov itd. Velika, usodna zmota liberalizma je bila v tem, da je proglasil duhovno avtonomijo človeka in mu šepetal v uho demonske besede iz raja: Vi boste kakor Bog. Iz brezna te zmote in iz oholosti človeške znanosti se je porodilo prav vse zlo današnjih dni. Vsi socialni, nacionalni, imperialistični in drugi sistemi izhajajo iz idejnih zmot in te se porajajo v okrilju tiste znanosti, ki, pijana svoje samozavesti, ne priznava nikjer nobenih meja. Kolik je delež univerz pri tem? Iz evropske duhovne bede ni prav nobenega drugega izhoda, kakor ta, da pričnejo univerze prostovoljno moliti ponižni in brezpogojni Čredo v Boga in priznajo, da so vezane po božjem razodetju. Vse naše življenje je vezano po neštetih vezeh, sedaj na primer imamo karte za živila, na ulicah nas vežejo prometni predpisi, uradništvo je vezano po predpisih zakonov. Ne čudimo se, ako so tudi vezi na duhovnem področju! So gotove nepre-koračljive meje, so neke večne, metafizične ideje, so od Najvišjega bitja razodete resnice, ki jih moramo brezpogojno priznavati in ne jih podirati iz žabje perspektive svojega pritlikavega razuma. Indiferentizem in brezbrižnost do teh resnic je greh predrznosti proti Sv. Duhu. Ogromni napredek v specializiranih vedah priznavamo na celi črti z največjim veseljem. V tem so sedanje univerze res velike. Toda pri tem tako specializiranem študiju se znanstvenik ne sme zgubljati zgolj v črke in korene jezikov, v številke kemične analize, v rudninske kristale, v virtuozno paragraiiranje vsega življenja; ohraniti mora smisel za najgloblji in zadnji pomen življenja. Celotni svetovni lik ne sme obledeti v množici detajlov. Sinteza, celotnostni pogled na od Boga dano organsko celoto, na sozvočje narave in nadnarave, usmeritev mladega rodu na nravni svetovni red, vera v zmago duha nad snovnostjo; to so vrednote, ki so nam danes najbolj potrebne in ki jih morejo in bi jih morale dati univerze mladi generaciji. liberalna mladina Slovensko liberalno meščanstvo je imelo v začetku tridesetih let pričujočega stoletja svoj naraščaj med akademiki v »Jadranu« in »Triglavu«, ostala liberalna mladina pa se je v glavnem zbirala v Sokolu. V času diktatorskega režima je ostal »Jadran« z izjemo nekaterih motenj zvest jugoslovensld unitaristični miselnosti, »Triglav« pa se je kmalu obrnil v izrazito slovensko smer in je tak ostal, dokler ga niso použili komunisti. Liberalno mladino, ki je v samem nacionalizmu imela prešibko podlago in obrambo pred svežim in zvito prilagodljivim komunizmom, je komunistična propaganda zelo razjedala. Tudi »Jadran« je imel večne notranje težave, ki se jih nikdar ni mogel prav otresti. Nazadnje je zaradi prekoračenja svojega delokroga prenehal živeti. Namesto prejšnjih liberalnih klubov »Triglava« in »Jadrana« so nastali novi klubi. Levičarsko usmer- jeni člani so šli v levičarsko društvo »Njivo« in v nekatera druga, danes so v »Slovenskem klubu«. Na liberalni strani sta nastali dve akademski društvi in sicer »Jugoslavija«, ki je politično po večini naraščaj JNS in »Edin-stvo«, ki je totalitarno, za jugoslovensko edin-stvo in protikomunistično in ima torej osnove, na katerih je delal med Srbi Dimitrije Ljotič. Takšen je položaj na univerzi v pogledu akademskih društev, v katerih se zbira liberalna, ali kakor bi sama rada bila »napredna« mladina. Idejno pa tudi politično je vse, kar se danes mladega na univerzi in izven nje prišteva v liberalni tabor, precej razklano, brez enotnih osnov in enotnih pogledov. Srednja smer je ostala zvesta stari politični liberalni generaciji JNS v vsakem pogledu. Ta mladina je jedro današnje mlade JNS. Del liberalne mladine je šel za drugimi vzori bolj na desno in je usmerjen totalitarno, protikomunistično in centralistično jugoslovensko. Tretji del, in to ne majhen, pa je krenil na levo in je po večini sploh odpadel ter odšel v tako imenovani tretji (komunistični) tabor, ali pa je ostal še naprej v liberalnem taboru, kjer pač skuša po svoje orati. Skrajna desnica O skrajni desnici težko govorimo, ker je vzor te desnice, Ljotičevo gibanje »Zbor«, razpuščeno. Le toliko lahko rečemo, da teh ljudi med mlajšo inteligenco zaenkrat ni podcenjevati. Značilno je, da se to gibanje ni prijelo širših množic med narodom, temveč v glavnem le mladine, ki izhaja izključno iz starega liberalnega tabora, ker je ta ni zadovoljil. Oinladina Jugoslovanske nacionalne stranke Vpogled v idejno usmerjenost tiste mladine, ki je ostala zVešta izročilu svojih liberalnih očetov in je organizirana v Mladi JNS, v srednjih šolah pa ima glasilo »Naša volja«, nam najbolj nudi okrožnica Mlade JNS z naslovom: »Politična, gospodarska in socialna načela«. Politično mladina ne prisega več tako odločno na centralistično jugosloven-stvo. Kulturno približno odgovarja načelom starega liberalizma, saj je v njej skoraj prepisana deklaracija pravic človeka in državljana ‘iz francoske revolucije, gospodarsko in Socialno pa je sprejela nekaj reform iz stanovskih in totalitarnih programov. Glavno vlogo dodeli državi, upošteva tudi stanove, zasebno lastnino je mogoče odvzeti, proizvajalna sredstva javnega interesa podružabiti, država naj podpira zadružno kolektivizacijo lastnine v kmetijstvu, obrti in industriji, človeško delo ni trgovsko blago. Zemlja mora biti last tistega, ki jo obdeluje. Enakopravnost moža in žene naj bo popolna. Država naj vse vodi in ureja. — Ta načela so torej precej radikalna, so ideal Masarykove demokracije »zmerne neenakosti« in so vzeta iz raznih nazorov za ureditev socialnega in gospodarskega življenja, ne izvzemši komunističnega in etatističnega. Ribnikarjeva skupina Del liberalne mladine zbira Adolf Ribnikar, ki v Mariboru izdaja »Večernik«. Vendar pa niti malo ne moremo reči, da bi bila ta mladina nazorno enotna. Svoje nazore je podala v novoletni številki »Večernika«. V članku »Zamenjajmo generacije« piše Bojan (Sledi na drugi strani.) FRAN< S AL. FINZ