UČITELJSKI LIST GLASILO ..ZVEZE SLOVANSKIH UČITELJSKIH DRUŠTEV V TRSTU“. Izhaja 1., 10. in 20. vsakega meseca. — Slovenski rokopisi naj se pošiljajo na uredništvo v Sežani na Krasu, hrvalski na naslov: Vinko Šepič, nadučitelj u Buzetu. — izdaja .Zveza slovanskih učiteljskih društev v Trstu", za uredništvo odgovoren Silvester Pertot. — List je za člane Izdajateljice brezplačen, naročnina za nečlane L 24,— Upravništvo v Trstu (3) ulica Molin grande 16, 1. n. — Tekoči poštni račun. — Tiska Tiskarna Edinost v Trstu. Št. 16. V Trstu, dne 1. junija 1923. Leto IV. ŠOLSKA PREUREDBA Gentilejeva šolska reforma, ki smo jo že pred meseci pričakovali potom zakona - dekreta, še danes ni izvedena. Vemo o njej nekoliko podrobnosti, vendar je še vse v povojih, dasi ima vlada polno moč in nastopa v nekaterih vprašanjih brez oklevanja in z rezko odločnostjo. Kakor so poročali listi, misli naučno minister-stvo razširiti obveznost 1 judskošolskega pouka s treh na pet let. V starih pokrajinah Italije bi s tem pridobile šole na deželi 2 leti, bi pa izgubila mesta 1 leto šolske obveznosti, ker imajo doslej šestletni obvezni vsakdanji pouk. V novih pokrajinah bi odpadlo pri nas eno leto šolske obveznosti, na Tirolskem pa celo tri, ker je mladina po ex-avstrijskem šolskem zakonu šolodolžna do 14. starostnega leta brez olajšav. Gentilejeva reforma pomenja za stare pokrajine države vsekakor korak naprej, ker imajo mesta, ki z reformo ljudske (ali osnovne) šole izgube, še druge šole za svojo mj^dino. Posebno bi pridobila južna Italija, ki je v šolskem pogledu posebno zanemarjena in kjer ni jhogoče analfa-betstvu v okom drugim potom kjkor z izboljšanjem ljudske šole. Baje je to tudi namen reforme: dati jugu, česar ni bil do danes deležen, a to tako, da nosi stroške sever, ki se je doslej razvijal pod ugodnejimi gospodarskimi in kulturnimi pogoji itn kjer prebiva večina ljudi po mestih. Za nove pokrajine je pa šolska preuredba z ozirom na znižano šolodolžnosl absolutno nazadovanje. Kakšne ugodnosti ali neugodnosti bo imela nova osnovna šola, ne moremo doslej preiskati, ker javnosti še niso dali potrebnih podatkov.' Zanimala bi nas posebno nova uprava šolstva, ker bo gotovo znatno preurejena, zanimalo bi nas pravno stanje učiteljstva, zanimali bi nas učni načrti reformirane šole, toda vse to so nam do danes — neznane količine in ne moremo o njih pisati. Omenjali smo že, da se precej misli na decentralizacijo šolstva, vendar ni nikjer še najti konkretne oblike, da bi si jo ogledali. I udi smo čuli, da bo duh reformirane šole drugi, ker je oče reforme, ekscelenca Gentile mož duha, toda vse to nam je še vedno — terra incognita. Zato pa se toliko poudarja, da ima reformator, vzlic časom polnomočnosti, pri svojem prizadevanju dovolj ovir na vseh straneh in posebno med intelektualci, ki tvorijo zelo močno in vplivno plast meščanstva. To da se je pokazalo tudi pri vprašanju preuredbe višjih šol, ki jih ima država preveč po raznih malih mestih in ki prav vsled tega ne odgovarjajo potrebam in zahtevam časa, a so na drugi strani radi krajevnih in osebnih koristi več ali manj nedotakljive. Bodi tako ali drugače, učiteljstvu ni vseeno, kaj se s šolo godi. Če bi tudi ne bili prizadeti, če bi torej šolsko vprašanje ne rezalo — da govorimo odkrito — globoko v naše interese in če ne bi oblast sama prej ali slej zahtevala od nas, da natančno poznamo organizacijo nove šole, je zadeva taka, da jo mora izobraženec poznati, neglede na svoj poklic, že kot državljan, ako se pod to besedo ne razume čreda ljudi brez vsakršnega notranjega življenja in brez duševnega zanimanja, brez razumevanja za vse, kar je državnih ustanov okrog nas. Ne moremo se torej spoprijazniti z mislijo, zakaj bi ne mogli, zakaj bi ne smeli govoriti o šolski reformi, ko je vendar javna, splošna zadeva, in ne moremo U’ ideti, kakšna škoda bi nastala za šolo, če se o njej razpravlja nepristransko in brez strasti, ko se je vendar še vsak težji družabni in državni problem izčistil uprav s pomočjo javnega mnenja, ki se prej ali slej in tudi preko ovir gotovo uveljavi v korist stvari same. Naše stališče je, da rase osnovna šola iz dejanskih potreb družbe, da ni umeten stvor, ampak nujna potreba tudi radi koristi države. To poslednje bi bilo odveč dokazovati, dasi se v sedanji dobi neredko čuje, kako je izobrazba odveč. Pogosto razlagajo tako prav tisti, ki bi na nikak način ne pretrpeli, če bi morali njih otroci ostati brez vsakršnega pouka. Na podlagi takega tolmačenja se danes ljudska šola ne neguje tako, kakor bi se morala vsled svoje važnosti, ampak se okrnjuje na najrazličnejše načine. Nikjer ni več sledu onim nazorom, ki so že pred pol stoletjem pospeševali to ustanovo; obzorje se je zožilo in utesnilo. Izvedba šolske reforme, ki smo jo že pred meseci pričakovali, je najboljši dokaz, da v dobi demokracije nasilno izkijučenjc javnega mnenja končno vendarle zgrešeno in zlo. Ako je reforma zakasnela radi ovir in borb v ozadju, potem je pač nesmiselno zabranjevati komurkoli, da pove svojo sodbo v takem važnem vprašanju. k-