Vseslovenski kmečki upor 1515: Zborovanje v Konjicah - delo z zgodovinskimi viri £ ncrifdjcn b.iurcn. tyrfouiTrrnnif fhrtfitfafoftr4a«p-sittn. Jn furg» n;tir1 tufnt5rn»(Jtnt fKunSfr vi n «jtf ni. If ilf iri rgci müii riy^fyrchKifn^JrJriAn^i ainviseftwlifichricbcn fnnes K*m ftur n un fcbu»:d*n.i eirfhep Jaifbcrp Irufbup Irufbnp tvega (ttnai W imlgnuu™ ralfrFKirctnMi rurjTcW'i(Tar(il^^ioii(}n'jr. D.TsitlgurtaafifttrrmntotClhitftrfi (prfiwcf auff fifnwifltn' RI Jehl iji ps5j!ir;rnrt Cht It^ft mit reit™ r nOintt n rtgrn trr S,rai f (u.i ntthupj. J. L nvgj jnwinJ it tHim« foUS nwnttn er in ü)l Stu ftmivwntScn. iDtt Ea nrni rat- garoffi rribt>Mf BmCilr fxr t Int fJirtfoi i &gm bo uilvun ftl^m fpil bn |1ji fidi trqn rettn mtr pütbroi jflt fT rdvrct cf tu tbut. Swrj piauia ¿1 ri Ttt-ft fiimiit 6 Kino tasu nirircrt nnf>«fptr;or "sie Pjtntn tbtifra Ixtfenn joup»! iu6;cf|jt! n tanctA net rfrmAi um Mi infrjm ngoi nnti«r ni »Au II htrusasUdv,^far-s^CJB^J ^"-'^avr-rnir:rce-r:pati mangfarf} fv - r.-_' i.:r |fai:.(fufhup.LLL r,; I pud-fun as}:' St n fi.'^Kn ist? fptl inl (".chirijdxn. :ft?.ihnp. L L^"'■jj**1 $öi*utKl feun^ Je 41185 ■ 1 i e! VPRAŠANJA - DELO V DVOJICAH: 1. Analizirajta zemljevid in ugotovita, katere slovenske dežele je zajel kmečki upor 1515. Sklepajta, zakaj upor imenujemo vseslovenski kmečki upor. Zapišita, v katerih slovenskih deželah oz. pokrajinah upora ni bilo. S pomočjo znanja iz pouka zgodovine sklepajta zakaj. Ob zemljevidu ugotovita, kje so bila največja uporniška žarišča. 2. Preberita vir 2 in ugotovita, za kakšno vrsto vira gre. Koliko točk - zahtev vsebuje vir in na kaj konkretno se te zahteve nanašajo? 3. Sestavita seznam konkretnih pritožb upornikov in sklepajta o vzrokih za upor. 4. Kje je bilo izvirno besedilo (vir 2) sestavljeno? Kdo je pisec (so pisci) izvirnega besedila? Na koga se pisec/pisci izvirnega besedila obrača/-jo? Zakaj se obračajo prav nanj? 5. Ocenita, ali je pisna pritožba upornikov pomenila legitimno obliko komunikacije v fevdalni družbi. Kakšna je bila ob tem reakcija vladarja? Pojasnita. 6. Kaj je razvidno iz sklepa (vir 2) glede odnosa upornikov do cesarja? 7. Iz vira 3 (nemška žolnirska pesem) natančno izpišita dve značilni puntarski gesli in razložita njun pomen. Kje hranijo letak (navedita kraj in institucijo), na katerem lahko preberemo ti dve puntarski gesli? Zakaj ima ta letak za Slovence poseben pomen? SKUPNE NALOGE - DISKUSIJA Vprašanja: 8. S pomočjo predhodnega znanja zgodovine o turških vpadih sklepajte o oborožitvi in organiziranosti upornih kmetov. 9. Ob zgornjih virih in drugi literaturi razložite, kakšne so bile posledice vseslovenskega kmečkega upora in kako je potekalo kaznovanje kmetov. Kakšne so bile kazni? Čemu je služila kazen? Ali bi lahko nekatere izmed kazni imenovali tudi drakonske kazni? Zakaj? 10. Razpravljajte, ali je vseslovenski kmečki upor pomenil izboljšanje položaja kmetov. Podajte argumente za in/ali proti. NALOGA ZA GLOBJE RAZUMEVANJE TEME - INDIVIDUALNO DELO Napiši zgodovinski esej - z argumenti potrdi ali ovrzi trditev, da je kmečki upor pomenil žalitev vladarja in boga v razslojeni fevdalni družbi. 2016 I Zgodovina v šoli 3-4 55