PoStnlma plačana v gotovimi. PROSVETNI DELAVEC 1/ GLASILO SINDIKATA PROSVETNIH DELAVCEV SLOVENIJE Štev. 2 ^ ’ Cfubljana, 26. januarja 1951. Leto II, S poglobljenim študijem in večjo zahtevnostjo naj višja gimnazija rešuje svojo osnovno nalogo K VPRAŠNJU NAPREDOVANJ Pri uvajanju socialističnega družbenega reda so pozvani učitelji in profesorji, da mladini in širokim ljudskim množicam nudijo čim višjo izobrazbo. Za izvrševanje teh nalog je brezpogojno potrebno, da zna učitelj tesno povezati svoje šolsko delo s kulturno - političnim delom med ljudstvom. Velika večina našega učiteljstva prav uspešno izvršuje to svoje poslanstvo, zato tudi upravičeno pričakuje, da se bodo dosledno upoštevale uredbe in predpisi, ki mu urejujejo njegove prejemke, napredovanja, štetje pripravniške dobe itd. Mestno poverjeništvo za šolstvo v Ljubljani je pred kratkim predložilo Ministrstvu za prosveto vrsto predlogov za napredovanja učiteljev in profesorjev. Od teh predlogov je bilo odobrenih le nekaj (pribl. 15), velika večina je bila zavrnjenih (pribl. 60) z utemeljitvijo, da Predsedstvo vlade LRS zahteva za štetje pripravniške dobe tri leta, zaradi česar ti predlaganci še ne morejo napredovati. Zakaj ima ponekod v državi veljavo še tozadevni zakon iz bivše Jugoslavije, ki je predvideval triletno pripravniško dobo, čeprav pozna naš novi zakcn samo dvoletno? Zakaj pri tem vprašanju ni enotnosti v državi? Na Hrvaškem n. pr. traja pripravniška služba za vse uslužbence prosvetno-znanstvene stroke dve leti. Le v opravičljivih primerih (n. pr. zaradi bolezni), se pripravniška doba lahko podaljša največ za pol leta. V naši republiki torej delamo razliko v štetju pripravniške dobe pri starejšem kadru; pa tudi v postopku pri napredovanjih med republikami ni enotnosti. Pri nas napreduje mlajši kader takoj po opravljenem izpitu (Uredba z dne 1. IV. 1950), tisti pa, ki so te izpite opravili pred letom dni ali še preje, pa morajo čakati tri do pet let na napredovanje! Tak postopek ustvarja upravičeno nezadovoljstvo. Se posebej pa povzroča negodovanje okolnost, da je starejši učni kader študiral na lastne stroške in bil večinoma dokaj let brezposeln, mlajši pa študira ob štipendijah in raznih drugih ugodnostih. Mlajši tovariši lahko na ta način že po 13. letih dosežejo najvišjo možno skupino napredovanja. So primeri, da ima profesor z 20 leti službe isto plačo kot njegov tovariš z osmimi službenimi leti. Lestvica napredovanj mlajšega kadra je praktično torej štiristolpna, starejšega pa petstolpna. Tudi se nam nie zdi pravilno stališče, da ni mogoče napredovati izven razdobja treh do petih let, n. pr. dve leti zaporedoma. Tako stališče je v primerih, ko se je posameznikom pri prejšnjih napredovanjih storila krivica, gotovo neutemeljeno, kar je potrdil tudi pravni referent pri Ministrstvu za prosveto. N. pr.: profesor N. v Lj. ima v rokah pismeno odločbo upravne linije, da mu je zadnje napredovanje priznano leta 1946. Povišek pa mu je bil izplačan šele leta 1948, torej dve leti pozneje. Praviloma bi moral napredovati zopet leta 1950, a se zahteva od njega, da čaka na napredovanje do 1. 1952, to je štiri leta po prvem izplačilu poviška leta 1948, čeprav mu je bil ta uradno priznan že za leto 1946! Ali pa taki primeri: »Na podlagi 37. člena Zakona o državnih uslužbencih FLRJ, 1., 2. in 3. člena Pravilnika o poviških temeljne plače o položajih, dodatkih in honorarjih za uslužbence prosvetno-znanstvene stroke, po navodilih Ministrstva za prosveto — personalni oddelek in v zvezi z odločbo MLO Poverjeništva za šolstvo, Pers. štev. 2205/1 od 18. V. 1950 vas obveščamo, da se vam prizna za napredovanje čas od 12. II. 1934 dalje, s prekinitvijo od ... do ... in s pravico do napredovanja po 5. letih za časa okupacije in po 4. letih po osvoboditvi. Službena doba do 1. I. 1950 znaša torej 15 let, 10 mesecev, 16 dni. Zadnje napredovanje je priznano od 12. II. 1946 z veljavnostjo od prvega prihodnjega meseca. Sedanja plača znaša 4.420.— din in dodatek ....« Tudi v tem primeru je bil predlog za napredovanje v 1. 1950 zavrnjen z motivacijo, da so bile te odločbe Pov. za šolstvo MLO Ljubljana nezakonite in zato razveljavljene. In takih primerov je veliko! Pravilnik o poviških temeljnih plač državnih uslužbencev gotovo ni V zvezi z nalogami, ki nam jih nalaga resolucija III. plenuma CK KPJ z ozirom na celotni šolski sistem, je v osnovah že rešeno vprašanje nižje gimnazije, sedaj pa se lotevamo vprašanja višje gimnazije, ki ga bomo reševali temeljito in ob sodelovanju vseh profesorskih zborov višjih gimnazij. Ze do danes je bilo slišati mnogo najrazličnejših mnenj glede reorganizacije in tudi glede samih nalog višje gimnazije. Eni trdijo, da je sedanji sistem dober in da učni načrti v celoti odgovarjajo potrebam, drugi govore o prenatrpanosti snovi in predmetov, tretji pa bi želeli sedanjim predmetnikom in učnim načrtom še kaj dodati. Večina je začutila, da sedanja višja eimnazija ne odgovarja potrebam in zahtevam, kar so še prav' posebno ugotovili predsedniki lanskih viš. tečajnih izpitov. Na različne načine smo tolmačili vzroke neuspehov ter jih iskali deloma pri dijakih, deloma pa pri načinu našega dela. Temeljno vprašanje je v tem, ali naj višia gimnazija specialno pripravlja dijake za študij na univerzi, kamor odhaja več kot 95 % vseh abiturientov, ali pa naj bo to le splošnoizobraževalni tip srednje šole. Čemu naj bi se učil srednješolec latinščine, če namerava študirati tehniko, modrujejo z dijaki vred nekateri profesorji, in čemu naj služi tako ogromna snov iz matematike in fizike bodočemu jezikoslovcu ali zgodovinarju? Nasprotno temu pa izražajo nekateri mnenje, da je treba pri vseh prečimetih zajeti v učnih načrtih vse, kar bi mogel in moral bodoči inteligent znati in potrebovati v življenju. Tehnik bo n. pr. v življenju vedel iz književnosti, družbenih ved in biologije le tisto, kar mu bo dala srednja šola, pa tudi pravnik, jezikoslovec, zgodovinar, medi-cinec i. dr. .se bodo mogli na univerzi posvetiti le svoji stroki in ne bodo imeli več priložnosti, da bi spoznavali bogastvo drugih strok. Zaradi upoštevanja vseh teh vidikov se je predmetnik višjih razredov gimnazije maksimalno natrpal in se je snov v učnih načrtih močno razširila, ob vsakem razgovoru o novih učnih načrtih pa se še vedno pojavlja tendenca za zvišanjem števila ur za posamezne predmete, kot tudi za uvedbo še novih predmetov. Po dosedanjem predmetniku za petletno višjo gimnazijo imamo v IV. razredu 10 predmetov, v vsakem naslednjem razredu pa po en predmet več, tako da jih je v VIII. razredu že 14. na klasičnih gimnazijah pa celo 15 ter je tedenska obremenitev učencev do 34. ur. Po resoluciji prehajamo na 8 letno splošno obveznost, zato bomo od prihodnjega šolskega leta dalje imeli že štiriletno nižjo gimnazijo, dosedanjo petrazredno višjo gimnazijo pa bo potrebno skrčiti na 4 razrede. Stojimo pred problemom, kako naj učno snov dosedanjih 5 razredov predelamo v 4 letih in jo prilagodimo zmogljivosti povprečnega učenca, katero snov se v učnih načrtih še da krčiti in katero snov morajo učenci resnično obvladati, da zadostimo zahtevam visokošolskega študija in splošne razgledanosti abiturientov. Po mnenju nekaterih profesorjev bo zelo težko predelati vso snov v vseh predmetih do mature v taki meri, kot nam to narekujejo potrebe, saj je nemogoče, da bi učenec poleg temeljitega znanja materinega jezika in književnosti dobro obvladal še dva tuja jezika, dobil potrebne osnove latinščine, razen tega pa še poglobljeno znanje iz obširne snovi družbenih ved in realij. Da bi se ta sam sebi namen. Ne smeli bi ga iz vajati birokratsko, ampak življenjsko. Ce se je komu zgodila krivica, jo je treba popraviti, napraviti izjemo, pa četudi govori črka pravilnika drugače. Na sindikalnih sestankih se oglašajo tako učitelji kot profesorji, češ, da se čutijo zapostavljene pri štetju službenih let. Imajo vtis, posebno starejši, da jih nekako odrivamo, čeprav se z vso vnemo zalagajo za delo in dosti prispevajo za našo stvarnost. Vsi ti žele, da se Zakonu za ureditev službenih odnosov dostavi paragraf c popravi krivic, ki so se pri napredovanjih izvršile v nasprotju z zakonom. Ko že govorimo o napredovanju, tudi ne moremo molče mimo osnovnega prepusta, ki ga je Ministrstvo problem vendarle nekako rešil brez nadaljnjega krčenja učne tvarine in da bi uspeli pripraviti absolvente naših gimnazij za boljši in temeljitejši študij na visokih šolah, je bilo sproženo tudi vprašanje event. specializacije že v gimnaziji in to v obliki vejanja enotnega tipa višje gimnazije v dve ali več smeri. Ta bifurkacija naj bi pomenila na eni strani poudarek na historično-lite-rarnih predmetih (humanistični tip) oziroma .na tehničnih predmetih (realčni tip), na drugi strani pa omi-Ijenje zahtev pri predmetih, ki jih dijak pri svojem študiju na univerzi ne bo direktno potreboval, a mora vendarle tudi o teh nekaj znati in ker so vzgojnega pomena. Pomislek, da se dijak v V. raz. še ne bo mogel definitivno odločiti za svoj bodoči študij, je sprožil novo vprašanje, če naj se taka bifurkacija izvrši že v petem, ali pa morda šele v sedmem razredu. Preden je Ministrstvo za prosveto dalo ta vprašanja profesorskim zborom v pretres, je dne 29. decembra sklicalo konferenco vseh ravnateljev višjih gimnazij, kateri je prisostvovalo tudi 15 zastopnikov naših visokih šol. Kot je v svojih uvodnih besedah omenil pomočnik ministra za prosveto tov. Miloš Ledinek, ni bil namen te konference, da bi dala neke dokončne zaključke, temveč ta, da se osvetlijo hibe in potrebe višje gimnazije, da da nekaj splošnih misli k sistemu in strukturi naše višje gimnazije ter da formulira nekaj • osnovnih načel kot navodilo profesorskim zborom pri njihovem delu in diskusijah okoli teh vprašani- Po uvodnem referatu, ki ga je podal inšpektor tov. Stupan in v katerem je prikazal historiat naše srednje šole, strukturo nižje gimnazije ter nakazal problematiko v zvezi z višjo gimnazijo, se je razvila obširna in plodna diskusija, s katero se bodo prav gotovo mogli okoristiti profesorji višjih gimnazij in tudi ostali prosvetni delavci, zato v naslednjem navajamo nekaj odlomkov in misli iz te diskusije. Skoraj vsi zastopniki visokih šol so podčrtavali potrebo po večjem znanju vsaj enega ali dveh zapadno-evropskih jezikov, v prvi vrsti nemškega in angleškega. Dekan filozofske fakultete dr. M. Grošelj je še posebej omenjal zainteresiranost fakultete na znanju klasičnih jezikov, ki je neizogibno potrebno slavistom, zgodovinarjem in vsem jezikoslovnim skupinam. Glede marljivosti študentov na filozofski fakulteti ni nobenih ugovorov, povsod pa se čuti pomanjkanje miselnega in poglobljenega dela. Tov', dekan je med ostalim dejal tudi sledeče: »Mislim, da bi bilo dobro v višjih razredih, ki naj bodo izbirni, uvesti strožje re-dovanje. Dijake, ki niso sposobni za študij, bi bilo potrebno tudi iz višjih razredov usmeriti drugam, ne pa jih umetno spravljati do mature in potem na visoke šole. Bistvo našega dela na srednji šoli bi moralo biti »non multa sed multum«, to je staro pravilo, proti kateremu pa že 30 let grešimo, kajti več je vreden poglobljen študij, kakor pa množica predmetov in obilica snovi.« Dekan prirodoslovno - matematične fakultete dr. Brodar S. je dejal, da kvantiteta znanja v splošnem zadostuje, da pa bi kazalo marsikaj izpustiti in da naj dijaki mesto tega dobro obvladajo to, kar je treba znati. Brez znanja klasičnega jezika ne more biti dobrega študija prirodoslovna, zato je tudi ta fakulteta zainteresirana vsaj na latinščini. Pn realijah naj bo nekoliko več poudar- za prosveto napravilo svoj čas pri prevedbah: da je namreč izdalo vse prevedbene odločbe brez navedbe let, ki se štejejo v službeno dobo posameznika. Poverjeništvo za prosveto MLO - Ljubljana je za svoje območje, kakor smo videli iz zgoraj citirane odločbe, pokazalo dobro voljo, da bi zamujeno vsaj sedaj nadoknadilo. Ali ne bi Ministrstvo za prosveto tega opravilo kar za vse uslužbence? Vsak naš član je povsem upravičeno zainteresiran na tem, da točno ve, kdaj ima zakonito pravico do napredovanja. Sedaj more o tem samo ugibati. Naše sindikalne podružnice so nemočne ob tem važnem vprašanju zaščite članstva, saj ne poznajo kriterija, po katerem so štele leta prevedbene in štejejo leta sedanje komisije. Tako stanje pa ni zdravo! ka na geologiji, ki je bila zadnje čase močno zanemarjena. Višja gimnazija bo samo tedaj dobra, če se bo na njej vršila pravilna selekcija in če ne bo tu ljudi, ki bi s svojo nesposobnostjo in nedelavnostjo zavirali celoten uspeh. V tem smislu je govoril tudi prorektor dr. Ilešič, ki je prav tako mnenja, da snov v učnih načrtih ni preozka, toda znanje ni zadostno. Gimnazija naj bi izvršila tisto selekcijo, ki jo mora sedaj vršiti univerza. Velika vrzel je po njegovem mnenju tudi v pomanjkanju potrebnih stikov med srednješolskimi profesorji in univerzo; ko zapuste mladi profesorji univerzo, ne zasledujejo več napredka v stroki in se ne izpopolnjujejo, ker se zadovoljujejo z znanjem, ki so^si ga pridobili na univerzi, ki pa ne zadošča za uspešno delo, kajti vsaka znanost napreduje. Bifurkacija bi po njegovem mnenju ne imela smisla, ker je namen gimnazije, da da dijaku splošno izobrazbo in pa sposobnost za miselno delo. Zanimivo je, da se nihče od zastopnikov visokih šol ni v kakršni koli obliki izrekel za bifurkacijo in tudi ne za bistveno razširitev učne snovi v katerem koli predmetu. Predstavnika TVŠ dr. ing. Poniž in ing. Sajovic sta sicer utemeljevala potrebo po osnovah infinitezimalnega računa, kar je zaradi študija mehanike prav gotovo na mestu in bo to pri učnem načrtu za matematiko treba upoštevati, v ostalem pa se je skoraj enoglasno javljala zahteva: manj, a to temeljito! S poglobljenim študijem in večjo zahtevnostjo naj se rešuje problem višje gimnazije! Zastopnik strojne fakultete TVŠ je celo izjavil, da pri srednješolskem študiju sploh ni treba upoštevati ' tehnike kot neko posebno stroko, za katero bi morali dijaka že vnaprej pripravljati, temveč da se je nasprotno treba izogibati vsaki specializaciji v srednji šoli. Dijak naj se tega. kar je treba znati, zares nauči, zato naj se uče preprostih stvari, a teh temeljito, s specializacijo pa jih samo kvarimo in s tem celo zaviramo delo fakultete. Srednja šola naj da torej dijaku neko splošno podlago za visokošolski študij, nekako tako, kot pripravimo njivo, ki jo je treba pognojiti, zorati in zravnati, potem pa lahko nanjo posejemo, kar pač patrebujemo. Največ pritožb je bilo proti temu, da srednja šola ne navaja dijakov k miselnemu delu; treba jih bo naučiti intenzivnega miselnega dela že pri pouku samem, ker bo moral na visoki šoli vsakdo1 predvsem z razumom delati. Tako pa se študent raje po 5 ur udarniško guli, kot pa da bi pol ure delal z razumom. Študentje, ki prihajajo na medicino, se včasih mučijo s tako preprostimi stvarmi, kot je navaden sklepni račun ali računanje obsega kroga. Zaradi tako pomanjkljivega znanja je bila medicinska visoka šola primorana uvesti izbirne kolokvije, kar pomeni, da maturitetno spričevalo še ne pomeni zadostne usposobljenosti za študiji medicine. Kar zna študent pri enem predmetu, tega ne zna uporabljati pri drugem in tako obstajajo zanj n. pr. kar tri vrste istega alkohola: eden pri eksperimentalni kemiji, drugi pri fiziološki kemiji, tretji pa pri sodni medicini! Iz svoje dosedanje prakse ugotavlja dr. Štucin, da režim študija na srednji šoli danes ni dovolj resen in dovolj strog. Prirodoslovni predmeti se uče premalo nazorno in preveč formalno, zato tudi ni resničnega znanja, kajti ob tem., kar se dijaki na pamet nauče, nimajo nobene jasne predstave — vse preveč pa se je med njimi razpaslo guljenje. Mnogi diskutanti so se pritoževali nad izredno slabim znanjem materinega jezika, ki ga je zastopnica ekonomske fakultete označila celo kot katastrofalno, saj se med študenti najdejo še taki, ki ne razlikujejo besednih vrst. Ravnatelj ljubljanske klasične gimnazije je mnenja, da je vzrok temu v tem, ker dijaki na gimnaziji študirajo slavistiko in literarno zgodovino in tako kljub velikemu številu ur jezika ne obvladajo. Pozornost in poglabljanje dijakov v učno snov razblinja po njegovem mnenju preveliko število predmetov v posameznih razredih. Znanje zgodovine, zlasti sodobne, je zelo pičlo, čeprav spoznava dijak našo stvarnost pri celi vrsti predmetov. V 8. razredu klasične gimnazije imamo n. pr. poleg svetovne še narodno zgodovino, umetnostno zgo- dovino, literarno zgodovino (južnoslovansko, angleško, rusko, klasično), ustavo in zemljepis. Celo vrsto pojavov spoznava dijak ponovno z nekoliko različnih vidikov, kar povzroča pri njem neko naveličanost in ustvarja napačen vtis, da vse to že zna. Pa tudi predavatelji sorodnih predmetov se zanašajo drug na drugega ter nobeden ne da dijaku točne in pravilne slike posameznih pojavov. Predstavniki TVŠ kot tudi predstavnik gozdarske in agronomske fakultete so omenjali potrebo po znanju opisne geometrije in geometričnega risanja, češ da se slednje v srednji šoli zanemarja. To potrebo je prav posebno poudaril dekan fakultete za gradbeništvo in geodezijo tov. ing. Novak, ki se je pritožil tudi nad tem, da ni redek pojav, ko študent 2. letnika ne zna logaritmirati, česar pa se prav zares ne more začeti učiti šele na univerzi. Preudarka vredno je po njegovem mnenju tudi dejstvo, da danes noben študent univerze ne zna stenografije, ki bi bila zelo koristna, če si hočejo študenti ob slikah in ob obrazcih zabeležiti vsaj nekoliko razlage. Zastopnik oddelka splošnih predmetov TVŠ je še posebej podčrtal potrebo po zopetni uvedbi diferenciala in integrala — vsaj v osnovnih obrisih — v pouk matematike, ker je delo fakultete močno ovirano, ko morajo s temi osnovami pri mehaniki šele pričenjati in tako pravzaprav vso snov končujejo tam, kjer bi jo morali pričeti. Iz opisne geometrije in geometričnega risanja bi bila potrebna vsaj neka mala praksa v izdelavi osnovnih konstrukcij, najmanj pa toliko, da bi študent prvega letnika tehnike znal uporabljati risalno orodje. Zdi se mu, da pri matematiki v srednji šoli nekaj ni v redu, prav posebno pa se pozna zanemarjanje geometrije na splošno in z njo v zvezi še posebej geometričnega risanja, ki ga učni načrti sicer predvidevajo, toda se mu profesorji iz različnih razlogov izogibljejo. Če profesor tega osnovnega risanja sam ne zna, bi mu ne bilo pretežko, da se ga z malo truda nauči, ni pa prav, da ga omalovažuje in zanemarja. Nekaj bo treba ukreniti tudi v pogledu opisne geometrije, kajti povsod zahtevajo pri vstopu na tehniko neko določeno znanje iz tega predmeta, le pri nas ne. Uvesti bi morali opisno geometrijo vsaj kot neobvezen predmet z vso resnostjo za tiste dijake, ki imajo namen študirati tehniko. Predstavnik pravne fakultete dr. Korošec je dejal, da na fakulteti najbolj čutijo to, da se dijaki v srednji šoli niso navadili študirati iz knjig. Manjka jim splošna razgledanost in pa želja, da bi dosegli kaj več kot pa to, kar smatrajo, da je potrebno za izpite. Konferenca je razpravljala tudi o kadrovskem vprašanju, o pomanjkanju učnih knjig, kot tudi strokovne literature za profesorje, o strokovnem izpopolnjevanju profesorjev za tuje jezike v inozemstvu ter o materialnih težavah, s katerimi se bori srednja šola pri svojem delu in kar posredno zavira tudi delo na visokih šolah. Tov. pomočnik ministra je v tej zvezi omenil, da vprašanje učnih knjig ni v toliki meri odvisno od papirja in tiskarn, kot pa od avtorjev. kajti učbenik mora nekdo napisati in prav v tem so težave, ki pa jih bo ministrstvo skušalo čimprej odpraviti. Ministrstvu so tudi materialne potrebe naših šol predobro znane in se za izboljšanje tega vprašanja prav resno zavzema, zato upa, da bomo imeli v bodoče tudi s te strani več uspehov. Toda problem pomanjkljivosti ni le v tem, temveč bo v prvi vrsti potrebno zaostriti zahtevnost ne le do dijakov, temveč tudi do predavateljskega kadra. Naše višje gimnazije naj bi postale kulturna središča in žarišča za širjenje kulture med najširše plasti našega naroda, predvsem na podeželju in prav pri tem bi morale odigrati višje gimnazije vodilno vlogo. Primerno'' smo razširili mrežo višjih gimnazij. -imamo pa težave s predavateljskim kadrom, ker nam manjka mladih ljudi, ki bi bili pripravljeni stopiti v kulturno in vzgojno operativo. Tudi univerza bo morala storiti nekaj za to, da bodo šli njeni absolventi raje na šole, predvsem tja, kjer je potreba največja in da ne bodo mislili, da je njihovo poslanstvo samo v ZA IZBOLJŠANJE PEDAGOŠKEGA TISKA l