UČENEC PEŠEC Učno gradivo za spodbujanje varne mobilnosti otrok v I. triletju Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=301905920 ISBN 978-961-6025-29-4 (pdf) Založil in izdal: Javna agencija RS za varnost prometa, Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu Priprava gradiva: dr. Irena Janžekovič Žmauc Ilustracije in oblikovanje: David Krančan Recenzija gradiva: Marjeta Benčina, Nataša Cimerman, dr. Irena Hergan, Draga Košak, dr. Mateja Markl, dr. Marjeta Šarić, Alenka Tancoš, Dragana Trivundža - Tomanić Fotografije: Arhiv AVP, Aleš Fevžer, Marko Gašparovič, Boštjan Gunčar, dr. Irena Janžekovič Žmauc, Dreamstime, Pixabay, Photodune Lektoriranje: Maja Nemec Ljubljana, avgust 2019 Elektronska izdaja https://www.avp-rs.si/preventiva/prometna-vzgoja/ucno-gradivo-ucenec-pesec Drage učiteljice in učitelji, učenke in učenci, predšolski otroci in prvošolci so v prometu udeleženi v spremstvu odraslih, v drugem razredu pa se na pot že lahko podajo sami kot pešci ali vozači na avtobusu. Pomembno je, da poznajo prometna pravila in ustrezno vedenje v prometu. Vsebine s področja prometne varnosti so uporabne in dobrodošle. V sodelovanju s strokovnimi delavci na šolah smo ugotovili, da si v prvem triletju želijo vsebin, s katerimi bi lahko otrokom, ki se v tem obdobju znajdejo v vlogi pešca, vozača in sopotnika, ponudili dodatne naloge. Ker so otroci in pešci v Nacionalnem programu varnosti cestnega prometa opredeljeni kot ranljive skupine udeležencev prometa, jih želimo s tem učnim gradivom dodatno opolnomočiti, da bodo poznali prometna pravila in se bodo znali v prometu pravilno odločati. Naš namen je predvsem, da z otroki prehodite okolico šole, da bodo pridobili izkušnje, kako ustrezno ravnati v prometu. Učenci naj se učijo tudi ustreznega ravnanja ob slabem vremenu in v nepredvidljivih situacijah, da bodo imeli čim več izkušenj, na katere se bodo opirali, ko bodo na cesti sami. Tudi starše spodbudite, da z otroki v šolo pešačijo in kolesarijo in da so vzor obnašanja v prometu, saj jih bodo tako najbolje opremili za varno in samostojno udeležbo v prometu. Veliko varnih in nasmejanih sprehodov vam želi Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa Pojasnila za učiteljice in učitelje, učno gradivo je namenjeno spodbujanju varne mobilnosti učencev v prvem triletju. Učenci prvega triletja se že od predšolskega obdobja učijo pravil in ustreznega obnašanja v prometu, da bodo postali čim bolj samostojni udeleženci v prometu. Zaradi svojih razvojnih značilnosti bodo tej nalogi težko kos, zato je pomembno, da posvetimo prometni vzgoji posebno pozornost. Vsebine, naloge in vaje iz tega učnega gradiva vam lahko služijo kot pomoč pri pedagoškem delu v okviru rednega pouka ali podaljšanega bivanja, saj se večinoma nanašajo na učne cilje predmetov (spoznavanja okolja, matematike …) za prvo triletje. Gradivo vam bo v pomoč pri izvedbi učnih ur o prometni vzgoji, varni mobilnosti v prometu, dnevih dejavnosti, pri ponovitvi ali utrjevanju snovi, prometnih pravil ali ustreznega obnašanja v prometu. Učno gradivo je razdeljeno na vsebinska poglavja. Pri vsakem poglavju je najprej napoved vsebine, sledijo kratka pravila v prometu ali pomembne informacije, v nadaljevanju so naloge za učence in pred koncem poglavja nekaj predlogov za dodatne dejavnosti. Predlagamo, da pri vsakem poglavju učenci najprej usvojijo pravila, ki veljajo v prometu, nato pa se lotijo reševanja nalog. Rešitve nalog so zapisane na koncu učnega gradiva. Vključenega je precej slikovnega materiala, da si učenci vsebino lažje zapomnijo. Naloge pri učencih spodbujajo aktivno delo, ki vključuje kritični premislek in širše razmišljanje. Učitelji prvega triletja lahko za svojo skupino učencev naloge iz tega učnega gradiva kopirate ali natisnete v skladu z učnim ciljem, ki ga želite doseči. Fotokopije nalog so namenjene izključno uporabi v učnem procesu (v skladu s 50. členom ZASP, Ur. l. RS 16/07). Predlagamo, da učitelji učno gradivo dopolnite z razlagami in vsebinami iz knjižice Prvi koraki v svetu prometa (AVP) ali drugimi. Nalog ni treba uporabljati po vrstnem redu poglavij, saj so različno zahtevne in jih lahko prosto izbirate ter prilagajate po avtonomni presoji glede na sposobnosti vaših učencev in v skladu z zastavljenimi učnimi cilji. Prometno vzgojo je smiselno izvajati čimpogosteje v realnih prometnih situacijah skupaj z učenci, da jih bodo znali uporabiti, ko bo potrebno. Srečno v prometu! Sektor za preventivo in vzgojo v cestnem prometu 2 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa Kazalo učnih ciljev: UČNI CILJI ZA SPOZNAVANJE OKOLJA – 1. TRILETJE Poznajo pomen prometnih znakov na svoji poti v šolo. Stran: 49 Poznajo pravila varne hoje (skupinske, po pločniku, prečkanje ceste). Strani: 5, 11, 18, 22, 23, 25–29, 43–46, 49, 50, 53–59 Razumejo pomen vidnosti v prometu – rumena rutica, kresnička, ustavljanje vozila. Strani: 11, 30, 33–42, 57 Razumejo nevarnosti prometa v različnih vremenskih razmerah. Strani: 32–34 Opazujejo in spoznavajo prometne poti v okolici šole, varno pot v šolo. Strani: 18, 24, 43 UČNI CILJI ZA MATEMATIKO – 1. RAZRED Razvijajo prostorske in ravninske predstave, opredelijo položaj predmeta glede na sebe (levo, desno). Strani: 12–17, 46, 49 Štejejo in zapišejo števila do dvajset. Stran: 35 Razporejajo predmete, like glede na izbrano lastnost in oblikujejo množice, podmnožice. Strani: 16, 52 UČNI CILJI ZA SLOVENŠČINO – 1. TRILETJE Povzemajo temo in bistvene podatke neumetnostnega besedila Strani: 5–7, 19, 20, 22, 23, 33, 44–45, 48 Vrednotijo resničnost, razumljivost in uporabnost besedila ter utemeljujejo svoje mnenje. Strani: 10, 57, 58 Razvijajo predopismenjevalne zmožnosti: vidno razločevanje. Strani: 10, 12, 14–16, 19, 20, 39, 40, 48, 52, 55, 59 Razvijajo predopismenjevalne zmožnosti: orientacija na telesu, v prostoru. Strani: 12–17, 24, 28, 46, 59 Poimenujejo predmete v svoji okolici, na sliki. Strani: 6, 7, 19–21, 24, 31–32, 34, 39 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 3 UČNI CILJI ZA ŠPORTNO VZGOJO – 1. TRILETJE Zavestno nadzorujejo telo v različnih položajih in gibanjih v prometu. Stran: 43 Z gibanjem posnemajo predmete, vozila, prometne situacije. Strani: 17, 18, 28, 30, 43 Izvajajo različne gibalne igre v skladu s preprostimi pravili. Stran: 43 UČNI CILJI ZA GLASBENO UMETNOST – 1. TRILETJE Z zvoki posnemajo stvari, vozila, prometne situacije. Stran: 43 Navajajo se na pozorno poslušanje. Stran: 35 UČNI CILJI ZA NEOBVEZNI IZBIRNI PREDMET ANGLEŠČINA – 1. RAZRED Opazujejo in spoznavajo prometne poti v okolici šole. Strani: 5, 19, 24, 29, 43 Poznajo varno pot v šolo. Strani: 5, 18, 24 Simulirajo promet in prometne razmere na modelu okolice šole. Stran: 18 Uporabljajo temeljne pojme (zadaj, spredaj, levo, desno, zgoraj, spodaj) v zvezi s pokrajinskimi značilnostmi okolice šole. Strani: 18, 45 Pri snovanju nalog smo upoštevali učne cilje iz učnih načrtov, zato se lahko zgodi, da so nekatere naloge zelo podobne že obstoječim nalogam iz drugih delovnih zvezkov in učnega gradiva. 4 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 1 KDO JE PEŠEC V prvem poglavju Kdo je pešec najprej opredelimo, katere udeležence v prometu uvršča-mo med pešce. Besedo pešec pogosto uporabljamo, tudi za tiste, ki se vozijo s skirojem, kotalkami, rolko, vozičkom. Otroci so velikokrat pešci. Do sedmega leta potrebujejo spremstvo odraslega. Za pešce, ki uporabljajo skiro, rolko, kotalke itd., veljajo ista pravila in zakoni kot za pešce brez pripomočkov (ne pa pravila za kolesarje). Hitrejši pešci (s skirojem, rolkami, kotalkami …) morajo biti zaradi večjih hitrosti še posebno pozorni. Prvošolci si morajo rumeno rutko okoli vratu nadeti, ko želijo s starši na varno šolsko pot oditi. Tudi za drugošolce velja to zlato pravilo, da jih bo čim več udeležencev v prometu opazilo. Učenci, ki še niso dopolnili sedem let, gredo do šole v spremstvu polnoletnih oseb. V deževnih dneh jim družbo delajo dežniki, ker njihove šolske torbe ne smejo mokre biti. Nevenka Pinter PREDLOGI ZA PREMISLEK IN POGOVOR Z UČENCI: • Kdo spremlja Brino in Ceneta v šolo (glej nalogo 2)? • Zakaj potrebujeta Brina in Cene spremstvo v 1. razredu na poti v šolo (glej nalogo 2)? • Kdo vsak dan učence spremlja v šolo? Jih sme dedek? • Kako učenci pridejo v šolo? Npr. peš, s skirojem, avtobusom .. • Kje poteka šolska pot do vaše šole? Na kaj morajo biti učenci pozorni z vidika varnosti? Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 5 KDAJ SEM PEŠEC? PEŠEC SEM, KO HODIM V PROMETU. PEŠEC SEM, KO PO CESTI POTISKAM VOZIČEK ALI SE VOZIM S SKIROJEM, KOTALKAMI, ROLERJI … 6 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa PEŠEC SEM TUDI, ČE V PROMETU UPORABLJAM INVALIDSKI VOZIČEK. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 7 1. OBKROŽI VSE PEŠCE. 2 1 3 4 5 8 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 7 6 8 9 10 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 9 2. OBKROŽI VSE ČRKE C Z ORANŽNO BARVO, VSE ČRKE Š PA Z ZELENO. B R I N A I N C E N E S TA S O Š O L C A V 1 . R A Z R E D U . V S A K D A N N A P O T I V Š O L O I N D O M O V N O S I TA R U M E N O R U T I C O I N K R E S N I Č K O . V E D N O J U S P R E M L J A C E N E T O V D E D E K . C E S T O V E D N O P R E Č K A J O N A P R E H O D U Z A P E Š C E . B R I N A I N C E N E P O Z N ATA V A R N O P O T D O Š O L E . V 2 . R A Z R E D B O S TA Ž E S A M A H O D I L A P E Š . D O B R O B O S TA P O Z N A L A P R A V I L A V A R N E G A V E D E N J A N A S V O J I Š O L S K I P O T I . 10 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 3. OTROCI V PROMETU POTREBUJEJO SPREMSTVO ODRASLEGA. DO KATEREGA LETA JE TO POTREBNO? POVEJ ALI NAPIŠI ODGOVOR. 4. Z RUMENO RUTICO SMO BOLJ VIDNI V PROMETU. UČENCI KATERIH RAZREDOV JO MORAJO V PROMETU OBVEZNO NOSITI? POVEJ ALI NAPIŠI ODGOVOR. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 11 2 LEVA IN DESNA STRAN V drugem poglavju ponovimo prostorsko orientacijo, levo in desno smer. Da se otrok v prometu ustrezno odloči, po kateri strani ceste bo hodil kot pešec, mora poznati pravila in tudi uspešno določiti levo in desno stran ceste. Več miselnega napora zahteva od otrok, da določijo stranskost osebe, ki je obrnjena z obrazom proti njim. Še zahtevnejše pa je določiti stran z vidika drugega. Če mlajši učenci nimajo dovolj razvite orientacije za levo in desno, je smiselno z njimi pogosteje izvajati več vaj. Učitelji naj bodo pozorni na učence, ki imajo kljub vajam težave z orientacijo. Tovrstne težave pri učni vsebini so lahko kazalnik učenčevega primanjkljaja, motnje, šibkega področja, disleksije … PREDLOG ZA AKTIVNOSTI IN POGOVOR Z UČENCI: • Učenec naj s sošolcem določa levo in desno v različnih situacijah (npr. učenca si stojita nasproti ali drug za drugim, upoštevajo lahko navodilo »vrzi žogo z levo roko, brcni žogo z desno nogo« …). • Učenci po navodilu utrjujejo pogled v levo in desno stran. Pri tem morajo vsakič opisati, kaj so videli v smeri, kamor gledajo (npr. število prstov, barvo barvnega kartončka ali majice sošolca …). • Učenci naj pred ogledalom praktično preizkušajo zrcalno sliko. Določajo naj svojo levo roko, desno uho . . in v zrcalni sliki pokažejo sošolčevo desno oko, levo uho . . S tem pridobivajo razumevanje vidika drugega. 12 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 1. NARIŠI: MED KAZALEC IN PALEC MED PALEC IN KAZALEC LEVE ROKE NAPIŠI ČRKO L. DESNE ROKE NAPIŠI ČRKO D. 2. NARIŠI: NAD LEVI KAZALEC NAD DESNEGA NARIŠI PUŠČICO LEVO, PUŠČICO DESNO. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 13 3. POLOŽI SVOJO LEVO ROKO NA PAPIR IN JO OBRIŠI. NA LEVO ROKO NARIŠI ALI PRILEPI URO. 14 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa NA TO STRAN OBRIŠI ŠE SVOJO DESNO ROKO. NANJO NARIŠI NAKIT PO SVOJI IZBIRI (NA PRIMER ZAPESTNICO, PRSTAN, TATU …). Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 15 4. ŽIVALIM OBKROŽI LEVE TAČKE. 5. ŽIVALIM OBKROŽI DESNE TAČKE. 16 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 6. S KATERE STRANI PRIHAJA AVTO? DA BOŠ LAŽJE ODGOVORIL, SE SAM OBRNI V SMER, KOT STA PEŠCA NA SLIKI. Učenci naj ustno opišejo, s katere strani prihaja avto. Z leve ali desne. Upoštevajo naj vidik pešca na fotografiji. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 17 3 KJE SMEMO HODITI V tretjem poglavju se učenci seznanijo s površinami, ki so namenjene pešcem, in pojmi, kot so cestišče, kolesarska steza, cesta. Iz načrta šolskih poti ali makete je smiselno učencem predstaviti, na kateri poti v šolo so najbolj varni. Učenci naj vedo, kje lahko hodijo, ko jih v šolo pripeljejo starši in izstopijo iz avtomobila, ko izstopijo iz šolskega avtobusa ali ko pridejo v šolo peš ali s kolesom. Pešci naj izberejo hojo po pločniku, kjer je to mogoče. Smiselno je, da imajo učenci pri učenju prometnih pravil in ustreznega vedenja tudi pomoč odraslih, saj je njihovo vidno polje manjše kot pri odraslih: ne vedo natančno, s katere smeri slišijo vozilo, ne zmorejo dobro presoditi, kako hitro je vozilo in kolikšna je razdalja, ne zmorejo dolgotrajne koncentracije in njihova pozornost se lahko hitro preusmeri na njim zanimive objekte, kar jim lahko odvrne pozornost od dogajanja v prometu. Pešci morajo po pločnikih hoditi, kjer jih ni, pa levo stran ceste uporabiti. Biti viden in previden je v prometu pomembno vodilo, zgled in napotki odraslih pa življenjsko napotilo. Nevenka Pinter PREDLOGI ZA IGRO IN POGOVOR Z UČENCI: • V peskovniku ali iz plastelina lahko učenci oblikujejo cesto, pločnike in se igrajo z avtomobilčki (v odmoru). • Na tla v učilnici lahko prilepite cesto, prehod za pešce in se skupaj z učenci dogovorite za pravila. • Risanje cest, poti avtomobilov itd. je lahko dobra vaja za grafomotoriko. • Iz načrta šolskih poti lahko skupaj z učenci osvežite znanje, katere poti v bližini šole so varnejše, kje naj učenci hodijo, ko izstopijo iz avtobusa, avtomobila ali pridejo v šolo peš. Kje smejo kot pešci hoditi, ko se pločnik konča. • Pogovorite se o tveganjih in nevarnostih na njihovi poti v šolo. 18 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa CESTA VOZIŠČE CESTIŠČE POVRŠINA ZA PEŠCE IN KOLESARJE CESTIŠČE PLOČNIK VOZIŠČE KOLESARSKA STEZA Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 19 KRIŽIŠČE SEMAFOR ZA PEŠCE KRIŽIŠČE PREHOD ZA PEŠCE PREHOD ZA PEŠCE PREHOD ZA PEŠCE 20 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 1. V OKVIRČKE NAPIŠI USTREZNA IMENA: PLOČNIK, KOLESARSKA STEZA, CESTIŠČE. VOZIŠČE ROBNIK Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 21 KJE SMEMO HODITI KOT PEŠCI? HODIMO PO PLOČNIKU (2 KORAKA STRAN OD ROBNIKA). ČE NI PLOČNIKA, HODIMO OB LEVEM ROBU CESTE. PO LEVI STRANI HODIMO ZATO, DA PREJ OPAZIMO AVTOMOBILE IN DRUGA VOZILA. 22 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa PO PREHODU ZA PEŠCE. PO BOLJ VARNI STRANI CESTE, ČE JE DELO NA CESTI, NEPREGLEDEN OVINEK … ČE NI PLOČNIKA ALI PEŠPOTI, LAHKO TUDI PO KOLESARSKI STEZI. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 23 2. V OKVIR PRILEPI FOTOGRAFIJO ALI NARIŠI DEL S SVOJE ŠOLSKE POTI. NARIŠI, KJE HODIŠ. KJE HODIŠ NA ZGORNJI FOTOGRAFIJI? OBKROŽI ČRKO. A PO PLOČNIKU B OB ROBU VOZIŠČA C PO KOLESARSKI STEZI D 24 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 3. POGLEJ SPODNJI FOTOGRAFIJI. POVEJ ALI NAPIŠI, KJE SMEŠ HODITI. 4. KJE MORAMO HODITI KOT PEŠCI, DA SMO BOLJ VARNI? OBKROŽI PRAVILEN ODGOVOR. A PO ROBNIKU PLOČNIKA. B PO SREDINI CESTE. C PO NOTRANJI STRANI PLOČNIKA, ČIM DLJE STRAN OD VOZIL. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 25 PONOVIMO, KAKO HODIMO KOT PEŠCI HODIMO PO DESNI STRANI PLOČNIKA, STRAN OD CESTE. KJER NI PLOČNIKA, HODIMO OB LEVEM ROBU CESTIŠČA. HODIMO PO BOLJ VARNI STRANI CESTIŠČA (NA PRIMER NEPREGLEDNI OVINEK, DELO NA CESTI). ČE SMO V SKUPINI, HODIMO DRUG ZA DRUGIM – V GOSJEM REDU. 26 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 5. OGLEJ SI FOTOGRAFIJI TER ODGOVORI: KAKO HODIJO GOSKE ZA MAMO? KAKO HODIJO OVCE? KATERE ŽIVALI ZAVZAMEJO VEČ PROSTORA NA PREHODU ZA PEŠCE? KAKO JE NAJBOLJ VARNO, DA HODIŠ PO PLOČNIKU TI? S SOŠOLCEM SMETA HODITI PO PLOČNIKU DRUG OB DRUGEM, ČE NIKOGAR NE OVIRATA. NA KAJ MORATA PAZITI? Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 27 6. ZARADI DELA NA CESTI NE MOREŠ NADALJEVATI HOJE PO PLOČNIKU. PRITI ŽELIŠ DO HIŠE, KI JO OZNAČUJE PUŠČICA. NARIŠI, KJE BI BILO BOLJ VARNO NADALJEVATI POT. NARIŠI, KJE BI BILO BOLJ VARNO NADALJEVATI POT. 28 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 7. ČESA MED HOJO V PROMETU NE SMEMO POČETI? OZNAČI NEUSTREZNO VEDENJE. POSLUŠATI GLASBO S SLUŠALKAMI DRŽATI MAMO ZA ROKO BRCATI ŽOGO PRERIVATI SE S SOŠOLCI HODITI PO ROBNIKU PLOČNIKA UPORABLJATI TELEFON IN GLEDATI V EKRAN POGOVARJATI SE S PRIJATELJEM 8. KJE HODIMO, KO SE PLOČNIK KONČA? POGOVORITE SE O TEM S SOŠOLCI IN UČITELJ(ICO/EM). Pogovorite se tudi o drugih posebnostih v prometu v vašem okolju. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 29 4 VIDNOST PEŠCA V četrtem poglavju poudarjamo vidnost pešcev ter varnost ob slabši vidljivosti (sneg, dež, megla, mrak, tema). Pomembno je, da vozniki pešce pravočasno opazijo. Otroci spoznajo nekaj odsevnih teles in svetila. Učenci 1. in 2. razreda se še učijo ustreznega ravnanja v prometu, zato je pomembno, da kot začetniki v prometu nosijo rumene rutice tudi v 2. razredu, ko nekateri že hodijo v šolo brez spremstva odraslih. Rumene rutice so simbol začetnikov v prometu, saj jih drugi udeleženci v prometu laže opazijo in vedo, da morajo biti previdnejši. V prometu moraš biti viden, na cestah pa zelo previden. Ko od doma se odpraviš, na svojo kresničko ne pozabiš. Lahko si nadeneš odsevni trak, da z njim še večji si junak. Nevenka Pinter PREDLOGI ZA AKTIVNOST IN POGOVOR Z UČENCI: • Pogovorite se o nujnosti vsakodnevne uporabe odsevnih teles, rumene rutice za učence 1. in 2. razreda, temeljnih pravilih varnega ravnanja pešcev (prečkanje ceste, hoja ob levem robu ceste, kjer ni pločnika …). • S svetilko v zatemnjenem prostoru preverite odsevnost različnih odsevnih predmetov (npr. kresnička, odsevni trak) in odsevnih površin (npr. na jakni, rumeni rutici, torbi …). 30 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa RUMENA RUTICA ODSEVNA TELESA KRESNIČKE ODSEVNI TRAKOVI ODSEVNE NARAMNICE ODSEVNI TELOVNIK Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 31 VIDNA OBLAČILA FLOURESCENTNA VETROVKA, MAJICA, ČEPICA IN PODOBNO SVETILA OBESEK Z LUČ NA SVETILKA LED LUČJO TELEFONU 32 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa ZARADI MEGLE, DEŽJA, MRAKA, SNEŽENJA, TEME SMO PEŠCI SLABO VIDNI V PROMETU. DA BI NAS VOZNIKI NA CESTI PRAVOČASNO OPAZILI, NOSIMO SVETLA OBLAČILA (Z ODSEVNIMI POVRŠINAMI NA JAKNAH, ČEVLJIH …) IN ODSEVNA TELESA. ODSEVNA TELESA SO KRESNIČKE, ODSEVNI TRAKOVI, ODSEVNI OBESKI. ODSEVAJO SVETLOBO AVTOMOBILSKIH LUČI, ZATO SMO BOLJ VIDNI. UPORABIMO LAHKO TUDI RAZLIČNA SVETILA, LUČKE. UČENCI 1. IN 2. RAZREDA IMAJO V PROMETU TUDI RUMENO RUTICO, DA SO BOLJ OPAZNI. PREDEN GREM OD DOMA V PROMET: SI OKROG VRATU NADENEM RUMENO RUTICO (UČENEC 1. ALI 2. RAZREDA). OBESIM KRESNIČKO, DA PROSTO VISI OB BOKU (NA TORBI, JAKNI, ŽEPU), ALI PA NAMESTIM NA ROKAV ALI TORBO ODSEVNI TRAK. OBLEČEM SVETLA OBLAČILA. VZAMEM LUČKO, S KATERO SVETIM. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 33 1. NARIŠI ODSEVNA TELESA, KI JIH POZNAŠ. NA PRIMER ŠOLSKO TORBO Z ODSEVNIKI, DEŽNIK Z ODSEVNIKI, ODSEVNI POVODEC ZA PSA … 34 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 2. OGLEJ SI VIDEO VSEBINO IN ODGOVORI NA VPRAŠANJA: www.avp-rs.si/portfolio-items/posveti-mi-pozornost/ KAJ NAM SPOROČA PUNČKA? PREŠTEJ, KOLIKO ODSEVNIH TELES SI IMEL(A) NA POTI V ŠOLO DANES? POZNAŠ ŠE KATERO PESEM O VARNOSTI V PROMETU? NAPIŠI NJEN NASLOV. DOMA LAHKO OPOZORIŠ STARE STARŠE, ČEMU NAJ UPORABLJAJO ODSEVNA TELESA. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 35 3. KDAJ SO PEŠCI MANJ VIDNI? OBKROŽI PRAVILNE ODGOVORE. A KO NIMAJO ODSEVNIH TELES B V TEMI, PONOČI C OB SONČNEM VREMENU D OB OBLAČNEM VREMENU E MED SNEŽENJEM F V MEGLI G KO IMAJO OBLEČENA TEMNA OBLAČILA KAKO TI POSKRBIŠ, DA SI KOT PEŠEC BOLJ VIDEN? 36 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 4. ŠOTOR VIDKO NA NEKATERIH PRIREDITVAH LAHKO VSTOPIŠ V ŠOTOR VIDKO. V NJEM LAHKO SPOZNAŠ, KAKO POMEMBNO JE NOSITI ODSEVNA TELESA. VOZNIKI PREJ OPAZIJO PEŠCE, KI NOSIJO KRESNIČKE, ODSEVNE TRAKOVE, LUČKE. ZAKAJ JE NEVARNO, ČE TE KOT PEŠCA VOZNIK NE OPAZI PRAVOČASNO? 5. KDAJ VOZNIK V TEMI HITREJE OPAZI PEŠCA IN PRAVOČASNO USTAVI? OBKROŽI PRAVILNI ODGOVOR. A ČE JE PEŠEC B ČE JE PEŠEC DOBRO VIDEN OBLEČEN V TEMNA (S KRESNIČKO, ODSEVNIM OBLAČILA IN NIMA TRAKOM, SVETLIMI OBLAČILI, KRESNIČKE. IMA PRIŽGANO LUČKO). Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 37 6. NARIŠI, OB KAKŠNEM VREMENU ALI V KATEREM LETNEM ČASU JE ŠE POSEBNO POMEMBNO, DA UPORABLJAMO ODSEVNA TELESA? 7. KDAJ VOZNIK HITREJE OPAZI PEŠCA IN PRAVOČASNO USTAVI PODNEVI? OBKROŽI. A ČE JE PEŠEC B ČE JE PEŠEC DOBRO VIDEN OBLEČEN V TEMNA (V SVETLIH OBLAČILIH ALI OBLAČILA. FLOURESCENTNIH BARVAH). 38 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 8. KAM TI NAMESTIŠ 9. KJE TI VISI KRESNIČKA? ODSEVNI TRAK? A NA TORBI A NA TORBO B NA ŽEPU JAKNE B NA ROKAV C DRŽIM VRVICO C NA HLAČNICO KRESNIČKE V ROKI Č DRUGO: Č DRUGO: 10. FLORIJAN HODI V 2. RAZRED. NAPIŠI, KAJ NOSI NA POTI V ŠOLO IN DOMOV, DA JE BOLJ VIDEN? KO JE TEMNO, PRIŽGE LUČKO NA ČEVLJU, DA JE BOLJ OPAZEN. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 39 11. OTROCI SE PRIPRAVLJAJO ZA ODHOD V ŠOLO, ZATO POSKRBIJO ZA VIDNOST V PROMETU. VSI BODO IMELI KRESNIČKO IN RUMENO RUTICO ALI ODSEVNI BREZROKAVNIK. JANU MANJKA ŠE RUMENA RUTICA, NIKU KRESNIČKA, VALU PA ODSEVNI BREZROKAVNIK. SLEDI NJIHOVIM POTEM IN UGOTOVI, KDO SO JAN, VAL, NIK. 40 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 12. NARIŠI SEBE IN KATERA ODSEVNA TELESA, SVETILA NOSIŠ NA POTI V ŠOLO IN DOMOV. NARIŠI TUDI RUMENO RUTICO, ČE OBISKUJEŠ 1. ALI 2. RAZRED. IN NE POZABI NA PRIČESKO! Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 41 13. KAJ MANJKA UČENCEM 1. IN 2. RAZREDA, DA BI BILI BOLJ VIDNI IN VARNI? OBKROŽIŠ LAHKO VEČ ODGOVOROV. A RUMENA RUTICA B KRESNIČKA C ODSEVNI TRAK D LUČKA, SVETILKA A RUMENA RUTICA B KRESNIČKA C ODSEVNI TRAK D LUČKA, SVETILKA A RUMENA RUTICA B KRESNIČKA C ODSEVNI TRAK D LUČKA, SVETILKA 42 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 5 PREČKANJE CESTE V petem poglavju je poudarek na prečkanju ceste, kar je težka naloga za otroke, saj težko ocenjujejo in ugotavljajo razdalje in hitrosti vozil. Pomembno je, da odrasli skupaj z otrokom utrjujejo pravila ustreznega prečkanja ceste na njihovih najpogostejših poteh. Učence je dobro navajati, da se pred prečkanjem ceste vedno ustavijo pred robom pločnika ali korak od cestišča in glasno rečejo »stoj«, pogledajo levo, desno, levo. Če ni bližajočega se vozila, z normalno hitrostjo hoje prečkajo prehod za pešce, brez ustavljanja na sredini (na sredini še enkrat pogledajo na desno). PREDLOGI ZA IGRO IN POGOVOR Z UČENCI: • Z učenci pojdite do prehoda za pešce (v bližini šole) in ocenjujte razdaljo in hitrost vozil oziroma kdaj ni in kdaj je varno prečkati prehod. Tudi na sprehodu lahko opazujete in ocenjujete, kaj je blizu, kaj je daleč (npr. hiše, drevesa …). • Odzivna igra ¹ – rdeča stoj, zelena hodi Učenci se ob določenem znaku ali besedi odzovejo in izvršijo določeno akcijo. Glede na starost in sposobnost učencev lahko prilagajamo zahtevnost igre. Kadar rečemo »zelena«, se učenci gibajo po prostoru (brez zaletavanja v druge), kadar rečemo »rdeča«, okamenijo (ali stojijo na eni nogi .. ). Možne so alternative²: npr. učitelj/ica pokaže na rdečo ali zeleno luč na semaforju (iz kartona). Projiciramo lahko fotografije semaforja za pešce na platno (prižgana rdeča ali zelena luč). Učitelj/ica ali izbrani učenec lahko ponazarja tudi policista in jim s položajem telesa nakaže, kdaj naj se učenci gibajo, kdaj naj stojijo. Učenci se lahko pretvarjajo, da so vozniki avtomobilov, motorjev, koles, tekači (npr. oglašajo se lahko z njihovimi značilnimi zvoki pri zeleni luči) itd. ¹ Igre so prirejene po Zbirniku iger, 1. razred, ki jih je zbrala in uredila Marijanca Cuderman. ² Igre lahko učitelji priredite po svoje glede na sposobnosti, značilnosti in interese otrok v razredu. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 43 KAKO VARNO PREČKAM CESTO? PRED PREHODOM ZA PEŠCE SE VEDNO USTAVIM NA ROBU PLOČNIKA (ALI 1 KORAK OD VOZIŠČA). PRED PREHODOM ZA PEŠCE VEDNO POGLEDAM LEVO- DESNO-LEVO. ČE JE SEMAFOR ZA PEŠCE, PREČKAM PRI ZELENI LUČI. PRED PREHODOM BREZ SEMAFORJA DVIGNEM ROKO IN VOZNIKA POGLEDAM V OČI, DA ME OPAZI. ČE NI PREHODA, PREČKAM VOZIŠČE NA NAJBOLJ PREGLEDNEM IN NAJOŽJEM DELU. NA PREHODU SE NE USTAVLJAM (TUDI ČE SE VMES PRIŽGE RDEČA LUČ NA SEMAFORJU ZA PEŠCE, NADALJUJEM HOJO). 44 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa JAN HODI V TRETJI RAZRED. PRI PREČKANJU CESTE JE VEDNO PREVIDEN. JAN POVE: 1. USTAVIM SE NA 2. POGLEDAM 3. POGLEDAM ROBU PLOČNIKA NA LEVO NA DESNO 4. ŠE ENKRAT 5. PREČKAM 6. NA SREDINI POGLEDAM ŠE ENKRAT NA LEVO POGLEDAM NA DESNO POVEJ, KAKO TI PREČKAŠ CESTO. KAJ NAREDIŠ IN NA KAJ SI POZOREN? Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 45 1. PO PREHODU ZA PEŠCE GREMO NARAVNOST IN PO DESNI STRANI. OBKROŽI SLIČICO, KI PRIKAZUJE USTREZNO HOJO. 2. S ŠTEVILKAMI OD 1 DO 3 OZNAČI VRSTNI RED PREČKANJA CESTE: PRED PREČKANJEM DVIGNEM ROKO IN VOZNIKA POGLEDAM V OČI, DA ME OPAZI USTAVIM SE PRED PREHODOM POGLEDAM LEVO-DESNO-LEVO 46 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 3. ŽIVALIM NARIŠI PROGE. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 47 ŠE NEKAJ ZANIMIVOSTI O ZEBRAH ZEBRA JE ŽIVAL. ZEBRA – REČEMO TUDI PREHODU ZA PEŠCE. ŽIVI V AFRIKI (PRI NAS V NARISANA JE NA ŽIVALSKEM VRTU). VOZIŠČU. TEHTA 300 KG, LAHKO JE JE VSAJ 3 METRE VIŠJA KOT 150 CM. ŠIROKA. TEKA PO SAVANI V AFRIKI. PO NJEJ HODIMO, NE TEKAMO. NAPIŠI, KATERO RAZLIKO ŠE OPAZIŠ. 48 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 4. V BLIŽINI PREHODA ZA PEŠCE, KJER NI SEMAFORJA ZA PEŠCE, STOJI ŠTIRIOGLATI PROMETNI ZNAK. KATERI? OBKROŽI PRAVILNEGA. 5. OCENI RAZDALJO. BLIZU – DALEČ. OBKROŽI AVTOMOBILE, KI SO BLIZU PREHODA ZA PEŠCE. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 49 6. HITRO – POČASI. KDO JE NAVADNO HITREJŠI? OBKROŽI TISTEGA, KI SE BO MED VOŽNJO HITREJE PRIBLIŽAL PREHODU ZA PEŠCE. TOVORNJAK – AVTO AVTO – KOLO 7. TEŽJE VOZILO SE POČASNEJE USTAVI PRED PREHODOM ZA PEŠCE KOT LAŽJE. OBKROŽI TISTEGA, KI SE BO POČASNEJE USTAVIL. TOVORNJAK HRUŠKA – MOTOR AVTOBUS – AVTO 50 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa SEMAFOR – KAJ POMENIJO LUČI? RDEČA ZELENA STOJ, STOP POJDI 8. KATERE BARVE JE 9. KATERE BARVE JE PRIŽGANA ZGORNJA LUČ PRIŽGANA SPODNJA LUČ NA SEMAFORJU? NA SEMAFORJU? KAJ POMENI? KAJ POMENI? Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 51 10. Z RDEČO BARVO OBKROŽI PREDMETE, KI SO PONAVADI V NARAVI ZGORAJ, Z ZELENO TISTE SPODAJ. 52 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 11. SLABOVIDNI IN SLEPI PRITISNEJO TIPKO NA SEMAFORJU, DA JIH ZVOČNI SIGNAL OPOZORI, KDAJ LAHKO GREDO ČEZ PREHOD ZA PEŠCE. ZAKAJ PA TI PRITISNEŠ TIPKO NA DROGU SEMAFORJA? NAPIŠI. KAKO SI POMAGAJO SLEPI ALI SLABOVIDNI, KADAR ŽELIJO PREČKATI CESTO? Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 53 12. PEŠCI PREČKAJO PREHOD ZA PEŠCE, KADAR JE NA SEMAFORJU ZA PEŠCE ZELENA LUČ. SLIČICE POVEŽI Z USTREZNO LUČJO NA SEMAFORJU ZA PEŠCE. 1 2 3 4 54 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 13. NA SEMAFORJU ZA PEŠCE USTREZNO POBARVAJ LUČ, PRI KATERI SMEŠ PREČKATI CESTO. 14. POVEŽI. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 55 15. KADAR V KRIŽIŠČU STOJI IN USMERJA PROMET POLICIST, NAMESTO SEMAFORJA UPOŠTEVAMO POLICISTA. POVEŽI ENAKE POMENE (RDEČO IN ZELENO LUČ Z USTREZNIM POLOŽAJEM POLICISTKE). 56 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 16. KAKO TI USTREZNO RAVNAŠ V PROMETU KOT PEŠEC? PRIPOVEDUJ IN DOPOLNI. Z učenci ponovite pravila ustreznega ravnanja v prometu. NOSI O M DS EVN A I L T HODIM PO I R K A R K ESNI PLOČNIKU ČKO PREPRIČAM SE, DA ME JE VOZNIK OPAZIL OTROKA DRŽI Z M A ROKO – PROČ OD CESTE ČE PLOČNIKA PREDVIDIM NI, HODIM PO RAVNANJE LEVEM ROBU DRUGIH VOZIŠČA V PROMETU SE VARNO OBNAŠAM, KER: Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 57 17. POZORNO POGLEJ IN POD VSAKO SLIČICO NAPIŠI ALI POVEJ, KAJ JE NAROBE. 58 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 18. UČENCI ŽELIJO PREČKATI CESTO. ZAKAJ MORAJO ČAKATI PRED PREHODOM ZA PEŠCE? NAPIŠI: NARIŠI ALI NAPIŠI O SVOJI DOGODIVŠČINI NA POTI V ŠOLO ALI DOMOV ALI O TEM, KAKO POSKRBIŠ ZA SVOJO VEČJO VARNOST V PROMETU. SVOJ IZDELEK NAM LAHKO POŠLJEŠ NA: prometna.vzgoja@avp-rs.si Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 59 1. Poglavje Rešitve 1. naloga: Obkrožiti vse pešce (fotografije št. 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10), razen kolesarja in voznika avtobusa. 2. naloga: BRINA IN CENE STA SOŠOLCA V 1. RAZREDU. NA POTI V ŠOLO IN DOMOV NOSITA RUMENO RUTICO IN KRESNIČKO. VEDNO JU SPREMLJA CENETOV DEDEK. CESTO VEDNO PREČKAJO NA PREHODU ZA PEŠCE. BRINA IN CENE POZNATA VARNO POT DO ŠOLE. V 2. RAZRED BOSTA ŽE SAMA HODILA PEŠ. DOBRO BOSTA POZNALA PRAVILA VARNEGA VEDENJA NA SVOJI ŠOLSKI POTI. 3. naloga: Otroci v prometu potrebujejo spremstvo do 7. leta. 4. naloga: Učenci 1. in 2. razreda morajo obvezno nositi rumene rutice v prometu. 2. poglavje 1. naloga: 2. naloga: L D 4. naloga: 5. naloga: 6. naloga: Avto prihaja z desne, leve, desne strani. 60 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 3. Poglavje Rešitve 1. naloga: 3. naloga: Hodimo po pločniku. Kjer ni pločnika ob cesti, hodimo ob robu po levi strani ceste ali po bankini. 4. naloga: C CESTIŠČE 5. naloga: Goske hodijo za mamo v vrsti, druga za drugo v gosjem redu. PLOČNIK VOZIŠČE Ovčke hodijo razkropljeno, niso v vrsti, zavzamejo veliko prostora. KOLESARSKA STEZA Ovčke zavzamejo (pre)več prostora na prehodu za pešce. Po pločniku je najbolj varno hoditi po ROBNIK notranji strani pločnika, stran od vozil. V skupini hodimo po pločniku drug za drugim. Paziti moramo, da se pravočasno umaknemo drugim pešcem. 6. naloga: 7. naloga: Prečrtati: POSLUŠANJE GLASBE S SLUŠALKAMI, BRCANJE ŽOGE, PRERIVANJE S SOŠOLCI, HOJA PO ROBNIKU PLOČNIKA, UPORABLJANJE TELEFONA IN GLEDANJE V EKRAN. 8. naloga: V primeru, kot je na sliki (konec pločnika), prečkamo cesto na prehodu za pešce in nadaljujemo hojo na pločniku. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 61 4. poglavje Rešitve 2. naloga: Pesmice o prometu: Punčka sporoča, da smo s Ati vozi počasi (Werner), kresničko in odsevnimi telesi Avto (Romana Krajnčan), bolj vidni v prometu, in zato Prometna porednica (Romana Krajnčan) tudi bolj varni. Na cesti nikdar nisi sam (Adi Smolar) Prometni znaki (Maja Kokol) 3. naloga: Zebra. Kresnička. Semafor (Čarovnik Grega) A, B, E, F, G. Kolo (Sten Vilar) 4. naloga: Če nisi viden v prometu, te lahko voznik spregleda, ne utegne ustaviti vozila in pride do prometne nesreče, poškodbe, smrti. 5. naloga: 6. naloga: B Narisati: npr. dež, sneg, meglo, temo ali letne čase: jesen, zima, pomlad. 7. naloga: 10. naloga: 11. naloga: B Rumena rutica, kresnička. Z leve proti desni stojijo Val, Jan, Nik. 12. naloga: 13. naloga: Rumena rutica, kresnička .. Prvi vseh treh fotografijah otroku manjka rumena rutica. Je pa v prometu koristna tudi kresnička ali odsevni trak. 5. Poglavje 1. naloga: 2. naloga: 4. naloga: Obkrožiti tretjo sliko, 3, 1, 2. Obkrožiti prometni znak hoja naravnost. Prehod za pešce. 5. naloga: 6. naloga: 7. naloga: Obkrožiti 1., 2. in 4. fotografijo. Obkrožiti avto. Obkrožiti tovornjak hruško, avtobus. 8. naloga: Rdeča. Ustavi se. 9. naloga: Zelena. Pojdi. 10. naloga: Z rdečo barvo obkrožijo jabolko na drevesu, letalo, oblak, goloba, sonce, balon in muho. Z zeleno barvo obkrožijo jabolko na tleh, gobo, hišo, kamen, list in drevo. Z obema barvama lahko obkrožijo letalo, goloba, muho, balon. 11. naloga: Tipko na drogu semaforja pritisnemo zato, da vključimo semafor za pešce. Pešci moramo počakati, da se na semaforju prižge rdeča luč za vozila in zelena za pešce. Slepi in slabo-vidni si pri prečkanju ceste pomagajo s sluhom. Semafor za pešce oddaja poseben zvok za zeleno luč in drugačnega za rdečo luč. 12. naloga: 13. naloga: Rdeča luč – fotografiji št. 1 in 3. Pobarvati spodnjo luč Zelena luč – fotografiji št. 2 in 4. (z zeleno barvo). 62 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 14. naloga: Rešitve Možica, ki hodi, povezati z zeleno lučjo. Možica, ki stoji, povezati z rdečo lučjo. 15. naloga: Rdečo luč povezati s policistko, ki je vidna v hrbet in prsi z odročenimi rokami. Zeleno luč povezati s policistko, ki je vidna v bok. 17. naloga: Otrok bi moral pogledati levo in desno, dvigniti roko, če ima namen prečkati cesto na prehodu za pešce. Z voznikom je smiselno pred prečkanjem ceste vzpostaviti stik s pogledom, da se prepričamo, da nas je opazil. Cesto je treba prečkati na prehodu za pešce. Fantek bi se moral žogati na igrišču ali dvorišču, ne na cesti in pločniku. Obstaja nevarnost, da ga povozi avto, ko teče za žogo, ne da bi se prepričal, ali prihaja kakšno vozilo. Oba otroka bi morala hoditi po pločniku. Narobe je, da punčka teče po vozišču. 18. naloga: Učenci čakajo, ker je na semaforju za pešce prižgana rdeča luč. Zeleno imajo vozniki, zato morajo pešci počakati. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa 63 Indeks fotografij Arhiv AVP Fotografije na straneh: 8 (fotografija 3), 35 (Agencija Mayer McCann), 37 (šotor Vidko), 49 (prometni znaki, Primotehna d. o. o.) Aleš Fevžer Fotografije na straneh: 9 (fotografija 9), 22, 45, 54 (fotografija 4). Marko Gašparovič Fotografije na straneh: 20 (križišče), 25 (fotografija pri nalogi 4), 28 (spodnja fotografija), 29, 31 (kresničke, odsevni trakovi – brez prekrižanega, odsevne naramnice, odsevni telovnik), 32, 51, 53 (modra tipka). Boštjan Gunčar Fotografije na straneh: 8 (fotografija 1 in 2), 11, 23 (otroka na prehodu za pešce), 31 (rumeni rutici), 33, 39 (odsevniki in kresnička). Irena Janžekovič Žmauc Fotografije na straneh: 9 (fotografija 6, 8, 10), 17, 19, 20 (prehod za pešce), 21, 23 (delo na cesti), 25 (fotografiji pri nalogi 3), 28 (zgornja fotografija), 37 (fotografiji pri nalogi 5), 38, 39 (fotografija pri nalogi 10), 46, 48 (prehod za pešce), 49 (fotografije pri nalogi 5), 53 (rumena tipka), 54 (fotografija 2). Dreamstime Fotografije na straneh: 13, 23 (kolesarska steza), 42, 54 (fotografija 1 in 3). Pixabay Fotografije na straneh: 8 (fotografija 4 in 5), 9 (fotografija 7), 27 (fotomontaža prehoda za pešce David Krančan), 48 (žival). Photodune Fotografije na straneh: 31 (prekrižani, rumeni odsevni trak). 64 Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa