181 Bilten Slovenske vojske V prispevku so prikazani rezultati ankete o storitvah Knjižnično-informacijskega centra Ministrstva za obrambo, opravljene na priložnostnem vzorcu konec leta 2008. Anketni vprašalnik je spraševal o poznavanju in zadovoljstvu uporabnikov s storitva- mi knjižnice ter o pomembnosti posameznih knjižničnih storitev. Najpomembnejši vir informacij so še vedno knjige in serijske publikacije. Pridobljena je pozitivna ocena storitev knjižnice, zaznane pa so tudi nekatere pomanjkljivosti. Evalvacija, knjižnica, uporabniki, Knjižnično-informacijski center Ministrstva za obrambo, knjižnične storitve. The article presents results of the questionnaire on services offered by the Library and Information Centre of the Ministry of Defence of the Republic of Slovenia. This random sampling questionnaire was carried out at the end of 2008, and included questions about users' familiarity and satisfaction with the library services, as well as questions about the importance of individual services. The most important source of information is still represented by books and serial publications. The library services received a positive evaluation, however, some deficiencies were also perceived. Evaluation, library, users, Library and Information Centre of the Ministry of Defence, library services. Uvod V Knjižnično-informacijskem centru MO se zavedamo, da je za njegovo uspešnost bistveno zadovoljstvo uporabnikov. Odločno izpostavljena vloga uporabnikov je preprosto del duha današnjega časa (Pinter, 2004, str. 34). Ambrožičeva (2000) tako govori o odgovornosti do uporabnikov. Uporabniki so danes veliko bolj zahtevni in kritični, kar je posledica tehnoloških sprememb. Osnovne statistike (število članov, vpis novih članov, izposoja idr.) niso dovolj zgovoren podatek o odnosu uporabnikov ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBO STUDY ON THE USERS OF THE LIBRARY AND INFORMATION CENTRE OF THE MINISTRY OF DEFENCE OF THE REPUBLIC OF SLOVENIA Zvonko Krunić Povzetek Ključne besede Abstract Key words Drugi članki in sestavki Articles and other component parts 182 Bilten Slovenske vojske 183 Bilten Slovenske vojske ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić do knjižnice in njenih storitev, zato se želimo natančneje seznaniti z informacijskimi potrebami, zahtevami in pričakovanji uporabnikov. Poleg tega potrebujemo tudi več informacij o tem, kako dobro so uporabniki seznanjeni s sedanjimi storitvami. Te in- formacije bi veliko prispevale h kakovosti prihodnjega načrtovanja. 1 KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKI CENTER MO Po zakonu o knjižničarstvu specialne knjižnice opravljajo knjižnično dejavnost na posameznih znanstvenih ali strokovnih področjih.1 Uporabnikom torej posredujejo primarne dokumente in znanstvene informacije z nekega ožjega področja. Knjižnično-informacijski center MO (v nadaljevanju knjižnica) opravlja knjižnično, informacijsko in dokumentacijsko dejavnost za zaposlene na ministrstvu. Do knji- žnično-informacijskih virov imajo dostop tudi zunanji uporabniki, predvsem so to študenti obramboslovja s Fakultete za družbene vede. Poglejmo nekaj mejnikov v razvoju knjižnice: knjižnica je začela delo leta 1993 v vojašnici Franca Rozmana Staneta, namenjena – je bila predvsem Izobraževalnemu centru in podčastniški šoli; istega leta se je preselila na sedanjo lokacijo in razširila podporo na celotno mini- – strstvo, preimenovala se je v Osrednjo knjižnico MO; leta 1995 je bilo sprejeto navodilo o centralizirani nabavi knjižnično-informacij- – skih virov na ministrstvu, ki je potekala prek Osrednje knjižnice; leta 1999 se je preimenovala v Knjižnično-informacijski center; – leta 2000 se je knjižnica vključila v sistem vzajemne katalogizacije COBISS. – Začela se je bibliografska obdelava zaloge, ki je bila končana leta 2006.2 Knjižnični fond danes obsega približno 38.000 enot knjižnega in neknjižnega gradiva, ki je razvrščeno po sistemu prostega pristopa in se izposoja na dom. Poudarek je na obramboslovnih in vojaških vsebinah. Uporabnikom je na voljo čitalnica, kjer lahko pregledujejo serijske publikacije in referenčno gradivo (enciklopedije, leksikone, slovarje, letopise), ki se ne izposoja na dom. V čitalnici so tudi tri računalniška delovna mesta, na katerih lahko uporabniki pregledujejo podatkovne zbirke in imajo dostop do svetovnega spleta. Knjižnica svojim članom ponuja dostop do spletnih podatkovnih zbirk Jane's, Military Periscope, Stratfor in IISS (International Institute for Strategic Studies). Zaposlenim na MO je dodeljenih več kot tisoč petsto gesel za dostop do teh zbirk, do zdaj je zabeleženih več kot 35.000 dostopov. Poleg vojaških zbirk ponuja knjižnica uporabnikom tudi dostop do vodilnega bibliografskega servisa na svetu OCLC ter do dveh podatkovnih zbirk Proquest in EBSCO, ki vsebujeta celotna besedila člankov. 1 ZKnj-1,Uradni list RS, št. 87/2001, 31. člen. 2 Iz predstavitve knjižnične dejavnosti, ki jo je za vodstvo MO in SV pripravila načelnica Knjižnično- informacijskega centra MO VVU XIII. razreda Zlatka Rabzelj. 183 Bilten Slovenske vojske ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić Knjižnica sodeluje tudi s knjižnicami obeh univerz, splošnimi knjižnicami in predvsem s knjižnicami v sistemu javne uprave. Sodelovanje poteka predvsem prek medknjižnične izposoje. Gradivo iz tujih knjižnic naroča prek Centralne tehniške knjižnice in Andragoškega centra. Poleg izposoje gradiva v čitalnico in na dom knjižnica ponuja tudi informacijske storitve. Njeni bibliotekarji informatorji opravljajo tematske poizvedbe ter usposa- bljajo za samostojno iskanje po različnih informacijskih virih. Informacijsko opi- smenjevanje je danes vključeno v večino programov vojaškega izobraževanja in usposabljanja. Knjižnica obvešča uporabnike o novostih enkrat na mesec na intranetnih straneh mi- nistrstva, vključena pa je tudi v pripravo projekta Digitalna knjižnica, ki je pogoj za študij na daljavo. Projekt naj bi zaživel leta 2009. Knjižnica je leta 2008 imela naročenih 53 naslovov tujih in 40 naslovov domačih periodičnih publikacij, tega leta je bil prirast gradiva 7714 izvodov. V to je všteto tudi gradivo za knjižnico v Kadetnici. Leta 2008 je bilo organizacijskim enotam raz- poslanih več kot 3500 izvodov strokovnih periodičnih publikacij. V knjižnici pri- pravljajo tudi bibliografijo znanstvenih raziskovalcev na ministrstvu. Trenutno ima knjižnica 3056 članov. 2 CILJNA SKUPINA ŠTUDIJE, VZOREC IN METODA Kot je bilo že povedano, je naš namen predvsem ugotoviti, ali knjižnica omogoča tiste storitve, ki jih uporabniki potrebujejo ali želijo, ter raziskati njihovo zadovoljstvo z njenimi storitvami. Pri raziskavi smo se osredotočili na aktivne člane knjižnice, ki so zaposleni na ministrstvu. Za metodo smo izbrali anonimno anketo3, ki je sestavljena iz desetih vprašanj. Anketo sestavljajo predvsem vprašanja zaprtega tipa, potekala pa je novembra in decembra 2008. Izpolnjenih je bilo 113 anket. Tak pristop k izbiri anketiranih oseb ni slučajen, temveč priložnostni vzorec, pogojen s številom upo- rabnikov, ki so v tem času obiskali knjižnico, zato vzorec ni reprezentativen. Deset uporabnikov ni želelo sodelovati. Z vprašalnikom smo želeli uporabnike tudi seznaniti z vsemi knjižničnimi storitva- mi, ki jih mogoče še ne poznajo ali jih ne uporabljajo dovolj (npr. medknjižnična izposoja, tvorno sodelovanje pri nabavni politiki ipd.). Vprašalniki so bili obdelani s programom SPSS, različica 10.0. Izpolnjeni vprašalniki so oštevilčeni, podatki so prikazani v absolutnih in relativnih številih, v preglednicah, grafih in opisno. 3 Vprašalnik je povzet iz raziskave o vlogi specialne knjižnice Inštituta za kovinske materiale in tehnologije, deloma pa vprašanja izhajajo iz aktualne problematike Knjižnično-informacijskega centra MO. 184 Bilten Slovenske vojske 185 Bilten Slovenske vojske Anketiranci so lahko obkrožili en odgovor4, pri analizi pa smo upoštevali tudi vpra- šalnike, na katerih so anketiranci navedli več mogočih odgovorov na vprašanje (v tabeli označeni s spremenljivko x). 3 OBDELAVA IN INTERPRETACIJA REZULTATOV 3.1 Kako pogosto obiskujete Knjižnično-informacijski center, ki deluje na MO, kjer ste zaposleni? Možnosti Odgovori Odstotki a večkrat na teden 4 3,5 b večkrat na mesec 31 27,4 c večkrat na leto 78 69 Skupaj 113 100 Iz podatkov je razvidno, da knjižnico večkrat na leto obišče 78 (69 odstotkov) anke- tiranih, večkrat na mesec jo obišče 31 (27,4 odstotka) vprašanih, zelo majhen pa je delež posameznikov, ki knjižnico obiščejo večkrat na teden. 4 To je bilo v uvodnih navodilih ankete tudi napisano. ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić Tabela 1: Pogostost obiska knjižnice Graf 1: Pogostost obiska knjižnice 3,5 % 27,4 % večkrat na teden večkrat na mesec večkrat na leto 69,0 % 185 Bilten Slovenske vojske 3.2 Kaj največkrat počnete v Knjižnično-informacijskem centru? Možnosti Odgovori Odstotki a pregledujete novosti 22 19,5 b postavljate referenčna vprašanja bibliotekarjem-informatorjem 4 3,5 c si izposojate serijske publikacije 2 1,8 d si izposojate knjižno gradivo 72 63,7 e uporabljate online informacijske servise 2 1,8 f drugo 1 0,9 x več izbranih odgovorov 10 8,8 Skupaj 113 100 Iz tabele je razvidno, da si uporabniki v knjižnici največkrat izposojajo knjižno gradivo (63,7 odstotka), pregledujejo novosti (19,5 odstotka) in postavljajo refe- renčna vprašanja bibliotekarjem-informatorjem (3,5 odstotka). Presenečata pa majhna izposoja serijskih publikacij (1,8 odstotka) in uporaba online informacijskih servisov. Deset anketiranih uporabnikov je izbralo več odgovorov, med katerimi sta najbolj pogosta izposoja knjižnega gradiva ter pregledovanje novosti. 3.3 Pri čem vam knjižnično gradivo največkrat pomaga? Možnosti Odgovori Odstotki a pri izobraževanju 47 41,6 b pri usposabljanju 10 8,8 c pri raziskovalnem delu 15 13,3 d pri splošni seznanjenosti s stroko 14 12,4 e pri seznanjanju z novostmi s področja dela 11 9,7 f drugo 2 1,8 x več možnih odgovorov 14 12,4 Skupaj 113 100 41,6 odstotka anketiranih je odgovorilo, da jim knjižnično gradivo največkrat pomaga pri izobraževanju. Nekaterim anketirancem, teh je 13,3 odstotka, knjižnič- no gradivo največkrat pomaga pri raziskovalnem delu. Nekoliko manj je tistih, ki ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić Tabela 2: Namen obiska Knjižnično- informacijskega centra Tabela 3: Uporabnost knjižničnega gradiva 186 Bilten Slovenske vojske 187 Bilten Slovenske vojske gradivo uporabljajo za splošno seznanjenost s stroko (12,4 odstotka) in pri seznanja- nju z novostmi s področja dela (9,7 odstotka). 8,8 odstotka vprašanih uporablja knji- žnično gradivo pri usposabljanju, 12,4 odstotka pa jih je obkrožilo več odgovorov (največ uporabljajo gradivo za izobraževalne namene). 3.4 Katera informacijska storitev je za vas najpomembnejša? Možnosti Odgovori Odstotki a da takoj dobite gradivo oz. informacijo, ki jo potrebujete 57 50,4 b da vam v knjižnici svetujejo, kje in kako dobiti informacijo 30 26,6 c da vam knjižnica od drugod posreduje gradivo, ki ga nima (medknjižnična izposoja) 5 4,4 d da imate dostop do vzajemnega kataloga na svojem delovnem mestu 13 11,5 e drugo 3 2,7 x več možnih odgovorov 5 4,4 Skupaj 113 100 Polovica anketirancev meni, da je zanje najpomembneje, da takoj dobijo gradivo oziroma informacijo, ki jo potrebujejo. Dobri četrtini je najpomembneje, da jim v knjižnici svetujejo, kje in kako dobiti informacijo, 11,5 odstotka vprašanih je odgo- vorilo, da je zanje najpomembneje, da imajo na delovnem mestu dostop do vzaje- mnega kataloga. Pet anketirancev (4,4 odstotka) pa je odgovorilo, da je zanje najpo- membneje, da knjižnica od drugod posreduje gradivo, ki ga sama nima. Prav tako je pet anketirancev obkrožilo več možnih odgovorov. 3.5 Kako pogosto dobite želeno gradivo? Možnosti Odgovori Odstotki a nikoli 1 0,9 b včasih 9 8,0 c večinoma 78 69 d vedno 25 22,1 Skupaj 113 100 Uporabniki so odgovarjali, kako pogosto dobijo želeno gradivo. Izbirali so med možnostmi nikoli, včasih, večinoma in vedno. S temi odgovori smo dobili podatek, ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić Tabela 4: Najpomembnejša informacijska storitev Tabela 5: Zadovoljstvo s knjižnično zbirko 187 Bilten Slovenske vojske kako so zadovoljene uporabnikove potrebe po iskanem gradivu. Iz tabele 5 je razvidno, da 78 anketirancev (69 odstotkov) želeno gradivo dobi večinoma, 25 (22,1 odstotka) je takšnih, ki gradivo dobijo vedno, 9 (8 odstotkov) anketirancev dobi gradivo včasih, najmanjši delež pa je tistih, ki gradiva ne dobijo nikoli. 3.6 Kateri izmed virov informacij je za vas najpomembnejši? Možnosti Odgovori Odstotki a knjige 68 60,2 b serijske publikacije 12 10,6 c diplomska dela in zaključne naloge 6 5,3 d internet 9 8 e invisiblle college (nevidni kolegij oz. neformalne oblike izmenjave informacij) 1 0,9 f drugo 1 0,9 x več možnih odgovorov 16 14,1 Skupaj 113 100 Glede na število odgovorov lahko sklepamo, da so knjige oziroma monografske pu- blikacije še vedno glavni informacijski vir (60,2 odstotka), sledijo serijske publikaci- je (10,4 odstotka), internet (8 odstotkov) ter diplomska dela in zaključne naloge (5,3 odstotka). Preseneča pa majhen odstotek uporabe nevidnega kolegija kot informa- cijskega vira (0,9 odstotka). Med vprašanimi jih je 14,1 odstotka izbralo več kot en odgovor (vsi so med drugimi obkrožili tudi odgovor a). 3.7 Kako ste zadovoljni z izborom knjižničnega gradiva? Možnosti Odgovori Odstotki a sploh ne 1 0,9 b 2 4 3,5 c 3 24 21,2 d 4 57 50,4 e popolnoma 27 23,9 Skupaj 113 100 ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić Tabela 6: Pomembnost informacijskih virov Tabela 7: Ocena zadovoljstva z izborom knjižničnega gradiva 188 Bilten Slovenske vojske 189 Bilten Slovenske vojske 50,4 odstotka anketirancev je izboru knjižničnega gradiva dalo oceno štiri, 23,9 odstotka jih je z izborom popolnoma zadovoljnih, 21,2 odstotka vprašanih je izboru gradiva dalo oceno tri, 3,5 odstotka jih je izbor gradiva ocenilo z oceno zadostno. Le en anketiranec (0,9 odstotka) z izborom knjižničnega gradiva ni zadovoljen. Če poenostavimo, lahko rečemo, da je z izborom knjižničnega gradiva zadovoljnih 74,3 odstotka anketiranih uporabnikov, 24,7 odstotka pa je delno zadovoljnih. Kljub temu, da je velika večina anketiranih uporabnikov zadovoljna z izborom knjižnične- ga gradiva, pa bi bilo zanimivo od uporabnikov, ki so z izborom le delno zadovoljni, izvedeti, kje je vzrok pomanjkanja zadovoljstva z izborom knjižničnega gradiva. 3.8 Ali s predlogi sodelujete pri nabavi knjižničnega gradiva? Možnosti Odgovori Odstotki a da 34 30,1 b ne 79 69,9 Skupaj 113 100 Na zastavljeno vprašanje je pritrdilno odgovorilo 34 (30 odstotkov) vprašanih, 79 (69,9 odstotka) pa jih je odgovorilo, da ne sodelujejo pri nabavi ali izboru knjižničnega ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić Graf 3: Sodelovanje pri nabavi knjižničnega gradiva 30,1 % da ne 69,9 % Graf 2: Ocena zadovoljstva z izborom knjižničnega gradiva 0,9 % 3,5 % 23,9 % 21,2 % Sploh ne 2 3 4 Popolnoma 50,4 % Tabela 8: Sodelovanje pri nabavi knjižničnega gradiva 189 Bilten Slovenske vojske gradiva. Lahko sklepamo, da večina anketiranih uporabnikov ni seznanjena, da lahko s svojimi predlogi sodeluje pri nabavi ali izboru knjižničnega gradiva. Knjižnica je tudi do zdaj na različne načine spodbujala uporabnike, da sodelujejo s svojimi predlogi pri nabavi gradiva, in zahtevam, ob upoštevanju finančnih možnosti in nabavne politike knjižnice, poskušala tudi ugoditi. Tudi v prihodnje bo treba upo- rabnike bolj seznanjati s to storitvijo (na informacijski točki, na oddelku izposoje, ob informacijskem opismenjevanju itn.). 3.9 Ali poznate podatkovne zbirke, ki so dostopne prek interneta? Če, katere? Možnosti Odgovori Odstotki a da 54 47,8 b ne 59 52,2 Skupaj 113 100 Podatkovne zbirke, ki so dostopne prek interneta, pozna 54 (47,8 odstotka) vprašanih, 59 (52,2 odstotka) pa je takih, ki teh podatkovnih zbirk ne poznajo. Velja še omeniti, da je 16 anketiranih navedlo, da poznajo dve in več podatkovnih zbirk. Drugi so navedli eno. Največkrat je omenjena podatkovna zbirka Jane's (33), sledijo COBISS (17), Stratfor (13) in Military Periscope (10). V prihodnje bi bilo treba raziskati vzroke za skrb vzbujajoči delež tistih, ki ne poznajo ali ne uporabljajo podatkovnih zbirk. Mogoče bi knjižnica v prihodnosti morala večjo vlogo nameniti različnim oblikam tečajev in uporabnike na različne načine seznanjati s koristnostjo uporabe podatkovnih zbirk in besedilnih baz. 3.10 Ali ste se kdaj udeležili informacijskega opismenjevanja? Možnosti Odgovori Odstotki a da 44 38,9 b ne 69 61,1 Skupaj 113 100 ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić Tabela 9: Poznavanje podatkovnih zbirk Tabela 10: Udeležba na informacijskem opismenjevanju 190 Bilten Slovenske vojske 191 Bilten Slovenske vojske Informacijskega opismenjevanja se je udeležilo 44 (38,9 odstotka) vprašanih, 69 (61,1 odstotka) anketiranih uporabnikov pa se tega usposabljanja ni udeležilo. V prvi skupini so predvsem slušatelji štabnih tečajev, za katere so v knjižnici novembra pri- pravili informacijsko opismenjevanje. Glede na to, da je informacijsko opismenjevanje povezano predvsem z različni- mi ravnmi šolanja, bi bilo treba uporabnikom ponuditi individualno ali skupinsko usposabljanje za iskanje po informacijskih virih. Večjo pozornost bi bilo torej treba nameniti izobraževalnim tečajem, ki bi potekali enkrat na mesec, odvisno od števila prijavljenih. Obvezno bi se informacijskega opismenjevanja morali udeležiti vsi na novo zaposleni na MO. Sklep Zaposleni na MO za svoje delo potrebujejo knjižnico in jo tudi obiskujejo. Največkrat si izposojajo knjižno gradivo in pregledujejo novosti. Gradivo jim je predvsem v pomoč pri izobraževanju in raziskovalnemu delu. Za uporabnike je najpomembneje, da ga dobijo takoj oziroma da jim v knjižnici svetujejo, kje in kako dobiti informa- cijo. Najpomembnejši vir informacij so še vedno knjige in nekoliko manj serijske publikacije. Zadovoljni so tudi z izborom gradiva. Nekaj manj kot tretjina jih tudi sodeluje s predlogi pri nabavi knjižničnega gradiva. Med podatkovnimi zbirkami, ki so dostopne na internetu, uporabljajo naslednje: Jane's, Military Periscope, Stratfor, COBISS. Informacijskega opismenjevanja se je udeležilo skoraj 40 odstotkov vprašanih. Lahko ugotovimo, da so uporabniki zadovoljni z delom Knjižnično-informacijskega centra MO. Interes in naloga knjižnice sta v prihodnosti to zadovoljstvo ohraniti oziroma ga še izboljšati. Zato so takšne ankete, če so opravljene vsaj občasno, spodbuda za uvajanje izboljšav, ki omogočajo uskladitev dela knjižnice s potrebami uporabnikov. ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić Graf 4: Udeležba na informacijskem opismenjevanju 38,9 % da ne 61,1 % 191 Bilten Slovenske vojske ŠTUDIJA UPORABNIKOV KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKEGA CENTRA MINISTRSTVA ZA OBRAMBOZvonko Krunić Literatura 1. Ambrožič, M., 2000. Ugotavljanje uspešnosti delovanja knjižnic: visokošolske knjižnice (1. del). Knjižnica 44-3, str. 101–135. Pinter, A., 2004. Od zadovoljnega k uspešnemu uporabniku knjižnic: konceptualni in 2. metodološki elementi raziskovanja uporabnikov. Knjižnica 48-3, str. 33–58. Zakon o knjižničarstvu (ZKnj-1). Uradni list RS, št. 87/2001.3. Raziskava o vlogi specialne knjižnice Inštituta za kovinske materiale in tehnologije na 4. delo raziskovalcev, ki so na tem inštitutu zaposleni, dostopno na www.dbl-drustvo.si/ studup.doc (3. 11. 2008).