Knj iga Romantična kome- dija, ki j e izšl a l et os sr edi pan- demij e kor onavir usa, pr inaša pr vi sl ovenski pr evod t r eh Me- nandr ovih komedij Ženska s Sa- mosa (Samia), Razsodba (Epi- t r epont es) in Ščit (Aspis). Vse t r i komedij e se uvr ščaj o v žanr r o- mant ične komedij e, vendar se t a zel o r azl ikuj e od naših pr edst a v, saj r a zen st an dar dn ega sr ečn ega konca vsebuj e vel ike r azl ike od dan ašn j ih pr aks, zat o sodobn ega br al ca pr ej šokir a, kot spr a vi v smeh. At enski komediogr af Me- nander (pr ibl . 342–291 pr . n. št .) j e bil naj bol j znan pr edst avnik nove komedij e in eden izmed naj bol j pr il j ubl j enih ant ičnih a v- t or j ev. O pr il j ubl j enost i Menan- dr a pr ičaj o nj egovi ver zi, ki j ih večinoma poznamo, a l e r edki vedo, da pr ihaj aj o iz ant ike in j e nj ihov avt or Menander . Kot na pr imer : “Kogar ljubijo bogovi, umre mlad”, al i sl a vne Cezar j eve besede pr ed pr ečkanj em Rubi- kona “Kocka naj pade”. V sr ednj em veku so se Me- n an dr o va del a izgubil a in j e bil do 20. st ol et j a poznan zgol j po fr agment ih. V 20. st ol et j u j e pr i- šl o do vn o vičn ega odkr it j a Me- nandr a in posl edično št evil nih pr evodo v n j ego vih del t er št udij o n j em, ki pa so večin oma zaob- šl e spl ošn o občin st vo zar a di fr a g- ment ar nost i ohr anj enih dr am. 201 Menander Romantična komedija Prevod, opombe, spremna študija in uredila Maja Sunčič, AMEU–ISH, zbirka Dialog z antiko 38, Ljubljana 2020, 320 strani 07 - Recenzija 10. 07. 2020 11:52 Page 201 Skor aj v cel ot i j e namr eč ohr a- nj ena zgol j avt or j eva komedij a Čemernež (Dyskol os), medt em ko so vse dr uge komedij e ohr a- nj ene z vr zel mi in pot r ebuj ej o r ekon st r ukcij e man j kaj očega be- sedil a, zar adi česar so za sodob- nega br al ca t ežj e ber l j ive. Na začet ku knj ige nam Sun- čičeva poda obsežno spr emno št udij o “Menandr ova r omant i- čna komedij a” z dvema dodat - koma, v dr ugem del u pa pr evod omenj enih t r eh komedij s spr ot - nimi opombami. Nj ena št udij a j e pomembna z ant r opol oškega vidika, saj v nj ej opozar j a na ve- l ike kul t ur ne r azl ike med ant i- čnimi At enami in današnj im svet om t ako z vidika definicij e r omant ičn e komedij e, vpr ašan j a, kaj j e smešno, zakaj se l j ubezen- sko r a zmer j e ukvar j a zgol j s t em, kaj hoče zal j ubl j eni moški in ne ženska, do kočl j ivega vpr ašanj a, ki ga t emat izir at a dve od t r eh komedij v knj igi – al i gr e za po- sil st vo al i zapel j evanj e in zakaj j e Menander iz mot iva, ki j e za nas t r agičen, del al komedij o s sr ečnim koncem. V spr emni št udij i avt or ica poudar j a, da izbr ane Menan- dr ove komedij e odsevaj o po- membno spr emembo v t akr at ni at enski dr užbi, saj se j e po za- t onu at enske demokr acij e t e- žišče iz pol it ičnega in j avnega živl j enj a pr emaknil o v zasebno sfer o, zat ose j e Menander iz po- l it ike pr eusmer il na l j ubezen kot izt očnico svoj e komedij e. No- vost nj egove komedij e j e pr ed- st a vit ev st r ast ne moške l j ubezni kot gl avnega r azl oga za r oman- t ično zvezo. Gl a vni ideol oški cil j t ega j e por oka med dr ža vl j anom in dr ža vl j anko , medt em ko zveza s het er o al i pr il ežnico nast opa kot obl ika “r ekr eacij e”, sl ednj e Sunčičeva pr edst avi v pogl avj u Romantična komedija in prosti- tutka. Vodil na sil a Menandr ovih komedij j e het er oseksual na l j u- bezen, ki j e pr edst avl j ena iz mo- škega zor nega kot a, saj se za ču- st va žensk ne zmenij o nit i j ih ne vpr ašaj o za mnenj e gl ede skl e- nit ve zakonske zveze. Sunčičeva opozar j a, da j e Menandr ova r omant ična kome- dij a ideol ogizir an a, ideol ogij a pa R 202 07 - Recenzija 10. 07. 2020 11:52 Page 202 se uj ema z gr škim imaginar ij em l j ubezni. Pr va o vir a pr i r eal izacij i r omant ične l j ubezni v vsakda- nj em živl j enj u v Menandr ovih At enah j e bil st r og nadzor nad t . i. spodobn imi žen skami in ome- j it ev vsakdanj e komunikacij e z nj imi. Zveza dr žavl j ana z dr ža - vl j anko j e bil a namr eč odvisna od dogo vor a z n j enim očet om al i var uhom in j e bil a večin oma mo- žn a l e v pr imer u skl enit ve za kon - ske zveze. To vel j a t udi za Me- nandr o vo r omant ično komedij o . Komični j unak se ne spr ašuj e, kako bo pr egovor il svoj o izvo- l j en ko , ampa k ka ko bo pr ego vor il izvol j enkinega zakonit ega va- r uha, da mu omogoči in l egit imi- zir a zvezo z izbr anko . V svet u dogovor j enih por ok nast opa por oka iz l j ubezni kot komična kon vencij a, ki j e v na- spr ot j u z ust al j enimi na vadami in pr akso. V vsakdanj em živl j e- nj u se pr i skl epanj u zakonskih zvez niso menil i za l j ubezen al i dr uga čust va ženina al i nevest e, t emveč so bil i pr agmat ično na- r avnani v zakonsko zvezo kot posl ovni dogovor med dvema dr užinama, pr i por oki sor odnika z dedinj o pa z ohr anit vij o pr e- moženj a v dr užini. V Menan- dr ovi komedij i j e povsem dr u- gače, saj j e l j ubezen moškega pr edst avl j ena kot t emel j t r dne zakonske veze, kot l ahko pr ebe- r emo v Čemernežu “Mladeniču je tisti zakon trden, / ki sklene z ljubeznijo vanj stopiti.” Po Sunčičevi Menander ko- mično t emat izacij o l j ubezni kot povoda za por oko pr edst avl j a kot r eal izacij o moških fant azij , saj j e l j ubezen pr edst avl j ena kot nuj en pogoj za por oko , ki j e gl a v - ni cil j komičnega j unaka. Zat o ml adi zal j ubl j enec Haj r eas v Ščitu pr avi, da se j e imel za naj - sr ečnej šega čl oveka, ko j e misl il , da j e dosegel svoj cil j – por oko z dekl et om, v kat er ega se j e zal j u- bil . Na dr ugi st r ani imamo Me- nandr ove ženske, ki j ih nihče ne vpr aša o nj ihovih čust vih al i že- l j ah. Menandr ovi zal j ubl j enci se namr eč ne menij o za t o, kaj ho- čej o ženske, t emveč j ih zanima zgol j l ast na žel j a, za vse dr ugo so sl epi, kar j e povsem dr ugače od n aših pr edst a v, kj er so žen ske 203 R 07 - Recenzija 10. 07. 2020 11:52 Page 203 nosil ke in t udi nasl ovnice kon- cept ov o r omant ični l j ubezni, opozar j a Sunčičeva. V t em obdobj u namr eč še niso poznal i koncept ual izacij e, ki bi bil a podobna našemu kon- cept u o vzaj emnost i v l j ubezen- skem in cel o v seksual nem r az- mer j u. V gr škem imaginar ij u nast opa er os kot bol ezen, nor ost al i na spl ošno kot močna in ob- sedena žel j a t udi s seksual nega vidika, ki se ne uj ema z našimi pogl edi na l j ubezen, saj ima št e- vil ne negat ivne vidike in vkl j u- čuj e cel o spol ni napad. Po st a- r ogr ških pr edst a vah zal j ubl j eni moški ni gospodar samega sebe, t emveč ga vodi l j ubezen al i st r ast do l j ubl j ene. Podobno mo- čno in nepr ost ovol j no čust vo j e poudar j eno t udi pr i Menandr u pr i komičnih zal j ubl j encih, ki so zar adi zal j ubl j enost i izgubil i nadzor nad seboj in zagr ešil i cel o posil st vo, kar j e v naspr ot j u z našimi pr ičakovanj i in pr ed- st a vami st al ni mot iv v novi ko- medij i. Avt or ica poudar i, da imamo pr i Menandr ovem r omant ičnem j unaku naspr ot no sl iko od da- našnj e, kj er so ženske pr edst a - vl j ene kot nosil ke r omant ične l j ubezni, ki si pr izadevaj o za po- r oko kot “naj l epši dan” v živl j e- nj u, sanj ar ij o o nj ej in v pr ipr a vo por oke vl agaj o vse napor e. Za- r adi t ega so ženske danes t ar ča posmeha, medt em ko pr i Me- nandr u v Ženski s Samosa vsi – t ako l iki v komedij i kot t udi ob- činst vo – navij aj o ob Moshiono- vem sanj ar j enj u o por oki, čepr a v vedo, da j e svoj o izbr anko pr ed t em posil il in j i nar edil nezakon- skega ot r oka. Kl j ub fant azij skemu kont ek- st u komične Menandr ove pr ed- st a vit ve r omant ične l j ubezni, da se komični j unak zal j ubi v dekl e enakih l et in se žel i z nj o por o- čit i, kar ne ust r eza t akr at nim po- r očnim pr aksam, Menandr ove komedij e upošt evaj o pr avil a o skl epanj u zakonske zveze v t a- kr at nih At enah. Zat o l ahko št e- j emo komedij e kot obl iko pr o- pagande za zakonsko zvezo v skl adu s Per ikl ovim zakonom iz l et a 451 pr . n. št ., po kat er em st a se l ahko por očil a l e dva At enca: R 204 07 - Recenzija 10. 07. 2020 11:52 Page 204 ženin in nevest a st a mor al a bit i At enca po očet ovi in mat er ini st r ani. Tudi po dr ugih pl at eh komi- čna r eal nost odseva r eal nost skl epanj a zakonske zveze, ki kl j ub zal j ubl j enost i komičnega j unaka ni odvisna od par t ner - st va med moškim in žensko, t emveč med dvema moškima. To l ahko opazuj emo v Ženski s Samosa in Ščitu, kj er j e j asno, da mnenj e nevest ni pomembno, saj t e na odr u ne govor ij o, t em- več se vse odvij a med moškimi, ki skl epaj o zakonsko zvezo. Al i pa j o r azvežej o mimo vol j e žensk, kot j e t o očit no v Raz- sodbi, kj er se Pamfil a očet u Smi- kr inu pr it oži nad t em, ko mu pr a vi, če bo za vedno pod nj e- govim var st vom, da j o bo por o- čal in l očeval od moža po svoj i vol j i in t er j al nazaj dot o, pr i t em pa se ne bo zmenil za nj eno mnenj e. Kot pr a vi Sunčičeva, j e skl e- nit ev zakonske zveze v izbr anih Menandr ovih komedij ah bol j spominj al a na skl enit ev posl ov- nega par t ner st va med dvema dr užinama al i na t ežnj o po ohr a- nit vi pr emožen j a zn ot r aj dr užin e in manj na podobo r omant ike, t emel j eče na vzaj emnih l j ube- zenskih čust vih. Sodobni br al ec ima t ežave pr i r azumevanj u Menandr ovih komedij , saj so t e napisane v skl adu z okusom t akr at nega ob- činst va, zat o j e pogost o smešno t ist o, kar nam pr avil oma spl oh ni smešno, zat o nas avt or ica opozar j a, kako pomembno j e kont ekst ual izir ano br anj e. Po - dobno kot v sodobni r omant ični komedij i se t udi v Menandr o- vem nar obe svet u vse sr ečno izide, l e da so poudar ki dr ugi, saj se posil j eno dekl e sr ečno po- r oči s svoj im napadal cem, neza- konski ot r oci, ki so pl od t e zveze in izpost avl j eni, so v komedij i r ešeni in pr epoznani kot l egi- t imni pot omci, pr ost it ut ke so do- br e in pošt ene t er ne r azdir aj o zakonske zveze, t emveč j o r ešu- j ej o , cel o nepopr a vl j ivi st ar čki se l ahko česa novega naučij o in se r efor mir aj o. Le sužnj i pr a vil oma še vedno ost anej o sužnj i in mol - čeče ženske mol čeče t er zgol j 205 R 07 - Recenzija 10. 07. 2020 11:52 Page 205 pr edmet moške žel j e in nj ihovih posl ovnih odnosov, poudar i Sunčičeva. V pr ičuj oči knj igi t ako kot v dr ugih del ih Maj e Sunčič j e t r eba omenit i t udi nasl ovnice kn j ige. Izbr an e so t ako , da br al ca z l ahkot o povl ečej o v spozna va- nj e svet a ant ike, pr imer j anj e an- t ičnega svet a s sodobnim živl j e- nj em, vzpost a vl j anj u par al el nih svet o v, n eskon čn o oddal j enih t er r azl ičnih, po dr ugi st r ani pa ne- poj ml j ivo podobnih. Ne na zadnj e l ahko skl enemo z začet nim cit at om Ovidij a o dol goživost i Menandr o ve kome- dij e: Dokler suženj bo pretkan, oče strog in zvodnica brez- sramna, / cipa pa sladkih besed, z njimi Menander bo živ. Knj iga Romantična komedija pr ed st a v - l j a izr edno zanimivo in poučno br anj e in sodobnemu br al cu pr i- naša dial og današnj ega časa z Menandr ovo ant iko. Karmen Medica R 206 07 - Recenzija 10. 07. 2020 11:52 Page 206