112 S KNJIŽNIH POLIC Magda stražišar: Priročnik a nimirajmo! Magda Stražišar priročnik Animirajmo! Konec marca 2016 je pri založbi Zavoda RS za šolstvo izšel e-pri- ročnik Animirajmo! Animirani film v vrtcu in šoli. Avtorji, doma- či filmski strokovnjaki in filmski ustvarjalci, so priročnik zasnovali tudi na pobudo peda- gogov, ki so opozarjali na nujno potrebno izobraževanje za samostojno delovanje na področju animira- nega filma. Animirani film se namreč vse pogosteje uporablja ne le kot umetniški izdelek, ampak tudi kot didaktični pripomoček. Zato je priročnik, ki prinaša smernice za usposobitev posameznika za samostojno ukvarjanje s filmom, name- njen predvsem strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju – vzgojiteljem, učiteljem, profesorjem, mentorjem, izvajalcem obšolskih in zunajšolskih dejavnosti – pa tudi izvajalcem neformalnih izobraževanj in delavnic animira- nega filma. Priročnik seznanja strokovne delavce najprej z animiranim filmom kot umetniško zvrstjo. Bralec sledi razvoju animiranega filma na Slovenskem, spozna osnove filmske govorice in njene zakonitosti ter posamezne značilnosti animiranega filma. Avtorji bralcem predsta- vijo, kako v predšolskem in osnovnošolskem programu različne tehnike animiranega filma pokrivajo likovna področja, zaradi izjemne razlagalne vrednosti pa lahko animirani film univerzalno pojasnjuje tudi zahtevnejše kon- cepte in vsebine na najrazličnejših področjih ter medpredmetno povezuje. Animirani film je primeren tudi za obravnavo v srednji šoli, na primer pri sociologiji, filozofiji, psihologiji itn. Dijaki lahko pri ustvarjanju animiranega filma povezujejo različna predmetna področja – od pisanja scenarija (slovenščina) do zasnove likov in ozadja (likovna umetnost), realizacije (likovna umetnost in računalništvo) in zvoč- nega opremljanja (glasba), pri tem pa razvijajo timsko delo. Učitelj lahko animirani film kot didaktični pripomoček uporabi pri določenih vsebinah svojega predmeta, lahko pa izkoristi možnost medpredmetnega povezo- vanja in sodeluje s kolegi drugih predmetov. Ena od možnosti obravnave je tudi vključitev filma v dan dejavnosti v osnovni šoli (kultur- ni, naravoslovni, tehniški), v srednji šoli je obravnavo filma mogo- če vključiti v projektne dneve v sklopu obveznih izbir- nih vsebin ali pa v obliki krožka. Animirani film je torej uporaben didaktični pri- pomoček pri vseh šolskih Brezplačna publikacija v elektronski obliki je objavljena v Digitalni bralnici Zavoda RS za šolstvo. Dostopno na http:/ /www.zrss.si/zalozba/digitalna-bralnica/podrobno?publikacija=127. 113 Šolska knjižnica, l jubljana, 25 (2016), 1/2, 112-113 predmetih in izven- šolskih dejavnostih, saj lahko posamezne segmente animira- nega filma (npr. tematiko, obli- ko, izrazna sredstva) učitelji obravnavajo pri različnih predmetih. Animirani filmi v osnovni šoli pa so lahko tudi samo del učne ure slovenščine ali tujega jezika, zgodovine, geografije, naravoslovja, predmetov, povezanih s posameznikom in družbo itn. Številni animirani filmi so nastali na podlagi literarnih predlog in lahko spodbu- dijo pogovore, v katerih učenci oziroma dijaki primerjajo medije. Delavnice animiranega filma pa so zaradi svoje priljubljenosti in hkrati zaradi potenciala ustvarjalnosti zelo primerne za posebno ponudbo za nadarjene učence, ki jo običajno pripravljajo svetovalni delavci. Delavnice, predstavljene v priročniku, vklju- čujejo različne pedagoške pristope, na primer praktično delo, problemski pristop, študijo primerov, zasnovo zgodbe, pripravo zgodbori- sa, ustvarjanje posameznih filmskih elementov (ozadje, liki, montaža …). Predstavljene so različne tehnike, pri vsaki delavnici je za lažje načrtovanje dela naveden čas izvedbe. Delavnice utrjujejo znanja, ki so jih učenci in dijaki pridobili na drugih področjih ali pri po- sameznih predmetih, poljubno jih povežemo tudi z drugimi predmeti in področji (krosku- rikularno oziroma medpredmetno povezova- nje). Označene so s težavnostnimi stopnjami, tako da jih lahko izvaja tudi pedagog, ki je pri animiranem filmu še začetnik, ter s starostno stopnjo otrok. V posebnem poglavju so izpo- stavljene še smernice za pogovor ob izbranih animiranih filmih. Avtorji so si prizadevali vzpostaviti tudi stro- kovno izrazoslovje in tako so mnogim izrazom premišljeno poiskali slovenske ustreznice. Pri- ročniku je na koncu dodan slovarček z jedrna- timi opisi ključnega filmskega izrazoslovja. Pedagogi oziroma mentorji bodo v priročniku našli še spletna mesta, na katerih so dostopna reprezentativna dela slovenskih organizacij in javnih zavodov, ki se ukvarjajo z animi- ranim filmom, organizacijo delavnic ipd., ter predstavitve organizacij, ki izvajajo filmsko- vzgojne programe na področju ani- miranega filma, in festivalov, na katerih animirane filme pred- vajajo.