Vida Kramžar DROGE IN (SUB)KULTURA: DIONIZIČNI VIDIK DRUŽBENOST Pozimi predlanskega leta smo zvedeli za žalosten dogodek. Še preden so o tem pisali časopisi, se je zvedelo, da je nekdo, ki je bil marsikomu znanec, kolega ali celo prijatelj, umrl zaradi heroina, ki ga je dobil za rojstni dan od prijatelja. Govorilo se je, da jc bilo to prvič in da je pred tem le »snifal«. Sledili so dogodki, ki niso bili zabeleženi v črni kroniki. Med drugim ta, da so njegovi pri- jatelji pretepli kolega, ki mu je dal heroin. Pozneje so drugi njegovi kolegi pretepli »džankija«, ki je kolegu prodal heroin. Na koncu je tisti, ki mu je za rojstni dan podaril heroin, naredil samomor. Vzrok za samo- mor bi težko pripisali le temu dogodku, kajti fant, ki je to storil, je bil že pred tem na neki način prisoten v zvezi z dogodki s tragičnim izidom. Pretepu džankija naj bi sledila serija obračunov med džankiji in uživalci trave, čeprav se to ni zgodilo. Vendar pa je ta konflikt, ki se na Slovenskem ni zgodil prvič, značilen po tem, da zaznamuje razliko med dvema tipoma kulture oziroma subkulture — med uživalci trave oziroma drugih lahkih drog in tistimi, ki uživajo heroin —, ki temeljita na različnih vred- notah. V ospredje je potisnil t. i. kulturno dimenzijo problema, ki je v zvezi s tem velikokrat zanemarjena. Kajti pripadniki takih skupnosti največkrat veljajo za posameznike nasproti ostali družbi in v družbenem smislu neprilagojene, za posa- meznike v nepregledni množici, ali pa za v socialnem pogledu povsem definirane pripadnike določenega razreda, sloja ali specifične družinske situacije. Vendar pav ozadju te razčlenitve najdemo Uidi kulturne usedline. V pričujočem prispevku nam ne gre za zaznamovanje različnosti omenjenih Sub- kultur, temveč za definiranje kulturne di- menzije problema, ki je v strogo individua- lističnem pristopu spregledana. Zato je treba razjasniti sam pojem kul- ture in v zvezi z njo pojem vrednot. S tema pojmoma dobimo globlji vpogled v odnos med kulturo in subkulturo. Vse širše defi- nicije kulture, ki so v okviru kulturne pro- blematike iskale stične točke, so prej ali slej kot eno najpomembnejših sestavin na tem področju odkrile pojem vrednot. Vrednote so torej tisto, kar različne kulturne oblike razločuje med seboj. Lahko gre za njihovo različno odnosnost, ali pa tudi prisotnost oziroma odsotnost. Lahko tudi rečemo, da različna razporedljivost vrednot kaže neko globljo oziroma osrednjo vsebino kultur. Če pogledamo teoretska prizadevanja na tem področju, lahko odkrijemo več takih pristopov. Mogoče najodmevnejša je že sta- rejša, a še vedno uporabna teorija P. Soroki- na o treh zahodnih oziroma občih človeških kulturah: ideacijski, idealistični in senzuali- stični (čutni) kulturi. Ta trojna razmejitev se nanaša prav na odnos do »temeljne resni- ce« in vrednot. Temeljna resnica in vredno- ta ideacijske kulture je nadčutno, medtem ko je temeljna vrednota senzualistične kul- ture svet, ki ga dojemamo s čutili. Ta so torej njeno obzorje. Idealistična kultura zavzema srednje mesto med obema, saj obsega tako elemente čutnega kot nadčutnega. Tipi kul- tur pa določajo v tem okviru tudi različne tipe odnosov, ki jih Sorokin imenuje familiarni, pogodbeni in nasilno-naspro- tovalni. Medtem ko je značilna poteza familiarnih odnosov globlja medsebojna 253 VIDA KRAMŽAR povezanost, je za pogodbene odnose zna- čilna obojestranska koristnost in za sovraž- ne princip podrejanja. Zelo podobna, toda v strukturalističnem pogledu bolj razvita je trojna razčlenitev kulture, značilna za predstavnike kulturne teorije. Vendar je tudi v tej razčlenitvi v ospredju njen vred- nostni okvir. Tako avtorji kulturne teorije govorijo o individualistični, egalitarni in hierarhični kulturi, kjer se kot osrednje vrednote pojavljajo posameznikova korist, mehanska solidarnost in princip celote. Značilnost obeh kulturnih pristopov je torej poudarjanje različnih temeljnih vred- not, ki so osnova za razlikovanje znotraj kul- tur in med njimi. To pa je, če se vprašamo po smislu Subkultur, za nas osrednja tema. Zastavlja se vprašanje, ali so odnosi med subkulturami prav tako obteženi s proble- mom vrednot. To je pomembno predvsem s stališča definiranja sodobne kulture. Čeprav gre v luči omenjenih teoretskih sklopov za različna poimenovanja, lahko v njih vidimo tudi skupne značilnosti. Sodobna kultura, ki je v prevladujočem, po poimenovanju Sorokina senzualistična, ust- varja podoben tip prevladujočih odnosov, kot jih oblikuje individualistična kultura predstavnikov kulturne teorije. Gre za njihov individualistični, v bistvu pogodbeni značaj. Beseda »čutni« nas lahko deloma za- vede. Pomeni namreč nekaj povsem druge- ga kot čutnost v vsakdanjem pomenu bese- de, saj bolj kot prepuščanje čutnim užitkom vključuje racionalnost in preračunljivost. To pa je naši temi zelo blizu. Čutno uživa- nje torej vključuje poseben odnos do real- nosti v kulturnem smislu in ni identično z v Sorokinovem smislu senzacijsko kulturo. V individualistični oziroma senzacijski kulturi, ki je v Sorokinovem smislu pove- zana z dojemanjem tostranske, empirično preverljive dejanskosti, bi na prvi pogled našli idealen prostor za posameznikovo uživanje, saj stoji podoba posameznika v ospredju. Pa ni tako. Kljub deklariranemu prvenstvu posameznika v svetu in najbrž prav zaradi njega gre velikokrat za pravo osiromašenje čutnosti v posameznikovem uživanju. Čeprav posameznik temu daje velik pomen in vlaga veliko energije in je pogosto na lovu za to dobrino, je največkrat oropan temeljnega užitka, h katerem teži, užitka uživanja. V lovu za užitkom se pojav- lja ne kot donkihotovski, temveč kot v racionalnem smislu osveščen samotni jez- dec. Prav nasprotno bi lahko trdili za kultu- ro poganstva, ki jo lahko po znanem Dioni- zovem kultu opredelimo tudi kot dionizič- no. Gre za neposredni poudarek na uživa- nju in uživaštvLi, ki je s stališča krščanske etike nepremišljeno in grešno. Nas seveda ne zanima etični poudarek problema. S sta- lišča drugačnih vrednot je sklop dionizič- nega koncepta gotovo nerazumljen, saj se ga razlaga v strogo individualističnem smi- slu, kot užitek posameznika. V dionizičnem smislu gre gotovo za drugačno obliko, v ka- teri se uživanje dojema kot deljiva, skupno sprejemljiva zadeva. V tem smislu je vsebo- vana tudi neka notranja kontrola, ki je s stališča individualizma nerazumljena, saj v tem pristopu enostavno ne more biti pri- sotna. Strogi individualizem kot razumeva- nje kulturnih odnosov nosi v sebi prastrah ne pred užitkom kot takim, temveč pred užitkom kot težko obvladljivim pojavom. Najbrž ne more biti čisto res, da bi lahko dionizični model kulture, ki gotovo spada v širši kulturni sklop, popolnoma enačili z našo temo, gotovo pa lahko določene po- stavke. To pove tudi sam izraz, da gre sa sku- pino »uživalcev« trave; ta opredelitev goto- vo ni naključna. Naša teza je torej, da se simbolna oprede- litev uživalcev te ali one droge med drugim nanaša prav na neko razliko, torej razliko v uživanju, ki je mogoč samo kot vzajemni užitek. Uresničitev tega principa uživanja v dionizičnem smislu je mogoča le v družbi kot skupnosti, v kateri je ena temeljnih opredelitev egalitarnost, vzajemna enakost, ki predpostavlja delitev užitka. Zato ni čudno, da se skupnost, kakršna je skupnost uživalcev trave, oblikuje kot nekaj drugač- nega, kot subkultura. Zastavlja se vprašanje, koliko ta skupina v resnici doseže ome- njene cilje, oziroma, koliko se jim približa. Vendar to za nas ni najbolj bistveno. Pomembneje je, da se med uživalci takih ali drugačnih drog ustvari kulturni vzorec, vsakodnevna ritualizacija, ki postane vzorec tudi za tiste, ki v tako skupnost stopajo. Njena trdoživost ni samo trdoživost v smislu 254 DROGE IN (SUB)KULTURA: DIONIZIČNI VIDIK DRUŽBENOSTI trdoživosti odlaganja socialnih problemov neke družbe na obrobje, temveč vsebuje lastno kulturno komponento. Ko se ta ustvari, jo je težko uničiti. Prepoznavanje kulturnega vidika v subkulturni situaciji pomeni prepoznavnje njene drugačnosti, velikokrat kontrover- znosti. Gre za vsakodnevni kulturni šok, ki nas ne pusti neprizadete. Zato je ta drugač- nost tako težko dojemljiva. Koncept uživanja kot ene osrednjih vred- not določene subkulture je lahko v razmer- ju s prevladujočo kulturo popolnoma nerazumljen in protisloven. V bibličnem jeziku je lahko razlog za izgon iz družbe- nega raja. Čeprav so v takem razmišljanju vidne predvsem individualne usode, pa ostaja dejstvo, da so določene vrednote v prevladujoči kulturi premalo zastopane — medtem ko v drugih kulturah dobijo ekscesno naravo. Odnos med različnimi kulturami v okviru globalne družbe je lahko obremenjujoč. Nemogoče je od vsakega posameznika zahtevati tolerantnost do drugačnosti, saj je z osebnostnega vidika to težko doseči. Odločitev o lastnem osebnostnem razvoju je vedno v rokah posameznika. Vendar pa je pomembno doseči, da se odnos do neke subkulture še dodatno ne marginalizira z vidika celotne družbe in da se je v celoti ne kriminalizira. Pomembno je ohraniti od- prtost med kulturami. Gre torej za institu- cionalizacijo prehoda med njimi. S tem je povezano tudi vprašanje legali- zacije lahkih drog in dekriminalizacije težjih, s katero postane tak korak sploh mogoč. Literatura M. Douglas, A. Wildavsky (1982), Risk and Culture. University of California Press. P. Sorokin (1941), The Crisis of our Age. New York. 255