pedagoška praksa in pedagoške kompetence v procesu izobraževanja prihodnjih učiteljev pihal karolina šantl zupan Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo karolina.santl-zupan@ag.uni-lj.si Izvleček: Sodobni trendi spodbujajo aktivno vključevanje študentov v učni proces. Govo- rimo o dejavnikih pedagoške prakse, kot so strokovno usposabljanje, časovna umestitev v študijski proces, izvedbene možnosti in medinstitucionalno povezovanje. Pedagoška praksa predstavlja kompleksno predmetno področje, ključno pri pridobivanju pedago- ških kompetenc za poklicno delovanje. V študiji smo preučili pomen praktičnih izku- šenj, izvedbo pedagoške prakse in njeno vključenost v študijski proces, z rezultati razi- skave pa preverili, kakšna sta kakovost izvedbe pedagoške prakse danes in njen vpliv na pridobivanje specifičnih kompetenc na pedagoškem področju. Ključne besede: pedagoška praksa, študijski proces, pedagoške kompetence teaching practice and pedagogical competences in the process of training future teachers of wind instruments Abstract: Modern trends of education encourage students to engage in their learning pro- cess though variety of practical teaching experiencè s elements, including professional qualification, teaching conduct opportunities and interinstitutional cooperation. Practi- cal teaching experience is recognised as a complex multidisciplinary area of education cru- cial for gaining pedagogical competences for the vocational practise. Our study includes research on the importance of practical teaching experience, its actual conduct and its im- pact on the student̀ s learning curve. Study’s results discuss quality and impact of practical teaching experience on gaining specific competences within the pedagogic field. Key words: practical teaching experience, study process, pedagogical competences Sodobni trendi v izobraževanju učiteljev so usmerjeni v aktivno vključe-vanje pedagoške prakse v študijski proces, saj predstavljajo vez med teo-retičnim in praktičnim delom kurikulumov. V tem času se teorija sreča s prakso in idealizem z realnostjo. Govorimo o novem učnem prostoru, v katere- ga so vključeni študent, profesor in sodelujoči mentor. Študent postane učitelj, učitelj kolega in kolegi postanejo mentorji in prijatelji (Fallin in Royse, 2000). Ustvarijo prostor, ki nudi učinkovite praktične izkušnje, potrebne za bodoče učitelje. vključenost pedagoške prakse v študijski proces Pedagoška praksa predstavlja nepogrešljivo področje izobraževalnega progra- ma bodočih učiteljev individualnega pouka. Študentom omogoča pridobiva- Izvirni znanstveni članek ◆ Original Research Paper https://doi.org/10.26493/2712-3987.16(33)13-41 g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 14 nje praktičnih spretnosti in veščin pedagoškega dela ter predstavlja reševanje praktičnih problemov v poučevanju. Ugotovitve ekspertnih skupin (Polifonia Working Group for Instrumental and Vocal Music Teacher Education, 2010) opozarjajo na različno dolžino študija pedagoških predmetov, še zlasti na in- strumentalnem in vokalnem področju. Zahtevana znanja in učne rezultate, ki jih študent usvoji in pridobi na umetniški smeri, mora nadgraditi še s pedago- škim znanjem. Kreditno vrednotenje (ECTS) posameznih pedagoških pred- metov je med evropskimi glasbenimi institucijami različno, od 4 izbirnih kre- ditnih točk do 60 obveznih kreditnih točk. Eksperti izpostavljajo tri kategorije programov: – programi, ki so usmerjeni predvsem v umetniško smer, od študentov zah- tevajo le osnovno znanje pedagoških predmetov (4–16 ECTS, lahko so tudi izbirni predmeti), – programi, kjer sta pedagoška praksa in metodologija integrirani v učni načrt (16–36 ECTS), in – programi, ki so usmerjeni predvsem v pedagoški profil glasbenika (36–60 ECTS). Za študenta pedagoška praksa pomeni aktivno vključitev v učni proces. V njej se združujejo formalne študijske aktivnosti, opazovanje mentorja, po- znavanje glasbene vsebine in pedagoških metod ter lastne življenjske izkušnje. Stroka ugotavlja, da imajo osebne izkušnje velik vpliv na način poučevanja in so včasih močnejše od naučenih teoretičnih dejstev (Rideout in Feldman, 2002). Pri bodočih učiteljih pihal ugotavljamo, da so tovrstne izkušnje izrazi- te zaradi specifike individualnega pouka. Zagotovo se študenti pri pedagoški praksi najučinkoviteje identificirajo s pomočjo mentorja, ki potrjuje njihova prepričanja o poučevanju in z njimi deli skupne vrednote. C. Conway (2015) na podlagi opažanj mentorjev meni, da morajo biti mladi učitelji proaktivni, od- govornejši in da morajo sami poskušati najti odgovore na vprašanja. D. L‘Roy (1983), ki je v raziskavi obravnavala glasbenike in njihovo poklicno identiteto, jih je razdelila v dve skupini: – izvajalci, ki pedagoški poklic dojemajo kot nujo, in – študenti/učitelji, ki si želijo delovati na pedagoškem področju. Študenti pihalnih instrumentov na UL AG s pedagoško prakso dobi- jo neposreden vpogled v praktično delo, pridobivajo začetne pedagoške izku- šnje na področju individualnega instrumentalnega pouka in razvijajo veščine ter spretnosti na področju poučevanja pihal (Učni načrt: Pedagoška praksa 1, 2004; Učni načrt: Pedagoška praksa 2, 2004). V nekaterih izobraževalnih in- stitucijah sicer ta predmet predstavlja tudi del zaključnega magistrskega dela. Tako ima pedagoška praksa pomembno vlogo tudi v procesu izobraževanja bo- dočih učiteljev pihal, saj se študenti aktivno vključujejo v proces poučevanja in niso več samo opazovalci metod izkušenih učiteljev. Študent – učitelj ima v ra- zredu legitimno vlogo kot učitelj, vključujoč moč in odgovornost svoje vloge. k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 15 S poglobljenim teoretičnim znanjem in kritičnim preverjanjem razvijajo svoje strokovno znanje, pri katerem se povezujeta teorija (strokovno znanje) in pra- ksa (pedagoško delo). Pedagoška praksa je v študijskem procesu zahtevna predvsem v izvedbe- nem smislu in organizaciji, saj vključuje različne izobraževalne institucije. Pri izvedbi predmeta sta vključeni dve instituciji, visokošolska in šola, na kateri se pedagoška praksa izvaja. S tem se povezuje celotna vertikala glasbenega izobra- ževanja. Izpostavljamo pa tudi pomembnost medinstitucionalnega povezova- nja že v času izobraževanja bodočega pedagoškega kadra. časovna razporeditev in izvedba pedagoške prakse v študijskem procesu na ul ag Predmeta Pedagoška praksa 1 in Pedagoška praksa 2 na UL Akademiji za glas- bo potekata v prvem in drugem letniku na podiplomskem magistrskem študij- skem programu Instrumentalna in pevska pedagogika in se izvajata na pod- ročjih pihalnih instrumentov v glasbenem šolstvu. Izvedba poteka na dveh izobraževalnih nivojih, Pedagoška praksa 1 na nižjih glasbenih šolah in Peda- goška praksa 2 na srednješolski stopnji izobraževanja. Predmet je razdeljen na dva dejavnostno-vsebinska sklopa, hospitacije in učne nastope. Glavnino pou- ka predstavljajo hospitacije (20 ur), ki potekajo pri istem ali različnih učiteljih mentorjih na šolah in se zaključijo z dvema učnima nastopoma. Pri izvedbi Pe- dagoške prakse 1 ali 2 je razlika le v že prej omenjeni različni stopnji izobraže- vanja. Študenti pišejo dnevnik pedagoške prakse, ki vsebuje dosledno zapisova- nje tako časovnega kot tudi vsebinskega poteka pedagoške prakse in omogoča kasnejšo evalvacijo pedagoške prakse (Navodila za izvedbo pedagoške prakse, 2015/16). V času hospitacij študent spozna učni proces, metode poučevanja in di- daktične pristope. Študent naj bi hospitiral pri različnih učiteljih, saj s tem pridobi širši vpogled v različne pedagoške in didaktične pristope, motivacij- ske spodbude, ustrezno časovno razporeditev poteka posamezne učne ure in primerno jezikovno terminologijo. M. Kukanja Gabrijelčič (2016) hospitaci- je razdeli na štiri elemente: naključno in sistematično opazovanje pouka, vse- binske in formalne cilje opazovanja, zapisovanje opažanj ter vsebino hospitacij. Vsebina predmetov Pedagoška praksa 1 in Pedagoška praksa 2 je pri hospitaci- jah usmerjena v pisno in ustno refleksijo ob opazovanju učitelja pri pouku, v nadaljevanju pa v načrtovanje učne ure in pisno pripravo, vrednotenje izvedb samostojnih učnih ur in pripravo pedagoške dokumentacije. Glede na vsebi- no so oblikovani cilji in predvidene kompetence: prenos in fleksibilna uporaba znanja specialne didaktike glavnega predmeta, sposobnost priprave in izved- be učne ure na nižji ali srednji stopnji ter spremljanje umetniškega in tehnične- ga razvoja pri učencih. Na UL Akademiji za glasbo zaključenim hospitacijam g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 16 sledijo učni nastopi, potrebna sta najmanj dva na študijsko leto. Teme učnih nastopov z zastavljenimi cilji določi mentor, študenta ob tem seznani s posa- meznimi značilnostmi učenca in predvidenim okvirnim potekom učne ure. Za pripravo učne ure ima študent na voljo dva tedna, v pregled profesorju na AG pa jo predloži sedem dni pred nastopom. Dan pred učnim nastopom pripra- vo pregleda tudi mentor, ki glede na aktualno stopnjo učenčevega znanja poda svoje komentarje in sugestije. Menimo, da sta dva učna nastopa na študijsko leto premalo. Glede na dejstvo, da je to za bodoče učitelje eden najpomemb- nejših predmetov, bi morali razmisliti o možnosti, da se število učnih nastopov poveča ter kurikulum študija ustrezno spremeni. Primer dobre prakse je izvedba Pedagoške prakse individualnega pouka pihal na Muzički akademiji v Zagrebu (MUZA), ki se po obsegu hospitacij in učnih ur razlikuje od prej navedenih Pedagoške prakse 1 in 2 na Akademiji za glasbo UL. Na zagrebški ustanovi je pedagoška praksa kot izbirni predmet del integriranega študijskega programa, ki vključuje 40 ur obveznih hospitacij v glasbenih šolah in 20 ur individualnih konzultacij s profesorjem. Praktični del poteka na nižjih ali srednjih glasbenih šolah. Poleg hospitacij vključuje in- dividualne učne nastope pod vodstvom mentorja/učitelja, pred sovrstniki ter z mentorjem in profesorjem instrumentalne metodike (Elaborat o studijskem programu, b. l.). Tovrstna praksa spodbuja tudi medvrstniško komunikacijo. vloga refleksije pri pedagoški praksi Refleksijo v pedagoškem kontekstu definiramo kot proces aktivne samoevalva- cije, ki je povezana z aktivno komunikacijo. Reflektivni pristop pri pedagoški praksi vpliva na strokovni razvoj, odpira različne perspektive in spodbuja raz- mišljanja pri študentih, ki na ta način prevzemajo odgovornost za poklicni ra- zvoj. Ustvarjalno izobraževalno okolje, medvrstniška komunikacija in opazo- vanja vrstnikov bodočim učiteljem pomagajo, da pri pouku prepoznavajo tudi možnosti alternativnih pedagoških pristopov. Učinkovitost reflektivne prakse se povečuje v sodelovalnem okolju med učitelji ali študenti, povečuje pa se tudi spoznavanje različnih pedagoških praks, ki lahko vplivajo na spremembe in iz- boljšanje lastne prakse (Glazer idr., 2004). S tem se tradicionalna pedagoška praksa začne premikati v smeri odprtega sodelovanja, skupnega mentorstva, medsebojne izmenjave izkušenj, znanja in spretnosti, kar posameznikom po- maga pri lastnem razvoju v širšem izobraževalnem in kulturnem okolju (Ga- unt idr., 2012). Takšen pristop povečuje potrebo po nenehnem razpravljanju o novih možnostih usposabljanja in praksah, ki imajo teoretične temelje (Juntu- nen, 2014). Pomemben element pedagoške prakse je kritična analiza posame- zne učne ure, ki lahko poteka na različne načine: individualno z mentorjem, skupaj z učiteljem in mentorjem pedagoške prakse ali kot razprava v manjših skupinah. Hkrati s kritično analizo se načrtujejo tudi izhodišča in cilji za na- k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 17 daljnjo pedagoško aktivnost. Ključnega pomena je, da je pri refleksiji pedago- ške prakse poudarek na študentu/učitelju. Kritična refleksija, samoevalvacija in objektivno samoocenjevanje niso nekaj samoumevnega. Nasprotno, pred- stavljajo proces, ki ga študent sicer razvija med individualnim poukom instru- menta, kasneje pa naj bi ga prenašal tudi na področje pedagoške prakse. Refle- ktivno razmišljanje bo oblikovalo ustvarjalno, odprto učno okolje, v katerem bodo študenti znali prenašati znanje iz ene učne situacije v drugo. Današnje generacije študentov dajejo prednost učenju s pomočjo digital- nih in socialnih omrežij, ob tem pa je zmanjšana uporaba splošnih akademskih veščin, kot so kritične ocene, evalvacija in analiza (Tsang, 2011). Prav zato je od- govornost učiteljev, da se študenti razvijejo v reflektivne praktike. Študenti naj bi ob samoevalvaciji svojega poučevanja razmišljali na transformacijski način. Glede na izkušnje K. Elgersma (2012) ne zagovarja refleksije po vsaki učni uri, temveč samoevalvacijo prakse v daljšem časovnem razponu, za katero meni, da je naravnejša. Študentom priporoča narativno, pripovedno refleksijo, v kateri razmislijo: – o svoji praksi: zakaj so uporabili določene metode, kaj lahko izboljšajo, kaj ni bilo dobro, kaj bodo v prihodnje spremenili, kakšna je bila izkušnja, in – o učencu: kako so se počutili učenci in kakšen je bil njihov odziv. vloga mentorja, visokošolskega učitelja in študenta Pomembno vlogo pri pedagoški praksi ima mentor, ki je običajno izkušen uči- telj in za bodoče učitelje predstavlja prvi stik s praktičnim poučevanjem, z bo- dočim poklicnim delom in okoljem (Yourn, 2000). Študenti mentorja ocenju- jejo in se po njem tudi zgledujejo (Marentič Požarnik, 2006; Rebolj, 2006). Mentor je pri predmetu aktivno vključen, študentu daje napotke za delo, izbe- re program, mu daje ustrezna navodila, ga seznanja s profesionalnimi pričako- vanji in podaja zadostne povratne informacije. K. Roulston s sodelavci (2007) priporoča, da ima študent dovolj časa tudi za opazovanje drugih mentorjev na istem področju (instrumentu) in na isti stopnji izobraževanja. Odnos med štu- dentom in mentorjem temelji na spoštovanju in medsebojnem zaupanju. B. Marentič Požarnik (1989) vlogo mentorja povzema po avstrijskem raziskovalcu Buchbergerju, ki pravi, da je mentor svetovalec, informator, ocenjevalec, orga- nizator in povezovalec. V nadaljevanju bomo predstavili, kako sta J. Fallin in Royse (2000) opredelila vloge študenta, profesorja in mentorja v procesu in iz- vedbi pedagoške prakse. g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 18 Preglednica 1: Vloga študenta, profesorja in mentorja za zagotavljanje uspešne pedagoške prakse Študent Visokošolski učitelj Mentor Prevzame vlogo strokovnega sodelavca. Previdno izbira učna okolja, sodelujoče šole in koopera- tivne profesorje. Je seznanjen s cilji univerzite- tnega študijskega programa. Je pošten in nepristranski pri delu z učenci. Skrbi za prvo srečanje študenta in mentorja ter se pogovori o odgovornosti. Vodi študenta v procesu izvedbe pedagoške prakse in v okviru profesionalnih pričakovanj. Sledi pravilom sodelujoče šole. Študenta spremlja pri peda- goški praksi, ga usmerja in skrbi za skupno refleksijo. Obravnava študenta kot kolega in ga ne postavlja v podrejeno pozicijo. Se udeležuje vseh obveznosti, povezanih s prakso, ki jih zahteva mentor. Evalvacijo bolj kot v tehnike in metode poučevanja usmer- ja v napredek sodelujočega učenca. Kontinuirano zagotavlja učinkovite povratne infor- macije. Sprejema konstruktivne kriti- ke in je dober poslušalec. Z mentorjem periodično spremlja napredek študenta. Je uravnotežen kritik z veliko spodbudami. Skrbi za odgovorno in kolegialno sodelovanje med univerzo, sodelujočo šolo, študentom in mentorjem. Vir: Fallin in Royse (2000). Mentorstvo je za učitelja dragocena izkušnja, v kateri tudi sam profesio- nalno napreduje. Postavlja pa se vprašanje, kdo je lahko mentor? Mentorji mo- rajo biti aktivni profesorji in takšni, ki so predani pedagoški praksi. Pri njiho- vem pedagoškem delu sta zaželeni kreativnost in izvirnost. Takšno mentorstvo bodoče učitelje dela močnejše, s tem pa na kvaliteti pridobivata tako instituci- ja kot tudi področje. Mentorji sicer opažajo, da učitelji začetniki kurikulumu posvečajo manj pozornosti, bolj so osredotočeni na svoje osebne probleme pri poučevanju. Prav zato bi mentorstvo lahko trajalo dlje časa, ne samo v prvem letu poučevanja (Conway, 2015). V Sloveniji še ni bila izvedena nobena raziska- va na področju dela mentorjev v okviru glasbenih pedagoških praks. Prav zato bi bilo v smeri opredeljevanja kakovosti mentorja in njegovega vključevanja v študijski proces potrebno opraviti raziskave tako na vseh instrumentalnih kot tudi na drugih predmetnih področjih. izbrani primeri izvajanja pedagoške prakse na glasbenem področju v mednarodnem okolju Izvedbo pedagoške prakse na UL AG smo že primerjali z MUZA. V nadalje- vanju jo bomo še z nekaterimi glasbenimi institucijami v evropskem prostoru. k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 19 Prakse so različne, tako je na Finskem pedagoška praksa bistvena v študijskem procesu in raziskovalno usmerjena. Študenti intenzivno povezujejo teoretična načela in prakso ter razvijajo pedagoški način razmišljanja, ki temelji na znan- stvenih dejstvih. V sistematičnem izobraževanju se od začetka do konca štu- dija preko raziskovalnega pristopa prepletajo tri področja: pedagoško-didak- tično znanje, teorija izobraževanja in praksa. Pedagoška praksa je v študijski proces vključena že od samega začetka, pri čemer sistematično prehaja iz manj- ših sklopov v kompleksnejše in v daljša časovna obdobja (Kansanen in Meri, 1999). Za primerjavo lahko postavimo študijski modul na Royal College of Music v Londonu. Tam imajo študenti na podiplomskem študiju modul Glas- bena vzgoja v mednarodnem kontekstu, ki poteka celoletno. Predmet poteka v obliki tedenskih seminarjev, ki so povezani s hospitacijami v glasbenih šolah. Modul daje študentom možnost spoznavanja in izmenjave različnih praks ter medkulturnega povezovanja. Razvijajo primerjalne študije, predstavljajo semi- narje in vodijo odprte razprave. Na raziskovalnem področju na podlagi študije primera v praksi izvedejo tudi primerjalno študijo o posameznih vidikih glas- bene vzgoje v mednarodnem prostoru. Uveljavljen model izobraževanja, ki se je razvil na Nizozemskem, pa temelji na t. i. načelu vodenega odkrivanja »od prakse k teoriji« in poteka v blokih, izmenjaje na visokošolski instituciji in šoli (Čagran idr., 2006). Cvetek (2006) na podlagi rezultatov raziskave, ki je potekala na Pedagoški fakulteti v Mariboru, poudarja nujnost povečanja pedagoške prakse v času štu- dija in njeno izvajanje skozi vsa leta študija. Prav tako izpostavlja pomembnost boljšega poznavanja administrativnega dela učitelja, seznanjanja z vsebinski- mi in s sistemskimi spremembami znotraj glasbenega šolskega sistema. Sledi- ti je potrebno sodobnim načinom poučevanja, pedagoško prakso pa glede na uskladitev z bolonjskim procesom ustrezno podaljšati in povečati njen obseg (Rebolj, 2006; Čagran idr., 2006). B. Rebolj (2006) poudarja pomembnost pe- dagoške prakse, zato meni, da bi bil potreben znanstveni pogled nanjo in na njeno izvajanje. Potrebno bi bilo razmisliti o strokovnih kvalifikacijah in me- rilih za izobraževanje učiteljev z ustreznimi strokovnimi programi za napredo- vanje in vseživljenjsko izobraževanje. Transfer pedagoške prakse v učno okolje Pedagoška praksa je predmet, pri katerem študent svoje teoretično znanje in instrumentalne veščine uporabi v praksi. Praktično se izobražuje v delovnem okolju in spoznava realno situacijo, v kateri bo opravljal svoj poklic. Zakon o visokem šolstvu RS na vseh treh stopnjah visokošolskega študija predpisu- je praktično izobraževanje oz. projektne naloge v delovnem okolju in razisko- valno delo kot obvezni sestavni del študija (»Zakon o visokem šolstvu«, 2012, 33. člen). Umestitev pedagoške prakse v ustrezno učno okolje je ključnega po- mena za visoko kvaliteto izvedbe pedagoške prakse. Na področju instrumen- g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 20 talnega pouka pihal tovrstno učno okolje predstavljajo nižje in srednje glasbe- ne šole. Učinkovito učno okolje mora zagotavljati kakovostne pogoje za učenje, učenci pa morajo biti aktivno vključeni v učni proces ob upoštevanju njihove- ga predznanja in sposobnosti. Visokošolske institucije se morajo truditi izbirati šolska okolja s koopera- tivnimi mentorji, ki so pripravljeni sodelovati pri izvedbi pedagoške prakse in posredno tudi v študijskem procesu. Le tako lahko zagotavljajo realno spozna- vanje učnih okolij, v katera so vključeni učenci različnih starosti in s tem ne- predvidljive situacije. Slednje lahko kot značilno izpostavimo za individualni pouk pihalnih instrumentov, v katerem ima vsak učenec svoje specifične zna- čilnosti. Sposobnost prilagajanja različnim situacijam pri individualnem po- uku vpliva na samozaupanje bodočih učiteljev pri vstopu v poklicno življenje. Učno okolje in praktične izkušnje so v izobraževanju bodočih učiteljev ključ- ni. Tovrstne izkušnje odpirajo možnosti tudi za alternativne oblike poučeva- nja. Stik s poučevanjem odpira nova razmišljanja in vprašanja ter posameznika sooča s konkretnimi problemi in nalogami. Predvidevamo, da so lahko peda- goške izkušnje tudi negativne, da znižujejo samozavest in slabo vplivajo na od- nos študentov do poučevanja. Pedagoška praksa se v različnih institucijah izvedbeno razlikuje. Študen- tje lahko spremljajo pouk in svoja opažanja posredujejo učitelju, lahko aktivno učijo mlajše učence pod nadzorom svojega učitelja ali tutorja. Možnost izved- be pedagoške prakse je tudi v delovnih skupinah, kjer študentje opazujejo, uči- jo in ocenjujejo drug drugega ter svoja opažanja posredujejo učitelju (Polifonia Working Group for Instrumental and Vocal Music Teacher Education, 2010). Raziskave in analize lastnih izkušenj študentov na področju pedagoške prakse ter razvoj ustreznih strategij za uspešno medinstitucionalno sodelovanje so bi- stveni, da bodoči učitelji postanejo tudi kritični pedagogi in se znajo spopadati z izzivi na poklicni poti (Yourn, 2000). Tako evropska delovna skupina za in- strumentalno in vokalno izobraževanje učiteljev govori o situacijskih kompe- tencah, za katere menimo, da so zelo pomembne pri prenosu pedagoške prakse v učno okolje (Polifonia Working Group for Instrumental and Vocal Music Teacher Education, 2010). V tej skupini so opredelili glavne kompetence, ki jih mora študent razvijati pri individualnem poučevanju instrumenta: – Funkcionalna usposobljenost: funkcionalna usposobljenost temelji na veščinah, spretnostih in izkušnjah na področju posameznega instrumenta; – Kognitivne kompetence: prenos teorije in neformalno pridobljenega znanja v prakso; – Osebne vrednote: sposobnost prilagajanja, nadzor lastnega vedenja v določeni situaciji; – Etična kompetenca: posameznikove osebnostne in profesionalne vrednote. k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 21 Kako učinkoviti sta pedagoška praksa in učno okolje, v katerem le-ta po- teka, ter kakšne so kasneje prve izkušnje s poučevanjem, lahko preverjamo z raziskavami mladih učiteljev s kratkimi delovnimi izkušnjami (Conway, 2015). Predvidevamo, da transfer pedagoške prakse v učno okolje v času študija za štu- denta vendarle ne predstavlja povsem realne slike delovnega okolja. K. Roul- ston idr. (2007) menijo, da so študenti zaskrbljeni glede svojega poučevanja, potrebujejo vodenje pri razvijanju samoreflektivnih veščin, ob tem pa izpostav- ljajo tudi pomembnost možnosti opazovanja poučevanja drugih učiteljev na istem izobraževalnem nivoju in na istem področju. V povezavi z izkušnjami in s pričakovanji so posamezniki različno pripravljeni za pedagoško kariero. Najdragocenejše so lastne učne izkušnje, bolj kot vidiki izobraževalnih pro- gramov (Teachout, 1997). Na splošno so izkušnje pozitivne, vendar je v ospred- ju vprašanje odgovarjajočih izkušenj, tipičnih za specifično učno okolje. Tako nekateri iščejo pomoč tudi pri neformalnih mentorjih ali kolegih. Razlike v izvedbi pedagoške prakse pa se nanašajo tudi na socialno-ekonomske položa- je šol in sodelovanje s kolegi. Največkrat se mladi učitelji sprašujejo, kako po- učevati čim učinkoviteje, kako biti čim bolje organiziran pri delu in kako pri- dobiti več izkušenj. Pomembni sta kakovost izkušenj ter njihova kontinuiteta, ki omogočata oblikovanje novih izkušenj na podlagi predhodnih. M. Schmidt (2010) v povezavi z izkušnjami izpostavlja interakcijo med izkušnjami, pridob- ljenimi v času študija, in sedanjimi izkušnjami. Izkušnje v času študija vključu- jejo interakcijo med vrstniki in interakcijo z drugimi učnimi izkušnjami. Inte- rakcija med vrstniki vključuje predvsem izkušnje glede načrtovanja učnih ur in njihovo realizacijo. Druge učne izkušnje pa so pedagoške, ki jih prejmejo štu- denti izven študijskih programov. Tako študenti povezujejo različne koncepte poučevanja, kot študenti in učitelji, vključujejo pa tudi medvrstniško učenje in drugo poučevanje. Povezujejo teoretično znanje in ideje, predstavljene v študij- skih programih, ter lastne izkušnje. Na ta način oblikujejo individualna nače- la in spoznanja o poučevanju in učenju iz lastnih izkušenj. M. Juriševič idr. (2007, str. 156) poudarjajo, da aktivna vključitev študen- tov v poklicno okolje pomeni »profesionalno promocijo študentov«, saj izo- braževalni zavodi med pedagoškim usposabljanjem spoznavajo študente, kar jim je v pomoč pri kasnejši izbiri zaposlovanja diplomantov. cilji programov za izobraževanje bodočih učiteljev in pedagoške kompetence V ospredju izobraževalnega procesa bodočih učiteljev so pedagoške kompeten- ce, ki jih lahko dosegamo z zastavljenimi cilji programov. Cvetek (2006) v na- daljevanju navedene cilje združuje v t. i. modelu pedagoške prakse: uvajanje študentov v pedagoško prakso, doseganje širšega razumevanja bodoče poklic- ne prakse in izobraževalnega okolja, razvoj splošnih intelektualnih sposobnos- g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 22 ti in sposobnost kritične evalvacije lastne prakse. V modelu pedagoške prakse izpostavlja cilje, ki so s svojimi specifikami v ospredju tudi pri izobraževanju bodočih učiteljev pihal (Cvetek, 2006): – sposobnost načrtovanja lastnega pedagoškega dela na podlagi opazovanja kolegov in izkušenih učiteljev, – prilagoditev pedagoške prakse zastavljenim ciljem glede na sposobnost učencev (tehnična spretnost, občutek za ton, muzikalnost), – uporaba različnih metod in tehnik poučevanja (prilagajanje pouka mlaj- šim otrokom, uporaba različnih didaktičnih pripomočkov), – priprava na učno uro in evalvacija, – preverjanje, ocenjevanje in vrednotenje znanja, – prepoznavanje težav pri pedagoškem delu (specifične lastnosti ali sposob- nosti posameznika), – refleksija lastne pedagoške uspešnosti in – prepoznavanje potreb po lastnem nadaljnjem poklicnem razvoju in vseži- vljenjskem izobraževanju. Vse navedene cilje lahko povezujemo s predvidenimi študijskimi rezultati programov za izobraževanje bodočih učiteljev pihal. Dodamo jim še komuni- kacijske sposobnosti, poznavanje načrtovanja dejavnosti na nižjih ali srednjih glasbenih šolah ter razvijanje poklicne samopodobe in profesionalne odgovor- nosti. Elaborat o študijskem programu za instrumentaliste na Glasbeni akade- miji v Zagrebu (Elaborat o studijskem programu, b. l.) pa med cilje uvršča tudi sposobnost reševanja praktičnih pedagoških vprašanj, ki vključujejo obdelavo glasbenih vsebin preko vadenja in utrjevanja, ocenjevanja in vrednotenja. problem, namen in cilji raziskave Temeljni cilj celotne dvodelne raziskave, izvedene v letih 2017 in 2018, je bil preučiti posamezne segmente in interakcijo umetniškega in pedagoškega izo- braževanja bodočih učiteljev pihal ter na podlagi stališč že delujočih učiteljev preveriti, kako se v praksi aplicirajo pridobljena strokovna znanja in kompeten- ce. V prispevku predstavljamo delne rezultate raziskave, pri študentih v pove- zavi s pedagoško prakso, pri študentih in učiteljih pa rezultate, ki se navezuje- jo na vrednotenje predmetnospecifičnih kompetenc na pedagoškem področju. Cilj raziskave je bil ugotoviti, na kakšen način se povezujeta instrumentalna tehnika in glasbena interpretacija s pedagoško prakso ter preveriti kakovost iz- vedbe pedagoške prakse v povezavi s strokovnim usposabljanjem. Ugotavljali smo, kako študenti in učitelji vrednotijo predmetnospecifične kompetence na pedagoškem področju. k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 23 raziskovalna metoda V dvodelni raziskavi smo uporabili kvantitativni pristop, temelječ na de- skriptivni in kavzalno-neeksperimentalni metodi pedagoškega raziskovanja (Sagadin, 1993; 2003). vzorec V raziskavi je sodelovalo 59 študentov pihal iz UL Akademije za glasbo in Mu- zičke akademije Sveučilišta u Zagrebu. Vzorec je, glede na število vpisanih štu- dentov pihal na obeh ustanovah, reprezentativen. Raziskava o stališčih učite- ljev je potekala na reprezentativnem slučajnostnem vzorcu slovenskih učiteljev pihal, ki poučujejo na nižjih in srednjih glasbenih šolah. Sodelovalo je 64 učiteljev. merski instrument Za potrebe celotne dvodelne raziskave sta bila izoblikovana dva ločena anketna vprašalnika. Sestavljena sta bila iz vprašanj odprtega, zaprtega in polodprtega tipa ter vprašanj z ocenjevalnimi lestvicami Likertovega tipa. zbiranje in obdelava podatkov Študentom UL Akademije za glasbo smo anketni vprašalnik posredovali v ele- ktronski obliki (Enklik anketa 1KA, 2018). Študente Muzičke akademije Sveu- čilišta u Zagrebu smo anketirali s prevedenim vprašalnikom za študente v ele- ktronski obliki oktobra 2018. Anketni vprašalnik za učitelje je bil posredovan učiteljem, ki poučujejo pihalne instrumente na javnih in zasebnih glasbenih šolah ter na srednjih glasbenih šolah v Sloveniji. Možnost izpolnjevanja anket ni bila časovno omejena. Anketiranje je potekalo enkratno. Vsem sodelujočim je bila zagotovljena anonimnost, rezultate anket pa smo uporabili le v razisko- valne namene. Anketni vprašalnik za študente so pregledali trije eksperti z obravnavane- ga področja. Ustreznost anketnega vprašalnika je bila preverjena tudi v pilotni raziskavi. Zanesljivost vprašalnika smo preverili z izračunom koeficienta za- nesljivosti Cronbachova alfa, ki je pokazal dobro raven zanesljivosti vprašalni- ka (α = 0,982). Tudi anketni vprašalnik za učitelje so pregledali trije eksperti z obravnavanega področja. Za merske karakteristike celotnega vprašalnika smo g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 24 iz numeričnih variabel izračunali koeficient zanesljivosti Cronbachova alfa, ki znaša α = 0,864, kar pomeni dobro zanesljivost vprašalnika. statistična obdelava podatkov Podatke anketnih vprašalnikov smo s pomočjo programa SPSS 21.0 analizirali na ravni opisne in inferenčne statistike. Uporabili smo frekvenčno distribucijo (f, f %) atributivnih spremenljivk in aritmetične sredine (x ̅) numerično izraže- nih stopenj odgovorov. Pri intervalnih spremenljivkah smo izračunali aritme- tično sredino (M) in standardni odklon (SD). Pri preverjanju hipoteze z upora- bo osnovne statistike pa smo izračunali aritmetično sredino, na podlagi katere smo statistična odstopanja preverjali s t-testom za en vzorec. Pri statističnem sklepanju smo upoštevali stopnjo tveganja 0,05. Rezultate smo predstavili gra- fično in tabelarično in pri tem uporabili program MS Excel 2010. rezultati in interpretacija – študenti Povezovanje instrumentalne tehnike in glasbene interpretacije s pedagoško prakso Graf 1: Načini povezovanja pedagoške prakse v okviru študijskega programa s študentovim razvojem intrumentalne tehnike in glasbene interpretacije Instrumentalni pouk obravnavamo z dveh vidikov, pedagoških strategij in vse- bine (Jørgensen, 2000; Sink, 2002; Koster, 2010). Govorimo o interakciji, v ka- teri se prepletajo problematika instrumentalne igre, identificiranje težav in iska- k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 25 nje rešitev v povezavi z glasbeno interpretacijo. V ospredju je skupna strategija reševanja problemov in proces, v katerem študent razvija veščine in strategije, ki so mu v pomoč pri samostojnem delu. Te mu zagotavljajo prenos izvajalskih strategij v pedagoško prakso (Kennell, 1992; Haddon, 2009; Blackwell, 2016). Preverili smo, na kakšen način študenti pedagoško prakso v okviru študij- skega programa povezujejo z razvojem svoje instrumentalne tehnike in glasbe- ne interpretacije. Anketiranci so lahko podali več odgovorov. Iz grafa 1 je razvidno, da največji delež študentov meni, da pedagoška pra- ksa spodbuja k drugačnemu razmišljanju o glasbenem delu in reševanju posame- znih tehničnih ali interpretativnih elementov glasbenega dela (78,9 %). Kar 31,6 % študentov navaja, da zaradi pedagoške prakse spreminjajo lastno vadenje. Le manjši delež (7,9 %) pedagoške prakse ne povezuje z lastnim razvojem instru- mentalne tehnike in glasbene interpretacije. Preglednica 2: Želja študentov po povezovanju pedagoške prakse z vsebinami instrumentalnega pouka N Min Max M Me SD KA KS pravilna drža in dihanje 41 3 5 4,34 4,00 0,693 -0,723 -0,578 oblikovanje in kontrola tona 40 3 5 4,43 5,00 0,747 -0,596 -0,895 vaje za vibrato 39 1 5 3,69 4,00 1,150 -0,223 -0,663 vaje za artikulacijo in staccato 40 2 5 4,23 4,50 0,919 -0,232 -0,893 načini za vadenje tehnično zahtevnih pasaž 40 3 5 4,28 4,00 0,784 -1,151 -0,538 kontrola intonacije 40 3 5 4,40 5,00 0,777 -0,785 -0,853 dinamika 40 2 5 4,18 4,00 0,843 -0,561 -0,620 sposobnost nasto- panja 40 3 5 4,48 5,00 0,715 -0,275 -1,013 igranje na pamet 40 2 5 4,00 4,00 0,905 -0,758 -0,436 priprava na samos- tojno delo 40 2 5 4,28 4,00 0,816 -0,011 -0,857 izbira literature 40 2 5 4,08 4,00 0,764 -0.029 -0,492 način izvedbe in percepcija poslu- šalca 40 3 5 4,20 4,00 0.790 -1.286 -0,380 Lestvica odgovorov: 5 – zelo bi si želel(a), 4 – želel(a) bi si, 3 – niti niti, 2 – ne že- lim si, 1 – sploh si ne želim. g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 26 Iz preglednice 1 je na podlagi srednje vrednosti razvidno, da bi si večina študentov v primeru vseh elementov instrumentalne igre v povprečju (Me = 4 in Me = 4,5) želela pedagoško prakso vsebinsko povezovati z vsebinami pri in- strumentalnem pouku. Interakcija med individualnim poukom instrumen- ta in pedagoško prakso v študijskem procesu poteka tudi posredno, preko pe- dagoško-andragoških predmetov, pri čemer se študenti seznanjajo s splošnimi strategijami poučevanja in z razvojem otroka. Sicer pa ugotavljamo, da je uspeš- nost omenjene interakcije prvenstveno odvisna od praktičnih izkušenj (Cvetek, 2006). Rezultati so pokazali, da se instrumentalna tehnika in glasbena interpre- tacija povezujeta s pedagoško prakso kot sestavnim delom študijskega programa. Izvedba pedagoške prakse in strokovno usposabljanje Pedagoška praksa je za bodoče učitelje pihal ključna pri pridobivanju praktič- nih veščin in nepogrešljiv predmet v študijskem procesu (Polifonia Working Group for Instrumental and Vocal Music Teacher Education, 2010). Govori- mo o kompleksnem procesu, v katerem študent svoje teoretične in praktične veščine uporabi v praksi. Del predmeta pedagoške prakse so hospitacije pri po- uku, kjer študent spozna učni proces, metode učenja in didaktične pristope. Preverili smo, kako študenti vrednotijo posamezne elemente, ki jih spoznavajo pri hospitacijah in jih kasneje poskušajo prenesti v izvedbo svoje učne ure, ter kako vrednotijo učni nastop. Preglednica 3: Vrednotenje elementov hospitacije N Min Max M Me SD KA KS spoznavanje učnega procesa 5 4 5 4,80 5,00 0,447 5,000 -2,236 metode učenja 5 4 5 4,60 5,00 0,547 -3,333 -0,609 raznolikost pedagoških in didaktičnih pristopov 5 3 5 4,60 5,00 0,894 5,000 -2,236 uporaba didaktičnih pripo- močkov pri začetnem učenju instrumenta 5 3 5 4,40 5,00 0,894 0,312 -1,258 motivacijske spodbude 5 4 5 4,80 5,00 0,447 5,000 -2,236 časovna razporeditev učne ure 5 5 5 5,00 5,00 0,000 primernost strokovne termi- nologije 5 3 5 4,40 5,00 0,894 0,313 -1,258 komunikacija med učencem in učiteljem 5 5 5 5,00 5,00 0,000 spoznavanje notnega mate- riala 5 3 5 4,40 5,00 0,894 0,313 -1,258 Lestvica odgovorov: 5 – zelo dobro, 4 – dobro, 3 – zadovoljivo, 2 – slabo, 1 – ne- zadostno. k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 27 Srednja vrednost je zelo dobra (Me = 5) pri vseh spremenljivkah, kar kaže na dobre izkušnje študentov pri hospitacijah. Zelo dobro in enotno so ovre- dnotili časovno razporeditev učne ure in komunikacijo med učiteljem in učencem ter spoznavanje učnega procesa in motivacijske spodbude profesorja. V okviru predmeta pedagoške prakse študenti na UL AG opravijo dva učna nastopa letno (Učni načrt: Pedagoška praksa 1, 2004; Učni načrt: Peda- goška praksa 2, 2004). Na MUZA v pedagoško prakso vključujejo individual- ne učne nastope pod vodstvom mentorja/učitelja, učne nastope pred sovrstniki ter učne nastope z mentorjem in profesorjem instrumentalne metodike (Ela- borat o studijskem programu, b. l.). Graf 2: Vrednotenje učnega nastopa v okviru predmeta pedagoške prakse Lestvica odgovorov: 5 – zelo dobro, 4 – dobro, 3 – zadovoljivo, 2 – slabo, 1 – ne- zadostno. Aritmetična sredina vrednotenja učnega nastopa glede na posamezne spremenljivke je nižja od zelo dobre le v primeru načrtovanja in pisne pripra- ve (M = 4,3). Preverili smo, na kakšen način študenti reflektirajo izvedbo svojega učne- ga nastopa z učenci. g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 28 Preglednica 4: Načini reflektiranja izvedbe učnega nastopa z učenci N Min Max M Me SD KA KS s pomočjo mentorja peda- goške prakse 4 4 5 4,75 5,00 0,500 4,000 -2,000 s pomočjo visokošolskega didaktika za področje pihal 4 2 5 4,00 4,50 1,414 1,500 -1,414 lastno izvajalsko prakso primerjam z izkušnjami pri hospitacijah 4 3 5 4,25 4,50 0,957 -1,289 -0,855 refleksijo povezujem z napredkom in odzivom učenca pri pouku 4 4 5 4,50 4,50 0,577 -6,000 0,000 v komunikaciji z vrstniki 4 2 5 4,00 4,50 1,414 1,500 -1,414 v komunikaciji s profesor- jem glavnega predmeta 4 4 5 4,75 5,00 0,500 4,000 -2,000 Lestvica odgovorov: 5 – zelo pogosto, 4 – pogosto, 3 – občasno, 2 – redko, 1 – nikoli. Glede na rezultate iz preglednice 4 je razvidno, da študenti v povprečju pogosto (Me = 4,5–5) reflektirajo pedagoško prakso pri vseh spremenljivkah. Posebej izpostavljamo elementa, ki sta povezana s sodelovanjem mentorja pri pedagoški praksi in komunikacijo s profesorjem glavnega predmet (M = 4,75; SD = 0,500). Študenti sicer refleksijo pogosto povezujejo z napredkom in odzivom učenca pri pouku (M = 4; SD = 0,577) in na način, da lastno izvajalsko prakso primerjajo z izkušnjami na hospitacijah (M = 4,25, SD = 0,957). Enaka aritme- tična sredina je pri spremenljivkah s pomočjo visokošolskega didaktika za podro- čje pihal in v komunikaciji z vrstniki (M = 4; SD = 1,414), pri katerih je zazna- na tudi najvišja razpršenost odgovorov. Reflektivni pristop pri pedagoški praksi bodoče učitelje pihal spodbuja k razmišljanju o poklicni praksi in strokovnem razvoju. Učinkovitost refle- ktivne prakse se povečuje v kreativnem okolju med učitelji ali študenti, s po- močjo medvrstniške komunikacije in z medsebojno izmenjavo izkušenj. To- vrstne izkušnje študentom omogočajo izboljšave in prenašanje dobrih praks iz ene učne ure v drugo (Glazer idr., 2004; Tsang, 2011; Elgersma, 2012; Gau- nt idr., 2012). V nadaljevanju nas je zanimalo, ali izvedba pedagoške prakse in strokov- no usposabljanje študentu omogočata delno razvijanje pedagoških kompe- tenc. k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 29 Preglednica 5: Vpliv pedagoške prakse na razvijanje pedagoških kompetenc pri študentih N Min Max M Me SD KA KS uporaba znanja v praksi in sposobnost posredovanja znanja 4 4 5 4,75 5,00 0,500 4,000 -2,000 priprava in planiranje posamezne učne ure 4 4 5 4,50 4,50 0,577 -6,000 0,000 sposobnost vodenja učne ure 4 4 5 4,75 5,00 0,500 4,000 -2,000 uporaba glasbenodi- daktičnih konceptov ter pedagoško znanje 4 3 5 4,25 4,50 0,957 -1,289 -0,855 vrednotenje napredka in evalvacija 4 3 5 4,50 5,00 1,000 4,000 -2,000 ustvarjalnost in razvi- janje novih idej 4 4 5 4,50 4,50 0,577 -6,000 0,000 sposobnost razvijanja umetniške interpreta- cije pri učencih 4 3 5 4,25 4,50 0,957 -1,289 -0,855 sposobnost pisnega in ustnega izražanja 4 4 5 4,75 5,00 0,500 4,000 -2,000 spoznavanje literature 4 3 5 4,00 4,00 1,154 -6,000 0,000 Lestvica odgovorov: 5 – zelo dobro, 4 – dobro, 3 – zadovoljivo, 2 – slabo, 1 – ne- zadostno. Iz preglednice 5 je razvidno, da pedagoška praksa v povprečju večinoma zelo dobro vpliva na razvijanje pedagoških kompetenc študentov. V treh pri- merih, uporaba glasbeno didaktičnih konceptov ter pedagoško znanje (M = 4,3; SD = 0,957), sposobnost razvijanja umetniške interpretacije pri učencih (M = 4,3; SD = 0,957) in spoznavanje literature (M = 4,0; SD = 1,154) vpliva v pov- prečju dobro. Primeri izvedbe pedagoške prakse v okviru študijskih programov se v iz- vedbenem smislu v mednarodnem prostoru razlikujejo tako po obsežnosti kot časovni umestitvi v študijski proces. Posebej izpostavljamo možnost postopne- ga vpeljevanja od manjših sklopov v kompleksnejše v večjem časovnem razpo- nu. Prav gotovo pa bo potrebno slediti sodobnim trendom, vključujoč znan- stvene poglede na pedagoško prakso (Kansanen in Meri, 1999; Čagran idr., 2006; Rebolj 2006). Ugotovili smo, da izvedba pedagoške prakse in strokov- no usposabljanje študentu omogočata delno razvijanje pedagoških kompetenc. Zaradi majhnega vzorca anketirancev je rezultat informativnega značaja. g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 30 Vrednotenje predmetnospecifičnih kompetenc na pedagoškem področju V okviru dodiplomskega in magistrskih študijskih programov (UL AG) ter integriranega študijskega programa (MUZA) študenti pihal razvijajo splošne in predmetnospecifične kompetence na pedagoškem področju. V nadaljevanju smo preverili, kako študenti v skladu z učnimi načrti vrednotijo posamezne predmetnospecifične kompetence na pedagoškem področju. Preglednica 6: Vrednotenje predmetnospecifičnih kompetenc na pedagoškem področju – študenti N Min Max M Me SD KA KS sposobnost posredovanja znanja 44 2 5 4,02 4.00 0,762 0,747 -0,699 sposobnost priprave in planiranje posamezne učne ure 43 1 5 3,81 4.00 1,006 0,092 -0,637 sposobnost pedagoškega vodenja in priprave na učinkovito samostojno delo 43 1 5 3,88 4.00 0,878 1,539 -0,870 razumevanje in uporaba glasbenodidaktičnih konceptov ter pedagoško- -andragoških znanj 43 1 5 3,62 4.00 0,976 -0,102 -0,297 sposobnost interdisci- plinarnega povezovanja vsebin 44 1 5 3,81 4.00 0,994 1,453 -1,102 poznavanje slovenske in svetovne glasbene literature 44 1 5 3,40 3.00 0,972 -0,288 -0,130 vrednotenje dosežkov in sposobnost evalvacije le-teh 43 2 5 3,81 4.00 0,879 -0,588 -0,278 poznavanje zakonodaje in pravnih vidikov vzgojno- -izobraževalnega dela 43 1 5 2,55 3.00 1,296 -0,892 0,347 sposobnost urejanja ustreznih dokumentacij 43 1 5 2,69 3.00 1,145 -0,738 -0,064 vključevanje v različna socialna okolja 44 1 5 3,68 4.00 1,073 0,162 -0,735 Lestvica odgovorov: 5 – zelo dobro, 4 – dobro, 3 – zadovoljivo, 2 – slabo, 1 – ne- zadostno. Razpon vrednosti je med posameznimi spremenljivkami od 1 do 5, od ne- zadostnega ali slabega do zelo dobrega pridobivanja predmetnospecifičnih pe- k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 31 dagoških kompetenc. Aritmetična sredina je razporejena med M = 2,56 in M = 4,02. Srednja vrednost pri predmetnospecifičnih kompetencah je v večini dob- ra (Me = 4), v treh primerih pa zadovoljiva (Me = 3). Med slednjimi je tudi po- znavanje slovenske in svetovne glasbene literature. Postavlja se vprašanje, ali so anketiranci kompetenco povezovali z vprašanjem poznavanja literature, ki je povezana z njihovim študijem (na umetniškem področju), ali s poznavanjem literature, povezane z njihovim bodočim pedagoškim delom. Najslabše so štu- denti ocenili sposobnost urejanja ustreznih dokumentacij (M = 2,7; SD = 1,145) ter poznavanje zakonodaje in pravnih vidikov vzgojno izobraževalnega dela (M = 2,56; SD = 1,297). Standardna deviacija je tudi pri tem vprašanju višja za od- govore pri nižji aritmetični sredini kot za odgovore z višjo aritmetično sredino. Slednji kompetenci sta zelo specifični. Vzroke za veliko razpršenost odgovorov na strani študentov bi lahko poiskali tudi v nepoznavanju omenjene tematike oz. v odsotnosti direktnega stika, kjer so potrebne omenjene specifične kompe- tence, npr. kompetenca poznavanja zakonodaje in pravnih vidikov vzgojno-iz- obraževalnega sistema. rezultati in interpretacija – učitelji Vrednotenje predmetnospecifičnih kompetenc na pedagoškem področju Preverili smo, kako učitelji vrednotijo predmetnospecifične kompetence na pe- dagoškem področju. Pri tem smo ločili vrednotenje na dve kategoriji: v času študija in v okviru pedagoškega delovanja. Preglednica 7: Vrednotenje predmetnospecifičnih pedagoških kompetenc učiteljev pihal, pridobljenih v času študija N Min Max M Me SD KA KS sposobnost posredovanja znanja 57 1 5 3,12 3,00 1,211 -0,866 -0,118 sposobnost priprave in načrtovanja posamezne učne ure 52 1 5 2,71 2,50 1,258 -0,820 0,390 sposobnost pedagoškega vodenja in priprave za učinkovito samostojno delo 51 1 5 2,73 2,00 1,266 -0,902 0,421 razumevanje in uporaba glasbenodidaktičnih konceptov ter pedagoško- -andragoških znanj 51 1 5 2,80 3,00 1,281 -1,001 0,204 g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 32 N Min Max M Me SD KA KS sposobnost interdisci- plinarnega povezovanja vsebin 51 1 5 2,76 3,00 1,290 -1,063 0,110 poznavanje slovenske in svetovne glasbene literature 50 1 5 3,42 4,00 0,992 0,417 -0,816 vrednotenje dosežkov in sposobnost njihove evalvacije 50 1 5 3,16 3,00 1,113 -0,632 -0,237 poznavanje zakonodaje in pravnih vidikov vzgojno- -izobraževalnega dela 50 1 5 2,30 2,00 1,282 -0,802 0,618 sposobnost urejanja ustreznih vrst dokumen- tacije 50 1 5 2,36 2,00 1,258 -0,513 0,683 vključevanje v različne vrste socialnega okolja 51 1 5 2,76 3,00 1,274 -1,034 0,161 Lestvica odgovorov: 5 – zelo dobro, 4 – dobro, 3 – zadovoljivo, 2 – slabo, 1 – ne- zadostno Najvišja srednja vrednost vrednotenja predmetnospecifičnih kompetenc na pedagoškem področju, pridobljenih v času študija, je dobro (Me = 4), naj- nižja pa slabo (Me = 2). Tudi rezultati aritmetičnih sredin so nekoliko bolj raz- noliki. Najnižja aritmetična sredina med spremenljivkami je pri kompetenci poznavanje zakonodaje in pravnih vidikov vzgojno-izobraževalnega dela (M = 2,3), sledi ji sposobnost urejanja ustreznih vrst dokumentacije (M = 2,36). Pred- videvamo, da so se v času od zaključka študija do časa, v katerem je bila izvede- na raziskava, morda spremenile šolska zakonodaja in zahteve, povezane s šolsko dokumentacijo. Rezultat nas spodbuja k razmisleku, koliko današnji študijski programi vključujejo dejanski razvoj navedenih kompetenc. Najvišja aritme- tična sredina se je pokazala pri poznavanju slovenske in svetovne glasbene lite- rature (M = 3,42) ter pri vrednotenju dosežkov in sposobnost njihove evalvacije (M = 3,16). k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 33 Preglednica 8: Vrednotenje predmetnospecifičnih pedagoških kompetenc učiteljev pihal, pridobljenih v okviru pedagoškega delovanja N Min Max M Me SD KA KS sposobnost posredovanja znanja 54 2 5 4,28 4,00 0,738 0,343 -0,790 sposobnost in priprava načrtovanja posamezne učne ure 49 2 5 4,02 4,00 0,878 -0,234 -0,619 sposobnost pedagoškega vodenja in priprave za učinkovito samostojno delo 48 2 5 4,23 4,00 0,751 0,238 -0,724 razumevanje in uporaba glasbenodidaktičnih konceptov ter pedagoško- -andragoških znanj 48 2 5 3,96 4,00 0,849 -0,601 -0,353 sposobnost interdisci- plinarnega povezovanja vsebin 47 2 5 3,89 4,00 0,866 -0,402 -0,418 poznavanje slovenske in svetovne glasbene literature 47 2 5 3,89 4,00 0,699 1,083 -0,650 vrednotenje dosežkov in sposobnost njihove evalvacije 47 2 5 3,98 4,00 0,872 0,262 -0,780 poznavanje zakonodaje in pravnih vidikov vzgojno- -izobraževalnega dela 47 1 5 3,72 4,00 0,902 0,770 -0,711 sposobnost urejanja ustreznih vrst dokumen- tacije 47 1 5 4,02 4,00 0,921 1,557 -1,091 vključevanje v različne vrste socialnega okolja 49 1 5 4,02 4,00 0,854 2,202 -1,087 Lestvica odgovorov: 5 – zelo dobro, 4 – dobro, 3 – zadovoljivo, 2 – slabo, 1 – ne- zadostno Rezultati vrednotenja predmetnospecifičnih pedagoških kompetenc uči- teljev pihal, pridobljenih v okviru pedagoškega delovanja, kažejo, da je srednja vrednost pri vseh spremenljivkah višja: dobro (Me = 4). Dvig Me je v primer- javi s prejšnjimi rezultati neposredno povezan z neposredno pedagoško prakso, ki vpliva na nadgrajevanje predmetnospecifičnih pedagoških kompetenc v ob- dobju študija. Aritmetična sredina je najvišja pri sposobnosti posredovanja zna- g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 34 nja (M = 4,28) in najnižja ponovno pri poznavanju zakonodaje in pravnih vidi- kov vzgojno-izobraževalnega dela (M = 3,72). Glede na to, da so učitelji vrednotili predmetnospecifične kompetence na pedagoškem področju v dveh kategorijah, nas je zanimalo, ali so učitelji v okvi- ru svojega poklicnega delovanja dodatno razvili svoje predmetnospecifične kompetence na pedagoškem področju. Graf 3: Primerjava pridobljenih posameznih predmetnospecifičnih kompetenc na pedagoškem področju v času študija in v okviru pedagoškega delovanja – aritmetične sredine Lestvica odgovorov: 5 – zelo dobro, 4 – dobro, 3 – zadovoljivo, 2 – slabo, 1 – ne- zadostno. Razliko v oceni pridobljenih predmetnospecifičnih kompetenc na peda- goškem področju v času študija in v času poklicnega delovanja učiteljev pihal smo izračunali z uporabo t-testa. Študij Poklicno delovanje k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 35 Preglednica 9: Pridobljene posamezne predmetnospecifične kompetence na pedagoškem področju v času študija in v okviru pedagoškega delovanja – preverjanje statističnih razlik od testne vrednosti 4 (dodaten razvoj kompetenc) Testna vrednost 4 t df p (2-stran-sko) M (razli- ke) Med študijem sposobnost posredovanja znanja -5,468 56 0,000 -0,87719 sposobnost in priprava načrtovanja posame- zne učne ure -7,387 51 0,000 -1,28846 sposobnost pedagoškega vodenja in priprave za učinkovito samostojno delo -7,189 50 0,000 -1,27450 razumevanje in uporaba glasbenodidaktičnih konceptov ter pedagoško-andragoških znanj -6,668 50 0,000 -1,19607 sposobnost interdisciplinarnega povezovanja vsebin -6,840 50 0,000 -1,23529 poznavanje slovenske in svetovne glasbene literature -4,136 49 0,000 -0,58000 vrednotenje dosežkov in sposobnost njihove evalvacije -5,336 49 0,000 -0,84000 poznavanje zakonodaje in pravnih vidikov vzgojno-izobraževalnega dela -9,379 49 0,000 -1,70000 sposobnost urejanja ustreznih vrst dokumen- tacije -9,220 49 0,000 -1,64000 vključevanje v različne vrste socialnega okolja -6,923 50 0,000 -1,23529 V okviru pedagoškega delovanja sposobnost posredovanja znanja 2,767 53 0,008 0,27777 sposobnost priprave in načrtovanja učne ure 0,163 48 0,871 0,02040 sposobnost pedagoškega vodenja in priprave za učinkovito samostojno delo 2,115 47 0,040 0,22916 razumevanje in uporaba glasbenodidaktičnih konceptov ter pedagoško-andragoških znanj -0,340 47 0,736 -,004216 sposobnost interdisciplinarnega povezovanja vsebin -0,843 46 0,404 -0,10638 poznavanje slovenske in svetovne glasbene literature -1,044 46 0,302 -0,10638 vrednotenje dosežkov in sposobnost njihove evalvacije -0,167 46 0,868 -0,02127 g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 36 Testna vrednost 4 t df p (2-stran-sko) M (razli- ke) poznavanje zakonodaje in pravnih vidikov vzgojno-izobraževalnega dela -2,103 46 0,041 -0,27659 sposobnost urejanja ustreznih vrst dokumen- tacije 0,158 46 0,875 0,02127 vključevanje v različne vrste socialnega okolja 0,167 48 0,868 0,02040 Rezultat t-testa kaže statistično značilnost razlik v primeru vseh kompe- tenc, pridobljenih med študijem (p = 0,000), ter v primeru treh kompetenc, pridobljenih v času pedagoškega delovanja (p = 0,000). Učitelji vse svoje kom- petence, pridobljene med študijem, vrednotijo v povprečju zadovoljivo ali sla- bo, večino kompetenc, pridobljenih v okviru pedagoškega delovanja, pa vre- dnotijo v povprečju dobro. Pri posameznih kompetencah, pridobljenih med študijem, se aritmetična sredina giblje med M = 2,3 in M = 3,4, v času pedago- škega delovanja pa med M = 3,7 in M = 4,3. Rezultati kažejo, da profesionalno delovanje učiteljev omogoča dejanski razvoj kompetenc na pedagoškem podro- čju ter spodbuja k razmisleku o ustreznosti obsega in načinov pedagoškega iz- obraževanja bodočih učiteljev pihal. Učitelji ob praktičnem pedagoškem delu zaznavajo razvoj svojih kompetenc predvsem na področjih posredovanja zna- nja učencem, sposobnosti pedagoškega vodenja in priprav za učinkovito samos- tojno delo ter poznavanja zakonodajnih in pravnih vidikov vzgojno-izobraže- valnega dela. Na osnovi predstavljenih rezultatov ugotavljamo, da so učitelji pihal večino opredeljenih predmetnospecifičnih kompetenc na pedagoškem področju v okviru pedagoškega delovanja dodatno razvili. Glede na izkazano različnost vrednotenja predmetnospecifičnih kompetenc na pedagoškem po- dročju, pridobljenih med študijem, in tistih, pridobljenih v času poklicnega de- lovanja, se postavlja vprašanje, ali bi večji obseg pedagoške prakse v času študi- ja pripomogel k drugačnim rezultatom. zaključek Kakovostne praktične izkušnje in pridobljene pedagoške kompetence v času izobraževanja oblikujejo bodočega učitelja pihal in postavijo temelje za kre- ativnega in motiviranega profesorja, ki bo lahko skrbel tudi za strokovni ra- zvoj v širšem izobraževalnem prostoru. Ugotavljamo, da se izvedba pedagoške prakse med izobraževalnimi ustanovami razlikuje, in sicer glede na dolžino in vrednotenje kreditnih točk. Predvidevamo, da je pedagoško znanje bolj pove- zano s tehniko instrumenta kot s strategijami poučevanja, študenti pa so pri poučevanju bolj usmerjeni vase kot v proces poučevanja (Juriševič idr., 2007; k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 37 Polifonia Working Group for Instrumental and Vocal Music Teacher Educati- on, 2010). Proces aktivne samoevalvacije in kritične refleksije jim omogoča, da na podlagi kritične analize iščejo izhodišča za izboljšave. V tem procesu pa je ključno tudi sodelovanje mentorja in visokošolskega učitelja. Postavlja se tudi vprašanje možnosti umestitve izvedbe pedagoške prakse v širši slovenski pros- tor in razširitve mreže vključenih šol in mentorjev. To je seveda tehnično in lo- gistično težje izvedljivo. Prepričani pa smo, da učitelji, ki pri tem sodelujejo, na- predujejo tudi kot mentorji pri pedagoški praksi. To jih motivira ali pa od njih zahteva aktivnejše spremljanje novosti na področju izobraževanja, na ta način tudi vzdržujejo stik z visokošolsko institucijo. Sklepamo, da imajo s permanen- tnim izobraževanjem boljši pregled nad vertikalo glasbenega izobraževanja na področju instrumentalnega pouka pihal. Rezultati raziskave so pokazali, da se instrumentalni pouk povezuje s pe- dagoško prakso, študenti zaradi pedagoške prakse celo spreminjajo lastno va- denje. Ugotovili smo, da pedagoška praksa v povprečju večinoma zelo dobro vpliva na razvijanje pedagoških kompetenc študentov. Izstopa tudi ugotovi- tev, da zelo visok delež študentov meni, da jih pedagoška praksa spodbuja k dru- gačnemu razmišljanju o glasbenem delu in reševanju posameznih tehničnih ali interpretativnih elementov. Izstopata pa slabše ocenjeni kompetenci sposobnost urejanja ustreznih dokumentacij ter poznavanje zakonodaje in pravnih vidikov vzgojno izobraževalnega dela. Glede na izkazano različnost vrednotenja pred- metnospecifičnih kompetenc na pedagoškem področju pri učiteljih pa bi velja- lo razmisliti tudi o večjem obsegu pedagoške prakse v času študija. Danes velja splošno načelo, da imajo študenti liberalnejše, sodobnejše in bolj idealistične poglede na poučevanje. Predvidevamo, da je za mnoge sreča- nje s poklicnim okoljem drugačno od pričakovanega. Postavlja se torej vpraša- nje, kakšna je vizija o idealni pedagoški praksi in pripravi učiteljev na instru- mentalno pedagogiko? Kot pravi Juntunen (2014), ni normativov za dobrega ali idealnega učitelja. Učitelji imajo ustvarjeno individualno kompleksno sli- ko o praktičnem procesu in rezultatih učenja. V tem kontekstu govorimo o ce- lovitem pogledu na idealno pedagoško prakso, ki bodočim učiteljem omogoča povezovati vsebinsko znanje s pedagoškimi spretnostmi in strategijami. V Slo- veniji je v okviru programa Instrumentalna in pevska pedagogika pedagoška praksa le del podiplomskega študijskega programa in s tem časovno postavljena v zadnje obdobje študija, ko študent že osvoji elementarno znanje instrumen- ta. Morda bi lahko na UL Akademiji za glasbo pedagoške predmete že delno vključili v dodiplomski študijski program. Na ta način bi se študenti s pedago- škim področjem seznanili že v zgodnji fazi izobraževanja. Pridobljeno znanje bi na magistrskem študiju poglobili in ga preizkusili tudi v praksi. Ta možnost bi omogočala tudi znanstvenoraziskovalno širitev na področju instrumental- ne pevske pedagogike, ki bi temeljila na obravnavanju zgodnjih pedagoških iz- kušenj učiteljev pihal. Področje bi tako dobilo večjo težo in pomembnejšo vlo- go v študijskem procesu. g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 38 Literatura Blackwell, J. (2016). Research in action: Evidence-based strategies to improve one-to-one teaching. Journal of Reserach in Music Performance, 25−35. Conway, C. (2015). Beginning music teacher mentor practices: Reflection on the past and suggestions to the future. Journal of Music Teacher Education, 24(2), 88−102. Cvetek, S. (2006). Model pedagoške prakse v programih za izobraževanje učiteljev. V C. Peklaj (ur.), Teorija in praksa v izobraževanju učiteljev (str. 137−148.) Center za pedagoško izobraževanje Filozofske fakultete. Čagran, B., Cvetek, S., in Otič, M. (2006) Vloga pedagoške prakse v programih za izobraževanje učiteljev. V C. Peklaj (ur.), Teorija in praksa v izobraževanju učiteljev (str. 121−136). Center za pedagoško izobraževanje Filozofske fakultete. Elaborat o studijskem programu. B. l. Sveučilište u Zagrebu, Muzička akademija. http://www.muza.unizg.hr/wp-content/uploads/2016/06/ STUDIJ%20ZA%20INSTRUMENTALISTE%20-%20 DETALJAN%20OPIS%20PREDMETA%20KOJI%20SE%20 IZVODE%20NA%20STUDIJSKOM%20PROGRAMU.pdf Elgersma, K. (2012). Firts year teacher of first year teachers: A reflection on tacher training in the field of piano pedagogy. Internation Journal of Music Education, 30(4), 409−424. Fallin, J., in Royse, D. (2000). Student teaching: The keystone experience. Music Educators Journal, 87(3), 19−22. Gaunt, H., Creech, A., Long, M., and Hallam, S. (2012). Supporting conservatoire students towards professional integration: One-to-one tution and the potential of mentoring. Music Education Research, 14(1), 25−43. Glazer, C., Abbott, L., in Harris, J. (2004). A teacher-developed process for collaborative professional reflection. Reflective Practice, 5(1), 33−46. Haddon, E. (2009). Instrumental and vocal teaching: How do music student learn to teach? British Journal of Music Education, 26(1), 57−70. Jørgensen, H. (2000). Student learning in higher instrumental education: Who is responsible? British Journal of Music Education, 17(1), 67–77. Juntunen, M.-L. (2014). Teacher educators‘ visions of pedagogical training within instrumental higher music education – A case in Finland. British Journal of Music Education, 31(2), 157−177. Juriševič, M., Lipec Stopar, M., Magajna, Z., in Krajnčan, M. (2007). Model praktično-pedagoškega usposabljanja v prenovi študijskih programov Pedagoške fakultete UL. V T. Devjak in P. Zgaga (ur.), Prispevki k posodobitvi pedagoških študijskih programov II (str. 154−163). Pedagoška fakulteta. k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 39 Kansanen, P., in Meri, M. (1999). Didactic ralation in the teaching-studying- learning process. Didaktik/Fachdidaktic as Science(s) of Teaching Profession, 2(1), 107−116. Kennell, R. (1992). Toward a theory of applied music instruction. The Quaterly Journal of Music Teaching and Learning, 3(2), 5−16. Koster, K. (2010). Revisiting teaching strategies for woodwinds. Music Educators Journal, 96(3), 44−52. Kukanja Gabriječič, M. (2016). Priročnik za študente magistrskega študija programa Inkluzivna pedagogika in mentorje na študijski praksi. UP Pedagoška fakulteta. L‘Roy, D. (1983). The development of occupational identity in undergraduate music education majors [neobjavljena doktorska disertacija]. North Texas State University. Maretič Požarnik, B. (1989). Usposabljanje, prikrojeno učiteljem mentorjem. Vzgoja in izobraževanje, 20(3), 16−23. Marentič Požarnik, B. (2006). Seminarji za mentorje kot priložnost za razvijanje kompetenc in poglabljanje refleksije ob partnerskem sodelovanju s fakultetnimi učitelji. V C. Peklaj (ur.), Teorija in praksa v izobraževanju učiteljev (str. 45–52). Center za pedagoško izobraževanje Filozofske fakultete. Navodila za izvedbo pedagoške prakse. (2015/2016). Drugostopenjski magistrski študijski program Instrumentalna in pevska pedagogika (IPP), Ljubljana, UL Akademija za glasbo. https://www.ag.unilj.si/e_ files/vsebina/Navodila_za_izvedbo_pedagoske_prakse_IPP.pdf Polifonia Working Group for Instrumental and Vocal Music Teacher Education. (2010). Instrumental and vocal teacher education: European perspectives. AEC Publications. Rebolj, B. (2006). Vloga učitelja praktika kot mentorja pri pedagoški praksi. V C. Peklaj (ur.), Teorija in praksa v izobraževanju učiteljev (str. 165−173.) Center za pedagoško izobraževanje Filozofske fakultete. Rideout, R., in Feldman, A. (2002). Research in music student teaching. V R. Colwell and C. Richardson (ur.), The new handbook of research on music teaching and learning (str. 874−886). Oxford University Press. Roulston, K., Legette, R., in Womack, S. T. (2007). Beginning music teacher‘s perceptions of the transition from university to teaching in schools. Music Education Research, 7(1), 59−82. Sagadin, J. (1993). Poglavja iz metodologije pedagoškega raziskovanja. Zavod Republike Slovenije za šolstvo in šport. Sagadin, J. (2003). Statistične metode za pedagoge. Obzorja. Schmidt, M. (2010) Learning from teaching experience Dewey‘s theory and preservice teachers‘ learning. Journal of Research in Music Education, 58(2), 131−146. g la sb en o pe d ag o šk i z bo r n ik ◆ le t n ik 16 ◆ št ev il k a 33 40 Sink, P. E. (2002). Behavioral research on direct music instruction. V R. Colwell and C. Richardson (ur.), The new handbook of research on music teaching and learning: A project of the music educators national conference (str. 315−326). Oxford University Press. Teachout, D. (1997). Preservice and experienced teachers‘ opinions of skills and behaviors important to successful music teaching. Journal of Research in Music Education, 45(1), 41−50. Tsang, A. K. L. (2011). Online reflective group discussion – Connecting first year undergraduate students with their year peers. Journal of the Scholarship of Teching and Learning, 11(3), 58−74. Učni načrt: pedagoška praksa 1. Magistrski študijski program 2. stopnje Instrumentalna in pevska pedagogika. (2004). UL Akademija za glasbo. https://www.ag.uni-lj.si/e_files/vsebina/UN_IPP_II_17_18.pdf Učni načrt: pedagoška praksa 2. Magistrski študijski program 2. stopnje Instrumentalna in pevska pedagogika. (2004). UL Akademija za glasbo, https://www.ag.uni-lj.si/e_files/vsebina/UN_IPP_II_17_18.pdf Yourn, B. R., (2000). Learning to teach: Perspectives from beginning music teachers. Music Education Research, 2(2), 181−192. Zakon o visokem šolstvu. (2012). Uradni list Republike Slovenije, (32). https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2012-01- 1406?sop=2012-01-1406 Summary UDC 37.013:025,178 High quality practical teaching experience and pedagogical competences, gained dur- ing the course of the student̀ s education, have been shown to have crucial impact on professional development of prospective winds professors. In addition, they contribute to creativity and motivation of the professor, who will be able to contribute to the pro- fessional development within the wider teaching community. It has been shown that the conduct of practical teaching experience vary among educational institutions, depend- ing on its length and credits valuation. One can anticipate that pedagogic knowledge is primary related to the instrument playing techniques rather than to teaching strategies. In addition, the students gaining practical experience have been shown to focus most- ly on themselves, rather than on the process of delivering a lecture or masterclass. (Ju- riševič idr., 2007; Polifonia Working Group for Instrumental and Vocal Music Teacher Education, 2010). The process of self-feedback and evaluation enables students to criti- cally analyse the areas with room for improvement. During the process of evaluation, the involvement of supervisor or university lecturer has shown to be crucial. Furthermore, it has been suggested the conduct of practical teaching experience could be implicated in the wider Slovenian teaching and musical community, which would result in broaden- ing the network of schools and professors involved. However, such implication is techni- cally and logistically rather challenging. k a ro lin a ša n tl zu pa n ◆ ped ag o šk a pra k sa in ped ag o šk e ko m peten c e v pro c esu izo bra ževa n ja prih o d n jih u č iteljev pih a l 41 In addition, the results have indicated that professors involved in student̀ s practical teaching experience have professionally progressed and further developed the skills re- quired for a good mentor or supervisor. Such experience motivates the professors and encourages them to stay on top of the current teaching trends and remain actively en- gaged within the teaching institution. It can be assumed that their constant learning and progression gives them an insight in the current trends of musical education within the wind instruments teaching practices. Our studỳ s results have shown the strong interlink between instrumental teaching and practical teaching experience, since the students tend to alter their own practicing tech- niques due to the insights learned during the practical teaching experience. In addition, beneficial impact of practical teaching experience on the student’s developing pedagog- ical competences has been observed. Nonetheless, the study interestingly showed high percentage of students admitting that their practical teaching experience encouraged them to analyse and approach music compositions from different perspectives, which as- sists tackling specific technical and interpretative elements of the composition. On the contrary, the ability to deal with the administrative documents and familiarisation with laws and legislations within the educational departments, have been ranked as the least valued competences gained during the practical teaching experience. Subject specific competences ranked by professors were assessed based on two categories. Competenc- es obtained while studying at university, which were assessed as less valuable and compe- tences obtained during practical pedagogic experiences. Increasing the range of practi- cal teaching experiences during the course of student̀ s education, could therefore have beneficial impact also on competences̀ valuation by prospect professors, since our re- search, recognised significant differences among valuation of the subject-specific com- petences within the pedagogic field. Academy of Music at University Ljubljana offers practical teaching experience only dur- ing postgraduate course Instrumental and vocal pedagogic. Placing it at the end of stu- dent’s education path, it is ensured they have gained the necessary core knowledge of the instrument first. However, due to the constructive impact the practical teaching expe- rience has shown, it might be beneficial to incorporate pedagogical modules in the un- dergraduate courses as well. Through such modules students will be introduced to the pedagogical trends and techniques in the early stages of their education. The knowledge would be further developed and put into practice during the postgraduate course. Mod- ifications in the teaching system would stimulate development of scientific research within the field of instrumental and vocal education, based on the wind professors’ early teaching experience research. Advances in understanding the impacts of practical teach- ing experiences, would improve their value extent within the educational programmes.