(;ozdar~i.v > V <~ rtS itl pros toru GDK: 907 (049.2) Pismu poglavarja Seattla in okoljska etika · i l:w \ INI ( l ZAPLET Dogodki, ki so me spodbudili za ra prisnevek, so se pravzaprav začeli takrat, ko mi je kolegica podarila knjižico z naslovom ''Kako naj vam prodamo modrino neba?" (BURGAR 1 BURGAR 1990). Darilo je bilo pravzaprav nekakšno prosvetljevanje s prijnnim po8- svetilom: "Za preprič;me, da utrdijo prepričanje, za skeptike, da poglobijo skepso, za vse. ki odkrivamo nebj, karje bilo pred časi za nekRtere samoumevno" ScvedCC\' tistega obmocja je Seattle dobil z vojnami med plemeni, sai se proti belcem ni vojskoval. Bil je pokristjClnjen in imel osem indijanskih sužnjev, ki jih je osvob0di 1 šek poL incolnovi razglasitvi enakoprav- nosri. Kol večina indijanskih poglavaljev je bil sposo- ben eovorcc in zgodovine\ priznava, daje imel leta 1854 gov~r. ki nai bi bil osnova :za kasnejše "pismo''. Po- glnv<~r je v svojem jeziku govoril lokalnemu guvemerju 0 tcŽil\·;'lh svojega Jjud~tvu, prevajal pa je dr. Henry Smith, 1< ije po zapiskih naredil pisno različico in jo prvič obj:1\·il trideset let kasneje. Henry Smith je do tl\krill :?tvel samo eno leto na tistem območju, znan pa je tudi kol pesnik. Zato je tudi "izvirni" govor predmet mzpr(l\' o avtentičnosti. Še posebej, ker so ugotovili. da so nekateri deli dodnni knsneje. Smithova verzija govora n;1_i bi bi la izhodišče za Perryev scenarij, ki pa je v neLtlcrih delih celo nasproten tistemu, kar naj bi poglli\-J.r rt~ izjavil. Mnogi temu oporekajo, ker "iz- virtll .. govor sploh ni bil posvečen okoljskim temam, saj ScaHie o okolju takrat ni govoril. Oba, pismo in govor, _ic mogoče prebrati v že prej omenjeni knjižici (BURGAR 1 8 URG AR 1990). Na samem začetku je besedilo Teda Perrya, proti koncu pa še Smitha. Perry je nJ.pis;tl pismo za baptiste, zato je tudi spremenil ·izvirno' Seattlovo misel iz govora, da imajo belci in Indijanci različne bogove v idejo, da je bog isti in s tem prt~ v tako potrdi 1, da mu je s luži 1 Smithov tekst pred\· sem kot vzorec za slog pisanja in manj kot vse- binska predloga. Perry kot filmski zgodovinar ni bil strokovnjak za kulturo Indijancev in tudi ni vedel veliko o njihovem naeinu :življe1~a. Zato vsebuje pismo predvsem njegove zamish oziroma pričakova1~a modemih "okoljevar- stveno ozaveščenih" ljudi, kako so Indijanci razrnišUali Ln žlvelt. Dober sprejem je pripisati prav optimalni umelnl konstrukciji "lndijanca belega človeka", ki je v idealnih razmerjih sestavljen iz "plemenitega div- GozdV 56 (1998) 3 j ki ga določa simbolni "daj-dam": narava je predvsem neprestana grožnja (poseljena tudi z zlobni- mi duhovi prednikov) in z žrtvami ter določenimi na- čini obnašanja morajo to grožnjo neprestano krotiti. V takem miselnem univerzumu ni podlage za koncepte "modrine neba··. ki so izrazito evropsko- roml\ntični, idiličen pogled na noravo z distance mestnega okolja. Mogoče je presenetljivo, vendar tudi severnoame- riški Indijanci ne odobravajo uporabe pisma. Upirajo se stalnemu 1zrabljanju lndijanske kulture za dnevne 171 Gozclars l vo ' ' ča::-;tt ii1 }Jrosto•- u in modne potrebe belega človeka (GlESE \996). Indi- j anska duhovnost je uporabljena vedno, ko je treba ilu- strirati kako evropsko teorijo. Zgodovina1ji in sever- noameriški Indijanci se že leta trudijo uveljaviti resnico o pismu in drugih mitih staroselcev, vendar miri režko um ir aj o. Še posebej tisti, ki ustrezajo okoljevarstve- nemu gibanju, ki temelji svoj obstoj na čustvih, manj dejstvih. Tudi trg daje prednost ponaredku. saj so npr. na Nizozemskem decembra 1995 prodali 100.000 knjig 2 besedami pri pisanimi Seattlu, in samo 40 letopisov, ki so razkrili pravi izvor (McCARTHY 1996). IN SLOVENIJA? Zanimanje Slovencev za severnoameriške lndljance izvira pravzaprav že iz prejšnjegll stoletja, ko smo dobili tudi pr;o etnološka razpravo S lo venca o kakem nesi ovenskern narodu. Napisa 1 joj e leta 1836 Friderik Baraga, misijonar in poznejši škof v ZDA. Zanimivo, da njegovih odkritij še niso navajali, recimo, v okolje- varstvene namene. V knjizici indijanskih modrosti (BURGAR /BURGAR 1990) so navede11e nekatere Baragove misli, vendar v primerJavi z obsegom nje- govega besedila (BARAGA t 970) zelo skopo (posa- mezni stavki). predvsem pa so opisi zelo skrbno iz- brani. Marsikaj, kar je opisal Baragn, bi namreč oma- jala ide<:~lisritni pogled na življenje Indijancev, četudi bi njegove besede upoštevali z veliko rezerve. Pozna- vanje ozadja pisma in govora poglavarja Seattla pil seveda znčenja vprašanje verodostojnosti ostalih takih ali dn1gačnih s staroselci povezanih zgodb. Pismo je imelo v Sloveniji velik vpliv na razvoj ekološke (okoljske) etike. Profesor Kim namreč pri- pisuje poglava~.ju Seatdu simbolno očetovstvo ekološke etike (KfRN 1992), ker da so v pismu eksplicitno in implicimo izražena pomembni! izhodišča za ekološko etiko. Pismo mu predstavlja ekološko-etični manifest, sporočilo in opomin prerijske kulture Indijancev agre- sivni kulturi belega človeka. Tudi v literamem pogledu ocenJuje Kirn pismo za biser ekološke 1 iterature, ki ga po njegovi presoji evropska misel in kulrura v tedanjem času ni prcmogla. lz pisma naj bi vel duh tisočletne eko loške modrosti Indij ance v in njihovega duhovnega in psihicnega odnosa do življenja in narave nasploh. Ekološko-etično sporočilo sevcmoameriških Indijan- cev je po mnenju prof. Kirnn univerzalneg:1 pomena in naj bi daleč presegalo meje zg o lj nj ihoveg<1 speci- fičnega razmerja do narave. 172 Selektivna uporaba verov<~nj, duhovnosti, anlropo, morfizmov in različnih ideologij rade v slovenskern gozdarstvu na dokaj plodn<~ tla. Vendar, ali ni prena. sanje kultur, duhovnosti ali posameznih misli 'ekso- tičnih' ljudstev\' naše družbeno in k11lturno okolje nekaj podobnega kot prenaš~nje neavtohronih dreves- nih vrst v naše kraje, proti kateremu se bo slovenski gozdar še kako dosledno in strokovno bori}') Raba "eksotičnih misli" in eksotičnih drevesnih vrst imata enak namen. Služita določenemu cilju. Neprilagojene rastišču, v primeru idej pa le~hko rečemo kulrumcmu in duhovnemu okolju, nim~jo dolgoročnih možnosti preživetja. V naravi brez ustreznih vlaganj energije razvoj z neprilagojen imi vrstllmi opravi svoje in podob- no je z idej ami. Prvotnes afld persona 1 philosophy of na11 v~ american.- URL:hup:l/indy4 .fcH .cc .lnn.us/-isk/boobilmuk- phil.htm!. JENNINGS, P. 1996. A (eV.' references 10 ChiefSeanle- URL hup:i/www.syn:>.plic be c;~/ejoulllal.'seattlc-2. htm. JOHANSSON, P. 1996. Chtef Sea ule on [nternet.- URL:hup: / /www.geoc tties comiAih~o'\/2.344/cht ef~J .httn KIRN. A. 1992. Ekološka ( okoljsk~) etikrl.- ARAM, Ma libor, 4.:1 s McCARTHY. J. 1996. Abow 1ne Clm:f Sea1rlc Sprtch.- URL: !t llp:J/www- forma l.st<~n ford .edu lj mc /prog re ss/fa ke. h!tr.l. PEPPER, D. 1996. Modern Er,vironmentatism.- Routledge. Lolldon, 3 76 s. TENNENT, M. 1996. Chi ef Sč~llle debunking.- URL:ht~p·:'; www. urbanlegends.comhnisc.icl1icf_seaHie_ debunking. html. ---, C:hildreu's Best Seller Lises Fake Chief Seattle Speech.- URL :h11p://ind y4 id l.cc.mn .us '-isk/books!baddies/mugs· hots.html. --·,We maybe Brothers Af1el" All.- LiRLhltp:/inw.gna.com au/ -prfbro wn/t hec h ie f. h 1m l. GozdV 56 (1998) 3