KRANJSKI ZVON ^ ~_________________- -__mnn ŽUPNIJSKI LIST ZA KRANJ IN OKOLICO. ja: mestni župni urad v Kranju. Izhaja zadnji teden v mesecu. L. 1939. Št. 9. Posamezna štev. 1 Din. Zmaga božje besede V skrivnem razodetju nam pripoveduje apostol Jfinez v čudnih pretresljivih slikah zgodovino Cerkve, I!Jene boje. njeno trpljenje in tudi njeno končno striago. V vsej zgodovini Cerkve bodo nastopale sovražne s"e. krivi preroki, predhodniki Antikrista in njegovi f'°slanci. Ti bodo skušali zapeljati narode k odpadu °d Boga. Saj je Gospod sam tako svareče vsem rodo -*0ltt zemlje govoril: „Varajte se krivih prerokov, ki Pohajajo v ovčjih oblekah, znotraj so pa deroči vol- °Vl'. Vse krive preroke in vse protikrščanske sile ^redstavljajo v Skrivnem razodetju zver, ki prihaja -zemlje, ki dela na to, da bi zemlja in njeni prehiti molili Antikrista. In zver dela velika znamenja % zemlji. In varala bo prebivalce na zemlji. Dala bo ^"moriti vse, ki ne bodo molili podobe Antikrista. e'o tako daleč bo prišlo, da bo ta zver na zemlji 0|)ila tako oblast, da nihče „ne bo mogel kupiti ali dodati razen onih, ki nosijo znak" Antikrista. Toda prišla bo — dies irae, dies illa — dan jeze u sodbe. Prišla bo zmaga božje besede, ki jo sv. Ja-^2 v svojem razodetju tako-le slika: »In videl sem odprto nebo: in glej, bel konj in ezdec na njem, ki se imenuje Zvesti in Resnični ter ^avično sodi in se vojskuje. Njegove oči so kakor ^njen plamen in na njegovi glavi je veliko kron: . 8 zapisano ime, ki ga nihče ne pozna razen njega, Hria ogrnjen plašč, ki je namočen s krvjo in nje-ime se imenuje Beseda božja. In spremljajo ga veske vojske na belih konjih, oblečene v belo čisto , cico. In iz njegovih ust prihaja oster meč, da z J *a udari narode. In pasel jih bo z železno palico. In ^111 tlači tlačiInico vina srdite jeze vsemogočnega Bo-j^' »a na plašču in na svojem stegnu ima zapisano e: »Kralj kraljev in Gospod gospodov." iti " ^ v'c'°' 'eiT1 nekega angela, ki je stal na soncu Je zakbcal z močnim glasom vsem pticam, ki letajo 1 sredi neba: „Pridite, zberite se k veliki božji go-da bodo jedle meso kraljev in meso poveljnikov . ^leso mogočnjakov in meso konj in njih jezdecev ^eso vseh svobodnih in sužnjev in malih in velikih." In videl sem zver in kralje zemlje, in njih vojske, zbrane, da začno vojsko z njim, ki sedi na konju, in z njegovo vojsko. In zgrabljena je bila zver in z njo lažni prerok, ki je delal znamenja pred njo, s katerimi je preslepil tiste, ki so sprejeli znamenje zveri ter molili njeno podobo,. Živa sta bila vržena oba v ognjeno jezero, kjer gori žveplo. In ostali so bili pobiti z mečem, ki je prihajal i/, ust njega, ki je sedel na konju; in vse ptice so se najedle njihovega mesa. Najlepša žena Še nedavno je zapisal neki škof iz Banata tele besede: ..Navadno slišimo, da se zakonske žene za to boje številnih otrok, ker jih težave z njimi delajo zgodaj stari kave in grde, ter da žene s številnimi otroki zgodaj umirajo. Kolika zmota, ki je resnici popolnoma nasprotna. Naša mati nas je imela 13 otrok. Vsi smo bili zdravi in trdni. Mati nam je umrla, ko je izpolnila 98 leto svojega življenja, torej v 99 letu starosti. Še nikdar nisem videl lepše žene, kot je bila ona. Vkljub gubam po obrazu in sivim lasem. In kako smo jo vsi j j ubili! Saj je znano, da ravno otroci iz številnih družin svoje starše najbolj ljubijo." Tako banatski škof- Mi pa pristavimo: razen telesne lepote je še dušna lepota, lepota od globoke verne, krepostne duše. Ali ni mati, ki je v živi veri in z veliko stanovitnostjo posvetila svoja najboljša leta skrbni vzgoji svojih otrok, vzgoji v otroke božje — lepa, krepostna duša? In ta dušna lepota nekako odseva z obraza, s čela, iz oči take matere svetnice. Kako po pravici pravi sv. apostol Pavel, navdahnjen od sv. Duha: „Žena se posvečuje z roditvijo otrok" — razlagalci sv. pisma pristavljajo, da seveda in predvsem s skrbno vzgojo teh otrok. Po navadi pravijo in pišejo, da so v vsem božjem stvarstvu najlepše tri stvari: cvetlica, zvezda in oči nedolžnega otroka. Neki katoliški angleški pisatelj pa našteva te tri najlepše stvari na svetu takole: cvetlica, zvezda in pa oči starega irsikega kmeta. Irci so globoko veren narod, ki so zaradi svoje vere pretrpeli Stran 38. KRANJSKI ZVON grozne stvari od protestantskih Angležev. V tem trpljenju, v živi junaški veri, v vsestranskem pomanjkanju zaradi vere, v zaupanju do Roga in v veliki ljubezni do Njega so se prečiščevale duše tega naroda mučenika. Zato gleda iz oči starega irskega kmeta nekaj nebeškega: lepoia nadnaravnih kreposii, lepota svetosti in pa neka zmagovita moč mučeniške duše. Telesna moč in lepota gineta in veneta neizprosno pri obojnih materah: pri materi, ki ni hotela imeti otrok, ravno tako kakor pri materi s številnimi otroki. .Vendar s tem velikim razločkom, da pri dobri krščanski materi s številnimi otroki odseva z rastočimi leti z obraza, s čela in iz oči bolj in bolj notranja dušna lepota. Naravni zakon je, da telo z leti gine, vene in se stara, duša človeka pa, ki si prizadeva za pravo krščansko življenje se pomlaja od dne do dne, raste v lepoti in moči od leta do leta. In ko bo tak človek na veliko Veliko noč vstal k veseli božji sodbi, se bo natančno po dušni lepoti moči, in mladosti ravnala tudi telesna lepota, moč in mladost njegovega poveličane-ga telesa. Pokopališče na Rupi Da bo tudi pokopališče na Rupi dostojno in čedno, kakor sta obe drugi župniji, smo naročili stavbeniku Oblaku, da napravi načrt za ureditev rupenške-ga pokopališča. Načrt je sedaj izvršen in bo en načrt visel v župni pisarni, drugi bo pa na razpolago pri cerkvenem ključarju Pilarju, kjer si ga more vsak ogledati. Pred kratkem so bili popisani na pokopališču vsi grobovi, da vemo, kdo je pokopan v kakem grobu. Vsak grob bo imel sedaj svojo številko in sicer bodo imeli grobovi za odrasle «voje številke in grobovi za otroke zopet svoje zaporedne "(evilke. V župni pisarni bo kakor za druga pokopališča posebna knjiga, kjer bodo vpisani vsi mrliči, ki so pokopani na Rupi, poleg tega bo imel še cerkovnik na Rupi posebno knjigo, v katero bo moral vpisovati, kateri mrlič je pokopan v posamezni grob. Pri ureditvi pokopališča bodo žal morali odpasti nekateri grobovi- Doseda j namreč m bilo pravega reda in je imel en grob več, drugi manj prostora. Po novi ureditvi bo za vsako vrsto grobov 3 m dolžine, I o se pravi, da bo prostor za posamezen grob dolg 3 m, to je za spomenik in grob. Širina posameznih grobov pa bo 1.40 m, tako da bo od sredine groba na vsako stran prostora 70 cm. Stavbeniku Oblaku je naročeno, naj napravi 42 mejnikov, ki jih bo dal vkopati v zemljo na določenih mestih, od katerih dalje se bo moglo z lahkoto izmeriti, kje se prične meja vsakega groba. Lepo bi bilo, če bi soseska hotelu nekaj žrtvovati, da bi napravili pred vrstami grobov betonske robove, kakor je na novem kranjskem pokopališču, da bi se zemlja na pota ne posipala. Jeseni bomo prosili vse posestnike na Rupi, da pripeljejo belega peska, ki bi se posul po vseh potih okrog cerkve, kakor je napravljeno na Primskovem. Na severovzhodni strani pokopališča, za cerkvijo, kjer so sedaj grobovi vojakov na cerkvenem pokopališču, bo treba napraviti betonski zid in odkopati tamkajšnji breg, da D° na lo okrog cerkve mogoče napraviti raven prostor, ki se bo posul s peskom. V koidi, ki so nastali pri ureditvi pokopališča, bo cerkvena uprava sama nasadila lepotično drevje. V kotu pri mrtvašnici se je določil poseben p*j£ štor za otroke, tam bosta dve vrsti grobov, v vsaki vrsti 5 grobov. Po uovi ureditvi pokopališča bo tam 76 grobov za odrasle in 10 za otroke. Družinam, ki so izgubile po novi ureditvi grobove, bomo odkazali prostor na severni strani, kamor bodo mogli prenesti tudi kosti svojih ranjkih. Preureditev pokopališča bo seveda stala nekaj tisočakov. Pričakujem, da bodo nekaj Rupenčani sftlf v ta namen s prostovoljnimi deli pokrili, nekaj s Prl' spevki v denarju, nekaj bo pa dala tudi cerkev iz dO" hodkov za pokopališče. Ker pokopališče ni bilo urejeno, tudi ni bilo 0lO*j no kontrolirati, kdo je kje pokopan in kdo je phi^a za grob in kdo ne. Da se niso po 10 letili grobovi prekopali, je Pre, pisano takso plačalo le par družin. Kdor dosedaj pre«' pisane takse še ni plačal, naj to stori do 1. novenibr0' sicer se bo grob smatral kot prost in se bo tja pokopalo prvega mrliča, katerega družina nima svojeg8 prostora. Če kdo želi, da se grob njegovega ranjkeK" ne prekopi je, plača po 10 letih za nadaljnih 10 let takso; ki je za vse enaka in sicer din 100.— za grob. Da pa ne bo kakih nesporazumov, priobčujem tj1' di imena onih, ki so pokopani v posameznih grob»v''' oziroma lastnike grobov: V grobu št. 1 je pokopan Fajfar Matevž, v 2. g1'0' bu Perčič Janez, v 3. grobu javh Ivana. (2. in 3. grOp sta rezervirana za družino Perčič), 4. Mlinar Jakob. Fajfar Janez, 6. Perčič Angela, 7. Rozman Marija.8' Kurah Janez, 9. Gaber Katarina. 10- Fajfar Marij'1' II. Remic Marija, 12. Rukovnik Frančiška, 13. 13iik«v' nik Marija, 14. in 15. grob rezervirana za hišo 1 rb1"' ca šl. 9, 16. grob Beton Anton in Marija, 17- Sitar J°* žef, 18. Keršič Janez, 19., 20. in 21. grobovi družin6 Sorli, 22. Kuralt |era, 23. prazen, 24. Remic Marij11-23. Jagodic Franc, 26. Jagodic, 27. Zupan Jera, 28. Zu pan Janez, 29. Perčič Marija, 30. Perčič, 31. Beton (,a: šper, 32. Belonovi, 33. Zorman Marijana, 34. Stnil" Marija, 33. Strupi Janez, 36. Strupi Marija, 37., 38., ™* grobovi Pilarja Jerneja, 40., 41., 42. grobnica druž'"e Recher, 43 Pleško Marija, 44. Pleško, 45. Pleško. f'\ 47., 48., 49., prazni, 50. Lokar Marijana. 51. Loka* 1 "' v i ene, 52. Treo Viljem, 53. Kos Angela. 54. in 55. V\r zna, 56. Bukovnik Marija, 57. Bukovnik. 58. Sitar W. rijanu. 59., 60., 61., 62., 63. prazni; 64. do 76. dosedw vojaški grobovi, ki se bodo prekopali le, če bo I'1'1' manj kovalo prostora. Otroški grobovi imajo številke od 1. do 10. . * Če je kaka pomota v navedenih imenih, naj j lastniki grobov čimpreje /glasijo v župni pisarni-se zadeva pravilno uredi. Grobove, ki niso dosedaj žali v pravilni legi, bo treba premakniti, da z ozirom na načrt pravilno ležali. Če pride pri 'J'1*, preureditvi grobov kak dosedanji grob v okvir «r.1^ gega — novega groba, potem se v novi grob ne '\ smelo toliko časa pokopavati, dokler ne poteče 10 od zadnjega pokopa. . Kdor je že plačal takso za neprekopavanje 'eT° ■', naj se zglasi s potrdilom v žnpni pisarni. Kdor ne P* nese potrdila, se smatra, da za dotični grob ni p'm'a'J, taksa, ker so se vedno izdajala ob plačilu |ozaDo zahvalo izreči obema cerkvenima ključarjema, sla se toliko trudila in se toliko žrtvovala. Da se je moglo popravilo tako lepo izvršiti, gre njima največja zalivala. Da pa bo vsa soseska vedela, koliko se je nabralo denarja in kako se je vse potrošilo, podajamo celoten obračun. Stroški: 1. Tvrdki Kavka za zidarska in tesarska dela din 17.424.25 2. Tvrdki Smolej za kleparska dela, pleskanje stolpa, poprava ure .... din 10.795.— 3. Deske.......din 405.— 4. Barva, cement.....din 143.25 5. Pesek in sipa . . din 890.— Skupno stroški din 29.657.50 Dohodki: 1. Gotovina podružne cerkve din 5.000.— 2. Neimenovani darovalec din 1.000.- 3. Darovanje na praznik Mar. V neb. . din 3.521.50 4. Soseska darovala .... din 1.000.— 5. Gerkvena ključarja nabrala po hišah din 8.798.50 6. Cerkvena pušča, razni darovi din 1.655.— Skupaj dohodkov din 21.035.— če odštejemo dohodke, ki so bili na razpolago za popravilo cerkve, od stroškov, dobimo primanjkljaj v znesku din 8.622.50. V kritje tega primankljaja bo cerkveno predstojništvo najelo začasno posojilo, ki se bo vrnilo v par letih. Če bo v soseski ostalo tako dobro razpoloženje, kakor se je pokazalo zadnje čase, bomo ta dolg plačali v dveh letih. (dede oddaje del pri popravilih se je cerkveno predstojništvo ravnalo po tozadevnih predpisih. Razpisali smo vsa dela in smo na to oddali najcenejšemu ponudniku. Zidarska in tesarska dela je izvršila Ivrcl-ka Kari Kavka iz Ljubljane, ki je izvršila kranjsko pokopališče in novi most čez Kokro; kleparska in pleskarska dela pa je prevzela tvrdka Smolej Alojzij iz Kranja. Mladinski list Pričela se je šola. Svojim otrokom morate zopet nabaviti različnih šolskih potrebščin. Poleg zvezkov in knjig Vam priporočajo gg. učitelj i (ce) tudi nabavo različnih mladinskih listov, češ, da so potrebni pri pouku in vzgoji. Res je to. Resnica pa je tudi, da moranto izmed listov za mladino izbrati najboljše. Po mnenju katoliških učiteljev in veroučiteljev je med najboljšimi katoliškimi mladinskimi listi? ,,'V'rteie". Je najstarejši slovenski mladinski list, ki obhaja letos svojo 70 letnico. Njegov dolgoletni sloves, njegova vsebina, ki vodi mladino v katoliško smer, jo vzgaja za Roga, dom in domovino, je zagotovilo, da je prav to list najprimernejši za slovensko katoliško mladino. Starši! Vaša sveta dolžnost je, da budno pazite, kakšne knjige in liste prinašajo Vaši otroci v hišo. Ob številnih mladinskih Ustih, ki se ponujajo Vašim otrokom, je nad vse važno, da se odločite za onega, ki boste zanj lahko odgovarjali pred Bogom in svojo vestjo. V šoli bo oskrbel Vašim otrokom katoliški mladinski list „Vrtec" g. katehet. Cena mu je: din 2.50 na mesec ali din 22.50 na leto, za kar dobi vsak naročnik tudi 2—3 mladinske knjižice. „Vrtec" znak vzajemnosti med katoliškimi vzgojitelji: starši, duhovniki in učitelji. KRANJSKI ZVON Župnija Kranj OZNANILA ZA SEPTEMBER: 1. Sv. Tihi, prvi petek v mescu, ob 6, sv. maš« z blagoslovom. 3. XIV. nedelja po biiik., piva nedelja v mescu, ob 6. sv. 'maša z blagoslovom, mesečno sv. obhajilo moških. Popoldne ura molitve in pete litanije presv. Srca Jezusovega. 6. Rojstni dan Nj. V. kralja Petru II, ob 9. uri slovesna sv. maša z običajnimi molitvami. 8. Marijino rojstvo, nezapovedan praznik, služba božja kakor ob nedeljah, popoldne litanije M. B. 10. XV. nedelja po blnk., služba božja po navadi, popoldne izlet ženske Marijine družbe na Brezje z vlakom, kjer je govor in litanije M. B. 17. XVI nedelja po bink., služba božja po navadi. 20., 21., 23. kvatrui dnevi, v sredo in soboto pritrganje pri jedi, rv pritok strogi post. -c 24. XVII. nedelja po bink., kvatrna nedelja, ob 6. sv. maša z blagoslovom, popoldne križcv pot in litanije. POROČENI PARI: Božič Gregor, zidarski delavec, Klane 20 in Sušnik Albinu, delavka, Klane 20, poročena 30. julija. Kozjek Adolf, delavec, Klane 20 in Sabotka Ana, šivilja, Primskovo 168, poročena 30. julija. Šenk Leopold, delavec, Zlato polje 6 in Pečenik Ivana, delavka, Zliato polje 6, poročena 30. julija. Gorjam: Knrol, policijski uradnik, Kranj, Mestni trg to in Rogelj Mariju, zasebnica, Kranj, Gasilski trg 3, poročena 4. avg. Pucelj Stanislav, mornariški narednik, Kotor in Žužek Hedn, lig. sol radnica, Kranj, Mestni trg 7, poročena 12. avgusta. Potočnik Ernest, delavec, Rupa 20 in Flander Marija, šivilja, Rupa 32, poročena 20. avgusta. Hafner Franc, brivski pomočnik, Primskovo 104 in Šumi Marjeta, delavka, Klane 71, poročena 27. avgusta. Kropar Peter, posestnik, Šenčur 73 in Korošec Marija, služkinja, Klane 41, poročena 27. avgusta. Hartman Jožef, kurjač drž. žel. Zg. Bitnje t in Aljančič Pavla, delavka, Čirčiče 44, poročena 27. avgusta. Ban Aleksander, delovodja, Kranj Zlato polje 1 in Brnčič Flora, zasebnica, Maribor, poročena 27. avgusta. Rus Bogomir, pri v. uradnik, Kranj, Ljubljanska c. t in Lnmpret Magda, pri v. uradnica, Kranj, Tvrševa 2, poročena 27.8. MRLIŠKA KRONIKA: Forlunn Marijeta, hči profesorja, Kranj, Mestni trg 16, umrla 18. avgusta. Likozar Franc, berač, umrl na sodišču 25. avg. star 63 let Bukovnik Ivan, notar, Kranj, Komenskega ulica 3, umrl 25. avgusta, star 64 let. Župnija Šmartin pri Kranju OZNANILA ZA SEPTEMBER: 3. XIV. nedelja po bink. Božja služba ob 6. in H v župni cerkvi, ob poli 10. pri sv. Tomažu v Zg. Bitnju. Zjutraj obhajilo apostolstva mož. 8. Mali Šmaren. Božja služba ob 6., 8. in poli 10. v župni cerkvi. Vesoljna odveza. 10. XV. nedelja po bink. Božja služba ob 6„ 8. in 10. v župni cerkvi. 12. Sv. Ime Marijino. Ta dan in vse v osmini popolni odpustki pod navadnimi pogoji. 15. Spomin 7 žalosti Matere božje. 17. XVI. nedelja po bink. Božja služba olbi 6. in 8. v farni cerkvi. Romarski shod na Sv. Joštu. Ta dan se dobi vsak, kdor je prejel sv. zakramente, tolikokrat popoten odpustek, kol i kor k rat obišče kapelico žalostni' Matere; božje pri sv. stopnicah in moli po namenu sv. očeta; Sv. maše bodo zjutraj ob 6. in poli 10. uri, popoldne ob 2. url pridiga in posvećenje 'bratovščine žalostne Matere božje. 21. Sv. Matej evangelist. 24. XVII. nedelja po bink. Kvaterna nedelja. Božja službi' ob 6., 8. in poli 10. uri. Popoldan križev pot in molitve za ml**$ 29. Sv. Mihael, evangelist. POROČENI PARI: Mihelič Hugo, železniški delavec iz Dobrave pri Kropi J" Frančiška Birjan, tovarniška delavka iz Rovt pri Logatcu, poročena 6. avgusta. Prešeren Ferdinand, tiskalniški stavec v Ljubljani i" liju Višner, vlagalka iz Stražišča, poročena 12. avgusta. Longar Albin, Žagar iz Žužemberka in Antonija Požene' s'tižkinju v Sirnžišču, poročena 20. avgusta. Hervatin Franc, tovarniški delavec iz Telia rja pri Celju i u Marija Šmid, tov. delavka iz Podlonka, poročena 20. avgust"' Cigale Alojzij, čevljar iz Žirov in Jožefa Krivec, tovarn1' ška delavka iz Ponikve pri Sv. Luciji, poročena 20. avgusta. Jam Jože, čevljar iz Kovorja in Ana Pavlin, tovarniška đe" lavka iz Strnžišča, poročena 15. avgusta. Likar Stanislav, delavec v Čirčičah in Julijami Tekavec, t°v' delavka iz Vel. Lašč, poročena 27. avgusta. Vreček Franc, zidar v Smledniku in Frančiška Hafner, l°v' delavka iz S'r. Bitnju, poročena 20. avgusta. MRLIŠKA KRONIKA: Hafner Janez, delavec, vdovec, star 67 let, umrl 10. avg"348 v Zg. Bitnju. Brezec Marija, vdova, užitkarica, stara 82 let, umrla t"' avgustu v Stražišču. Rajgelj Stanislava, delavca hči, stara 1 mesec, umrla Eržen Mihael, oženjen hišar, star 64 let, umrl 19. avgni*a v Stražišču. Gorjanc Marija, samska kmečka delavka, stara 72 umrla 28. avgusta v Zg. Bitnju. Rozman Jožefa, vdova, stara 90 let, umrla 29. 8. v Straži^1'"' Razno r- Pokopališče je sedaj odprto ves dan. Nekateri J-kovci so razbili ključavnico na vratih proti čirČiČttJrj štrli bakrene odtočne cevi pri lopi. Kdor bi vedel, je napravil to škodo, naj to javi župnemu u radii, postopa proti takim nepridipravom. Za kongres Kristusa Kralja je naša župnij'1 11 pravila lepo skupino1, ki je vzbudila splošno zan»J"? nje. Fantje v belili oblekah so nosili velik križ, ki L bil napravljen iz takozvanih „šperplat", na križu „ njeva krona, pred križem so nosili na bi krono z žezlom, okrog križa pa so nosi le belo oblečena dekleta palmove veje, da je vsa skupina spomiuJ la na slovesen Gospodov vhod v Jeruzalem. Odgovorni urednik in zastopnik izdajatelja: M. Skerbec, župnik v Kranju. — Tiskarna Tiskovnega društva, Kranj.