letnik XII, številka 1, februar 2020 37 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Intelekt ualna s trukt ura področja poslo vne inteligence in analit ik e: analiza sosklice v in analiza kreiranja zn anos t i K a terin a Bo ž ič e-pošta: katerina.jovanovska@ef.uni-lj.si Povzetek P od r o č j e po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e j e po s t a l o po m e m b n o r a z i s k o v a l n o pod r o č j e s od o b n i h po s l o v n i h r a z i s k a v . P o s l e d i č n o s o b i l i p r e d s t a v l j e n i š t e v i l n i p r e g l e d i l i t e r a t u r e . Č e p r a v o b s t o j e č i k v a l i t a t i v n i p r e g l e d i l i t e r a t u r e po n u j a j o k a k o v o s t e n p r e g l e d r a z i s k o v a l n e g a pod r o č j a po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e , j i m z a r a d i k v a l i t a t i v n e g a p r i s t o p a m a n j k a o b j e k t i v n o s t i , z a t o n e c e l o v i t o od r a ž a j o t r e n u t n a d o g a j a n j a n a pod r o č j u . V t e m č l a n k u p r e d s t a v l j a m o s i s t e m a t i č n i p r e g l e d i n t e l e k t u a l n e s t r u k t u r e pod r o č j a po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e m e d l et o m a 1 9 90 i n 2 0 1 6 z u po r a b o b i b l i o m et r i č n i h m et od a n a l i z e s o s k l i c e v i n a n a l i z e k r e i r a n j a z n a n o s t i . P o g l o b l j e n a a n a l i z a i n t e l e k t u a l n e s t r u k t u r e k a ž e n a n e n e h n o u p a d a n j e š t e v i l a r a z i s k a v t r a d i c i o n a l n e po s l o v n e a n a l i t i k e t e r p r e c e j š n j o r a s t š t e v i l a r a z i s k a v z d r u ž e n e g a pod r o č j a po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e . Ključne besede: poslovna inteligenca, poslovna analitika, bibliometrične metode, analiza sosklicev, intelektualna struktura 1 . Uv od P o v e ča n s l o v e s po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e ( a n g l . b u s i n e s s i n t e l l i g e n c e a n d a n a l y t i c s ) k o t v i r a k o n k u r e n č n e p r e d n o s t i j e p r i n e s e l š t e v i l n e r a z i s k o v a l n e d e j a v n o s t i n a pod r o č j u i n f o r m a c i js k i h sistemov za poslovanje in upravljanje. Od prvega po j a v a i z r a z a po s l o v n a i n t e l i g e n c a v l i t e r a t u r i (L u h n , 1 9 5 8 ) s o n a t e m o po s l o v n e i n t e l i g e n c e i z š l e š t e v i l n e p u b l i k a c i j e . O b s t o j e ča l i t e r a t u r a po n u j a š t e v i l n e opredelitve pojma poslovne inteligence in analitike, eno najpogosteje uporabljenih so ponudili Chen, C h i a n g i n S t o r e y ( 2 0 1 2 , s t r . 1 1 6 6 ) , k i o p r e d e l j u j e j o poslovno inteligenco kot »tehnike, tehnologije, sisteme, prakse, metodologije in aplikacije, ki analizirajo pomembne poslovne podatke, da podjetju pomagajo bolje razumeti svoje poslovanje in trg ter p r a v o ča s n o s p r e j et i po s l o v n e od l o č i t v e « . P od o b n o d e fi n i c i j o s t a po n u d i l a K o w a l c z y k i n B u x m a n n ( 2 0 1 5 , s t r . 2 ) , k i s t a o p r e d e l i l a po s l o v n o i n t e l i g e n c o in analitiko kot »številne tehnologije za zbiranje, integracijo in analitiko podatkov, katerih cilj je izboljšati obdelavo podatkov in kakovost informacij, k i s o n a v o l j o z a s p r e j e m a n j e od l o č i t e v « . N a s p l o š n o v e č i n a r a z i s k a v po v e z u j e po s l o v n o i n t e l i g e n c o i n analitiko s procesi, tehnologijami in aplikacijami, ki se uporabljajo za pridobivanje, shranjevanje in analizo podatkov ter njihovo pretvorbo v relevantno z n a n j e z a p r o c e s e od l o ča n j a ( D a v e n po r t , B a r t h , & B e a n , 2 0 1 2 ; L a h r m a n n , M a r x , M e tt l e r , W i n t e r , & W o r t m a n n , 2 0 1 1 ; W i x o m & W a t s o n , 2 0 1 2 ) . Č e z m e r n a r a s t š t e v i l a p u b l i k a c i j t e r r a z n o l i k o s t u po r a b l j e n i h t e o r i j i n m et od o l o g i j s t a po v z r o č i l i r a z d r o b l j e n o r a z i s k o v a l n o z n a n j e , z a r a d i č e s a r j e t e žk o r a z u m et i k o n c e p t a po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e . O b s t o j e č i p r e g l e d i l i t e r a t u r e s o po n u d i l i k o r i s t n a s po z n a n j a v s m i s l u d e fi n i c i j , k o n s t r u k t o v , uporabnosti in konceptualnih pomanjkljivosti ( n p r . B o s e , 2 0 0 9 ; F i t r i a n a , E r i y a t n o , & D j a t n a , 2 0 1 1 ; J o u r d a n , R a i n e r , & M a r s h a l l , 2 0 0 8 ; S h o l l o & K a u tz , 2 0 1 0 ) . K l j u b t e m u k v a l i t a t i v n i p r e g l e d i l i t e r a t u r e po g o s t o od r a ž a j o a v t o r j e v e po s e b n o s t i , z a t o s o n a s p l o š n o s u b j e k t i v n i i n p r i s t r a n s k i . P o d r u g i s t r a n i k o l i č i n a l i t e r a t u r e n a t e m pod r o č j u h i t r o n a r a š ča i n po m e n i i z z i v z a č l o v e š k o z m o ž n o s t o b d e l a v e i n f o r m a c i j ( T r i e u , 2 0 1 7 ) . S t r u k t u r i r a n i k v a n t i t a t i v n i p r i s t o p z a p r e g l e d literature je zelo uporaben za odkrivanje trenutne i n t e l e k t u a l n e s t r u k t u r e pod r o č j a , p r e po z n a v a n j e neodgovorjenih raziskovalnih vprašanj in letnik XII, številka 1, februar 2020 38 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek t e o r et i č n i h t e m e l j e v d o l o č e n e g a pod r o č j a . V t e m č l a n k u p r e d s t a v l j a m o k v a n t i t a t i v n i p r e g l e d l i t e r a t u r e , k i t e m e l j i n a b i b l i o m et r i č n i h m et od a h . S po m o č j o b i b l i o g r a fs k i h pod a t k o v r a z i s k o v a l c e m o m o g o ča , d a u g o t o v i j o , k a k š n a j e i n t e l e k t u a l n a s t r u k t u r a pod r o č j a i n k a k š n a s o o m r e ž j a s od e l o v a n j a r a z l i č n i h r a z i s k o v a l c e v n a pod r o č j u ( Z u p i c & Č a t e r , 2 0 1 5 ) . Č l a n e k t e m e l j i n a d v e h b i b l i o m et r i č n i h metodah: analizi sosklicev in analizi kreiranja z n a n o s t i ( a n g l . c i t a t i o n a n d c o - c i t a t i o n a n a l y s i s ) . D od a t n o s o v č l a n k u p r e d s t a v l j e n e t e o r et i č n e o s n o v e t e m e l jn i h r a z i s k a v n a pod r o č j u po s l o v n e inteligence in analitike. Rezultati pregleda literature i n a n a l i z a o m r e ž i j p r e d s t a v l j a j o b i b l i o g r a fs k e m r e ž e medsebojno povezanih raziskav. Zadnje izboljšuje r a z u m e v a n j e i n t e l e k t u a l n e s t r u k t u r e i n t e o r et i č n i h t e m e l j e v pod r o č j a t e r r a z i s k o v a l c e m o m o g o ča l a ž j o t e o r et i č n o pod k r e p i t e v r a z i s k o v a l n i h m od e l o v in okvirov trenutnih in prihodnjih raziskovalnih prispevkov. P r e o s t a n e k č l a n k a j e s t r u k t u r i r a n n a n a s l e d n j i n a č i n . V p r v e m r a z d e l k u s o p r e d s t a v l j e n i uporabljena metodologija in postopek zbiranja pod a t k o v t e r i z b r a n a b i b l i o m et r i č n a p r o g r a m s k a oprema. V drugem razdelku so predstavljeni in podrobneje opisani rezultati analize sosklicev in analize kreiranja znanosti. Tretji razdelek ponuja p r e g l e d t e o r et i č n i h t e m e l j e v r a z i s k a v n a pod r o č j u po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e . N a k o n c u č l a n e k p r e d s t a v i k l j u č n e u g o t o v i t v e , o m e j i t v e r a z i s k a v e i n morebitne izboljšave prihodnjih raziskav. 2. P oslo vna inteligenca in analitika: kratek pregled Š te v i l n i z na n s t v en i k i v sod o bn i l i te r a t u r i managementa vse bolj poudarjajo pomembno vlogo pos l o v ne i n te l i g en ce i n a na l i t i k e za bo l jše od l oča n je , i n o v a c i je i n u spešn os t pos l o v a n j a pod jet i j ( A u d ze y e v a & H u dson, 2 0 1 6 ; C hen, P res t on, & S w i n k , 2 0 1 5 ; C hen et a l . , 2 0 1 2 ; K i ron & Sh oc k l e y , 2 0 1 1 ; M a n y i k a et a l . , 2 0 1 1 ; Ra n sbo t ha m , K i ron, & P ren t i ce , 2 0 1 6 ) . Obs t a j a nesoglasje pri opredelitvi koncepta, ki je bil razumljen kot tehnologija, programska oprema, analitika, fi l o zo fi j a , m et od o l o g i j a i n k on k u ren č na i n te l i g en c a (B r a c k ett , 1 9 9 9 ; E l b a s h i r , C o l l i e r , & D a v e r n, 2 0 08 ; P o po v i č , H a c k ne y , C o e l h o , & J a k l i č , 2 0 1 2 ) , k a r je izzvalo nekatere nedavne pozive k poglobljenemu p re gl ed u l i te r a t u re , k i b i o p i sa l na s t a j a joče s t a n je pod roč j a pos l o v ne i n te l i g en ce i n a na l i t i k e ( n p r . O l s za k , 2 0 1 6 ; Sha r ma , M i t ha s , & Ka n k a n ha l l i , 2 0 1 4 ) . O b s t o j e č i pr e g le d i l it e rat u r e ve č i nom a o brav n avaj o poslovno inteligenco in analitiko z vidika tehnologij in procesov za analizo strukturiranih podatkov, sh r a njen i h v n ot r a nji h s k la dišč i h poda t k o v , k i se u po r ab l ja jo za pod po ro p roceso v odl oča nja . Sh o l l o i n Ka u tz ( 2 0 1 0 ) sta p regl eda la l i ter a t uro na področ ju poslovne inteligence in analitike za obdobje 20 let. Ugotovila sta, da se poslovna inteligenca in analitika obravnavata predvsem s tehnološkega vidika, medtem ko ra z i skova lc i za nema r jajo ra z i skova nje mož no st i, k i ji h pon u ja odl oča nje na podla g i poda t k o v i n i n tel i g en ce . P od obn o je Bose ( 2 0 09 ) p r i p regl ed u l i ter a t ure ugotovil, da je rudarjenje podatkov, besedil in spleta podatkov, shranjenih v notranjih bazah podatkov, zelo po m embn o o rod je za odl oča nje ma na g er jev . N a da l je s o F i t ri a n a e t al . ( 2 0 1 1 ) p ri p r e g l e d u li t e r a t u r e u g o t o vili , da v eč i na r a zis ka v na tem področ ju ob r a v na v a sistem e pos l o v ne i n tel i g en ce , poda t k o v neg a s k la diščenja i n r u da r jenja . N e na za d nje , J ourda n et a l . ( 2 0 08 ) u g ota v l ja jo , da obsta ja po v eča na r a zis k o v a l na d eja v n ost na n o v i h področ ji h, k ot so u m et na i n tel i g en ca, k o r ist i pos l o v ne i n tel i g en ce , pod po r a odl oča nju i n st r a teg i j . Čepra v omenjene št ud ije pomembno pr i spevajo k razumevanju procesov poslovne inteligence in analitike, ne upoštevajo novih razvojev na tem področ ju, k i za h tev a jo a na l i zo nest r u kt ur i r a n i h podatkov, ki niso nujno shranjeni v notranjih bazah poda t k o v . P o l eg teg a r a zis k o v a l c i u po r ab l ja jo i zr a ze » pos l o v na i n tel i g en ca « , » pos l o v na i n tel i g en ca i n a na l i t i ka « , » a na l i t i ka v el i k i h poda t k o v « i n » r u da r jenje poda t k o v « d v ou m n o i n k ot so po m en k e , s č i m er se pojavi potreba po temeljitem pregledu literature, ki o pisu je r a zis k o v a l n o sta nje na tem področ ju . Cilj tega prispevka je analizirati raziskovalna prizadevanja na področ ju pos l o v ne i n tel i g en ce i n a na l i t i k e za pojasn i tev obstoječ i h k on cepto v i n teo ret i č n i h podla g poslovne inteligence in analitike. 3. Razisk o v alna me todologija 3. 1 U po rabljene metode i n podatki Metodologija bibliometrije uporablja bibliografske pod a t k e i z z n a n s t v e n i h o b j a v z a o b l i k o v a n j e m r e ž , k i od r a ž a j o t r e n u t n o s t a n j e d o l o č e n e g a z n a n s t v e n e g a pod r o č j a z d o l o č e n o m e r o o b j e k t i v n o s t i ( G a r fi e l d , 1 9 7 9 ; W h i t e & M c C a i n , 1 9 9 8 ; Z u p i c & Č a t e r , 2 0 1 5 ) . Najpogosteje uporabljena bibliografska metoda je analiza kreiranja znanosti ali analiza sklicev ( a n g l . c i t a t i o n a n a l y s i s ) , k i n a m p r e d s t a v i n a j b o l j n a v a j a n e o b j a v e , a v t o r j e i n r e v i j e n a pod r o č j u , p r i č e m e r o c e n j u j e v p l i v n o s t o b j a v s k o z i š t e v i l o letnik XII, številka 1, februar 2020 39 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek n a v e d b . Č e p r a v od r a ž a v p l i v i n po m e m b n o s t d o l o č e n i h o b j a v , n e po n u j a m o ž n o s t i p r e po z n a v a n j a m r e ž m e d z n a n s t v e n i k i n a pod r o č j u . D r u g a zelo pogosto uporabljana bibliografska metoda j e a n a l i z a s o s k l i c e v ( a n g l . c o - c i t a t i o n a n a l y s i s ) . Analiza sosklicev predstavi pogostost, s katero sta dve objavi iz starejše literature navedeni skupaj v n o v e j š i l i t e r a t u r i ( S m a l l , 1 9 7 3 , s t r . 2 6 5 ) . Š t e v i l o e n a k i h n a v e d e n i h č l a n k o v d o l o ča m o č s o s k l i c e v m e d dvema prispevkoma. Analiza sosklicev temelji na p r e d po s t a v k i , d a b o s t a d v a a l i v e č s k u p a j n a v e d e n i h č l a n k o v v n a s l e d n j e m , t r et j e m d o k u m e n t u po k a z a l a tematsko, vsebinsko podobnost in povezanost na d o l o č e n e m r a z i s k o v a l n e m pod r o č j u (M c C a i n , 1 9 90 ) . V i š j a k o j e po g o s t o s t s o s k l i c e v , v e č j a j e v e r j et n o s t , d a obe publikaciji raziskujeta na istem raziskovalnem pod r o č j u . G l e d e n a p r e d po s t a v k o , d a v i s o k o navajane objave predstavljajo osnovne pojme in m et od e n a z n a n s t v e n e m pod r o č j u , v z o r c i s o s k l i c e v o m o g o ča j o po z n a v a n j e i n v i z u a l i z a c i j o po v e z a v m e d k l j u č n i m i po j m i ( S m a l l , 1 9 7 3 ) . Analiza sosklicev uporablja matriko pogostosti sosklicev med navedbami, ki je nadalje osnova za r a z l ič n e mu lt iva r i a nt n e t e h n i k e, ko t s o a n a l i z a g r o z dov , f ak t o r s k a a n aliz a i n v e č d im e n z i o n al n o s k ali r a n j e (M cCa i n, 1 990 ) . V tem p r ispev ku sm o p redsta v i l i analizo sosklicev, narejeno v prosto dostopnem ka r tog r a fs k em o rod ju V OS v i ew er , r a zv i tem posebej za a na l i zo i n v i z ua l i za c i jo bib l i o m et r i č n i h o m reži j (V a n Ec k & W a l t ma n, 2 0 1 0 ) . V i z ua l i za c i ja področ ja razkriva znanstveno povezanost med posameznimi znanstveniki v njihovih delih, kar je zelo pomembno n a m u l t i d i s c i p l in a r nih in d in a m i č nih p o d r o č j ih z n an j a (H jø r la n d , 1 99 7) . Za to na m a na l i za sos k l i cev o m og oča razumevanje intelektualne strukture znanstvenega področ ja z r a zk r i t jem vzo rcev k o m u n i ka c i je i n sod el o v a nja m ed obja v a m i (P asa d eos , Phel ps , & K i m, 1 99 8 ) . V o zl išča v o m rež ju p redsta v l ja jo obja v e , p r i čem er je pog ostost sos k l i cev a nja m er i l o i d ejne podobnosti med objavami. V t e m p r i s p e v k u s m o u po r a b i l i b i b l i o m et r i č n e m et od e i z d v e h r a z l o g o v : ( i ) po v e ča n a z a n e s l j i v o s t i n l a ž j e r a v n a n j e z v e l i k i m š t e v i l o m o b j a v ; i n ( i i ) b i b l i o m et r i č n e m et od e po n u j a j o d od a t n e i n f o r m a c i j e o r a z m e r j i h m e d r a z l i č n i m i o b j a v a m i i n v i z u a l i z a c i j o za enostavno razumevanje trenutnega stanja in prepoznavanje morebitnih prihodnjih raziskovalnih interesov. V primerjavi s tradicionalnimi opisnimi p r e g l e d i l i t e r a t u r e b i b l i o m et r i č n e a n a l i z e l i t e r a t u r e o m e j u j e j o s u b j e k t i v n e d e j a v n i k e i n po v e č u j e j o objektivnost pri opredelitvi konceptualne podlage r a z i s k o v a l n e g a pod r o č j a . 3.2 Zbi ranje podatk o v V t e m č l a n k u s m o u po r a b i l i n a v e d e n e r e f e r e n c e k o t e n o t o z a a n a l i z o i n v k l j u č i l i v s e n a v e d b e , k i s o b i l e n a v o l j o v pod a t k o v n i h b a z a h S o c i a l S c i e n c e s C i t a t i o n I n d e x ( SS C I ) , S o c i a l S c i e n c e C i t a t i o n I n d e x E x p a n d e d ( S C I - E X P A N D E D ) i n A r t s & H u m a n i t i e s C i t a t i o n ( A & H C I ) I n d e x , k i s o d o s t o p n e p r e k s p l et n e z b i r k e pod a t k o v W e b o f S c i e n c e ( W o S ) . Zadnja vsebuje visokokakovostne revije z visokim faktorjem vpliva in je najpogosteje uporabljena z b i r k a pod a t k o v v b i b l i o m et r i č n i h š t u d i j a h s pod r o č j a m a n a g e m e n t a ( Z u p i c & Č a t e r , 2 0 1 5 ) . B i b l i o g r a fs k i pod a t k i s o v k l j u č e v a l i n a s l o v , l et o i n v r s t o o b j a v , a v t o r j e , i m e z a l o ž n i k a , k l j u č n e b e s e d e , po v z et e k i n s e z n a m n a v e d e n i h r e f e r e n c . P r i p r a v i l i smo nabor objav v obdobju 26 let, v letih od 1990 do 2 0 1 6 ( d o v k l j u č n o 3 0 . a v g u s t a ) , k i s o b i l e u v r š č e n e v naslednjih tematskih kategorijah managementa, ekonomije in informacijskih sistemov. V zbirki pod a t k o v s m o i s k a l i i z r a z e » po s l o v n a i n t e l i g e n c a « ( a n g l . b u s i n e s s i n t e l l i g e n c e ) , » po s l o v n a a n a l i t i k a « ( a n g l . b u s i n e s s a n a l y t i c s ) i n » po s l o v n a i n t e l i g e n c a i n a n a l i t i k a « ( a n g l . b u s i n e s s i n t e l l i g e n c e a n d a n a l y t i c s ) z u po r a b o i s k a l n e g a i z r a z a » a l i « ( a n g l . O R ) . K o n č n a baza podatkov je vsebovala 1123 enot literature. S k u p n o š t e v i l o n a v e d e n i h r e f e r e n c j e b i l o 2 1 8 9 3 . 3.3 Bibliometrična progra msk a oprema Z a b i b l i o m et r i č n o a n a l i z o s o n a v o l j o r a z l i č n a p r o g r a m s k a o r od j a , n a p r i m e r B i b e x c e l , C i t e S p a c e I I , S c i M A T , I N - S P I R E , V a n t a g e P o i n t i n V OS v i e w e r ( C ob o , Ló p ez - H er r er a , H er r er a- V i e d m a , & H er r er a , 2 0 1 2 ; P e r s s o n , D a n e l l , & S c h n e i d e r , 2 0 0 9 ; P o r t e r & C u n n i n g h a m , 2 0 0 4 ; V a n E c k & W a l t m a n , 2 0 1 0 ; W i s e , 1 9 9 9 ) . T a s e m e d s e b o jn o r a z l i k u j e j o g l e d e u po r a b e tehnik, algoritma in analiz za analizo podatkov Vir: prilagojeno po Vogel in Güttel (2013) ter Zupic in Čater (2015). Slika 1: Ponazoritev sosklicevanja A a b Navajajoči dokumenti (raziskovalni front) Navedeni dokumenti (baza znanja) Sosklicevanje letnik XII, številka 1, februar 2020 40 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek ( C ob o , Ló p ez - H er r er a , H er r er a- V i e d m a , & H er r er a , 2 0 1 1 ) . V t e m č l a n k u s m o u po r a b i l i p r o s t o d o s t o p n o k a r t o g r a fs k o o r od j e V OS v i e w e r , r a z v i t o po s e b e j z a a n a l i z o i n v i z u a l i z a c i j o b i b l i o m et r i č n i h o m r e ž i j ( V a n E c k & W a l t m a n , 2 0 1 0 ) . Z a d n j e o m o g o ča i z d e l a v o d v od i m e n z i o n a l n i h o m r e ž i j a v t o r j e v i n r e v i j n a pod l a g i pod a t k i h o s o s k l i c i h , k i od r a ž a j o pod o b n o s t m e d r a z l i č n i m i e l e m e n t i ( o b j a v e , a v t o r j i , r e v i j e ) . O m r e ž j a t a k o v s e b u j e j o n a s l o v e i n v o z l i š ča v r a z l i č n i h b a r v a h , k i p r e d s t a v l j a j o r a z l i č n e r a z i s k o v a l n e g r o z d e ( V a n E c k & W a l t m a n , 2 0 1 0 ) . V o z l i š ča po v e z u j e j o m r e ž n e v e z i , k i p r e d s t a v l j a j o pod o b n o s t m e d e l e m e n t i . P r o g r a m s k a o p r e m a u po r a b l j a t e h n i k o z d r u ž e v a n j a V OS z a z a z n a v a n j e s k u p n o s t i i n r a z d e l i t e v o m r e ž j a v r a z l i č n a pod o m r e ž j a . N a pod l a g i t e o r i j e g r a f o v , m a t e m a t i k e i n r a č u n a l n i š t v a o m o g o ča a n a l i z o r a z m e r i j i n n j i h o v i h v z o r c e v z v i z u a l i z a c i j o ( W a s s e r m a n & G a l a s k i e w i c z , 1 9 9 4 ) t e r z a g o t a v l j a r a z u m e v a n j e intelektualne strukture z razkrivanjem vzorcev sklicevanja med publikacijami. Najpogostejše uporabljene enote analize so dokumenti, avtorji, n a v e d e n e r e f e r e n c e i n r e v i j e ( C o b o et a l . , 2 0 1 1 ) . V t e m č l a n k u s m o u po š t e v a l i č l a n k e ( d o k u m e n t e ) k o t enoto analize, na podlagi katerih smo analizirali om r ež ja s o s k l i c ev i n p r e u č i l i i n t el e kt ua l n o st r u kt u r o pod r o č j a , k i j e p r e d s t a v l j e n a v n a d a l j e v a n j u . 4. R ezultati: intelektualna struktura področja poslo vne inteligence in analitike 4. 1 Analiza sklice v A na l i za s k l i cev na m o m og oča, da ocen i m o v p l i v obja v na d o l očenem z na n st v enem področ ju na podla g i pogostosti navedb s strani drugih objav. Glavna orodja, k i so na v o l jo za a na l i zo s k l i cev , so W eb o f Sc i en ce (W oS ) , Sco pus i n Googl e Sc h o la r . V tem p r ispev ku smo za analizo sklicev uporabili podatkovno zbirko W eb o f Sc i en ce (W oS ) . K ot pona za r ja S l i ka 2 , je bi l o obdobje med letoma 1986 in 2010 manj produktivno z vidika objavljanja prispevkov, ki obravnavajo tematiko pos l o v ne i n tel i g en ce i n a na l i t i k e . P o r a zd el i tev na v ed b v za d nji h 2 0 l et i h ( 1 9 86 – 2 0 1 6 ) p r i ka z u je na r ašča joč i t ren d obja v l jen i h p r ispev k o v , ka r na ka z u je na v eč jo zanimanje raziskovalcev za poslovno inteligenco in analitiko. Rezultat analize razkrije, da je število obja v l jen i h r a zis k o v a l n i h pub l i ka c i j z na č i l n o na r as l o po l et u 2 0 1 1 , ka r na m o m og oča, da r a zis k o v a l n o področ je poslovne inteligence in analitike obravnavamo kot r a zm ero ma n o v o r a zis k o v a l n o področ je . Pr i tem so prispevki najpogosteje objavljeni v revijah Business i n tel l i g en ce , Dec isi on Su ppo r t S ystems , MIS Q ua r ter l y , Communications of the ACM, Journal of Management I n f o r ma t i on S ystems i n I n f o r ma t i on S ystems Management. Slika 2: Razdelitev objavljenih prispevkov na leto v zadnjih 20 letih (1986–2016, do 30. avgusta) Vir: ISI Web of Knowledge letnik XII, številka 1, februar 2020 41 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Tabela 1: Najpogosteje navajani primarni članki med letoma 1990 in 2016 Prispevek Leto objave Število navedb Število navedb na leto (Chen et al., 2012) 2012 234 46,8 (Luhn, 1958) 1958 84 1,42 (Bonabeau & Meyer, 2001) 2001 63 3,94 (Chung, Chen, & Nunamaker, 2005) 2005 58 4,83 (Jourdan et al., 2008) 2008 56 6,22 (Cody, Kreulen, Krishna, & Spangler, 2002) 2002 54 3,6 (Lonnqvist & Pirttimaki, 2006) 2006 52 4,73 (Shi, Peng, Kou, & Chen, 2005) 2005 50 4,17 (Sheth et al., 2005) 2005 50 4,17 (Uckelmann, Harrison, & Michahelles, 2011) 2011 46 7,67 T a b e l a 1 p r i k a z u j e n a j b o l j n a v a j a n e č l a n k e v pod a t k o v n i z b i r k i I S I W e b o f K n o w l e d g e v o b d o b j u 1 9 90 ‒ 2 0 1 6 . Č l a n e k a v t o r j e v C h e n et a l . ( 2 0 1 2 ) z n a s l o v o m P o s l o v n a i n t e l i g e n c a i n a n a l i t i k a ; od v e l i k i h pod a t k o v d o v e l i k e g a v p l i v a ( a n g l . B u s i n e s s I n t e l l i g e n c e a n d A n a l y t i c s : F r o m B i g D a t a t o B i g I m p a c t ) j e n a j po g o s t e j e n a v a j a n p r i m a r n i č l a n e k z 2 3 4 n a v e d b a m i , k i m u s l e d i po m e m b e n č l a n e k a v t o r j a L u h n ( 1 9 5 8 ) z n a s l o v o m S i s t e m po s l o v n e i n t e l i g e n c e ( a n g l . A b u s i n e s s i n t e l l i g e n c e s y s t e m ) . Z a n i m i v o j e , d a j e v č l a n k i h , n a v e d e n i h v p r i m a r n i h č l a n k i h , č l a n e k z n a j v i š j o po g o s t o s t j o n a v a j a n j a z n o v a č l a n e k C h e n et a l . ( 2 0 1 2 ) z n a s l o v o m P o s l o v n a i n t e l i g e n c a i n a n a l i t i k a ; od v e l i k i h pod a t k o v d o v e l i k e g a v p l i v a ( a n g l . B u s i n e s s I n t e l l i g e n c e a n d A n a l y t i c s : F r o m B i g D a t a t o B i g I m p a c t ) , n a v e d e n j e 7 6 - k r a t ( T a b e l a 2 ) . Tabela 2: Najpogosteje navajani članki, ki so bili v navedbah primarnih člankov med letoma 1990 in 2016, prag 20 Prispevek Leto objave Število navedb (Chen et al., 2012) 2012 76 (Negash, 2004) 2004 45 (Davenport & Harris, 2007) 2007 42 (Moss & Atre, 2003) 2003 35 (Jourdan et al., 2008) 2008 33 (Yeoh & Koronios, 2010) 2010 32 (Elbashir et al., 2008) 2008 31 (Wixom & Watson, 2001) 2001 28 (Manyika et al., 2011) 2011 27 (Watson & Wixom, 2007) 2007 27 (Williams & Williams, 2010) 2010 27 (Lonnqvist & Pirttimaki, 2006) 2006 26 (Von Alan, March, Park, & Ram, 2004) 2004 24 (DeLone & McLean, 2003) 2003 24 (Baars & Kemper, 2008) 2008 22 (Fornell & Larcker, 1981)££ 1981 22 (Popovič et al., 2012) 2012 22 (Lavalle, Lesser, Shockley, Hopkins, & Kruschwitz, 2011) 2011 20 (Inmon, 2005) 2005 20 (Kimball & Ross, 2011) 2011 20 (Bose, 2009) 2009 20 Vir: podatkovna zbirka ISI Web of Science (WoS) letnik XII, številka 1, februar 2020 42 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Slika 3: Omrežje sosklicevanja za obdobje 1990‒2016 (do 30. avgusta 2016) 4.2 Analiza sosklice v A na l i za sos k l i ce v na m je o m o g oč i la , d a p reds t a v i m o i n te l ek t ua l n o s t r u k t u ro pod roč j a pos l o v ne i n te l i g en ce i n a n a l i t i k e t e r u g o t o v i m o k l j u č n e a v t o r j e i n p r i s p e v k e , ki igrajo pomembno vlogo pri razvoju konceptualnih pod la g na tem pod roč ju . P o za čet nem fi l t r i r a n ju i z v o žen i h b a z pod a t k o v je b i l za s t a v l jen p r a g ( a n gl . t h res h o l d ) na 2 0 na v ed b , d a b i za g o t o v i l i o h r a n i te v l e navedenih prispevkov, ki vsebujejo dovolj navedb, ter ohranili obvladljiv nabor kakovostnih prispevkov, ne d a b i p r i tem i z g u b i l i p re gl ed n os t v i z ua l i za c i je ( k o t p r i po roča t a Z u p i c i n Ča te r , 2 0 1 5 ) . A na l i za sos k l i ce v je pripeljala do 22 ciljnih prispevkov. S l i ka 3 p r i ka z u je v i z ua l i za c i jo o m rež ja sos k l i cev a nja za obd obje 1 990 ‒ 2 0 1 6 ob u poš tev a nju praga 20 navedb, ustvarjeno s programsko opremo V OS v i ew er . A na l i za sos k l i cev je po ka za la, da sta bi la čla n ka a vto r jev W i x o m i n W a t son ( 2 0 0 1 ) z nas l o v o m Em pi r i č na r a zis ka v a d eja v n i k o v , k i v p l i v a jo na uspeh poda t k o v neg a s k la diščenja ( a n gl . A n em pi r i ca l i n v est i g a t i on o f t he f a c to rs affec t i n g da ta w a reh ousi n g su ccess ) ter Y eoh i n K o ron i os ( 2 0 1 0 ) z nas l o v o m K l ju č n i dejavniki uspeha sistemov poslovne inteligence ( a n gl . Cr i t i ca l su ccess f a c to rs f o r busi ness i n tel l i g en ce systems ) na jpog osteje s ku p a j na v ed ena čla n ka ‒ 1 4 - k r a t ( T abela 3 ) . S l edi p a r C hen et a l . ‘ s ( 2 0 1 2 ) P os l o v na i n tel i g en ca i n a na l i t i ka ; od v el i k i h poda t k o v d o v el i k eg a v p l i v a ( a n gl . B usi ness I n tel l i g en ce a n d A na l yt i cs : F ro m B i g D a ta t o B i g Im p a c t ) te r C ha u d h ur i , D a y a l i n N a r asa y y a ( 2 0 1 1 ) Pregl ed teh n o l og i je pos l o v ne i n tel i g en ce ( a n gl . A n o v er v i ew o f busi ness i n tel l i g en ce tec h n o l og y ) – 1 2 - k r a t. S po m o č j o a n a l i z e s o s k l i c e v s m o p r e po z n a l i k l j u č n e r a z i s k o v a l n e t e m e n a pod r o č j u po s l o v n e inteligence in analitike. Analiza sosklicev je razkrila š t i r i t e m a t s k e g o z d e ( o z n a č e n i z r a z l i č n i m i b a r v n i m i v o z l i š č i ) . V s a k e g a i z m e d n j i h s m o k v a l i t a t i v n o pregledali in predstavili v nadaljevanju. 4 . 2 . 1 Grozd I: Ev olucija poslo vne inteligence in analitike N ajpog osteje na v aja n čla nek v tem g rozd u je zno v a čla nek Chen et al. ( 2 0 1 2 ) z nasl o v om P osl o v na inteligenca in analitika: od velikih podatkov do velikega v p li v a. A vtor ji v čla n ku pojasnjujejo ra zv oj posl o v ne inteligence in analitike od sistemov za upravljanje ba z poda t k o v i n sk la diščenja ( poi zv edba po ba za h poda t k o v , na dzor ne p l ošče , teh no l og ije r u dar jenja poda t k o v , sta t ist i č ne a nali ze , na po v ed no m od elira nje i td . ) , prek sistem o v sp let ne posl o v ne i n teli gence i n a nali t i ke ( r u dar jenje besedila i n sp leta, mrežne a nali ze , skalabil ne teh n i ke , prostorske a nali ze i td . ) d o m obil ne i n sen zorske posl o v ne i n teli gence i n a nali t i ke 3 .0 . Pra v ta k o pou dar jajo po v eča no štev il o ra ziska v i n ra zv oj področ ja posl o v ne i n teli gence prot i sku pnem u področ ju posl o v ne i n teli gence i n a nali t i ke . P od obno D a v en port i n Harr is ( 2 007) i zposta v lja ta ra zv oj posl o v ne i n teli gence letnik XII, številka 1, februar 2020 43 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek in analitike ter analitiko opisujeta kot podskupino posl o v ne i n teli gence . Pr i tem pou dar jajo čl o v eške i n organizacijske dejavnike za uspeh s poslovno analitiko i n poročajo , da pod jet ja z v eč jo a nali t i č no zrel ost jo d osegajo bo ljše fi na n č ne rezul ta te . N a d a l j e s o a v t o r j i C h a u d h u r i et a l . ( 2 0 1 1 ) razpravljali o spremembah tradicionalne »notranje po s l o v n e i n t e l i g e n c e « v s m e r i n o v e po s l o v n e inteligence in analitike, ki temelji na programskem modelu MapReduce in storitvah v oblaku zaradi po v e ča n e g a u s t v a r j a n j a pod a t k o v ( t . i . v e l i k i pod a t k i ) . N a po v e d a l i s o n a d a l jn j i r a z v o j pod r o č j a mobilne poslovne inteligence, ki bo ponudilo m o ž n o s t i z a u po r a b o z a b o l j š e od l o ča n j e . Z a t o n i p r e s e n et l j i v o , d a s t a C h e n et a l . ( 2 0 1 2 ) i n C h a u d h u r i et a l . ( 2 0 1 1 ) n a j po g o s t e j e s k u p a j n a v e d e n a č l a n k a . M a n y i k a et a l . ( 2 0 1 1 ) so r a zp r a v l j a l i o sp rem em b a h teh n o l o g i j i n teh n i k ( A/ B tes t i , a na l i ze g ro zd o v , r u d a r jen je pod a t k o v , s t rojn o u čen je , m re ž ne a na l i ze , napovedno modeliranje, optimizacija, vizualizacija i t d . ) za p r i la g od i te v po v eča nem u na bo r u pod a t k o v , i m en o v a nem u v e l i k i pod a t k i ( a n gl . b i g d a t a ) . A v t o r j i po u d a r j a jo o m en jen r a z v oj pod roč j a pos l o v ne i n te l i g en ce i n a na l i t i k e k o t n o v o pod roč je za i n o v a c i je , tekmovalnost in produktivnost. A v t o r j a W a t s o n i n W i x o m ( 2 0 0 7 ) s t a u g o t o v i l a , da ima uporaba poslovne inteligence in analitike k l j u č n o v l o g o p r i u s p e š n o s t i po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e , k a r z a h t e v a p r e d a n o s t , n e n e h n e n a l o ž b e v poslovno inteligenco in razvoj uporabe kot del kulture organizacije. Avtorja znova poudarjata razvoj poslovne inteligence v smeri analitike n e s t r u k t u r i r a n i h pod a t k o v . P od o b n o a v t o r j i L a v a l l e et a l . ( 2 0 1 1 ) u g o t a v l j a j o , d a s o v od s t v e n e i n k u l t u r n e ovire za uspešno uporabo poslovne inteligence i n a n a l i t i k e b i s t v e n o v e č j e k o t pod a t k o v n e i n t e h n o l o š k e o v i r e . Z a t o a v t o r j i H e n v e r , M a r c h , P a r k i n R a m ( 2 0 0 4 ) p r e d l a g a j o k o m b i n a c i j o v e d e n js k i h i n o r g a n i z a c i js k i h t e o r i j z a b o l j š e r a z u m e v a n j e r a z l i č n i h poslovnih problemov in kontekstov. 4.2.2 Grozd II: T radicionalna poslo vna inteligenca V eč i na č la n k o v v tem g ro zd u o b r a v na v a u po r a bo tradicionalne poslovne inteligence za podporo od l oča n ju . V na sp ro t ju s pos l o v n o i n te l i g en co in analitiko tradicionalna poslovna inteligenca uporablja strukturirane podatke, shranjene v notranjih podatkovnih bazah, ki se uporabljajo za Tabela 3: Najpogosteje sosklicani članki, ki so bili v navedbah primarnih člankov med letoma 1990 in 2016 Pogostost sosklicevanja Prispevek 1 Prispevek 2 14 (Wixom & Watson, 2001) (Yeoh & Koronios, 2010) 12 (Chen et al., 2012) (Chaudhuri et al., 2011) 11 (Chen et al., 2012) (Manyika et al., 2011) 11 (Chen et al., 2012) (Lavalle et al., 2011) 11 (Chen et al., 2012) (Von Alan et al., 2004) 11 (Chen et al., 2012) (Davenport & Harris, 2007) 11 (Jourdan et al., 2008) (Lonnqvist & Pirttimaki, 2006) 10 (Chen et al., 2012) (Popovič et al., 2012) 10 (Elbashir et al., 2008) (Jourdan et al., 2008) 9 (Wixom & Watson, 2001) (DeLone & McLean, 2003) 9 (DeLone & McLean, 2003) (Yeoh & Koronios, 2010) 9 (Elbashir et al., 2008) (Bose, 2009) 9 (Elbashir et al., 2008) (Negash, 2004) 9 (Elbashir et al., 2008) (Fornell & Larcker, 1981) 9 (Elbashir et al., 2008) (Lonnqvist & Pirttimaki, 2006) 9 (Negash, 2004) (Moss & Atre, 2003) 8 (Jourdan et al., 2008) (Bose, 2009) 8 (Elbashir et al., 2008) (DeLone & McLean, 2003) 8 (Elbashir et al., 2008) (Popovič et al., 2012) Vir: podatkovna zbirka ISI Web of Science (WoS) letnik XII, številka 1, februar 2020 44 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek a na l i t i č n o o bd e la v o i n po roča n je . P r i tem K i m b a l l i n R oss ( 2 0 1 1 ) u g o t a v l j a t a , d a i ma en os t a v n os t u po r a be pod a t k o v n i h s k la d iš č k l ju č n o v l o g o za uspešnost uporabe poslovne inteligence. Avtorja M oss i n A t re ( 2 0 03 ) r a zp r a v l j a t a o za p l eten os t i uporabe sistemov poslovne inteligence za podporo od l oča n ju z u po r a bo a p l i k a c i j za s t r u k t u r i r a ne pod a t k e ( pod a t k o v n o r u d a r jen je , b a ze pod a t k o v , m u l t i v a r ia n t ne a na l i ze i t d . ) . W i l l i a m s i n W i l l i a m s ( 2 0 1 0 ) o b r a v n a v a t a v l o g o po s l o v n e i n t e l i g e n c e n e s a m o z a pod po r o od l o ča n j u , a m p a k t u d i z a i z b o l j š a n j e o b s t o j e č i h po s l o v n i h procesov in doseganje boljših poslovnih rezultatov. Avtorja sta predlagala spremembo kulture voditeljev z a b o l j š o u po r a b o po s l o v n e i n t e l i g e n c e p r i od l o ča n j u n a pod l a g i i n f o r m a c i j . P r a v t a k o s v et u j et a u s k l a d i t e v uporabe poslovne inteligence s poslovno strategijo, infrastrukturo in poslovnimi procesi. Ne nazadnje, v tem gozdu so prisotni tudi avtorji, ki poudarjajo potrebo po naprednejših a n a l i t i č n i h o r od j i h , k i u po r a b l j a j o s t r u k t u r i r a n e i n nestrukturirane podatke iz notranjih in zunanjih v i r o v . T a k o j e N e g a s h ( 2 0 0 4 ) p r e d l a g a l t e o r et i č n i okvir poslovne inteligence ter razpravljal o vlogi po s l o v n e i n t e l i g e n c e p r i od l o ča n j u i n p r et v o r b i pod a t k o v v k o r i s t n e i n f o r m a c i j e . P od o b n o s t a B a a r s i n K e m p e r ( 2 0 0 8 ) p r e d s t a v i l a o k v i r po s l o v n e inteligence za podporo managementu, ki temelji na strukturiranih in nestrukturiranih podatkih. 4.2.3 Grozd III: K oris ti uporabe poslo vne inteligence T r et j i r a z i s k o v a l n i g r o z d s e v g l a v n e m o s r e d o t o ča na pregled in merjenje koristi uporabe poslovne i n t e l i g e n c e . J o u r d a n et a l . ( 2 0 0 8 ) s o po n u d i l i p r e g l e d l i t e r a t u r e n a pod r o č j u po s l o v n e i n t e l i g e n c e m e d l et o m a 1 9 9 7 i n 2 0 06 t e r r a z v r s t i l i r a z i s k a v e po s l o v n e inteligence v pet kategorij: umetna inteligenca, k o r i s t i , od l o ča n j e , i z v e d b a i n s t r a t e g i j e . A v t o r j i p r i tem poudarjajo, da je tematika ustvarjanja koristi z u po r a b o po s l o v n e i n t e l i g e n c e p r e j e l a n a j v e č pozornosti v literaturi poslovne inteligence. Nadalje j e B o s e ( 2 0 0 9 ) p r e d l a g a l o k v i r z a u po r a b o n a p r e d n i h tehnologij poslovne inteligence, kot so rudarjenje spleta in besedil, podatkovno rudarjenje in napredne napovedne analitike za optimizacijo odnosov s s t r a n k a m i ( i z b o l j š a n j e m a r k et i n š k i h k a m p a n j , m a k s i m i r a n j e n a v z k r i ž n e p r od a j e , s p r e m l j a n j e zadovoljstva strank, sledenje vzorcev brskanja uporabnikov in spremljanje vedenja uporabnikov n a s p l et u ) . P o s l e d i č n o n a p r e d n e t e h n o l o g i j e z a analitiko podatkov preoblikujejo podatke v strateške i n f o r m a c i j e , k i s e u po r a b l j a j o v po s t o p k i h od l o ča n j a z a p r i d o b i t e v k o n k u r e n č n e p r e d n o s t i . Elbashir et al. (2008) so predstavili instrument za merjenje poslovne vrednosti/koristi zaradi uporabe sistemov poslovne inteligence na organizacijski ravni. Instrument zajema merjenje koristi v obliki znanja o strankah, odnosov z dobavitelji in notranje učinkovitosti. Vendar sta avtorja Lonnqvist in Pirttimaki (2006) nadalje razpravljala o zahtevnosti merjenja koristi poslovne inteligence, saj se vrednost ustvarja v določenem postopku uporabe informacij/ inteligence. Zato avtor svetuje vključevanje informacije v odločitev, ki bo morebiti pripeljala do finančne koristi. Zato je merjenje vrednosti poslovne inteligence najprimerneje, če ocenimo prispevek poslovne inteligence k izboljšanju določenega dejanja ali odločitve. 4.2.4 Grozd IV : Uspeh poslo vne inteligence Zadnji raziskovalni grozd se ukvarja z uspešno vpeljavo in uporabo poslovne inteligence. Avtorja Y e o h i n K o r o n i o s ( 2 0 1 0 ) s t a r a z v i l a o k v i r k l j u č n i h dejavnikov uspeha izvedbe poslovne inteligence in u g o t o v i l a , d a s o n et e h n i č n i d e j a v n i k i ( o r g a n i z a c i js k i i n p r o c e s n i ) po m e m b n e j š i od t e h n o l o š k i h i n podatkovnih dejavnikov. Zatorej mora biti vpeljava sistemov poslovne inteligence usklajena s s t r a t e š k i m i c i l j i pod j et j a . P od o b n o s t a a v t o r j a W i x o m i n W a t s o n ( 2 0 0 1 ) p r e d s t a v i l a r a z i s k o v a l n i m od e l i n o p r e d e l i l a o r g a n i z a c i js k e d e j a v n i k e ( v od e n j e , pod po r a v od s t v a , v i r i i n o r g a n i z a c i js k a po l i t i k a ) k o t najpogostejši razlog za neuspešno vpeljavo sistemov s k l a d i š č e n j a pod a t k o v . K o n c e p t u a l n a i n v s e b i n s k a podobnost sta lahko razlog za to, da sta bila ta dva č l a n k a n a j po g o s t e j e n a v e d e n a s k u p a j ( 1 4 - k r a t ) . N e k a j l et po z n e j e s t a a v t o r j a D e L o n e i n M c L e a n ( 2 0 0 3 ) p r e d s t a v i l a po s od o b l j e n r a z i s k o v a l n i m od e l za merjenje uspešnosti informacijskih sistemov, ki v k l j u č u j e t r i p r o c e s n e k o m po n e n t e : ( i ) o b l i k o v a n j e s i s t e m a ( k a k o v o s t s i s t e m a , s t o r i t v e i n i n f o r m a c i j ) , ( i i ) u po r a b a s i s t e m a ( z a d o v o l js t v o u po r a b n i k a i n n a m e n u po r a b e ) i n ( i i i ) po s l e d i c e u po r a b e s i s t e m a ( č i s t e k o r i s t i ) . N a d a l j e s o P o po v i č et a l . ( 2 0 1 2 ) p r e d s t a v i l i p r i l a g o j e n M c L e a n i n D e L o n e m od e l i n f o r m a c i js k i h s i s t e m o v s p e c i fi k a m po s l o v n e i n t e l i g e n c e . T a k o s o a v t o r j i v k l j u č i l i š e u č i n k e a n a l i t i č n e k u l t u r e i n zrelosti uporabe poslovne inteligence na uporabo i n f o r m a c i j v po s l o v n i h p r o c e s i h z a l a ž j e r a z u m e v a n j e vrednosti poslovne inteligence. letnik XII, številka 1, februar 2020 45 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 5. Razpra v a in zaklj uček P r e d s t a v l j e n i č l a n e k po n u j a p r e g l e d i n t e l e k t u a l n e s t r u k t u r e r a z i s k o v a l n e g a pod r o č j a po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e . V č l a n k u po v z a m e m o t e m e l jn e p r i s p e v k e r a z i s k o v a l c e v n a pod r o č j u , k a r o m o g o ča l a ž j e po z i c i o n i r a n j e p r i h od n j i h r a z i s k a v i n d o l o č i t e v n o v i h r a z i s k o v a l n i h t e m . A n a l i z a s k l i c e v j e r a z k r i l a n a r a š ča j o č e š t e v i l o r a z i s k a v i n o b j a v , z l a s t i od l et a 2 0 1 0 n a p r e j , k a r n a m o m o g o ča o p r e d e l i t i pod r o č j e po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e k o t u v e l j a v l j a j o č e s e r a z i s k o v a l n o pod r o č j e . T o l a h k o d e l n o r a z l o ž i m o z d e js t v o m , d a po s l o v n a i n t e l i g e n c a i n a n a l i t i k a po s t a j a t a č e d a l j e po m e m b n e j š i z a o r g a n i z a c i js k o u s p e š n o s t ( W a m b a et a l . , 2 0 1 7 ) t e r d a n o v r a z v o j n a t e m pod r o č j u s pod b u j a d od a t n o zanimanje raziskovalcev in strokovnih delavcev. R e z u l t a t i s o po k a z a l i t r e n d r a z v o j a pod r o č j a po s l o v n e i n t e l i g e n c e v s m e r i s k u p n e g a pod r o č j a poslovne inteligence in analitike. Hiter razvoj novih tehnologij poslovne inteligence in analitike, k o t s o v e l i k i pod a t k i , n a p r e d n e a n a l i t i č n e t e h n i k e , po v e ča n a p r o c e s n a m o č i n r a č u n a l n i š t v o v o b l a k u , j e prinesel bistvene procesne spremembe. V nasprotju s tradicionalno poslovno inteligenco, ki se je najpogosteje uporabljala za optimizacijo poslovnih p r o c e s o v , po r o ča n j e i n o p e r a t i v n o od l o ča n j e ( O l s z a k , 2 0 1 6 ; S i n g h & S a m a l i a , 2 0 1 4 ) , j e po s l o v n a i n t e l i g e n c a in analitika transformacijski proces, ki organizacijam o m o g o ča , d a z b e r e j o k o r i s t n e i n f o r m a c i j e t e r j i h u po r a b l j a j o z a u č e n j e i n pod po r o od l o ča n j u v d i n a m i č n i h o r g a n i z a c i js k i h o k o l j i h ( S h o l l o , 2 0 1 1 ) . 5. 1 Pre dlogi za uporabo v praksi P r e g l e d i l i t e r a t u r e d o l o č e n e g a pod r o č j a v g l a v n e m p r i s p e v a j o k t e o r et i č n e m u r a z u m e v a n j u r a z v o j a d o l o č e n e g a pod r o č j a . P r e d s t a v l j e n i r a z i s k o v a l n i p r i s p e v e k po l e g t e o r et i č n i h p r i s p e v k o v po n u j a n e k a j koristnih predlogov za uporabo v praksi. Managerji se morajo zavedati, da vrednost, ki jo organizaciji prinaša uporaba poslovne inteligence in analitike, izhaja na prvem mestu iz pravilne uporabe koristne informacije. Zadnje zahteva, da imajo m a n a g e r j i v p r a k s i z a d o s t n o d o m e n s k o s p e c i fi č n o znanje in znanje o informacijskih tehnologijah. H i t e r r a z v o j pod r o č j a p a z a h t e v a , d a j e z a po s l e n i m z a g o t o v l j e n o n e n e h n o s i s t e m a t i č n o u s po s a b l j a n j e i n i z o b r a ž e v a n j e z a r a z v o j po s l o v n i h s t r o k o v n j a k o v , k i zastavljajo ustrezna vprašanja in razumejo napredne informacije ter rezultate poslovne inteligence in analitike. Nadalje je pregled literature izpostavil pomembne uskladitve organizacijske kulture z novim strateškim razvojem poslovne inteligence in analitike za odpravo morebitnih organizacijskih ovir pri njeni uporabi. Nove tehnologije in veliki podatki po n u j a j o i n f o r m a c i j e i n z n a n j e v r e a l n e m ča s u , k a r p r i n a š a š t e v i l n e k o n k u r e n č n e p r e d n o s t i . K l j u b t e m u morajo biti organizacije tolerantne do napak, saj interpretacija informacij, ki jih zagotavljata poslovna i n t e l i g e n c a i n a n a l i t i k a , v e d n o v k l j u č u j e s u b j e k t i v n o presojo in znanje posameznikov. Ne nazadnje, da bi pod j et j a s l e d i l a t r e n d o m r a z v o j a pod r o č j a po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e t e r z a g o t o v i l a k o n k u r e n č n o p r e d n o s t , m o r a j o u s t r e z n o n a d g r a d i t i o b s t o j e č e programske in tehnološke opreme in infrastrukture. Visoki stroški implementacije, zahteve po dodatnem usposabljanju in neustrezna uporaba lahko bistveno omejijo vrednost, ki jo poslovna inteligenca in analitika lahko prineseta podjetjem. 5.2 Omejitv e razisk a v e in možnos ti za nadaljnje razisk o v anje P r e d s t a v l j e n i č l a n e k j e e d e n p r v i h po s k u s o v s i s t e m a t i č n e g a , k v a n t i t a t i v n e g a p r e g l e d a pod r o č j a po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n a n a l i t i k e , k i v k l j u č u j e p r e g l e d i n t e l e k t u a l n e s t r u k t u r e / r a z i s k o v a l n e g a j e d r a pod r o č j a . N a š p r i s p e v e k k n j e n e m u r a z u m e v a n j u p a i m a n e k a t e r e o m e j i t v e , k i po n u j a j o m o ž n o s t i z a nadaljnje raziskovanje. B i b l i o m et r i č n e m et od e s e v v e l i k i m e r i z a n a š a j o n a n a v e d b e / s k l i c e , a p r i t e m m o t i v a c i j a raziskovalcev za navajanje drugih avtorjev ni v e d n o z n a n a . T a k o s e l a h k o d o g a j a , d a d o l o č e n i raziskovalci navajajo znane objave zgolj zato, da b i po v e ča l i po g l a v j e n a v e d b / r e f e r e n c . Z a t o s o l a h k o b i b l i o m et r i č n e m et od e d o v z et n e z a l a ž n e po v e z a v e , s a j b i b l i o m et r i č n e m et od e p r e d po s t a v l j a j o o b s t o j z n a n j a m e d s o s k l i c a n i m i d o k u m e n t i . P r a v t a k o b i b l i o m et r i č n e m et od e po g o s t o c e n t r a l n o i z po s t a v l j a j o p r i s p e v k e , k i i m a j o d o l g e b i b l i o g r a fi j e , k a r p a n i n u jn o v s e b i n s k o r e s n i č n o . V t e m p r i s p e v k u s m o o m e n j e n e t e ž a v e po s k u s i l i o m e j i t i s kvalitativnim pregledom povzetkov pri oblikovanju podatkovne baze za analizo. Nadaljnje raziskave l a h k o u po r a b i j o k o m b i n i r a n p r i s t o p , p r i č e m e r b i l a h k o z d r u ž i l i k v a l i t a t i v n i i n k v a n t i t a t i v n i p r e g l e d pod r o č j a . Naslednja omejitev je uporaba podatkov iz pod a t k o v n e b a z e W e b o f S c i e n c e ( W o S ) . Č e p r a v j e W o S n a j k a k o v o s t n e j š a pod a t k o v n a b a z a z n a n s t v e n i h o b j a v , n e z a j e m a v s e h m o ž n i h ( i n po t e n c i a l n o letnik XII, številka 1, februar 2020 46 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek d o b r i h ) p r i s p e v k o v n a pod r o č j u . Č e p r a v s o najboljši prispevki navadno objavljeni v znanstveno indeksiranih revijah, bi lahko nadaljnje raziskave iskanje prispevkov razširile na preostale podatkovne b a z e , k o t s o S c o p u s , Go o g l e S c h o l a r i t d . Uvrstitev prispevkov v teme grozdov in izbira k l j u č n i h b e s e d z a p r i p r a v o pod a t k o v n e b a z e n i s t a izvzeti iz pristranskosti raziskovalcev. Tako izbrane k l j u č n e b e s e d e l a h k o o m e j i j o po t e n c i a l n i o b s e g bibliografske analize. Nadaljnje raziskave bi lahko r a z š i r i l e n a bo r k l j u č n i h b e s e d , d a b i z a j e l i č i m b o l j k a k o v o s t n o pod r o č j e po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n analitike. Ne nazadnje bi nadaljnje raziskave lahko u po r a b i l e r a z l i č n e d od a t n e b i b l i o m et r i č n e p r i s t o p e , na primer pristop bibliografske sklopljenosti, ki l a h k o p r e d s t a v i š e r a z i s k o v a l n i f r o n t n a pod r o č j u . Literatura in viri 1 . A u d zey ev a, A. , & H u dson, R. ( 2 0 1 6 ) . H o w to g et the most from a business intelligence application d ur i n g t he post i m p l em en ta t i on p hase ? Deep structure transformation at a UK retail bank. European Journal of Information Systems, 25 ( 1 ) , 2 9 – 46 . 2. B a a r s , H . , & K e m p e r , H . - G . ( 2 0 0 8 ) . M a n a g e m e n t support with structured and unstructured data—an integrated business intelligence framework. Information Systems Management, 25 ( 2 ) , 1 3 2 – 1 4 8 . 3 . B o n a b e a u , E . , & M e y e r , C . ( 2 0 0 1 ) . S w a r m i n t e l l i g e n c e – A w h o l e n e w w a y t o t h i n k a b o u t business. Harvard Business Review, 79 ( 5 ) , 1 06 - + . 4. B o s e, R . (20 0 9 ). Adva nc e d a n a ly t ic s: opp or t u n it ie s and challenges. Industrial Management & Data Systems, 109 ( 2 ) , 1 5 5 – 1 7 2. 5 . B r a c k e tt , M . H . ( 1 9 9 9 ) . B u s i n e s s i n t e l l i g e n c e value chain. DM Review, 20. 6 . C h a u d h u r i , S . , D a y a l , U . , & N a r a s a y y a , V . ( 2 0 1 1 ) . An overview of business intelligence technology. Communications of the ACM, 54 ( 8 ) , 8 8 – 9 8 . 7 . C h e n , D . Q . , P r e s t o n , D . S . , & S w i n k , M . ( 2 0 1 5 ) . H o w t h e U s e o f B i g D a t a A n a l y t i c s A ff e c t s V a l u e C r e a t i o n i n S u p p l y C h a i n M a n a g e m e n t . Journal of Management Information Systems, 32 ( 4 ) , 4 – 3 9 . 8 . C hen, H . C. , C h ia n g , R. H . L. , & S to rey , V . C. ( 2 0 1 2 ) . Bu si ne s s I ntel l ige nc e a nd A n a ly t ic s: From Big Dat a to Big Impact. MIS quarterly, 36 (4), 116 5 –118 8 . 9 . C h u n g , W . , C h e n , H . , & N u n a m a k e r , J . F . ( 2 0 0 5 ) . A visual framework for knowledge discovery on the Web: An empirical study of business intelligence exploration. Journal of Management Information Systems, 21 ( 4 ) , 5 7 – 8 4 . 1 0 . Cobo , M. J . , López- H er rera, A. G. , H er rera- V ied ma, E. , & H er rer a, F . ( 2 0 1 1 ) . Sc i en ce ma ppi n g so f t w a re tools: Review, analysis, and cooperative study among tools. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62 ( 7) , 1 38 2 – 1 40 2. 1 1 . C o b o , M . J . , L ó p e z - H e r r e r a , A . G . , H e r r e r a - V i e d m a , E . , & H e r r e r a , F . ( 2 0 1 2 ) . S c i M A T : A n e w science mapping analysis software tool. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63 ( 8 ) , 1 6 0 9 – 1 6 3 0 . 1 2. C od y , W . F . , K r e u l e n , J . T . , K r i s h n a , V . , & S p a n g l e r , W . S . ( 2 0 0 2 ) . T h e i n t e g r a t i o n o f b u s i n e s s intelligence and knowledge management. Ibm Systems Journal, 41 ( 4 ) , 6 9 7 – 7 1 3 . 1 3 . D a v e n po r t , T . H . , B a r t h , P . , & B e a n , R . ( 2 0 1 2 ) . H o w ‘ B i g D a t a ’ I s D i ff e r e n t . [ A r t i c l e ] . Mit Sloan Management Review, 54 ( 1 ) , 2 2 – 2 4 . 1 4 . D a v e n po r t , T . H . , & H a r r i s , J . G . ( 2 0 0 7 ) . Competing on analytics: The new science of winning: Harvard B u s i n es s P res s . 1 5 . D e L o n e , W . H . , & M c L e a n , E . R . ( 2 0 0 3 ) . T h e D e L o n e a n d M c L e a n m od e l o f i n f o r m a t i o n systems success: a ten-year update. Journal of management information systems, 19 ( 4 ) , 9 – 3 0 . 1 6 . Elb ash i r , M . Z. , C o l l i er , P . A. , & D a v er n, M . J . ( 2 0 08 ) . M easur i n g t he effec t s o f busi ness intelligence systems: The relationship between business process and organizational performance. International Journal of Accounting Information Systems, 9( 3 ) , 1 35 – 1 53 . 1 7 . F i t r i a n a , R . , E r i y a t n o , T . D . , & D j a t n a , T . ( 2 0 1 1 ) . P r o g r e s s i n B u s i n e s s I n t e l l i g e n c e S y s t e m research: A literature Review. International Journal of Basic & Applied Sciences IJBAS-IJENS, 11 ( 03 ) , 1 1 8503 – 1 1 6 46 4 . 1 8 . F o r n e l l , C . , & L a r c k e r , D . F . ( 1 9 8 1 ) . E v a l u a t i n g s t r u c t u r a l eq u a t i o n m od e l s w i t h u n o b s e r v a b l e variables and measurement error. [Article]. Journal of Marketing Research, 18 ( 1 ) , 3 9 – 5 0 . d o i : 10 . 2 3 0 7 / 315131 2 1 9 . G a r fi e l d , E . ( 1 9 7 9 ) . I s c i t a t i o n a n a l y s i s a l e g i t i m a t e evaluation tool? Scientometrics, 1 ( 4 ) , 3 5 9 – 3 7 5 . 2 0 . H e n v e r , A . , M a r c h , S . T . , P a r k , J . , & R a m , S . ( 2 0 0 4 ) . D e s i g n sc i e n c e i n i n f o r m a t i o n s y s t e m s r e s e a r c h . MIS quarterly, 28 ( 1 ) , 7 5 – 1 0 5 . 2 1 . H jø r l a n d , B . ( 1 9 9 7 ) . Information seeking and subject representation . W e s t po r t , CT : G r e e n w o od P r e s s . 2 2. I n m o n , W . H . ( 2 0 0 5 ) . Building the data warehouse: J o h n w i l e y & s o n s . 23 . J ourda n, Z. , Ra i ner , R. K. , & Ma rsha l l, T . E. ( 2 0 08 ) . Business intelligence: An analysis of the literature. Information Systems Management, 25 (2), 121–131. letnik XII, številka 1, februar 2020 47 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 2 4 . K i m b a l l , R . , & R o s s , M . ( 2 0 1 1 ) . The data warehouse toolkit: the complete guide to dimensional modeling: J o h n W i l e y & S o n s . 2 5 . K i r o n , D . , & S h o c k l e y , R . ( 2 0 1 1 ) . C r e a t i n g business value with analytics. MIT Sloan Management Review, 53 ( 1 ) , 5 7 . 2 6 . K o w a l c z y k , M . , & B u x m a n n , P . ( 2 0 1 5 ) . A n ambidextrous perspective on business intelligence and analytics support in decision processes: Insights from a multiple case study. Decision Support Systems, 80 , 1 – 1 3 . 2 7 . L a h r m a n n , G . , M a r x , F . , M e tt l e r , T . , W i n t e r , R . , & W o r t m a n n , F . ( 2 0 1 1 ) . Inductive design of maturity models: applying the Rasch algorithm for design science research. P a p e r p r e s e n t e d a t t h e I n ter n a t i on a l C on fer e n c e on De si g n S c i e n c e R e s e a r c h i n I n f o r m a t i o n S y s t e m s . 2 8 . L a v a l l e , S . , L e s s e r , E . , S h o c k l e y , R . , H o p k i n s , M . S . , & K r u sc h w i tz , N . ( 2 0 1 1 ) . B i g D a t a , A n a l y t i c s a n d t h e P a t h F r o m I n s i g h t s t o V a l u e . [ A r t i c l e ] . Mit Sloan Management Review, 52 ( 2 ) , 2 1 – 3 2. 2 9 . L o n n q v i s t , A . , & P i r tt i m a k i , V . ( 2 0 06 ) . T h e measurement of business intelligence. Information Systems Management, 23 ( 1 ) , 3 2 – 4 0 . d o i : 1 0 . 1 2 0 1 / 1 0 7 8 . 1 05 805 3 0 / 4 5 7 6 9 .2 3 . 1 .2 0 0 6 1 2 0 1 / 9 1 7 7 0 . 4 3 0 . L u h n , H . P . ( 1 9 5 8 ) . A b u s i n e s s i n t e l l i g e n c e system. IBM Journal of Research and Development, 2 ( 4 ) , 3 1 4 – 3 1 9 . 31. Manyika, J., Chui, M., Brown, B., Bughin, J., D o b b s , R . , R o x b u r g h , C . , & B y e r s , A . H . ( 2 0 1 1 ) . Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity. McKinsey Global Institute (http://www.mckinsey.com/Insights/MGI/ Research/Technology_and_Innovation/Big_data_ The_next_frontier_for_innovation). Retrieved from 3 2. M cCa i n, K. W . ( 1 990 ) . Ma ppi n g a u t h o rs i n intellectual space: A technical overview. Journal of the American society for information science, 41 ( 6 ) , 433 . 3 3 . M oss , L. T . , & A t re , S . ( 2 0 03 ) . Business intelligence roadmap: the complete project lifecycle for decision- support applications : A d d i son- W es l e y P ro f essi ona l . 3 4 . N e g a s h , S . ( 2 0 0 4 ) . B u s i n e s s I n t e l l i g e n c e . Communications of the Association for Information Systems, 13. 3 5 . O l s za k , C. M . ( 2 0 1 6 ) . T o w a r d Bett e r U n d e rs t a n d i n g and Use of Business Intelligence in Organizations. Information Systems Management, 33(2), 10 5 –1 2 3 . d o i : 1 0 . 1 080 / 1 05 805 30 .2 0 1 6 . 1 1 5 5 9 4 6 3 6 . P a s a d e o s , Y . , P h e l p s , J . , & K i m , B . - H . ( 1 9 9 8 ) . D i sc i p l i n a r y i m p a c t o f a d v e r t i s i n g sc h o l a r s : T e m po r a l c o m p a r i s o n s o f i n fl u e n t i a l a u t h o r s , works and research networks. Journal of Advertising, 27 ( 4 ) , 5 3 – 7 0 . 3 7 . P e r s s o n , O . , D a n e l l , R . , & S c h n e i d e r , J . W . ( 2 0 0 9 ) . H o w t o u s e B i b e x c e l f o r v a r i o u s t y p e s of bibliometric analysis. Celebrating scholarly communication studies: A Festschrift for Olle Persson at his 60th Birthday , 9 – 2 4 . 3 8 . P o po v i č , A . , H a c k n e y , R . , C o e l h o , P . S . , & J a k l i č , J . ( 2 0 1 2 ) . T o w a r d s b u s i n e s s i n t e l l i g e n c e s y s t e m s s u c c e s s : E ff e c t s o f m a t u r i t y a n d c u l t u r e o n analytical decision making. Decision Support Systems, 54 ( 1 ) , 7 2 9 – 7 3 9 . 3 9 . P o r t e r , A . L . , & C u n n i n g h a m , S . W . ( 2 0 0 4 ) . Tech mining: exploiting new technologies for competitive advantage ( V o l . 2 9 ) : J o h n W i l e y & S o n s . 4 0 . R a n s bo t h a m , S . , K i r o n , D . , & P r e n t i c e , P . K . ( 20 1 6 ) . B e y o nd t h e H y p e : T h e H a rd W ork B e h i nd A n a l y t i c s S u c c e s s . MIT Sloan Management Review, 57 (3). 4 1 . S h a r m a , R . , M i t h a s , S . , & K a n k a n h a l l i , A . ( 2 0 1 4 ) . Transforming decision-making processes: a research agenda for understanding the impact of business analytics on organisations. European Journal of Information Systems, 23 ( 4 ) , 43 3 – 4 4 1 . 4 2. S h et h , A . , A l e m a n - M e z a , B . , A r p i n a r , I . B . , B e r t r a m , C . , W a r k e , Y . , R a m a k r i s h a n a n , C . , . . . K o c h u t , K . ( 2 0 0 5 ) . S e m a n t i c a s s o c i a t i o n i d e n t i fi c a t i o n a n d k n o w l e d g e d i sc o v e r y f o r national security applications. Journal of Database Management, 16 ( 1 ) , 3 3 – 5 3 . d o i : 1 0 . 4 0 1 8 / jdm.2005010103 43 . S h i , Y . , P e n g , Y . , K o u , G . , & C h e n , Z . X . ( 2 0 0 5 ) . Classifying credit card accounts for business intelligence and decision making: A multiple- c r i t e r i a q u a d r a t i c p r o g r a m m i n g a p p r o a c h . International Journal of Information Technology & Decision Making, 4 ( 4 ) , 5 8 1 – 5 9 9 . d o i : 1 0 . 1 1 4 2 / s 02 1 96 2 20 0 5 0 0 1 7 75 44. Sho ll o , A. ( 2 0 1 1 ) . Using Business Intelligence in IT Governance Decision Making. P a p e r p r e s e n t e d a t t he IFIP I n ter na t i onal W or k i ng Con ference on Go v er na nce a n d Sustai nabili t y i n I n for ma t i on S ystems-Ma nag i ng t he T ra n sfer a nd Diff usion of IT . 4 5 . S h o l l o , A . , & K a u tz , K . ( 2 0 1 0 ) . Towards an understanding of business intelligence. Pap e r presented at the Australasian Conference on I n for m a t i o n S yst e m s. 4 6 . S i n g h , H . , & S a m a l i a , H . V . ( 2 0 1 4 ) . A B u s i n e s s I n t e l l i g e n c e P e r s p e c t i v e f o r C h u r n M a n a g e m e n t . Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109 , 5 1 – 5 6 . 4 7 . S m a l l , H . ( 1 9 7 3 ) . C o - c i t a t i o n i n t h e sc i e n t i fi c literature: A new measure of the relationship between two documents. Journal of the American Society for information Science, 24 ( 4 ) , 2 6 5 – 2 6 9 . letnik XII, številka 1, februar 2020 48 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 4 8 . T r i e u , V . - H . ( 2 0 1 7 ) . G e tt i n g v a l u e f r o m B u s i n e s s Intelligence systems: A review and research agenda. Decision Support Systems, 93 , 111–1 24 . doi: htt p s:/ / do i .o r g /1 0. 1 01 6/ j.d s s . 201 6 . 0 9 . 019 4 9 . U c k e l m a n n , D . , H a r r i s o n , M . , & M i c h a h e l l e s , F. ( 2 0 11) . An Architectural Approach Towards the Future Internet of Things. 50 . V a n Eck, N . J . , & W al t ma n, L. ( 2 0 1 0 ) . Sof t w are sur v ey: V OS v iew er , a com pu ter prog ra m for bibliometric mapping. Scientometrics, 84 ( 2 ) , 5 23 – 538 . 5 1 . V o g e l , R . , & G ü tt e l , W . H . ( 2 0 1 3 ) . T h e d y n a m i c capability view in strategic management: A bibliometric review. International Journal of Management Reviews, 15 ( 4 ) , 4 2 6 – 4 4 6 . 5 2. V o n A l a n , R . H . , M a r c h , S . T . , P a r k , J . , & R a m , S . ( 2 0 0 4 ) . D e s i g n sc i e n c e i n i n f o r m a t i o n s y s t e m s research. MIS quarterly, 28 ( 1 ) , 7 5 – 1 0 5 . 5 3 . W a m b a , S . F . , G u n a s e k a r a n , A . , A k t e r , S . , R e n , S . J . - f . , D u b e y , R . , & C h i l d e , S . J . ( 2 0 1 7 ) . B i g d a t a a n a l y t i c s a n d fi r m p e r f o r m a n c e : E ff e c t s o f dynamic capabilities. Journal of Business Research, 70 , 3 5 6 – 3 6 5 . 54 . W a ss e r ma n, S . , & G a la s k i e w i c z , J . ( 1 9 9 4 ) . Advances in social network analysis: Research in the social and behavioral sciences (V o l . 1 7 1 ) : Sa g e Pu b l i c a t i on s . 55 . W a tson, H. J . , & W i x om, B . H. ( 2 007) . T he c urren t state of business intelligence. Computer, 40 ( 9 ) , 96 –99 . 56. W h i te , H. D . , & M cCai n, K. W . ( 1 998 ) . V isuali zi ng a discipline: An author co-citation analysis of i n for ma t i on sc ience , 1 9 72 – 1 995 . Journal of the American society for information science, 49 ( 4), 327 -355. 5 7 . W i l l i a m s , S . , & W i l l i a m s , N . ( 2 0 1 0 ) . The profit impact of business intelligence: Morgan Kaufmann. 5 8 . W i s e , J . A . ( 1 9 9 9 ) . T h e e c o l o g i c a l a p p r o a c h t o text visualization. Journal of the Association for Information Science and Technology, 50 ( 1 3 ) , 1 2 2 4 . 5 9 . W i x o m , B . , & W a t s o n , H . ( 2 0 1 2 ) . T h e B I - b a s e d organization. Organizational Applications of Business Intelligence Management: Emerging Trends, IGI Global, Hershey , 1 9 3 – 2 0 8 . 6 0 . W i x o m , B . H . , & W a t s o n , H . J . ( 2 0 0 1 ) . A n e m p i r i c a l i n v e s t i g a t i o n o f t h e f a c t o r s a ff e c t i n g data warehousing success. MIS quarterly , 1 7 – 4 1 . 6 1 . Y e o h , W . , & K o r o n i o s , A . ( 2 0 1 0 ) . C r i t i c a l s u c c e s s factors for business intelligence systems. Journal of computer information systems, 50 ( 3 ) , 2 3 – 3 2. 6 2. Z u p i c , I . , & Č a t e r , T . ( 2 0 1 5 ) . B i b l i o m et r i c m et h od s in management and organization. Organizational Research Methods, 18 ( 3 ) , 4 2 9 – 4 7 2. Asist. dr. Katerina Božič j e a s i s t e n t k a n a E k o n o m s k i f a k u l t et i U n i v e r z e v L j u b l j a n i z a pod r o č j e m a n a g e m e n t a i n o r g a n i z a c i j e . N a E k o n o m s k i f a k u l t et i U n i v e r z e v L j u b l j a n i j e d o k t o r i r a l a s pod r o č j a po s l o v n e i n t e l i g e n c e i n inovativnosti. Njene raziskave obravnavajo poslovno inteligenco, upravljanje inovacij in tehnologij, upravljanje s č l o v e š k i m i v i r i , o r g a n i z a c i js k o u č e n j e i n p r e n a š a n j e z n a n j a . J e a v t o r i c a i n r e c e n z e n t k a r a z i s k o v a l n i h p r i s p e v k o v s pod r o č j a po s l o v n e i n t e l i g e n c e p r i n e k a t e r i h SS C I i n S C I u v r š č e n i h z n a n s t v e n i h r e v i j a h .