Primož Šterbenc Univerza na Primorskem, Fakulteta za management primoz.sterbenc@fm-kp.si Nastajanje multipolarne globalne ureditve in vloga lr Kitajske Mednarodni red se spreminja iz unipolarnega v multipolarnega, kar po- meni da sistem, v katerem obstaja ena supersila (zda), postopoma pre- haja v sistem, v katerem obstaja večje število velikih sil, med katerimi je najmočnejša Kitajska, ki svojo ogromno ekonomsko moč spreminja v vojaško. Nastaja specifična situacija, zaradi katere bi lahko prišlo do spo- pada med zda in Kitajsko, sprožilec pa bi bila lahko Tajvan in položaj v Južnokitajskem morju. Kitajska tudi izvaja projekt »Pobude pasu in ce- ste«, s katerim želi uveljaviti svoje ekonomske, (geo)politične in varno- stne interese. Peking si tudi prizadeva ekonomsko integrirati Evrazijo, z namenom pridobitve vodilnega položaja v mednarodnih odnosih. Ključne besede:multipolarnost, Kitajska, Pobuda pasu in ceste The Emergence of the Multipolar Global Order and the Role of the People’s Republic of China There has been the process of transformation of unipolar intomultipolar international order in which the system with one superpower (the us) has been superseded by the system consisting of several great powers, primarily China. Beijing has been transforming its enormous economic power intomilitary power and consequently there has been possibility of confrontation between the us and China, triggered by Taiwan and the South China Sea. China has also been implementing the »Belt and Road Initiative«, aimed at promotion of its economic, (geo)political, and secu- rity interests.Moreover, Beijingwants to economically integrate Eurasia, in order to attain leading position in international relations. Keywords:multipolarity, China, Belt and Road Initiative https://doi.org/10.26493/1854-4231.16.31-38 Prehod iz unipolarne v multipolarno globalno ureditev in dvig lr Kitajske Živimo v časih, v katerih se dogajajo bistvene in celo odločilne spremembe v razporeditvi moči v mednarodnih odnosih. Potem ko je po koncu hla- dne vojne na začetku 90. let prejšnjega stoletja globalna ureditev očitno postala unipolarna, kar je pomenilo, da je bilamoč skoncentrirana v rokah ene same supersile – Združenih držav Amerike (zda), pa že vse od prve polovice novega tisočle- tja (kot nekakšno začetno točko je mogoče opre- deliti ameriško vodeni napad na Irak leta 2003, ki je zaradi nelegalnosti in nelegitimnosti močno škodil ugledu zda) poteka proces, v katerem se globalna ureditev postopoma spreminja iz uni- polarne v multipolarno, kar pomeni, da namesto ureditve s prevlado ene same supersile nastaja ureditev z večjim številom velikih sil. V nastaja- joči multipolarni ureditvi se poleg zda kot velike sile uveljavljajo Ljudska republika Kitajska (lr Kitajska), Ruska federacija, Indija in Brazilija, v manjši meri pa tudi Evropska unija (Cox 2017, 70; Hurrell 2017, 84–89; Schulze 2018, 7). Pri tem je treba še posebno pozornost name- niti lr Kitajski, katere moč v zadnjih štirih de- setletjih narašča tako hitro, da bi to lahko vodilo v vojaški konflikt med to državo in zda. Nastaja namreč nevaren položaj, ki je že v petem stoletju pred našim štetjem povzročil izbruh peloponeške vojne med Atenami in Šparto, tudi v zadnjih 500 letih pa je tako rekoč praviloma povzročal vojne. Gre za stanje, ko se soočata »vzpenjajoča se sila«, ki želi zaradi svoje naraščajoče moči pridobiti bi- stveno več vpliva vmednarodnih odnosih, in »vla- dajoča sila«, ki želi ohraniti status quo, na pod- lagi katerega je sama dolgo časa imela prevladujoč položaj. Tovrsten strukturni položaj, v katerem obstaja realnamožnost spopadamed vzpenjajočo management 16 (2021) številka 1 31 Primož Šterbenc | Nastajanje multipolarne globalne ureditve in vloga lr Kitajske se in vladajočo silo, je v svojem delu Peloponeška vojna opredelil veliki atenski zgodovinar Tukidid (1958), seveda pa lahko v današnjem času pov- zroči vojnomed zda (vladajoča sila) in lr Kitaj- sko (vzpenjajoča se sila) (Allison 2015). Tudi zna- nost o mednarodnih odnosih opozarja, da so ob- dobja, v katerih prihaja do velikih spremembvpo- razdelitvi moči v mednarodnih odnosih, težavna in nevarna. Države, ki se vzpenjajo, seveda želijo spremeniti status quo in preoblikovati prevladu- joče norme sistema, tako da bi služile njihovim in- teresom. Po drugi strani so države, ki so vodilne, v skušnjavi, da bi uporabile (tudi vojaško) silo, z namenom, da bi blokirale uveljavljanje revizioni- stičnih držav (Hurrell 2017, 92). Možnost spopada med zda in lr Kitajsko Razlog, ki bi lahko najhitreje pripeljal do voja- škega spopada med zda in lr Kitajsko, je Taj- van. Peking namreč v zadnjih letih s svojo re- toriko in krepitvijo vojaških kapacitet kaže, da postaja zmeraj nestrpnejši glede uresničitve ci- lja, ki si ga je zadal že pred mnogimi desetletji – priključitve otoka k »matični Kitajski«. lr Ki- tajska tako pospešeno krepi svoje vojaške kapa- citete za invazijo na Tajvan, pri čemer se osre- dotoča na orožje, ki bi lahko nevtraliziralo zanjo najnevarnejše ameriške vojaške zmogljivosti (le- talonosilke, podmornice in komunikacijski sate- liti). Vendar pa zda po drugi strani tudi vse bolj odločno sporočajo, da bodo v primeru kitajskega napada branile otok, pri čemer si prizadevajo za oblikovanje širše protajvanske koalicije, ki bi pr- venstveno vključevala Japonsko, ki ima zaradi svoje odvisnosti od uvoza energentov skozi Juž- nokitajskomorje strateški interes za neodvisnost Tajvana. Američanimorebitnemu spopadu zaTaj- van pridajajo izjemen pomen, saj se zavedajo, da bi kitajska osvojitev otoka prizadejala velik uda- rec zaupanju azijskih držav v voditeljsko vlogo zda na jugovzhodnoazijsko-pacifiškemobmočju. lr Kitajska želi z osvojitvijo Tajvanamed drugim pridobiti nadzor nad izredno pomembno plovno potjo, ki vodi od Malajske ožine prek Južnokitaj- skega morja do Japonske. Poleg tega tajvansko podjetje Taiwan Semiconductor Manufactoring Company (tsmc) izdela 84 odstotkov vseh naj- bolj sofisticiranih polprevodnikov (čipov) v svetu, ki so nujno potrebni za proizvodnjo vseh vrst tehnoloških naprav in tudi električnih avtomo- bilov; lr Kitajska mora te polprevodnike, tako kot zda, uvažati (Dyer 2014, 46–47; »Living on the Edge« 2021; Medcalf 2020, 153; »Something WickedThis Way Comes« 2021). Drugi razlog, ki bi lahko v bližnji prihodnosti povzročil oborožen incident in morda celo spo- pad med lr Kitajsko in zda, je želja po prevladi v Južnokitajskem morju. Peking namreč trdi, da ima pravico do nadzora nad skoraj celotnim ob- segom tega morja, posledično pa vedno agresiv- neje nastopa v njem, pri čemer s spreminjanjem posameznih čeri v umetne otoke in vzpostavlja- njem vojaških oporišč na njih polagoma širi ob- močje svoje prisotnosti. S temzaostruje napetosti v odnosih z okoliškimi manjšimi državami (Vie- tnam, Malezija, Filipini), s katerimi je v ozemelj- skih sporih zaradi otočij Paracel in Spratly. zda po drugi strani sporočajo, da lr Kitajski ne bodo dovolile, da bi si prilaščala Južnokitajsko morje, predvsem s poudarjanjem, da skozi to morje vo- dijo mednarodne plovne poti; Washington z na- menom uveljavljanja tega stališča tja pošilja vo- jaške ladje, s tem pa se povečuje možnost trka z vse močnejšima kitajsko vojno mornarico in priobalno stražo. Ob tem je treba poudariti, da je lr Kitajska leta 2020 postala prva država, ki je po drugi svetovni vojni prehitela zda po kri- teriju velikosti vojne mornarice (število plovil), poleg tega pa ima tudi največjo priobalno stražo na svetu. Washington bo pri zasledovanju svojih ciljev lahko vedno bolj izkoriščal odpor manjših okoliških držav do agresivne lr Kitajske, poleg tega pa v zadnjem času naglo razvija vojaško za- vezništvo z Japonsko, Avstralijo in Indijo v okviru Quadrilateral Security Dialogue (»Quad«) (»ai, Captain« 2020; Dyer 2014, 88–96; »Great White Hulls« 2020; Maçães 2018, 121). Ekonomski vzpon lr Kitajske Kot v svojem deluTheRise and Fall of the Great Po- wers: Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000 poudarja Paul Kennedy (1987 po Hurrell 2017, 92), politična in vojaška moč neke države, ki želi preoblikovati obstoječo ureditev mednarodnih odnosov, vedno izhajata iz njene ekonomskemoči. Tudi izjemna krepitev politične in vojaške moči lr Kitajske to potrjuje, saj se je le-ta v zadnjih štirih desetletjih spremenila iz revne države v ekonomsko supersilo. V času, ko je bil na čelu komunistične Kitajske dolgole- tni voditelj Mao Cetung (1949–1976), ki je do- gmatsko zagovarjal komunistični, centralnoplan- ski ekonomsko-socialni sistem, se država nikakor nimogla izviti iz revščine in obrazca zgolj zelo po- časnega industrijskega razvoja, v zadnjem obdo- bjuMaove vladavine pa je tudi vse bolj nazadovala na kmetijskem, ekonomskem, vojaškem in znan- stvenem področju. Po Maovi smrti (1976) in na- 32 management 16 (2021) številka 1 Primož Šterbenc | Nastajanje multipolarne globalne ureditve in vloga lr Kitajske stopu novega voditelja, Deng Xiaopinga, pa je dr- žava stopila na pot osupljivo hitrega razvoja. De- cembra 1978 so začeli uresničevati reformni pro- gram »štirih modernizacij« (na kmetijskem, eko- nomskem, vojaškem in znanstveno-tehničnem področju), na podlagi katerega je lr Kitajska na- glo vstopala v kapitalističnodružbeno-ekonomsko ureditev. V tem okviru so v priobalnih pokraji- nah (Guangdong, Fudžian) vzpostavili »svobodna ekonomska območja« (deregulirana območja brez davkov in socialne zaščite delavcev), kamor so najprej privabili kapital poslovnežev iz zelo šte- vilne kitajske diaspore v jugovzhodni Aziji (Male- zija, Singapur, Tajska), nato pa še zahodne mul- tinacionalne korporacije, ki so svojo proizvodnjo hvaležno selile v svet poceni delovne sile (Calder 2019, 50–53, 102). Ekonomski oziromamaterialni rezultati kitaj- skega prehoda v kapitalizem so (bili) fantastični. Država je imela v obdobju 1980–2015 vsako leto dvoštevilčno ekonomsko rast, zato je bila kitajska ekonomija leta 2015 kar več kot 30-krat večja, kot je bila leta 1980. Ekonomska rast je do približno leta 2008 temeljila na izvozu (Evropa, Japonska, zda, jugovzhodna Azija) iz priobalnih pokrajin, od takrat pa skušajo uveljaviti rast na podlagi po- večevanja domačega povpraševanja, predvsem v notranjosti države, tudi z velikimi ekonomskimi stimulusi (na primer 586 milijard dolarjev leta 2008). lr Kitajska je bila po kriteriju nominal- nega bruto družbenega proizvoda še leta 1980 na 12. mestu v svetu, leta 2010 pa se je že prebila na drugo mesto (takoj za zda), s katerega je izpo- drinila Japonsko. Leta 2013 je po kriteriju bruto družbenega proizvoda, merjenega s pariteto ku- pne moči, celo prehitela zda in stopila na prvo mesto. Država je postala največja svetovna in- dustrijska proizvajalka in izvoznica, poleg tega pa ima največje devizne rezerve na svetu (Calder 2019, 87, 101–103, 105). Mednarodno delovanje lr Kitajske kot velike sile Ko je lr Kitajska zaradi hitrega ekonomskega razvoja postajala velika sila, je tudi začela delo- vati kot druge velike sile, vključno z zda, v no- vejši zgodovini. Tako kot so zda na prelomu iz 19. v 20. stoletje zaradi svoje ekonomske moči, temelječe na razvoju težke industrije in infra- strukture v drugi industrijski revoluciji, načrtno zgradile močno vojno mornarico in pridobivale nadzor nad bližnjimi morji (predvsem nad Ka- ribskim morjem in Pacifikom, vključno z izgra- dnjo Panamskega prekopa v letih 1908–1914), se je tudi lr Kitajska začela podajati na morje, gra- ditimočno vojnomornarico in si prvenstvenopri- zadevati za pridobitev nadzora nad bližnjim Juž- nokitajskim morjem. In tako kot je Washington na začetku 20. stoletja sledil nasvetom enega od največjih geopolitikov, Alfreda Thayerja Mahana (1987), ki je v svojem znamenitem deluThe Influ- ence of Sea Power Upon History: 1660–1783 (prvič objavljeno leta 1890) argumentiral, da vpliv držav izhaja iz njihove pomorske moči ter da morajo velike sile zgraditi močna vojna ladjevja in prido- biti nadzor nad bližnjimi in tudi drugimi zanje pomembnimi morji, tako danes tudi kitajske in- telektualne, politične in vojaške elite sugestijam ameriškega geopolitika pridajajo izjemen pomen. Prizadevanja lr Kitajske za nadzor nad Južnoki- tajskimmorjem ter za osvojitev Tajvana motivira tudi njen občutek geografske oziroma geostrate- ške utesnjenosti, kajti, tudi objektivno gledano, kitajski izhod na globoka morja ovira »prva oto- ška veriga«, ki jo tvorijo proameriški Japonska, Tajvan, Filipini in Malezija (Benko 1997, 114–122; Dyer 2014, 23–29; Mahan 1987). Za razumevanje odločenosti lr Kitajske, da bo postala velika vojaška sila in si pridobila nad- zor nad Južnokitajskim morjem, in to kljub na- sprotovanju zda, pa je treba poznati nacionali- stične korenine tovrstnega kitajskega razmišlja- nja, ki izvira iz nevralgične novejše zgodovine. V kitajski kolektivni nacionalni zavesti je namreč močno zasidran spominna »stoletje nacionalnega ponižanja«. Gre za obdobje med letoma 1839 in 1949, v katerem so ostarelo imperialno Kitajsko zaradi njene šibkosti zahodne sile, na čelu z Ve- liko Britanijo, večkrat vojaško porazile ter si jo politično in ekonomsko podredile. V dveh »opij- skih vojnah« (1839–1842 in 1856–1860) ter med »boksarsko vstajo« (1898–1900) so zahodne sile pokazale svojo vojaško premoč, Kitajsko pa so pri- silile, da se je odprla za prihod zahodnega blaga ter pristala na neenakopravno trgovino.1 Nena- zadnje so si Britanci v tem času prisvojili Hon- gkong, in kar je še pomembneje, z uničenjem Po- letne palače, simbola veličastnosti zadnje kitajske dinastije Čing, so Kitajsko globoko ponižali. Tega Kitajci niso nikoli pozabili. Za večje razumevanje 1Medtem ko je pred »stoletjem nacionalnega ponižanja« kitajski bruto družbeni proizvod tvoril 33 odstotkov svetovnega bruto družbenega proizvoda, pa je v času evropske nadvlade padel zgolj na pet odstotkov sve- tovnega outputa. Tudi kitajski dohodek na glavo pre- bivalca je padel z 90 na 20 odstotkov svetovnega pov- prečja (Lawson 2017, 49). management 16 (2021) številka 1 33 Primož Šterbenc | Nastajanje multipolarne globalne ureditve in vloga lr Kitajske napetosti v današnjih odnosih med lr Kitajsko in Japonsko je treba dodati, da se je med »sto- letjem nacionalnega ponižanja« evropskim silam pri njihovem podrejanju Kitajske pridružila tudi imperialna Japonska, ki je v obdobju »Meidži« (1868–1912) zaradi svoje vesternizacije postala velika sila ter je v naslednjih treh desetletjih iz- vajala ozemeljsko agresijo nad Kitajsko, vključno z zagrešitvijo hudih vojnih zločinov nad Kitajci med drugo svetovno vojno. V zadnjih desetletjih odnose med državama vse bolj obremenjuje dej- stvo, da se na Japonskem krepijo revizionistične tendence, ki zanikajo ali zmanjšujejo težo japon- skih zločinov med drugo svetovno vojno. Ob tem je treba opozoriti, da današnje odnosemed Pekin- gom in Tokiom vendarle najneposredneje obre- menjuje ozemeljski spor zaradi otočja Senkaku (Diaoju) v Vzhodnokitajskem morju (Dyer 2014, 145–164; Welch Larson in Shevchenko 2019, 52– 54, 207–208). lr Kitajska geopolitičnim sugestijam Alfreda ThayerjaMahana ne sledi zgolj na bližnjihmorjih, temveč se v skladu z njimi podaja tudi na odda- ljena morja. Mahan je namreč poudaril, da mo- rajo velike sile nadzorovati pomorske poti, ki so življenjsko pomembne za njihove ekonomije. Za Peking ima takšen vitalen pomen pomorska pot, ki vodi skozi Indijski ocean, nato pa skozi Malaj- sko ožino in Južnokitajsko morje prispe do sa- mega kitajskega ozemlja. lr Kitajska, ki zaradi eksplozivne ekonomske rasti v zadnjih desetle- tjih potrebuje ogromne količine energentov, je leta 2017 postala največja svetovna uvoznica su- rove nafte, črno zlato pa v največji meri kupuje v državah Perzijskega zaliva in v Afriki. Azijska ve- likanka tudi že dolgo na svojem ozemlju ne more več pridelati dovolj hrane za svoje prebivalstvo, zato si je v zadnjih dvehdesetletjih preskrbo zago- tovila na takšen način, da najema zemljo za kme- tijsko proizvodnjo, predvsem v Afriki. S »črnega kontinenta« uvaža tudi strateške rudnine in les.2 Zaradi vsega tega je za lr Kitajsko neoviran po- morski promet skozi Indijski ocean geostrateška prioriteta, posledično pa Peking v zadnjih dveh desetletjih postopoma vzpostavlja globokomor- sko ladjevje in verigo pristanišč (potencialnih po- morskih oporišč) ob Indijskem oceanu: Čaukpju v Mjanmarju, Gvadar v Pakistanu, Hambantota na 2V Afriki sicer v zadnjih dveh desetletjih poteka »nova tekma za Afriko«, v kateri sodelujejo prvenstveno lr Kitajska na eni ter zahodne države (zda in nekda- nje evropske kolonialne sile) na drugi strani (Šterbenc 2012). Šrilanki in Cox’s Bazar v Bangladešu. Leta 2017 je lr Kitajska tudi vzpostavila svoje prvo preko- morsko vojaško oporišče, in sicer v geopolitično pomembnem Džibutiju (Calder 2019, 119; Dyer 2014, 53–63; Hillman 2020, 174;Metcalf 2020, 205; Šterbenc 2012, 14–15). »Pobuda pasu in ceste» Mogoče je reči, da lr Kitajska v zadnjem desetle- tju izvaja največji oziroma najambicioznejši pro- jekt v današnjih mednarodnih odnosih, to je »Po- buda pasu in ceste« (ppc).3Gre za orjaški projekt, v okviru katerega naj bi Peking investiral 1 trili- jon (1.000 milijard) dolarjev v novo (kopensko in pomorsko) transportno in trgovinsko infrastruk- turo (ceste, železnice, električna omrežja, nafto- vodi in plinovodi, pristanišča in drugo) med lr Kitajsko in ostalim svetom, predvsem preko nu- denja kreditov drugim državam.4 Projekt je kitaj- ski predsednik Xi Jinping predlagal oziroma raz- glasil septembra in oktobra 2013 med obiskoma v Kazahstanu in Indoneziji, pri čemer je argumen- tiral, da je treba oživiti znamenito starodavno »Svilno cesto«, ki je obstajala med drugim sto- letjem pred našim štetjem in 16. stoletjem ter je trgovinsko povezovala ogromno območje med Kitajsko in Evropo.5 ppc se je že do leta 2018 pridružilo prek 80 držav (iz srednje Azije, južne in jugovzhodne Azije, Bližnjega vzhoda, vzho- dne Evrope, Afrike in Karibov; pridružila se je tudi Turčija) (Calder 2019, 26–29, 43–44; Franko- pan 2019, 87–88, 91; International Crisis Group 2017, 2). ppc vsebuje dva poglavitna sestavna dela, in sicer »Ekonomski pas svilne ceste« in »Pomorsko 3 Projekt je bil ob začetku imenovan »En pas, ena ce- sta«, leta 2015 pa so ga Kitajci preimenovali v »Pobudo pasu in ceste« (Frankopan 2019, 91; International Crisis Group 2017, 2). 4 Sredi leta 2015 je Kitajska razvojna banka razglasila, da je rezervirala 890 milijard dolarjev za financiranje 900 projektov, večinoma povezanih s transportom, z infrastrukturo in energijo. Šest mesecev pozneje je Ki- tajska izvozno-uvozna banka razglasila, da je v okviru ppc začela financirati več kot 1.000 projektov v 49 dr- žavah (Frankopan 2019, 90–91). 5 Prvi popotnik na »Svilni cesti« je bil v drugem stoletju pred našim štetjem Žang Kian, ki ga je kitajska dina- stija Han kot odposlanca poslala v srednjo Azijo, da bi tam za njeno konjenico priskrbel močne, hitre in vzdr- žljive konje, ki so jih gojili v srednjeazijski stepi. Prvi trgovinski quid pro quo je temeljil na izmenjavi elegan- tne kitajske svile za srednjeazijske konje (Calder 2019, 25–26). 34 management 16 (2021) številka 1 Primož Šterbenc | Nastajanje multipolarne globalne ureditve in vloga lr Kitajske svilno cesto za 21. stoletje«.6 Za »Ekonomski pas svilne ceste«, ki poteka po kopnem, je predviden potek po naslednji osrednji geografski trasi: od Ksiana v lr Kitajski preko srednje Azije, Irana, Turčije in Rusije do srednje in vzhodne Evrope ter končno zahodne Evrope. Posamezni kopen- ski kraki pa naj bi vodili tudi do Perzijskega za- liva, Bližnjega vzhoda in Indokine. V tem okviru je Peking predvidel osrednji koridor (»Novi evra- zijski koridor prek kopenskega mostu«) in doda- tnih pet ekonomskih koridorjev.7 Za »Pomorsko svilno cesto za 21. stoletje«, ki poteka prek morij, pa je predvidenpotek po dveh geografskih trasah. Zahodna trasa vodi od lr Kitajske prek Južnoki- tajskega morja, Bengalskega zaliva in Indijskega oceana do vzhodnoafriške obale (Kenija), nato pa naprej skozi Rdečemorje in Sueški prekop do Sre- dozemlja, v katerem je vstopna točka na evrop- ski kontinent grško pristanišče Pirej pri Atenah.8 Vzhodna trasa vodi od lr Kitajske prek Južno- kitajskega morja v južni Pacifik. V tem okviru je predvidena tudi (kitajska) izgradnja več pri- stanišč in (vojaških) oporišč, vključno z že ome- njenimi pristanišči na Šrilanki ter v Pakistanu, Mjanmarju inBangladešu ter vojaškimoporiščem vDžibutiju (Calder 2019, 44;Maçães 2018, 52, 62). Čeprav ppc kot »pobuda« vsebuje malo kon- kretnih ciljev, poleg tega pa nima institucionalne strukture, je možno na podlagi objektivnih kon- tekstov in nekaterih stališč, ki so jih izrazili kitaj- ski uradniki, argumentirati, da želi lr Kitajska s tem projektom doseči naslednje cilje: Ekonomski cilj je spodbuditev kitajske ekono- mije s pridobitvijo novih trgov in z ustvarjanjem 6 lr Kitajska sicer mnogo manj formalno načrtuje tudi vzpostavitev »Polarne svilne ceste«, ki naj bi potekala prek arktičnih pomorskih poti (Calder 2019, 145–147; Maçães 2018, 62). 7Gre za naslednje ekonomske koridorje: Kitajska–Mon- golija–Rusija, Kitajska–srednja Azija–zahodna Azija, Kitajska–Indokina, Kitajska–Pakistan in Bangladeš– Kitajska–Indija–Mjanmar (Maçães 2018, 52). 8Kitajsko ladjarsko-transportno podjetje China Ocean Shipping Company (cosco) je leta 2016 kupilo ozi- roma pridobilo večinski delež v pristanišču Pirej. Od leta 2009 je cosco v pristanišče vložil petmilijard do- larjev. Zaradi kitajskega trgovinskega transporta prek Indijskega oceana in Sueškega prekopa je pristanišče postalo sedmo najbolj delovno obremenjeno kontej- nersko pristanišče v Evropi. lr Kitajska želi zgraditi železnico od Aten prek Skopja in Beograda do Bu- dimpešte (»Kopensko-pomorski ekspres«). cosco je sicer tretje največje ladjarsko-transportno podjetje na svetu, takoj za podjetjema apm-Maersk in Mediterra- nean Shipping Co. (Calder 2019, 112, 175–177, 275). povpraševanja po kitajski presežni proizvodnji je- kla in aluminija. 9 Več poslov naj bi dobile tudi ki- tajska gradbena in druge industrije. lr Kitajska želi postati poglavitni trgovinski in investicijski partner za evrazijske države, poleg tega pa želi od- preti nove poti za trgovino z Evropo (Internatio- nal Crisis Group 2017, 2–3). Geopolitični cilj je izboljšanje odnosov z drža- vami na kitajski periferiji, poleg tega pa splošna razširitev kitajskega političnega vpliva. lr Kitaj- ska želi uveljavljati kitajsko inačico globalizacije, ki naj bi se od zahodne razlikovala po tem, da naj ne bi uničevala drugih (nezahodnih) civiliza- cij oziroma kultur, poleg tega pa naj ne bi pove- čevala neenakosti med posameznimi deli sveta. lr Kitajska se tudi želi prikazati kot mladostna sila, ki je sposobna narekovati dnevni red v med- narodnih odnosih (Calder 2019, 46; International Crisis Group 2017, 3). Ideološki cilj je uveljavitev kitajskega razvoj- nega modela, ki temelji na velikih investicijah dr- žave v infrastrukturo. Kitajski razvojni model naj bi uveljavljal javne dobrine in trajnostni razvoj, poleg tega pa naj bi bil usmerjen v sodelovanje z namenom koristi za vse udeležene strani (»win- win sodelovanje«). Primer same lr Kitajske naj bi dokazoval, da takšen razvojni model odpravlja revščino.10 Mogoče je argumentirati, da kitajski razvojni model de facto pomeni izziv zahodnemu razvojnemu modelu, ki poudarja strukturne in politične reforme ter nudenje tehnične pomoči na področjih zdravstva in izobraževanja, večinoma pa ne govori o gradnji javne infrastrukture za eko- nomsko rast (Calder 2019, 46; Frankopan 2019, 93; International Crisis Group 2017, 3). Geostrateška oziroma varnostna cilja sta pred- vsem dva. Prvič, lr Kitajska si želi zagotoviti al- ternativne izvozno-uvozne poti ter poti za pre- skrbo z energenti, na ta način pa zmanjšati svojo odvisnost od strateških plovnih poti v jugovzho- 9 Eden od najneposrednejših razlogov za lansiranje ppc je bil ta, da je lr Kitajska okoli leta 2010 začela ugota- vljati, da je njena proizvodnja surovega jekla ob upošte- vanju potreb prevelika. Zmanjšati bi jo morala za četr- tino, kar pa bi povzročilo brezposelnost 800.000 delav- cev v jeklarski industriji ter izgubo 120 milijard dolar- jev. Zato so se kitajske oblasti raje odločile za neokeyne- sijansko obarvano pobudo, ki bi v drugih državah pove- čala potrebe po kitajskem surovem jeklu (Calder 2019, 108–110). 10 Frankopan (2019, 93) ugotavlja, da je razvoj lr Kitaj- ske po letu 1980 dejanski dokaz, da politika in razvoj infrastrukture odpravljata revščino. management 16 (2021) številka 1 35 Primož Šterbenc | Nastajanje multipolarne globalne ureditve in vloga lr Kitajske dni Aziji.11 In drugič, kitajske oblasti želijo zago- toviti območje stabilnosti na obeh straneh kitaj- ske zahodne meje, še posebej v kitajski severo- zahodni pokrajini Ksindžiang, kjer živi okoli de- setmilijonov pripadnikov turško-muslimanskega ljudstva Ujgurov, ki je zgodovinsko in kulturno močno povezano s srednjo Azijo. V Ksindžiangu se namreč hitro povečujejo napetosti med avtoh- tonimi Ujguri in Kitajci-Hani, ki jih kitajske obla- sti intenzivno naseljujejo v pokrajini. Ekonomski razvoj pokrajine naj bi zmanjševal napetosti. Ne- nazadnje lr Kitajska želi vodstva srednjeazijskih držav (ki so z izjemo Tadžikistana etnično turške in s tem sorodne Ujgurom) v okviru ppc z ugo- dnimi krediti nekako podkupiti, da ne bi izražala nezadovoljstva s kitajskimi vse bolj represivnimi politikami v pokrajini (International Crisis Group 2017, 5; »The Beast from the East«, 2020).12 Pomikanje proti vodilni vlogi lr Kitajske v mednarodnih odnosih? Več analitikov argumentira, da je končni cilj ppc oblikovanje mednarodnega reda, v katerem bi imela lr Kitajska vodilno vlogo.13 In zares jemo- goče na podlagi treh vidikov delovanja Pekinga sklepati, da želi azijska velikanka postati vodilna 11Kitajsko vodstvo se najbolj boji, da bi v primeru spopada med zda in lr Kitajsko Američani blokirali Malajsko, Sundsko in Lomboško ožino, skozi katere (lahko) plujejo tankerji, ki prek Indijskega oceana do- važajo nafto lr Kitajski. Zato skoraj panično išče mo- žne rešitve. Ena od teh je povečevanje kitajske preskrbe z energenti (nafta, zemeljski plin) preko (kopenskih) naftovodov in plinovodov, ki vodijo iz Ruske federa- cije in srednje Azije (Kazahstan, Turkmenistan). Kitaj- sko vodstvo razmišlja tudi o tem, da bi tankerji, ki lr Kitajski dovažajo nafto iz Perzijskega zaliva, lahko za- pluli v strateška pristanišča v Pakistanu (Gvadar) in Mjanmarju (Čaukpju), od tam pa naj bi nafta po naf- tovodih prispela do kitajskega ozemlja. Na ta način bi se izognili transportu prek jugovzhodnoazijskih ožin (Calder 2019, 143–144; Dyer 2014, 52–53, 61; Hillman 2020, 144; Maçães 2018, 21–22). 12Zaradi hitrega priseljevanjaHanov vKsindžiang in dru- gih kitajskih pritiskov se Ujguri že dolgo počutijo ogro- žene, to pa je v letih 2013–2014 že pripeljalo do uj- gurskih terorističnih napadov v Pekingu in Kunmingu. Kitajske oblasti so na to odgovorile s politiko »udari močno«, s katero so zelo povečale represivne ukrepe v pokrajini (nadzor prek vseprisotne moderne tehnolo- gije in varnostno-policijski pritisk) (International Cri- sis Group 2017, 5–6). 13Gre za naslednje analitike: Tom Miller, Nadège Rol- land, Chris Devonshire-Ellis, William A. Callahan in Lan Shuen (International Crisis Group 2017, 3–4). sila v svetu. Prvič, lr Kitajska se v okviru »Eko- nomskega pasu svilne ceste« očitno želi vse moč- neje ekonomsko in politično pozicionirati v sre- dnji in vzhodni Evropi, najbolj očitnoprek »Okvira za sodelovanje 16 + 1« (od leta 2019 »17 + 1«), ki ga je začela razvijati že leta 2012. V tem okviru, v ka- terem sodeluje tudi Republika Slovenija, se redno srečujejo voditelji držav in vlad ali drugi visoki uradniki 16 srednje- in vzhodnoevropskih držav (od leta 2019 tudi Grčije) ter lr Kitajske, in sicer z namenom sodelovanja na področjih trgovine, investicij in predvsem izgradnje infrastrukture. Peking na ta način precej očitno sledi napotkom verjetno najeminentnejšega geopolitika v zgodo- vini, Britanca sira Halforda Mackinderja, ki je v svojem delu Democratic Ideals and Reality (1919) utemeljeval, da bo tista država, ki bo nadzorovala vzhodno Evropo (ozemlje med Baltiškim in Čr- nim morjem ter med reko Labo in Jadranskim morjem), posredno vladala celotnemu svetu.14 lr Kitajska ni sama v tovrstnem prizadevanju,15 saj tudi zda precej očitno kažejo, da želijo prido- biti nadzor nad vzhodno Evropo.16Res pa je, da je v zadnjem letu »Okvir za sodelovanje 17 + 1« za- radi vse večjega razočaranja srednje- in vzhodnoe- vropskih držav nad neuresničenimi obljubami lr Kitajske (gledenaložb ter spoštovanja standardov varstva okolja in človekovih pravic) in ameriških pritiskov zašel v določeno slepo ulico (Baković 2021a; 2021b; Calder 2019, 178–179; Parker 1997, 81–84).17 Drugič, lr Kitajska v okviru ppc državam, ki 14Halford Mackinder je to misel izrazil prek geopolitič- nega triptiha: »Kdor vlada vzhodni Evropi, vlada Osr- čju [Evraziji]; kdor vlada Osrčju, vlada Svetovnemu otoku [Evropa, Azija in Afrika]; kdor vlada Svetovnemu otoku, vlada svetu.« (Mackinder po Parker 1997, 84). 15Kitajski vojaški strategi se v svojih razmišljanjih iz- recno sklicujejo na Halforda Mackinderja (Internatio- nal Crisis Group 2017, 5). 16Američani se v Vzhodni Evropi pozicionirajo prek širi- tve pakta nato proti vzhodu, vzpostavljanja vojaških oporišč (na primer v Romuniji, Bolgariji in na Kosovu, verjetno pa kmalu tudi v Ukrajini) ter v zadnjih letih tudi preko ekonomsko-politične »Pobude treh morij« (Baltiškega, Črnega in Jadranskega). 17 Letnega (on-line) sestanka »Okvira za sodelovanje 17 + 1«, ki je bil organiziran februarja 2021, se kar šest srednje- in vzhodnoevropskih članic (Estonija, Latvija, Litva, Romunija, Bolgarija in Slovenija) ni udeležilo s predsedniki vlad ali držav, kljub temu da je lr Kitaj- ska zahtevala udeležbo na najvišji ravni, kajti v imenu Pekinga se je sestanka udeležil predsednik Xi Jinping. Maja 2021 je iz »Okvira za sodelovanje 17 + 1« izstopila Litva (Baković 2021a; 2021b). 36 management 16 (2021) številka 1 Primož Šterbenc | Nastajanje multipolarne globalne ureditve in vloga lr Kitajske sodelujejo v projektu, ugodne kredite ponuja tudi prek treh finančnih institucij oziroma skladov, ki so bili v zadnjih letih ustanovljeni predvsem za- radi vztrajanja Pekinga, ki ima v njih tudi najpo- membnejšo vlogo: Sklada svilne ceste (2014), z ustanovitvenim kapitalom 40 milijard dolarjev; Azijske banke za naložbe v infrastrukturo (2015), z ustanovitvenim kapitalom 100 milijard dolar- jev; in Nove razvojne banke (2016) z ustanovitve- nim kapitalom 100 milijard dolarjev.18 Pri tem je pomembno poudariti, da želi Peking prek teh fi- nančnih institucij in skladov vzpostaviti finančni sistem, ki bi bil alternativa ameriško dominira- nemu sistemu finančnih institucij, vzpostavlje- nem po drugi svetovni vojni (sistem iz Bretton Woodsa, ki vključuje Mednarodni denarni sklad, Svetovno banko in Svetovno trgovinsko organi- zacijo). lr Kitajska tudi na ta način sporoča, da želi odpraviti vodilno vlogo zda v svetu (Calder 2019, 95–97, 226–228; Maçães 2018, 48). In tretjič, lr Kitajska želi s svojimekonomsko- političnim delovanjem (predvsem s ppc) tudi do- seči veliki cilj ekonomskega in političnega integri- ranja Evrazije, kar bi bila velika novost oziroma sprememba v mednarodnih odnosih, saj je bil ta orjaški kontinent v vsej moderni zgodovini bolj ali manj fragmentiran in nepovezan. Pri tem si Peking lahko pomaga z nekaterimi procesi in do- godki, ki so se zgodili v zadnjih petih desetletjih: velika okrepitev kitajske moči na temelju »štirih modernizacij«; razpad Sovjetske zveze, ki je odprl možnost povezovanja s srednjeazijskimi republi- kami; globalna finančna kriza (2008), ki je raz- krila ekonomske slabosti Zahoda, hkrati pa omo- gočila lr Kitajski, da je z ekonomskimi stimu- lusi bistveno prispevala k stabilizaciji položaja; in ukrajinska kriza (2013–2014), v kateri je Zahod z uvedbo sankcij proti Ruski federaciji le-to potisnil v kitajsko naročje. Vse večje integriranje Evra- zije omogočajo tudi: energetska avtarkičnost in komplementarnost kontinenta (vsebuje največje proizvajalce in največje porabnike energentov); logistična revolucija (predvsem razvoj transpor- tnih tehnologij), ki omogoča vse večje ekonomsko povezovanje med lr Kitajsko in eu (predvsem Nemčijo), tudi prek transkontinentalnih oskrbo- valnih in proizvodnih verig; in finance (vse večja vloga azijskih, kitajsko vodenih finančnih insti- tucij pri financiranju ogromnih infrastrukturnih potreb v Evraziji). Ker evrazijski kontinent po- 18Novo razvojno banko je lr Kitajska vzpostavila skupaj z drugimi članicami skupine brics (Brazilija, Rusija, Indija, Kitajska in Južna Afrika). staja vedno bolj integriran, pa se tudi ekonomska in politična moč vse bolj selita iz atlantskega pro- stora v Evrazijo, kar seveda lr Kitajsko postavlja v poseben, vodilni položaj, zda pa posledično iz- gubljajo svoj vpliv v svetovnem okviru (Calder 2019, 49–99, 140–184).19 Proces povezovanja lr Kitajske in eu ter s tem evrazijske integracije je bil še spodbujen v času Trumpove administracije, ki je s svojo poli- tiko »Najprej Amerika« in z odpiranjem trgovin- skih in varnostnih sporov z ameriškimi evrop- skimi zaveznicami Pekingu omogočala, da se je vse bolj povezoval s posameznimi državami čla- nicami eu in z eu kot celoto. Nova Bidnova administracija je s svojo poli- tiko v zadnjega pol leta pokazala, da se v kon- tekstu tekmovanja med zda in lr Kitajsko za primat v svetu zaveda velike škodljivosti politik predhodne administracije. Biden zelomodro vodi politiko ponovnega privabljanja evropskih zave- znic k zda, in sicer z odpravljanjem transatlant- skih trgovinskih sporov, ameriškim prevzema- njem odgovornosti v paktu nato ter z ustvar- janjem ameriško-evropske koalicije proti kitajski totalitarno-ultrarepresivni politiki do Ujgurov v Ksindžiangu. Vprašanje pa je, ali bo vse to zado- stovalo za ustavljanje lr Kitajske na njeni poti proti vodstveni vlogi v svetu. Literatura »ai, Captain.« 2020.The Economist, 26. september. Allison, G. 2015. »TheThucydides Trap: Are the U.S. and China Headed for War?« The Atlantic, 24. septem- ber. http://www.theatlantic.com/international/ archive/2015/09/united-states-china-war -thucydides-trap/406756. Baković, Z. 2021a. »Sestanek na konici injekcijske igle.« Delo, 11. februar. ———. 2021b. »Dvostranski odnosi so še vedno v za- mrzovalniku.« Delo, 27. maj. Benko, V. 1997. Zgodovina mednarodnih odnosov. Lju- bljana: Znanstveno in publicistično središče. Calder, K. E. 2019. Super Continent: The Logic of Eura- sian Integration. Stanford, ca: Stanford University Press. Cox, M. 2017. »From the End of the Cold War to a New Global Era?« VTheGlobalization ofWorld Politics: An Introduction to International Relations, 7. izd, ur. J. Baylis, S. Smith in P. Owens, 68–82. Oxford: Oxford University Press. Dyer, G. 2014.TheContest of the Century:TheNew Era of Competition with China – andHowAmerica CanWin. New York in Toronto: Vintage. 19O uveljavljanju osrednje vloge Evrazije v svetu govori npr. Pepe (2018). management 16 (2021) številka 1 37 Primož Šterbenc | Nastajanje multipolarne globalne ureditve in vloga lr Kitajske Frankopan, P. 2019.TheNew Silk Roads:The Present and Future of the World. London: Bloomsbury. »Great White Hulls.« 2020.The Economist, 5. december. Hillman, J. E. 2020.The Emperor’s New Road: China and the Project of the Century. Washington, dc: Center for Strategic and International Studies. Hurrell, A. 2017. »Rising Powers and the Emerging Glo- bal Order.« V The Globalization of World Politics: An Introduction to International Relations, 7. izd., ur. J. Baylis, S. Smith in P. Owens, 83–97. Oxford: Oxford University Press. International Crisis Group. 2017. »Central Asia’s Silk Road Rivalries.« Europe and Central Asia Report 245, International Crisis Group, Brussels. Kennedy, P. 1988. The Rise and Fall of the Great Powers: Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000. London: William Collins. Lawson, G. 2017. »TheRise ofModern InternationalOr- der.« V The Globalization of World Politics: An Intro- duction to InternationalRelations, 7. izd., ur. J. Baylis, S. Smith in P.Owens, 37–51. Oxford: OxfordUniver- sity Press. »Living on the Edge.« 2021.The Economist, 1. maj. Maçães, B. 2018. Belt and Road: A Chinese World Order. London: Hurst. Mackinder, H. 1919. Democratic Ideals and Reality. New York: Holt. Mahan, C. A. T. 1987.The Influence of Sea PowerUponHi- story: 1660–1783. Prenovljena izd. New York: Dover. Medcalf, R. 2020. Indo-Pacific Empire: China, America and the Contest for the World’s Pivotal Region. Man- chester: Manchester University Press. Parker, G. 1997. Zahodna geopolitična misel v dvajsetem stoletju. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. Pepe, J. M. 2018. »Beyond China:The Return of the Eu- rasian Order.« V Multipolarity: The Promise of Dis- harmony, ur. P. W. Schulze, 211–228. Frankfurt in New York: Campus. Schulze, P. W. 2018. »Foreword.« V Multipolarity: The Promise of Disharmony, ur. P.W. Schulze, 7–11. Fran- kfurt in New York: Campus. »Something WickedThisWay Comes.« 2021.TheEcono- mist, 1. maj. Šterbenc, P. 2012. »Tekma za Afriko.« Zgodovina v šoli 21 (1–2): 13–20. »The Beast fromTheEast.« 2020.TheEconomist, 6. junij. Tukidides. 1958. Peloponeška vojna. Ljubljana: Državna založba Slovenije. Welch Larson, D., in A. Shevchenko. 2019.Quest for Sta- tus: Chinese and Russian Foreign Policy. New Haven in London: Yale University Press. 38 management 16 (2021) številka 1