Poštnina plafana v gotovini Posamezna številka 1 Din. Leto III. Izhaja vsakega 1. In 15. v mesecu. Letna naročnina 25 Din, za inozemstvo 40 Din. NA MEJAH Štev. 3. ček. račun št. 12.666 Telefon Jesenice 625 Uprava In uredništvo: Jeienlce.Krekovdom LIST ZA GOSPODARSTVO, PROSVETO IN KULTURO Jesenice. 1. februarja 1938 Blatenje duhovništva — satanovo delo Duhovnik je po svojem zvanju srednik med Bogom in človeštvom. Vsak, ki vrši poslanstvo Cerkve, je to, ne glede na njegove osebne last-nostLin osehnć zmožnosti. Neizbrisno je v njegovo dušo vtisnjen karakter maziljenca in božjega poslanca. Sveta, svetla, nadsvetna je njegova naloga. Kakor odsev večne Luči stoji ob prepadih teme in rešuje iz njihovih brezen srca, ki so v spoznanju izgubljene sreče žejna zahrepe-nela po duhovnem napoju. Z dobrotno roko vodi one, ki so v Luči ostali, v zarji duhovne mladosti srečen vrine v morje radosti. Še osivel, srebrnih las z ljudstvom in za ljudstvo moli vsak dan v pristopnih mašnih molitvah nezlagano: »In-troibo ad altare Dei, ad Deum, qui laetificat iu-ventutem meam. — Stopil bom k oltarju božjemu, k Bogu, ki razveseljuje mojo mladost.« To je duhovnik. Utrip božje luči in njen odsev. V njem se sklanja božja ljubezen najprej do duše, potem pa v usmiljenju tudi do telesa človeških otrok. Iz brega večnosti ga tako rekoč tira ta slednja na obrežje časnih borb. Jemlje mu mir, ubija mu zbranost, izsesava mu moč, črpa mu življenje, dokler kot borec za svetle ideale sredi dela ne omahne v naročje večnosti. Tako so delali Hren, Baraga, Slomšek, Krek, Jeglič, veliki učitelji in voditelji. Tako jih je nepoznanih svetu stalo tem prvim v pomoč stotine in stotine, ki v svojih delih niso iskali sebe, ampak svoj narod in njegovo pravo srečo. Neskončna je vrsta inteligence, ki bi s Pregljem lahko posvedočila, kje je našla razumevanje in ljubezen, brezmejna je številka ljudstva, kate- rega sinovi niso trkali zastonj na vrata farovžev in kaplanij. Še več, sami so se dajali in niso čakali trkanja, narodu, kakor se mati daje otrokom. Vse svoje znanje, svoje premoženje, svojo srčno kulturo so polagali na oltar naroda in njegove domovine. Nobena bolečina ni šla neopa-žena mimo njih in nobeno iskanje za zdravjem in polnostjo življenja v narodu ni bilo brez njihove pomoči. Kultura zemlje, napredek v obrti, trgovini, izrabljanje naravnih sil, gospodarske osamosvojitve, strokovno zedinjevanje, umska prosveta, telesna vzgoja, dobrodelne ustanove, neskončna vrsta vseh panog napredka nosi v sebi verno pečat najmarljivejšega propagatorja in delavca za vse dobro, pečat slovenskega katoliškega duhovnika. Kako grda je zato beseda častikraje temu stanu. Kako malo se sklada z zares slovenskim in še posebej katoliškim čustvovanjem. Priskutni so napadi nanj v tisku. Izpričevalo so strašno majhnega obzorja napadalcev ali pa dokument njihove zlobe in izprijenosti. Ni jim zato, da bi duhovnika oropali časti, ampak zato jim je^ da bi v človeških dušah štrli vsako vero v vzore, v ideale. Zrušiti te, pa se pravi zrušiti duhovno kraljestvo božje. To pa je satanovo delo. Tisti med nami, ki ga ob vsaki priliki vrše, naj prav presodijo svoje ravnanje in videli bodo, da je zločin. Zločin zoper stan, ki mu je narod dolžan hvaležnosti, zločin zoper narod, katerega svetlo pot laži svobodnih otrok tako ravnanje razdira. Slovenski fantje pred borbo K prvim slovanskim smučarsicim teicmam na naših tleh 11., 12. In 13. februarja Brez posebnega vpitja in kričeče reklame se vrše priprave za prve slovanske smučarske tekme zveze fantovskih odse'kov, ki se bodo vršile v dneh 11., 12. in 13. februarja v Črnem vrhu in v Planici. Vsi fantovski odseki so v mrzličnem priieakovainjn borb na belili strminah svoje domovine, kjer se bodo borili z brati Čehi v najlepši panogi telestne kulture, ki jo vzporedno z vzgojnimi diihoviniini vrednotami plemenitijo in vežejo v raven najkulturnejšili narodov. Po pravici smo na tako, moč in kulturno višino naroda poudarjajoče delo lahko ponosni in veseli tistih, ki v tako delo polagajo vse svoje moči v svesti si pravega iskrenega sinovstva. Če trdimo, Aljaž< v Krekovem do-mu na Svečnico ob treh popoldne, da tako tudi okoličanom nudi priliko, da si ogledajo to prelepo delo. »Junaške Blej-ке€, zgodovinsko igro v 4 dejanjih, pa uprizori na istem odru in isti dan ob 8 zvečer naš pridni in marljivi dekliški odsek. Čudno, tako blizu Bleda smo, toliko odrskih del so naši igralci odigrali, pa so to pot »Junaške Blejke« prvič na našem odru. Vabimo občinstvo k polnoštevil-ni udeležbi, da na ta način podpre stremljenja mladega delovnega rodu. Dekleta na okrožni seji Triglavskega dekliškega okrožja so sklenile, da bodo protestirale proti neuvaževanju sklepa občnega zbora Dekliške zveze, s katerim je bil odobren enoten kroj za vse dekliške odseke, in sicer res praktičen in lep. Če p a komu ni všeč poudarek križa v kroju, naj gre kar drugam. Dobro, dekleta! Namesto venca na grob ge. Ane Zvezdove je darovala gospa Kokalj iz Kranja za revne otroke Vinconcijevi konferenci na Jesenicah znesek 100 din. Bog ji plačaj! Podpore za razna društva je razdelila občinska uprava iz svojega proračuna mnogo bolj pravično, kakor je to delala prejšnja uprava. Vsem seveda nikoli ni mogoče ustreči. Delno pa imajo prav tudi tisti, ki trdijo, da bi bilo prav: milo ipovračati za drago in da bi morali tisti, ki so prej odločali, pri delitvi dobiti toliko. Kolikor so dol)ili tisti, ki sedaj delijo. Polovična voznina je dovoljena za prve slovanske smučarske tekme, ki jih priredi /Л"Х) v Črnem vrhu in Planici 11. oziroma 13. februarja. »Aljaž« je na svojem rednem sestanku sklenil v seziji prirejati za svoje članstvo redne ma-skerske in govorniške it tečaje. Tečaji se vršijo vsak petek ob 8 zvečer v srednji garderobi Krekovega doma. »Društvo prijateljev Francije« je širilo neke letake, po katerih naj bi leti prevzeli pokroviteljske časti na francoskih tečajih čč. sester v Krekovem domu. Knako vest smo brali v kranjski »Soboti«. To je pa res velika naklonjenost, ki je |)u seveda čisto ne|)()trel)na. Nihče jih j:iih vajeni preiiaJšaiti iiz prilik, ika so bili ob najtežjih tekmovalnih naporih za naše barve lačni. To je najtežji dokaz idealizma, v katerem žrtvuje svoje mlade sile. Njih organizatorično naetro-jenje pa je naše drugo upanje, da so naši fantje krepko, prav po slovensko zagrabili. Da bo prireditev uspela, nam jamči tehnični odbor jeseniškega fantovskega odseka, ki je že izdelal organizacijski načrt v povsem novi obliki. V program je pritegnil tudi olimpijca Nov-šaka Albina, ki bo zaradi službe v vojski skakal izven konkurence. Kot zaključek te zimeko-sportne prireditve bo slavnostna akademija v Krekovem domu na Jesenicah, ki jo za odhodni pozdrav Čehom in vsem našim tekmovalcem priredi jeseniški fantovski odseik. Ta naj pokaže Čehom našo široko telesno-kulturno zrelost tudi v ostalih njenih smereh. Ob tej priliki bo slovesna podelitev pokalov vsem zmagovalcem. Prepričani smo, da bodo vse te prireditve pisane v knjigo naših uspehov, kateri naj upravičijo pravilno rast naše sloven sike katoliške mladine. v boljše čase Zdi se, kakor da je prišlo samo od sebe. Neznosna gospodarska kriza, ki je za nekaj let zajezila tok življenja, je začela v svetu ginevati. Zlasti pa je začela upadati v naši Jugoslaviji. Toda ne, ni prišlo samo od sebe. Treba je bilo mnogo in vsestransikega dela, da se je kolesje konjunkture zopet zavrtelo, da je dalo delavcu dela, delodajalcu pa gotovost ali vsaj up, da se mu ni treba bati za obstoj podjetja. Dasi zato prav dobro ne vemo, da je cilj našega samolastnega slovenskega narodnega življenja še daleč odmaknjen od sedanje stvarnosti, moramo vendar odkritosrčno priznati, da je sedanja naša vlada porinila voz državnega gospodarstva iz blata, v katerega so ga porinili prejšnji protiljudski režimi. Da, bili so gotovo momenti v odlokih in ravnanju prejšnjih režimov, ki so v paznem človeku utrjevali spoznanje, da vlastodržci, ki jih narod iii maral, hote narodno gospodarstvo tišče k tlom. Bogastvo naše zemlje in njenih naravnih zaikladov je ostalo neizrabljeno. Na zunaj smo ostali zaprti nasproti vsem trgom, na znotraj je v propast drvečo podjetnost tlačila do nesmiselnosti nezmožna finančna politika. Dinar je na borzi padal, mi pa smo sami sebi umetno vzdrževali njegovo fiktivno vrednost, ki je dejansko nikjer ni imel. Sram nas je bilo pred samim seboj priznati, da so ga tako zavozili, kakor so ga. Vsepovsod obdani od sovražnikov, na znotraj sami med seboj razprti, proti volji ogromne večine od majhnega odstotka tlačeni, smo bili deležni splošnega nezaupanja. Nezaupanje in z njim združena nesigurnost pa je za vsako narodno in državno gospodarstvo črv, ki ga v temeljih izpodjeda. Vrednote hite v bežnem diru kljub zakonskim prepovedim po sto in sto prepovedanih potih v druge bolj varne dežele. Z njimi pa se seli podjetnost in delo in dobiček. Doma smo tako ustvarjali vsak dan večje beraštvo. V takem razpoloženju so iz domačih demarnih zavodov začele bežati vloge. Vlada je bila otro- ško nezmožna ta nesmiselni naval vlagateljev na denarne zavode zaustaviti. V vseh drugih državah so slične pojave z modrimi ukrepi v kratkem odstranili in zaupanje vrnili, pri nas pa so se s tako važnim vprašanjem le igračkali. S ta'ko naivnostjo in s tako zanikrnostjo so odgovorni či-nitellji obravnavali to vprašanje, da mirno lahko rečemo, da zaslužijo, da bi prišli na zatožno klop. Ljudskih množic se je lotila zbeganost, narodni prihranki so bili razvrednoteni, vera in zaupanje je bilo omajano do skrajnosti. Nezmožnost odločujočih je ustvarila gospodarsko ruševino. Nikjer ni bilo videti upanja za kako izboljšanje. Vse je čakalo kakor v grozi splošnega poloma. Toda, ko je bila mera polna, je modrost varuha krone državno krmilo zadbrnilla, izročila ga je v roke drugim ljudem. Ob 12. uri so ti prišli in začeli delati z neverjetno vztrajnostjo in čutenjem za realno življenje. Problem za problemom je bil likvidiran, eden težji od drugega. Sprijaznenje na zunaj, pomir-jenje na znotraj, preokrenitev finančne politike, pospeševanje gospodarstva in ustvarjanje javnih del, razmah trgovine, konec samim poskusom, končna rešitev kmecikili dolgov iu še in še. Tako se je vrnila sigurnost in zaupanje. Z njo se vrača kapital. Razvrednoteni prihranki malega človeka dobivajo nazaj ()d časopisov je odvisna usoda države. Лко katoličani ne bodo tega zadosti u]X)števali, utegnejo j)ostuti juanjšina. Katoliški tisik je napram liberalnemu in marksističnemu v razmerju 1:4. Ker od štirih čitateljev na katoliški list prio. Joži bije srce, da se mora prijeti za vrata, sicer bi mu ušlo skozi grlo. Z zobmi je vgriznil v ustnice. Pa prideta po kratkem obe. Mati takoj mimo Jože v kuhinjo. »Dober večer, Jože,« je neprijetno Anici. »Bog daj, Anica! Kam pa si se sikrila?« »Ali naj prinesem Inč?« poizveduje mati iz. kuhinje. »Ne, mati, saj so vrata odprta. Jože, sedi!« Jože omahne na stol. Ona pa k stroju; tak» sta olja v prijetni poltemi. Jože vidi samo obris Aničinega obraza, njeni roki svetita iz polmraka kakor dvoje sivih gol ob jih perutnic. »Kaj boš povedal, Jože?« »Ali ti niso mati nič rekli?« »So. Da si zame vprašali!« »Pa ti, Anica. — Hočeš?« Anica molči. Jože ne vidi, da so vdke zakrile oči, da Anici ustnice trepetajo, da v njenih prsih že vro solze in silijo v grlo in oči, da niti tihe besede ne zmore njen jezik. »Aiiica^ ali me nimaš nič rada?« Povešene trepalnice se dvignejo, zobje stisnejo ustnice in v očeh zatrepeta ono neznano in zagonetno, kar blešči v Aničiiiih očeh vedno, kadar ve, kaj dela. »Imam!« Trdo gre iz ust, ali vendar mehko pade v Jo-ževo srce in upanje v njem zrase Na mejah«: Andrej Križman, Jesenice. — Za urednika v Ljubljani: Ignacij Zeleznik. — Za Zadružno tiskarno v Ljubljani: Maks Blejeo