Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov z digitalnimi tehnologijami Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada venija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov z digitalnimi tehnologijami Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov z digitalnimi tehnologijami Vsebina je razdeljena na naslednje razdelke: – Opredelitev avten čnih problemov v projektu NA-MA POTI – Usmerjevalna vprašanja za presojo avten čnos – Kriteriji avten čnos , ki se nanašajo na tri področja – Kriteriji in opisniki za presojo avten čnos problema/učne situacije – Razvijanje zmožnos reševanja avten čnih problemov – Razvijanje zmožnos reševanja avten čnih problemov z digitalnimi tehnologijami (DT) po ver kali – Stopnje pri reševanju avten čnih problemov Legenda kra c DT – digitalne tehnologije NP – naravoslovna pismenost MP – matema čna pismenost FP – fi nančna pismenost VIO – vzgojno-izobraževalno obdobje RAP – reševanje avten čnih problemov NA-MA POTI – Naravoslovje, matema ka, pismenost, opolnomočenje, tehnologija, interak vnost Opredelitev avtentičnih problemov v projektu Naravoslovje, matematična, pismenost, opolnomočenje, tehnologija, interaktivnost Avten čni problemi izhajajo iz življenjskih/realnih situacij, proces njihovega reševanja pa spodbuja kri čno mišljenje, sodelovanje, ustvarjalnost, vztrajnost, iznajdljivost ter uporabo različnih znanj in veščin. Avten čni problemi omogočajo različne načine reševanja. Rešitve in njihove predstavitve so različne ter imajo uporabno vrednost. Usmerjevalna vprašanja za presojo avtentičnosti Vprašamo se, na katera od predlaganih vprašanj lahko odgovorimo pritrdilno: • izbor izhodiščnega problema: – ali je problem realen/aktualen – ali ima za otroka osebno vrednost • pot reševanja: – ali pot reševanja učencem ni vnaprej znana/določena – ali bodo učenci lahko reševali problem na več različnih načinov • ak vnost učencev: – ali proces reševanja spodbuja samostojno iskanje po do rešitev – ali proces reševanja spodbuja pri učencih ustvarjalnost, vztrajnost, iznajdljivost ter uporabo različnih znanj in veščin • rešitev problema: – ali je možnih več rešitev – ali ima končna rešitev problema uporabno vrednost za reševalca ali širše V projektu NA-MA POTI smo pozorni še na: • podporo gradnikom naravoslovne, matema čne in fi nančne pismenos ,: – ali dejavnos za reševanje razvijajo naravoslovno, matema čno oziroma fi nančno pismenost • rabo digitalnih tehnologij: – ali je raba digitalnih tehnologij smiselna podpora pri reševanju avten čnega problema – ali reševanje avten čnega problema vključuje dejavnos , s katerimi razvijamo digitalne kompetence (otrok/učencev/dijakov) po ver kali glede na DigComp 2.1 Kriteriji avtentičnosti, ki se nanašajo na tri področja: • izbor izhodiščnega problema • pot reševanja • rešitev problema | 3 Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov z digitalnimi tehnologijami RAVEN AVTENTIČNOSTI PODROČJE KRITERIJ NIZKA SREDNJA VISOKA Realis čen problemski izziv, realis čen Izbor izhodiščnega problema Naloga, ki ni vpeta v kontekst in ki se Realis čen problemski izziv, a nekoliko kontekst, ki zahteva uporabo širokega Kontekst pojavlja le v šolski situaciji. poenostavljen kontekst. repertoarja veščin in znanj ter poglobljeno Ali je problem realen/ razumevanje. aktualen, ali rezultat/ rešitev služi kot dokaz za Ni namena, ki bi mu naloga služila, razen Zamišljen (simuliran) problem s Resničen problem z realnimi posledicami, tj. Namen uresničevanje ciljev in šolskega. simulirano potrebo. večjim ali manjšim uspehom. namena izbranega učnega Mo vacija izvira iz privlačnos izziva in iz sklopa in ali ima za učenca/- Mo vacija je učiteljeva številčna ocena Mo vacijo omogoča zanimivost naloge in Mo vacija zadovoljstva »uporabnikov« oz. »publike« ko osebno vrednost (zunanja mo vacija). njeni rezulta . (notranja mo vacija). Zahtevana sta sodelovanje in dialog med Ni predvidenega sodelovanja med Predvideno je sodelovanje v obliki Sodelovanje učenci, med učenci in učitelji ter po potrebi tudi učenci. skupinskega dela. Pot reševanja z drugimi. Ni dostopa do virov in interakcij, ni Možnost dostopa do nekaterih virov in Ali je problem mogoče Popoln dostop do potrebnih virov in interakcij, Kontrola možnos vplivanja na potek naloge, ni nekaterih interakcij. Možnost nekoliko reševa na več različnih popoln vpliv nad usmerjanjem poteka. možnos spreminjanja konca ali namena. prispeva k poteku naloge. načinov in ali je možnih več rešitev Ni motenj, ovir ali konfl iktov, ki bi bili Motnje in ovire (tehnične, vsebinske in Nekaj manjših ovir in motenj, vgrajenih Motnje vgrajeni v naloge. Poskrbljeno je za medosebne), kakršne so značilne za takšne v nalogo. »laboratorijske« okoliščine. situacije. Sprotna povratna informacija učitelja in sošolcev po vnaprej dogovorjenih opisnih kriterijih. Učencem omogoča, da napredujejo, Povratne Brez povratnih informacij v času poteka Občasne nesistema čne »šolske« da delajo napake in se učijo iz njih, da so kri čni Ak vnost učencev informacije reševanja. povratne informacije med nalogo. do svojega dela in da svoje dosežke izboljšujejo. Končna povratna informacija je zadovoljstvo »klientov«. Lahko tudi po vnaprej dogovorjenih kriterijih. Končna povratna informacija učitelja in Rešitev problema Povratne Število točk, odstotkov ali številčna Kratka opisna povratna informacija sošolcev po vnaprej dogovorjenih opisnih informacije ocena. učitelja. kriterijih. Končna povratna informacija je Ali ima končna rešitev zadovoljstvo »klientov«. problema uporabno vrednost Uporabnik Ni predpostavljenega uporabnika ali Zamišljen uporabnik ali publika. Resnični uporabniki ali publika. za reševalca ali širše ali publika publike. | 4 | Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov Zmožnost reševanja avten čnih problemov z digitalnimi tehnologijami je zmožnost prepoznavanja in razumevanja problemov, samostojnega raziskovanja, uporabe in sinteze različnih znanj ter digitalnih tehnologij za reševanje problemskih situacij, pri katerih metoda reševanja vnaprej ni znana/določena, ter zmožnost kri čnega vrednotenja postopkov reševanja in rezultatov. Z načrtovanim in procesnim razvijanjem zmožnos reševanja avten čnih problemov razvijamo znanja, ki jih učenci doživljajo kot smiselna in ki imajo zanje pomen tudi v nadaljnjem življenju: znanja, ki jim pomagajo gradi »veliko sliko« sveta, oz. znanja, ki jim pomagajo pri globljem razumevanju pojavov in odnosov v njem. V avten čnih učnih situacijah so učenci soočeni s konkretnimi izzivi z vsemi razpoložljivimi pomožnimi sredstvi in ovirami vred. Učenci sami – ob premišljeni podpori učitelja – odkrivajo in konstruirajo znanje ter iščejo po do rešitve problema. V projektu NA-MA POTI smo z opisniki za posamezno obdobje vzgojno-izobraževalnega procesa opredelili ravni doseganja zmožnos reševanja avten čnih problemov, ki naj bi jih otroci/učenci/dijaki dosegali ob zaključenem obdobju vzgoje in izobraževanja. | 5 Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov z digitalnimi tehnologijami Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov z digitalnimi tehnologijami (DT) po vertikali OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO Raven premagovanja ovir, 5. in 6. raven: Preživetvena raven, 4. raven: Ravni Raven nebogljenos , 1. in 2. raven: Preživetvena raven, 3. raven: raznovrstna zahtevnejša doseganja opravila in natančno določeni opravila in problem, digitalnih preprosta opravila s podporo drugih, samostojno in s podporo običajna opravila, prepros ter neobičajni problemi, zahtevnejša opravila, kompetenc drugih problemi, samostojno samostojno in v skladu z lastnimi potrebami nudenje podpore drugim, prilagajanje drugim pri zahtevnejših opravilih Zmožnost prepoznavanja in Opazuje problemsko situacijo, Opazuje kompleksno (lahko razumevanja prepozna in razume problem. tudi hipote čno) problemsko problema, Opazuje in prepozna problem Opazuje problemsko situacijo Izlušči bistvo problema. situacijo. Izlušči bistvo samostojnega iz konkretne situacije. in prepozna problem. Opazuje problemsko situacijo, Samostojno, tudi z uporabo problema. Samostojno z raziskovanja, S pomočjo vzgojitelja uporablja S podporo učitelja uporablja prepozna in razume problem. DT, poišče potrebne uporabo DT poišče potrebne uporabe različne načine in pripomočke različne načine in pripomočke Pri reševanju problema, tudi informacije in načrtuje informacije in načrtuje in sinteze pri iskanju rešitve. Razmišlja pri iskanju rešitev. Razmišlja z uporabo DT, uporablja postopek reševanja. Z uporabo postopek reševanja. Izbere in različnih znanj o smiselnos postopka in o smiselnos postopka in različne načine in pripomočke, učinkovi h strategij reši utemelji ustrezno strategijo, in digitalnih rešitve, s pomočjo vzgojitelja rešitev. S pomočjo učitelja kri čno vredno postopek in problem. Kri čno vredno reši problem, kri čno vredno tehnologij lahko uporablja DT v podporo lahko uporablja DT v podporo rezultate. Rešitve predstavi in postopek in rezultate ter postopek in rezultate. za reševanje reševanja problema in reševanja problema ali jih utemelji. argumen rano predstavi Argumen rano predstavi ter kri čno predstavitve rešitev. predstavitve rešitev. rešitve, predlaga izboljšave, rešitve in predlaga izboljšave, vrednotenje spremembe. spremembe. postopka reševanja in rezultatov | 6 Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov z digitalnimi tehnologijami Stopnje pri reševanju avtentičnih problemov Reševanje avten čnih problemov predvideva, da gredo učenci skozi različne stopnje. V nadaljevanju so predstavljene priporočljive stopnje. V praksi ni vedno možno oziroma smiselno v dejavnost vključi vseh našte h stopenj reševanja problema. Pomembno pa je, da upoštevamo vrstni red in predvsem poskrbimo, da so stopnje, ki jih izvedemo, dobro premišljene in služijo namenu. STOPNJA DEJAVNOSTI DIGITALNE TEHNOLOGIJE REFLEKSIJA 1. Predpriprava Učitelj pripravi virtualno učno okolje z dejavnostmi – interak vna spletna okolja za sodelovanje in za posamezne stopnje reševanja avten čnega za spremljanje dela z refl eksijo (Moodle, MS problema z navodili za učence (sodelovanje, Teams , Google Sites, SEESAW ...) refl eksija, oblikovanje kriterijev uspešnos …) – aplikacije za oblikovanje skupin: TeamUp 2. Uvid v problemsko Učenci razpravljajo o problemu, proučujejo prakso – orodja za izdelavo miselnih vzorcev, oglasne situacijo (idejna zasnova) iz svoje bližnje okolice, obstoječa gradiva, deske, blogi (Padle , Lino, Bubbl.us, izluščijo bistvo problema, izpeljejo viharjenje idej CmapTools, Popplet, Mindmeister …) za rešitev problema, sodelujejo pri oblikovanju – uporaba pametnega telefona za fotografi ranje, kriterijev uspešnos . snemanje, skeniranje Refl eksija učencev in učitelja poteka skozi vse 3. Načrtovanje Učenci razpravljajo in izmenjujejo mnenja o – orodja za urejanje skupnih dokumentov stopnje RAP. različnih možnos h za reševanje problema ter (Google Drive …) Učitelj in učenci posnamejo, napišejo, objavijo ideje za raziskovanje, razmislijo o izvedljivos in delijo avdio-vizualne refl eksije in povratne (dostopnost potrebnih gradiv, materiala, informacije o napredku pri reševanju avten čnega potrebščin, kemikalij, sodelovanje z zunanjimi problema, o izzivih in prihodnjih korakih. strokovnjaki, čas) in oblikujejo izvedbeni načrt dela. orodja za zapis in izmenjavo refl eksij (TeamUp, 4. Izvedba Učenci raziskujejo: eksperimentalno, z anketnimi – svetovni splet, zbirke podatkov, orodja za ReFlex, Pedpentool), spletni dnevniki (Bloger, vprašalniki, se povežejo z zunanjimi strokovnjaki, sodelovanje, družabna omrežja (virtualna Wordpress, e-listovnik Mahara …) ins tucijami. knjižnica Slovenije Cobiss, YouTube, Facebook, Ves čas sodelujejo, si izmenjajo skupne Twi er …) dokumente. – računalniško podprt laboratorij (vmesniki in Pripravijo predstavitev, izdelek ... senzorji Vernier), spletne ankete (Planer Arnes, Googlov obrazec, Enka) – videokonference (Ms Teams, Zoom …), družabna omrežja (Facebook, Twi er …) – orodja za izmenjavo in soustvarjanje (Arnes FileSender, Offi ce 365, Googlovi dokume , MS Teams …) | 7 Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov z digitalnimi tehnologijami STOPNJA DEJAVNOSTI DIGITALNE TEHNOLOGIJE REFLEKSIJA 5. Poizvedovanje Učenci zbirajo povratne informacije s – videokonference (Zoom, MS Teams, Vox Arnes spraševanjem strokovnjakov, bodočih potencialnih …), družabna omrežja (Facebook, Twi er …) uporabnikov, sošolcev iz drugih skupin in učitelja. Refl eksija učencev in učitelja poteka skozi vse – orodja za izmenjavo in soustvarjanje (Arnes stopnje RAP. FileSender, Offi ce …) Učitelj in učenci posnamejo, napišejo, objavijo 6. Izboljšava Glede na povratne informacije dopolnijo in in delijo avdio-vizualne refl eksije in povratne nadgradijo izdelek/rešitev problema. informacije o napredku pri reševanju avten čnega problema, o izzivih in prihodnjih korakih. 7. Predstavitev Učenci argumen rano predstavijo rešitve, kri čno – orodja za predstavitev (Prezi, Powerpoint, vredno jo rezultate in predlagajo izboljšave v Slideshere, Google SketchUp, YouTube …) orodja za zapis in izmenjavo refl eksij (TeamUp, postopku reševanja problema. – orodja za preverjanje znanja: Moodle kviz, ReFlex, Pedpentool), spletni dnevniki (Bloger, spletni vprašalniki (Googlovi obrazci, Arnes Wordpress, e-listovnik Mahara …) planer, AKF Kviz, Socra ve kviz, Kliker, Nearpod …) | 8 Zbirka NA-MA POTI ISSN 2820-4182 Urednica zbirke: Jerneja Bone Razvijanje zmožnosti reševanja avtentičnih problemov z digitalnimi tehnologijami Avtorji: Anita Poberžnik, Goran Bezjak, Lidija Jerše, Simon Brezovnik, Alenka Klančar, Nik Stopar, Doroteja Smej Skutnik, Felicita Zupančič, Jurij Bajc, Matija Lokar, Vida Manfreda Kolar, Špela Rožanc, Radovan Kranjc, Robert Repnik, Petra Čeh, Amalija Žakelj, Ana Triller, Eva Klemenčič, Mara Cotič, Mateja Ploj Virtič Jezikovni pregled: dr. Zala Mikeln Oblikovalec: Simon Kajtna Grafi čna priprava: ABO grafi ka, d. o. o., zanj Igor Kogelnik Izdal in založil: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Urednici založbe: Andreja Nagode in Petra Weissbacher Spletna izdaja Ljubljana, 2022 Publikacija je dosegljiva na www.zrss.si/pdf/Resevanje_avtenticnih_problemov_gradniki.pdf Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Gradivo je nastalo v okviru projekta NA-MA POTI, 2016–2022, vodja projekta: Jerneja Bone. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 103284739 ISBN 978-961-03-0670-2 (PDF)