Petar Čehovin Udruženjespasilaca navodiSrbije petarcehovin@outlook.com ŽigaČepar UniverzanaPrimorskem, Fakultetazamanagement ziga.cepar@fm-kp.si PribliževanjeSrbijeEvropskiuniji PristopniprocesSrbijekEvropskiuniji(eu)trajaževečkotdesetlet.V tem članku smo želeli prikazati, kako napreduje proces pristopa Srbije k eu in katere so prednosti, slabosti ter izzivi za Srbijo na tej poti. Pri raziskovanjusmouporabiliobstoječorelevantnostrokovnoliteraturoter sekundarnevire.Ugotavljamo,dajetaproceszaSrbijodolgotrajenterda njenegapristopak eu vnaslednjihpetihletihšenimogočepričakovati. Ugotovitve so uporabne za uradnike eu, za pogajalsko skupino Srbije z eu terprebivalceSrbije,kitakopridobijojasnejšipoglednaobravnavano temo. Ključne besede: Evropska unija (eu), Srbija, pridružitev in pristop, po- glavjavpristopnemprocesu,napredek AccessionofSerbiatotheEuropeanUnion Accessionprocessof Serbiato the European Union(eu) has beengoing onforover10years.Inthispaperwewantedtoshowhowtheprocessof Serbia’saccessiontothe eu isprogressingandwhataretheadvantages, disadvantages, and challenges for Serbia on this path. In the research, weusedexistingrelevantprofessionalliteratureandsecondarydata.We found out that this process is a long-lasting process for Serbia and that Serbia’saccessiontothe eu isnotexpectedtotakeplaceinthenextfive years. The findings are useful for eu officials, Serbia’s negotiating team withthe eu,andthepopulationofSerbiaforaclearerviewofthetopic underdiscussion. Keywords:EuropeanUnion(eu),Serbia,joiningandaccession,accession processchapters,progress. https://doi.org/10.26493/1854-4231.17.59-64 Uvod VčlankuseosredotočamonaprocesvstopaSrbije v eu.Tojezahtevenpodvig,kipredstavljaizzivza celotnodružboincelotnodržavnoupravoterzah- teva široko družbeno soglasje. Srbija je za član- stvov eu uradnozaprosila22.decembra2009. Številni avtorji eu definirajo kot mednaro- dno organizacijo nadnacionalnega značaja, zno- traj katere države članice povezujejo skupni in- teresi in politike, ki zajemajo gospodarstvo, in- dustrijo, socialne zadeve, državljanske pravice, zunanjo politiko idr. Trdijo, da je eu skupnost demokratičnih evropskih držav, ki so se odločile združiti, da bi lažje dosegle vrsto ciljev, poveza- nih z gospodarskim,s političnim in z družbenim razvojemcelotneregije(Bjelić2013,131;Medović 2018, 101; Džombić 2012, 42; Vujčić, Pavićević in Pavlović2007,13). Kot poudarja Subotić (2017, 7), Srbija že več kotdesetletjeaktivnokrepisvojeveziz eu.Trdi, dajeodsprememberežimaleta2000srbskavlada pristopk eu postavilakotprednostnonalogo,ki jevbistvuvzpostavilaplatformozanadaljnjipro- cespreoblikovanjapolitične,gospodarskeinsoci- alnesferedružbe. Približevanje Srbije eu naj bi potekalo vzpo- redno z izboljšanjem regionalnega sodelovanja. Evropska komisija svoje sklepe in ocene o na- predkuSrbijenapotikčlanstvuv eu predstavlja zobjavoletnegaporočilaonapredkuSrbijevpro- cesupridružitve eu. Srbija mora na svoji poti do polnopravnega članstvav eu preitivečfaz.Država,kiizkažeže- ljopostatičlanica eu,lahkonavsakistopnjiupo- rabljarazličnafinančnasredstva eu injepartner v programih, ki so oblikovani za posamezna po- dročjavustreznifazi,vkaterisezadevnadržava nahaja. Lokalna samouprava v Srbiji lahko glede nastopnjovprocesuevropskeintegracijeuporabi razpoložljivafinančnasredstvaizustreznih skla- dov eu. V vsaki fazi evropskega integracijskega procesaSrbijesonavoljorazličniprogrami,vka- terihlahkolokalnesamoupravenastopajovvlogi partnerjevalikončnihuporabnikovstoritev. management17(2022)številka2 59 PetarČehovininŽigaČepar|PribliževanjeSrbijeEvropskiuniji ProcespridružitveSrbije eu KostabiliSrbijainČrnagorašedelZveznere- publike Jugoslavije (zrj), se je leta 2001 uradno začel proces stabilizacije in vstopa v eu. Evrop- skakomisijaterSrbijainČrnagorastaistegaleta ustanoviliskupnoposvetovalnodelovnoskupino, kinajbiimelanalogovključevanjanorm eu vza- konodajo zrj. Po štirih sestankih je Sektor za evropske integracije ministrstva za ekonomske odnosestujinoprevzelvsezadeve,kisenanašajo na Srbijo. Srbski parlament je resolucijo o član- stvu v eu sprejel 13. oktobra 2004. Na podlagi sklepa o sprejetju resolucije je bila izdelana štu- dija izvedljivosti, ki jo je Svet eu potrdil aprila 2005. V uradni razpravi o temah stabilizacije in pridružitvenegasporazumazeujenatoprišlodo pomembnega premora. Skupnost Srbije in Črne gore v okviru zrj se je namreč spreminjala, kar je bil vzrok za prekinitev. Črnogorski parlament je 3. junija 2006 razglasil neodvisnost Črne gore in tako je Svet eu julija 2006 preoblikoval man- datzapogajanjaostabilizacijsko-pridružitvenem sporazumuznovodržavoRepublikoSrbijo.Srbija je samostojno nadaljevala reforme in pogovore z Evropsko komisijo. Stabilizacijsko-pridružitveni sporazum(sps)jebilparafiran7.novembra2007, podpisan pa 29. aprila 2008 v Luksemburgu. Ve- ljati je začel leta 2013. Podpis sporazuma je po- membnovplivalnaizboljšanjegospodarskihvezi med eu in Srbijo. Ko pridružitveno obdobje po- teče, pridružena država ne postane članica eu, ampak vstopi v pristopni proces, ki je komplek- snejša in zahtevnejša faza evropskega integracij- skegaprocesa(Ateljević,ForcainŽupac2015,100; Budimir, Radić in Kahrimanović2008, 28). Kljub nekaterim trenutnim izzivom glede usklajevanja predpisovSrbijezzakonodajo eu Srbijaševedno izvaja sps.Ministrstvozaevropskeintegracijeje bilo reorganizirano v skladu s smernicami poso- dobljenemetodologije,sajsrbskavladašenaprej izjavlja, da je evropska integracija njen strateški cilj.Agendapravnedržavejebilaedenglavnih ciljev in področij delovanja vlade v prvi polovici leta 2021, skupaj s spremembami, ki se nanašajo na eu (BudimirinMeđak2017,29–31). eu je največji zunanji ekonomski partner Sr- bije. Od leta 2001 do 2017 je preko 60 vseh tu- jihneposrednihnaložbvSrbijoprišloizdržav eu, kar še potrjuje visoko stopnjo gospodarske po- vezanosti Srbije z eu. Najpomembnejši vlagate- lji prihajajo iz naslednjih držav: Nemčija, Italija, zda,Avstrija,Norveška,Slovenija,Rusija,Grčija, Nizozemska,Belgija,ŠvicainFrancija(Budimirin Međak2017,40). Srbija je 1. marca 2012 postala kandidatka za članstvov eu,21.januarja2014pajezačelapoga- janjaovstopuv eu,karjezadnjikorakkčlanstvu veu(BudimirinMeđak2017,2–3).Vsebinskapo- dročjapogajanjsorazdeljenana35poglavij,tapa so povezana v šest skupin, in sicer: (1) osnove, (2)notranjitrg,(3)konkurenčnostindolgoročna rast,(4)agendaintrajnostnapovezljivost,(5)viri, kmetijstvo in kohezija ter (6) zunanji odnosi. Za članstvo v eu mora Srbija zapreti vseh 35 pogla- vij.Zvečanjemštevilaodprtihpoglavijseširitudi obseg dela. Pričakovati je, da se bo v naslednjih fazah pristopnega procesa okrepila interakcija z uradniki eu (European Commision 2022). Priso- tnost in aktivnosti Srbije v Bruslju bodo vse po- membnejše,učinkovitosttehaktivnostipabood- visnatudiodadministrativnih,finančnihinpoga- jalskihzmogljivostiSrbije. ZastopanjeinteresovSrbijev eu Pogajalska struktura med Srbijo in eu vključuje narodno skupščino, vlado Srbije, koordinacijsko telo, urad za evropske integracije, svet koordina- cijskega telesa, pogajalsko skupino ter ministr- stva in posebne organizacije. Vse te institucije delajo na pogajanjih z eu in sprejemajo odloči- tveonadaljnjempristopanjuSrbijek eu (Subotić 2017,38).Zauspešnozastopanjeinteresovvpro- cesu vključevanja v eu sta potrebna širok druž- beni dogovor in odlična organiziranost družbe ter celotne državne uprave. Treba je oceniti spo- sobnost Srbije, da zagovarja in uveljavlja svoje interese pred organi eu na upravni ter instituci- onalniravni(Subotić2017). Sposobnostpogajanj ter zastopanja interesov države je opredeljena kot sposobnost ustreznih državnih subjektov in funkcionarjev za učinko- vito zastopanje ter uresničevanje interesov Sr- bije na podlagi vladnih direktiv in v okviru po- oblastilterobveznosti,določenihznormativnim okvirom. Za učinkovito organizacijo zmogljivo- sti pogajanj so potrebni načrtovanje, znanje in viri. Stroški pogajanj bi se povečali in njihovi učinki zmanjšali brez usklajenega usklajevanja zmogljivosti,karpomenivzpostavitevoperativne upravedomainvtujini.Tokaže,dasodrugevrste sposobnosti, kot so administrativne in finančne zmogljivosti, vezane na pogajalske sposobnosti (Subotić2017,11–20). LetnoporočiloEvropskekomisije zaleto2021 Evropska komisija vsako leto oceni napredek Sr- bije na poti v eu. Srbija je za leto 2021 prejela 60 management17(2022)številka2 PetarČehovininŽigaČepar|PribliževanjeSrbijeEvropskiuniji ocene za več kot 20 različnih kategorij, ki pred- stavljajoodprtapoglavja,združenavšestskupin, ki so pogoj za vstop Srbije v eu. Najpogostejša ocena Evropske komisije je bila, da je Srbija na posameznih področjih dosegla le majhen napre- dek.Največjinapredkisozabeleženinapodročjih (EuropeanCommision2021,4–7): • usklajevanjazakonodajeoposlovnempravu, mobilnostidelovnesile,svobodiustanavlja- njainsvobodiponudnikastoritev; • socialne politike in zaposlovanja, obdavči- tve, industrijske politike, izobraževanja ter znanostiintehnologije; • energetskih meril, reforme železnic in var- nostivcestnemprometu; • podnebne zakonodaje in pomembnih ener- getskih ukrepov,vključnoz novimipredpisi zaobnovljivoenergijoinenergetskoučinko- vitosttervarnosthrane; • medstrankarskegadialoga,kigajeorganizi- ral Evropskiparlament; • ustvarjanjadelujočegatržnegagospodarstva inzmanjševanjabrezposelnosti; • obvladovanjamigrantskihtokov. Zelo malo napredka ali brez napredka je bilo pri naslednjih pomembnejših vprašanjih (Euro- peanCommision2021,4–7): • dialog s političnimi nasprotniki in svoboda govora; • boj proti organiziranemu kriminalu in ko- rupciji; • nestabilnoposlovnookoljeternelojalnakon- kurencazamajhnainsrednjapodjetja; • dolgoletnaneučinkovitostdržavnihpodjetij; • področja finančnih storitev, varstva potro- šnikov in zdravja ter prostega pretoka kapi- tala • zaostritevfiskalnihpredpisov; • napetosti med Srbijo in sosednjimi drža- vami; • konstantnoslabiodnosimedSrbijoinKoso- vom. JavnomnenjeprebivalcevSrbijeo eu Zadovoljstvo prebivalcev Srbije s procesom pri- druževanja eu je pomemben dejavnik. Dvomi glede pozitivnih posledic članstva v eu so se za- čeliporajatipredvsemzaradinaslednjihvprašanj: ohranjanje Kosova in Metohije v sestavi Srbije; izražena dominacija Nemčije v eu ter neuskla- jen odziv držav eu na protipandemične ukrepe. Ohranjanje Kosova in Metohije, ki sta zapisana v 182. členu Ustave Republike Srbije (Ustav Re- publikeSrbije2006 in2021) instadefiniranakot sestavnidelSrbije,jepojavnemmnenjunajvečje bremezapristopSrbijek eu,sajsev35.poglavju pogajanj med Srbijo in eu izboljšanje odnosov med Beogradom in Prištino definira kot izbolj- šanjeodnosovmedadministracijamadvehneod- visnih držav. Srbsko nasprotovanje neodvisnosti Kosovu izhaja iz srbskega stališča, da je Kosovo delsrbskegaozemlja,šeposebejnjegovipretežno srbskipredeli(Bilefsky2008). Podporo pri taki politiki pa ima Srbija tudi s strani Rusije, ki si priznanja Kosova ne želi, saj bi to spremenilorazmerje politične moči vškodo Rusijetudivkontekstu politike, kijoRusijavodi do Ukrajine ter ostalih članic nekdanje sovjetske federativne socialistične republike (Rahmani in Belegu2022).Države eu,kinisopriznaleKosova (Španija,Slovaška,Ciper,RomunijainGrčija),so to storile zaradi svojih notranjepolitičnih razlo- gov, povezanih z etničnimi manjšinami v svojih državah innjihovimitežnjamipovečjisamostoj- nostialiodcepitvi. Močnejše zagovornice neodvisnosti Kosova v eu pa so predvsem Nemčija, Francija ter Italija (Turp-Balazs 2021). Pristopna pogajanja za pri- stop Srbije k eu predstavljajo nenazadnje tudi vzvod, preko katerega lahko eu vpliva na nor- malizacijoodnosovmedSrbijoinKosovom.Prav zato je eu kot posrednica pri reševanju nesogla- sijmedSrbijoinKosovomtudivelikouspešnejša, kotsonpr.Združeninarodi(Bergmann2018).Po drugistranipajeeuvprimerjavizZdruženimi narodi za stabilnost v regiji Zahodnega Balkana tudivelikoboljzainteresirana(Hajrullahu2019). Skeptično javno mnenjev Srbijije sicer razvi- dnotudiizanketMinistrstvazaevropskeintegra- cije Srbije (Ministarstvo za evropske integracije Republike Srbije 2021), iz katerih je očiten trend upadanja zaupanja ljudi v eu iz leta v leto. Lju- dje v Srbiji so postali zelo skeptični glede priho- dnosti eu zaradi nestabilne situacije na globalni ravni,povzročenepredvsemzukrepizazajezitev širjenja koronavirusa. Na vprašanje »Kako vidite prihodnost eu?«je41odstotkovvprašanihodgo- vorilo,dasebo eu soočalazvsevečjimitežavami terdaboprejrazpadlaalisecelozaprlazasprejem novihčlanic,kotdabiseširilanaprej.28odstot- kov vprašanih je odgovorilo, da bo eu sicer pre- mostila trenutne težave, a bo postala vedno za- prtejšainbotežjesprejemalanovečlanice.18od- stotkovvprašanihpajeodgovorilo,dabo eu pre- mostila sedanje težave, vendar se bo strukturno management17(2022)številka2 61 PetarČehovininŽigaČepar|PribliževanjeSrbijeEvropskiuniji spremenila,zato članstvov takšni(spremenjeni) eu ne bo enako članstvu v eu, kot jo poznamo zdaj. Srbska vlada poizkuša javno mnenje preve- sitivpridvstopaSrbijev eu,predvsemskozipo- udarjanje koristi, ki bi jih imela Srbija v kontek- stu zagotavljanjamiru v regiji tergospodarskega napredka (Madžar b.l.). Lopandić (2017, 6) trdi, da na splošno lahko sklepamo, da je pojav evro- skepticizma(oz.evrooptimizma)neposrednopo- vezanzjavnimdojemanjemgospodarskeinsoci- alneuspešnosti eu (oz.evroobmočja)kotorgani- zacije,usmerjenevgospodarskerezultate. V tekočem letu 2022 je v najnovejših raziska- vahjavnegamnenjaprvičvzgodovinizabeležena manjkot50-odstotnaželjaprebivalstvaSrbijepo vstopuv eu;tajenamrečle35-odstotna.Tanizek odstotekjepredvsempovezanspritiski eu naSr- bijo,najuvedesankcijeprotiRusiji(Tanjug2022). Srbija je namreč zaradi svoje tredicionalne pove- zanostizRusijoterpodrugistranitudizaradipri- tiska Rusije edina kandidatka za vstop v eu, ki ni uvedla sankcij proti Rusiji. To pa nakazuje na srbskoneodločnostgledepribliževanja eu terna njeno razpetost med svojimi zgodovinskimi od- nosizRusijonaenistraniinželjopobodočivklju- čenostiv eu nadrugistrani.Zagotovosebopri- tisk na Srbijo s strani eu še okrepil, saj je želja eu, da se Srbija približa eu in ne Rusiji ter tako prispevakzagotavljanjumiruvregijiingospodar- skemunapredku(OxfordAnalytica2022). Potencialneprednostiinslabostivstopa Srbijev eu V veljavi je stabilizacijsko-pridružitveni spora- zumz eu,kiurejaštevilnavprašanjamedsebojne gospodarskeizmenjave in vodik oblikovanjuob- močja proste trgovine ter nižjih cen izdelkov in storitev. Dejstvo pa je, da bi se negativni učinki prekinitve pogajanj pokazali v naslednjih nekaj letih.Mednjimiso(Madžarb.l.,7–8): • drastičenupadprilivaneposrednihtujihna- ložb iz držav eu pa tudi iz drugih razvitih držav; • poslabšanjeposlovneklimevSrbiji; • rast cene zadolževanja (obresti) države in domačegazasebnegasektorjanasvetovnem finančnem trgu zaradi zmanjšanega priliva investicijzzahoda; • zmanjšanje zneska finančnih sredstev, ki bi jih eu namenilav imenu predpristopnepo- moči; • prekinitevgospodarskihveziz eu. Lidija Madžar (b.l., 8) trdi, da biimela Srbija, čebivstopilav eu,odvstopanaslednjekoristi: • ponovnosodelovanjeinpovezovanjevregiji ter stabilizacija odnosov s sosednjimi drža- vami; • izgradnja demokracije, tržnega gospodar- stvainpravnedržave; • vzpostavitev politične, gospodarske in dru- gihoblikvarnosti; • prejemvelikegaobsegasubvencijzarazvoj; • nižjeceneinrastkakovostiizdelkovtersto- ritev; • vplivmodernizacijenarazvojinspremembo strukturegospodarstva; • možnostvstopavEvropskomonetarnounijo patudivschengenskoobmočje; • doseganjenačelsvobode,enakostiinpravič- nosti; • bojprotikorupciji; • krepitevproračunskedisciplineidr. Vstopv eu pabizaSrbijolahkopomeniltudi določeneslabosti,kisopomnenjuLidijeMadžar (b.l.,8–9): • plačilo prispevkov v skupni proračun eu in nastaneknetoizgube,kobiSrbijanekočpo- stalanetoplačnicavproračuneu,karjesicer časovnoprecejoddaljeno; • krepitev birokratizacije in nedotakljivosti bruseljskezakonodaje; • prenossuverenostinaorgane eu; • oslabljen vpliv ali pomanjkanje vpliva na bruseljsko(evropsko)zakonodajo; • oslabitev privlačnosti in pristnosti lastnega gospodarstva; • vsiljevanjedružbenegareda eu; • zmanjšanjedržavneinpolitičneavtonomije; • pritiski skozi makroekonomski in instituci- onalniokvir eu idr. Zgoraj naštetim potencialnim negativnim u- činkom vstopa Srbije v eu bi lahko dodali še ne- ugodni zunanjepolitični učinek na odnose Srbije zRusijo.Rusijajenamrečzgodovinskazaveznica Srbije,prizadevapasi,dabisejile-tašeboljpri- bližalainposledičnomanj eu,sčimerpabiRusija šeokrepilasvojmednarodnivpliv(EuropeanPar- liament2017). Ugotovitveinsklep Za Srbijo bi bil vstop v eu ključnega pomena predvsemzaradipotrditve,krepitveinstabilnosti 62 management17(2022)številka2 PetarČehovininŽigaČepar|PribliževanjeSrbijeEvropskiuniji institucijnjenegasistemapatudizaradiustvarja- nja okolja, v katerem bi bila vladavina prava ne- dotakljiva.Vstopv eu bidržaviomogočilhitrejši gospodarski razvoj, delujoče tržno gospodarstvo inmožnostdostopadotrgovdržavčlanic eu. Nekatereprednostipribliževanja eu ježemo- žno čutiti, spet druge pa bo možno čutiti med nadaljnjimi pristopnimi pogajanji. Primer tega je podpis stabilizacijsko-pridružitvenega spora- zuma in začasnega trgovinskega sporazuma, po katerih jebilosrbskemugospodarstvudovoljeno izvažati blago v eu brez carin in omejitev za ve- činoizdelkov,odčesarježeimelokorist.Zunanje- trgovinska menjava je največja z državami člani- cami eu, kar vsekakor pozitivno vpliva na Srbijo innjenedržavljane. ProcespristopaSrbijek eu sejeformalnoza- čelželeta2001,karpomeni,dajedodanesminilo 21 let pogajanj med Srbijo in eu, a Srbija še zda- leč ni blizu pristopa k eu. Od 35 poglavij jih je ostalo odprtih še 33, vprašanje pa je, katera do- datnapoglavjaselahkovprihodnostišeodprejo. Napredek v pogajanjih je prisoten, vendar pa je taproceszelopočasenindolgotrajen.Napodlagi tega se zastavlja vprašanje, ali zares obstajaobo- jestranska želja eu in Srbije po pristopu slednje k eu. Proces pristopa je odvisen od mnogih raz- ličnih dejavnikov. Opraviti bi bilo treba dodatne raziskave v zvezi z geopolitičnimi spremembami v Evropi in preveriti, ali Srbija lahko najde reši- tev v Evropskem združenju za prosto trgovino (European Free Trade Association – efta) ali v večjem povezovanju z Rusijo in Daljnim vzho- domnamestoz eu. efta (https://www.efta.int) jemedvladnaorganizacija,ustanovljenazaspod- bujanjeprostetrgovineingospodarskeintegra- cije v korist svojih štirih držav članic – Islandije, Lihtenštajna,NorveškeinŠvice–tervkoristnji- hovihtrgovinskihpartnerjevpovsemsvetu.Pro- ces pristopa lahko analiziramo tudi skozi nesta- bilnegospodarskerazmereingospodarskokrizo, ki je prizadela celotno Evropo. Zaradi te krize je ogrožena trgovina med Srbijo ter eu in mogoče je, da bodo nekatera podjetja iz eu, ki poslujejo v Srbiji, zapustila njeno ozemlje. Glede na to, da so države članice eu največji zunanji ekonomski partner Srbije in da omenjena podjetja zaposlu- jejovelikošteviloljudi,bitakscenarijlahkovpli- valnanadaljnjapogajanjainposledičnonavstop državev eu. ZagotovolahkoSrbijaodčlanstvav eu priča- kujevelikekoristi,očitnopapodrugistranineka- teri prebivalci Srbije ter tudi nekoliko razdeljeno srbsko vodstvo v tem trenutku niso naklonjeni odločnejšim potezam v smeri približevanja. Za- gotovo je trenutno mirovanje v procesu pristo- pnihpogajanjtudiposledicapritiskasstraniRu- sije,kijevtrenutnihrazmerahnestabilnostivre- gijišetolikovečji.Pristopnapogajanjasopočasna invprašanjeje,kdajbodoobtakšnihitrostinapre- dovanjazaključenainkdajbolahkoSrbijakončno pristopilak eu kotnjenapolnopravnačlanica. Literatura Ateljević, V., B. Forca in G. Župac. 2015. »Opšti aspekt priključenja država Evropskoj uniji.« Vojno delo 67 (3):100–123. Bergmann, J. 2018. »Same Table, Different Menus? A Comparison of un and eu Mediation Practice in the Kosovo-Serbia Conflict.« InternationalNegotia- tion23(1):238–257. Bilefsky,Dan.2008.»SerbiaProposesDividingKosovo alongEthnicLines.«TheNewYorkTimes,24.marec. https://www.nytimes.com/2008/03/24/world /europe/24iht-kosovo.4.11380269.html. Bjelić,P.2013.»ModelspoljnotrgovinskepolitikeEvrop- skeunije.«Ekonomskianali44(156):131–147. Budimir,B.,inV.Međak.2017. Vodičkroz pristupanjeSr- bijeEvropskojuniji.UredilM.Pajević.Beograd: isac Fond, International and Security Affairs Centre, Centarzameđunarodneibezbednosneposlove. Budimir, B., I. Radić in V. Kahrimanović. 2008.Vodič kroz Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju. Druga dopolnjenaizdaja.UredilM.Pajević.Beograd:isac fond. Džombić, I. 2012.Evropskeinicijativei institucije. Sara- jevo:FriedrichEbertStiftungBiH. EuropeanCommision.2021.»Serbia2021Report.«Com- mission Staff Working Document swd(2021) 288 final,EuropeanCommission,Strasbourg.https:// europa.rs/wp-content/uploads/2021/10/Serbia -Report-2021.pdf. ———. 2022. »Serbia 2022 Report.« Commission Staff WorkingDocument swd(2022)338final,European Commission,Bruselj.https://neighbourhood -enlargement.ec.europa.eu/system/files/2022-10 /Serbia20Report202022.pdf. Hajrullahu, A. 2019. »The Serbia Kosovo Dispute and the European Integration Perspective.« European ForeignAffairsReview24(1):101–120. European Parliament. 2017.Serbia’s Cooperation with China,theEuropeanUnion,RussiaandtheUnitedSta- tesofAmerica.Luksemburg:PublicationsOffice. Lopandić, D. 2017. »Ekonomski rast, (ne)usklađivanje prosekarazvijenostiu eu ikorenievropesimizma.« Evropskiizazovi.https://www.emins.org/wp -content/uploads/2018/04/Ekonomski-rast _DuskoLopandic.pdf. Madžar,L.B.l.»PoslovanjesaEvropskomunijom.« https://www.vps.ns.ac.rs/Materijal/mat11374.pdf Medović, V., ur. 2018.Pojmovnik eu. Beograd: Delega- cijaEvropskeunijeuRepubliciSrbiji. management17(2022)številka2 63 PetarČehovininŽigaČepar|PribliževanjeSrbijeEvropskiuniji Ministarstvo za evropske integracije Republike Srbije. 2021. »Istraživanje javnog mnjenja: odnos građana SrbijepremaEvropskojuniji.«https://www.mei .gov.rs/upload/documents/nacionalna _dokumenta/istrazivanja_javnog_mnjenja/avgust _21_sajt.pdf. Oxford Analytica. 2022. »West Will Punish Serbia for UnclearStanceonRussia.«ExpertBriefings. https://doi.org/10.1108/OXAN-ES273214. Rahmani,B.,inM.Belegu.2022.»TheeuEngagement intheKosovo-SerbiaDialogue.«OnlineJournalMo- dellingtheNewEurope39:128–149. Subotić, S. 2017.Zastupanje interesa Srbije u Evropskoj uniji.Beograd:Centar zaevropskepolitike. Tanjug.2022.»Istraživanje ipsos-a:Za eu integracije 35 odsto građana, protiv 44 odsto.« http://www .tanjug.rs/full-view.aspx?izb=729753. Turp-Balazs,C.2021.»Explainer:The eu’sKosovoAwk- wardSquad.«EmergingEurope,3.februar.https:// emerging-europe.com/news/the-explainer-the -eus-kosovo-refuseniks. UstavRepublikeSrbije.2006.SlužbeniglasnikRepublike Srbije,št.98. ———. 2021.SlužbeniglasnikRepublikeSrbije,št.115. Vujčić, D., Ivan K., V. Pavićević in V. M. Pavlović, ur. 2007.Ka Evropskoj uniji: vodič za predstavnike jedi- nicalokalnesamouprave. Beograd: Stalna konferen- cijagradovaiopština. 64 management17(2022)številka2