Danica izhaja vsak petek na celi poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. M kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., za cetert leta 1 gld. :X) kr V tiskarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld., za četert leta 1 gl.; ako zaaene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXXIV. V Ljubljani, 22. mal. travna 1881. List 16. Trojna božja pot s svetimi stopnjicami na Kranjskem. IV. Razne molitve in pesmi. Pri pervem znamnji. Molitev. Pozdravljam te že tukaj ob znožji gore, na kteri kraljuje tvoja podoba, o nebeška Gospa, ker se mi je spolnila serčna želja, da obiščem to tvoje svetišče. S hre-penečim sercem hitim k tebi, žalostna Mati, ki si vir našega zaupanja, naša tolažba, naše pribežališče, naša pomočnica. Prosim te, o preblaženr Devica, sprosi mi milost, da te bom po svoji obljubi vredno, tebi in tvojemu Božjemu Sinu dopadljivo častil in te hvalil za gnade (imenujejo se...), ki sem jih po tvoji priprošnji prejel; pa tudi, da bom rešen nadlog in bridkost (imenujejo se...), ki tarejo moje serce; sosebno pa te ponižno prosim, da bom kedaj vreden spoznan tvojo Čast prepevati na oni pravi, sveti gori Sijonski ter z obličja v obličje gledati tebe in tvojega Sina, ki živi in kraljuje z Bogom Očetom v edinosti sv. Duha, Bog od vekomaj do vekomaj. Amen. Pri drugem znamnji (ali pa v cerkvi). Molitev k žalostni Materi Božji. O terpeča Mati in preužaljena Devica Marija! Pozdravljam in častim te; objokujem in molim v tvojem deviškem naročji Jezusa Kristusa, tvojega Sina Prosi, o Marija, svojega Sinu, naj se mene usmili. Prosi, o Jezus, svojega nebeškega Očeta, naj meni, ubogemu grešniku, prizanese. Sin in Mati! prosita dobrotljivega Očeta, da mi skaže svojo očetovsko dobroto in milost. O Marija, daruj mu Jezusovo kri; daruj mu Jezusovo prebodeno stran, in svoje lastno ranjeno materno serce; daruj mu Jezusovo bridko terpljenje in svojo lastno bridko žalost; Jezusove in svoje solze, Jezusove in svoje bolečine, Jezusove in svoje čednosti, in prosi za me, o zvesta Besednica, pri nebeškem Očetu. Poglej, usmiljeni Oče, poglej na svojega Sina, in na njegovo Mater; poglej na Jezusovo terpljenje in na Marijino bridkost, in po svojem usmiljenji prizanesi ter odpusti meni grešniku, in dodeli mi gnado, da svoje življenje poboljšam, brid- kosti in bolečine voljno prenašam, s poterpežljivostjo vse kazni za svoje grehe na tem svetu poplačam, vse skušnjave dušnega sovražnika srečno premagam, v veri, upanji, ljubezni, v ponižnosti in izročenji v Božjo voljo stanoviten ostanem. Kedar pa se bo moja duša od telesa ločila, sprejmi jo takrat milostljivo po Jezusu Kristusu, kteri s teboj živi in kraljuje na vekomaj. Amen. Počešeenje sedem žalost 3Iatere Božje. (Kdor v čast žalostnega serca Marijinega naslednjo koristno vajo opravi, prejme za vsakikrat 300 dni odpustka, ki se lahko tudi dušam v vicah v prid oberne. — Pij VII. 26. sept. 1817. Gl. „Nebeška hrana" I. str. 297. — llaz-verstena je pa tako, da se pri vsakem kipu ali znamnji Matere Božje sedem žalost, ki so sozidane ob stezi proti cerkvi, moli tisti oddelek, ki se ravno s podobo vjema. Kavno tako je pridjana in razverstena pesem o sedem žalostih Marije Device.) Božje Matere Device Čast prepevaj, j^zik moj, Mučenikov vseh Kraljice Žalosti sočutja poj! — Bridkih žalost polna Mati, Daj mi s tabo žalovati. Da se grehov spokorim, Odpuščenje zadobim. Pervo znamnje — perva žalost. V. O Bog! pridi mi na pomoč. (Tu se pokrižaj.) R. O Gospod! hiti mi pomagat. Čast bodi Očetu in Sinu in sv. Duhu. — Kakor je bilo v začetku .. . O žalostna Mati Marija! serčno sočutje imam s teboj zavoljo tiste bridkosti, ktero je miločutno serce pri prerokovanji sv. starčeka Simeona občutilo. O ljuba Mati! zavoljo tvojega toliko žalostnega serca nri sprosi čednost ponižnosti in dar sv. straha Božjega. — Oeščcna Marija... Ko si v tempeljnu darila V rešnjo smert Zveličarja, Ti je duša občutila Meč terpljenja bridkega. Bridkih žalost polna Mati i. t. d. Drugo znamnje — druga žalost. O žalostna Mati Marija! serčno te milujem zavoljo tiste britkosti, ktero je tvoje mehko serce preterpeio na begu v Egipt in dokler si ondi prebivala. O ljuba Mati! zavoljo svojega toliko stiskanega serca mi sprosi čednost radodarnosti, zlasti do ubozih, in dar pobožnosti. — Ceščena Marija ... V bridkem potu skoz puščavo, V begu pred Herodežem, Si terpela trud, težavo S svojim svetim Detetom. Bridkih žalost itd. Tretje znamnje — tretja žalost. O žalostna Mati Marija! serčno te milujem zavoljo tistega velikega strahu, ki ga je tvoje skerbno serce terpelo, ko si bila svojega ljubega Sina zgubila! O ljuba Mati! zavoljo svojega toliko prestrašenega serca mi sprosi čednost čistosti in dar vednosti. — Ceščena Marija... S serčno žalostjo iskala Si zgubljenega Sinu, Si po ljubljenem prašala Bridke dneve brez miru. Bridkih žalost i. t. d. Četerto znamnje — četerta žalost. O žalostna Mati Marija! serčno te milujem zavoljo tiste groze, ki je tvoje materno serce pretresla, ko si svojega s križem obloženega >ina srečala. O ljuba Mati! zavoljo svojega ljubeznjivega od bo «'čin presunjenega serca mi sprosi čednost bratovske ljubezni in dar moči. — Ceščena Marija ... Oh neznana bolečina Ti je terjala serce: Srečala si svoj'ga Sina. Na Kalvarjo s križem gre. Bridkih žalost i. t. d. Peto znamnje — peta žalost. O žalostna Mati Marija! serčno te milujem zavoljo tiste bolečine, ktero je tvoje bh.go serce prestalo, ko si pod križem svojega umirajočega Sina stala. O ljuba Mati! zavoljo svojega preboienega serca mi sprosi čednost zmernosti in dar svetovanja. — Ceščena Marija ... T vojo diiro meč prešine, Ker na križu Sin visi, Čutiš smertne bolečine, Kadar dušo izroči. Bridkih ž;«lost ¡. t. d. Šesto znamnje — šesta žalost. O žalostna M&ti Marija! serčno te milujem zavoljo tiste bridkosti, ktero je tvoje rahlo serce čutilo, ko je sulica stran tvojega Sina tak neusmiljeno prebodla in mu njegovo prcljubeznjivo .serce prederla. O ljuba Mati! zavoljo svojega, laki» prebodem-ga s» rca mi sprosi čednost pohlevnost» in dar razumnosti. — Ceščena Marija... Žalosti si kopernela Z dušo voljno in serčno, Kedar si v naročje vzela Sinovo mertvo telo. Bridkih žalost i. t. d. Sedmo znamnje — sedma žalost. O žalostna Mati Marija! serčno te milujem zavoljo tiste bridke zapušč<*nosti, ktero je tvoje serce terpelo, ko so tvojega Sina v grob položili. O ljuba Mati! po svojem svetem, nezmerno žalostnem sercu nji sprosi Čednost svete gorečnosti in dar modrosti. — Ceščena Marija ... Oh prežalo3tno ločenje, V grob ti Sina polože, Serca tvojega življenje S težkim kamnom obteže Bridkih žalost i. t. d. V cerkvi pred velikim altarjem. V. Prosi za nas, o prežalostna Devica! R. Da bomo vredni obljub Kristusovih. Molitev. Prosimo te, Gospod Jezus Kristus! dodeli nam mi-lostljivo, da bo presveta Devica Marija, tvoja Mati, ktere presveto dušo je ob uri tvojega terpljenja meč bolečin presunil zdaj in ob naši smertni uri naša besednica pred tronom tvoje božje milosti. To nam dodeli, o Gosjjod Jezus Kristus, Zveličar sveta, ki z Očetom in sv. Duhom živiš in kraljuješ. Bog od vekomaj do vekomaj. Amen. Pozdravljenje žalostne Matere Božje. Ceščena si Marija, žalosti polna, Križani je s teboj, obžalovanja vredna si med ženami, in obžalovanja vreden je sad tvojega telesa, Jezus. Sveta Marija, Mati Križanega, izprosi solze nam, ki smo tvojega Sina križali, zdaj in smertno uro. Amen. (Za vsakokrat se dobi 100 dni odpustka. Pij IX. 1847., Rožni venec žalostne Matere Božje. Proti sredi 13. stoletja je na povelje Matere Božje 7 pobožnih m6ž blizo Fiorence na Laškem vstanovilo „red servitov ali služabnikov Device Marije", kterih namen je bil: bridke žalosti Matere Božje premišljevati in to opravilo tudi med vernike razširjati. Delili so ča-stivcem Matere Božje 7 žalost čemi škapulir ter so jih učili zato posebnih molitev. To je bil začetek bratovščine M. B. 7 žalost s černim škapulirjem in tega rožnega venca V spomin poglavitnih bolečin šteje tudi 7 verstic, vsaka po 1 OČenas in 7 Češčena-Marij. Nazadnje še 3 Ceščena-Marije v čast solz žalostne Matere. Razni papeži so tej bratovščini in rožnemu vencu (tudi ne-udom) podelili mnogo popolnoma in nepopolnoma odpustkov. (Cf. Monat September von P. Perzager pg. 459.) Pri sedmerih versticah se pridene: 1. Ki je zavoljo njega pri Simeonovem prerokovanji meč tvoje serce presunil. 2. Ki si z njim v Egipt bežala. 3. Ki si ga tri dni z žalostjo iskala. 4. Ki si ga s križem obloženega srečala. 5. Ki si ga vidila na križu umreti. 6. Ki si ga s križa snetega v svoje naročje sprejela. 7. Ki si ga vidila v grob položiti. Pri zadnjih 3 Češčena-Marijah: Ki si zavoljo njega obilno solz pretočila (Dalje sledi.) Ms življenja JfMurricifa romana. XI. Prihod v Lisabonu. Misijonarje zaprejo v ječo. •Dalje.) Naše ječe so bile tako na novo zidane, da se je perst v zidu poznal, ako si ga pritisnil. To je bil vzrok, da so me začele persi boleti in sem to bolezen celih štirnajst let imel in dostikrat mi je sapo tako zaperlo, da mi je mertvaški pot na obraz stopil. Kdo bo pač zmožen popisati vso revščino in vse britkosti, ktere smo terpeli skoz celih šestnajst lét v teh luknjah? Sedeli smo tukaj brez dnevne svitlobe, brez zraka, kajti ječe so verh zida le imele štiri perste široko in štiri pedí dolgo luknjo, kar nam je služilo za okno. Vrata so bile zaperte z dvema ključavnicama in z močnim železnim zapahom. Vedno, posebno v deževnem vremenu, huda mokrota je storila, d., je v kratkem času vse začelo gnjiti. Poveljnik je večkrat djal: „Vse zgnjije v teh ječah, le vjeti jezuiti nočejo segnjiti." ha poslednje ni tako resno mislil, kajti vedel je čas našega zapora dobro porabiti. Ali je bilo prav ali ne, po tem ni prašal, da je le svoje dolgove poplačal, kakor je sam obstal, in da je dobro živel. Dostikrat so bile hodišča, pa tudi ječe, tako polne deževnice, da so naši služabniki po položenih deskah k nam hoditi morali. V začetku sem bil s svojim tovaršem v tako majhni in ozki ječi, da sva komaj malo prostora dobila, ter varno pred prihajočo vodo brevir molila. Razen jetniéarja nismo nobenega druzega človeka videli, nismo toraj mogli z nobenim človekom govoriti. Pismo pisati, s tem bi bili glavo zapadli. Več sto tistih, ki so jezuitom dopisovali, ali jim kako dobroto skazali. je po takem ravnanju nesrečnih postalo. Trije plemeniti go-podje, eden zmed njih je bil celó natakar Don Petra, bivšega sovladarja kraljice portugalske, imeli so dopisovanje s portugalskimi jezuiti v Rimu. Nekdo teh gospodov se je s svojo ženo razdvojil, in ona je iz sovraštva razodela ministru omenjeno dopisovanje. Na to so bili vsi trije iztirani v pregnanstvo v Angolo v Afriki, kamor le tiste preganjajo, kterih v kratkem času med živimi več imeti nočejo. Lahko bi še več enacih dogodb povedal, ako bi tiranstvo tada-njega pervega ministra ne bilo tako že splošno znano. Naši jetničarji bili so častniki, ki so z nami v pervih letih zeló nečloveško ravnali, tako, da skoraj dobre besede nismo od mih dobili, akoravno smo si zeló prizadevali jih omehčati, in smo jim v ta namen marsikaj v roko stisnili; ali vse to ni nič koristilo. Vselej smo se tresli, kadar smo o nenavadnem času slišali škripati težke vrata pri vhodu v ječo, kajti bali smo se, da bodo zdaj in zdaj kterega zmed nas vzeli in peljali na mo-riše. Volja kralja je sicer bila, da bodi naša hrana taka, kakršno smo imeli v vstavu, dal je tudi za vsacega jezuita vsaki dan 15 grošev, 12 za jed in pijačo, 3 pa za obleko, duhan in druge majhne reči. Ako t>i bil denar v naše roke prišel, zamogli bi bili prav dobro živeti, tako pa smo revno životarili. Jed so nam po povelji glavarja dajali rokodelci iz terdnjave, pri kteri priliki so pridno skerbeli za svoje žepe, dajali so nam pa zeló malo. V začetku je bilo to malo jedi saj tako pripravljeno, da smo jesti zamogli; ali sčasoma se je ta stvar zeló shujšala. Vsak je dobil posebej svoj del; opoldne smo imeli vsaki dan enako juho, ali bolje rečeno, malo gorke slane vode z nadroblienim kruhom. Za tako juho nismo rabili nič žljic, ktere so, kakor tudi vilice, še le v začetku tega stoletja prišle v navado. Portugalci namreč terdijo, da je veliko okusnejši z rokami jesti. Med juho smo dobi i nekaj malo rajža in 4 do ó lot .v mesa, ki je b lo preslano po portugalski šegi. Malo kruha in másele vina so nam tudi vselej dali. Za večerjo smo dobili navadno kruh in ostanke od mesa, pa so bili večkrat gnjusni za okó, še bolj za vživanje, in másele vina. Večerjo so zarajtali brez kruha in vina po pet krajcarjev našega denarja, in več j pokriti stebriči in simsi; toraj se spreze ne bodo mogle pokazati ; tudi ni na lesu pod bojarai in zlačenjem nobene krede za podlago, toraj se ne bodo mogli drobiti, ker je vse napravljeno s firnažem, tudi zlačenje, ter smem upati, da bo delo stanovitno. S poslanimi darovi se je naznanila želja, naj skušajo misijonarji svoje Bolgare nakloniti, da bodo, kjer je to mogoče, zarad lepih tabernakeljnov slabe svoje cerkvice vsaj nekoliko še olepšali, pa da bodo verno molili za daljne svoje dobrotnike, brate po kervi in veri. Za bolgarsko kapelo adrijanopoljsko, ktero že lepšajo nektere slike iz Kranjskega, je odločen memo druzih dosti bolji tabernakelj s srebernimi stebriči in še drugim zlatim kinčem, ter rudečim damastom p») notranjih stenah. Tukaj se bodo bodoči bolgarski misijonarji učili, kako je treba skerbeti za lepoto hiše Božje, ter bodo sprejeti ta nauk tudi skušali djansko zverševati po postajah, kamor jih bode pošiljala previdnost Božja. Kar dobrega bode ta tabernakelj obrodil, kolikor veče časti bode po misijonarjih presv. Rešnje Telo med Bolgari prejemalo, kolikor gorečniše se bodo dobre serca vnemale za čast Božjo: te zasluge bode imel posebno oni gospod, ki je poslal 40 gld. skup, ki so ee obernili ravno za ta tabernakelj. Se eno znamenito novico naj svetu razodenem. Iz Filipopolja in iz Adrijanopolja so bile došle prošnje do preč. prednika usmiljenic v Zagreb, naj vendar pošlje svojih sester, ker one iz Franct skega ne opravijo nič pri Bolgarih; ali g. prednik se je stanovitno b-anil iz raznih vzrokov te prošnje ¡»polniti. In kaj se zg di? Kardinal Simeoni, prednik sloveče propagande, niu piše osebno željo sv. Očeta, naj gotovo in kmalo pošlje (su-peratis obstaculis quibuscumque) nekaj svojih sester, ki so Slavenke ter bodo z Bolgari lahko se pogovarjale, tje v Adrijanopelj, da bodo delale in pomagale posebno pri ženski vzgoji očetom misijonarjem. Želji samega sv. Očeta, se ve, se je nemudoma vdal t*r vse pripravlja, da jeseni popelje kake 4 sestre doli v Bolgarijo; že se uče bolgarskega jezika od rojenega Bolgarina. kteri v Zagrebu študira preparandijo, in kakor sem sam slšal, že dobro čitajo bolgarsko čitanko, ter ste posebno dv6 neznano vneti za prihodnji svoj poklic, ena bolj stari-kasta se ga težje uči, ali ta mora iti tje doli, ker je že v Zagrebu prav iz nič šole za deklice osnovala, ima toraj vso skušnjo, ktera ji bode v Bolgariji posebno koristila. Tako tedaj resnično Leon XIII prav po očetovsko skerbe za Slavene. V. Lnh. Od nekod- (Velikonočne misli.) Zdaj že vse mesene pesemce kuje in prepeva, zaljubljene povesti piše in bere, in niga_več skoraj časnika in novelistične knjige, tudi med katoliškimi fte, v kterih se ne bi bralo od Ženstva, posvetne ljubezni in enake poželjive paše. V takih spisih, se ve, se o ljubezni Božji še čer h niti ne sme, sicer je po njih okuženih mislih moderni okus pokvarjen ; k večemu se sem ter tje se imenuje Bog. S tako dušno hrano se nasituje današnji svet in s tem zadovoljen ne iše kaj višega, ne iše prave ljubezni, ljubezni do Boga: tako zadene milijone in milijone ona nesreča, kteri se nobena druga nesreča ne da primerjati, da namreč živijo in umerjejo, ne da bi bili kdaj okusili blaženstvo ciste ljubezni v svojem sercu, od kterega ene same kapljice ne bi bili svetniki dali za vesoljni svet in za vse njegove lažnjive sladkosti. Mislil sera toraj in Vas o tem za svet prašam: Kaj, ko bi se začelo peti o ljubezni Božji, pesmi, v kterih bi se izraževalo in izlivalo vse, kar dobre serca čutijo o Bogu, o Jezusu včlovečenem, terpečem, vstav-šem od smerti, prebivajf čem v naj svetejši Skrivnosti itd., o Mariji, svetnikih, o lepoti raznih čednosti in ljubezni do njih itd.? Odg. Ravno to je želja in namen našega lista, in kar vsak čitatelj lahko ve, da na to se je vedno merilo v^Danici". Naj bi se toraj ta blaga misel gospoda do-pisatelja na novo poživila med Slovenci, ter vsi — pisatelji v prozi in v poeziji — naj bi se prizadevali, da se z vsimi močmi dela zoper zmehkuževanje in okuže-vanje našega naroda, ki se — žali Slovencem — toliko huje razširja, kolikor bolj se priporoča brezobzirno branje tako imenovanih nemških klasikov, kteri so po 4 večeru delu brezverci in toraj maliki mesenosti. To ni naša iznajdba, to priznavajo Nemci sami, in to ne samo cerkveni in značaj ni možje, temuč ravno naši nasprotniki sami. Gervinus, protestant in verski sovražnik, na pr. naravnost priznava, da vei. ki imajo kako važnost v literaturi, so vero otresli. Namesto keršanstva, pravi Fr. Ks. Wetzel, so iznašli vero ,,humanitete", v kteri človek ne priznava nobene nadzemeljske oblasti, češ, da je sam božanstvo. *) Koliko nesrečo take branja vzrokujejo, je priča med neštevilnimi drugimi študent Karol „v. Hausen", ki se je 1. 1834 v Bonnu vstrelil. Bil je tako blage narave, da svojih staršev nikoli ni z ničimur razžalil, razun le s svojim nesrečnim samomorom; iz njegovega dnevnika pa še le so spoznali, kako globoko je bil zgubljen in kaj je bil studenec njegove nesreče, namreč branje brezbožnih klasikov Heine ja, Viktor-IIugo-ta, Göthe-a in druzih zapeljivcev uboge mladine. Kako je revež, ki je na vse zgodaj skrivaj cele ^prizore umazanca Heineta že iz glave znal, bil celo pamet zapravil, kaže omenjeni dnevnik. Piše namreč med drugim neki dan: „Danes sera hotel moliti in pričel sem: eden, dva, tri. Pretreslo me je nato. Tudi molitev je za me zgubljena. Moj duh ie postal tumpast v vsih svojih močeh, serce mi je pusto kakor posušeno drevo. Kalno in temno je v mojem duhu___" Nadalje priznava, da „steber.,I.ere" mu je postal „stara podertina"; sem ter tje še zavpije vest iz obupna pušave bogatajstva, česar se je nasrebal iz brezbožnih bukev, poezij, romanov, sanjarskih modrovanj itd.; pa sam se vojskuje zoper boljše vestno navdajanje in poslednjič kaj stori? Nesrečni preklinja svoje rojstvo, koine svoje lastne starše! — In konečno ima češenje in spoštovanja le še za brezbožnega Güthe-ja, ta je njegov malik — .,er vergöttert Göthe". Konec pa je s.moroor mladenča, ki je v začetku imel angelske *) lteri izverstno knjigo: „Wie soll man lesen?" Fr. Ksav. Wetzel, Lindau 1881. zmožnosti. Razdjali so mu brezverski klasikarji duha, ražcTfaT si je sam potem še telo!... Tako zaverže človek samega sebe, kadar zaverže vero. Kviško toraj serca, ne v zemljo! Blagi občutki naj obdajajo mlade in stare, blage pesmi naj se razlegajo, vse slovstvo bodi z vero prešinjeno, s tem bode naš narod osrečevan, tako bomo obhajali vstajenje, globoko iz serca peli: Aleluja! Od RndeČega jezera med Indijani v severni Ameriki nam je ravno velikonočno nedeljo doslo pismo preč. g. misijonarja Ign. Tomazina, v kterem se priserčno zahvaljuje za darove v „Danici" zbrane za njegov misijon, zanj in nekaj za njegovo mater, namreč 17 gold. Pravi pa: „Prav lepo se zahvalim v svojem imenu in v imenu mojih revnih Indijanov vsim dobrotnikom mojih indijanskih misijonov, in jim sporočim, da vsak teden enkrat (navadno vsako soboto) daritev t» v. maše darujem za vse dobrotnike, kteri koli kako pomoč dajo moiim indijanskim misijonom. Imena vsih tacih dobrotnikov imam zaznamnjane v posebnih bukvah, in zraven tudi zaznamnjan dar, kterega je za misijon podaril. Ako bi bilo moč, bi rad tudi zaznamnial dobrotnike od teh 17 gl. (Op.: 14 gld. po pn. s. kan. P. Urhu, 1 gld. iz Vipavskega, in 2 gl. neimen. Vr.) Ob nedeljah pa vselej po veliki maši opravimo še posebne molitve z vsimi Indijani v cerkvi tudi na ta namen, namreč za vse dobrotnike. In gotovo je molitev teh novokeršenih divjakov Bogu dopadljiva in zanesljivo bo povernil našim dobrotnikom vsak — tudi naj manjši dar za pridob-ljenje neumerjočih duš za nebesa." „Tudi v tem misijonu tukaj ob Rudečem jezeru, kakor popred na Beli zemlji, čeravno moram veliko pomanjkanja preterpeti, imam vendar srečo in veselje, da se zmiraj več divjakov za sv. kerst pripravlja, in potem dobri in zvesti katoličani postanejo. Tako sem pred kratkim pet odrašenih Indijanov kerstil, med njimi imenitnega starega malikovavskega copernika in njegovo ženo. Malikovavski copern ki med takajšnimi Indijani so namreč tisti, ki malikovavske daritve opravljajo. Nekaj jih imam pa še v poduku. Tako tudi moj naslednik na Beli zemlji, benediktinski pater, zmiraj še nektere Indijane, ki so še ajdi, pripravlja in poducuje za bv. kerst. Pred kratkim je 43 Indijanov en dan kerstil, ker tam posebno taki Indijani, ki so bili popred ker-šeni, skušajo tudi vse svoje sorodnike pregovoriti, podučiti in pripeljati k pravi veri in na pot večnega zve-ličanja. Nace Tomazin, misijonar. Pesem od Žalostne Matere. Mi jo radi le v blišavi, Gor v nebeški njeni slavi, S krono gledamo na glavi, Mater Božjega Sinu; Na Kalvariji vtopljeno V britko bol in obsolzeno, V serce z meči zabodeno Glejmo danes Mater to. Kar že smert mori nemila, Ktera mati je točila, Ko je dete ji kosila, Te potoke grenkih solz? Kje je enaka bolečina? Zguba takega kje sina? Kje enaka zapušina, Kakor bolečina ta V On, ki ga iz nebés dobila, In preserčno ga ljubila, On, ki kri bi zanj prelila: Zdaj pred njó na križu mre. Tisto nežno Telo sveto, Od Device njé spočeto, Vidi zdaj na les razpeto Polno próg in smertnih rán. Tisto serce, jo ljubeče, V smertnib stiskah že trepeče; Oh, za mater blage sreče, Ko bi njeno odbilo z njim! Solnce se zavija v mrake: Gledati ne more take Žalosti, ki ni enake Od nebés do dna pekla. Sin je vmerl, — o uboga Mati! Kam se hočeš zdaj podati? Kje tolažbe si iskati, O Kraljica bolečin? Sem kristjani se ozrite! Zdramite se! govorite! Kdo je kriv kervi prelite, Kdo teh materinih muk? Srn in Mati kelh nagnila, In do dna sta ga izpila Ki ga njima natočila Hudobija je otrók. Na kolena pokleknimo, V britkem kesu se solzimo, Iz sercá na glas zavpimo: Milost, milost grešnikom! Ob, poglej to mertvo Telo! — In to Mater omedlelo! — Pojdi spet na grehov delo, Komur s kamna je serce! P. S. Razgled po sveta. Dunaj. Časniki imajo polno naznanil o slovesnostih in pripravah zarad bližnje poroke cesaroviča Rudolta, ki se je te dni povernil s svojega romanja iz Jeruzalema. Njih veličanstvo cesar Frančišk Joževt so egiptovskemu namestnemu kralju podelili red sv. Štefana zarad priserčne gostoljubnosti, ktero je skazoval sinu Rudolfu o njegovem bivanju v Egiptu. Na Jagoslo7aaskem se je vnelo nekaj boja med razkolništvom in katoličanstvom. To je v nekem pomenu dobro znamnje in utegne marsikomu luč prižgati, ako ima dobro voijo. V pedagogiškem hervaškera listu namreč je nekdo pretresal neko razkolno „Istorijo hrisčan-ske crkve", na kar je razkolni pisavec precej obširno v ravno tem listu odgovoril. Katoličanu pač ne bo mučno ga ravno tako v kozji rog vgnati, kakor je undan misijonar Trobec pisal, da je eden amerikanskih škofov vgnal protestanškega pridigarja, četudi je bil tako učen, da je biblijo citiral v gerskem tekstu. To pa še zlasti, ako se bo gerk tako čudno zagovarjal, kakor je pokazal v tem spisu. Tako n. pr. razkolni pisatelj terdi ta le paradokson: Ko je Kristus rekel Petru: Ti si Peter (Skala:, na to skalo bom zidal svojo Cerkev, da takrat ni mislil Petra, ampak le Petrove besede, Petrovo vero: da je On Kristus, Sin živega Boga... Nezmisel te ter-ditve je menda vsakemu jasna, kdor zna misliti: čemu pa bi mu bil rekel: „Ti si Peter, in na to skalo bom zidal svojo Cerkev?"... Tako je gerk tudi pooblasten e Jezusovo: „Pasi moje jagnjete, pasi moje ovce" — po-tlačil in pomečkal med neko besedovanje, s kterim ni nič izrekel in nič dokazal. Bog daj, da bi naši ločeni bratje začeli bolj misliti in z dobro voljo resnice iskati, potlej bomo skoraj skupaj. Rim. Tri velike vlade, piše „Kat. List", so poslale sv. Očetu svoje zaupne može. Nadvojvod Viktor Lju-dovik, ki je nedavno iz rôk sv. Očeta prejel sv. Obhajilo. je od Nj. veličanstva našega cesarja prinesel važnih glasov Kristusovemu namestniku. Nemški cesar je storil doma korak bližej k sv. Stolu, oprostivši prisege kapiteljskega vikarja paderbornskega in osnabruškega, in k temu je poslal z lastnoročnim pismom do sv. Očeta par-skega poslanca Baumgartna v Rim. O ravno tem času pa se tudi v imenu ruskega cara posvetujeta s sv. Očetom in s kardinalom Jakobini em poslanca Mosolov in Butenev, iz česar si je upanje, da se pred godom ss. Cirila in Metoda se bo sv. Stol stalno porazume! rusko vlado. Bog daj! Sedanji sv. Oèe Leon XIII. so dozdaj na no.->vsta-novili 3 nadškofije 8 škofij, 6 apostoljskih vikarij in 3 apost. prefekture. Vidi se, da harambaša satan s svojimi hajduki ter pomagači pri ^si zagrizenosti in preganjanji gre vedno v veči „minus" — v goropadnisi manjšino. Prav jim je. Bratovske zadeve. Koledar za prihodnji teden: l'5. mal. travna. S Marka evang. — 26. i^s. Klet in Marcelin, papeža. — 27. S. Peregrin. — 28. S. Pavel Križan. — 1:9. S. Peter muč. — 30. S. Katarina >;eu-ska, dev. --- 1. majnika. Druga nedelja po vel. noči. Ss. Filip in Jakop, apost. Zahvale: Št. 1. Očitno naznanja priserčno zahvalo N. i j. G. presv. Serca neka oseba, ker je na Njeno priprošnjo ozdravela iz silno nevarne bolezni. A K. Št. 2. Za zadobljeno zdravje moje in druge osebe, bodi priserčno češenje Mariji in sv. Jožefu in vsim svetnikom, ker kmali po 9dnevnici in obljubljeni božji poti se je zboljšalo. Št 3. *) Bila sem tako hudo bolna, da se nisem več zanašala ozdraveti; gospod duhoven so mi bili podelili zakramente za umirajoče. Vdana v Božjo voljo sem čakala na smert. Otroci so s solznimi očmi stali pri postelji — tudi brez upanja. Opomnila sera jih, naj^ bi opravljali devetdnevnico k N. lj. G. presv. Serca. Začeli so zaporedoma in ko so drugo dokončali, bila sem že toliko terdna, da sem zamogla malo vstajati in terdno upanje imam, da bom skoraj popolnoma zdrava. O Marija, milostna Mati! Naj se toraj dobrota tvoja oznanuje po dolgem in širokem, vsim bodi znano, kako dobra si Ti do častivcev svojih! V vsih svojih zadevah hočem k tebi klicati: O Naša ljuba Go3pa presv. Serca, prosi za nas Boga! L. Slana, z Dvora. *) Po naključji precej zakasnjeno. Vr. V molitev priporočeni: Nektere osebe v posebno budih potrebah. — Od-vernjenje nesreče pri domaČih živinčetih. — Gospodar in hlapci v dušnih potrebah — za velikonočno spoved. — Dve zapušeni za vredno prejemanje ss. zakramentov. — Nekteri izmed šolske mladeži za poboljšanje. — Dosega miru in ljubezni med dvema zakonskima. — Srečna dopolnite/ neke dobre želje. — En zdihljej k Materi Božji aa spreobernjenje več razuzdanih mladenčev. — Spreobernjenje nekterih na krivo pot zabredlih. — Du hoven sa rešenje iz neke stiske. — Več duš v nevarnosti sarad zveličanja. — Starši priporočajo sina N. lj. G. in sv. Jožefu za mir io edinost v hiši. — Zelo bolan mož za zdravje. Zlate zerna za vsaki dan mesca. 25. mal. travna. Postrežba ali pomoč, skazana lju-dčm, do kterih imaš malo nagnjenja, ima pred Bogom ▼eliko veči veljavo, ker tukaj lastna ljubezen nima paše, ampak le čista ljubezen do Boga. 26. Če je tebi Bog čez vse, ti je svet nič; ali kar ti je, je le zavolj Boga. 27. V paradiž se ne gre skoz paradiž. 28. Nit, ki se v nedeljo sprede, se rada uterga. 29. Zunanja spodobnost veliko pripomore k notranji. 30. Bog ljubi ubožne, zato ljubi tudi tiste, ki so ubožnim prijatli. 1. majnika. Velik dar Božji je, na tem svetu ubog biti s Kristusom in stati na naj nižji stopinji. Napuh je, hrepeneti po visoki časti. Množenje naše bratovšine. Usmiljeni Gospod Jezus pravi: „Kjer sta dva, ali kjer so trije v mojem imenu zbrani, ondi sem jaz v sredi med njimi." V bratovšino Naše ljube Gospč se jih je pa že na tisuče in tisuče zapisalo, da eden za druzega molijo, in se med seboj k dobremu vnemajo; zato se smemo zanašati, da je naša bratovšina Bogu in Mariji posebno ljuba in draga. Mesca prosinca 1881 se je vpisalo 288 novincev udov, svečana 339, in sušca 224; vseh skupaj šteje naša podružnica že 95,250 zedinjenih Marijnih otrok. Upajmo, da bo Marijin mesec majnik to število še zdatno pomnožil, mnogo novih ča-stivcev pridobil Naši ljubi Gospej presv. Serca. Listek za raznoterosti. Občni ibor Viocencijeve dražbe bo 24. t. m. o 795 v Alojzijevišu. Priljudno povabljeni so dobrotniki In prijatli. Č- g. dr. Jož Marinko pride iz Cerkelj v Ljubljano k sv. Petru za Silling. benef. in duhovnega pomočnika Razlaganje 8?. rožnega venca za vse dni meseca maja, z navadnimi molitvami, 9dnevnico in s 3dnevnico ter nekterimi pesmimi. Poslovenil, predelal, pomnožil P. Hrisogon M. V Celovcu 1881, natis Mohorjeve družbe, 228 strari v 12erfci. — Po premišljevanji o Marijinem češenji skoz G dni nasleduje razlaganje sv. roženkranca, začenši s križem, vero itd. po znanih skrivnostih. V ple-tanih je obilno koristnih naukov pojasnovanih z izgledi in spodbudljeji. Zlog je lahko umljiv, v ortografiji bi tu in tam kaj drugač želeli. Na čelu je obsegu primčma podoba. Cena 75 kr. do 1 gld. 15 kr.; s pošto 5 sld. več, v katoliški bukvami. Iz Tersta, 19. sušca. V soboto smo zakopali č. g. Matija Ujčiča, kateheta tukajšne c. kr ljudske šole. Blaga duša, pobožen duhovnik, izversten katehet, goreč domoljub je bil ranjki, eden izmed vstanoviteljev lista „Naša Sloga". Umeri je 16. t. m. tudi č. g. Fr. D o več, župnik v pokoju. R. I. P. Potetdilo. Dužnost mi je javiti, da sam primio od Vas 47 forinta 85 novčiča, što mi je poslaste dne 21. veljače za kanonika u Rimu dra. Ivana Crnčiča. ( Op.: To so takse in opravniški stroški za privileg. altarje treh gg. župnikov. Vr.) Veseli Vam uskersni blagdani! U Krku, dne 16./4. 1881. Ponižni sluga Ivan Brnsic, svečenik. Gasil primčrne knjižice, vredne priporočevanja, so naslednje: „Vermählungsfest" (20 kr.) in „Die hohe Braut" (25 kr.), dva igrokaza — pa: Bemerkungen zur Gewerbeordnungsvorlage" (30 kr.), v brambo rokodelskih korist, od dr. Val. Kämpfe-ta. Vse pri M. Mittermüller-ji v Solnogradu. 1881. V Londonn je umeri mnogoznani jud in bivši zborniški načelnik Benjamin Disraeli aH lord Beaconsfield. Duhovske spremembe. V Poresko-Poljski škofiji: v Labinu je 20. sušca umeri preč. g. Ant. Pavlovič, in 2. mal. travna pa preč. g. Ant. Gergorinic; oba župnika v pokoju. C. g. Bern. Maluša je postal korvikar in duh. pora. v Poreču. C. g. Jem. Rocco. korvikar v Poreču, je postal dopisni ud akademije Tiberinske v Rimu. Dobrotni darovi. Za opravo uboznili farnih cerkev nase Škofije: Z Brezovice 28 gl. 60 sld. - Iz Zaspega S gl. 90 sld. — Iz Kamne gorice 16^gl. 40 sld. — Iz Sturije 31 gl. — S Podlipe 7 gl. — Č. g. župnik J. Arko 1 gld. — Od Sv. Katarine 20 gl. — Iz Ribnice 8 gl. 57 sld. Za sv. Očeta: Zbirke v frančiškanski cerkvi M. D. pred mostom 22 gl. 56 sold. — Iz Trebelnega po č. g. župniku 5 gl. Za afrikanski misijon: Iz Vodic po čast. g. župn. 3 sld- , . . , , . Za varite Božjega groba: Zbirk v trančiškanski cerkvi M. D. pred mostom 18 gl. 30 sold. — Iz Vodic po č. g. župniku 4 gl. — Iz Trebelnega po č. g. župniku 3 gl. Za bratovšino sv. Leopolda: Po frančiškanskem samostanu 1 gl. Za sv. Detinstvo: Iz Šmarske fare pri Kranji po č. g. župniku 12 gl. 76 sld. — Neka žena 3 gl. Pogovori z gg. dopisovalci. G. A. K—lj: Prejeli in se bode spolnilo. (iratias. — G. Ig. Tom. v Ked-Laku : „Danica" naročena za celo 1. 1881; relicjua m. accep. Serčno pozdravljeni! — G. M. S.: Zarad nerednega dohajanja „Danice" smo naznanili odpravništvu. Kdo ve, kje je vzrok, da dobra stvar ima povsod zaderžke? Tudi o „oglasnikih" oddano. Odgovorni vrednik: Laka Jeran. — Tiskarji in saiožniki: Jožef BlazniVov! nasledniki v Ljubijam.