Mati. ZGODOVINSKA POVEST. l'o Bolandenu priredil K. (Dalje.) Ravno so pomilovanja vredni otroci povžili svoj revni obed in se okrepčali s svežo vodo čistega potoka ter polegli po zeleni mehki travi, da se malo odpo-čijejo in pokrepčajo za nadaljno dolgo pot, ko nenadoma planota dva velika psa iz grmovja. Dečki so mislili, da sta to dva volkova, s katerimi jih je Zid ravnokar strašil. Skočili so vsi . hitro pokoncu in prestrašeni zakričali. Tudi pogan ja-či so mislili enako in zagrabili hitro vsak svoje orožje Dečki so zbežali za poganjače in se silno bali. l'sa sta ; ?6S 4 . I S^jSG^eJ G^gjž ** /IN /J\ '^sjte^sjfffi ^sTiisssrEsjss .rr ® jjjffisjte ^SteifeSteSfeSteiStE! ^v ® »v ^ w to /jV( ■amtfilCs. \r/ G2&) sMi » ^Kriftsj /p ' i Chicago, 111. — Prva številka letošnjega letnika vašega lista je nov dokaz, kako nesebično in požrtvovalno je vaše delo za slovenski narod v Ameriki. — Posebno se mi dopade, da delujete v duhu velikih naših slovanskih apostolov sv. Cirila in Metoda, ki sta se toliko trudila, da bi združila vse Slovane. Da. veseli me, da posnemate ta naša slovanska varuha in patrona ter učite tako nevstrašeno zje-dinjenje Slovanov, vkljub vsem zaprekam sovražnih nasprotnikov. Tako je prav! Le naprej. Nasprotniki teh naukov so le oni naši bratje, ki zaslepljen: od tujcev, delujejo za škodo samim sebi. — Oh, ko bi naša čč. slovenska duhovščina začela delovati na to, da bi v njih župnijah v vsako hišo prišel ta lepi list Ave Maria! Koliko bi se s tim prekor-stnim delovanjem pripomoglo do hitrejše zmage in do popolnejšega cilja. Ko sem bila še doma na Dolenjskem sem tudi jaz mislila, da sem Avstrijanka, kakor več drugih mojih tovarišic. Ali naš gospod, č. Anton Gabrič, je poznal potrebe časa in naročil je skupno za celo župnijo dober katoliški časopis "Domoljub", poslal je več mla-deničev iz vsake vasi na vseslovenski shod v Ljubljano, ustanovil je knjižnico i. t. d. in preobrat se je kmalu videl. Začeli smo se zanimati za slovensko stvar. Čitali smo knjige in pričeli spoznavati samih sebe. In ni ga :z naše župnije, ki bi se s hvaležnostjo ne spominjal našega pastirja. "Ave Maria Koledar" je tudi prekrasno delo, ko bi Slovenci širom Amerike vedeli za vsebino njegovo, gotovo bi ne bilo slovenske hiše, kjer hi ga ne imeli. Zlato geslo: "Vera. dom in narod", v katerim pišete polmesečnik "Ave Maria" vstisne se v srce vaših čitatcliev globoko in me veseli, ko vidim, kako vsako leto hitro napredujete. Vaš napredek pomeni za nas slovenske Ame rikance napredek v katoliški zavednosti, pa tudi v slovenski zavednosti. V srce me veseli, ko vidim, da ga ni Austro-Hungara, da bi vas mogel podkupiti za se. — Pošiljam vam tukaj naročnino in vam želim kar največ napredka. Da. zgodovina Slovencev v Ameriki ne bode pozabila tega delovanja in Marija, nreči-sta Devica, naša pomočnica, pomagala vam bode v vašem vrlem in težavnem delu do zmage. Slovenka Antonija Omerza. Eveleth, Minn. — Vaša dva lista, kakor vidite, se sedaj jako lepo razširjata po Eve-lethu. Posebno delavna je zastopnica Gre-gorič ki je sploh vnetd za vsako dobro stvar. — Z vašim dopisom, oziroma opombo glede našega modrega čevljarja Pan'ana ste zelo ustregli celi naselbini. Vsakdo, še celo nezavedni, se vesele in vsakdo pravi "da bi ga le še bolj!" Ta naš Panianček ie sedaj edini, ki bi rad kazil mir v naši naselbini. Dajte ga. dajte, gospod urednik, še malo pokrtačiti! Morda ga bode potem pamet srečala. Vi ne veste kako vam bomo vsi hvaležni. Tak duševni revček, pa se spušča v javnost! Naj b: revček raje ostal pri svojih kopitah, na katere se veliko bolie razume. —- Naša naselbina, posebno naša slovenska župnija, jako lepo napreduje. V zadnjem letu smo plačali do $2.000 dolga. Materino društvo vrlo napreduje še bolj pa otroško društvo." Kajpada jezi Paniančeka ta neredek, posebno ko gleda žalostne razvaline "Narodnega doma". Naročnik. Kansas City, Kans. — "Čast komur čast!" pravi pregovor. Oziraje se na ta izrek lahliko smelo trdim: Čast vam, slovenski možje in mladeniči naše slovenske naselbine v Kansas City, Kans. Neustrašeno ste se združili ob sklepu sv. misijona pod prapor Presvetega 1-mena in enoglasno zaprisegli zvestobo Onemu, pod kojega zastavo ste stopili kot srčni junaki, pripravljeni za boi zoper njegove in vaše lastne sovražnike! Res lep je bi! pogled na to novo četo neboječih, nevstrašenih. krepkih slovenskih mož in mladeničev. ko so stali v sredi cerkve pred svetim Razpelom z gorečo svečo v rokah in so obetali zvestobo Gospodu Jezusu. Da, t -ik prizor imponira in spodbuja! Ne manj vzvišen je bil pogled na tc može in mladeniče danes, ko so bili slovesno, kano-nično sprejeti v prelepo društvo in še posebno, ker so žrtvovali toliko, da so prišli k svetemu obhajilu k veliki sveti maši ob 10. uri in tako lepo začeli novo leto! V prvi vrsti bodi za to iskrena zalivala našemu gospodu župniku Rev. Peršetu! Bog živi naše novo možko društvo Naj-iveteišega Imena 111 našega gospoda župnika Rev. L Peršeta! M. Schneller. Pueblo, Colo. ■— Danes imam žalostne novice iz naše naselbine, ker nas je obiskala bela smrt in potrkala na vrata pri več hišah. Pri dveh je vzela skrbne mamice, pri dveh sina in pri eni očeta. Na praznik sv. Treh Kraljev je umrla nagle smrti Mrs. Mary Petroš. Večer poprej je bila še zdrava in vesela; drugega jutra ni več videla. Srčna kap jo je zadela. Blaga rajnka je bila jako dobrega srca. Ubogi jo bodo gotovo pogrešali. Rada je tudi brala "Ave Maria". Pri vsakemu dobrem delu je hotela imeti delež. Bila je članica dr. sv. Ane, ki ji je pripravilo lep pogreb. Ubogi družini izrekamo srčno sožalje a blaga rajnka naj počiva v miru! Pri hiši Permetovi se je tudi naselila žalost. ker so zgubili mater in sinčka. Franka, deset let starega. Mati in sin sta šla obiskat bolno sorodnico, ki živi 85 milj od tukaj. Z niimi je šel Mr. Skulj, oče bolne žene. Prišli so tja po noči. Sneg je padal in mrzel veter ie pihal. Zgrešili so pot in so šli še pol milje naprej od hiše. Zima jih je premagala in drugi, dan so jih našli zmrznjene. Pogreb je bil 17. januarja. Tako žalostnega oogreba že dolgo ni bilo. Dr. sv. Alci-zija. dr. strežajev, v katero je spadal Frank, dr. sv. Neže in vsi šolski otroci so se udeležili pogreba, ker ie bil Frank njih součenec v naši katoliški šoli Marije Pomagaj. Bil je ookopan v obleki masnega strežnika. Vedno je rad stregel pri oltarju in pogosto je sprejel sv. obhajilo. Še dan pred nepričakovano smrtjo, je sprejel. Dr. Katoliških Boštnaric. dr. sv. Ane, dr. sv. Jožefa, dr. sv. Trojice in dr. Slovan so «e tudi udeležili pogreba. Pevsko društvo "Prešeren" jim ie zapelo milo pesem: "Blagor mu. ki se spočije", in več drugih lepih žalostink. Žalujočim družinam izrekamo srčno sožalje. Blagi rajnki naj počivajo v miru! Božična igra je imela jako dober uspeh. Vsi so se smejali našim malčkom. Dvorana je bila napolnjena. .Božične praznike smo obhajali slovesno. Vsi farani so se pokazali zelo radodarni. Kolekta znaša blizu $800.00, več kot kdaj poprej. Bog povrni blagim darilcem! Tukaj je zdaj jako mrzlo. Dozdaj je bilo kot v spomladi. Mislim da bo zdaj zopet topleje. Pozdrav od vseh šolarčkov in šolaric šole Marije pomagaj in posebno od Cecilije Braidich. učenke osmega razreda, šole Marije Pomagaj. Chicago, 111. — Tudi jaz se Vam gospod urednik zahvalim za vaš trud, katerega imate z izdajanjem tako lepega lista, kakor je Ave Maria. Ta list je moj prijatelj in ga komaj čakam vsakikrat. V resnici ne bi smela biti nobena hiša v Ameriki brez tega lista. — Na novega leta dan smo obhajali 20-letnico naše slovenske cerkve Svetega Štefana. Možko društvo Najsvetejšega Imena se jako dobro razvija. 13. ianuaria smo imeli prvikrat skupno sveto obhaiilo. Udeležilo se ga je veliko mož in mladeničev. Možje le krepko naprej! Naročnik F. J. K. Naročnikom v Davis, W. Va.: Kdor hoče Koledar Ave Maria, ga lahko dobi pri Louis Kenda. Dopisnike še enkrat prosimo, naj se gotovo na svoje dopise podpišejo, ker nikakor ne bomo prekršili sklepa, da se na dopise brez podpisa ne bomo ozirali, temveč bodo šli v koš! Ob 300 letnici Martina Lutra. 31. oktobra je bilo tristo let, odkar je na Nemškem odpadel od katoliške cerkve in svojega reda ničvreden menih z imenom Martin Luter.. Na ta dan je nabil na cerkvena vrata svoj nauk in tako začel odločen boj proti katoliški cerkvi. Ko bi ne bila vojska, zlasti ko bi ob 300-letnici ta država, ki je sprejela novo vero tega meniha, ne bila v boju skoraj s celim civiliziranim svetom, gotovo bi bilo krika in slave, da bi bilo groza. Toda čuden je slučaj, da je kakor ob drugi stoletnici, tako sedaj ob tretji, svet v splo šni homatiji in vojsk!. Čudno zlasti, da je ob tristoletnici devet desetin celega sveta v orožju proti državi, ki je rodila I.utra Martina in ki je sprejela to vero za svojo vero, tako da je Nemec in Luteran skoraj eno in isto. Za nekako štiri leta pred to slavnostjo, toraj že 1. 1914. so se začele vstanavljati tajne in javne organizacije, kakor na pr. Guard; ians of Liberty, Luther's Union začeli so se vstanavljati časopisi, kakor "Menace" i. dr., da bi zlasti Ameriko "napolnili z duhom svobodomiselnost? velikega (?) Lutra. Toda prav takrat se je pa tudi začela svetovna vojska, ali slučajno, ali po božji previdnosti ni težko soditi, kdor hoče videti. Med Slovenci, hvala Bogu. se luteranska vera i>i ohranila, ako izvzamemo, par tisoč ogerskih Slovencev. Zato se tudi slovenski lisli niso zmenili veliko za ta žalostni "jubilej". Zvečine ga niti omenjali niso. In to smo upali, da bode tudi pri tem ostalo. Toda, naka! — Moral je pricapljati Glas Naroda, ki je dal velike kolone prostora Gil-bertu Potrato, da je zapel slavo odpadlem menihu in njegovi reformaciji. V teh člankih, pisanih popolnoma iz stališča kakega fanatičnega protestantovskega nevednega .pridigarja, napada Gilbert Potrato slovensko duhovščino, pogreva staro zavijanje in potvaranje resnice glede razmer onih časov in glede proti-reformacije, katero je škof Hren začel in tudi vspešno izpeljal. Da je Gilbert Potrato sovražnik katoliške duhovščine, se mu prav nič ne čudimo, ker ga poznamo, da mu je duhovščina dobra samo takrat, ko je prazen žep in prazen želodec. Zato se tem člankam prav nič ne čudimo in mu jih tudi ne zamerimo. "Sveti Luter Martin s svojo Katrico" je tako že od nekdaj priljubljen patron vseh takih in enakih verskih renegatov in odpadnikov. Pač pa odločno protestiramo z vso resnobo, da je časopis, kakor je Glas Naroda dal prostora takim člankom in dovolil prostor, . da se poje nezaslužena slava največjem sovražniku naše cerkve, človeku, ki je toliko gorja povzročil po celi Evropi, da, da se je s temi članki tako žalila slovenska duhovščina in slovenski zavedni katoliški možje. Za božjo voljo, kaj se res med nami že sme vse. Kaj so res naši duhovniki, naša katol. cerkev samo pljuvalniki, kamor sme vsaka taka-le kreaturica, vsak pijanček nekaznjevano pljuvati in brcati? Slovenski duhovniki in zavedni katoliki, kako dolgo še boste spali, boste še kimali, boste še na vse molčali? Dolžnost vseh možkih društev Najsvetejšega Imena je, da se prehude prvi in prehude zopet zavednost v veri. — Zakaj Glas Naroda nikdar ta-rdečih ali ta-narodnih ne napade? Zato, ker bi jo gotovo skupil. Kaj si bomo mi res vse dovolili? Možje, kako nesramno nas blati 11a pr. Gl. Svobode. Ali se ie že storil kak odločen korak proti temu sleparju? Nič! Dobe se še tako zvani "katoliški" možje, ki ga naročajo, ki so v društvih, ki imajo to grdo cunjo za svoje Glasilo. — Pa na zadnje se temu listu ne čudimo. Poznati treba moža, ki ga izdaja, pa se vse razume. List pa, kakor Glas Naroda, bi pa že moral vedeti kaj in kako naj piše, da ne bode žalil po nepotrebnem brez povoda velike večine svojih naročnikov! Zato pa temu listu silno zamerimo in mora zameriti vsak slovenski duhovnik, vsak še količ-kanj zaveden katoličan. Posebno nas bole ti članki ravno sedaj, ko so toliki zgodovinski trenotki za našo pri-hodnjost, ko je tako krvava potreba, da za sedaj vsaj pozabimo 11a svoja nasprotstva, da odložimo medsebojno orožje in ga skupno o-brnemo proti svojim sovražnikom. Ali je vse grda Nemčija, ali je nemoralni odpadli menih vreden, da se vrzel med nami širi, duhovi razburjajo? Pomislite, če je to pametno, pomislite, če je to na mestu? Vsaj so skoraj vsi angleški listi tudi priobčevali svoja poročila o Lutru in o reformaciji, pa kako so lepo gentlemansko pisali. Berite Literary Digest! Tam imate izpiske iz največjih listov, pa kako pravično pišejo. Zato vas, za božjo voljo lepo prosimo nikar nas ne cepite še bolj! Lepo vas prosimo in v velikem zgodovinskem trenotku slovesno poživljamo v imenu slovenskih zavednih katoličanov, raje začnite blažiti razpor, mirite posamezne stranke. V vašo in našo korist bode, če se vi. kot največji dnevnik postavite na čelo gibanja za naše združenje, za mir med nami, za prenehanje bratomornega boja. vsaj za eas tolike svetovne in narodne krize. Voda nam že v grlo teče! Rešimo, rešimo, kar se da! Kdor pa še sedaj napada prepričanje svojega brata bodisi versko, bodisi politično, kdor še sedaj ne more drugače, kakor da neti sovraštvo, dela prepir med brati, tega pa že danes slovesno imenujemo največjega grobo-kopa lastnega naroda, naivečjega izdajalca svojega ljudstva in danes že ga pred celim slovenskim narodom in pred celo našo prihodnostjo obdolžujemo kot onega izdajalca, ki se ie v velikem trenotku pridružil sovražniku in mu pomagal pri njegovem delu za uničevanie naroda. Vsi' ti naj imajo odgovornost za našo prihodniost. I11 narod vas bode sodil. Malo pojasnila Gilbertu Potrato prihodnjič. 7 • mmmmamm&jwm&izmi&rsmmBmmi k*/? • Rdeče koprive. Koliko protislovje! — Gl. Sv. piše o nezakonskih materah: "Koliko gorja in trpljenja mora (namreč nezakonska mati) prestati, ne ve nihče razum nje same. Koliko potokov solza se prelije skrivoma, ki jih nihče ne vidi, koliko ihtenja, katerega nihče ne sliši. Nikdo ne more opisati gorja, katerega mora prestati skoro vsaka, s sladkimi obljubami zapeljana nezakonska mati. Pero najboljšega pisatelja ga ne more opisati, povedati ga ne more jezik najboljšega govornika sedanjega časa, ker med nami vlada še preveč verska "morala". — Mati narava . . . ni zapovedala nerazdružljivega zakona med možem in ženo .... in skrbi onega, ki mu je mati in oče! —" Da. pfui! Konda! Sram vas bodi! Da more v dvajsetem stoletju človek razširjati tako sramotni nauk živaljske nesramnosti, ne živaljske, ker žival ima svoj čas, ne smemo ji delati krivice, temveč nauk živaljske nesramnosti — proste ciganske ljubezni. — In se še dobe revčeki. ki trdijo da je socijalizem samo delavski nauk, samo stranka, ki edina skrbi za delavca. Da, žalibog. ukradla je demokraciji par lepili naukov, in se nališpala ž njimi, kakor sraka s' pavo-vim perjem. Toda sama je pa ostala le kra-kasta sraka. Mi pa k temu še dostavljamo: "Koliko gorja in trpljenja pa mora poleg take nesrečne matere prestati še ubogi otročiček, ki ni kriv. da je na svetu, da ga je ničvredna mati in še bolj nič vreden oče prisilil na svet. Koliko potokov solza prelijejo take uboge sirotke, katere nihče ne vidi, koliko ihtenja, katerega nihče ne čuje! Pojdite po sirotišnicah, kier katoliška "morala" po blagih dekletih — ki se slučajno imenujejo "sestre" - skuša oti-rati iz oči teli sirotkov te grenke solze, skuša tolažiti ta obupana mala nedolžna srčka, -da ne zdihujejo, da jim pomagajo v srečno življenje, da če so že tako nesrečni, da jih je grda živaljska strast pognala v toliko gorje, da bodo vsaj v življenju srečneji. — Da. milijoni sirot. o. t: niso vredni pomilovanja! Proč s versko moralo, ki je dosegla, da mati ne sme proč vreči nezaželjeno dete, ga ubiti, utopiti, vreči psom, kakor smejo še poganske žene v Kini in drugod. — Najlepši doslednost je pa v tem: Ko slika to bed i nezakonske matere, moral bi po zdravi pa meti priti do zaključka, da bi zaklicil dekletom: "Vidite, dekleta, bodite pametne! Nikir se ne dajte nam sleparjem in našim. sladkim obljubam premotiti! Poglejte, koliko gorje vas čaka!" — Ne! On sklepa: Proč z vero! Proč z versko moralo, ki svari dekleta pred nesrečo! Mi hočemo imeti zaslepljena dekleta, da jih zapeljujemo. Samo vero proč, ki si drzne svariti, ki se drzne imeti usmiljenje z ubogim črvičkom — nezakonskim otročičkom in varovati njegovo pravico do življenja, do vzgoje. Taki-le članki, povejte, ali je mogoče, da bi ne zastrupili vsakega, ki sam veliko ne misli? Ali niso kakor nalašč zlasti za ženo. za katero lazi kak rdeči slepar? Ali je čudno potem, da toliko naših žena zbeži od svojih mož z bordarjem ali kakim drugim sleparjem? — Ona je rdečkarica, svobodomiselna žena, zato vrjame samo nauk, kakor ga oznanjuje Konda: "Mati narava ni dala pravil, da mora far sklepati zakone v imenu izmišljenega Boga. — — ;— In zato sklepa: "Ako bi ne bilo lažnjivih ver in farjev, bi tudi ne bilo groznega gorja, katerega morajo prenašati nezakonske matere". — Pfui! Stokrat pfui pred Kondatoni"! Forest City, Pa. — Jajmanasta! Detešmen-taj! To so se pa Ratajev papa z Brownsvilla postavili! Še v "cajtenge" znajo pisati. Hm! To ni kar si bodi. Ta nesrečni misijon jim kar ne da miru. Ti prebiti misijonarji, le kaj jih je treba na svetu, da tem ubogim rdeč-karjem kale ljubi mir. "K nam v naš klub naj pride misijonar, če. ima res kaj korajže. ne pa v cerkev". ■— Halia! Kako pravijo temu Boljševiku Irci?" Red-eye-? Rdeče-okec? -— No, štima! Rdeča pamet —- pa še rdeče oči. -— Rdeča barva pa spada med barve, ki so "temne", ki ne pokažejo ničesar tako, kakor je v resnici. Poglej skozi, rdeče steklo — pa ti bode vse rdeče — papir, trava, človek, žival, nebo, vse^_— Ali se naj potem še čuMi-1110 da tudi Red-eye-ev papa vse rdeče vidijo? Socijalizem, socijalizem, socijalizem in nič druzega kot socijalizem. — Revček! Ko bi jim kdo odprl oči. da bi ne bili Red-eye, ampak "clear-eye", kako vse drugače bi videli vsf okrog sebe! — No pa, saj bode to samo prišlo! Rdeča barva je namreč tudi barva, ki najprej "abšesa", — pobledi. Tako bodo tudi vsi rdečkar-ji drug za drugim izgubili svoio rdečo barvo — spoznali, kako nespametno in otročje je, gledat: sebe in svet skozi rdeče steklo slovenskega socijalizma. Kdor hoče resnico spoznati jo mora iskati skozi belo steklo zdravega razuma in skozi povečevalno steklo — zdrave vsakdanje skušnje! —- Tnk >. Mister Ratajc!