Preambula Vizija evropskega statisti~nega sistema1 „Evropski statisti~ni sistem bo glavni izvajalec storitev na podro~ju statisti~nih informacij in najpomembnejši dajalec informacij za Evropsko unijo in njene dràve ~lanice. Na podlagi znanstvenih na~el in metod bo evropski statisti~ni sistem zagotavljal in stalno izboljševal program usklajene evropske statistike, ki je bistvena podlaga za demokrati~ne procese in napredek v drùbi.“ Poslanstvo evropskega statisti~nega sistema „Evropsko unijo, svet in javnost oskrbujemo z neodvisnimi in visokokakovostnimi informacijami o gospodarstvu in drùbi na evropski, nacionalni in regionalni ravni ter dajemo informacije na voljo vsem, ki jih potrebujejo pri sprejemanju odlo~itev, za raziskave in razprave.“ Za uresni~itev tega poslanstva in vizije si ~lani evropskega statisti~nega sistema prizadevajo za skupno sodelovanje in stalne stike z uporabniki po na~elih Kodeksa ravnanja evropske statistike in splošnih na~elih vodenja kakovosti; ta med drugim vklju~ujejo zavezanost vodstva, partnerstvo, zadovoljstvo zaposlenih in stalne izboljšave, poleg tega tudi povezovanje in usklajevanje. Kodeks ravnanja evropske statistike Kodeks ravnanja evropske statistike temelji na 15 na~elih in zajema institucionalno okolje, procese statisti~ne proizvodnje in statisti~ne rezultate. Za vsako na~elo se kot osnova za pregled izvajanja Kodeksa uporablja niz kazalnikov dobrih praks. Merila kakovosti za evropsko statistiko so opredeljena v evropski statisti~ni zakonodaji2. Statisti~ni organi3, ki jih sestavljajo Komisija (Eurostat), nacionalni statisti~ni uradi in drugi nacionalni organi, pristojni za razvoj, pripravo in izkazovanje evropskih statistik4, skupaj z vladami, ministrstvi in Evropskim svetom, se zavezujejo, da bodo Kodeks spoštovali. Na~ela Kodeksa ravnanja so skupaj s splošnimi na~eli vodenja kakovosti skupen okvir kakovosti evropskega statisti~nega sistema. 1 Uredba (ES) 223/2009, ~len 4. 2 Uredba (ES) 223/2009, ~len 12. 3 Uredba (ES) 223/2009, ~lena 4 in 5. 4 Uredba (ES) 223/2009, ~len 1. V Kodeksu ravnanja so „drugi nacionalni organi, pristojni za razvoj, pripravo in izkazovanje evropske statistike“ imenovani „drugi statisti~ni organi“. Institucionalno okolje Institucionalni in organizacijski dejavniki bistveno vplivajo na u~inkovitost in verodostojnost statisti~nih organov, ki razvijajo, pripravljajo in izkazujejo evropsko statistiko. Bistveni dejavniki so strokovna neodvisnost, pooblastilo za zbiranje podatkov, ustreznost virov, zavezanost kakovosti, statisti~na zaupnost, nepristranskost in objektivnost. 1 STROKOVNA NEODVISNOST Strokovna neodvisnost statisti~nih organov od drugih politi~nih, regulativnih ali upravnih oddelkov ali organov, pa tudi od zasebnega sektorja, je zagotovilo za verodostojnost evropske statistike. KAZALNIKI 1.1: Neodvisnost nacionalnih statisti~nih uradov in Eurostata od politi~nih in drugih zunanjih vplivov pri razvoju, pripravi in izkazovanju uradnih statistik je dolo~ena v zakonodaji in zagotovljena tudi za druge statisti~ne organe. 1.2: Vodje nacionalnih statisti~nih uradov in Eurostata ter po potrebi vodje drugih statisti~nih organov imajo dovolj visok hierarhi~ni poloàj, da lahko zagotovijo dostop na visoki ravni do organov politi~nega odlo~anja in organov javne uprave. Te osebe so visoko usposobljeni strokovnjaki. 1.3: Za zagotavljanje neodvisnosti pri razvoju, pripravi in izkazovanju evropske statistike so odgovorni vodje nacionalnih statisti~nih uradov in Eurostata ter po potrebi vodje drugih statisti~nih organov. 1.4: Vodje nacionalnih statisti~nih uradov in Eurostata ter po potrebi vodje drugih statisti~nih organov so edini pristojni za odlo~anje o statisti~nih metodah, standardih in postopkih ter o vsebini in ~asovni razporeditvi statisti~nih objav. 1.5: Statisti~ni delovni programi se objavijo, doseèni napredek pa se opiše v rednih poro~ilih. 1.6: Statisti~ne objave se jasno razlikujejo od politi~nih izjav in se izdajajo posebej. 1.7: Nacionalni statisti~ni urad in Eurostat ter po potrebi drugi statisti~ni organi javno izraàjo mnenja o statisti~nih vprašanjih in ~e presodijo, da je to primerno, tudi o kritiki na ra~un statistike ter o nepravilni uporabi statistike. 1.8: Imenovanje vodij nacionalnih statisti~nih uradov in Eurostata ter po potrebi drugih statisti~nih organov temelji izklju~no na strokovni usposobljenosti. Razlogi za kon~anje mandata so podrobno dolo~eni v pravnem okviru. Med njimi ne sme biti razlogov, ki lahko ogrozijo strokovno ali znanstveno neodvisnost. 2 POOBLASTILO ZA ZBIRANJE PODATKOV Statisti~ni organi imajo jasno pravno pooblastilo za zbiranje informacij za namene evropske statistike. Upravne organe, podjetja in gospodinjstva ter širšo javnost je mogo~e z zakonom obvezati, da na zahtevo statisti~nih organov dovolijo dostop do podatkov ali dajo podatke za namene evropske statistike. KAZALNIKI 2.1: Pooblastilo statisti~nih organov za zbiranje informacij za razvoj, pripravo in izkazovanje evropske statistike je zakonsko dolo~eno. 2.2: Zakonodaja omogo~a statisti~nim organom uporabo administrativnih podatkov za statisti~ne namene. 2.3: Sodelovanje v statisti~nih raziskovanjih lahko statisti~ni organi zahtevajo na podlagi pravnega akta. 3 USTREZNOST VIROV Viri, ki so na voljo statisti~nim organom, zadostujejo za izpolnitev zahtev evropske statistike. KAZALNIKI 3.1: Za zadovoljevanje sprotnih potreb statistike so na voljo koli~insko in kakovostno ustrezni ~loveški, finan~ni in ra~unalniški viri. 3.2: Obseg, raven podrobnosti in stroški priprave statistik so sorazmerni s potrebami. 3.3: Uveljavljeni so postopki za oceno in utemeljitev zahtev po novih statistikah glede na stroške njihove priprave. 3.4: Uveljavljeni so postopki, s katerimi se ugotovi, ali so vse statistike še vedno potrebne ali bi se zaradi sprostitve virov katera lahko opustila ali omejila. 4 ZAVEZANOST KAKOVOSTI Statisti~ni organi so zavezani kakovosti. Sistemati~no in redno ugotavljajo prednosti in pomanj-kljivosti za nenehno izboljševanje kakovosti postopkov in proizvodov. KAZALNIKI 4.1: Politika kakovosti je dolo~ena in javno dostopna. Za vodenje kakovosti obstajajo organizacijska struktura in orodja. 4.2: Uveljavljeni so postopki za na~rtovanje in spremljanje kakovosti procesa priprave statistik. 4.3: Kakovost statisti~nih rezultatov se redno spremlja, ocenjuje glede morebitnih kompromisov in se o njej poro~a po merilih kakovosti za evropsko statistiko. 4.4: Klju~ni statisti~ni rezultati se redno in temeljito pregledujejo; po potrebi lahko tak pregled opravijo tudi zunanji strokovnjaki. 5 STATISTI^NA ZAUPNOST Zasebnost dajalcev podatkov (gospodinjstva, podjetja, upravni organi in drugi dajalci podatkov), zaupnost danih informacij in njihova uporaba samo za statisti~ne namene so v celoti zagotovljene. KAZALNIKI 5.1: Statisti~na zaupnost je zagotovljena z zakonom. 5.2: Zaposleni se ob imenovanju s podpisom pravno zaveèjo k zaupnosti podatkov. 5.3: Za namerne kršitve statisti~ne zaupnosti so predpisane kazni. 5.4: Zaposleni prejmejo smernice in navodila za zaš~ito statisti~ne zaupnosti pri procesu priprave in izkazovanja podatkov. Javnost se obvesti o politiki zaupnosti. 5.5: Sprejeti so fizi~ni, tehnološki in organizacijski ukrepi za zaš~ito varnosti in integritete statisti~nih zbirk podatkov. 5.6: Za dostop zunanjih uporabnikov do statisti~nih mikropodatkov za raziskovalne namene se uporabljajo strogi protokoli. 6 NEPRISTRANSKOST IN OBJEKTIVNOST Statisti~ni organi razvijajo, pripravljajo in izkazujejo evropsko statistiko objektivno strokovno in pregledno, ob upoštevanju znanstvene neodvisnosti ter ob enakopravni obravnavi vseh uporabnikov. KAZALNIKI 6.1: Statisti~ni podatki se zbirajo na statisti~no utemeljeni objektivni podlagi. 6.2: Izbira virov in statisti~nih metod ter odlo~itve o izkazovanju statistik so statisti~no utemeljene. 6.3: Napake, odkrite v objavljenih statistikah, se ~im prej popravijo, popravki pa javno objavijo. 6.4: Informacije o uporabljenih metodah in postopkih so javno dostopne. 6.5: Datum in ~as objav statistik sta vnaprej objavljena. 6.6: Pomembnejše revizije ali spremembe metodologij so napovedane. 6.7: Vsem uporabnikom je omogo~en enakopraven in hkraten dostop do statisti~nih objav. Kakršen koli privilegiran dostop pred objavo kateremu koli zunanjemu uporabniku je omejen, nadzorovan in javno objavljen. ^e pride do uhajanja informacij v javnost, je treba ureditev predhodnega dostopa pregledati in zagotoviti nepristranskost. 6.8: Statisti~ne objave in izjave na tiskovnih konferencah so objektivne in nepristranske. Statisti~ni procesi Statisti~ni organi v postopkih, ki jih uporabljajo pri organizaciji, zbiranju, obdelavi in izkazovanju evropske statistike, v celoti spoštujejo evropske in druge mednarodne standarde, smernice in dobre prakse. Sloves dobrega upravljanja in u~inkovitosti krepi verodostojnost statistik. Pomembni vidiki so dobra metodologija, ustrezni statisti~ni postopki, razumna obremenitev dajalcev podatkov ter stroškovna u~inkovitost. 7 DOBRA METODOLOGIJA Dobra metodologija je podlaga za kakovostne statistike. Za to so potrebni ustrezna orodja, postopki ter strokovno znanje. KAZALNIKI 7.1: Celoten metodološki okvir, ki se uporablja za evropsko statistiko, se zgleduje po evropskih in drugih mednarodnih standardih, smernicah in dobrih praksah. 7.2: Obstajajo postopki za zagotovitev dosledne uporabe standardnih konceptov, definicij in klasifikacij v celotnem statisti~nem organu. 7.3: Za zagotovitev boljše kakovosti se poslovni register in okvir za raziskovanja o prebivalstvu redno ocenjujeta in po potrebi prilagajata. 7.4: Nacionalni klasifikacijski in ustrezni evropski sistemi so do podrobnosti usklajeni. 7.5: Zaposlujejo se diplomanti iz ustreznih akademskih strok. 7.6: Statisti~ni organi izvajajo politiko stalnega poklicnega usposabljanja svojih zaposlenih. 7.7: Organizirano je sodelovanje z znanstveno skupnostjo za izboljšanje metodologije in u~inkovitosti uporabljenih metod ter za spodbuditev uporabe boljših orodij. 8 USTREZNI STATISTI^NI POSTOPKI Ustrezni statisti~ni postopki, uporabljeni od zbiranja podatkov do njihove potrditve, so podlaga za kakovostno statistiko. KAZALNIKI 8.1: Kadar evropske statistike temeljijo na administrativnih podatkih, morajo biti definicije in koncepti, ki se uporabljajo za administrativne namene, dober priblièk tistih, ki so potrebni za statisti~ne namene. 8.2: Pri statisti~nih raziskovanjih se vprašalniki pred za~etkom zbiranja podatkov sistemati~no testirajo. 8.3: Na~rti raziskovanja, izbori vzorcev in metode ocenjevanja so dobro utemeljeni, se redno pregledujejo in po potrebi spreminjajo. 8.4: Postopki zbiranja, vnosa in šifriranja podatkov se redno spremljajo in po potrebi spreminjajo. 8.5: Za urejanje in vstavljanje podatkov se uporabljajo ustrezne metode, ki se redno pregledujejo, spreminjajo ali po potrebi posodabljajo. 8.6: Revizije se opravijo po standardnih, uveljavljenih in preglednih postopkih. 8.7: Statisti~ni organi sodelujejo pri na~rtovanju administrativnih zbirk podatkov, da bi bili ti primernejši za statisti~ne namene. 8.8: Z upravljavci administrativnih podatkov se sklenejo dogovori, ki dolo~ajo njihovo skupno zavezo za uporabo teh podatkov za statisti~ne namene. 8.9: Statisti~ni organi sodelujejo z upravljavci administrativnih podatkov pri zagotavljanju kakovosti podatkov. 9 RAZUMNA OBREMENITEV DAJALCEV PODATKOV Breme poro~anja je sorazmerno s potrebami uporabnikov in za dajalce podatkov ni preveliko. Statisti~ni organi spremljajo obremenitve zaradi poro~anja in dolo~ajo cilje za postopno zmanjšanje teh obremenitev. KAZALNIKI 9.1: Obseg in raven podrobnosti zahtev evropske statistike sta omejena na nujno potrebno. 9.2: Obremenitev poro~anja je ~im bolj enakomerno porazdeljena med opazovano populacijo. 9.3: Informacije, ki se zahtevajo od podjetij, se v najve~ji meri ~rpajo iz njihovih ra~unovodskih izkazov, kjer je mogo~e, pa se za làje poro~anje uporabljajo elektronska sredstva. 9.4: Kadar je le mogo~e, se uporabljajo administrativni viri, da ne pride do podvajanja zahtev po informacijah. 9.5: V statisti~nih organih se podatki souporabljajo, da se prepre~i podvajanje raziskovanj. 9.6: Statisti~ni organi spodbujajo ukrepe, ki omogo~ajo povezovanje podatkovnih virov za zmanjšanje obremenitve poro~anja. 10 STROŠKOVNA U^INKOVITOST Viri se uporabljajo u~inkovito. KAZALNIKI 10.1: Porabo virov statisti~nih organov spremljajo notranji in neodvisni zunanji ukrepi. 10.2: Zmònosti informacijske in komunikacijske tehnologije so optimizirane za zbiranje, obdelavo in izkazovanje podatkov. 10.3: Obstajajo proaktivna prizadevanja za izboljšanje statisti~ne uporabnosti administrativnih podatkov in omejitev uporabe neposrednih raziskovanj. 10.4: Statisti~ni organi spodbujajo in izvajajo standardizirane rešitve, ki pove~ujejo uspešnost in u~inkovitost. Statisti~ni rezultati Razpolòljive statistike zadovoljujejo potrebe uporabnikov, so skladne z evropskimi standardi kakovosti in se uporabljajo za potrebe evropskih institucij, vlad, raziskovalnih ustanov, podjetij in javnosti na splošno. Pomembna vprašanja so, v kolikšnem obsegu so posamezne statistike ustrezne, natan~ne in zanesljive, pravo~asne, skladne, primerljive med regijami in dràvami ter uporabnikom zlahka dostopne. 11 USTREZNOST Evropske statistike zadovoljujejo potrebe uporabnikov. KAZALNIKI 11.1: Obstajajo postopki za posvetovanje z uporabniki, za spremljanje ustreznosti in uporabnosti obstoje~ih statistik za zadovoljitev potreb uporabnikov ter za preu~itev njihovih novih in prednostnih potreb. 11.2: Prednostne potrebe se zadovoljujejo in so izraène v delovnem programu. 11.3: Zadovoljstvo uporabnikov se redno in sistemati~no spremlja. 12 NATAN^NOST IN ZANESLJIVOST Evropske statistike natan~no in zanesljivo prikazujejo realno stanje. KAZALNIKI 12.1: Vhodni podatki ter vmesni in kon~ni statisti~ni rezultati se redno ocenjujejo in potrjujejo. 12.2: Vzor~ne in nevzor~ne napake se merijo in sistematsko dokumentirajo v skladu z evropskimi standardi. 12.3: Revizije se za izboljšanje statisti~nega procesa redno analizirajo. 13 PRAVO^ASNOST IN TO^NOST Evropske statistike se objavljajo pravo~asno in to~no. KAZALNIKI 13.1: Za pravo~asnost veljajo evropski in drugi mednarodni standardi za objave. 13.2: Standardni ~as dneva za objavljanje statistik je objavljen. 13.3: Pri pogostosti objavljanja statistik se v ~im ve~ji meri upoštevajo zahteve uporabnikov. 13.4: Vsak odmik od napovedanega datuma objave se najavi in razloì, dolo~i pa se tudi novi datum objave. 13.5: Predhodni rezultati sprejemljive skupne natan~nosti se lahko objavijo, kadar se oceni, da je to koristno. 14 SKLADNOST IN PRIMERLJIVOST Evropske statistike so notranje in ~asovno skladne ter primerljive med regijami in dràvami. Sorodne podatke iz razli~nih virov je mogo~e povezovati in uporabljati skupaj. KAZALNIKI 14.1: Statistike so notranje koherentne in skladne (tj. upoštevane so aritmeti~ne in ra~unovodske enakosti). 14.2: Statistike so primerljive v razumno dolgem ~asovnem obdobju. 14.3: Statistike se pripravljajo na podlagi skupnih standardov glede podro~ja uporabe, definicij, enot in klasifikacij v razli~nih raziskovanjih in virih. 14.4: Statistike iz razli~nih virov in z razli~no periodi~nostjo se med seboj primerjajo in usklajujejo. 14.5: Mednacionalna primerljivost podatkov v okviru evropskega statisti~nega sistema je zagotovljena z rednimi izmenjavami med evropskim statisti~nim sistemom in drugimi statisti~nimi sistemi. Metodološke študije se izvajajo v tesnem sodelovanju med dràvami ~lanicami in Eurostatom. 15 DOSTOPNOST IN JASNOST Evropske statistike so predstavljene v jasni in razumljivi obliki, izkazujejo se na primeren in ustrezen na~in ter so na voljo in dostopne na nepristranski podlagi skupaj z metapodatki in smernicami. KAZALNIKI 15.1: Statistike in ustrezni metapodatki so predstavljeni in arhivirani v obliki, ki omogo~a pravilno razlago in smiselne primerjave. 15.2: Za izkazovanje statistik se uporablja sodobna informacijska in komunikacijska tehnologija ter po potrebi tradicionalna tiskana oblika. 15.3: Kadar je mogo~e, se pripravljajo analize po meri uporabnika, ki se tudi objavljajo. 15.4: Dostop do mikropodatkov je dovoljen za raziskovalne namene, ureja pa se s posebnimi pravili ali protokoli. 15.5: Metapodatki so dokumentirani v skladu s standardiziranimi metapodatkovnimi sistemi. 15.6: Uporabniki so obveš~eni o metodologiji statisti~nih procesov in tudi o uporabi administrativnih podatkov. 15.7: Uporabniki so obveš~eni o kakovosti statisti~nih rezultatov glede na merila kakovosti za evropsko statistiko. Za ve~ informacij o Kodeksu ravnanja evropske statistike: http://www.stat.si/drz_stat_kakovost_kodeks.asp http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/quality/code_of_practice Izdal, zaloìl in tiskal Statisti~ni urad Republike Slovenije v soglasju z Eurostatom, statisti~nim uradom Evropske unije, Ljubljana, Litostrojska 54 – © SURS – Uporaba in objava podatkov dovoljeni le z navedbo vira – Tiskano v 100 izvodih – ISBN 978-961-239-244-4