KATOIISK CERKVEN UST,___ „Danica" izhaja vsak petek na celi poli, in velja po posti za cel« leto 4 gld. «JOkr , za pol leta 2 gl. 40 kr., /a cet«»rt leta 1 ¿1 .'J«» ki . V tiskarnici sprejemana za celo leto 4 gl., za pol leta 2gl., za čertert leta 1 gl.; ako zadene na ta dan praznik, izide ,.I)ani<-a'- dan poprej. Tečaj XXXVI. V Ljubljani, 26. vinotoka 1883. List 43. Afrikanske zadeve. Če so res poslednji časi, ali kaj V ... Od mnogih krajev in strani so po previdnosti Božji misijonarji z vso resnobo začeli pritiskati v zamorske dežele, ako bi bilo mogoče ta terdi in ob enem lahkomišljeni rod za sv. vero pridobiti. O srednji Afriki pišejo misijonarski listi naslednje. O osodi vjetih misijonarjev smo zvedeli, da so še pri življenji in da Mahdi (lažnjivi „prerok") še precej dobro in usmiljeno ž njimi ravna. Stranka „preroka" se je od časa, kar je bila potolčena, zelo skerčila. Kakor se iz Hartuma 8. maja piše. je bil že peti poslanec pri njem, in ponujali so mu za vsacega vjetih 1200 mark (okoli 600 gld.) odkupnine. Upajmo, da se bode tako hudo razdjani misijon kmalo opomogel. Knjižica „La Nigrizia" v Veroni ima naznanila od mesca julija in sicer iz telegrama generala Hicks-a; telegram je bil poslan v Kairo od novega škofa za srednjo Afriko, monsgr. Sogaro-ta. Pravi pa, da vsi vjeti misijonarji so živi. Odpravili so bili misijonarji nalaš poslanca v El-Obeid, ktero mesto ima lažnjivi prerok v oblasti. Bilo je za samo pot plačati 50 tolarjev. Superijor v Hartumu je med drugim pisal: Po uzetji El-Obeida (v Kordofauu) nobeden naših ni umeri, . . nobeden naših ni bil djan v železje, redovne sestre niso bile prodane, Mahdi je prepovedal pod kaznijo zadavljenja, koga naših žaliti ali tepsti, in kazal je na-nje svojim kakor izgled stanovitnosti, rekši: „Lejte, kako se ti ne jeverniki terdno derže svojih krivih ver, toliko izmed vas pa ima tako malo vere v mene?" Znati je, da Mahdi ima malo svojcev, pravi omenjeni listič in pristavlja: n Zdaj nam ne ostaja druzega, kakor upati v previdnost in v pametno ravnanje Angležev, ki bojo z 10.000 vojakov, okovarjenih z Remingtovimi puškami, na čelu z dvema beterijama topov in z nekterimi stotinami konji-kov odrinili proti njemu v pervi polovici avgusta." Po tem takem bi se zdaj v kratkem imelo kaj zgoditi, ako so res odšli. Drugo naznanilo poterja prešnje vesti in pristavlja še to, da lažnjivi prerok od časa do časa prihaja k vjetim kristjanom in jim pravi: „Mir vam bodi, ki ljubite našega Gospoda Jezusa, jest vam bom dal viditi Sejidna Is s a" (Našega Gospoda Jezusa). Rad se pogovarja z njimi, zlasti s čast. gosp. Alojzijem. Tudi pravi to pismo, da trikrat je Mahdi poslal svoje vojne proti Slatin-beju (Darfurskemu poglavarju v imenu Portel. in trikrat so bile tepene. Itekel je sel, da Slatin-bej je tri dni od Obeida, in da Arabci Mahdi-ju več ne zaupajo; znati je za gotovo, da nima nad 5—«¡000 vojnih mož. Zdaj poglejmo pa še v druge afrikanske kraje. Apostoljski vikarijat pri jezeru „Viktorija-Njausa." Iz Zanzibara pripovedujejo o razburjenosti arabcev v kraljestvu M'tesa ob severnozahodujem delu jezera „Viktoria-Njansa." Razburjenost je nasledek dogodkov v Sudanu, iu ker so se bali misijonarji enacega upora, kakor je bil v postaji Delan in El-Obeid, je sklenil apost. vikarij monsgr. Livinhak za kratek čas postajo Rubaog zapustiti in sirote v zavetje spraviti. Na „pi-rogah" (malih čolnih) so peljali misijonarji svoje gojence k južnovzhodnjemu bregu jezera. Misijonarji so zdravi. Kralj M teza jih je pri odhodu obdaroval in jih prosil, uaj pozneje pridejo v njegovo glavno mesto. Afrika pod ravnikom (ekvatorjem). — V začetku meseca svečana sta dva misijonarja „Marije I>ev." iz Algiera vsled ukaza kardinala Lavigerie-ja odrinila, da bi od ,.Stanley" jezera proti izviru Kouge do Njangve (okoli 50 geogr. milj zahodnje od Tauganjike in 4 stop. južne širjave pri Kongu) misijouarila iu v deželi Mauj-nema misijonsko postajo vstanovila. Kakor je bilo po-ročano, sta imela potovati od Massanike (na severno-zahodnjem bregu jezera Tanganjika); ker so bili pa zamorci karavano popolnoma oropali, je kardinal Lavi-gerie odločil se za dolgo potovanje po veliki reki od zahoda. — Ako štejemo t» novih potnikov, je v postajah „Marije Dev." okoli jezer pod ravnikom 37 misijonarjev; 22 duhovnov, 3 samostanski bratje in H pomočnikov. Štirje misijonarji so za vstanovo tega misijoua kri pre-lili; devet jih je zarad premnogega truda in nezdravega podnebja konec storilo; pet jih je bilo od njih višjih domu poklicanih. V 5 letih 'se je tedaj 411 misijonarjev podalo v ta silo težavni kraj. Njih trud je pa že tudi veliko sadu obrodil; v postaji Njanza je 500 novoker-šenih in postaja pri jezeru Tanganjika obeta v kratkem še obilnejega sadil. Slovesno vmeščevanie novega Goriškega nadškofa. V nedeljo 14. t. m., je bil vesel dan, kterega je Gospod naredil! Na vse zgodaj zjutraj prihajali so ljudje v mesto od vseh strani, želeli so videti novega nadpastirja in mu s svojo navzočnostjo pokazati popolno vdanost in pokorščino. Ob S12 pripeljal se je knezo-nadškof v semeuiško kapelo, kjer so ga čakali in sprejeli pervostolni kapi-telj. gostje iz Ljubljane in Tersta, profesorji bogoslovja in bogoslovci. Tiho sv. mašo imel je kapiteljski vikar monsgr. Valussi. Med to sv. mašo zbirala se je duhovščina za sprevod. Po dokončani sv. maši oblekli so nadškofa v pontifikalni ornat in procesija je začela pomikati se v dolgi versti počasi proti pervostolni cerkvi. Procesije se je vdeležilo razun duhovščine tudi mestno starešinstvo z županom, nekatera društva in zavodi z zastavami. Po obeh straneh ulic je bilo ljudstva vse polno do velike cerkve. Tu so bili postavljeni vojaki in veterani z godbo, ki so vojaško pozdravili nadpastirja. Stopivšega čez cerkveni prag iuceuziral je prošt Valussi nadškofa trikrat in zapel se je Te I)eum. Ki se je nadaljeval med počeščevaujem Najsvetejšega. Po odpetih nekterih molitvah vsede se knezo-nad-škof na sedež, ki je bil postavljen nasproti škofovemu tronu in kaucler gosp. Matija Kravauja je s prižnice prebral cesarsko imenovanje v nemškem in papeževe pismo v latinskem jeziku. Knezo-nadškof se na to poda na svoj prestol, kjer ga je prost Valussi v latinskem govoru priserčno pozdravil v imenu duhovščine in ga zagotovil vdanosti in pokorščine. Nadškof je kratko odgovoril tudi v latinskem jeziku in rekel, da trepetaje sprejme to butaro, pa terduo upa. da bo duhovščina pomagala mu jo nositi in da mu bo duhovščina na ta način čast in veselje. Naj pervi je potem poljubil perstan prošt in za njim kanoniki in duhovščina, svetna in redovna, kar je dosti časa potrebovalo. Nadškof je potem obiuolil neke molitve na čast patrouom nadškotije in pervostolne cerkve in molitev za presvetlega cesarja, in podelil je papežev blagoslov s popolnim odpustkom. Pri slovesni pontifikalni maši stregli so pervostolne cerkve dostojanstveniki, prošt, dekan in školastik. službo dijakona in subdijakona opravljala sta monsgr. Kafol in Marušič. Petje pri sv. maši je bilo lepo. posebno gra-duval m ofertorij. Maša je bila Schubert-ova. Pri sv. maši so bili pričujoči: ces. namestnik bar. Pretiš in njegov tajnik Conti na pervem prostoru, v cerkvi vsi vradi zastopani v popolni gali, županstvo, vojaštvo, deželni odbor. šole. katoliška družba itd. Po opravljeni sv. maši in počeščenji Najsvetejšega odpeljal se je knezo-nadškof v svojo palačo, kjer so mu bili odkazani dohodki nadškotije v pričo glavarja bar. Rechbacha in namestniških tajnikov Zimsiča in Rossetti-a. Ob uveli popoldne je bil slavnostni obed za 44 oseb, med njimi tudi teržaški škof monsgr. Glavina. bar. Pretiš in drugi dostojanstveniki duhovskega in svetuega stanu. Pervo napitnico napravil je kuez-nad-škof sv. Očetu Leonu in presvetlemu cesarju Frančišku Jožefu, nadškofu pa je napil bar. Pretiš, cesarski namestnic Ob 5 popoldne napravilo je podporno iu bralno društvo v prostorih „pri Evropi4* slovesno veselico z godbo, petjem in govori. Predsednik društva gosp. vodja Fr. Povše je v navdušeno sprejetem nagovoru pozdravil novega nadškofa, ki je še tisti dan poklonil mlademu društvu 50 gld. v dar, in zvečer ko mu je ravno to društvo napravilo bakljado z godbo iu petjem, sprejel je odbor, ki ni mogel prehvaliti inilostljivega sprejetja. Po šestih bila je tudi nadškofu na čast akademija v prostorih hiše grof Coronini-eve. Zanesljivo rečem, da taka „beseda" je primerna osebi, kteri na čast se je napravila. Da je bilo kaj posebnega, naj zadostuje povedati, da je imel italijanski govor prošt Valussi. in kedo ne ve, kako mojstersko zna ta gosp. svoj materni jezik rabiti, posebno pa pri takih prilikah; zadostuje omeniti, da je prof. dr. Mahnič v slovenskem jeziku besede Zoru, Matija, Alojzij s tisto spretnostjo, eleganco in učenostjo raztolmačil, ktera je njemu lastna, in je poseben vtis napravil na tiste, ki so jezikov zmožni, ktere je pri razlagi rabil; tudi zadostuje zapisati ime Podgoruik — Tolomej iu vsak, komur je to ime količkaj znano, bo vedel, kako ta gospa zna strune vbirati na glasoviru. Sama odlična gospoda je bila pri tej „besedi" zbrana. Naj še omenim, da so se razdeljevale deloma tudi med slavnostnim obedom in potem razne tiskane čestitke novemu nadpastirju, zložene v raznih jezikih. Delce v latinskem, italijanskem in slovenskem jeziku Vam tu priložim za spomin. (Jako vstregli s prelepim dopisom in krasnimi prilogami. Hvala! Vr.) Tako so vsi krogi prizadevali si pervi dan častiti novega-knezo-nadškofa vsak po svoji moči. Bog daj, da bi naš Alojzij, tako ga ponosno imenujemo, veliko veliko let vladal nadško-fijo srečno in po volji Božji, v prid vsem brez izjeme. Bog pa tudi Njesta ohrani sebi v čast, nam v veselje ,.ad multos anuosa — mnoga leta, kar v najglobokejši ponižnosti vošči dopisnik F. F. Ogled po Slovenskem in dopisi. PrevzviSenemu, Prečastitljivemu gosp. novemu Metropol itn našemu, Alojziju Matiju Zorn-u. Temnih oblakov zastor zakriva nočno obnebje, Redkih le zvezdic sijaj tužno predira temo. Potnik po gošči naprej le z bojaznim stopa korakom, Plaši ga ljuti vihar, bega tulenje zverin. Kar tam na vzhodu, poglej! že belkasto kaže se zora, Rožuih čez hrib in čez plan pošlje nam žarkov zablisk. Sape razburjeue moč po jemlje iu zdajci preneha. Spravijo v kraj se zveri; blagi približa se mir. Brjn posvečeni, čuj. zapoje: A ve Marija! Mili ta glas prepodi zdražeuih trumo hudob. Slavo prepeva Bogu umož pevcev drobnih krilatih; Kmetič na polje hiti; bednemu vzraste pogum. — Tema. besneči vihar, ponočnih zverin rijovenje. Slike poganskih so zmot, krutih peklenskih moči. Kar tam na vzhodu naknit zasvetila se luč evangei'ja; Kamor li sega nje svit, vmakne se duševni mrak. Vzhod. jug. sever, zapad sčutijo blesk ta čarov ni; V Rimu svetilnik mu je; Rimu je Oglej verstnik. Marka. Mohar, Fortunat. Valer jan. Hilarij. Kromacij, Popon in drugih lep broj — slavni so stolici kinč. Vere preblažene žar obseva Oglej, Frijulsko. Vseh slovenskih dežel kmalo ogreva serca. — Slavnih prednikov zdaj uastopnik Alojzij Matija Zori prisija enak; živi, oj živi Ga Bog! Mnogo naj srečniših let z besedo, dejanjem uzornim. Čedo, mili Pastir! vodi na blaženi dom! Opomba. Ta spev sicer ni bil tukaj za očitnost namenjen; nadjamo se pa, da nam pesnik ne bode za zlo vzel, ako ga „Dan." naznani, kar je toliko bolj primerno, ker 20 verstic meri na 20 let, odkar je bil prevzvišeni novi gosp. nadškof mašnik posvečen. Vr. V Stari Loki. (Pridiga.) (Konec.) Kakor pa je molitev sv. roženkranca svojo moč skazovala ob času sv. Dominika, tako tudi neštevilno-krat pozneje, posebno pa v vojskah zoper Turka. L. 1571 je bila pri Lepantu strašna morska bitva s Turkom. Sultan Selim II je bil s silno vojsko na morji in zagnal se je naravnost proti Italiji, češ, da bo vso keršansko Evropo svoji oblasti podjarmil. Keršanska moč je bila majhna v primeri s turško; papež Pij V pa je vso vojsko izročil v varstvo nebeške Kraljice in poslal je avstrijanskemu pomorskemu poveljniku sv. blagoslov in zastavo s podobo Marije Dev. Štiri sto turških bark je stalo grozovito okovarjenih na Vojsko pripravljenih pod poveljstvom Ali-pašatovim in ravuo hočejo dalje odriniti: kar se jim pa veliko manjše število keršanskih bark nasproti zažene in prične se prestrašna vojska. Med tem so pa bratovšine sv. rožnega venca v procesijah šle od cerkve do cerkve in so za zmago molile; vsa Evropa je molila in silne množice vernikov je romalo k Mariji Dev. v Lovreto na božjo pot. Kar neute-goma je papež Pij V v Rimu, od Boga razsvitljen, naznanil, da je zmagala keršanska vojska. In res je bilo tako; kerš. vojaki so se vojskovali kakor levi, pa klicali v Marijo. In lejte! po več urah kervave bitve so zmagali kristjanje popolnoma; 200 turških bark so vzeli ali pa potopili v morje; 57.000 sovražnikov je bilo pokončanih, 20.000 keršanskih sužnjev rešenih. Ta preslavna zmaga še z drugimi poznejšimi vred je bila vzrok, da se je začel praznik rožen-kranske Matere Božje na papeževo povelje po vsem svetu obhajati. Iz tega je očitno, kako dobra, koristna je molitev sv. rožnega venca, še posebno kdor je v njeni bratov-šini. Sv. Alfons Ligvori pravi: „Bratovšine sv. roženkranca so ravno tolikere Noetove barke, v kterih ubogi svetni ljudje pred viharjem skušnjav in grehov, ki svet zalivajo, pribežališč najdejo." Drugi bDgoljuben mož pa kliče: „Blagor hiši, v kteri ostaja Marija, sveta skrinja zaveze, kjer se namreč Jezus in Marija častita, preslav ljata in hvalita s sv. rožnoveucem; zakaj s tem nebeškim, marijanskim počeševaujein smo bili vselej oblagodarjeni, vedno blagoslov Božji vživamo, in vživali ga bomo vekomaj." Čudijo se ljudje večkrat, pravi neki pobožen mož, zakaj v tej ali tej hiši taki mir gospoduje, taki red in taki blagoslov, in ako se preiskuje, se najde vzrok, v tem namreč, da pridno molijo roženkranc. Spoštovani Staroločani! Vas ni potreba k tej lepi molitvi še le buditi, ker vsa fara, kakor se mi zdi, prav pridno moli roženkranc. Saj nekdaj je bilo tako. Priča tega je bratovšina, ki jo že 300 let imate; že v stari cerkvi je bila prav lepa kapela sv. roženkranca, ki je bila vam močno priljubljena, in že blizo 50 let je, ko sem hodil kakor šolar tudi jest ob sobotah tukaj molit, ko so nam eden gosp. kaplanov v tisti kapeli rožni venec molili. Priča, da ste prijatli sv. roženkranca je prelepa kapelica na sredi Fare, ktera je znotraj polna in še zunaj z ljudmi obsuta ob nedeljab in praznikih zvečer in eden izmed vas jim moli na glas sv. rožni venec in li-tanije Marije Dev. Nič ni dvomiti, da s tako zvesto molitvijo ste že veliko dobrega po Mariji od Boga spro-sili in veliko hudega si odvernili. Pravili so stari možje, kako je bila svoje dni v kratkem večkrat Fara pogorela; odkar so pa prelepo kapelo zidali in v nji pridno sv. roženkranc molite, se to več ni zgodilo. Priča, da ljubite sv. roženkranc, so tako rekoč vaše okna, ker ako kdo zvečer po Fari gre, mu kakor potoček iz hiše molitev sv. roženkranca na uho šumlja. Saj nekdaj je bilo tako, in ne dvomim, da je še. Prav imate, da tako ljubezen skazujete do te molitve, ker s tem posnemate tudi duhovne v molitvi. Mi duhovni moramo vsak dan moliti duhovne ure ali tako imeno-novani „Brevir;" namesto tacega brevirja pa vi nedu-hovni imate sv. rožni venec, ki obsega tudi molitve in premišljevanja, kakor naš brevir. Tudi je roženkranc podoben brevirju, ker celi roženkranc ima 150 češena-Marij, kakor Davidove psalmske bukve obsegajo 150 psalmov. Zato vse tri dele roženkranca nekteri tudi „psalter" ali psalmovanje imenujejo. Vi prav močno radi imate tudi šmarnice, ki se obhajajo mesca majnika; lejte: mesec oktober letos ni nič druzega kakor druge šmarnice, ker so sv. oče Leon XIII ta mesec za letos posebej Mariji posvetili; toliko ljubši Vam bo torej letos ta mesec in pa sv. roženkranc, ker je tako imeni;tienui namenu posvečen. Prav močno tedaj je želeti, da naj se ta mesec popolnoma po željah sv. očeta papeža posvečuje, da naj se prav veliko moli, se velike množice grešnikov vredno spove in spreobeme, da naj vsi uemirui pokoj zadobijo, sovražniki sv. Cerkve odjenjajo od svoje hudo volj nosti, nehajo svet zapeljevati, se na pot pokore obernejo in odidejo svojemu lastnemu pogubljenju. Sv. Oče so na zvon sile udarili, naj tedaj sleherni pripomore, kolikor mu je moč, da se namen Mariji posvečenega mesca popolnoma doseže. Posebno naj noben vernik ne opusti ss. zakramentov vredno prejeti in se odpustkov Marijinega mesca — zlasti še dušam v vicah v prid — vdeleževati. Ker smo pa danes z zvonovi začeli ta prcniislik, sklenimo ga tudi z zvonovi. Četerti zvon je posvečen Jezusovemu in Marijinemu presv. Sercu; pred več leti se je bila vsa naša škofija zročila in posvetila Jezusovemu najsv. Sercu, — ta zvon Jezusovega in Marijinega Serca bodi tega posvečeuja pri vas nekak ved ni in glasni opominjevalec. Najsv. Sercema naj bo v novo izročena in priporočena cela fara, da bo obvarovana vsih dušnih in časnih nesreč, kakor pravi napis na tem zvonu: „Presveti Jezusovo in Marijino Serce, Vama se zročimo vsaki čas, sosebno zadnjo uro!" ali kakor p«*-sem pravi: V naj svetejši Serci dve Farmani se vsi zroče. In posebno zadnji čas V s veti raj sprejmite nas! Kdor koli bi bil v kaki skušnjavi ali nevarno^i smertuo grešiti, naj se spomni, da je Jezusovemu in Marijinemu Sercu posvečen, ter bo ostrašen skušnjavo zmagal. In kakor sem zvonove nagovoril v začetku, tako naj rečem zdaj k sklepu: Zvonovi zvonite Gospodu na čast, Vse serca zbudite Za čednosti rast! Zvonovi zvonite. Mogočno donite Čez hribe in plan: Veseli je dan — Veseli je dan! Iz Št. Vida na Dolenjskem, 3. okt. (Vmescenje Hocetjn župniku.) Prebridko je žalovala fara sv. Vida, ko je bil v Svečnico t. 1. umeri preblagi g. fajmošter Matiju Kulavic. Kako skerben dušni pastir je bil ranjki in delaven na vse strani ukljub veduemu bolehanju. je bilo na drobno popisano v njegovem življenjepisu, ki ga je po smerti njegovi v nekterih številkah priobčila „Zg. Dan.u Izverstno olepšana cerkev, okusno prenovljeni farovž. krasni vertovi obsajeni z naj žlahtnejšim sadjem, mnoge koristne družbe in bratovšine, ktere je ranjki vpeljal in razširjal, in še veliko druzega storilo iia bode nepozabljivega v fari Št. Viški. Truplo predragega gosp. počiva v matori zemlji in zelena travica je prerasla njegovo gomilo, verh ktere stoji prelep spominek. poslan iz Dunaja od ljubečega brata, dr. Jan. Kulavica. Marsikteri očenaš se je že izmolil na grobu, in upamo, da bodo hvaležna serca tudi v prihodnje goreče prošnje za dušni mir ranjkega k Bogu pošiljala. Fara Št. Viška ni ostala dolgo zapuščena vdova. /c 4. junija so bili za njenega prihodnjega voditelja imenovani čast. gosp. Štefan Jaklič, doslej tajmošter v Dolenji vasi pri Ribnici. 1. oktobra se pripeljejo željno pričakovani gosp. v svojo novo faro. Na Muljavi, mejni vasi proti Kerki, čakala je gosp. farna duhovščina, nad-učitelja iz Št. Vida in Gabra ter več odličnih mož kot zastopnikov naše fare. Štirje jezdeci na čilih konjičih so jahali naproti naprej od Muljave. Ko se jezdeci nazaj grede prikažejo iu voz z novim gosp. fajmoštrom, ki jih je spremljeval njih brat, g. Jož. Jaklič, fajmošter v Starem logu, zagrome možnarji na vzvišenem griču Muljavskem. Pri krasnem slavoloku z napisom: „Fara se raduje cela, Ker očeta je prejela," stopijo gosp. fajmošter z voza med svoje nove tarane, kjer jih priserčno pozdravi duhovščina, in potem jihi župan Muljavski gosp. Jož. Spendal iskreno nagovori: „Čast. uosp. župnik! Kot župan tukajšnje občiue Muljave Vas na meji prostrane fare Št. Viške z radostnim sercem pozdravljam. Željno smo pričakovali vsi farani današnjega dneva, ko pride med svoje verne ovčice novi duhovni oče, novi skerbni pastir. Zato naj danes iz dna naših sere veseli glas zahvale doni do neba, da smo prejeli zopet očeta in dušnega vodnika. Dovolite, da Vam v imenu vse fare zakličem Dobro došli, Bog Vas sprimi \u Gosp. fajmošter se s priserčnimi besedami zahvalijo za častni sprejem in prijazni pozdrav, rekoč, da si bodo s pomočjo Božjo in vzajemnim delovanjem s per-vimi možmi fare prizadeli težavno nalogo, ktera jih čaka. koristno in vspešno v čast Najvišjega ter v časni iu večni blagor svojih novih farauov izverševati. Na to stopi prc. Peccantes puni, iratos uni — Justus eris. Hudobne strahovati, sperte sprijaznovati — Pravi se: pravici prostor dati. 7. Dei sis cultor, crirainis ultor — Probus eris. Če Boga se bojiš, zlobo krotiš — Za poštenega sloviš. S Am i cos love, rixas non move — Gratus eris. Prijatle spoštovati, prepire odvračevati — To je: hvaležnost si pridobivati. i*. Vitam due mitem — fugito litem — Felix eris. Če serce si blažiš, pravde sovražil — Srečo si tražiš.*) 10. De hoc memento, quod in momento morieris. Človek ti slabi, o ne pozabi — Vsak čas lahko smert te zagrabi. Duhovske spremembe. V Pore.ški škofiji. Naslednji čč. gg. so tako-le premeščeni in vmeščeni: Ivan Pavišič, koop. v Marzani, gre v sv. Nedeljo pri Labinu za administratorja. Ivan Vel nič, koop. v Pornjanu, za koop. v Marzano. Dinko Pindulič, koop. v s. Lovreču, pride za koop. v Pornjano. Andr. Benigar, administr. v sv. Nedelji, za koop. v Kanfanaro. An t. Legovič, koop. „extra muros" v Poreču, postane koralni vikar v istem mestu. Ivan Cotelj, novomašnik, imenovan je za stolnega vikarja iu koop. „extra muros" v Poreču. V Teržaški škofiji. Čast. g. A nt. Karab aič. kapelan in učitelj v Kevoltelli pri Terstu, je imenovan ilirsET kanonik pri sv. Jeronimu v Rimu. — Prestavljeni so čc. gg. duhovni pomočniki v Terstu: J. Pitacco k S. Mariji Dev. Večji; dr. P. Tomaž in k S. Mariji Pomočnici; Jak. Kočija n k S. Antonu Pad.; Jan. Bji 11 ig^oni k S. Justu za subsidijarja in ob enem za l^ajicqHsta v škoiijstvu. Ravno tako čč. gg.: Jož. Bot-tegaro^k nunsfir čterkvi v Terstu za kapelana in ka-teheta; Edv. Dagri za duh. pom, v Izolo; F r. M a-jesan za duh. poni. k sv. Jakopu v Terstu; Jan. Kralji(■ v Moščenice na Pazenskem za duh pom. — V, bogoslovje (v središ. sem. v Gorici) so sprejeti gg.: Ma t. ¿5 r en c c. Jož. Gojtan, Pavel L en as i, J u s t T o m «to. Dobrotni darovi. /i i stwlrntocsko huh i njo: Čast. g. Mat. Tavčar 10 gld. — Čast. gosp. Št. Joški Fr. Tavčar 2 gld. — Čast. g. kaplan Fr. Mekiuec 1 gld. — Čast. g. župnik St. Šra ne f» gld. — Čast. g. župnik Šimeu Kosmač 3 gld. — S pristavkom: „Nekaj drobiža za boben" čast. g. A. J. 3 gld. — S pristavkom: „Fin. miu. za god v v prid študent, kuh. darujejo duhovniki zbrani v farovžu Vip. na sv. Luka dauu — po preč. g. dekanu Mat. Erjavcu poslanih 7 gld. — Neimenovan duhoven 1 gld. — Čast. g. župnik J. Babnik 4 gld., „da naj dijaki molijo za godovnjaka in za druge dobrotnike." — J. Mekinec 20 kr. — G. F. R. 1 gld. — Čast. g. kaplan Matija Prijatelj 2 gld. /.a sreto Definira: Po.M. Čretnik-u 2 gld. 40 kr. — A. Valjavec 2 gld. — Čast. g. Ant. Keržič, nunski katehet, 20 gld. — Iz Kranja po gospej Kancijanili Messner 50 gld. (Drugi darovi prih.) *) Tražiti v jugoslov. narečju se pravi: ,,iskati." Opomba. Kar se pri vredništvu „Zg. Dan/ odda za sv. Detinstvo, to je po imenu izkazano v „Dan.", in ves denar skupno oddamo vodju te bratovšine, preč. g. kan. A. Zamejcu, s pristavkom: „Zbirke Zg. Dan.", in tako so tudi v „Salzburger Jahrbücher" darovi za-znamnjani. ne da bi zopet vse posamezne imenovali, ki so že v „Dan." To opomnimo zato, ker je iz Kranja prišla pritožba, da ni bilo v pretečenem letu v „Jahrbücher" nič naznanjeno, kar je vlani oddala K. Messner vredniku „Zg. Dan/ Ako bi pa kdo posebej tako naznanilo v SoluograšKih bukvicah želel po imenu, se tudi lahko zgodi, saj pri večih zneskih; pa to mora povedati. Vredništvo. Zalivala. V prid dijakov, ki dobivajo živež v ljudski kuhinji so gg. deželni poslanci pred svojim razhodom blagodušno spominjali se tudi naše šolske mlaüine~in zložili so pj-elepo svoto, ktero so nam izročili po gosp. poslancu J. Kersniku. -So" pa naslednji pp. nn. gg.: Karol Dežman 1 gld., dr. H. Dolenec 3 gld.. ribniški poslanec Pakiž 1 gld., dr. Papež 5 gld.. B.Mohar 1 gld., dr. Samec 3 gld., dr. Poklukar 5 gld., dr. Zarnik 5 gld., notar Kersnik 5 gld., bar. Zois 2 gld., sodnik Dev 1 gld., deželni glavar grof Thum 10 gld., dr. Mošč 5 gld., mestni župan Grasselli 5 gld., dr. Vošnjak 5 gld., grajšak pl. Schneid 5 gld., notar Svetec 5 gld., tajnik Murnik 5 gld., župnik dr. Sterbenc 5 gld., grajšak De-tela 5 gld., bar. Žvegelj 5 gld., grajšak bar. Apfaltrern 5 gld., grajšak pl. Gutmansthal 5 gld., grajšak Mauer 5 gld., direktor Lukman 5 gld., grajšak Karol Rudež 5 gld..^dr. vit. Tersteniški Bleiweis 5 gld. Skupaj 122 gld. Še poprej so bili gg. poslanci na prošnjo gosp. magistratnega komisarja Hengthalerja ljudski kuhinji privolili iz deželnega zaklada 100 gld. s pristavkom, da ta znesek naj se oberne za dijake, se ve, da ubožne, ki hodijo v ljudsko kuhinjo. Bodi o tej priliki izrečena naj boli iskrena zahvala Vam, veljkodušni gospodje in poslanci, ki zastßpüOäP našo dežftjo"" Fnsliili sfp prplpjüT pniTpnrn za vravnavo, < ki ima po