Urša Ogrin ŽENSKE IN ALKOHOLIZEM UVOD V zahodnem svetu je alkoholizem velik problem. Komaj 12% svetovnega prebi- valstva, ki ga sestavljajo Evropejci, popi- jejo 50% vsega alkohola, ki ga vsako leto pridelajo na svetu. Kar pa zadeva pijan- sko vedenje, kažejo različne kulture raz- lične vzorce. Kot pravi Dwight Heath, profesor na univerzi Banon na Rhode Is- landu in vodilni strokovnjak za antro- pologijo alkohola, pozna alkoholne pijače večina družb, le malo pa jih ima težave z alkoholizmom ali vsaj s pogostim opija- njem, četudi sta pitje in pijanost običajna (Vines 1995). Vzrok za to je najverjetneje v vero- vanjih o alkoholu. V zahodni kulturi smo vajeni gledati nase kot na živali, alkohol pa naj bi bil uničevalec zadržkov, ki nas delajo civilizirane. Ko smo pijani, lahko postanemo nasilni, promiskuitetni, ble- betavi ali preplavljeni s čustvi, izgubimo torej nadzor nad seboj. To prepričanje zagovarjajo zlasti tisti, ki zatrjujejo, da vse vedenjske spremembe povzroča kemično delovanje alkohola na možgane. Če pa si ogledamo pitje v drugih kulturah, vidimo, da alkohol v telesu ne pomeni nujno, da bodo »popustile zavore«. Dejstvo je, da v številnih evropskih družbah ne povezu- jejo pijanosti z izgubo nadzora. Ljudje se velikokrat počutijo ali ve- dejo, kot bi bili pijani, četudi so popili zelo malo. Tako sta že pred več kot 20 leti sociologa C. MacAndrow in K. Edgeston zapisala, da ima družba tako pijansko vedenje, kakršno si zasluži; kajti ljudje se naučijo, kako se morajo vesti, kadar so pijani iibid^. Zato se vedenje od alkohola omamljenih ljudi močno razlikuje od ene do druge kulture, od ene zgodovinske dobe do druge. Ljudje živijo in odraščajo v določeni kulturi, se naučijo, kar družba ve o pitju in pijanosti, ter vsrkajo mnogovrstne so- cialne pomene tega počutja. Ker ravnajo v skladu s tem znanjem, kot ustreza nji- hovemu občutku za identiteto in vred- note, postanejo živ dokaz za implicitno vedenje družbe o alkoholu. Seveda se ljudje razlikujejo po do- vzetnosti za alkohol. Stari pivci prenesejo več kot novinci, moški občutijo posledice pozneje kot ženske. Morda obstajajo tudi etnične razlike, čeprav ni zanesljivih po- datkov. Zanimiva pa je univerzalna per- cepcija, ki je značilna za pitje. Medicinska razlaga skrči to na biokemično odvisnost, vendar gre pri tem najbrž za kaj več. Ne- kateri strokovnjaki menijo, da je pijanost premor, v katerem se normalne zahteve po odgovornosti začasno umaknejo. Pitje omogoča premor in imunost pred vsak- danjimi omejitvami družbenega življenja. Profesor sociologije J. Gustfield iz Kali- fornije pravi, da pomeni pitje v Severni A- meriki prehod iz dela v prosti čas (Jhid.^. Alkohol je v mnogih kulturah tudi pomembna družabna priložnost. To velja v veliki meri npr. za Rome. Antropolog Vines pravi, da je na Madžarskem alkohol središče družabnega življenja iibid^. Prav delitev pijače naj bi spodbujala občutek pripadnosti v ohlapno stkani skupini romskih družin. Skupno popivanje je za romske mo- ške način, kako redno potrjujejo dobre 321 URSA OGRIN namene in privrženost romski identiteti, v precejšnjo nejevoljo madžarske države. Antropološke raziskave so v števil- nih skupnostih pokazale, da skupno pitje moških utrjuje identiteto moških kot mo- ških in ustvari občutke tovarištva in enot- nosti. Zato je pitje žensk v taki kulturi toliko bolj nesprejemljivo in dvojno dis- kriminirano. S pitjem ženske vstopajo v moški svet in podirajo obrambe, ki so jih zgradili moški. Za ženske je po vsej pode- želski in polmestni Evropi pitje alkohola na splošno omejeno na dom ali družinska praznovanja. Celo madžarski Romi, ki veliko pi- jejo, pričakujejo od žensk, da ne bodo pile preveč, tiste pa, ki rade zvrnejo ko- zarček, si morajo zato izmišljati razna opravičila; da tako preženejo bolečine, se ogrejejo na mrzel dan ipd. Še hujše ome- jitve veljajo za ženske pred menopavzo. Ob tem pravijo, da se bo tista, ki se ne- nadzorovano in preveč odkrito predaja pijači, enako brez zadržkov spolno pre- pustila drugemu moškemu (ibid.). Od žensk se namreč ne pričakuje, da bodo v pijači iskale transcendenco, ni- ti da bodo kdaj izstopile iz utesnjujoče vsakdanje vloge. Ženske v tradicionalnih evropskih družbah si občutek družabništ- va in tovarištva ustvarijo na ženskih sre- čanjih. Gre za produktiven čas, drugačen od tistega, ki ga moški preživijo v pivni- cah. Kadar se ženske zberejo in kaj popi- jejo, so hkrati zaposlene z ročnimi deli, pripravljenjem ali prodajanjem hrane, kmetijskih in drugih izdelkov (ibid.). Nji- hova identiteta je povezana z družino. V socialni stroki praktično niso go- vorili o ženskah, ki pijejo alkohol, do oko- li leta 1970. K različnemu obravnavanju žensk in moških je prispevalo zlasti femi- nistično gibanje. Diagnozo alkoholizem so začeli uporabljati sredi 19. st. v pome- nu bolezni, ki jo povzroča alkohol. Pove- zovali so jo s psihozo in drugimi psihiat- ričnimi diagnozami. Alkoholizem je tako postal pomembna paradigma v sklopu duševnih bolezni. Pomembna je zlasti be- seda odvisnost, ki so jo začeli množično uporabljati šele v 19. st. Ideja o odvisnosti se je začela razvijati v ZDA in je bila pove- zana zlasti s protestantsko idejo o samo- obvladovanju. Po tej teoriji naj bi imeli odvisneži bolezen volje, saj se ne morejo obvladati, izgubili naj bi kontrolo nad svojim vedenjem in obnašanjem. Odvis- nost so povezovali z nečim, kar je del zla. V 19. st. je obstajalo v ZDA močno gibanje z imenom Temperence Move- ment, ki je ustvarilo pojmovanje o alko- holu kot o močni substanci, ki lahko povzroči najrazličnejše negativne social- ne posledice. V ospredju ni bil več sam alkohol kot droga, temveč posamezniki, ki so postali odvisni. Tudi v Veliki Bri- taniji in v drugih delih Evrope so pijance diagnosticirali kot alkoholike in odvisne- že. Proti koncu 19. stoletja in na začetku 20. stoletja se je razširila ideologija zdrave družbe, ki je obsojala vsakršne odklone. Poudarjali so duševno higieno in odstra- nitev vseh, ki se niso obnašali v skladu s pravili, ki jih je zahtevala ekonomska učinkovitost. Alkoholizem je bil skupaj z nekaterimi boleznimi (npr. tuberkulozo) obravnavan kot sinonim za rasne degene- racije in narodne odklone. Vse te bolezni so strokovnjaki pripisovali zlasti nižjim razredom in revnejšim ljudem. Na sploš- no bi lahko rekli, da je postalo pitje pro- blem, ko je začelo uživati alkohol vedno več ljudi iz delavskega razreda. Ko pa je tudi srednji razred začel pogosteje uživati alkohol, je postalo pitje nemoralno. Tako je postal alkoholizem kulturno in zgo- dovinsko specifičen moralni problem. KULTURNA RAZNOVRSTNOST IN ZGODOVINSKI PREGLED ALKOHOLIZMA PRI ŽENSKAH Razumevanje alkohola se je spremenilo, ko so ga začeli gledati v kontekstu kul- ture. K temu so pripomogli zlasti antro- pologi. Eno najboljših antropoloških ugo- tovitev o alkoholu je v 60. letih zapisal Mandebann (1994:10): Ko človek dvigne čašo, niso pomembne le njena vsebina, količina ali okoliščine, ki so ga navedle, da je dvignil čašo, tem- več zlasti to, ali ga bo vsebina razvedrila ali omamila, ali bo povzročila naklonje- 322 ŽENSKE IN ALKOHOLIZEM nost ali agresijo, ali ga bo pomirila ali povzročila vznesenost. Te in še druge kulturne oznake se dotaknejo človeka, še preden pride čaša do ustnic. Antropologija dokazuje, da ni ničesar, kar ne bi bilo povezano s kulturo. Tako tudi o alkoholizmu ne moremo govoriti, če ga ne obravnavamo v konteksu kulture, kjer ga raziskujemo. Tudi stanje opitosti je v različnih kulturah različno definirano. Kar v eni kulturi že velja za opitost, lahko v drugi velja za nekaj vsakdanjega. Enako velja tudi za pivsko vedenje. Ponekod bo določeno vedenje obravnavano kot posle- dica alkohola in bo opredeljeno kot ne- moralno, v drugi kulturi pa bo to vedenje povsem v skladu s pravili družbe. Pivsko vedenje je torej naučeno vedenje. Veliko ljudi povezuje alkohol in agresivno ve- denje. Vendar pa ta povezava velja le v kulturah, kjer je agresivno vedenje izraz moškosti, ne pa v kulturah, kjer ni. Poglejmo nekaj kulturnih vzorcev pri uživanju alkoholizma po svetu. Žen- ske v zahodni Franciji do druge 2. svetov- ne vojne niso smele zahajati v gostilne. O ženskem pitju se sploh ni govorilo. Žen- ske so morale skrbeti za dom in za to, da njihovi možje niso preveč pili. Bile so od- govorne za pitje svojih mož. Če je mož pil in razgrajal po gostilni, je bila zato v glav- nem kriva njegova žena, ker ni poskrbela, da bi pil zmerno. Šele po 2. svetovni vo- jni, še bolj pa po letu I960, so začele tudi ženske zahajati v »boljše lokale«. V navad- ne vaške gostilne se ženskam ni spodo- bilo zahajati. Ti lokali so bili klubi, v katerih so se zadrževali zlasti mladi ljudje. Pile so lahko le lahko pivo in eksotične koktaile ter kadile uvožene cigarete. Vaš- ke gostilne pa so ostale še naprej rezervi- rane le za moške. V njih so moški razprav- ljali o svojih težavah. Bile so središče nji- hovega družabnega življenja. Škotska je znana po pitju whiskyja, ki je tudi njihova narodna pijača. Moški je pravi moški, če pije. Pitje sodi k videzu moža in potrjuje njegovo možatost. Pija- na ženska je nekaj povsem nesprejem- ljivega, nespodobna in podla. V raziskavi je 90% respondentov navedlo, da je pija- na ženska veliko hujša zadeva kot pijan moški (McDonald 1994). Ženske, ki pi- jejo, to počnejo navadno doma ali na skri- tih krajih, saj je pitje zanje sramota. Moški zaradi pitja velikokrat izgubijo službo ali vozniško dovoljenje, kar ogrozi že tako slabo ekonomsko stanje, ki je značilno za to področje. Moški alkoholizem je tudi eden glavnih razlogov za ločitev. Moški in ženske sedijo v gostilnah navadno loče- no. Na eni strani moški, na drugi ženske, vmes pa so mladi pari. Moški in ženske se razlikujejo tudi po vrsti pijače, moški pi- jejo whisky, ženske pa sherry in druge »ženske pijače«. Na Japonskem je navada, da gredo moški v mestu po koncu službe v lokal. Kdor se ne udeležuje teh družabnih sre- čanj, povezanih s pitjem alkohola (saki), ne pripada sodelavcem. To je ustaljena obveznost. V lokalih prihaja do sklepanja poslov in navezovanja trajnejših poslov- nih sodelovanj. Tisti, ki ne pijejo in se ne udeležujejo družabnih srečanj, veljajo za stigmatizirane. Pitje sodi k pozitivnemu socialnemu statusu. V lokalih se moški sprostijo od vsakodnevnega stresa, ki ga doživljajo pri delu. Žensk v takih lokalih navadno ni, razen natakaric in gejš, ki do- datno razbremenijo moške. Gejše morajo skrbeti za dobro počutje gostov. Ob tem velikokrat tudi pijejo, kar je razlog za nji- hov alkoholizem. Na deželi pa je med mo- škimi in ženskami velika ločnica. Poleg nekaterih skupnih slovesnosti, kot je po- roka, obstajajo posebne ženske skupine, sestavljene iz mladih poročenih žensk, ki se občasno dobijo in gredo v lokal. Na de- želi je znano »kuhinjsko pitje« — gre za ženske, ki pijejo same doma, lahko tudi več žensk skupaj. Pitje je na Japonskem sprejemljivo in o njem ne govorijo kot o problemu. V večini primerov tudi zdrav- niki ne uporabljajo diagnoze alkoholik. Človeka, ki je odvisen od alkohola, naj- večkrat opredelijo kot psihotika in ga pošljejo v psihiatrično bolnico, kjer ga zdravijo s psihofarmaki. Alkoholizem je na Japonskem bolj moralna kot medicin- ska obsodba. To še zlasti velja za ženske, v glavnem gospodinje, ki se vdajajo ome- njenemu »kuhinjskemu pitju«. Med njimi 323 URŠA OGRIN so pogosti samomori: leta 1985, na pri- mer, je bil razlog za samomor v 27,6% primerih alkoholizem. V publikaciji, ki jo je leta 1990 izdala Svetovna zdravstvena organizacija, je po- udarjeno, da sestavljajo ženske močno rizično skupino, kar zadeva alkoholizem. Zadnja mednarodna poročila pa so zavr- nila teorijo, po kateri bi bile ženske tako zelo rizična skupina glede alkohola in sklenila, da se porast alkohola pri ženskah v zadnjih 20. letih ni veliko spremenil. To so dokazale tudi raziskave v različnih državah (Thom1994: 33). Konec 19. in v začetku 20. stoletja je bilo zelo razširjeno gibanje za evgeniko; razlog je bil velika smrtnost otrok in naraščanje bolezni v delavskem razredu, vse to pa bi lahko ogrozilo gospodarstvo. Zato so se pri iskanju krivca osredotočili zlasti na ženske, ki naj bi povzročale de- generacijo rase. Glavni cilj reforme je bil opredelitev, da je žensko pitje povezano z nemoralnim obnašanjem (prostitucijo) in da gre za način življenja delavskega razre- da. Pri tem so sodelovali zdravniki, razne zdravstvene organizacije, dobrodelne us- tanove in organizacije, ki so jih vodile ugledne dame. Poudarjali so, da mora biti ženska dobra gospodinja in mati, zato so zanje organizirali razne tečaje o vzgoji ot- rok, higieni, gospodinjstvu, čistem mleku itn. Na začetku 20. stoletja so bila napi- sana številna poročila o zanesljivih doka- zih, da se med ženskami širi alkoholizem. Veliko strokovnjakov je menilo, da žen- ske sodijo v bolj rizično skupino kot mo- ški, kar zadeva alkoholizem, zaradi dveh razlogov: ker so bolj občutljive in hitreje zapadejo v razna živčna duševna stanja in ker jim v dnevih, ko so bolj živčne, po- maga prav alkohol. To pa je spet eden od kazalcev dvoj- ne morale. Ženske naj bi bile že po naravi občutljivejše, ne vodi jih razum kot mo- ške in niso sposobne samokontrole. Če veljajo za moške razum, kultura, obvla- dovanje, delo, veljajo za ženske narava, čustva, neobvladanje, družina. Pretirano poudarjanje porasta alko- holizma pri ženskah je bilo ob koncu 19. in začetku 20. st. zlasti posledica politič- nih in ekonomskih vplivov. Ti so prispe- vali tudi k oblikovanju ideologije mate- rinstva, pri čemer so povsem zanemarili vplive okolja in socialnih dejavnikov, ma- ksimalizirali pa so idejo o nemoralnem ženskem obnašanjem, ki ustvarja socialne probleme. V poznih 50. letih tega stoletja so se spet v splošnem bolj osredotočili na mo- ške in zlasti na skupino moških, ki veljajo za alkoholike. Ženske so pri tem spet stopile v ozadje, tako pri raziskavah kakor kot uporabnice raznih zdravstvenih us- lug. Šele sredi 70. let so znova začeli več proučevati alkoholizem pri ženskah. K temu je prispeval feminizem. Novi femi- nizem se je začel sredi 60. let zelo zani- mati za žensko zdravje in je kritiziral ortodoksni medicinski način obravnava- nja žensk. Poudarjali so pravico svobod- nega ravnanja žensk s svojim telesom. Ženska gibanja so pregledala razne usta- nove, ki so bile namenjene zdravljenju in »urejanju« alkoholičark, ter kritizirale ne- ustrezne oblike pomoči socialnih služb, ki niso upoštevale specifičnih potreb žensk. »Ženska ni samo moški brez pe- nisa«. Zato potrebuje tudi v primeru alko- holizma specifične službe in usluge, ki bodo upoštevale potrebe žensk (Jbid.\ 37). Feministično gibanje je pripomoglo, da so začeli na alkoholizem gledati kot na splošen zdravstveni problem, ki zadeva tako moške kot ženske. Tako so v Londonu okoli leta I960 ustanovili Camberwell Council on Alko- holium. Zavedali so se, da je zelo malo pravih informacij in znanja o alkoholi- zmu pri ženskah. Začeli so organizirati razne seminarje in ustanavljati skupine, ki so zbirale podatke o alkoholizmu pri ženskah, ga analizirale in o ugotovitvah obveščale širši krog ljudi. Njihovo delo je bilo zelo uspešno, dobili so tudi razna priznanja, člane skupine pa so vabili na konference. Informacije, ki so jih zbrali, so objavljali v časopisih, po radiu in tudi v obliki raznih odrskih del, da bi jih ra- zumel čim širši krog ljudi. Leta I960 so or- ganizirali tudi mednarodni simpozij. 324 ŽENSKE IN ALKOHOLIZEM Ko SO začeli več pisati in govoriti o alkoholizmu pri ženskah, so v raznih so- cialnih službah opazili, da za pomoč za- proša vse več žensk. V nekem zavetišču v Angliji so opazili, da je bilo okoli leta i960 razmerje med moškimi in ženskami, ki imajo težave z alkoholom, 7:1, od leta 1976 pa je bilo razmerje ena ženska na tri moške (ibid.\ 41). Tudi pri anonimnih al- koholikih so poročali, da se je v njihovih skupinah zelo povečalo članstvo žensk, tako da se je razmerje od dveh žensk na sedem moških premaknilo na 1:1. Pri tem pa je vedno bolj prišla v os- predje tudi neučinkovitost in neustrez- nost služb, ki dajejo pomoč. Službe niso upoštevale specifičnih potreb, ki jih ima- jo ženske. Pri tem je pomembno feminis- tično načelo, da je treba ženskam poma- gati, da se vrednotijo tako, kot same hočejo, in ne tako, kot jih vrednoti tradi- cionalni pogled. Organizirali so nove slu- žbe in poseben centre za ženske, ki imajo težave z alkoholom. Ti centri so dajali ženskam razne usluge, informacije in tudi možnost nastanitve za čas zdravljenja. Če na kratko povzamemo zgodovin- ski pregled, lahko rečemo, da so ob kon- cu 19. in na začetku 20. st. razni teoretiki poudarjali zlasti zdravje naroda v celoti. Ženske so bile odgovorne za narodno bla- gostanje in vzgojo zdravih otrok, njihov morebitni alkoholizem pa je bil obrav- navan kot odklonilno vedenje, ki one- mogoča ustvarjanje zdravega naroda. Šele v 70. letih so začeli pod vplivom femini- stičnega gibanja govoriti o alkoholizmu pri ženskah predvsem v povezavi z zdrav- jem samih žensk in njihovim počutjem, ne le v povezavi z narodovim zdravjem. Poudarjali so tudi pomen socialnih in ekonomskih okoliščin, v katerih se nahaja ženska, ki pije. Začeli so podpirati ženske pri reševanju njihovih težav in pri spre- membi zanje neugodnih okoliščin in jih niso silili, da se prilagodijo. Saj je eden od načinov prilagajanja na neustrezne oko- liščine tudi alkoholizem, ki olajšuje pre- živetje. Pri obravnavanju alkoholizma žensk prihaja tudi do razmišljanja o ženskem položaju v družbi, o njeni vlogi. Gre za spreminjanje njenega statusa. Ženska ni le mati in gospodinja, temveč opravlja se veliko drugih nalog. Ob tem se zastavlja vprašanje o njenih pravicah in enako- pravnosti z moškim na vseh ravneh življe- nja. Zato je povsem neustrezno opredelje- vati ženske za »močno rizično skupino«, kar zadeva alkoholizem. Moški in ženske so zanj enako dovzetni. Obravnavanje žensk kot dovzetne- jših za alkoholizem je le kazalec dvojne diskriminacije, ki jo doživljajo ženske, ki pijejo. Zaradi te dvojne diskriminacije od- visnost žensk v naspotju z odvisnostjo moških velja za socialni problem. Čeprav je odvisnost žensk lahka odvisnost, saj je praviloma neopazna in nemoteča. Gre za odgovor na vsakdanje stiske z molkom. ZNAČILNOSTI IN POSLEDICE ALKOHOLIZMA PRI ŽENSKAH Vsakdanja realnost žensk že vsebuje od- visnost, saj posameznice zaradi sociali- zacije ne prepoznavajo priložnosti za živ- Ijenske spremembe, ali pa zares nimajo takih priložnosti (Zaviršek 1994: 181). Ženska odvisnost postane ne le vprašanje legalnosti in medicinske sprejemljivosti, temveč moralno vprašanje, ki reprodu- cira dvojno diskriminacijo. Razlog, da je alkoholizem pri ženskah iz povsem zaseb- nega problema postal socialni problem, je mogoče iskati zlasti v povezavi s poli- tičnimi in socialnimi okoliščanimi in z idejami, povezanimi s spolom in ženskim položajem v družbi. Socializacijski vzorci, ki lahko pripe- ljejo ženske v alkoholizem in jih je Martin Selingman opredelil s skupnim pojmom »naučena nemoč«, so naslednji: 1. Šibka samozavest onemogoča žen- ski, da bi iskala prostore, v katerih bi zadovoljila svoje potrebe, in jih spodbuja, da iščejo krivdo v svoji notranjosti. 2. Posameznica prepoznava sebe v odnosih z drugimi. 3. Ženska postavlja potrebe drugih ljudi pred svoje potrebe. 4. Prepoved izražanja jeze povzroča, da se ženske ne naučijo odkrito izraziti jeze; namesto tega se pogosto obrnejo 325 URŠA OGRIN vase in razvijejo občutek nesposobnosti, ki je povezan s strahom pred odkrito iz- raženim konfliktom (ibid.: 181). Ženske so bile včasih odrinjene iz javnega življenja. Niso smele same zaha- jati v gostilne, kaj šele piti in kaditi. Kljub temu, da je danes ženska v naši družbi formalno enakopravna, ljudje alkoholi- čarke navadno bolj obsojajo kot alkoho- like. Alkohol, ki stigmatizira moškega kot odvisneža in v simbolnem smislu oku- ženega, stigmatizira žensko poleg tega tudi kot tisto, ki zaradi svoje spolne vloge okuži ne le sebe, temveč tudi otroke in okolico. Ženska odvisnost ni le vprašanje legitimnosti, gre za dvojno diskriminacijo prizadete. /Mlada brezposelna ženska:/ Sicer pa, če bi bila moški, ne bi nobenega soseda motilo, da kaj popijem. /Mlada brezposelna ženska:/ Moški in ženske rečejo, da je pijana ženska veliko bolj grozna od pijanega moškega. Nagnjenost k popivanju in alkoholizmu je pri obeh spolih enaka. Različne teorije pa govorijo o večji fiziološki ranljivosti žensk za alkoholizem (telo ženske hitreje reagira na alkohol, toleranca pri ženskah je nižja, okvara organov pri ženskah je večja kot pri moških). V Sloveniji pride na 9 zdravljenih alkoholikov ena ženska (Razboršek, Krištof 1968: 20). To razmerje je v nekaterih državah še nižje (npr. Škot- ska 1:3). Leta 1989 je bil alkoholizem pri moških v 81,2% primerov vzrok za spre- jem na psihiatrično kliniko v Polju. Pri ženskah je bil vzrok v 18,8% (Zaviršek 1993). Na alkohološkem oddelku Centra za mentalno zdravje v Ljubljani je bilo is- tega leta prvič sprejetih štirikrat več moških kakor žensk. Zadnje raziskave kažejo porast al- koholizma tudi med ženskami. Najverjet- neje je v Sloveniji 80.000 oseb, ki jih medicinska klasifikacija uvršča med ljudi, odvisne od alkohola (ibid.). Eden od raz- logov za alkoholizem žensk je najti v dej- stvu, da je formalna enakopravnost pri- nesla ženski dvojne obremenitve. V gospodinjstvu mora večino dela opraviti sama, kar jo lahko spravi v stisko in si poišče pomoč v alkoholu. /Ženska, stara 40 let:/ Tolažba mi je bila pijača. /Mlada brezposelna ženska:/ Prijatelj je živel pri meni, hotel je, da mu kuham in perem. Sam pa je kar naprej hodil s pri- jatelji po gostilnah in velikokrat je prišel pijan domov. Če pa sem šla v gostilno jaz, se je jezil, da ne zgleda dobro, če hodi ženska po gostilnah. Že Elizabeth Ettore je zapisala, da je al- koholizem odgovor žensk na psihološki stres, ki je povezan z odnosi, z občutki na- petosti in s stresi iz vsakdanjega življenja. Zato ženske v raziskavah najpogosteje na- vajajo, da pijejo zato, da bi se sprostile in pozabile na napetosti, povezane s skrbjo za druge. Pitje jim velikokrat pomeni ne- kaj, kar daje občutek samostojnosti v od- ločitvi, občutek avtonomnosti, saj je od- visnost povsem individualno dejanje. /Ženska, stara 40 let:/ Kozarček pijače, ki sem ga popila, mi je dajal pogum. /Ženska, stara 46 let:/ Vsak dan, vsako uro nikoli nisem vedela, kaj bo, ko bo prišel. Hodila sem po stanovanju zaradi strahu sem tudi veliko pila, da bi lahko prenesla njegovo zajebavanje. Razvoj alkoholizma v menopavzi je povezan z duševnimi spremembami žen- ske v tem obdobju. Odnos s partnerjem je lahko slab, otroci se osamosvojijo, ženske se izločijo iz prejšnjega angažiranega življenja. Zaradi tega se počutijo ra- zočarane, osamljene in pozabljene. Uteho iščejo v alkoholu. /Ženska, stara 40 let:/ Prepiri so bili že za vsako malenkost. Stvar se je še zaos- trila, ko je udaril. Odtlej tudi spal ni več doma. Sumila sem, da ima drugo, saj ga ni bilo domov tudi po tri dni in več. Postala sva si tujca. Službe nisem več zdržala brez kozarca. 326 ŽENSKE IN ALKOHOLIZEM Ženske vrednotijo same sebe zlasti prek odnosov z drugimi. Če v odnosu (družina, partner) niso uspešne, se doživljajo kot slabe, nevredne in se zatečejo k pitju alkohola. /Ženska, stara 40 let:/ Fant, s katerim sem bila noseča, me je zapustiL Bila sem sama. Nikogar nisem imela in obup je postajal vse večji. Pogum sem iskala v tem, da sem si pri šanku natočila šilček likerja, kasneje pa dva. To mi je dajalo moč in tolažbo hkrati. Pogosto začne žena piti ob možu alko- holiku. /Ženska, stara 32 let, brezposelna:/ Tudi mož je pil. /Ženska, stara 42 let:/ Včasih sem si pri- zadevala, da bi prenehala piti, vendar nisem bila dovolj močna in lahko me je bilo pregovoriti s strani mame in moža. /Ženska, stara 46 let:/ Mož me je na začetku silil, da sem pila skupaj z njim. Velikokrat se alkohlizem žensk prenaša iz generacije v generacijo. /Ženska, stara 42 let:/ Otroštvo in mla- dost sem preživela pri starših, ki so se vdajali alkoholu. Piti sem začela že kot otrok. Zaradi tega sem imela probleme v šoli in sem nazadovala. /Ženska, stara 34 let:/ Mož je bil iz družine, kjer je oče pil. Z ženo sta se velikokrat tudi prepirala. Pa tudi prete- pal jo je. Mož je prevzel od njiju vzorec in stil življenja. /Ženska, stara 32 let, brezposelna:/ Moj oče je bil alkoholik. Zaradi tega je tudi umrl. Prav tako njegovi starši in starši moje mame. Alkoholizem se v naši dru- žini vleče že skozi generacije. Ženske navadno pijejo žgane piječe in ponavadi same: /Mlada ženska, brezposelna:/ Zopet sem bila povsem sama. Tolažbo mi je delala pijača. Imela sem jo vedno doma. Pila sem na skrivaj. /Mlada ženska, brezposelna:/ Še naprej sem bila sama doma, poslušala sem glasbo in uživala ob kozarcu. /Ženska, stara 32 let, brezposelna:/ Nik- oli nisem pila po gostilnah. Če sem si že kupila kaj za pit, sem spila doma. Zdravstvene komplikacije so pri alkoho- ličarkah pogostejše, zlasti psihične. Za zdravljenje se težje odločijo, ker se bojijo reakcij okolice. /Ženska, stara 46 let:/ Nisem hotela, da bi drugi vedeli. Mislila sem, da je to stvar družine, hotela sem skriti pred drugimi. Zakoni, v katerih je ženska alkoholičarka, prej razpadejo, ker možje niso priprav- ljeni toliko pomagati pri zdravljenju kot žene. /Ženska, stara 40 let./ Pila sem na žalost, veselje, jezo, glavobol. Vložil je prošnjo za ločitev. To me je popolnoma vrglo iz tira. Začela sem se bolj piti. Sledila je uradna ločitev, spakiral je in odšel. Pri alkoholičarkah gre pogosto za kom- binirano odvisnost, skoraj vsaka druga je odvisna tudi od tablet. Zelo značilna je popolna socialna izolacija in osamitev, kar ženske najhujše prenašajo. /Mlada ženska, brezposelna:/ Ostala sem brez službe. Denarja ni bilo več, jaz pa sem ga potrebovala za pijačo. Socialna mi je vzela otroke. Ostala sem čisto sa- ma. Pila sem in pila. /Ženska, stara 42 let:/ Ostala sem brez prijateljev, sorodniki se me sramujejo, mati pa živi v domu za stare. Posledice alkoholizma se velikokrat kaže- jo tudi na delovnem mestu in lahko na- zadnje vplivajo tudi na izgubo službe. 327 URŠA OGRIN /Ženska, stara 40 let:/ V službi sem začela izkoriščati vso bolniško, saj mi je postala služba odvečno breme. Ostala sem brez službe. /Ženska, stara 42 let:/ Pila sem na skri- vaj, za gospodinjstvo nisem skrbela, in po 18 letih delovne dobe sem zapustila službo. Alkoholizem pri ženskah večkrat vpliva tudi na odvzem otroka in tako postane povsem razvrednotena. V družbi je vred- nost materinstva tako poudarjena, da je odvzem otroka za žensko eden najbolj bolečih dogodkov. /Mlada ženska, brezposelna:/ Denarja ni bilo več, jaz pa sem ga potrebovala za pi- jačo. Socialna mi je otroka kmalu po tem vzela. V nasprotju z moralno etiketo, ki se pri- penja »pijanki«, je alkoholizem moških manj odvisen od moralnih etiket in je tudi neodvisen od vprašanj moške pro- miskuitete. Ženska, ki uživa alkohol, je pogosto opredeljena kot nemoralna in »lahka«, kakor se je izrazila neka ženska v intervjuju. To pa je zopet kazalec dvojne diskriminacije. V nasprotju z ženskami, ki pijejo, prihaja pri moških tudi do agresivnega vedenja. Moško izražanje jeze se lahko pod vplivom alkohola manifestira v obliki fizičnega in spolnega nasilja nad osebami, ki so mu najbližje: /Mlada ženska:/ Ko je mož trezen, se kar razumeva. Ko pa kaj spije, je hudo. Tak- rat se včasih tudi spreva. Ko je pijan, kriči name brez pravega vzroka. Pravi, da nič ne delam, samo poležavam. /Ženska, stara 46 let./ Ko je bil pijan, me je udaril. Najprej me je vlekel za lase, nato pa še mahnil. /Ženska, stara 46 let:/ Pri zdravniku sem bila večkrat, že zato, ker v službo nisem mogla iti, ker sem bila cela plava, po obrazu, po vratu, vsepovsod. Dvakrat so me peljali v bolnico, ker sem bila v nezavesti, imela sem razbito glavo. /Ženska, stara 46 let:/ Kadar je bil pijan, me je posilil. Če ni šlo drugače, me je najprej udaril. Večina legalnih in ilegalnih drog spre- meni status ali status tistega, ki jih upo- rablja, v skladu s tem, ali jih uporablja mo- ški ali ženska, in s tem, kakšne socialne definicije se v določenem času in v do- ločeni kulturi pripenjajo na biološke razlike med spoloma. V naši kulturi je ženska odvisnost ne le vprašanje legalno- sti in medicinske sprejemljivosti, temveč tudi moralno vprašanje, ki reproducira dvojno diskriminacijo prizadetih. Literatura M. McDonald (1994): Gender Drink and Drugs. Oxford: Berg. J. Hendry (1994), Drinking and Gender in Japan. V: М. McDonald, Gender Drink and Drugs. Oxford: Berg (175-187). B. Thom (1994), Women and Alchohol - The Eurgence of a Risk Group. V: M. McDonald, Gen- der Drink and Drugs. Oxford: Berg (33-49). V. Razboršek, M. Krištof (1988), Kaj vem o alkoholizmu in drugih zasvojenostih? Ljubljana: Delavska enotnost. G. ViNES(1995),/öZ5em pijan ti si pijan. Ljubljana: Zdravje. D. Zaviršek (1993), Ženske in duševno zdravje v feministični antropologiji. Socialno delo 32, 1/2. — (1994), Ženske in duševno zdravje. Ljubljana: VŠSD. 328