VI. SOCIALNI RAZVOJ Ustava in zakon v združenem delu izhajata iz predpostavke, da je delo v družbenih dejavnostih se-stavni del družbenega proizvodnega dela, lahko pa je tudi poraba, če ne vpliva na povečanje produktivno-sti dela in na proizvodno sposobnost delovnega člo-veka v združenem delu spJoh ter na njegovo delovno, socialno in kulturno okolje. Zato bo potrebno v tem planskem obdobju zlasti razvijati tista področja, ki neposredno v največji meri prispevajo k rasti pro-izvodnje in produktivnosti in ulrjevati medsebojno odvisnost med ustvarjenim dohodkom v matefialni proizvodnji in rastjo sredstev družbenih dejavnosti, ki se bodo oblikovala s svobodno menjavo dela med delavci z enega in drugega področja družbenega dela. Na osnovi ta.kšnih ciljev bodo prednost imela področja izobraževanja, otroškega varstva in tiste raziskovalne dejavnosti, ki so v funkciji teh ciljev. Dohodek v materialni proizvodnji je izvor dohodka v družbeni dejavnosti v njihovi medsebojni menjavi dela in lahko rase le v skladu s povečanjem dohod-ka v materialni proizvodnji. Zato je potrebno v so-cialnem razvoju upoštevati stanje in možnosti y ma-terialni proizvodnji in ocenjevati družbene dejavno-sti kot sestavni del in funkcijo proizvodriega dela. To je tudi pomemben kriterij in merilo za zavrača-nje vsakršnih pritiskov, kadar čez dovoljeno mejo - zmanjšujejo tempo rasti skupnega proizvoda v obči-ni in širši družbeni skupnosti. Rast sredstev za družbene dejavnosti, ki se bodo oblikovala v svobodno menjavo-dela v obdobju 1981 do 1985 bo zaostajala 10 % za rastjo družbenega pro-izvoda, kar pomeni, da bodo rastla sredstva po 3,15 O/o povprečni letni stopnji. Prispevne stopnje iz dohodka in iz osebnih do-hodkov so enotne za vseh pet ljubljanskih občin in opredeljene v samoupravnih sporazumih. Sredstva za investicije bomo zagotovili s solidar-nostnim združevanjem na osnovi sprejetih prioritet iz neposredneaa prispevka občanov, samoprispevka II., dohodka TOZD, lastnih sredstev TOZD in OD delavcev. Zaradi vse večjih potreb po hitrejši in kva-litetnejši rasti družbenega standarda, bo potrebno kot dodaten vir sredstev za investicije razpisati nov samoprispevek. V določilu 115. člena zakona o sistemu družbe-nega planiranja je opredeljeno kaj morajo vsebovati samoupravni sporazumi o temeljih plana SIS s pod-ročja družbenih dejavnosti. Tako so v predlogih sa-moupravnih sporazumov s področja izobraževanja, raziskovanja, zdravstva, otroškega varstva, socialne-ga skrbstva, zaposlovanja, kulture, telesne kulture, opredeljeni: — obseg. vrsta, kvaliteta posameznih storitev, programov storitev ali dejavnosti, ki se uresničujejo v občinski, mestni ali republiški skupnosti in vred-nost vseh programov; — normativi in standardi, ki jim morajo ustre-zati sloritve; — pogoji in kriteriji, pod katerimi bodb storitve na razpolago uporabnikom (razmestitev zmogljivosti iid.), vštevši morebitna doplačila ob neposredni upo-rabi storitev; — kriteriji in merila, po katerih se bo ugotav-ljala cena proizvoda oziroma storitve; — objekti, ki se bodo pridobili po sporazumu z navedbo lokacije, zmogljivosti in rokom dograditve ter višine sredstev, ki se združujejo: — programi za katere se združujejo sredstva po načelu solidarnosti, pogoji za uveljavitev pravice do solidarnosti ter znesek, ki ga udeleženci prispe-vajo v ta namen; opredelitev programa za katerega se združujejo sredstva po načelu vzajemnosti ter zne-sek, ki ga udeleženci sporazurna prispevajo v ta na-men; — skupne obveznosti udeležencev po sporazumu; — osnove in merila za združevanje sredstev; — ukrepi za odpravljanje motenj na področju družbenih dejavnosti, ki nastajajo zaradi nepredvide-nih sprememb v gibanju dohodka pri uporabnikih ali zaradi sprememb materialnih in kadrovskih spo-sobnosti pri izvajalcih; — postopek in način vračila oziroma- poračuna presežkov sredstev, potrebnih za izvedbo sprejetilv programov družbene dejavnosti; — v sporazumih skupnosti, ki zagotavljajo social-ne pravice v obliki nadomestil so določbe o yrstah socialnih pravic; pogpjih, kriterijih in merilih po katerih bodo uveljavljali te pravice ter višini sred-stev, ki jih v ta namen združujejo; — način nadzora nad izvajanjem sporazuma. Razvoj druibenih dejavnosti po področjih 1. Osnov.no šolstvo V srednjeročnem obdobju .1981—1985 bomo na območju občine izvajali na področju izobraževanja dogovorjene naloge i-n cilje na osnovi sprejetih smer-nic in samoupravnega sporazuma družbenopolitičnih dokumentov, v katerih so opredeljeni osrednji cilji, ki jih bo potrebno realizirati na tem področju do leta 1980, upoštevajoč usmeritev, da naj bi se tudi področje izobraževanja razvijalo v Ljubljani. v okviru usklajenega razvoja med ljubljanskimi občinami in izenačevanje družbenega standarda, katerega sestav-ni del sta tudi vzgoja in izobraževanje. — Poglabljanje idejnosti vzgojnoizobraževalnega procesa. —• Kvalitetni razvoj izobraževalnega procesa v osnovni šoli, uvajanje sodobnejših oblik in metod v proces učenja, širjenja interešnih dejavnosti v tesni povezavi z življenjem in delom delovnih ljudi ter društev in organizacij v KS ter vsebinsko in' organi-zacijsko prilagajanje dejavnosti pš potrebam in za-htevam usmerjenega izobraževanja. To je tudi pogoj za zmanjšanje osipa v Oš ob šočasnem povečanju kvalitete izobraževanja. — Razvoj COŠ in PB bomo zadržali na Ijubljan-skem povprečju. Z vsebinskim bogatenjem vzgojno-izobraževalnega dela v Oš bomo zagotovili delovanje in oblikovanje Oš kot kulturnoizobraževalno in za-bavno rekreativno središče mladih in drugih katego-rij prebivalcev v njenem stanovanjskem zaledju. — Učinkovitejše in bolj organizirano bomo pri-stopili k oblikovanju skladov brezplačnih učbenikov in usposobitvi šolskih izposojevalnic učbenikov ter zagotovili šolsko prehrano vsem učencem. — Poglabljali in krepili bomo samoupravno po-vezovanje in sodelovanje vseh vzgojnoizobraževalnih organizacij v smeri usklajevalnejšega in racionalnej-šega dela ter gospodarne izrabe sredstev. — Posebno skrb je potrebno nameniti načrtova-.nju, usmerjanju m pridobivanju ustrezno usposob-Ijenih pedagoških delavcev. Za izvedbo teh ciljev so za to področje pomemb-ne naslednje naloge in ukrepi: — Skupaj z DPO in KS pristopiti k ustanavljanju cnot pri Oš ter poiskati njihovo najbolj učinkovito organizacijsko obliko za povezovanje z ožjim in šir-šim družbenim okoljem. — OŠ se-bodo v okviru občinskih izpbraževalnih skupnosti dogovorile glede povezovanja administra-tivno-računovodskih del ter povezovanje šolskih s\re-lovalnih delavcev v strokovne skupine za celovito ob-ravnavo učencev. — Širjenje in krepitev COŠ bo zagotovljeno pred-vsem z lastnimi materialnimi, kadrovskimi, prostor skimi možnostmi, prestrukturiranjem oddelkov ter neposrednega povezovanja z OZD. — Realizirati dogovor o boljšem materialnem nagrajevanju učileljev, povečati odgovornost za opravljeno de!o in zagotoviti hitrejše reševanje sta-novanjske problematike učiteljev. 2. Usmerjeno izobraievanje — Poglobiti, vzpodbujati in razvijati samouprav-no povezovanje in delegatska razmerja med uporab-niki in izvajalci usmerjenega izobraževanja v skup-ščini občinske izobraževalne skupnosti ter z delegati v skupščinah PIS. — Ugotoviti stvarne kadrovske izobraževalne po-Irebe združenega dela in jih uskladiti z zmogljivostmi vzgojnoizobraževalnih organizacij in s številom mož-nih udeležencev izobraževanja. — Zagotoviti postopno uvajanje novih vzgojno-izobraževalnih programov v srednjih šolah v skladu z dogovprom o razmestitvi izvajanja vzgojnoizobra-ževalnih prosramov usmerjenega izobraževanje v SRS. — Zagotoviti načrtno poklicno informacijo in usmerjanje šolskih generacij ter ustrezno štipendij-sko politiko, da bomo zadovoljevali kadrovske po-trebe in kadrovskc strukturo, ki jo zahteva razvoj OZD oziroma prestrukturiranje gospodarstva. UKREPI: — v PIS ugotoviti stvarne kadrovske izobraže-valne potrebe v OZD po posameznih usmeritvah in jih uskladiti z zmogljivostmi izobraževalnih organi-zacij in možnim številom udeležencev izobraževanja. Pri tem bodo sodelovale in spodbujale aktivnost DPS, DPO, GZ in SIS za zaposlovanje; — OZD bodo uresničevale svoj delež v usmerje-nem izobraževanju tako, da zagotovijo možnosti za izvajanje praktičnega pouka in delovne prakse učen-cem in študentom ter sodelovale pri oblikovanju vsebine in funkcije vzgojnoizobraževalnih organizacij. 3. Družbena vzgoja in varstvo predšolskih otrok — Osnovno vodilo razvoja družbene vzgoje in varstva otrok nam bo še naprej zagotoviti čim bolj enake pogoje za vzgojo in varstvo vseh otrok v cilju, da zajamemo čim večje število otrok, tako bi do konca leta 1985 vključili vsaj 4.678 predšolskih otrok ali 49 % olrok v starosti do 7 let. — Ohranili bomo doseženo raven dosedanjih za-jamčenih in dopolnilnih vzgojnovarstvenih progra-mov. Vsi programi bodo izvajani enotno in solidarno. — Razširili bomo nove oblike in vsebine z otroki pri uresničevanju socialističnih vzgojnih smotrov, da bi še uspešneje razvijali, krepili in usmerjali otroko-ve sposobnosti. — Kot poseben cilj si bomo postavili oblikovanje VVO kot ustanovo za celovito predšolsko vzgojo otrok v svojem okolju (KS). — Ustanovili bomo enote OV, ki morajo postati mesto neposrednega dogovarjanja nalog na področju vzgoje in varstva, upoštevajoč potrebe zaposlenih staršev, družine, OZD. — Upoštevajoč stabilizacijsko politiko bomo bolj smotrno izkoriščali že obstoječe vzgojnovarstvene zmogljivosti ter težili za bolj racionalnim zaposlo-vanjem in uporabo najbolj učinkovitih delovnih po-stopkov. — Politika družbeno denarnih pomoči, ki se bo uresničevala v okviru skupnosti bo usmerjena k za-gotovitvi njihove funkcije v smislu dejanskega so-cialnega kolektiva ter k večjim vlaganjem teh sred-stev v družbene oblike dtela z otroki. Da bomo dosegli zastavljene cilje so za to področ-je pomembne naslednje naloge in ukrepi: — Dosledno izpeljati akcijo ustanavljanja enot otroškega varstva. — Skleniti samoupravne sporazume o vsebini, nosilcih in materialni osnovi dejavnosti, ki jih bo-mo razvijali skupaj z zdravstvenimi, socialnoskrb-stvenimi, kulturnimi, telesnokulturnimi, izobraževal-nimi, komunalnimi, stanovanjskimi in socialnovar-stvenimi skupnostnii. — Povezati računovodsko-administrativna dela in jih delno prenesti na računalniško obdelavo. — V novih soseskah pridobivati vzgojnovarstvena mesta v stanovanjskih blokili ali z adaptacijo pri-mernih stavb ter z neposrednim povezovanjem TOZD. — Proučiti in izvesti ukrepe glede takega raz-voja sistema družbeno denarnih pomoči, s katerimi se bo krog upravičencev ožil, otrokom iz družin z najnižjimi dohodki pa zagotovili višjo denarno po-moč. V cilju širjenja družbenega varstva bomo v okvi-ru KS ali občine zagotovili izobraževanje varuhinj. 4. Zdravstveno varstvo Na področju zdravstvenega varstva kot prioritet-nem področju družbenih dejavnosti bomo s srednje-ročnim programom razvoja še nadalje: — usmerjali napore za učinkovito, smotrno in načrtno izvajanjc osnovnega zdravstvenega varstva občanov in delovnih ljudi upoštevajoč poklicno, inte-resno in zaposlitveno strukturo v občini. Cilji nadaljnjega razvoja: Ob upoštevanju dosežene stopnje razvoja zdrav-stvenega varstva na območju občine ter predvidene možnosti gospodarskega in socialnega razvoja bomo v obdobju 1981—1985 v skladu s resolucijo družbeno-politične skupnosti usmerjali napore za uresničeva-nje naslednjih ciljev: — Nadaljnji razvoj družbenoekonomskih odno-sov v občinski zdravstveni skupnosti v medobčinski in zdravstveni skupnosti Slovenije z nadaljnjim uve-ljavljanjem in krepitvijo odločujoče vloge delavcev pri uresničevanju svobodne menjave deia ter uskla-jevanju^svojih potreb, interesov in možnosti na pod-ročju zdravstvenega varstva. — Usklajen razvoj zdravstvenih dejavnosti in zmogljivosti na območju občine in na širšem območ-ju z izvajanjem dogovorjene delitve dela, ustreznej--šega razporejanja kadrov na območju občine in na širšem območju, kakor tudi na podlagi dohodkovne povezanosti in soodvisnosti obsega zdravstvenega varstva in drugih pravic do ustvafjenega dohodka v materialni proizvodnji. — IzboJjšanje dostopnosti in učinkovitosti zdrav-stvenih dejavnosti s širitvijo preventivnih" in zdrav-stveno vzgojnih programov ter nadaljnjim uveljav-ljanjem in širjenjem dispanzerskih metod dela ter s prehodom na racionalnejše opravljanje zdravstvenih storitev. — Izboljšanje zdravstvenega stanja in zdravstve-nega varstva prebivalstva, zlasti delavcev z zmanjše-vanjera začasne in trajne dela nezmožnosti, s pove-čanjem deleža zdravstvenih delavcev pri dvigu pro-duktivnosti, ustvarjalne in obrambne sposobnosti združenega dela ter s tem izboljšanje življenjske rav-ni in socialne varnosti prebivalstva. — Povečanje odgovornosti vsakega delavca, de-lcvnega človeka in občana za lastno zdravje in za zdravje drugih. — Zmanjševanje obsega in trajanja bolnišnične-ga zdravljenja z razvojem zdravljenja in nege na domu. — Povečanje oziroma zmanjševanje števila obsto-ječih postelj v bolnišnicah, skladno s samoupravnim sporazumom o delitvi dela na področju zdravstva. — Postopno povečanje opravljanja specialističnih ambulantnih storitev v okviru osnovne zdravstvene dejavnosti. — Organizacija zdravstvene dejavnosti v pogojih Ijudske obrambe in družbene samozaščite ter v izred-nih razmerah. 5. Socialno skrbstvo Na področju socialnega skrbstva bomo v skladu s smernicami, samoupravnim sporazumom in zako-nom o socialnem skrbstvu usmerjali napore k ures-ničevanju naslednjih osnovnih ciljev: — Nadaljnje razvijanje preventivnih oblik dela y strokovnih službah in krepitev njihove povezanosti s socialnozdravstvenimi komisijami v KS, humani-tarnimi organizacijami in društvi ter DO, Oš, da bi učinkoviteje preprečevali nastajanje in stopnjevanje socialnih problemov. — Uvedbo enotne evidence socialno skrbstvenih problemov. — Uveljaviti enotne kriterije in merila za dode-ljevanje družbeno denarnih pomoči in v sodelovanju z drugimi skupnostmi pripraviti enoten seznam vseh oblik družbeno denarnih pomoči, ki jih prejema po-sameznik ali družina. — Razvijati in širite oblike pomoči stafejšim občanom. Zastavljene cilje bomo realizirali z naslednjimi nalogami in ukrepi: — centri za socialno delo bodo nadalje razvijali oblike preventivnega delovanja in v okviru prostor-skih ter kadrovskih možnosti omogočali deiovanje zakonskih svetovalnic, disciplinskih centrov tcr delo v KS v popoldanskem času. — V povezanosti in sodelovanju z vsemi social-nimi dejavniki v KS, OZD v občini si bomo priza-devaii v čim večji meri preprečevati oziroma pravo-časrso zaznati socialne probleme in zagotoviti učin-kovitejše delo. — Na osnovi metodologije, ki jo bo izdelala Re-publiška skupnost socialnega skrbstva bomo redno spremljali in analizirali šteyilo ter oblike socialnega skrbstva in tako zagotavljali enako obravnavanjc občanov pri dodeljevanju družbeno denarnih pomo-či ter opozarjali in odpravljali anomalije. — V sodelovanju s socialno zdravstvenimi komi-sijami v KS evidenlirati vse občane, ki potrebujejo pomoč in nego na domu ter usposobiti negovalske kadre za nego v okviru rednega delovanja patrona^ ne zdravstvene oblike. Z domovi starejših občanov se bomo dogovorili o nadaljnjem razvijanju izven-domske dejavnosti (družbena prehrana, servisne uslu-ge, pranje perila, dostavo hrane na dom, dnevno var-sivo starejših). — S skupnostjo OV se bomo dogovorili o mož-nostih ureditve varstva za otroke, ki bi jih vzeli v varstvo zaposleni rejniki. — Redno, letno bomo pripravljali programe, iz-vedbe in financiranje skupnih dejavnosti z ostalimi skupnostmi, ki se vključujejo v Skupnost socialne-ga varstva. 6. Socialno varstvo Glede na to, da skupnost socialnega varstva v preteklem obdobju ni opravila svojih nalog, ostajajo cilji v večji meri enaki ciljem v obdobju 1981—1985: — uskladiti in poenotiti merila za prejemanje vseh oblik socialne poraoči; — zagotoviti zadovoljevanje skupnih potreb ti-stim družbenim skupinam, katerim je potrebna po-sebna družbena skrb; — razvijati in krepiti delegatske odnose v skup-nosti ter redno sklicevati skupščino socialnega var-stva in zagotoviti ustrezne prostorske in kadrovske pogoje za učinjkovito delovanje. V okviru socialnega varstva bomo na osnovi Sa-moupravnega sporazuma o skupnih izhodiščih izva-jali naslednje naloge: — v skupnosti socialnega varstva bodo skupno-sti, ki se vanjo združujejo usklajevale tiste dele svo-jih programov, s katerimi zagotavljajo, da se ures-ničuje socialna varnost delovnih ljudi in občanov in usklajevale področje mejnih dejavnosti in se z istim liamenom povezovale izven socialnega varstva; — na osnovi uvajanja sistema enotnc evidence vseh prejemnikov družbeno' dcnarnih pomoči, bo Skupnost socialnega varstva spremljala učinke so-cialnih kolektivov upravičenost do socialne pomoči osebam, pri katerih se kopičijo razne oblike teh po-moči; — usmerjanje sredstev denarnih pomoči obča-nom, listih družin, ki imajo najnižje OD in preusmer-janje dela leh sredstev, namenjenih izboljšanju druž-benega standarda vseh otrok na območju občine. 7. Zaposlovanje Izhajajoč iz dejstva, da predslavlja zaposlovanje najpomembnejšc gibalo za doseganje planskih ciljev borno v srednjeročnem obdobju zagotovili: — Skupnost za zaposlovanje mora postati mesto za reševanje, dogovarjanje in usklajevanje proble-matike na področju zaposlovanja in kadrovske po-litike. — Vsem delavcem je potrebno zagotoviti enako-pravno vključevanje v združeno delo in odpravljati nepravilnosti v procesu uveljavljanja pravice do dela. — Dosledno izvajati določila samoupravnega spo-razuma o zaposlovanju in minimalnih standardih. — Razširjena reprodukcija, ki temelji na večjem deležu moderne tehnologije zahleva manj delavcev in višjo izobrazbeno strukturo po zaposlenih. — Sodelovanje pri usklajevanju vscbine vzgojno-izobraževalnih programov usmerjenega izobraževanja in zmogljivosti šof s potrebami združenega dela. — Utrditi je potrebno povezanost med politiko šlipendiranja in zaposlovanjem, ki mora temeljiti na potrebah združenega dela in organizirano sodelo-vati z OZD pri prckvalifikacijah, dokvalifikacijah in drugih oblikah izobraževanja že zaposlenih delavcev. Za uresničitev zaslavljenih ciljev bo Skupnost za zaposlovanje izvedla naslednje naloge in ukrepe: — Izdelovali in usklajevali bomo zaposlitvene bilance v občini, spremljali uresničevanje DD in sa-moupravnega sporazuma s področja zaposlovanja ter nudili strokovno pomoč OZD pri izdelavi kadrovskih planov. — Usklajevali aktivnosti v skupnosti pri uresni-čevanju kvalitetne rasti zaposlovanja v skladu z go-spodarskim razvojem v občini, lastnimi demografski-mi in kadrovsko strukturnimi možnostmi. — Posredovali zaposlitev brezposelnih osebara in iskalcem zaposlitve ter zagolavljali denarno nadome-stilo in denarno pomoč brezposelnim. — Posredovali zaposlitve delavcem, ki so na za-časnem delu v tujini preko usklajevanja v Mestni skupnosti za zaposiovanje. — Sodelovalj z odgovornimi dejavniki pri uspo-sabljanju in zapbslovanju invalidnih oseb. — Skupnost bo skupaj z OS, srednjimi šolami izvajala vsakoletno poklicno informiranje in sveto-vanje za celotno generacijo ter sodelovala pri uskla-jevanju, usmerjanju in koordiniranju vpisa._ — Zagotovili bomo združeno organizacijo in iz-vajanje računalniške obdelave podatkov planske ana-litike, da bo spremljanje in proučevanje gibanja za-poslovanja v občini ažurno in namenjeno raznim dejavnikom. S. Telesna kultitra Na področju izvajanja telesne kulture bomo v skladu s sredhjeročnim programom izvajali zlasti naslednje cilje, ki se navezujejo na: — Izboljšanje in krepitev zdravstvenega stanja ler telesne in družbene sposobnosti vseh starostnih stopenj prebivalstva. — Izboljšanje delovne in obrambne sposobnasti prebivalstva. — Izboljšanje in kvalitetnejša uporaba prostega časa. — Nadaljevati s samoupravno preobrazbo OTKO. — Izvajanje možnosti za množično telesnokultur-no udejstvovanje ljudi in občanov. — Doseganje vrhunskih rezultaluv v sporazum-no določenih športnih panogah nadarjenim posamez-nikom. Z uresničevanjem teh ciljev bomo prispevali k oblikovanju svobodne ustvarjalne, socialistične oseb-nosti ter k bogatejšemu in pestrejšemu življenju de-lovnih ijudi in občanov. Za predvideni nadaljnji razvoj telesne kulture v občini je potrebno izvesti naslednje naloge in ukrepe: — Nadaljnje uresničevanje načela glede množič-nega vključevanja občanov in delovnih ljudi v teles-nokulturne dejavnosti, tako da bo do leta 1985 vklju-čenih v redne in občasne aktivnosti okoli 30 P-o pre-bivalstva vseh starostnih, socialnih in zdravstvenih stopenj. — Pridobiti večje število amaterskih kadrov, ki bodo organizatorji rekreacije v KS in OZD in racio-nalizirati profesionalno delo na tem področju. — Za izvajanje telesnokulturnega minimuma, množičnih akcij, športne značke in športnorekreacij-ske dejavnosti in tekmovalnih sistemov, ki zagotav-Ijajo množičnost, je potrebno organizirano izkoristiti vse obstoječe telesnokulturne objekte. — Na področju vrhunskega športa bomo preve-rili upravičenost sklenjenih dogovorov o prioritetnih športnih panogah, športnotekmovalnih sistemih in njihovo izvajanje ter družbeni dogovor o statusu vrhunskih športnikov — amaterjev. — Naloge s področja množične telesnokulturne dejavnosti bo izvajala občinska zveza telesnokultur-nih organizacij skupaj z nosilci telesno kulturne de-javnosti v občini. 9. Kultura Na področju izvajanja kulturnih dejavnosti bo na območju občine osnovni cilj ohranjevanje doseže-ne ravni in razvijanje tiste dejavnosti, ki zahteva majhna vlaganja, njen kulturni, estetski in idejni učingk pa je velik in je trajen: — za nadaljnjo kvalitetno rast in izvajanja pro-gramov v vseh kulturno umetniških društvih in sku-pinah, da bi se še tako nadalje čim bolj množično vključevali v izvajanje kulturno umetniških dejav-nosti mladina in občani v KS ter delovni ljudje v OZD; — nadaljnje razvijanje kulturne vzgoje v šolah in pospeševanje dejavnosti PIKUD in MKUD; — pospeševanje kulturnih ,dejavnosti in-vzdrže-vanje kulturnih akcij v KS, TOZD in novih sla-novanjskih soseskah; — paspeševanje razvoja knjižničarske mreže, ra-sti knjižnega sklada ter pridobivanje novih prosto-rov za delovanje podružničnih knjižnic; — širjenje gledališke, glasbene, likovne in film-ske dejavnosti z usposabljanjem i-n pridobivanjem manjkajočih galerijskih prostorov; — varstvo kulturnih spomenikov, spominskih obeležij in kulturne dediščine; — krepitev dejavnosti kulturnih animatorjev in kulturnih komisij v KS in TOZD; ¦— izvajanje mestnega, medobčinskega in med-republiškega sodelovanja pri organiziianju in izva-jfinju kulturno umetniških prireditev, tekmovanj in manifestacij v okviru ZKO.