poročila IZZIV STAROSTI - ODGOVORI SOCIALNEGA DELA V EVROPI DRUGI EVROPSKI SIMPOZIJ SOCIALNEGA DELA MÖNCHENGLADBACH, 8.-10. NOV. 1995 ORGANIZACIJA Formalni organizator drugega evropske- ga simpozija socialnega dela z naslovom Izziv starosti: odgovori socialnega dela v Evropi je bila Visoka strokovna šola Spod- njega Porenja, predmetno področje So- cialno varstvo, Mönchengladbach (Fach- hochschule Niederrhein, Fachbereich Sozialwesen), tj., spodnjerenska sorod- nica naše šole za socialno delo. Dejansko pa je bil simpozij rezultat sodelovanja šes- tih šol v okviru programa TEMPUS: poleg spodnjerenske šole so sodelovali še Inšti- tut za zdravje in družbene službe Uni- verze v Bournemouthu, Anglija (Bourne- mouth University, Institute of Health and Community Services), Fakulteta za hu- manistične in družbene vede Univerze v Navarri, Španija (Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Universidad Publica de Navarra), Visoka strokovna šola iz Nijmegna, Nizozemska (Hogeschool Nijmegen), Šola za socialno delo Uni- verze v Peruggii, Italija (Scuola diretta a fini speciali per assistenti sociali, Uni- versità degli studi di Peruggia) in Rimsko- katoliška visoka strokovna šola Vitez Janoš iz Esztergoma, Madžarska (Vitez Janos Romai Katolikus Tanitokepzo Foiskola, Esztergom). To je bil že drugi simpozij, ki so ga priredile te šole; prvi je bil od 30. novembra do 2. decembra 1994 v organizaciji Univerze Bourne- mouth z naslovom Spreminjanje družine v Evropi: perspektive socialnega varstva (The Changing Family in Europe: Social Welfare Perspectives). Tretji simpozij naj bi bil prihodnje leto v Navarri; tema pa še ni določena. Prav zavidanja vredna dejav- nost neke projektne skupine v okviru programa TEMPUS. Delo na simpoziju je potekalo v obliki plenarnih predavanj z razpravo in vzporednih delavnic, ki niso bile vse v isti stavbi. To je seveda pomenilo, da je lahko poročevalec prisostvoval le manjšemu delu tistega, kar se je v resnici odvijalo pod streho Hiše Zoar, nekakšnega v mo- dernem neogotskem slogu zgrajenega družbenega doma evangeličanske cerkve- ne skupnosti, tik ob evangeličanski cerkvi v strogem centru mesta, ob Starem trgu na vrhu monchengladbaškega griča, in v nekaj minut oddaljeni klasicistični Hiši oddiha (Haus Erholung). PREDAVANJA Po pozdravnem nagovoru dekana spo- dnjerenske šole za socialno delo prof. dr. WÜhelma Kluescheja, sicer psihologa, ki je v preteklosti delal v kazenskih ustano- vah, nato pa se je kot profesor psihologije na šoli za socialno delo posebej ukvarjal s skupinsko dinamiko in organizacijskim svetovanjem, smo poslušali vrednotno us- merjevalno predavanje prof. dr, Engel- berta Kerkhoffa Prihodnost, ki se poraja: starati se in biti star. Njegova osnovna misel je bila, da je treba opustiti paternalistično-zaščitniški, hierarhično-enosmerni model skrbi za stare in se odpreti novim vizijam, ki ude- janjajo samoorganizacijo in samoodloča- nje starejših v njihovih zadevah in aktiv- no participacijo pri urejanju družbenih zadev. Odprli naj bi prostor za sodelo- vanje starejših pri urejanju zadev, ki jih zadevajo, za intergeneracijsko sodelova- nje, za politično participacijo, za spodbu- janje ustvarjalnosti poleg dela in skrbi za družino. Starejši imajo svoje interese, ki jih morajo izraziti. Izhodišče njihove dejav- nosti je njihova življenjska situacija; izra- ziti morajo svoje izkušnje in svoje želje, postaviti svoje zahteve in se za njihovo 237 POROČILO uresničevanje tudi sami individualno in kolektivno zavzemati. Podoba starejšega človeka se je spre- menila. To je kompetenten človek, ki ima svoje vire, ki se je pripravljen angažirati in sodelovati z drugimi. Stari potrebujejo družbeno solidarnost, a morajo odigrati tudi svojo vlogo v skrbi zase in sodelovati z nosilci skrbi zanje. Sami morajo prispe- vati k temu, da se bodo vključevali v smiselno delovanje. Vprašati se morajo po svojih željah, potrebah in interesih. »Kompetentno samovzdrževanje« je po- jem, ki ga je Kerkhoff večkrat uporabil. Pri naročanju različnih storitev mo- ra uporabnik soodločati. Tudi v domovih morajo soodločati in celo najhuje pri- zadetim je treba omogočiti soodločanje in izbiro in jih spodbujati k soodločanju. V domu je treba zagotoviti oskrbovancu samostojnost, prisluhniti njegovim potre- bam in mu pomagati, da bo lahko obli- koval svoj poseben življenjski slog. Tudi na področju kulture morajo biti starejši aktivni, iniciativni, ne pasivno potrošniško usmerjeni. Bojevati se mo- rajo za svoje interese, za dialog generacij in za refleksijo svojega življenja. Kakšna je vloga socialnega delavca, ki dela s starejšimi? Da spodbuja starejše k njihovi samostojni dejavnosti in jo pod- pira; da skupaj z njimi definira smiselne, človeka vredne ponudbe in storitve; da je menedžer spremljanja in podpore; in da dokumentira storitve in skrbi za dru- žbeno kontrolo storitev. Kakšne sposob- nosti naj bi imel tisti, ki se ukvarja s starejšimi kot socialni delavec ali peda- gog? Znal naj bi se vživeti vanje in njihov svet, znal naj bi komunicirati, se znajti v interakcijah, jim prisluhniti. Znal naj bi reflektirati njihovo doživljanje in iz- kušnje. Kerkhoff je omenil, da je naredil poskus in omogočil 50 starejšim, da so poleg njegovih študentov poslušali pre- davanja iz gerontologije in sodelovali v razpravi. To je bilo izredno doživetje za vse sodelujoče. V navdušenju so rekli, da hodijo v šolo, ki se imenuje FAUST — Fachhochschule für Alte und Studenten (Visoka strokovna šola za stare ljudi in študente). Svoje predavanje je sklenil z rekom: Staranje naj bo užitek, ne breme C»Alterwerden Lust statt Last«}. V razpravi so sivobrademu profe- sorju z blagim glasom obzirno poočitali, da je njegova slika preveč idealna in da ljudje v praksi naletijo na hude primere revščine, onemoglosti in brezupa, kjer se zdi govorjenje o samoorganizaciji in sa- moaktivnosti precej utopično. Že, a vizi- jo, usmeritev, je vseeno treba imeti, bi jedrnato povzeli Kerkhoffov odgovor. Na drugem plenarnem predavanju je prof. dr. Roberto Segatori iz Peruggie govoril o socialnih in kulturnih pro- blemih starejše populacije. Staranje pre- bivalstva je tista značilnost, po kateri si postajajo evropske dežele vse bolj po- dobne. Podobne pa so si tudi po tem, da vse težje zmorejo stroške socialne var- nosti starih ljudi in po tem, da ubirajo precej podobne smeri v socialni politila do starih. Povsod propagirajo »we//are лз1х« in »welfare pluralism« in poudarjajo vlogo neprofitnih organizacij ali tretjega sektorja. Vendar pa so med posameznimi skupinami dežel tudi pomembne razlike, je poudaril Segatori. Razlikujejo se po vrednostni usmeritvi, tj., po tem, ali je v njihovem kulturnem izročilu bolj poudar- jena vloga družine kot osnovne družbene enote (sredozemske dežele) ali vloga neodvisnega posameznika (protestantske dežele Srednje in Severne Evrope). Razli- kujejo pa se tudi po načinu zagotavljanja socialnega varstva oziroma po tipu drža- ve blagostanja. Ta je lahko korporativno- konzervativna, ki varuje predvsem plačni- ke zavarovanja; univerzalistična (social- nodemokratska), ki skuša zavarovati vse državljane; in mešane vrste, ki kombinira značilnosti obeh. S križanjem obeh di- manzij je Segatori razvil tipologijo, ki sicer teoretično vsebuje 6 različnih tipov, dejansko pa se v Evropi pojavljajo štirje: države z družinsko usmeritvijo in meša- nim sistemom socialnega varstva (Irska, Italija, Španija); med državami z individu- alistično usmeritvijo pa imajo korpora- tivni sistem varstva Francija, Belgija, Nemčija; mešani sistem imata Nizozem- ska in Velika Britanija; univerzalističnega 238 IZZIV STAROSTI - ODGOVORI SOCIALNEGA DELA V EVROPI pa Švedska, Norveška in Danska. Po Sega- torijevi teoriji išče v sedanji krizi vsaka dežela svoj način reorganizacije social- nega varstva. V nadaljnji analizi je po- kazal, da je mogoče evropske dežele razvrstiti na tiste, ki imajo majhen od- stotek starih pa družine z velikim šte- vilom članov (Irska, Portugalska, Grčija, Španija); dežele s srednjim odstotkom starih in srednje velikimi gospodinjstvi (Italija, Francija, Nizozemska, Luksem- burg); in dežele z visokim odstotkom starih in majhnimi družinami (Danska, Švedska, Norveška, Nemčija, Velika Bri- tanija in Belgija). Sredozemske in ka- toliške dežele se bodo torej oprle na družino in to se že vidi, saj dajejo naj- manjši odstotek javnih prihodkov za so- cialno pomoč, poleg tega pa nekatere raje prispevajo k dohodkom starih, kot da bi omogočale zaposlovanje mladih (Italija, Grčija). Segatori jih obtožuje ge- rontokracije. Tudi protestantske dežele (delno Nemčija, Nizozemska) se zatekajo k tradicionalnim vrednotam: poudarjajo odgovornost, fmačno in osebno, opiranje na lastne sile, individualno plačevanje zavarovanja za nego, opiranje na prosto- voljstvo in upoštevanje državljanskih pobud. Celo Švedska, ki je v težkem položaju zaradi hude stroškovne obre- menitve socialne države, skuša z novimi regulacijami okrepiti mreže pomoči in podpreti predvsem tiste osebe, ki skrbijo za stare osebe v družini (caregivers). Slabosti, ki izhajajo iz takih usmeritev, pa so naslednje. V sredozemskih in kato- liških deželah bo skrb za stare še vedno temeljila na izkoriščanju ženskega dela pri skrbi za starejše in zaviranju osamos- vajanja mladih. V deželah Srednje Evrope s korporativnim socialnim varstvom so zelo ogroženi revni stari ljudje; dežele Severne Evrope z univerzalističnim siste- mom socialnega varstva pa se bodo sreče- vale z vse večjimi davčnimi bremeni, ki bodo omejevala zasebno potrošnjo. Sega- tori vidi rešitev v treh smereh: v demo- grafskem uravnoteženju, tj., v povečanju natalitete in dotoku aktivne populacije z imigracijo; v oblikovanju »previdne« (provident), skrbeče, zavzeto uravnava- joče družbe (pomen tega pojma ostaja nejasen in protisloven), in z oživitvijo »čase management«^ in podpiranja skr- bnikov in negovalcev v domačem okolju starega človeka (caregivers). Keith Brown z Univerze Bourne- mouth je hkrati inšpektor za nego in učitelj na šoli za socialno delo. V svojem predavanju se je vprašal, »Kdo bo priprav- ljen skrbeti za stare?«, in pri tem mislil zlasti na neprijetna vprašanja, povezana z neformalno, skupnostno pomočjo, ki se pogosto idealizira. Obravnaval je razloge in motive za podpiranje neformalne skrbi, njene perspektive, vzorce, stroške in sposobnost skupnosti za skrb v prihod- nje. V politični retoriki se skupnostna skrb prikazuje kot velik rezervoar pomo- či, ki se pogosto idealizira, a s prozornim namenom, saj gre za prihranek direktnih stroškov iz državnega proračuna. Ob tem je treba razlikovati skrb v skupnosti, tj., skrb, ki se pač dogaja zunaj formalnih za- vodov, npr. v družini, od skrbi skupnosti, ki pomeni aktivno prizadevanje skup- nosti in podporo skupnosti družini, ki skrbi za starejšega svojca. Vedeti je tudi treba, da velja enačba: skupnostna skrb = skrb družine = skrb žensk. V Veliki Bri- taniji več kot 11% prebivalcev tako ali drugače neposredno skrbi za ostarele svojce. Za večino ljudi ne skrbi država, ampak to počnejo svojci: 4% starih (morda 6%) nad 65 let je v domovih, os- talih 94-96% pa živi v skupnosti. Od tistih, ki neposredno skrbe za onemoglega svo- jca in ga negujejo, jih 65% ne bi moglo prekiniti nege za 2 dni; 70% med njimi je takih, ki še nikoli niso prekinili nege in si vzeli vsaj dan predaha. Kolikšni so stroški skupnostne skrbi? Skriti stroški so v tem trenutku go- tovo višji od stroškov zavodske oskrbe ali plačane nege. Stroški tistih, ki negujejo svojca, so: zdravstveni (ogroženo telesno in duševno zdravje), obremenitve part- nerskega odnosa, izguba zaposlitvenih možnosti, dodatni finačni stroški, izguba socialnih stikov in prostega časa. Poleg tega velja, da je lahko skrb v družini naj- boljša ali pa najslabša vrsta skrbi, saj pri- meri zlorabe starih v družini niso redki. 239 POROČILO K. Brown je bil dokaj skeptičen tudi glede sosedske pomoči. Po njegovem je njen prispevek minimalen tako po kvan- titeti kot po kvaliteti. Kdo bo v prihodnje skrbel za stare v skupnosti? Starih je vse več, družine so vse manj stabilne in vse manj uniformne, ženske delajo, se samozaposlujejo. To pomeni, da je pomoči potrebnih vse več, tistih, ki bi lahko izvajali pomoč v družini, pa vse manj. Temu se pridružuje še go- spodarska recesija. »Naj pričakujem, da bo zame, ko bom ostarel, skrbela ločena žena mojega sina?« je zaostril misel Brown. »Velikega rezervoarja neformalne skrbi ni.« Zato bo v prihodnje nujna »dvotirna skrb«, formalna in neformalna. Država mora podpirati družino, ki skrbi za ostarelega člana. Navrgel je še misel o učinkovitosti in ekonomičnosti javnih služb: »Najučinovitejša in najcenejša slu- žba je na Mont Everestu. Če je služba tam, kjer so potrebe, je draga.« In še: »Čim kvalitetnejša je storitev, tem več je ljudi, ki jo hočejo; stroški rastejo. Država ne mara kvalitetnih storitev, ker so drage.« Prof. Casmina Osle z Univerze v Navarri je poročala o zavodskem varstvu starejših v španski provinci Navarri, zad- nji dan pa je nastopil Hans Oostrik z visoke šole v Nijmegnu, naš stari znanec z blejskega bienalnega seminarja šol za socialno delo leta 1989 (gl. njegov pri- spevek v Socialnem delu 29, 1-3). Pre- davanje Holandca s slikovito bujnimi sivimi lasmi in nekoliko boemsko držo je bilo prav osvežilna protiutež pretežno so- cialnopolitično naravnanim predavanjem prejšnjih dni. Govoril je o »Pripovedo- vanju zgodb kot svetovalni metodi pri delu s starejšimi«. Ljudje pogosto pravijo, ko govorijo o svojem življenju: »Lahko bi napisal knjigo o tem.« Pa je ne napišejo. A bi bilo dobro, ko bi jo. Če že ne knjige, pa bi lahko vsak pogosteje pripovedoval o svojem življenju. Izkušnja, ki je ni mogoče opisati, ni izkušnja. Pri delu s starimi bi morali omogočiti pripovedo- vanje kot ovrednotenje življenjskih izku- šenj. Pri pripovedovanju sta pomembni vsebina in način pripovedovanja. Poslu- šalec (moderator) je kot detektiv, ki ima v kriminalki vlogo tistega, ki rekonstruira dogajanje: pozorno posluša, povzema, sprašuje. Ko začne zgodba krožiti v mrt- vem teku, jo pretrga, preseneti z vpraša- njem, ki zahteva razmislek — o različnih možnih nadaljevanjih zgodbe, o različnih možnih scenarijih in poantah. Oostrikovo predavanje je bilo eno tistih, ki jih je težko povzeti, čeprav te prevzame. Če povzameš, se vse skupaj zvede na tri točke. Poslušali pa smo ga uro dolgo, po- zorno in z užitkom, kako se je sprehajal po labirintu besed in metafor, včasih zablodil, to tudi povedal in ljubeznivo pleteničil naprej. V razpravi je navrgel še nekaj mo- drosti — razumite jih, kakor hočete. Mladi so boljši sogovorniki starih kot stari. Na- vajeni smo argumentirati, a pripovedo- vanje nam da več kot argumenti. Je starost okamenitev ali razjasnitev? — to je problem v vsakem trenutku staranja. Ne velja: Kdor reče A, mora reči B — A je morda napačen, čemu bi vztrajali pri na- pačnem? Na koncu so ga vprašali: Kdaj je pravi trenutek, da se pripovedovalca pre- kine, da bi lahko razmislil o različnih možnih nadaljevanjih zgodbe? Takrat, ko se pojavi Kairos. Kaj je to? Pravi trenutek, je resnobno odvrnil Oostrik — in požel buren smeh in aplavz. DELAVNICE Prvega dne sem se udeležil delavnice o zagotavljanju kvalitete na področju po- moči starim. Delavnico sta vodila prof. G. Buhlmann in dr. W. Rueckert iz kura- torija Nemške pomoči starim (Kurato- rium Deutsche Altershilfe}. Buhlman je začel delavnico z mislijo, da je s kvaliteto tako kot s seksom: vsak misli, da ve, kaj je to, potem pa se izkaže, da ne ve. Zago- tavljanje kvalitete na področju skrbi za stare je postala nekakšna modna beseda, odkar novi Zakon o zavarovanju za nego iPfelegeversicherungsgesetz) v členu 80 zahteva od ustanov in izvajalcev nege, da se dogovore o merilih in zagotavljanju kvalitete nege. Zakonodajalec je pri tem mislil na zunanje preverjanje kvalitete, pri kateri ima ključno vlogo zdravstvena 240 IZZIV STAROSTI - ODGOVORI SOCIALNEGA DELA V EVROPI služba bolniških blagajn. Ti dogovori so obvezni za ambulantno področje, za dnevno in nočno nego, za kratkotrajno nego in za stacionarno področje. Zakon razlikuje notranje zagotavlja- nje kvalitete, za kar je zadolžena ustanova sama, in zunanje, ki se uresničuje s sveto- vanjem in zunanjo kontrolo v obliki kon- trolnih pregledov. Postopki zagotavljanja kvalitete in merila so centralni (za vse po- dročje) in decentralni (lokalni). Merila kvalitete se nanašajo na strukturo službe (npr. kadrovska zasedba), na proces (iz- vajanje nege) in na rezultate. Zakon pred- videva tudi načine izboljševanja kvalitete, med njimi krožke za kvaliteto, konferen- ce o kvaliteti, ocenjevanje, razvoj standar- dov in normativov in dokumentacijo kvalitete. Zagotavljanje kvalitete zveni precej tehnokratsko in to upravičeno, če se zadeve lotevamo preveč shematično. Če pa ravnamo bolj s posluhom, vodimo modro politiko in spretno upravljamo, la- hko interno zagotavljanje kvalitete (npr. s krožki kvalitete) prispeva k boljši pri- lagoditvi storitev uporabnikom. Tudi kuratorij za pomoč starim (to je nekakšna zbornica izvajalcev pomoči starim) spod- buja usmeritev na potrebe uporabnika. Starejši ljudje naj bi bolj sodelovali pri zagotavljanju kvalitete kot doslej. Dr. Rueckert je menil, da lahko pri zagotavljanju kvalitete razlikujemo dve usmeritvi: na uporabnika in na izvajalca. Pri usmeritvi na uporabnika spodbujamo samoodločanje, dogovore med uporab- nikom in izvajalcem, samopomoč in neformalno pomoč; cilj je zadovoljen uporabnik. Pri usmeritvi na izvajalca pa drugi odločajo o uporabniku, izhajamo iz zakonsko določenih dolžnosti, pred- postavljamo, da izvajalci bolje vedo, kdaj in kako je treba pomagati, zanašamo se na medicinske in druge strokovne ukrepe; cilj je zadovoljen izvajalec (s čim manj dela). Med cilji in vrednotami, ki naj bi usmerjale skrb za stare, so najpomembne- jši: možnost lastne izbire pomoči ali ukrepa, pravna varnost, samostojno urejanje zadev, spoštovanje zasebnosti, neodvisnost, spoštovanje osebnosti in osebnostne integritete, normalizacija itn. Skrb za kvaliteto naj bi v prvi vrsti pomenila eliminiranje »nevarne nege«, tj., tistih situacij, ki ogrožajo telesno ali duševno zdravje starega človeka. To so npr. pomanjkanje postelj in prenapolnje- nost, neprimeren dnevni režim, zloraba medikamentov, premalo samostojnosti ipd. Opozoril je, da je najpomembnejša razlika tista med kvaliteto organizacije kot celote in kvaliteto storitev v nepo- srednem odnosu med izvajalcem in upo- rabnikom, tj., kvaliteto ravnanja osebja (na točki »delivery of service«). Menil je, da so lahko pravila nevarna. Če jih vza- memo preveč zares, udarijo nazaj. Končal je s pozivom, naj bo socialno delo proak- tivno pri razvijanju standardov kvalitete v odnosu z uporabniki. Druga delavnica, ki sem se je udeležil, naj bi obravnavala vlogo soci- alnih delavcev kot »spreminjevalcev« (rechange agents«) v organizacijah za po- moč starim. To vprašanje je povezano s procesi prestrukturiranja izobraževanja socialnih delavcev na visokih strokovnih šolah. V uvodu (prof. dr. H.-Ch. Vogel) je bilo rečeno, da je socialno delo dandanes izpostavljeno občutnim spremembam. Skupni evropski trg, prazne javne blaga- jne in zakonske spremembe, med njimi novi zakon o negi, nakazujejo, da bi moralo socialno delo razviti načine delo- vanja, ki bi presegli sedanje oblike po- moči — te obsegajo zlasti odnosno delo — in ga nadomestile in dopolnile z dejav- nostmi, ki pomenijo koordinacijo, posre- dovanje in strukturiranje. Da bi vzpo- stavili diferencirano ponudbo storitev, kot jo predvideva novi zakon, bi morali hkrati s tem koordinirati številne službe, izdelati preglede storitev in ustanoviti ambulantne službe. Ta prizadevanja pa bodo spremljale precejšnje strukturalne spremembe pri izvajalcih v skupnosti, v zavodih in ambulantnih službah. Naloga socialnega dela je spremljati te spre- membe. To pa pomeni, da postajajo so- cialni delavci »spreminjevalci« v pomenu, kakršnega ima ta beseda v organizacijski vedi. Razprava se je kar nekaj časa vrtela okrog dejstva, da v novem zakonu o negi 241 POROČILO Sploh ni omenjeno delovno področje so- cialnega delavca. Ali to pomeni, da hoče politika izriniti socialne delavce iz do- mov? Ena od udeleženk je tako interpre- tacijo ostro zavrnila, češ, da se zakon nanaša samo na nego v ožjem pomenu, ne pa na vse storitve, ki jih nudijo do- movi za stare, in da je položaj in vloga so- cialnih delavcev urejena z drugimi akti. To je bila tudi edina razprava, kar sem jih slišal na simpoziju, ki je na trenutke zaz- venela podobno kot včasih razprave pri nas: o »ubogih zapostavljenih in od vseh ogroženih socialnih delavcih«. Socialna delavka Angelika Noll, ki v mestni upravi dela v uradu za pomoč starim (Geschäftsstelle für Altenhilfe) je opisala svoje delo, ki je v bistvu koordi- nacija dela in odločitev bolniške blagajne, blagajne za nego, organizacij, ki izvajajo nego, poleg tega pa svetovanje uporab- nikom in delo z javnostjo. V razpravi je bilo tudi rečeno, da bi šole za socialno delo morale bolj razvijati proaktivni menedžerski pristop, ker da se odnosi v praksi preoblikujejo iz skrb- niških v tržne, tem spremembam pa tra- dicionalna metodika socialnega dela ni prilagojena. Po drugi strani pa se tudi po- jmovanje organizacije in s tem mene- džmenta spreminja iz »organizacije, ki je usmerjena na nalogo« v »organizacijo, ki je usmerjena na ljudi«. To pa po mnenju poročevalca ustvarja položaj, ko so spo- znanja sodobne organizacijske vede v resnici bližje kot kdajkoli prej naravi so- cialnega dela, njegovim vrednotam in me- todam. Razpravo v tej skupini je bilo prav zanimivo opazovati, saj je v njej nekaj pa- radigmatičnega za razprave na področju socialnega dela nasploh. Človek je lahko opazil štiri diskurze: prvi je bil akadem- ski, abstrakten do te mere, da si težko videl, kakšno zvezo ima s prakso; drugi je bil upravno-socialnodelavski, tj., govor so- cialne delavke o izvrševanju zakona, o pooblastilih, o svetovanju pri izvajanju zakona ipd.; tretji je bil diskurz dela avdi- torija — imenoval bi ga »socialnodelavsko jamranje«; in četrti je bil glas samoza- vestnih socialnih delavcev, glas »opolno- močenega« socialnega dela. Podobno kot pri nas. Tretja delavnica je bila namenjena razpravi o nalogah socialnih delavcev in socialnih pedagogov v domovih za stare- jše. Vodila sta jo prof. dr. K. A. Adams, ki na Šoli za socialno delo predava etiko in socialno filozofijo, delal pa je tudi pri spremljanju umirajočih, in dipl. soc. delavec B. Grams, Id dela v nekem domu za starejše v Mönchengladbachu. Prof. Adams, katerega nastop sem si zaradi nje- govega karizmatičnega lika posebej za- pomnil, je poudaril, da so problemi med osebjem v domu in oskrbovanci podoba problemov med oskrbovancem in svojci. Ti slednji so vedno močno obloženi z moralističmi pojmi in občutki krivde. Nemci pravijo, da so domači starega »pošibali v dom« (^abschieben}-, pokazali so se nehvaležne itn. Zato tudi velika večina starih ostaja doma, oziroma, jih zadržujejo doma. Če starejšega negujemo doma zato, ker bi se počutili krive, če bi šel v dom, si ni mogoče predstavljati človeške bližine in pristnega odnosa. Če se to dogaja v pretesnem stanovanju, v katerem živi družina z odraščajočimi otroki, škodimo otrokom, ki se neradi zadržujejo doma in postanejo plen ceste. Z nego starejšega doma so lahko povezani veliki stroški, lahko pa pride tudi do izkoriščanja starejšega; negujejo ga le zato, da bi npr. obdržali hišo. Čeprav je morda oskrbnina v domu nominalno višja od neposrednih stroškov domá, so z nego domá povezani mnogi skriti, po- sredni stroški, tako da je nega v domu v celoti cenejša. Prof. Adams je bil katego- ričen: Za človeka, ki potrebuje nego, je bolje, da gre v dom. To ne pomeni, da se bo za vselej poslovil od svojcev. Obis- kovali ga bodo in odnosi med njimi se bodo izboljšali, ko ne bo več bremena nege. Naj bo starejši doma ali v domu, treba je vedeti, da imajo drugi člani družine pravico do svojega življenja. Ni se samo družina dolžna prilagoditi starej- šemu, ampak se mora tudi on prilagoditi potrebam družine. Priti mora do sood- ločanja in pogajanja. 242 IZZIV STAROSTI - ODGOVORI SOCIALNEGA DELA V EVROPI Naloga socialnega delavca v domu je psihosocialno skrbstvo. Dela z oskrbovan- ci in z osebjem. Njegovo posredovanje je potrebno pred nego, med nego in v kri- zah. Njegovo osnovno orodje je empa- tični pogovor. Njegova vloga ni le ta, da priskrbi pomoč od zunaj, ampak mora spremljati starejšega in svojce. V dom se prenesejo obremenitve iz domačih odno- sov, ki jih je treba predelati. Poleg tega bi si morali socialni delavci prizadevati, da bi izboljšali podobo o domu v javnosti. So primeri, da se kakšna družina »znebi« svo- jega starega, a to ni pravilo. Domovi imajo po krivem slab sloves in to škodi celoviti ureditvi varstva in pomoči starim. Zakon omogoča tudi kratkoročno nego na domu; to pomeni, da lahko družina, ki neguje starejšega člana, npr. za čas dopusta naroči negovalko. Starejši bi se moral sprijazniti s tem in se podrediti, ne zahtevati izključne in vseobsegajoče po- zornosti, češ, ko ste bili vi v zibki, jaz tudi nisem mogel na dopust. Socialni delavec, ki dela v domu za starejše, je opisal svoje delovne naloge: spremljanje ob prihodu v dom ali še pred njim, če je mogoče; izvajanje »treninga orientacije v stvarnosti« za zmedene oskrbovance; vodenje dnevnega varstva za notranje in zunanje oskrbovance; delo z dementnimi, zlasti dajanje čustvene opore, z empatijo, predvsem na never- balen način; spremljanje umirajočih in delo s prostovoljci, ki delajo na ambu- lantni pomoči umirajočim (prostovoljcev za to sploh ni težko dobiti, tako da se sprašujejo, kaj je skrita motivacija za to delo). V spremenjenem konceptu dòma med nalogami socialnega delavca bolj poudarjajo izobraževanje osebja, delo z zmedenimi, delo z osebjem pri načr- tovanju nege in drugih dejavnosti, su- pervizijo, delo s svojci (redne govorilne ure ali pogovorni dan), delo s svojci po prihodu starejšega v dom, pridobivanje, vpeljevanje in nadzor prostovoljcev, delo z javnostjo. Cele vrste delavnic pa se nisem mo- gel udeležiti: Ženske v starosti — večina nič več ne molči; Kulturno delo s starimi; Nazaj v prihodnost; Konflikt ali solidar- nost med generacijami; Zagotavljanje kva- litete storitev s kvalificiranjem delavcev; Stanovanjska problematika v starosti — med socialnimi stanovanji in stanovanji za trg; Človeka vredno umiranje; Prosto- voljstvo v starosti; Kvaliteta življenja v sta- rosti — v starajoči se družbi; Socialno delo na področju gerontopsihiatrije; Notranji svet: delo z dnevnim sanjarjenjem; Delo z izkušnjami in spomini; Varstvo starejših po novem zakonu; Telesno prizadeti upo- kojenci; Poklicni profil socialnega de- lavca in socialnega pedagoga na področju varstva starejših; Demografski razvoj in politične spremembe; Starost v tujini (mi- granti); Revščina v starosti; Univerza za tretje obdobje; Starost, kot jo občuti star človek: o užitku in bremenu starosti; in še nekaj drugih. ŠOLA Naj ob koncu na kratko predstavim še šolo in mesto. Uradni naziv šole je Visoka strokovna šola Spodnje Porenje (Krefeld/ Mönchengladbach), področje socialno delo in socialna pedagogika. Leta 1901 ustanovljena Pruska višja strokovna šola za tekstilno industrijo je bila prednica sedanje Visoke strokovne šole. Visoka strokovna šola Niederrhein, oddelek Mönchengladbach ima 5.724 študentov. Ustanovljena je bila 1. 1971 z združitvijo dveh šol za tekstilne inženirje, višje ekonomske šole, šole za strojne inženirje in šole za umetno obrt. Sedež šole je v Krefeldu, tam so tudi šole za elektroteh- niko, strojništvo, kemijo in oblikovanje. V Mönchenbachu so šola za prehrano in gospodinjstvo, tekstilno in oblačilno teh- niko, socialno delo in ekonomijo. Študij na Visoki šoli za socialno delo traja 7 semestrov. Na šoli je zaposlenih 25 profesorjev, 1 strokovni učitelj, 1 hono- rarni profesor, 37 učiteljev (praktikov), 4 sodelavci. V 1, letniku je 154 študentov, vseh študentov je 711, absolventov pa 137 (stanje 1994/95). Vzorčni program socialnega dela in socialne pedagogike je bil vpeljan 1. 1988; zanj so značilni diferenciran koncept štu- dija, seminarji, ki povezujejo teorijo in 243 POROČILO prakso, obvezen semester prakse s pol- nim delovnim časom in jasna členitev po- teka študija v posamezne odseke. Imajo omejen vpis, kajti samo tako lahko zago- tovijo delo v seminarjih s preglednim šte- vilom udeležencev. Predmetnik sestavljajo sociologija, pravo, psihologija, socialna medicina, kriminologija, socialna filozofija, polito- logija, pravne vede, organizacijske vede, pedagogika, specialna pedagogika, medij- ska pedagogika, didaktika in drugi pred- meti, ki obravnavajo socialno proble- matiko z vidika različnih znanosti, da bi študentje dobili vpogled v kompleksnost individualnih in družbenih konfliktnih situacij. Ta znanstveni pogled razširijo še s seminarji. Prvi uvod v delovno področje social- nih delavcev in socialnih pedagogov se dogaja v seminarjih, ki povezujejo teorijo in prakso. Profesorji različnih predmetov skupaj obdelujejo posamezne teme iz vsakdanjega strokovnega življenja social- nih delavcev: »SD v upravi«, »Pomoč stare- jšim«, »Samopomoč v socialni državi« ali »Krizne situacije v človekovem življenju« — to je nekaj naslovov teh seminarjev. Pri projektnem delu pa se, na- sprotno, študenti srečajo z učitelji iz prakse, da bi tako zagotovili praktično us- meritev in da bi lahko študentje pod mentorstvom prevzeli prve naloge v praksi. Projektni študij poteka v stiku z učnimi bazami, npr. v svetovalnicah za odvisnosti, psihiatričnih bolnišnicah, ka- zenskih zavodih in pedagoških svetoval- nicah. Četrto področje je študij metodike. Tu se študentje učijo spretnosti pri komuniciranju s klienti, vodenja skupin, didaktičnih metod pri delu z mediji, pa tudi, kako se pišejo strokovna poročila in izvedeniška mnenja. Študij je pravzaprav razdeljen na tri dele. V uvodnem delu je poudarek na znanstvenih predmetih in seminarjih; srednji del je namenjen seminarjem, ki povezujejo teorijo in prakso, in semestru prakse; zadnja dva semestra sta name- njena osvajanju metodičnih spretnosti. Ta delitev študija na tri dele olajšuje študentom načrtovanje in povečuje nji- hov občutek gotovosti. Študij končajo z diplomskim delom in kolokvijem. Po uspešno končanem štu- diju dobi diplomant naziv diplomirani so- cialni delavec ali diplomirani socialni pedagog. Študiju na visoki šoli sledi leto praktičnega dela, ki tudi poteka pod su- pervizijo šole. Po koncu te supervizirane prakse opravlja diplomant strokovni izpit v obliki kolokvija in dobi državno po- trdilo, ki je pogoj za samostojno oprav- ljanje poklica. Ker se poklicne naloge socialnega delavca in socialnega peda- goga vse bolj prekrivajo, je tudi študij za oba poklica skoraj identičen. Vendar pa v načelu velja, da je naloga socialnega de- lavca posredovanje z zakonom določenih in institucionalnih oblik pomoči, med- tem ko so naloge socialnega pedagoga bolj izobraževalne in vzgojne narave. Štu- dij se začne oktobra. Vpis izvajajo central- no v Dortmundu. Vpisni pogoji: zrelost za visoko strokovno šolo (zaključni izpit) ali splošna visokošolska zrelost (matura). Dodatno še dokazila o osnovnem prak- tikumu in strokovnem praktikumu. Neka študentka mi je v pogovoru zatrdila, da je pogoj za vpis vsaj trimesečno delo v kakšni socialni ali podobni ustanovi ali organizaciji. MESTO: MÖNCHENGLADBACH - RENSKI MANCHESTER ALI ZELENO SREDIŠČE SPODNJEGA PORENJA Ko sem se odpravljal v Mönchenglad- bach, sem moral vsakomur, ki sem mu to omenil, razlagati, da kraj ni kako pred- mestje Münchna, Monakovega po sloven- sko, ampak da gre za Mönchen- in tako naprej. Če ne bi bil iz vabila izvedel, da je kraj v Spodnjem Porenju (Niederrhein), se mi ne bi niti približno sanjalo, kje bi mogel biti, čeprav mi je nekje na robu zavesti nekaj govorilo, da sem ime že slišal. Tako pa sem, še preden sem ga poiskal na zemljevidu, pravilno sklepal, da je nekje blizu Nizozemske in da se bom dolgo vozil. Najbrž je kakšen manjši, bolj kongresnoturistični kraj, tam, kjer se gosto cestno, železniško, daljnovodno in 244 IZZIV STAROSTI - ODGOVORI SOCIALNEGA DELA V EVROPI sleherno omrežje zahodno od Kölna malo zredči in se odprejo s kanali pre- pletena polja »nizke dežele«. Na zemlje- vidu je bilo videti, da se Porurski mega- lopolis onstran Rena neha. Ob mejah, pa čeprav so odprte, je povsod nekakšno za- tišje, sem si mislil. Tja si hodijo mestni Nemci malo oddahnit. Železniška postaja je manjša od ljubljanske in ne dosti manj zanikrna. Se pravi, da bo kar res, kar sem predvideval. Mestece pač. Potem pa je taksi kar vozil in ulic ni hotelo biti konca. Nikjer polj in kanalov in prijaznega gozdiča ali parka s hotelom. Mislil sem vprašati, koliko pre- bivalcev ima to mesto, pa mi je bilo nerodno, saj sem počasi spoznaval, da sem se najbrž precej motil. Mogoče tako zelo, da se vprašanje o številu prebivalcev sploh ne spodobi. Taksistu se lahko kaj zatakne, ali pa me bo takoj hotel okoli prinesti, ko bo videl, da niti tako osnovne stvari ne vem. A ko sem mu plačeval, sem pomislil, da bi ga mogoče s tem vpraša- njem še v zadrego spravil. Možak je nam- reč govoril nemško z opaznim ruskim naglasom. Časi so se res spremenili. V hotelski sobi sem našel prospekte: 270.000 prebivalcev. Kot ljubljanska mestna občina torej. Mesto leži severo- zahodno od Kölna, med rekama Ren na vzhodu in Maas na zahodu na področju t. i. »euregije Ren-Maas-sever«, ki zajema ozemlje med Renom na vzhodu in reko Maas na zahodu, s tem da sega precej čez to reko na nizozemsko stran. Območje je približno po sredini razdeljeno z nemško- nizozemsko mejo. Regija šteje približno 1,7 milijona prebivalcev. Mönchenglad- bach je največje nemško mesto onstran Rena in so ga včasih imenovali renski Manchester, danes pa je nekdanjo mono- kulturno usmerjenost v tekstilno indu- strijo zamenjala pestra paleta gospo- darskih dejavnosti; zlasti močna je strojna industrija. Mesto ima idealen položaj med belgijskimi in nizozemskimi pristanišči (Antwerpen/Rotterdam), Porenjem in Porurjem in Bergisches Land (Düsseldorf in Wuppertal). Je pomembno vozlišče na osi vzhod-zahod. Kljub temu je brezposel- nost 11,5 odstotna. Mesto se imenuje Mönchengladbach samo zato, da ne bi mislili, da je predmestje bavarskega Münchna, če bi se imenovalo Müncheng- ladbach, kakor so tudi že kdaj pisali. Slov- ensko bi mu lahko rekli Opatja Bistrica (Düsseldorfu pa morda Butale — vidite, kako je svetovna veličina hitro videti bolj domača!). Zgodovina je tudi tukaj vihrala in opletala sem in tja. Mesto je zraslo pod opatijo, ki so jo leta 974 ustanovili bene- diktinci ob pomoči kölnskega nadškofa. Kakšnih dvesto let pozneje je eno krilo opatijske cerkve posvetil sloviti srednje- veški učenjak dominikanec Albertus Mag- nus. Stoletja pozneje je bila tu bitka med uporno vojsko nizozemskih provinc, ki jo je vodil Viljem Oranski, in vojsko špan- skega kralja Filipa II. Vojska Viljema Oranskega je bila tu poražena, a ponovno se je pokazalo, da zgubljena bitka ne pomeni zgubljene vojne, kajti po dolgo- trajni vojni so severne nizozemske pro- vince dosegle neodvisnost od Španije. Ob koncu 2. svetovne vojne so zavezniška bombardiranja porušila 60-90% mestnega področja. Leta 1953 se je v Mönchenglad- bachu nastanil glavni stan NATO za Se- verno Evropo. Danes je Mönchengladbach gospo- darsko in nakupovalno središče, mesto kulture, mode in športa, velemesto v ze- lenju, kot pravi prospekt. V mestu je 40 hotelov z 2.000 posteljami, 49 osnovnih šol, 12 glavnih šol, 11 posebnih šol, 10 gimnazij; 5 bolnišnic, 20 domov za stare (5 mestnih, tj. javnih, in 15 privatnih), 19 dnevnih ustanov za starejše, 17 različnih dobrodelnih organizacij in svetovalnic, 9 prostočasnih centrov za mladino. V mestu so opera, drama, muzeji, galerije, knjižnica, mestni arhiv, športna društva in naprave. Izhaja osem lokalnih časopi- sov za posamezne dele mesta. Na podro- čju športa je najbolj znano nogometno društvo Borussia, ki nastopa v nemški zvezni ligi (aha, to je bilo na robu za- vesti!); razvit je konjeniški šport, zlasti kasaštvo. Mestni svet šteje 31 članov CDU, 21 članov SPD in 15 članov drugih strank. Mestni upravi načeljuje nadžupan z 245 POROČILO dvema županoma in mestnim naddirek- torjem. Mestna uprava je razdeljena na osem decernatov (uprav). Za socialne zadeve, mladino in zdravje je odgovoren decernat 5. V okviru te uprave delujejo: urad za zavarovanje, socialni urad, urad za mladino, zdravstveni urad, mestna klinika, urad za stanovanjske zadeve, urad za pomoč starejšim in vodstvo domov za starejše. V mestu deluje center ali urad za enakost (Gleichstellungstelle), katerega naloga je opozarjati na zapostavljenost žensk, iskati možne rešitve in sodelovati pri uresničevanju ustavnih določil o enakopravnosti moških in žensk. Ta urad je mestna služba, ki je neposredno podre- jena naddirektorju mesta. Simpozijske prireditve so se odvijale v strogem središču mesta, na vrhu zaobl- jenega, kakih 100 m visokega griča s prav položnimi pobočji. Od hotela do vrha sem hodil po ozki ulici, polni majhnih lo- kalov s ponudbami z vsega sveta: argen- tinska, grška, kitajska, turška kuhinja, angleški pub. Prav slikovito. Z vrha pa sem se spustil proti železniški postaji po širokem in dolgem bulvarju, polnem vsakovrstnih trgovin, zlasti s tekstilom. Seveda nisem mogel mimo velike dvo- nadstropne knjigarne v nakupovalnem središču, in potem sem odkril še eno, malo manjšo, a tudi brskanja vredno. Pešcem je v mestnem središču odmer- jeno veliko prostora, nekaj ulic je popol- noma zaprtih za promet, v nekaterih je pa ta omejen. Tako sem se lahko sprehajal gor in dol in občutil mirno valovanje mesta — sploh ni take dirke in živčnosti, kot se je naselila pri nas in v nas, kljub temu, da je mogoče opaziti tudi znamenja krize. Videl sem več zapuščenih lokalov in lokalov, ki bi jih lastniki radi oddali. Tudi na simpoziju sem opazil visoko kul- turo razpravljanja in občevanja sploh. Gostitelji in udeleženci so bili vljudni, prijazni, ustrežljivi, disciplinirani in kon- struktivni, tako da je bilo prav prijetno poslušati razprave, v odmorih pa se pomešati med ljudi in izmenjati nekaj be- sed. Bo že še tudi to prišlo k nam. Blaž Mesec 246