92 PREDSTAVLJAMO ROBERT PEAL, MODERN BRITAIN 1760-1900. KNOWING HISTORY. STUDENT BOOK 3. KEY STAGE 3. london: Collins, 2017, 80 strani. Collins Modern 1760-1900 w-m1 m j 1 S - % F41 V Veliki Britaniji je veliko založb, ki izdajajo učbenike za zgodovino. Izbrali smo učbenik založbe Collins, ki s serijo učbenikov poudarja pomen poznavanja zgodovine, kar pomeni, da je v učbenikih večji poudarek na zgodovinskih podatkih oz. poznavanju dogodkov z namenom, da je to osnova za nadaljnje učenčevo raziskovanje zgodovine. V tej seriji so trije učbeniki. Prvi je za učence, stare od 5 do 7 let (Key Stage 1), in je namenjen srednjeveški Britaniji (Medieval Britain 410-1509). Drugi je za učence, stare od 7 do 11 let (Key Stage 2), in vključuje zgodnji novi vek Britanije (Early Modern Britain 1509-1760). Tretji pa je za učence, stare od 11 do 14 let (Key Stage 3), in predstavlja moderno Britanijo (Modern Britain 1760-1900). Slednji predstavlja dinamično obdobje britanske zgodovine, od parnega stroja, prvih tovarn in industrijske revolucije, ki je spremenila Britanijo iz ruralne v urbano družbo, do začetka 19. stoletja, ko se je britanski vpliv razširil v Severno Ameriko, Avstralijo, Azijo in Afriko in je Britanija postala najmočnejša sila na svetu. Avtor je v uvodu za učence zapisal: »Današnji svet je takšen zaradi preteklosti. Pri učenju zgodovine lahko vidiš dogodke v sedanjosti zrcalno dogodkom v preteklosti. Kot je pogosto rečeno, zgodovina ne ponavlja sebe, je pa včasih podobna.« (str. 4). Učbenik učencem pomaga kritično razmišljati o preteklosti s poudarkom na znanju, ki ga potrebujejo, da lahko preverijo svoje razumevanje; učiti se zgodovino prek izrednih posameznikov in zanimivih podatkov v pripovedni verziji; pomniti ključne podatke, izraze in pomembne ljudi s pomočjo 'Knowledge organiserja', ki je na koncu vsakega poglavja; pridobiti kronološki pregled, ki ga potrebujejo za naslednjo stopnjo (GCSE: od 14 do 16 let) pri tematskem in poglobljenem učenju britanske zgodovine. Učbenik ima 80 strani in ni obsežen, je formata 19 x 26,5 cm. Vsako poglavje se zaključi s posebno rubriko 'Knowledge organiser', ki vključuje časovni trak z najpomembnejšimi letnicami in dogodki, kratek opis ključnih izrazov in predstavitev pomembnejših zgodovinskih oseb na dveh straneh. Ta rubrika učencem omogoča, da bolje razumejo potek dogodkov ter se naučijo pomembne izraze in osebe. Učbenik predlaga, da naj bo ta rubrika namenjena učencem za samopreverjanje ali ponavljanje v obliki kviza. Učbenik ima šest poglavij, ki imajo po pet učnih enot. Prvo poglavje z naslovom Britanski imperij vključuje naslednje enote: Amerika, Indija, Avstralija, Obvladovanje, Bogastvo in trgovina. Drugo poglavje z naslovom Amerika ima naslednje enote: Ameriška revolucija, Ameriška vojna za neodvisnost, Čezatlantska trgovina s sužnji, Življenje sužnjev, Odprava suženjstva. Tretje poglavje govori o francoski revoluciji (Stari režim, Usmrtitve in teror, Vzpon Napoleona, Britanski odgovor, Padec Napoleona). Četrto poglavje se posveča industrijski revoluciji (Parni stroj, Bombažni tekstil, Železo in premog, Prevoz, Čas železnic). Peto poglavje izpostavi obdobje reform (Urbanizacija, Življenje v tovarnah, Družbena refoma, Politična reforma, Zakon in red). Zadnje šesto poglavje pa se posveča Viktorijanskemu imperiju (Kraljica Viktorija, Upor Indijcev, Irska in britanska politika, Boj za Afriko, Vladanje imperija). Vsaka učna enota je predstavljena na dve straneh in se začne z uvodom, ki na kratko pojasni glavno vsebino. Sledi učna vsebina, ki je razdeljena po vsebinskih poudarkih z izbranim slikovnim gradivom, ki ilustrirajo učno vsebino Modern Britain PREDSTAVLJAMO 93 (pod slikami je podnaslov ali kratka navedba vsebine slike) in s poudarjenimi besedami (imena, dogodki, letnice idr.). Posebna rubrika so Podatki, ki dodatno pojasnijo eno osebo, dogodek ali pojav, ki se nanaša na učno vsebino. Na koncu vsake učne enote pa je rubrika Preveri svoje razumevanje, ki vključje po pet vprašanj, ki se začenjajo z vprašalnicami kako ali zakaj. Ugotovimo lahko, da je zasnova elementov učbenika klasična. Zasnova vsake učne enote je popolnoma enaka ter vključuje tako štiri osnovne elemente: učbeniško besedilo, slikovno gradivo, dodatno rubriko s podatki in rubriko s ponovitvenimi vprašanji, kar ustreza glavnemu namenu učbenika, da učence seznani z glavnimi dogodki v britanski zgodovini, kar je osnova za njihovo nadaljnje učenje zgodovine. Pozitivna stran učbenika je velika izraba posameznih strani za učno vsebino, ki je predstavljena le na 80 straneh. Učbenik nima praznih delov ali uvodnih strani v posamezno poglavje. Uredniki pa so poskrbeli tudi za dodatno preverjanje točnosti informacij oz. podatkov v učbeniku. Spletna stran založbe, kjer so na voljo še drugi učni viri, je: www.collins.co.uk/connect. Dr. Danijela Trškan rosemary rees, dan nuttall, DARRYL TOMLIN, ExPLORING HIsTORY: CAVALIER, COLONIEs AND COAL. London: Pearson, 2018, 203 strani. ©Peor«ifi Exploring History (Raziskovanje zgodovine) je serija učbenikov za osnovnošolce (Year 7-Year 9, starost 11-14 let) in vključuje tri učbenike. Prvi učbenik je Exploring History: Monarch, Monks and Migrants (Raziskovanje zgodovine: Vladarji, menihi in migranti). Drugi učbenik je Exploring History: Cavalier, Colonies and Coal, ki bi ga lahko prevedli v Raziskovanje zgodovine: Podpornik kralja, kolonije in premog. Tretji učbenik v tej seriji pa je Exploring History: Trenches, Treaties and Terror (Raziskovanje zgodovine: Jarki, pogodbe in teror). Učbenik Exploring History: Cavalier, Colonies and Coal, ki ga predstavljamo v nadaljevanju, ima glavni namen pripraviti učence, stare od 11 do 14 let (Key Stage 3), na učenje zgodovine na GCSE-nivoju (14-16 let) z vključitvijo znanja, razumevanja konceptov in pisnih spretnosti. Zato vključuje številne strukturirane aktivnosti in vprašanja, ki so prisotna na GCSE-nivoju in izpitu ter sledijo po Pe-arsonovi stopnji napredovanja oz. lestvici, ki predstavlja model težavnosti nalog in napredovanja na mednarodnih srednješolskih izpitih Edexcel GCSE. Učbenik ima pet poglavij: Izziv Katoliške cerkve, Angleška državljanska vojna, Spreminjanje idej: 1660-1789, Trgovina s sužnji, Britanski imperij, Industrijska revolucija. Poglavje vključuje od dve do štiri teme. Posebnost naslovov tem je, da so v obliki vprašanj in da imajo dvakrat posebno enoto na dveh straneh z naslovom Kaj si se naučil, kjer učenci vadijo z različnimi nalogami razumevanje zgodovinskih konceptov (kronologija, sprememba, vzročnost, interpretacije, dokazovanje, analitično pisanje ipd.). Npr. šesto poglavje, ki ima naslov Industrijska revolucija, ima tri teme: Kaj je bila industrijska revolucija?, Ali bi preživel in- Zgodovina v šoli 2, 2019