283ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 55 • 2001 • 2 (123) OCENE IN PORO^ILA H e l e n a H a u p t m a n, Od Verneka do Oble Gorice. Gradovi in gra{~ine v ob~ini Litija. Litija : Samozalo‘ba, 2001. 75 strani. Monografija Helene Hauptman je zanimivo, dragoceno in za na{e razmere unikatno monumentalno delo, saj se je avtorica resni~no potrudila zbrati o grajski stavbni dedi{~ini in njihovi zgodovini na Litijskem kar najve~, tudi tak{nega dokumentarnega gradiva, ki je bilo doslej na{i kulturni javnosti skrito oziroma neznano. ^e odmislimo uvodno predstavitev mesta Litija neko~ in danes, je jedro knjige osredoto~eno prav na gradove in gra{~ine oziroma njihove razvaline, vsega skupaj osemintrideset posami~nih lokalitet, z dvojezi~nimi krajevnimi oznakami in nem{kim imenom ve~inoma na prvem mestu; na koncu {tudije je {e kraj{i monografski zapis o Janezu Vajkardu Valvasorju, ki je tudi sicer sredi{~na figura monografije, saj se nenehno pojavlja tako z reprezentan~nimi bakrorezi iz Topografije in manj Slave, v besedilu pa avtorica tudi ne skopari z Valvasorjevimi literarnimi navedbami. Knjigi je pridan {e kastelolo{ki slovar; sledijo opombe, morda nekoliko neprakti~no na koncu besedila, saj avtorica dosledno gradi na znanstvenem aparatu in ho~e bralcu omogo~iti sprotno preverjanje navedb. ^isto na koncu knjige je razgrnjena dovolj obse‘na literatura o grajski zapu{~ini na Litijskem, avtorica pa se tudi zahvali vsem, ki so ji tako ali druga~e, tudi z nikdar doslej objavljenim slikovnim gradivom, prisko~ili na pomo~. Kot smo ‘e poudarili, gre za unikatno delo, saj se je avtorica na razmeroma majhnem ozemlju lahko izredno podrobno posvetila posameznemu grajskemu objektu in njegovi preteklosti, tudi tak{nemu, ki imamo o njem le nekaj skopih podatkov, prete‘no iz Valvasorja, potem pa ni~; o samem gradu, gra{~ini oziroma pristavi pa ‘e dolgo, dolgo tudi ni ve~ ne duha ne sluha. ^e so torej nekateri gradovi oziroma grajski stavbni objekti obdelani skopo, pa~ glede na razpolo‘ljive podatke, pa se je Hauptmanova izredno natan~no posvetila prav tistim gra{~inam, ki so bile reprezentan~ni ponos Litijskega {e pred zadnjo svetovno vojno, v redkem primeru pa to pomenijo {e danes, po modernih obnovitvenih delih. Tu bi na prvem mestu izpostavili prav Bogen{perk, ki v sedanji obliki in namembnosti predvsem poudarja prav Valvasorja in njegovo kulturno–zgodovinsko in literarno delovanje. Manj je {ir{i javnosti znana podoba vojvodinje Mecklenbur{ke oziroma njene znamenite prazgodovinske zbirke, ki je bila na gradu do prevra- ta leta 1918 oziroma takoj nato izvedenega sekvestra. Avtorica se je potrudila zbrati nekaj izredno zanimi- vih posnetkov iz dru‘inskega kroga vojvodinje Mecklenbur{ke. Podobno je obdelana tudi novej{a zgodo- vina nekdaj mogo~ne gra{~ine Ponovi~e, znane po izredno lepem parku, ki je v sedanjem stanju le ‘alosten ostanek nekdanje slave. Hauptmanova je zbrala dragocene podatke o lastnici, grofici Elisabeth de Gasquet James, rojeni Tibbits Pratts, poro~eni s sinom vojvodinje Mecklenbur{ke, Borowinom, umrli 24. septem- bra 1929 na Bavarskem in tam pokopani, ~eprav je ‘elela biti pokopana na Sveti Gori nad Va~ami in si je bila postavila na tamkaj{njem pokopali{~u nagrobnik, viden {e danes. Tak{ni detajli monografiji dajejo ~love{ke dimenzije, saj si gradov in gra{~in oziroma njihovih ostankov kar ne moremo ustrezno predstavljati, ~e ne poznamo zgodovine njegovih prebivalcev, dolge vrste rodov, tudi raznorodnih, ki so nekdaj tam bivali. Seveda se bi dalo ob vsaki enoti grajske stavbne dedi{~ine izbrskati {e marsikaj; dalo bi se podrobneje raz~leniti njene umetnostno-zgodovinske in sicer{nje kulturne posebnosti; kazalo bi se posvetiti problemu umetno oblikovane krajine, konkretno gra{~inskim parkom in nasadom; bilo bi dobro obdelati izredno pou~no in odmevno poglavje v novej{i zgodovini litijskih gradov, ko sta se kar dva pripadnika rodbine Windischgraetzov, knez Ernst in vojvodinja Marie, posvetila arheo- logiji, konkretno odkrivanju prazgodovinskih Va~. Kon~no bi kazalo podrobneje obdelati prav zadnje poglavje v zgodovini mnogih litijskih gra{~in, ko je marsikatera izmed njih po nepotrebnem izginila v plamenih revolucije oziroma je bila brezobzirno oplenjena in zbrisana z obli~ja zemlje prav v zanosnih dneh po koncu 2. svetovne vojne: kdo bi si bil takrat, v razru{eni domovini, pretirano belil glavo z dedi{~ino fevdalnih ~asov! 284 ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 55 • 2001 • 2 (123) Hauptmanova je svoje delo opravila korektno in prizadevno. Po ustaljenem vzorcu je po topografski metodi locirala posami~no lokaliteto, v nekaterih primerih dodala izseke iz franciscejskega katastra in naredila dober opis objekta ali skupine objektov. Nato je navedla vse njej znane podatke o lastnikih posameznega gradu ali gra{~ine oziroma pristave, s tem da je, razumljivo, zbrala {e posebno veliko podatkov prav v zvezi s tistimi gra{~inskimi objekti, katerih lastniki so bili med ljudstvom priljubljeni in se je tudi tako pri posameznikih ohranilo marsikaj tako v sliki kot ustnem izro~ilu. Podrobnej{a analiza arhivskega gradiva in zlasti starej{e histori~ne publicistike na nekdanjem Kranjskem bi v zvezi z posamez- nimi gra{~inami odkrila {e ve~, vendar ne smemo biti preve~ kriti~ni, saj se bo avtorica s podrobnim raziskovanjem tako imenitne stavbne in zgodovinske dedi{~ine nedvomno ukvarjala {e v prihodnje. Tu bi opozorili, da bi bilo dobro bolj podrobno in dosledno upo{tevati tudi {tevilne podatke, ki so raztreseni v na{i spomeni{ko–varstveni literaturi, za~en{i z Mittheilungen slavne dunajske Centralne komisije, z nadaljevanjem v rubriki Varstvo spomenikov v predvojnem Zborniku za umetnostno zgodovi- no, kon~no s sistemati~nim pregledom navedb v povojni konservatorski reviji Varstvo spomenikov, ki izhaja — razumljivo — {e zdaj. Prav tako bi lahko avtorica navedla {e ve~ citatov literature in z njimi povezanih ugotovitev in spoznanj nekaterih avtorjev, ~e bi se le bolj poglobila v znanstvene, publicisti~ne in poljudno–znanstvene prispevke, ki so tudi v zvezi z litijsko grajsko zapu{~ino raztreseni po slovenskih periodikah, zbornikih in koledarjih. Ob upo{tevanju vsega tega bo vednost litijskega prostora nedvomno ve~ja in odmevnej{a. Hauptmanova sicer upo{teva ljudsko izro~ilo o posami~nih obravnavanih gradovih, vendar bi podrobno raziskovanje na kraju samem lahko odkrilo {e ve~, zlasti pri razli~nih oblikah toponi- mov, kot to lahko presodim na podlagi lastnih zapa‘anj tako ob arheolo{ki topografiji Gabrovke kot Va~ v 70. in 80. letih. Knjiga je torej novum, dragocena tako za lokalnega intelektualca kot kozmopolitskega esteta. V litijski regiji se je v ne tako daljni preteklosti vendar dogajalo toliko enkratnega, da za marsikatero dejanje nekaterih ‘lahtnih imetnikov gra{~in prej ve beli svet kot mi sami. Škoda, da ni avtorica pripravila posebnega indeksa krajevnih in lastnih imen ter pojmov, saj monogra- fija dobesedno kipi od zbranih podatkov in informacij. Zaradi preglednosti bi bila na koncu dela dobrodo{la tudi rekapitulacija virov slikovnega gradiva, zlasti fotografskega, saj je njegova kulturno–zgodovinska vrednost izjemna. D a v o r i n Vu g a P a s c a l D i b i e, Etnologija spalnice. Ljubljana : Zalo‘ba /*cf., 1999. 349 strani. Pascal Dibie je predstojnik oddelka za antropologijo, etnologijo in religiologijo na Université Paris VII-Denis Diderot. Knjiga Etnologija spalnice (Ethnologie de la chambre a coucher), izdana leta 1987, je edina izmed njegovih knjig, ki je bila prevedena v slovenski jezik. Svoj prostor je na{la v rde~i zbirki zalo‘be /*cf. S knjigo Etnologija spalnice nam sku{a avtor pokazati, kako pomembno in sredi{~no vlogo je imela spalnica in njeno sredi{~e, torej postelja, v razli~nih obdobjih in razli~nih kulturah. Sam pravi: »Potreben je bil ~as in pla~ati je bilo treba ceno ~love{kih naporov, da sem se odlo~il pobli‘e pogledati kraje ~love{kega po~itka; potreben je bil ~as, da sem odkril spe~o tretjino ~love{ke zgodovine. ^emu smo sezidali hi{e, postlali postelje, udoma~ili ogenj, ~emu? Da smo se lahko prepustili najljub{ima obredo- ma, in to sta navzlic morali {e zmerom spanje in tisto, ~emur pravimo ljubezen.«1 V knjigi mu bralci sledimo najprej v oddaljena obdobja, nato v oddaljene kulture, pri tem pa se nam ni treba bati, da bi zaradi branja zaspali. Z obilico humorja, so~nih primerov in zanimivih navad, ki jih najde v razli~nih obdobjih in na razli~nih kontinentih, nas vodi do trenutka, ko se moramo naposled tudi mi vrniti v svoje spalnice in tako poskrbeti za nadaljevanje spe~e ~love{ke zgodovine. 1 Pascal Dibie, Etnologija spalnice, Ljubljana 1999, str. 274.