316 ZDRAV VESTN 2003; 72 ške komisije I. stopnje podali 9835 mnenj, od tega je bilo naj- več mnenj podanih v zvezi z začasno nezmožnostjo za delo nad 30 dni, in sicer 6234. Ker je do 1. januarja zakon določal, da je zoper podano mnenje zdravniške komisije II. stopnje moč vložiti zahtevo za izdajo odločbe na posebno enoto na sedežu Zavoda, je tako Direkcija v letu 2002 prejela 1853 za- htev za izdajo odločb, od tega največ, to je 1154 v zvezi z ugo- tavljanjem začasne nezmožnosti za delo nad 30 dni. Zavarovane osebe in delodajalci se lahko pritožijo na Zavod tudi v primeru, ko niso zadovoljni z delom delavcev Zavoda in izvajalcev zdravstvenih storitev. Takih pritožb je bilo v letu 2002 vloženih 170. Po analizi se je večina teh pritožb nanašala na delo izvedenskih organov Zavoda, to je zdravniških komi- sij I. in II. stopnje, kar je glede na naravo dela teh organov, ki odločajo o posameznih pravicah iz zdravstvenega zavarova- nja, tudi razumljivo. Drugi večji sklop pritožb pa se je nanašal predvsem na uvajanje zakonske spremembe v zvezi z zadrža- njem pravic iz obveznega zdravstvenega zavarovanja določe- nim kategorijam zavarovancev in po njih zavarovanih družin- skih članov za čas, ko nimajo plačanih prispevkov iz obvezne- ga zdravstvenega zavarovanja. Prav tako je bil vzrok pritož- bam zakonska sprememba, ki je za obdobje 6 mesecev ukini- la pravico do pogrebnine in posmrtnine in jo nato ponovno uvedla v sistem na način, da le-te ni bilo moč uveljavljati retro- gradno. Nekaj pritožb se je nanašalo tudi na delo izvajalcev, in sicer predvsem na dolge čakalne dobe, način naročanja, ka- kor tudi na način izstavljanja posameznih listin, potrebnih za uveljavljanje pravic iz obveznega zdravstvenega zavarovanja. V primerih pritožb Zavod preveri navedbe in v primeru ugo- tovljenih kršitev ukrepa v obliki izvedbe nadzora. Pri tem pa je potrebno opozoriti, da v večini primerov prihaja do nerazu- mevanja oz. nepoznavanja določene ureditve, zato v teh pri- merih Zavod posreduje zavarovani osebi, zavarovancu ali de- lodajalcu ustrezne pisne obrazložitve, v nekaterih primerih pa jih preusmeri tudi na druge pristojne organe. Brane Mežnar, predsednik razsodišča Zdravniške zbornice Slovenije, je predstavil postopke tega organa in izkušnje v pre- teklih letih. REŠEVANJE PRITOŽB BOLNIKOV V ZDRAVNIŠKI ZBORNICI SLOVENIJE Brane Mežnar Zdravniška zbornica Slovenije (ZZS) je na osnovi zakonskih pooblastil med drugim prevzela tudi del odgovornosti pre- verjanja strokovnega dela zdravnikov in njihovega etičnega in deontološkega ravnanja in obnašanja pri opravljanju svoje- ga poklica. Slovenski zdravniki, stanovsko povezani v ZZS, smo sami postavili zahtevne standarde in merila, s katerimi presojamo domnevne kršitve in pritožbe, ki so na posame- znih področjih zahtevnejši in strožji od primerljivih (zdravni- ški kodeks, pravilniki zbornice) in od ZKP. Imamo učinkovit in pregleden sistem pritožbenih poti, s katerim omogočamo praktično vsakomur, pravni in fizični osebi, da se lahko na ZZS pritoži, zahteva pojasnilo ali celo neposredno prijavi zdrav- nika, ki je domnevno nestrokovno ravnal ali kršil moralno- etična načela zdravniškega poklica. Izhajamo iz dveh temelj- nih načel: – zaščita pravic in interesov bolnika (zavarovanca in uporab- nika zdravstvenih storitev); – zaščita zdravnika kot izvajalca zdravniških storitev, kadar je pritožba ali prijava neutemeljena. Potrebno pa je poudariti, da ZZS presoja izključno ravnanje in delo posameznega zdravnika, ki mu sicer podeljuje licenco za opravljanje zdravniškega dela, ne pa dela drugih zdravstve- nih delavcev ali posledic slabe organizacije dela zavodov, ob- jektivne odgovornosti vodstev, odgovornih in vodilnih delav- cev zdravnikov, če le-ti pri domnevni kršitvi ne opravljajo zdravniškega dela. Naj omenim, da ZZS v okviru pritožbenih poti ne daje ali posreduje izvedenskih mnenj na zahtevo pri- tožnika, prav tako ne presoja pritožb na izvedenska mnenja zdravnikov izvedencev, ki jih ni predlagala ali pooblastila zbor- nica. Pritožbe obravnavajo štirje zbornični organi, vsak v skladu s pooblastili, ki jih predvideva Statut ZZS, ustrezen pravilnik ali drugi predpisi in navodila. Odbor za strokovnomedicinska vprašanja (OSM) presoja in obravnava pritožbe zoper domnev- no nestrokovno ravnanje zdravnika, Odbor za pravnoetična vprašanja (OPE) obravnava pritožbe pri domnevnih kršitvah zdravniškega kodeksa (ravnanje zdravnika v odnosu zdrav- nik–bolnik, zdravnik–zdravnik, zdravnik–družba oz. država ter drugih občutljivih razmerjih zdravnika pri opravljanju po- klica). Tožilec ZZS je samostojen organ, ki na podlagi prijave vloži obtožnico, predlaga pripravljalni postopek ali odstopi od nadaljevanja postopka s pisnim sklepom. Razsodišče ZZS je prav tako neodvisen in samostojen organ, ki na prvi in dru- gi stopnji na osnovi obtožnice odloča o kršitvah in izreka ustre- zne ukrepe, kot najstrožje začasni in trajni odvzem licence za opravljanje zdravniškega dela. Pritožba ali prijava mora biti pisna, s kratkim opisom dogodka. Poda jo lahko vsaka pravna ali fizična oseba. Prijavitelj mora biti znan, ker praviloma ano- nimnih prijav ne obravnavamo, po presoji jih glede na vse- bino le preverimo. Vsako pritožbo ali prijavo protokoliramo, strokovna služba jo z vednostjo predsednikov omenjenih šti- rih organov usmeri, kamor po vsebini spada. Odbora (OSM in OPE) pisno obvestita pritožnika. V primeru utemeljene pri- tožbe predlagata tožilcu nadaljevanje postopka pred razsodi- ščem, lahko pa predlagata odvzem licence IO ZZS. Razsodi- šče izreka disciplinske ali varstvene ukrepe, kot jih predpisuje Pravilnik o delu Razsodišča, možna je tudi poravnava, če so zato izpolnjeni predpisani pogoji. ZZS je bila ustanovljena pred dobrimi desetimi leti. V prvi po- lovici delovanja, med letoma 1992 in 1998, smo na področju prijav in pritožb opazovali vsako leto naraščanje števila. Ana- liza je pokazala, da je bila le tretjina prijav ustreznih in smo v takih primerih zahtevali presojanje zdravnikovega ravnanja, kar tretjina se je pritoževala zaradi nezdravnikov (drugo me- dicinsko osebje, administracija, vodilne in odgovorne osebe). Tudi zadnja tretjina ni bila v pristojnosti ZZS, ker so bile pri- tožbe zaradi nezadovoljstva ali nestrinjanja pri uveljavljanju pravic iz zdravstvenega zavarovanja (pristojnost ZZZS) ali s področja pokojninsko-invalidskega zavarovanja (pristojnost SPIZ), dela invalidskih komisij in izvedenskih mnenj. V zbor- nici smo temu problemu posvetili precej naporov in s selekci- jo pritožb in prijav, spremembami pravilnikov, reorganizaci- jo strokovnih služb, pojasnjevanjem in obveščanjem javnosti in medijev dosegli, da se je v zadnjih letih (1998–2003) stanje umirjalo in se število prijav in pritožb že nekaj let ne spremi- nja bistveno. OSM obravnava letno približno sto primerov različnih pritožb in prijav (leta 2002 – 105 primerov), 85% je bilo strokovne narave, 15% druge vsebine. OPE letno obravnava približno sedemdeset primerov (leta 2002 – 71 pritožb), od tega je bilo 59 primerov komunikacijske narave na ravni zdravnik–bol- nik, ostalo so bili konflikti in nesporazumi med kolegi. Razso- dišče se ukvarja letno z 10 do 12 primeri prijav, po preverjanju med pripravljalnim postopkom (zbiranje medicinske doku- mentacije, zaslišanjem prič in domnevnega kršitelja, po po- trebi tudi izvedencev) opravi na podlagi obtožnice tožilca tri do pet primerov kršitev na obravnavi, ki se končajo z izrekom ukrepa ali oprostitvijo. Menim, da je način uveljavljanja pritožbenih poti v ZZS raz- meroma enostaven, učinkovit in hiter način preverjanja ute- meljenosti pritožb in prijav v zvezi z delom zdravnika, ki za- okrožuje in dopolnjuje obstoječe možnosti pritožb: zdravstve- 317 ni zavodi in zasebniki koncesionarji, ZZZS, SPIZ, ministrstvo, pristojno za zdravstvo, tržni inšpektorat, sodišča, varuh člove- kovih pravic. Z vsemi naštetimi zdravniška zbornica sodeluje v posameznih primerih. Dosedanje delo na tem področju, šte- vilo, vrsta, razlogi in vsebina prijav ter obravnavanih prime- rov dokazujejo, da zdravniška zbornica pomembno prispeva k občutljivemu področju zagotavljanja človekovih pravic pri zdravljenju, hkrati je to tudi oblika preverjanja dela zdravni- kov kot najpomembnejših in hkrati najodgovornejših nosil- cev diagnosticiranja, zdravljenja in rehabilitacije bolnikov. Med vabljenimi razpravljalci je Vladislav Pegan, predsednik Odbora za medicinskoetična vprašanja pri Zdravniški zborni- ci Slovenije, prikazal izkušnje s pritoževanjem v okviru tega odbora. Njegov zgoščeni kritični prispevek je sprožil največ zanimanja v kasnejši razpravi in odmevih v javnosti. VZROKI PRITOŽB NAD DELOM ZDRAVNIKOV Vladislav Pegan Odbor za strokovno-medicinska vprašanja pri Zdravniški zbor- nici Slovenije obravnava pritožbe, ki se nanašajo na strokov- no delo zdravnikov. Pobudniki so največkrat bolniki sami, ne- redko pa se pritožijo starši bolnih otrok ali svojci bolnikov. Število pritožb se v zadnjih letih zmerno povečuje, povprečno smo v preteklem letu prejeli do deset pritožb mesečno.Vsebi- na pritožb je zelo raznovrstna, tako da je vsako vlogo potreb- no obravnavati povsem individualno. Zbiranje dodatnih in- formacij in dodatne medicinske dokumentacije je zamudno delo, pri katerem je vključenih več strokovnjakov, od katerih želimo pridobiti neodvisna mnenja. Ker so pritožbe večino- ma izpod peresa medicinsko neizobraženih ali pomanjkljivo izobraženih pritožiteljev, skušamo zelo pogosto pridobiti tu- di mnenje zdravnika, na katerega je pritožba. Še pogosteje prosimo vodstvo zdravstvenega zavoda, da opravi interni nad- zor v zvezi s spornim dogodkom in da izdela zapisnik z mne- njem, ki ga oblikujejo strokovnjaki iz iste ustanove, v kateri dela obtoženi zdravnik. Kadar tudi po takšni poti ne pridemo do zadovoljivih zaključkov, imamo možnost vključiti nadzor- ne zdravnike iz drugih zdravstvenih ustanov, ki opravijo izre- dni nadzor ali v skrajnem primeru ekspertni nadzor, ki vsebu- je elemente izvedenskega dela z mnenjem, ki pa je namenje- no le reševanju spornega primera na Zdravniški zbornici Slo- venije, ne pa kot dokazno gradivo v morebitnem postopku pred rednim sodiščem. K sreči vse pritožbe niso utemeljene. Naloga Odbora za stro- kovno-medicinska vprašanja Zdravniške zbornice pa je v pri- merih, ko se pritožbe izkažejo kot utemeljene, da z izrečenimi ali predlaganimi ukrepi proti obtoženemu zdravniku zaščiti dobro ime zdravništva in da prepreči ponovitev zdravnikovih napačnih postopkov. Pritožniki so deležni moralnega zadošče- nja, po možnosti pa tudi pomagamo pri reševanju nastalih medicinskih problemov s ciljem, da skušamo odpraviti škodo za zdravje, ki je nastala zaradi neprimernih postopkov zdrav- ljenja. Kot sem že omenil, so pritožbe vsebinsko zelo različne in jih je zaradi tega skoraj nemogoče razvrstiti v zaokrožene kate- gorije. Pritožbe so včasih napisane zelo preprosto in neuko, drugič pa so lahko tudi podprte z medicinskimi dejstvi, ki jim ni mogoče oporekati. Na vrhu lestvice, če kot merilo upošte- vamo konstruktivnost in dobronamernost, so pritožbe, v ka- terih pobudniki eksplicitno poudarijo, da je namen pritožbe v tem, da bi zavarovali druge bolnike pred negativnimi izkuš- njami. Ne terjajo nobenega zadoščenja, pričakujejo pa, da bo- mo primer pošteno raziskali in po potrebi tudi ukrepali. V poizkusu analize pritožb zoper delo zdravnikov navajam najpogostejše vzroke, ki botrujejo pritožbam. Motena komunikacija V veliki večini pritožb najdemo pripombe pobudnikov o ne- primernem odnosu zdravnika do bolnika ali njegovih svoj- cev. Očitki navajajo arogantno obnašanje zdravnika, vzviše- nost in nepripravljenost za pogovor. Bolniki in njihovi svojci so v svoji bolezenski stiski izredno občutljivi in pričakujejo z zdravnikom pristen odnos, ki ustvari vzdušje zaupanja. Iz last- nih izkušenj vemo, da nekateri, sicer odlični zdravniki, pre- prosto ne zmorejo ustvariti primernega odnosa z bolnikom in njegovimi svojci. Ob nastopu zapletov, ki so v medicini žal vedno možni, nastane konfliktna situacija, ki bi se ji z veliko verjetnostjo lahko izognili, če bi bil od vsega začetka ustvarjen pristen človeški odnos in vzdušje zaupanja. Podobne komu- nikacijske napake predstavljajo neprimerne opazke in pripom- be zdravnikov, ki žalijo dostojanstvo bolnikov. Morda so celo upravičene, a izrečene na neprimeren način povzročijo ne- popravljivo škodo za bodoče odnose med bolnikom in zdrav- nikom. Osnovna pravila psihologije zdravnikom ne bi smela biti tuja in njihova uporaba bi morala biti osnova za vse ostale postopke zdravljenja. Ne govorimo o prilizovanju bolnikom in njihovim svojcem, poudarjamo le, kako pomemben je ko- rekten odnos, ki upošteva njihovo psihično ranljivost v stiski fizične bolezni. Zapleti Med zdravljenjem vsake bolezni lahko pride do zapletov. Sta- tistike nam dokaj natančno napovedujejo pogostost zapletov pri posameznih vrstah zdravljenja. Preseganje statistično spre- jemljivega odstotka ali delca odstotka že napoveduje, da pro- ces zdravljenja ni dovolj kakovosten. Bolniku pa navedba od- stotka možnega zapleta ne pove prav veliko. Optimistično upa, da bo v veliko večji skupini, ki zapleta ne doživi. Če pa ima smolo, se s podatkom, da so med zdravljenjem, ki ga je bil deležen, pričakovani zapleti le npr. pri enem odstotku bolni- kov, ne more sprijazniti. Njegov zaplet zanj pomeni 100 od- stotkov in niti odstotka manj. Kako naj mu razložimo, da se zapletom v celoti ni možno izogniti? Ne glede na dejstvo, da je zdravnik ravnal po pravilih dobre klinične prakse in da je upo- števal doktrinarna pravila stroke, je bolniku težko razložiti raz- loge za zaplet, ki niso v nepravilnem zdravnikovem ravnanju. Bolj kot je bil odnos med zdravnikom in bolnikom pristen in človeški, lažje bo nesrečnega bolnika pomiriti in prepričati, da je prišlo do zapleta kljub povsem pravilnemu načinu zdrav- ljenja. Pojasnilna dolžnost Bolniki naj bi pred začetkom zdravljenja dobili izčrpne infor- macije o poteku zdravljenja in možnih zapletih. Seveda mora ta pojasnila nuditi zdravnik, najbolje t. i. »lečeči« zdravnik, pred kirurškimi posegi naj bi to bil operater. Dosledno izvedena pojasnilna dolžnost je v razvitem svetu obvezna in se bolj ali manj uveljavlja tudi v Sloveniji.Vprašanja se pojavljajo v zvezi z obsegom in vsebino pojasnilne dolžnosti. Ali je nujno bolni- ku omenjati tudi zaplete, ki so izredno redki, predvsem če so take narave, da resno ogrožajo zdravje ali celo življenje bolni- ka. V relevantni literaturi najdemo priporočila, da zapletov, katerih pogostost je manjša od enega odstotka, bolniku ne omenjamo. Težko bi takemu mnenju povsem pritrdili, res pa je tudi, da bi naštevanje vseh bolj teoretičnih kot praktično pričakovanih zapletov bolnika preveč obremenilo in morda celo odvrnilo od nujnega zdravljenja. Gre za zelo občutljivo področje, ki ga mora na maksimalno zadovoljiv način rešiti zdravnik, ki opravlja pojasnilno dolžnost. Obseg in vsebina pojasnil naj se ravna tudi po želji bolnika, ki se zanima za po- DELO SZD