rr? N 1 PRIMORSKEGA Trst, 14. dec. 1950 ) $1« 48 - Leto II. In IL= VSEBINA: MILOVAN DJILAS =n1 ZSSR - imperialistična sila sodobne teme J — 377 — MINA3NCI IHSHONIHd MILOVAN DJItAS ZSSR - imperialistična sila sodobne teme 11 Čeprav so se državnokapitalistične tendence že močno pokazale — in se vse močneje kažejo — že v kapitalističnih monopolih in sploh v vsem obdobju monopolističnega kapitalizma (a po mojem mišljenju najmočneje — in to ne samo v ekonomskem pogledu — v Nemčiji po Hitlerjevem prihodu na oblast ’(Zanimivo je ne samo s književne, temveč tudi s socialne in politične strani poročilo, ki ga je podal neki visoki hitlerjevski funkcionar v Berlinu o atmosferi, ki je vladala v Kremlju, ko so podpisovali pakt o prijateljstvu in nenapadanju med Nemčijo in ZSSR 1939, leta (iz zaplenjenega arhiva nemškega ministrstva za zunanje zadeve). V tem vzdušju banketov, zdravic, bleščečih uniform, birokratskega reda in pompoznosti hitlerjevski poročevalec navdušeno končuje, da se je počutil kakor med Parteigenossen (Hani nacistične stranke)... Sploh je v luči dosedanje analize parola zahodnih liberalcev in socialnih demokratov «proti fašizmu in kcmunizmun (če se misli na komunizem v ZSSR) dobila in dobiva — zlasti danes v obdobju intenzivne vojnohujskaške politike vodstva ZSSR — realno politično in družbeno osnovo.) popolna zmaga monopolistične birokracije, eziroma: državnega kapitalizma — zaradi drugačnih zgodovinskih pogojev — ni bila mogoča nikjer drugje kot V Sovjetski zvezi. Zato je treba današnji družbeni red v Sovjetski zvezi imeti za nov zgodovinski pojav, in sicer ne nov v kvalitativnem, družbenem in ekonomskem smislu (ker tendence k: državnemu kapitalizmu, pa tudi najraznovrstnejše oblike državnega kapitalizma obstoje tudi drugod ter predstavljajo karakteristično potezo monopolov sploh), temveč v smislu najskrajnejše in najpopolnejše stopnje v ostvaritvi državnega kapitalizma Sovjetski korumpirani ekonomisti in brezvestni agitatorji zlasti poudarjajo likvidacijo brezposelnosti kot velik uspeh in prednost njihovega «socialiatičnega» sistema pred drugimi kapitalističnimi deželami. Treba je opozoriti, da tudi kapitalistične dežele V dobi prvotne akumulacije in industrijske revolucije niso poznale akutne brezposelnosti, temveč so čutile pomanjkanje «rok» delovne sile). Čeprav ta primerjava ne ustreza popolnoma in nam ne daje praVe slike, ker je šla industrializacija v ZSSR po posebni poti in so jo izvajali z državnokapi-talističnimi ukrepi v popolnoma drugačnih zgodovinskih okol-nostih, nam vendarle odkriva, da je brezposelnost zvezana tudi s tempom in s splošnimi razvojnimi pogoji. Ce Pa že govorimo o brezposelnosti v Sovjetski zvezi, bi vsaka količkaj solidnejša ekonomska analiza brez dvoma pokazala: da je tisto število birokratov, ki sedi na vratu delovnemu ljudstvu, ker mu dejansko ni potrebno — in je danes sploh odveč — za normalno opravljanje proizvodnega procesa,. ter tisto število delavcev, ki zaradi raznih' prisilnih ukrepov dajejo nižjo produktivnost dela kakor bi bilo mogoče ob dani tehnični stopnji proizvodnje — y resnici prikrita oblika brezposelnosti. Zakaj ZSSR skriva svoj red in svojo podobo Na koncu bi hotel opozoriti še na eno vprašanje. V svojem govoru študentom o volitvah sem rekel, da« v Sovjetski zvezi ne gre za državni kapitalizem, temveč za krizo socializma. Čeprav je vsa moja razlaga zahtevala drugačen zaključek glede prve postavke, nisem mogel takrat napraviti takega zaključka iz preprostega razloga, ker nisem hotel, pa tudi ne mogel priti do njega, ker pač naše teoretično delo tedaj še ni prišlo, niti ni moglo priti do tega sipoznar.ija brez rezultatov revolucionarne prakse, ki se je kopičila, čeprav burno, vendarle postopno, na eni strani — v našem boju proti birokratičnim državnokapi-talističnim tendencam (ostankom kopiranja gospodarskega in državnega sistema v ZSSR), rja drugi strani pa — v boju prati osvajalnim in hegemonističniim načrtom in metodam sovjetske vlade. Kakor }e znano, se resnična teorija ne iztuhta v . glavi, — 378 — 0S6I sjquwoap ‘n tem vež izvaja na osnovi revolucionarno prakse. Vendar «e o krizi socializma še vedno lahko govori, in sicer v tem smislu, morejo biti sposobne, znanstveno pojasniti bistvo samega problema in ustvariti kakršnokoli jasno perspektivo. Res je, od Leninovih časov dalje, da o Marxu in Engelsu niti ne govorimo, se je zgodilo marsikaj novega. Lenin fe svoje delo o imperializmu kot najvišjero in zadnjem stadiju kapitalizma pisal nepolnih 20 let po Engelsovi smrti. A ko-likšne spremembe so sp izvršile v kapitalizmu med tem čason1' spremembe, ki jih je Engels komaj šele* slutil, ne da bi jih mogel še povsem točno videti — ker se takrat še niso hile dokončno izctbiikovaJe — in ki jdh je pojasnil šele Leni*1-Samo «teoretiki» in «revolucdanarji», ki — še malo ne Slučaj«0 in nezainteresirano — zapirajo oči (ln tisti, ki so jim j**1 zaprli) pred gibanjem materialnega sveta in družbene praks® ter životarijo v oblakih «čiste» teorije, lahko trdijo, da ** v relativno dolgem razdobju, ki nas loči od omenjenega !<*' ninovega dela (napisanega leta 1916), v razdobju, ki # mnogo daljše od dobe, ki je ločila Lenina in Engelsa, ni premaknil v kapitalistični stavbi niti kamenček. Zato ne ravnajo samo nasprotno duhu in metodi Vladimirja Iljiča, ki je vedno trdil, da ni «večnih# in «večnovelja\mih» teorij, ter zahteval, da moramo nove pojave vsestransko proučiti in preveritj v revolucionarni praksi mi)ijo..ov: ti ljud)e se dejansko postavljajo po robu tudi stvarni, znanstveni vsebini omenjenega Leninovega dela samega, ki sicer popolnoma pravilno ugotavlja, da je imperializem, oziroma — monopolistični kapitalizem zadnji in najvišji stadij kapitalizma, a s ten. še ne trdi za vse večne čase. da se imperializem tudi kot zadnji in najvišji stadij ne spreminja in ne giblje, temveč samo čaka genialnega samozavezanca, kdaj mu poreče, naj se začne gibati, da si bo lahko izmislil svojo teorijo. Naj «teoretiki» in «geniji» molče ali ne molče — življenje gre svojo pot dalje in njihov molk potrjuj« samo dejstvo, da so saini postali ali razredno zainteresirani nosilci ali p& skledolizi tistih družbenih sil, ki so postale reakcionarne, ki niso zainteresirane na nikakršnih spremembah in ki želijo, da bj današnje družbeno stanje večno trajalo. Tako je bilo praviloma v vsej dosedanji zgodovini, ker je pač zgodovina razrednih bojev, in tako je tudi danes. Teoretikom ZSSR se je v zvezi s tem zgodilo dvoje. Prvič — kakor nekoč voditelji II. Internacionale Marxa, tako so tudi oni spremenili Lenina in njegov nauk v sveto podobo, kj lepo visi po uradih in je natisnjena na bankovcih, ter jim prav dobro služi, da začasno — kot cerkveni dostojanstveniki s krščanskim usmiljenjem in pridigami, da smo pred bogom vsi enaki — varajo mnoilcf. ter pomirjajo »vojo lastno «revfc lucionamoB Test. Kar se pa tiče samega leninizma, j« lahka praksa — »glede na spremembe zgodovinske* «akolnosti» — tudi popolnoma drugačna, kakor zahteva leninizem. Drugič pa, kar je še mnogo važnejše, sta jim kakršnakoli obdelava (drugače povedano: o taktiki in strategiji delavskih gibanj) na temelju dejanskih sprememb v imperializmu — ne samo nepotrebna in nezaželena, temveč celo neposredno ogrožata njihove lastne osvajalne in hegemonistične načrte. Ne gre jim' več z& to ,da bi — ideološko in politično — pomagali neki deželi strmoglaviti kapitalizem od znotraj ter ga zamenjati s socializmom, temveč za to, da bi njihova armada izkoristila revolucionarno gibanje, osvojila neko ozemlje in razširila njihovo lastno gospostvo. Za tako koristoljubno prakso pa zadostuje tudi »stara* teorija, oziroma — koščki te teorije, ki jih izkoriščajo za to ali ono konkretno potrebo kot ideološki plašč. Treba ae je samo spomniti na to, kako so nekoč posamezne Engelsove formulacije — znanstveno popolnoma pravilne in revolucionarno dosledne za določeno obdobje — služile teoretikom II. Internacionale, da so skrivali za njimi in z njimi opravičevali svoj oportunizem in renegatsvo v drugačnem obdobju. Nekaj podobnega' se dogaja danes tudi z voditelji in «teorem ostalim svetom, ki je ustvaril v Ameriki velikanske možnosti za proizvodnjo, dočim se je pri ostalih pokazal kot nemožnost, ne samo da absorbirajo proizvedeno blago ali presežek kapitala ZDA, temveč niti da v doglednem času obnovijo lastno proizvodnjo. Strah pred krizo in “pomoč,, A Ta situacija, ki so jo vodilni ameriški krogi spregledali že za Roosevelta, je opozarjala, da tako visoko razvite proizvajalce sile v ZDA ne bodo mogle eksistirati — brez težkih ekonomskih pretresov in ekonomske krize. (Strah pred krizo je bil Po vojni v ZDA nenavadno močan ne samo v vrstah monopolistov, temveč tudi med povprečnimi ljudmi, ki gledajo nanjo, ker nimajo skoraj nobene predstave o njenih dejanskih vzrokih, kot na elementarno katastrofo, in ta strah je v marsičem priy■'•mogel, da je politika raznih tipomočin lahko dobila množično podporo in se pokazala tudi v humanitarni obliki.) ki bi bila katastrofalna za ves svet (razen za ZSSR, ki lahko v glavnem živi kot avtarktifina dežela, med drugim tudi zaradi relativno nerazvitih proizvajalnih sil, ki pa so vendarle dovolj visoke, da mu dajejo neodvisni položaj y odnosu do inozemstva), y tesnem oklepu, V kakršnem so se znašle z Izvozom kapitala kot osnovno obliko ekonomske in druge ekspanzije. Izključni Izvoz kapitala ali kreditiranje — da niti ne govorimo o monopolistični ceni — nista mogla biti za monopole več edini obliki, kakor hitro r.ista mogla več prinašati ekstraprofitov, ki se formirajo na osnovi cenenih surovin in delovne sile v deželi-uvoznl-ci. zlasti pa ne naglo odstraniti (kar je bilo v dani situaciji najvažnejše in najbolj potrebno) nevarnosti pred ekonomsko krizo. Položaj v kapitalističnem svetu — tako ekonomski kot družbeni — zlasti v deželah, v katerih je bilo gospodarstvo teže prizadeto, ali so relativno manj razvite, je bil tak, da je bilo nemogoče količkaj hitreje obnoviti gospodarstvo izključno s starimi silami ln izključno na stari način. Zato so bile ZDA primoran« nuditi tem deželam bolj ali manj brezplačno »pomoč#, do bi obudile k življenju proizvajalne sile ter omogočile funkcioniranje in nadaljnji razvoj svetovnega tržišča, ki je doživljalo težke gospodarske motnje; nadaljnji smisel te «pomoči» je bil v tem, da se omogoči vsaj normalna kapitalistična menjava po načelu — za enako vrednost enaka vrednost (toda različna množina »Jela — glede na različne stopnje proizvajalnih sil) in tako d.ise-že, da bi vsaj v bodočnosti pričeli znova pritekati ekstraprofiti, preko njih pa bi se morda s kokljo vred vrnili nazaj tudi piščanci — oplojeno darilo. Monopoli, ki jim gre bolj kakor za vse na svetu za ostvarjanje monopolistične cene in izvoz kapitala. so sovražniki take vrste poslovanja samo zato, ker Je ta perspektivna računica polna negotovosti, drugič pa — ker nasprotuje sami naravi monopolov in sploh nagonu kapitala, da ne sedi prekrižanih rok, temveč da se oplodi čimhitreje, brž ko je vložen. Toda eno je, da z vsem svojim bitjem to sovražijo in se temu upirajo, nekaj drugeaa pa, da jih sama eko- nomska in družbena zakonitost sili. da tako delajo. Potreba spreminja zakon! (Kaj namreč koristi kapitalistu, če je blaga (oziroma: kapitala) v izobilju, če ga pa ne more nihče kupiti, kaj mu koristi, če lahko proizvaja stroje, če pa jih ne more spustiti v ponor?.' Vendarle je bolje dati blago zastonj, kakor 'pa CM sežgati ali meči v morje, samo da bi obdržal svojo blagovno obliko, četudi šele v daljnji perspektivi blagovnih odnosov.) Vse to ne pomeni, da je s to obliko izvoza blaga ln kapitala prenehala stara (še vedno osnovna oblika; izvoz kapitala, kredit), temveč da je njegova vsebina, da bi se lahko uresničila in uveljavila, morala dobiti tudi nove, čeprav še vedno manj važne in nebistvene oblike. (Tudi izvoz blaga je suremljal izuoz kapitala, le da pred nastankom monopolov ni bil bistvenega značaja. To seveda ne pomeni, da bo tutfi «brezplačna» «po-moč» nadomestila izvoz kapitala in postala bistvena. Na drugi »trani pa je tetko verovati, da se bo položaj v kapitalizmu tako zelo »popram!«, da bi bilo mogoče omenjeno obliko poginoma odpraviti. Sele bodoči razvoj bo lahko do kraja odkril nadaljnje tendence.) Poleg tega so se emonopoli zlasti v razvitih deželah, tako prepletli med seboj, da so v še večji meri dobili mednarodni značaj ter izgubili sleherno nacionalno barvo, tako da je orne-njeni novi način poslovanja pomenil deloma tudi konsolidacijo lastnih podjetij. Ekonomska ekspanzija in gospostvo ameriškega finančnega kapitala sta se v takih pogojih (dajanje »brezplačne« «pomoči«, ki jo zrušeno kapitalistično gospodarstvo posameznih dežel komaj pričakuje) lahko pojavila tudi v obliki »prijateljskega«, »proatovojnega« ln «enakopravnega sodelovanja ter n« ta način usmerjala gospodarski razvoj v posameznih deželah. Naravno Je tedaj, da so tisti »teoretiki«, ki so po vojni govorili o nadaljnjem zaostrovanju odnosov med kapitalističnimi državami, ne da bi pri tem analizirali konkretne procese in odnose, dejansko spreminjali marksistične resnice v navadne fraze ter na ta način uspavali množice in »ami sebe. To pa seveda ne pomeni, da s0 notranja nasprotja med monopolističnimi skupinami In vodilnimi kapitalističnimi državami izginila ali da bodo Izginila ali se ublažila. Problem je V naslednjem: neena. komernl razvoj kapitalizma Je privede: do tega, da Je ena sama sila popolnoma prevladala, Četudi samo začasno, nad ostalimi kapitalističnimi državami ln skupinami in da Je sprememba takih odnosov mogoča samo v toku nadaljnjega — neenakomernega — razvoja, ki bo eno ali vež držav potegnil iz takega, če- prav »prijateljskega«, vendar podrejenega položaja.; Gre -torij za konkretno situacijo in konkreten odnos sil, ki ni nespremenljiv za vse večne čas«. Odnosi med kapitalističnimi državami dobivajo nove oblike, razvija se nova pregrupacija sil, pojavljajo se nove tendence, in šele nadaljnji, nujno neenakomerni razvoj kapitalizma bo lahko dal jasno sliko o konkretnih odnosih, ki so šele na obzorju.. Pri vsem tem je treba imeti pred očmi tudi dejstvo, o katerem scin govoril v prvem članku; ntnavadnp nuj. no ijrnži -ie državnokapltalistične tendence v deželah z razvitimi monopoli, tendence, ki so vznikle na osnovi razvoja samih monopolov ter odigrale izredno veliko vlogo v omenjeni ekonomski in drugi politiki. Čeprav monopolisti in monopoli niso bili pripravljeni, da se preko «brezplačne» «pomoči» odrečejo nekaterim svojim atavističnim nagonom in monopolističnim privilegijem in se sprijaznijo z nekoliko racionalnejšim gledanjem na dejstva, pa jih je kapitalistična država kot kolektivni predstavnik morala strogo upoštevati ter se zavedati odnosov, do katerih je privedel monopolistični razvoj sam. Zato je tudi nastopila in je tudi edino mogla nastopiti kot iniciator in organizator omenjene «pomoži» (oziroma: kot sila, ki edina lahko v dani situaciji ureja kapitalistično gospodarstvo v svetovnem obsegu). Zato ni nič čudnega, da je na primer Rooseveltova, pa tudi Trumanova politika naletela na odpor najbolj zagrizenih monopolistov in do so jo prikazovali kot udarec proti svetemu »ameriškemu« načinu življenja in tradicionalnemu izolacionizmu. Toda ta odpor — prav zaradi omenjenih objektivnih okolnosti — m mogel prekoračiti okvira običajnega vpitja v tisku in parlamentarne opozicije. Rušenje kolonialnega sistema Tak razvoj kapitalizma je nujno moral zadeti na prepreke Izoblikovanih interesnih sfer in vsega podedovanega kolonialnega sistema. Prav dajanje «pomo£i« metropoli je postalo oblika; ki po eni strani spravlja v odvisnost metropolo samo, po drugi strani pa ruši njen kolonialni sistem, ki je z raznimi pregradami (carinskimi, administrativnimi itd.) oviral normalno kapitalistično poslovanje drugim skupinam monopolov, zlasti tistim v ZDA, ter dajal monopolom metropole — s stališča kapitala kot takega — docela nezakonite in rte.pravične prednosti. To prodiranje v kolonije in odvisne dežele Je v takih pogojih potekalo pretežno preko »normalnega«, na videz nekolonialnega, »čistega« kapitalističnega gospodarskega odnosa s samimi kolonijami (trgovina po načelu: vrednost za vrednost, ne glede na to, kako jo je kdo proizvedel). Tak odnos je podiral stare kolonialne oblike. In res, vte. kar se Je zgodilo v drugi svetovni vojni in po njej na tej liniji, je zadajalo težke udarce staremu kolonialnemu sistemu. Britanski, holandski ln drugi kolonialni sistemi so zrušeni. Vendar je to samo ena stran procesa. Druga stran pa je tale: v toku razvoja »e Je v večini kolonij tako zelo razvil tudi sam nacionalni kapitalizem — prepleten z raznimi monopolističnimi skupinami — da monopoli v metropolah ne morejo več delati mimo njega in proti njemu, če nočejo zavreti tudi svojega lastnega nadaljnjega razvoja ter Izzvati tolikšnega revolucionarnega odpora, dia mu ni mogoče pregledati -posledic: stara oblika odvisnosti je postala za PTve neznosna, za druge pa preozka in nevzdržna. Iz vsega tega procesa se je rMila cela vrsta bolj ali mani neodvisnih (neodvifenih v toliko, v kolikor lahko dame.« v kapitalizmu sploh govorimo o neodvisnih državah) kapitalističnih držav (Indija), (Spominjam se, kako so mnogi marksisti verovali, da bo zmagal socializem v Angliji Sele tedaj, ko se bo ločila od nje Indija. Kako zelo so danes vsa taka prediridevanja naivna in Šablonska, najbolj kale tedanji položaj Indije, ki v bistvu ni danes nič bolj odvisna od Velike Britanije, kakor sta Kanada ali Meksilca od ZDA.), Indonezija Ud. v še večji meri pa Kanadia in Avstralija. (Usta^avljanie teh neodvisnih nacionalnih držav, čeprav je cesto pote- kalo hkrati s kanaliziranjem in dušenjem revolucionarnih nihanj delovnih, množic in ob popioči najrazvitejSih, v prvi vrsti ameriških monopolov, ki so težili za tem, da podro prepreke, ki so jih postavljale stare kolonialne sile, ima — zgodovinsko vzeto — za te dežele vendar tudi progresivni značaj, ker omogoča nadaljnji razvoj proizvajalnih sil in sploh nadaljnji nacionalni razvoj, četudi na kapitaKs,.ini osnovi.l Stari britanski kolonialni sistem je na primer v glavnem razpadel, toda britanski imperij je ostal, ker je ostala - S etudi v spremenjeni obliki — notranja zveza med kapitalom in skupnost interesov, la ne samo, da se je imperij ohranil, temveč že kaže tudi elemente — v novih oblikah (Commonwealth) — nadaljnjega utrjevanja, za katere je laburistična nacionalizacija bila eden izmed nujnih pogojev: ta nacionalizacija ni samo izraz želja in pritiska delavskega razreda, temveč tudi oblika nadaljnjega razvijanja proizvajalnih sil ter khrati oblika, ki drži na površju sile britanskega kapitalizma, četudi deloma v državno, kapitalistični obliki.' AU. pa to .pomepi, da so izginile kolonije in metropole ter borba za kolonije? Takšen zaključek tu bil nesmiseln ne samo zato, ker še vedno obstoje tudi kolonije starega tipa, čeprav je stari kolonialni sisterri kot "celota razpadel, temveč tudj zato, ker zgolj z Ustanavljanjem nacionalnih držav, ki so bolj ali manj odvisne od metropole ali monopolov drugih držav, še ni odpravljen tudi kolonialni, odvisni odnos sam: eksploatacija med nerazvitimi in razvitimi deželami, pa tudi sicer ni mogoče kolonij in metropol odpraviti vse dotlej, dokler obstoji kapitalizem in doklei; vladajo zakoni kapitalističnega blagovnega gospodarstva. Ustanavljanje novih nacionalnih držav v bivših kolonijah ni po svojem bistvu nič drugega kakor pritegovanje t*H področij V splošni vrtinec svetovnih kapitalističnih odnosov na višji stopnji. Vsota in stopnja eksploatacije se v perspektivi lahko tudi poveča, oblike odnosov med metropolo in kolonijami, točneje: med ekonomsko najrazvitejšimi monopoli in »nacionalnim » kapitalom pa se kljub temu lahko demokrati, zirajo (v buržoaznem smislu). (Pa tudi na splošno je tak ekonomski in družbeni razvoj — odpor delovnih množic in ko- lonij — prisilil države z naijržužtfitejišimi KtonopiCftiatiiičnimi obli, kaimi kapitala, da so se zatekle k raznim diemakraitlčodm (v buržoaznem smislu) oblikam odnosov, a čimer *e despot* ska narava monopolistov in izkoriščevalski odnos med Mirvl« timi, močnimi in slabotnimi, nista prav v ničemer spremenita. Te nove demokratične (v buržoaznem smislu) oblike so tudi povzročile — po eni strani — da so se ^dogmatiki popolnoma zmedli, po drugi strani pa, da so vsakovrstni zagovorniki kapitalizma kot družbenega sistema dobili — zlasti v odnosu do despotičnih, riržavnokapitalističnih tolik monopolizma v ZSSR — relativno in začasno solidne argumente za svoje neznanstvene in propagandne teze). Ce vzamemo stvar v celoti, se je — glede oblik e&sploata* cije — zgodilo in se dogaja v starem svetu mnogo novega. Toda s tem ni prenehal biti to, kar je bil, in nove razvojne oblike v njem nag ne opravičujejo sklepati, da je izumrl, izginil, da mirno prerašča v socializem itd. To samo zahteva novega proučevanja in novih zaključkov, zahteva spremembe v programih, taktiki, strategiji in oblikah borbe za socializem. .(To pa ni in ne more biti predmet tega članka, in sicer ne samo zato, ker bi bilo potrebno za točne znanstvene in programatične zaključke mnogo globlje proučevanje in ne samo opazovanja novih pojavnih oblik, temveč tudi zato, ker je sama tema omejena). Ves ta proces, če ga vzamemo v celoti, potrjuje, da je nadaljnji razvr.j proizvajalnih sil še bolj, neizmerno bolj kakor kdaj koli poprej, razširil in poostril družbeni značaj proizvodnje v razvitih kapitalističnih deželah zlasti v ZDA in da se je, s tem ko čedalje močneje buta ob pregrade privatnega prilaščanja, moral pojaviti v novih oblikah, tako znotraj ZDA samih, kakor tudi v odnosih med njimi in ostalim svetom. Skoki od kapitalistične, monopolistične proizvodnje k socialistični, a tem pa tudi rešitev omenjenega protislovja, čeprav se zdi “ ča sodimo po današnjih zavestnih elementih in silah delavskih in piogresivnih gibanj v najrazvitejših deželah — relativno £• daleč, je ekpnomsko postal bližji nego kdajkoli poprej ter se nam odkriva po svoji silovitosti i kot ekonomska i kot družbena nujnost. ZSSR ■ imperialistična sila Kako pa je z novim, «sovjetskim» imperializmom? Ali kaže tudi ta nove pojave, značilne za stare, privatno kapitalistične monopole? Novo ^ tu samo dejstvo, da se je država, za katero so vsi — ali skoraj vsi,— verovali, da je socialistična, spremenila na temelju notranjega državnokapitalističnega razvoja v imperialistično silo prvega reda. Kar se pa tiče samih oblik, so za ta novi državnokapitalistični imperializem — zaradi njegovih relativno nerazvitih proizvajalnih sil — značilne prav stare, ko 1 on i a in oos va j a 1 n e imperialistične oblike, s katerimi gredo vštric, čeprav sicer v «socialističnih)) uniformah, tud* stari politični odnosi: izvoz kapitala (Večinoma brez dejanskega izvoza., po osngvi zaplembe nemškega kapitala v a'1 pisnih r‘nžclah). spremlja na pol okupacij^, gospostvo birokracije in policije ter dušenje vsakega demokratizma, postavljanje poslušnih vlad, korupcija najširšega obsega, brezvestno varanje delovnih množic itd. Qd kod te'stare oblik« in kaj pomenijo? Te oblike so predvsem rezultat relativno nerazvitih proizvajam ii) sil v ZSSR, ki so približno na tistem — in celo mnogo nižjem — nivoju, na kakršnem so bile proizvajalne sile v razvitih (in to ne vseh) kapitalističnih državah v obdobju zraščanja industrijskega in bančnega kapitala v finančni kapital, ko so naslajali msnopoli. Tehnični razvoj državnega kapitalizma v ZSSR je dosegel torej šele stopnjo, ko bi mu bilo v konkurenčnem boju z neprimerno razvitejšimi monopoli nemogoče obdržati osvojene pozicije. Hkrati pa je ta tehnična raveo .vendarle 'tako visoka, da je zaostalo Rusijo dvignila v vrsto relativno razvitih dežel ln — zlasti po drUgi svetovni vojni — napravila iz nje deželo, ki ne more več trpeti »nepravičnih« odnosov in pregrad (tu prihaja močno do izraza zakon o neenakomernem razvoju kapitalizma: današnja Rusija je bolj razvita, kakor je bila carska, in na tej osnovi tudi zahteva «svoje» «pravice»), kakršne je zaostala carska Rusija morala trpeti prav zaradi svoje zaostalosti m odvisnosti. Od tod v uradni politiki ZSSR dvoje nujnih tendenc: atam imperialistična politika interesnih sfer (začasno se sporazumeti, ker s šibkejšimi proizvajalnimi silami ne moreš v svobodnen* konkurenčnem boju ohraniti niti tega, kar si naropal), politika, ki se ji — kakor smo videli — postavljajo po robu v prvi vrsti ameriški monopoli — prav zaradi tega, ker so njihove proizva* jalne sile tako zelo narasle, da so vse kolonialne in druge pregrade postale ovira in nevarnost za njihov nadaljnji razvoj (na obstoječi družbeni osnovi). Na drugi strani Pa se je Sovjetska zveza prav zaradi te svoje relativne zaostalosti (nasproti razvitim deželam) in relativno visokega nivoja (nasproti carski Rusiji) zapletla v tolikšna protislovja, da je nadaljnji normalni raz. voj s ciljem »doseči, in prehiteti« razvite dežele, mogoč — poleg drugega samo na osnovi novih osvojitev, na bazi pridobivanja ekstraprofitov kot važnega dodatnega elementa k notranji akumulaciji. Na tej osnovi so tudi nastale in se razvijajo nenavadno ZSSR ne more vzdržati normalne kapitalistične konkurenčne ostre, danes v svetu najostrejše osvajalne tendence: kapital borbe, in da ne bi izgubil današnjih pozicij, jih mora driati s 383 sinasno rasaonraa Jtflloitfalnoosva)alniml metodami ter se pripravljati, On Js orožjem v rokah odstrani «krivico», Jel se mu vsiljuje z zahtevo, naj »e odreže privilegijev starega kolonialnega tipa, ki v tem primeru večidel slone na nasilju im ne samo na ekonomski moči-(Zato je tudi razumljivo, zakaj se je sovjetska vlada tako vztrajno branila Marshallovega plana, čeprav bi ji prinesel določene ekonomske koristi. Socializem, ogroženje notranje ureditve itd. — vse to ni igralo tu nobene bistvene vloge, temveč upravičen strah, da bi bil s tem ogrožen njihov lastni hegemonistični položaj v odvisnih deželah). Gornja analiza odnosov in tendenc monopolov no eni strani V ZDA, na drugi Stranj pa v ZSSR (da ni/ti ne govorimo o progresivnih težnjah narodov proti vsiljevanju življenjskih oblik, ki njihovim deželam ne ustrezajo ne kot kapitalistične ne kot socialistične), nam kaže, zakaj ni mogla in ne more trajno uspevati politika interesnih sfer, ki je postala temelj vse zunanje politike ZSSR, in zakaj je lahko prišlo dejansko do nastanka in čedalje večjega utrjevanja enotne svetovn« zveze kapitalističnih dtržav proti ZSSR, Politika interesnih sfer Toda sama slika gospodarske in politične ekspanzije ZSSR vendarle ni tako preprosta. Ko je likvidiral privatni kapital — ker mu že zaradi njegove «svobodne* narave ni mogel preprečiti zvez z zunanjim kapitalističnim svetom ter tako zagotoviti sebi monopolistični položaj — ter začel razvijati oblike državnega kapitalizma in birokracije v deželah, Id jih je okupiral ali na pol okupiral, se imperializmu ZSSR ni pojavil v stari klasični, temveč obrnjeni «socialistični» obliki (kot «osvoboditelj» izpod jarma domače kapitalistične eksploatacije in «zaščitnik» pred «tujimii» kapitalističnimi monopoli in njihovimi morebitnimi osvajalnimi poskusi), čeprav same oblike eksploatacije niso bile nove, temveč ravno tipične za prvotne oblike monopolistične kapitalistične eksploatacije. To je tudi zamaskiralo današnjo pravo bistvo državnih' oblik v deželah Vzhodne Evrope, ki se pod plaščem ljudskih demokracij, baje kot oblika diktature proletariata (kakršna dejansko je in jte že od začetka bila čista samo v Jugoslaviji) čedalje bolj spreminjajo in pretvarjajo v despotske državnokapitalistične diktature kolonialnega (na primer Romunija) in polkolonialnega tipa (na primer Poljska). Važno je tudi, čeprav ne bistvenega pomena — ker izhaja iz dlosedanje razlage — da pokažemo hkrati na določen« notranje razlike med «novim» in «starim» imperializmom. Medtem ko je «stari» imperializem v svoji ekspanzionistični politiki, zlasti kadar je šlo za osvajalne vojne, moral obvladati odpor množic (ne samo delavskega razreda, temveč tudi srednjih slojev) ir. prav tako tudi posameznih skupin monopolov, pa je «movi» imperializem že samo zaradi tega, ker so srednji in privatnokapi-talistični sloji likvidirani ter obstoji en sam. edini (državni) monopol, rešen teh spon in je tudi zato — ne samo zaradi socialistične maske — mnogo monolitnejši in dinamične jži kakor <(3tari» imperializem, čeprav je gospodarsko bolj zaostal in ne-demokratičnejšl od njega navzven in navznoter. Neko začasno prednost pa mu poleg tega daje tudi «socialistični», ((revolucionarni* in celo «miroljubni« videz, s katerim prikriva svoje bistvo. S takšnimi odnosi je bila pot k ustvarjanju blokov utrta. Ce bi bila sovjetska vlada zares socialistična in bi vodila v resnici socialistično zunanjo politiko, tedaj bi seveda ves razvoj šel po drugi poti. Ce deželam, katere je okupirala, ne bi vsiljevala takih oblik eksploatacije in odvisnosti .temveč bi jim omogočila, da se svobodno razvijajo v socialistične dežele, tedaj se razvite zahodnoevropske kapitalistične dežele ne bi bale, da jim bo ZSSR vsilil še mnogo nižje in hujše oblike eksploatacije kakor ameriški monopoli, patriotične množice y teh deželah pa bi Sela v takih okolnostih — objektivno nenavadno ugodnih — lahko razvile svoje sile in povedle svoje dežele po poti neodvisnosti in socializma. Sam propagandni trušč o ameriškem imperializmu in spreminjanju zahodne Evrope v ameriško ko. lonijo ni mogel in ne more zakriti pravega kolonizatorskega in osvajalnega obraza vlade ZSSR. Prav taka politika vlade ZSSR je na drugi strani omogočila politično bazo za ustanovitev atlantskega pakta, ker so navadni ljudje in male dežele mogli videti v njem obrambo. (Smešno jz na primer trditi, da imata Norveška in Danska, ki sin tud; pristopih le atlantskemu paktu, napadalne namene proti Sovjetski zvezi. Veliko vprašanje pa je, ali bi celo Velika Britanija in Francija šli po tej poti, če ne bi bilo vseh omenjenih okolnostl, zlasti pa zunanje politike ZSSR, ki je v praksi, v vzhodni Evropi in Nemčiji, dokazala svoje nadaljnje osvajalne namene. S tako politiko so bile tudi množice same v Franciji in Angliji paralizirane za kakršnokoli resno akcijo proti priključitvi svojih dežel k omenjenemu paktu) sredstvo, čeprav ima — ker drugače tudi biti ne more v današnjem kapitalističnem svetu — imperialistično in napadalno osnovo. Ali, ali — kaj bi bilo, če bi ne bilo... Iz vsega tega sledi, da je v takih odnosih subjektivna vloga voditeljev in partij zelo majhna (čeprav bi v socializmu morala biti nenavadno velika), in sicer ne samo glede preprečevanja in nastanka nove vojne, temveč tudi v pogledu notranjega razvoja samega. Imanentna monopolistična kapitalistična zakonitost v ZSSR ni bila odpravljena s tem, da je nastal obče-državni monopol. Težnje po eksploataciji navznoter, še temr bolj pa navzven — med drugim tudi zato, da bi se ublažila notranja protislovja — delujejo stihijsko, na osnovi odnosov, ki vladajo v proizvodnji. In zato je nevarnost nove nepravične svetovne vojne — za katero niso delovne množice nobene dežele zainteresirane, ker se na noben] strani ne bi borile za socializem, ne za dejansko nacionalno neodvisnost (ta dva pojma pa sta danes skoraj identična) — postala nenavadno velika ln jo je mogoče odvrniti samo z najširšo mobilizacijo in borbo množic, ki mora biti usmerjena proti osvajalnim tendencam ne glede na to, od kod izhajajo, ter obračati svojo ostrino proti tisti strani, ki v danem trenutku s svojimi konkretnimi dejanji neposredno ogroža mir v svetu. Ne obstoji namreč dvoje družbeno različnih svetov, kakor bi želeli to prikazati nujni protagonisti, temveč en sam svet, različen po oblikah in stopnjah, »vet, ki ga prežemajo nasprotja, ki se lahko začasno izglajujejo, ki pa jih ni mogoče tajno rešiti na dani družbeni — monopolistični — osnovi. r Iz tega jasno izhaja, kakšna mora biti tudi taktika marksistov in sploh naprednih ljudi in gibanj v svetu. Jasno pa je, kakšna mora biti tudi zunanja politika neke zarea socialistične diežele, v tem konkretnem primeru Jugoslavije. Naša zunanja politika (ne govorimo samo o konkretni politiki naše vlade, temveč predvsem o tem, kako se morajo orientirati marksisti in ljudske množice naše dežele) mora izhajati ia omenjenega dejanskega stanja v današnjem svetu in se do kraja otresti vsakovrstnih iluzij, zlasti — v tem trenutku — iluziji o socializmu, miru In demokraciji vzhodnega bloka (na čelu z ZSSR). In dalje, zavedati se mora dejstva, da bi vsako odstopanje od borbe za socializem in socialistični razvoj znova prebudilo kapitalistične elemente in končno privedlo spet do izgube nacionalne neodvisnosti. Naša dežela je lahko socialistična samo tedaj, če je neodvisna, in neodvisna samo tedaj, če je socialistična. Kamorkoli se ozremo na vse štiri strani gveta, povsod najdemo poftrdila za ta zaključek. Pa tudi preteklost sitare Jugoslavije ter grenke irikušnje in iluzije nove Jugoslavije v trdi praksi potrjujejo te izkušnje. Samo kot taka lahko naša dežela pomaga tudi svetovnemu socialističnemu in demokratičnemu gibanju, podpira borbo narodov za neodvisnost in svobodni razvoj ter pospešuje sodelovanje med njimi na osnovi enakopravnosti. Toda to so samo splošne teze. (Nadaljevanje sledi) — 384 0S6I ejquwMp 'n