Vzgojna področja Pomembni dogodki nas ne smejo zaobiti ^ Tomaž Bojc Pogosto gredo določeni dogodki mimo nas. Pri tem ne mislim, da jih v medijih ni, temveč da se o njih v šolah premalo pogovarjamo, saj se moramo držati predpisanih vsebin. Kot učitelju ekonomskega modula Sodobno gospodarstvo pa se mi zdi pomembno pridobivati znanje tudi na podlagi konkretnih in aktualnih primerov oziroma dogajanja iz resničnega okolja. Viri in način dela Uporaba medmrežja nam omogoča, da si legalno pridobimo kakovostne prispevke o določeni temi, ki jo obravnavamo pri pouku, kar še posebej velja za modul Sodobno gospodarstvo. Veliko je na primer oddaj v arhivu RTV Slovenija, javno dostopnih člankov na medmrež-ju, najdemo pa lahko tudi nekaj dokumentarnih oddaj, do katerih lahko zavzamemo takšno ali drugačno stališče. Ob navedbi ustreznega vira je mogoče delati tudi s članki v strokovnih časopisih, revijah in dnevnikih ter z izseki legalno pridobljenih filmov. Pri tem se neizogibno srečujem tudi z dilemo, v kolikšni meri v pouk vključiti prispevke v angleškem, nemškem, bosanskem, hrvaškem ali srbskem jeziku. Osebno razrešujem dileme sproti, odvisno od (pred)znanja dijakov in dijakinj. Glede na dolžino prispevka oziroma njegovega dela je mogoč moj prevod ali povzetek. Občasno na našo srednjo šolo povabimo zunanjega gosta, ki spregovori o določeni aktualni temi. Šele po obravnavi konkretnega članka oziroma drugega vira se lotimo tistih vsebin, ki so napisane v učbenikih, potrjenih s strani Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport. Seveda pa je pot kdaj tudi drugačna: od splošnega h konkretnemu; tako dodatni viri služijo samo kot nepogrešljiva dopolnitev obravnavane snovi. Menim, da je obsežnejše povezovanje predpisanih učnih vsebin z realnostjo nepogrešljiv temelj, ki ga nikakor ne smemo zaobiti. Takšen način dela omogoča ... Ob jasnem zavedanju, da nas časovni okviri zavezujejo k obravnavi predpisane učne snovi, pa opisani način dela dijakom in dijakinjam omogoča: • usvajanje, dopolnjevanje in nadgradnjo obstoječega znanja; • iskanje resnice - kateri viri so relevantni, kaj je pomembno; • možnost kritičnega razmišljanja; • argumentirano izmenjavo pogledov/stališč s sošolci in sprejemanje različnosti; • lažjo abstrakcijo. (( Obsežnejše povezovanje predpisanih učnih vsebin z realnostjo je temelj, ki ga nikakor ne smemo zaobiti. W Ob tem dijaki in dijakinje spoznavajo, da so določeni problemi/vsebine kompleksni, morda trenutno nerešljivi, da predpisano učno gradivo ni zadosten vir za poglobljeno in razširjeno razumevanje določenih vsebin. Spoznajo, da je učenje več kot le učenje na pamet ter da je učenje vseživljenjski proces. Prav tako dojamejo, da je, vsaj kar zadeva humanistične vede (in mednje ekonomija v najširšem pomenu besede nedvomno sodi), poenotenje stališč nemogoče ter da se več ali manj lahko strinjamo le glede vprašanj, ki si jih je treba zastaviti. Možni problemi Tak način dela prinaša s sabo možne probleme, ki pa so obvladljivi. To je lahko premajhno predznanje določenih dijakov/dijakinj na specifičnih področjih. Takrat je praviloma treba narediti daljši uvod oziroma določene stvari osvetliti, nakar tovrsten način dela ni več vprašljiv. Pomaga tudi, da se določene predvajane oddaje za kratek čas prekinejo in vsebine še dodatno pojasnijo. Določen problem je zaznati tudi, ko prispevki niso podnaslovljeni. Takrat je občasno potreben prevod, ki pa vsebine praviloma ne okrni. Vsekakor pa dijake in dijakinje vedno opozorim, da gledamo določeno oddajo, ki jo je pripravil določen medij; in da popolne resnice, tudi če bi tako želeli, ni mogoče nikoli v celoti zaobjeti, lahko pa se ji približamo. Primer Naj navedem primer obravnave dogodkov v Siriji in na Bližnjem vzhodu, ko nas je obiskal tudi priznan poznavalec tega področja. Ob predhodni pripravi dijakov in dijakinj na ta dogodek - učiteljica zgodovine nam je predstavila osnovne zgodovinske, geografske in verske vsebine, na to temo smo si ogledali oddajo Globus ter nekatere druge vire - smo lahko dobili boljši vpogled v dogajanje, ki ga spremljamo že dobrih pet let. O ekonomskih in pravnih vidikih dogajanja smo spregovorili pri rednih urah. Tako so se same po sebi odprle možnosti za medpred-metno povezovanje. Dijakom in dijakinjam je bil takšen način dela zaradi aktualnosti primera zelo zanimiv. ■ 42 | september 16 | VZGOJA 71