Časopis za kritiko znanosti; 1991; 138/139; 137-54 137 ...........................MIHIH!................... E. Goffman: Stigma -zapiski o upravljanju poškodovane identitete (prikaz] Dare Božič Stigma h se posameznik kakorkoli razlikuje od drugih ljudi v lastni kategoriji, ta različnost pa presega območje tolerance norm (če se ljudem zdi, da ni normalen, to je, takšen kot pričakujejo, da naj bi bil), pomeni, da se njegova pripisana socialna identiteta loči od možnih kategorizacij. V odnosu do tega človeka prevlada pripisana socialna identiteta nad resnično, pravo (zdi se, kot da gledamo na osebo skozi pajčolan, ki zakriva prave značajske lastnosti, ter vidimo samo silhueto). Tako reduciranje posameznika na posebnost, ki ga dela različnega od pripisane kategorije, imenujemo stigmatizacija. Stigmo pa bomo razumeli kot posebno identiteto, v kateri "nenormalna" drugačnost prekrije vse ostale lastnosti ali jih celo zaznamuje do te mere, da postavi lastnika takega atributa v inferioren položaj v družbi, je diskreditirajoča identita. Stigmi se posameznik upira, jo zavrača in je ne čuti kot verodostojno informacijo o svoji osebnosti. Je identiteta, ki je posameznik noče, pa se je vendar ne more znebiti, ne zavreči, vse dokler tega ne stori okolje, ki to identiteto proizvaja. Sligma se vzpostavi z odnosom okolja in samo tako lahko spet izgine. Sligma se ne pojavi ob vsakem odstopanju od kategorije, pač pa samo pri takih, ki niso vključeni v tolerančno območje posameznikovega družbenega okolja. Večja ko je toleranca norm kategorij, manjše so možnosti za stigmatizacijo. Goffman opredeli stigmo kot odnos, ki temelji na globoko diskreditirajoči lastnosti, ki se kot diskreditirajoča vzpostavi s pripadajočim stereotipnim odnosom do nje. Nastanek stigme je torej odvisen od normativnih pričakovanj okolja kakor tudi od položaja lastnika diskreditirajoče lastnosti. Stigma je "poseben odnos med atributom in stcrcolipom'1. Goffman poudarja razliko med diskreditirajočim atributom, takim, ki je takoj zaznan, in diskreditibilnim, takim, ki se razkrije v interakciji. Goffman razločuje tri tipe stigme: 1. deformacije telesa; 2. karakterne hibe, ki se kažejo kot : šibka volja, dominirajoča ali nenaravna nagnjenja (mentalna distorcija, zapor, zasvojenost, homoseksualnost, nezaposlenost, samomori in radikalna politična prepričanja); Stigma -1apuki o upravljanju polhodovone identitete (pnkat) 139 \ 3. skupinska stigma ras, narodnosti in ver. Stigma prekrije druge mogoče zaželene lastnosti posameznika in onemogoči enakovredno komuniciranje. 0 ljudeh, ki posedujejo stig-mo, se verjame, da "niso popolnoma človeški"; v nadaljevanju tega prepričanja sledi diskriminacija, zavestno ali nezavedno omejevanje življenjskih možnosti. Takšna diskriminacija se skuša opravičiti z razlaganjem in utemeljevanjem o manjvrednosti in nevarnosti stigmati-ziranih, da bi se zakrilo sovraštvo do drugačnih. Ohramha stigmatika se velikokrat razume kol opravičevanje in izraz njegovega defekta, kar sarno utrdi prepričanje in ravnanje okolja. Stig-matik lahko ostane nedotaknjen od lakih očitkov, izoliran s svojo drugačnostjo in zavarovan z lastnimi prepričanji. 0 sebi misli kot o popolnoma normalnem človeku, na druge normalne lahko celo gleda kot na inferióme in nenormalne (kot o beli rasi dostikrat mislijo pripadniki drugih ras ali "primitivnih" ljudstev v Južni Ameriki in Aziji). Stigmatik v svojih najglobljih čustvih kljub vsej diskriminaciji razmišlja enako o svoji identiteti kot normalni, prepričan je, da zasluži enako priložnost za življenje in uspeh v družbi. Pri drugih pa vedno zasledi prepričanje, da ni tak kot drugi. Sam vedno znova ugotavlja, da res ne more izvršiti pričakovanj, ki spadajo k njegovi socialni kategoriji, da je v nekem smislu inferioren, kar se tiče izpolnjevanja pripisanih obveznosti. Posledica takega ambivalentnega odnosa do lastne podobe je razcepljenost med podobo o samem sebi in lastnimi zahtevami, ki se lahko spremeni v samosovraštvo in samoponiževaje. Posameznik lahko na stigmo zvali vse svoje neuspehe in tako opravičuje svojo inferiornost v tekmovanju z drugimi, lahko pa ga stigma celo sili v dejanja, ki so za druge običajna stvar, njemu in drugim pa pomenijo uspeh (poroka z nestigrnalizirano osebo, udeležba v družbenih aktivnostih). Stigmatizacija lahko vodi v nadaljnje propadanje osebnosti, v sumničavost, depresijo, sovražnost. "Strah pred nespoštovanjem drugih, zaradi nečesa, kar kaže, pomeni, daje tak posameznik vedno negotov v kontaktih z drugimi ljudmi, ta negotovost pa ne prihaja iz skrivnostnih in zamaskiranih virov, od koder izhaja večji del naših strahov, pač pa iz nečesa, kar ve, da ne more popraviti. Stigmatik je vedno v dvomih glede sprejemanja drugih ljudi. Nikoli ne more biti prepričan, kakšen odnos bodo zavzeli novi znanci do njega - 1 Ta in vsi naslednji citati so iz GoiTmanovega dela Stigma - notes on the management of spoiled Identity, Penguin: London, 1971. 140 Dart Boltf odbijajoč ali sprejemajoč - dokler ne pride do srečanja. In četudi pride do sprejetja, si lahko misli, da ga v svojih srcih sprejemajo kot nekaj drugega, da čeprav priznavajo simpatijo, jo priznavajo do nekoga, ki ni čisto tak kot oni, oziroma kot bi lahko bil, čc ne bi Prisoten je tudi strah, da bodo manjši spodrsljaji ali naključne neprimernosti v njegovem obnašanju v očeh drugih dokaz njegove nezadostnosti. Pri opaznih "pomanjkljivostih" je stigmatik izpostavljen napadom in vdiranjem v svojo privatnost. Njegova strategija odgovarjajoče reakcije je lahko: 1. obrambno skrivanje drugačnosti; 2. sovražno izzivanje. Reakcija "normalnih" je lahko: 1. lahko se obnašajo "kot da je stigmatik boljši, kot čutijo, da je, ali 2. kot da je slabši, kot čutijo, da najbrž je"; 3. lahko se delajo, da ga ni, ali ga rutinsko opazijo. Stigmatik lahko v začetku sprejme našo taktiko, vsakdanja komunikacija lahko postane mučna, neosebna, brez vsebine. Pride do "odtujene interakcije". Stigmatik, ki je odrezan od družbe in od sebe zaradi neprimerne socialne identitete, se tako znajde sam pred tujim svetom. Svojo usodo lahko deli z drugimi, ki imajo enako stigmo. Ustvari si svet med sebi enakimi in se v njem počuti normalnega. Na drugi struni pa ga preveliko izpostavljanje skupnih aktivnosti, ki temeljijo na enaki stigmi, dolgočasi. Predstavniki takih skupin imajo nalogo, da družbi vsilijo blažji socialni jezik - etikete - ko gre za določeno skupino. Taki predstavniki in drugi ljudje, ki so v bolj intimnem socialnem kontaktu s stigmatiki, so "poučeni" (wise) in poznajo socialne razmere stigmatikov. To so predvsem profesionalni delavci v kontaktu s stigmatiki,"...v resnici je policija edina, ki te, poleg drugih kriminalcev, sprejme takega kot si." Sorodniki, prijatelji, partnerji so prav tako poučeni. V primeru teh, skozi socialno strukturo poučenih, laliko pride do razširitve stigme nanje, ta pa potegne za seboj tudi diskriminacije - kar se največkrat dogaja z otroki stigmatikov. Socializacija poteka pri stigmatikih v dveh fazah. V prvi se otrok nauči prevzemati stališča normalnih in lako oblikuje splošne kriterije identitete, ki veljajo za širše okolje, in tudi o tem, kako bi bilo, če bi imel stigmo. V drugi fazi se nauči, da poseduje stigmo, in podrobnosti posledic, ki sledijo. V tem zgodnjem obdobju prihaja do informacijske kontrole. Otroku - stigmatiku se ponujajo take informacije, ki mu sugerirajo normalnost v stvareh, kot so spol in starost. Družina ga postavi v Stigma • zapiski o upravljanju polkadwane identUtie (prikaz) 141 varovalno kapsulo, da bi preprečila prezgodnje spoznanje in diskriminacijo okolja. Prej ali slej pa sc*tigmatizirani nauči o pomenu stigme, ki mu je pripeta; v šoli ali pa šele, ko išče službo. Pri močnejši stigmi velikokrat prihaja do ostrega zavračanja okolja, stigmatiku se pove, "da mu bo bolje med njegovimi". Spozna, da solisti, ki jih jc imel za "svoje", napačni "njegovi", da so drugi, manj "njegovi", pravzaprav pravi "njegovi". Pride do segregacije, bodisi kol diskriminacijskega sistema ločevanja, bodisi z izločanjem v posebne ustanove. Slednji sistem stigmatiku dopoveduje, da se bo bolje počutil v svetu, kjer so ljudje podobni njemu. V takih institucijah prihaja do omalovaževanja in degradiranja osebnosti in intelektualnih lastnosti stig-matiziranih, tu jih silijo v povprečnost in monotoni jo. S tega stališča lahko mimo rečemo, da posebne ustanove • norišnice, zapori in ustanove za hcndikcpiranc - poneumljajo in trpinčijo ljudi, ker je življenje v njih dolgočasno, povprečno, neumno in omejujoče na vseh nivojih osebnosti. "Od mene so pričakovali, da se pridružim temu svetu. Da se odpovem svojemu poklicu, in da se preživljam z izdelovanjem krp. V Lighthousc-u bi me z veseljem poučili, kako se izdeluje krpe. Ostanek življenja naj bi preživel z izdelovanjem krp z drugimi slepimi ljudmi, jedel naj bi z drugimi slepimi ljudmi, plesal naj bi z drugimi slepimi ljudmi. Začel sem izgubljati razum od strahu, bolj kot je ta slika rastla v mojih mislih. Nikoli prej nisem naletel na tako destruktivno segTegacijo." Informacijska kontrola in osebna identiteta Doslej smo videli, kako se stigmatik obnaša s svojo stigmo, kako jo upravlja, kako je ta očitna in zato diskreditivna. Kadar se ljudje obnašajo, kot da stigme pri posamezniku ni, oziroma si prizadevajo, da ji ne bi posvečali pozornosti, se lahko razvije mučna situacija. ~ 2 V filmu 'Elephant man" (Človek •slon) Davida Lyncha, ljudje svoje sprenevedanje ob stigmi grozljivo popačenega telesa gospoda X spremenijo v družabno igro. Na družabnih srečanjih, ki jih prirejajo pri nesrečnem gospodu X ali drugje njemu v čast (seveda on tega ne ve), pripadniki viijega srednjega sloja tekmujejo med seboj in preskušajo svoj pogum in družabno laktnosl v komuniciranju s alonjim človekom, kot da ne bi bilo njegove grozljive podobe. S tem prinesejo nekaj sreče v življenje ubogega gospoda X, vendar je to priznavanje lažno, toleranca postane zgolj nova igra za zdolgočasene člane visoke britanske družbe. 142 Dart Boli/ Če je drugačnost nevidna in jo lahko razkrije le akcija drugega človeka, potem gre za drugo glavno taktiko socialne komunikacije. V prvem primeru govorimo o upravljanju napetosti (management of tensión), v drugem pa o upravljanju informacije (management of information) ali o informacijski kontroli. Če je posameznik v psihiatričnem zavodu in kot tak stigmatiziran, je v socialnih kontaktih obravnavan, kol da ni nor, čeprav sogovornik sumi, da je, ali pa je obravnavan kot nor, čeprav ve, da ni. Reševati mora napetost socialnih kontaktov, olajšati skuša predsodke ali pa se bori proti njim. Ko pride iz bolnice, mora paziti, koliko in kaj naj ljudem pove o svoji preteklosti. V tem primeru lahko zavestno ali v afektu pride do prikrivanja oziroma skrivanja (passing). Pri tem igrajo pomembno vlogo tudi zunanji označevalci - simboli stigme. Ti nasprotno od prestižnih ali statusnih simbolov, ki opazovalca obveščajo o socialni identiteti in družbenem položaju, ki ga nosilec takih simbolov zavzema, alarmirajo opazovalca, ga opozorijo na neko posebnost, ki ni zaželena ali pričakovana. Ob simbolih stigme obstajajo še drugi • simboli, ki odvračajo pozornost od simbolov stigme in zmedejo opazovalca v njegovi pripravljenosti etiketiranja (npr. dobra angleščina izobraženih črncev). Stigrna je nalezljiva. Biti z nekom, ki poseduje stigmo, pomeni, da se del stigme prenese na spremljevalca. Ljudje zato čutijo podzavesten strah, ko so v družbi stigmalika. Vsaj v začetku mora zato dobronameren spremljevalec zavestno premagati tako nelagodje. Upravljanje stigme (stigma managment = tensión and information) se odvija v javnem in intimnem življenju. Vanj so vključeni neznanci in slučajni znanci v enaki meri kot prijatelji in intimni partnerji. Sprejetje (acceplance) drugačnosti ni strogo vezano na mero intimnosti. Ljudje, ki nimajo rednega kontakta s stigmatikom, lahko bolj ugodno sprejemajo diskreditibilno posebnost človeka kot njegova družina. Intimnost zato ne zagotavlja manj predsodkov. Ljudje zaradi tega velikokrat skrivajo svojo drugačnost pred intimnimi partnerji in zaupajo ljudem, ki so ali zavezani k poklicnemu molku ali pa neznancem, ki niso udeleženi v njihovem socialnem okolju in življenju. Stigma - tapuki o upravljanju polkodovane idenliteit (prikai) 143 Osebna identiteta in identitetni kazalci (identity pegs) Osebna identiteta dela človeka različnega od drugih ljudi. Dokumenti te identitete otežujejo skrivanje (passing), omejujejo načine, na katere se posameznik lahko predstavi. Posameznik ima lahko samo eno biografijo, ne glede na različne vloge, ki jih je/bo zavzel. Nič nc more izpasti iz konteksta. Posameznik se ne more otresti svoje biografije, ki je dokument njegove osebne zgodovine, čeprav ima lahko v nekem obdobju občutek, daje nekdo drugi. Biografija ostane vedno ena, ne glede na izključljivost preteklih življenjskih obdobij. Javna slika o posamezniku, ki jo imajo o njem njegovi znanci, se razlikuje od tiste, ki jo imajo o njem ljudje, ki ga nc poznajo. Javna slika je sestavljena iz selekcij podatkov, ki so nujni ali ne, vendar so lahko sestavljeni v taki (dramatični in senzacionalistični) obliki, ki jim podeli pomembnost. S tem pride do posebne oblike stigmatizacije; do odstopanja od prave socialne identitete, z namenom poudariti verodostojnost javne slike. To je lahko mučno za posameznika, ki ni več udeležen v aktivnostih, ki so mu izoblikovale javno sliko, pa zato sedanjost nima ustrezne veljave. Dve obliki informacijske kontrole stigme (vsi vedo za diskreditibilno lastnost, nihče ne ve zanjo) pa ne ustrezata mnogim pomembnim stigrnam - kriminalcev, homoseksualcev, narkomanov in prostitutk. Ti morajo skrivati svojo pravo socialno identiteto pred enimi in jo razkrivati pred drugimi. Tako obstaja velik krog ljudi, ki jih zadeva problem skrivanja (passing). Zaradi ugodnosti, ki jih prinaša normalnost ( v smislu ne imeti diskreditivnih lastnosti), bodo posamezniki z "drugačnostjo" to kdaj prikrili. Stigma je tudi skrivnost. In če ljudje skrivajo običajne skrivnosti, potem je razumljivo, da bodo toliko bolj skrivali neobičajne. Fazarn učenja o lastni stigmi: 1. učenju o normalnem, 2. učenju o nenormalnem, 3. učenju, kako to nenormalnost sprejeti in razumeti v odnosih z drugimi, se pridruži še ena faza, 4. v kateri se posameznik nauči skrivati svojo drugačnost. 144 Dart Boltf Pri nevidni drugačnosti fiosameznik spozna, da lahko dokaj varno skriva svojo drugačnost, se viivlja v pogled drugih in odkriva, do kod lahko razvije svoje samozavestno ravnanje, ne da hi se hal, da ho razkrit. Intimni partner stigmatiku pomaga pri njegovih skrivanjih, včasih pa celo prevzame inciativo, ne da bi njegov stigmatizirani partner to vedel. Onemogoča nevarne situacije, deluje kot varovalni krog, podoben onemu, ki ga starši stigmatizi ranega vzdržujejo v njegovem otroštvu. Lahko postane bolj pozoren do partnerjeve drugačnosti in problemov, ki iz nje izhajajo. Intimni partner stigmatiku lahko pusti misliti, daje bolj sprejet, kot je v resnici (in ustvarja takšne situacije, v dvoje ali v družbi, kjer inscenira predstave itd.). Zadnja možnost upravljanja stigme je namerno razkritje atributa drugačnosti. Sedaj ta ni več diskreditibilen, temveč diskreditiven, tak, ki povzroča javno stigmatizacijo. Skrb za skrivanje in upravljanje se sedaj spremeni v upravljanje napetosti v socialnih kontaktih. Posameznik lahko uporabi adaptivne tehnike, ki so drugače dostopne očitnim drugačnostim. To lahko stori (sc razkrije) tudi z nošenjem stigmatičnih simbolov in tako svojo drugačnost definira kot akt (ali željo po) pripadnosti svoji skupini. Včasih je ta akt znamenje militantnega odnosa, ki oznanja, da akter ne pripada, daje izključen iz sveta "nepomembnih" normalnih in podpira superiomost svoje skupine. (Lep primer so neonacisti, ki, čeprav obsojeni in preganjani, borbeno razkazujejo svoje simbole.) Razkritje je možno tudi z diskretnimi opazkami, ki razkrijejo drugačnost. Faza, ko posameznik začuti, da bi moral prenehati skrivati svojo stigmo,velja za zadnje, zrelo obdobje. Stigmatik meni, da, če se sprejme takšen, kot je, in to spoštuje, ne bo imel nobene potrebe po skrivanju posebnosti, ki ga dela drugačnega od drugih. Po tem, ko se je učil skrivanja, mora sedaj pozabiti na te veščine. Čeprav posameznik priznava, da je drugačen, pa lahko to drugačnost diskretno prikriva (cover), da bi sebi in drugim olajšal komunikacijo. Pri tem uporablja metode in cilje, ki so včasih identični s tistimi, ki jih je uporabljal pri popolnem skrivanju (passing), npr. umetni udi, ki Sitima - tapuki o upravljanju po!kotioi