Iimoriilt no fl|trojomiijo in v ulj A triuto|iiwi vruta: 8 Ur., So no tinkn llcrilt, j« o II II 11 H " It ■t" II I) II I, 3 II Prt votoutiiuiiu tlukimj ooim iirimorno mtumjtin, Rokopisi u« vmtfiijo, nolVmiltovutu, jllHnuv no ito fi])i'(ijomiijo. Niipoinliio projomu opMiviiifltvo (iiiiimiilmfuoljn) In okiiijoilioljn im fcHnvom ln'(jit h, »t. II). Politi čas list za \m slDfisH narod. Po poiStl |)i>o|(minn voljo i 55n aolo loto , , 10 gl. -- ltv r.« pulioto , . (>„—,„ k« Oolift lol;« , , 2 „ 00 V «dinlnl8ti'Hol)l volj«! , Kii oolo loto , . 8 (fl, Kil ])ot lotil, , , 4 „ »« ootlpli lotil , , 3 „ 10. V Umitjiuit mi flot« [HiStlj'® volJA 00 Ur. votS mi lotio, VrodnlStvo jo v HoSSnlli uttcnlfc Btov. 21), IzIhi|ii p« tflkfrtt nu toilon iw ntoor v torek) SoMilc tu nobottv ■sA/f'-1 Ztirutl božičnih praznikov izitlo prihodnja številka »Slovenca" v soboto 28. t. m. Boži«. Zimska tihoia in počivanje priroduili moči ms pripravlja na veliki praznik poroda alnu Božjega. Mrzloht, enaka zimskemu hladu, jo vladala v človeških srcih preti prihodom Kri-titanovim, kateri jo šo lo prižgal plamen kr-Sčansko ljubemu, ki je ogrel celi avet. Prod vsemi doli sveta dosegla jo Evropa posebno milost, da ao jo po njej razširila prava vera , iu vaiud tega jo Evropa kroalo prekosila vso dolu sveta, ki bo jej morajo vklanjati, kur jo krščanska odgoja hitu iu um poblažila iu ojačila Evropejca tako', tla bo ao poleg njih pokazali drugi, kristjausku luči iiedeležni narodi, kakor divjaki. Vendar bo se Evropski narodi načeli prevzemati in pačiti. Odliko, ki ho jo dobili po krščanstvu, začeli ao pripisovati neki pl« metiski Indo-gernuuiski prednosti, no spoznavši, kako revni lu zapuščeni robovi ao ravno indijski narodi brez krščanstva, kakor jih vidimo v izhodni Indiji in Perziji. Brezbožni učenjaki napravili ho iz krščansko Evropo na pol pogansko, iu od aih dob smatrajo ao naši voliki prazniki bolj kot nuka podedovana navada, nego kot elito vi čistemu dušnega vesolja, svetih spominov in pomnoženo molitve. Večina slovenskega naroda šo ni oatrup-Ijoua po tem liberalnem, — kužnem duhu, in pri nua bo praznuje božič šo a culo gorečnostjo. Mladi iu stari so voaeld jaslic, in opruv-ljajo a prižganimi lužicami pred njimi avoje pobožno molitvico. Kovnega Slovenca poaobno gano poglod na rovno pastirčku, In na revnega Jezusa in njegovo roditelju; tolažilna jo zavest, da si jo aam sin Božji izvolil tako revščino , du so ju porodil y hlevu, v revnih jaslicah. Nu ta voseli praznik zgubijo vao palačo avojo lepoto, kajti vosoljo svetil bo jo presolilo v revni hlev, tam, kjer ima tudi revni mož dovoljott vhod, kamor zahajajo nedolžni pastirčki, Nu ta dim bo čuti ravni Slovenec srečnega, in uu zavida bogatinov, saj vidi, da so jo njegov Bog ponižal in skril pred trušotn in mogočnostjo avota v hlov k nedolžni živini in priproatim pastirjem. Prazno, žalostno bo nam vidijo palačo iu kruljovi gradovi, ako vidimo, da jih prezira kralj vseh kraljev in priboži mod najrevnejšo ljudstvo, med ljudstvo nepopačenega sroa, uied pastirje. To praznoto kraljevih palač ob času porodu Kristusovega nam prodočljo avot;i trije kralji, kateri so zapustili svojo krasno hišo, da bi v bežal i praznoti človeško ničuvosti in mi"/,loti brezčutnega poganstva in votlo mogočnosti, ter ao poklonili pred lučjo in ogruvajo-Čint plamenom sveta, Gospodom našim, Kaj bi noki bilo, ko bi naš revni slovenski narod no iuiol tolažbo, da jo tudi njegov Bog in Zvellčur trpel toliko pomanjkanja ? Izrujto narodu vero, in videli boato enaki sad kakor na Nemškem in drugod!, kjer do krščanstvu le šu posniehujojo; postal bo ta narod divja druhnl aouijaliatov, ki bo kričala po posvetnih nebesih, po bogastvu in vžiticu, tur bo kolikor bolj reven toliko nevaren postal za vso sosedu, In ravno liberalni bogatini, ki ga k brezveratvu napeljujejo, imajo ao največ tresti [prod nasledki tega ravnanju. Upajmo, da tako daleč no bodo prišlc?s tla bo bo našim rodoljubom posrečilo, ohraniti naš narod pri atarih krščanskih nazorih, pri stari poštenosti. Odobrujemo boj zopet* goljufijo iu odoruštivo, boj zoper slabo državno) gospodarstvo, odobrujemo vca trud in marljiva delavnost, ki mori na to, povzdigniti naš narod iz sedanjo matorijaiuo revščino; in nI dvombo, da so bo s takim delovanjem počaaii našo gospodarstvo zboljšalo. Da pu vbI nikdar no bodo obogateli, o tem ni dvombo, kot.' Kristus sam pravi: »Beračev bosto ./.mirom med seboj imeli." Iu ako bi prav večina naroda v bolj revnih razmerah ostala, vendar nu bomo nikdar' odobravali Hiluoatnih, roparskih nazorov, to-lužeči ao z mislijo , du v bogastvu no obstoju vsa sreča, ptizemuljska, g« bolj pa a spominom na našega Izvuličarja , ki jo od svojega poroda v revnem hlovu tlo avojo smrti modi razbojniki pokazal nam, dajo boljo in Bog« doptulljivejše, čo živimo v revščini in ponižnosti. Kogar navdajajo pravi krščanski nazori* bo imel, čo jo tutll rovon, veselo božično prazniku, ktero vsim prav iz srca Želimo. V torek 10. vlada državnemu Splca. predložila jo avstrijska m zboru mej drugimi predlogi tudi predlog o združenji Špiee z dalmatinskim kraljestvom, kojemu je dodan po ,,Obzoru sledeči „apia okraja Špico"; „Okraj Spi ca naslanja bo na eni atranii na dalmatinski okraj kotoraki, na drugej meji z novimi mejami Oruogoro, koje ao natanjč-nojo zaznamovano v Članku XXVIII bt4rlin- ......-,.-.,....................... v. ..I.„li.;ii».m,ti,.: .,u,:.,-i.,................. .......M.,,I ;,im1T3 črtico o ruske j cerkvi in njenih sektah. (Dalje,) Kaj no, cia lopo doni ta apologija i To besedo kažo, da gotovo nima nikjer na celem svetu duhoven tako zuničovainega stanja, kakor ga ima duhove« v i1 uničuj narodnej cerkvi, kakor gu ima duhovni sluga pravoslavno iu v verskih zadevah vsogumogočne državo, Duhoven, ki bi imel biti Bvutilo vsem, alopuri in to so mu šo no šlojo v greh, kur jo neveden 3« beden, kajti nekateri, ki bo popolno omikani, So huje sleparijo 111 Vlada jo neomejen gospodar in odločilen faktor v razšlrjovunjl in utrjevanj! pruvoslavja, ona Ima vao avetiako in duhovno moč v sebi, Zato skrbi ona, tla duhoven.*,Ivo no izpoznu svojega poklica, kor tlrttgač bi ho jej znala uujvlšu oblasti v cerkvenih zadevali počasi iz Kjer sta vera in dnhovenstvo tako brez moči, tam ni čudno, čo so m no ž d razna broz-vorska iu krivoversku načelu. Gotovo jo nihi Občinstvo misli, du ao rodu nekaj razkoinikov, hišo, ki ima na vseh straneh polno odprtih lin, Velika rana na telesu rusko cerkve je B„ vumau y W11„VU11, „,lllv,„u ........ _ zadnjič tudi razkol, o katerem ima no lo m» SZ^m^^Zrm čisla pri'jpadua Evropa ampak tudi Kusku sploh zelo nahaja v ruskem na-s katerim! so d tiho-vonstvo zmerom puča, da bi jih pri zakonitem llzem ravno tako naravna posledica pruvoslavja sodelovanji Vlado spreobrnilo k pravoalavju in kakor ata aocljalizum in komunizem posledici da ao razkoluikl ustavljajo zartui dvopratnega protoni,aiitlzuia, Kakor jo znano, jo bil letoa pokriževanja in dvojne aleluje. A kako jo t» gunurahuljutanli N. V. Mozeiiccv zavratno po njih število Ju ao ii razicolnllci potegujejo M nihlliBtih umorjen. Ambrozij, škof dimitrovak! zu kaj druzega — o tem večina čisto nič no vo.fc jo sicer rekel pri pogrebnem govoru: „Mi Zatoraj ao mi no zrli odveč, Čo podam ta nismo Čttli, ko jo bilo trebu. In glej, v miš nekoliko natančneje poročilo o razkolu in sicer krepki dom, v naš bogati dom ao ao prikradli J po opisu, ki ga jo Jttzov letoa julija in avgusta t ulj o ter ao ukradli naš najlepši aaklnd" (Qru-ždanin11 32 novembra), — u boljo bi bilo, čo bi bil rekel: Mi nu moremo z zvezanimi rokami lit zamašunlmi usti stati uu straži prod meseca priobčil v žnrnalu ,,Slovo." V tem članku popisuje Jttzov zgodovino, število iti notranji sestav razkoinikov. O tem, kako L* n Slo- olikanih dosti, kakor kažo prejšnja apologija. A ono bo tudi pri kmetih no čisla. *) Kmetijo uo sicer verni, popolno vdani avojej veri a duhovnov se pa zunaj cerkve, kolikor moč ogibajo. *) m v liuijiikoiit „Hlovoaau" mnj čltvnok: „0 jnukoiu thiliovoniitivtt." nejasno pojmo, „Mcndu nimajo — pilo Kos t B—kov— o nI jod noj reči naši omikani krogi tiako napačnih mnenj kulcor o razkolu, uo gleckS nato, da jo razlto! zraatel na naših rodnih tleh lu da ao tako nopourodujo dotlkiCninogih najbolj bistvenih strani [narodnega življenja, razkol nastal, ne bom govoril, kur ju to venčovim'1 čil,at,oljem užo nekoliko znano, '") ampak lo o zdanjem stanji razkola. Jazov piše: „V razkolu so jo v toku njegovega dve-aliolutnega obstanka napravilo nekoliko raz« dolkov. Glavna dva razdelka so a ta r o v o r c i, ki ao delo v popovco in brozpopuvoo in so po-fiobno odlikujejo po svojem negativnem umoru *) G loj lliiloki iiIhivi htloklmui. 'itlrlnrli Nllcon, po Putruiiovukrnu "skega kongrosu, od 13. malega srpana 1878, jadranskim morjem. Okraj dolg je priličen 9 kilometrov, iu iS i rok 8-7 kilometrov; površine .;ie okoli 35-9 kilometrov. V njem leže sela Mi-mt Gjurmani in Pupanl, v lcojili živi 120 irodovin grško-vzhodnjo vero ,- potom Nagraditi iu Jankoviči, Brkani in Botomorl nli 'išplon na tako imouovauoj laki Spica, daljo Brca in Madjari, s 170 katoliškimi rodovitnimi, • K a Brco in Madjaro naslanja so Belo Sušenj jss okoli 70 katoliškimi družinami. Vse ljudstvo tžfceje prilično 1700 duš, Njegova narodnost jo večinoma albanska; pa govori enako slovan-' isko (srbsko) in albansko. Število e. k. podlož- * Stikov, koji živo v tem primorskem okraji, je '18 redovin. Vžo prej našteta šola obstoje iz •• annlo koč, koje so dosti daleč jedna od druge, zaradi česa bo sela zelo prostorna, Hišo Hozidano bo večinoma iz lomijonega kamenja v nadstropje, in pokrito z opeko. Mej vtrjonimi kraji omenimo: 1) Nolutj, jmalo, staro gorsko trdnjavico na 200 metrov (relativne višino) visokoj, Btrmoj, samo od ono istraui pristopnoj pečini; z njo moreš, gospodovati nad potom v Špioo, in nad morskim bregom. 2.) Novo obrežno trdnjavico Tubijo na Oolem-Brdu, koja gospoduje nad apičklm pri istraniščem, Ono jo zavarovano samo malo proti burji, v lcojem dobivajo samo slabo zavoljo večji brodovi in sami okoličani. Luka Bar oddaljena jo od Tubijo (3 kilometrov in Joži v njenem obzorju,. Skozi Bpički okraj raztezajo so jugoza-padno strani goro Sutuman, koja leži mej akudorskim jezerom in jadrunskim morjem, Ti (obrobkl ne BeŽejo neposredno do morskega, bregu; oni so raztezajo nekako do črto, lcoju jo nu-ananjena z kraji Migjor in npicu. Od one žrto vzdigujo so proti morskej obali več po vMnnstili bregov, koji bo ločeni globokimi dolinami in KoteHlcami, V vrsti Migjor-Špico leži vsled poleg obali nižuva, skozi kojo vodi pot iz Bttdvo v Bar. Na jugu Špico sežejo obrobkl goro Saturna m skoraj do morsko obale. Visokost na čr-tiogorBkej graniei znaša (100 do »50 metrov, spredaj ležeči bregovi visoki so 1(50 do 500 metrov. Strun gorskih obrobkov jo zgoraj strm, apodaj pu raven. Gornji del pogorju izvzemši jnekoliko tnalih gozdnih parcel, jo gol; doljni jo pa večinom posejan z žitom, ost ali del zaraščen jo z gozdi in nizkim grmovjem, Od' Špioo do južno mejo togu okraja izteza so ob obali do dva kilometra široki in naplavljeni obrobolt, na kojoin leže njivo in livado. Potoki, koji teko skozi ono zemljišče, imajo največ strugo z močnim padom, in bo obdani '*> globokimi strmimi bregovi; njihove dolino so v gornjem toku 'in ondi, kjer pre-bijujo nasproti ložočo bregovo, pusto in bre-znate- Nujznumeniteji potok jo Gjurmauski potok , na kojim leži kamnit most, O e a.t; e bo slabe; glavna zveza je prej imenovana pot, koja so razteza skozi ono zemljišče v sovorozapadnej in jugovzhodnjoj črti, vBtopI vunj pri Ugliei in ga zapušča na jugu Sušnja. Sicer nahajamo samo stezo. Zemlja ni mnogo rodovitna, akoravno jo marljivo obdoljujejo. Industrija navezana jo stuno na izdelovanje pohištva. Trgovina jo zelo noznatnu. Z združenjem toga okraju z Avstrijo so kouočno od« Btranijo prepiri mej špičlco in pastrovičko Člno, koji bo so zaradi moj pogosto povračuli de letu 1876." Politični pregled. Avstrijsko dešole, V Ljubljani 28. dooombra, B^trfevnsa kBsso jo 21, t. m. raz-šel na počil,nico tor so bojo zopet; snide Šo le 15. januarju prihodnjega lotu. V eni zadnjih soj jo nemški poslanec Solioiiorer še hudo razgrajal in rekel, tla avstrijski Nemci prisrčno žele, da bi bili Že skoraj zet!, njen i z Nemčijo; ob enem jo rekel, du naj ljudje sedanji vladi davkov drugttči ne plačajo, kakor prisiljeni po ekBekuciji, Kakšen hrup bi bili zagnali VBtuvoverni linti, če bi bil kak Slovan v tem smislu govoril I Pravi rodoljubi ao tem besedam sicer oporekali, ali pomenljivo je, tla Nemci, kterim bo jo zadnjih 7 let v Avstriji vedno streglo, niso zadovoljni z Avstrijo, ampule žele zodinjonja z Nemčijo, kjer pa tudi ni vso izvrstno', kakor priča naš današnji dopis z Dunaja. -- Ktiaki nazori, kakor jih je izustil Scliouorer v svojem govoru, navdajali ao tudi društvo nemških dijakov, čigar čaatni ud jo bil Sehtinorer, in ki je mod 1000 udi štelo tudi okoli 1,'J5 prolosorjov. To društvo jo nemškemu cesarju Viljemu 'poslalo sočutno adreao, in se jo sploh bolj brigalo za Nemčijo kakor za AvBtrijo. Pa doletela ga. je zaslužena kazen, ker bilo je od e. numestništva to dni razrešeno. Prav tako 1 Wa BsaSufiitsietriSlte« krizo jo šo vso pri starem. Eni pravijo, da jo bil Potočki zarad sotstuvo novega miniatorstva poklioun k cesarju, oni pišojo, da jo šol tje zarad vnanjega mini-storstva, kor jo Andraaay vsegu žo čez glavo sit in si želi odpočitka, oni pa menijo , da je šel k cesarju samo zarad dogodkov v Levovu In ,,Oaz. Nur." piše, da jo vzol seboj vsa do-tična pisma, Naj že bo kakor hoče, v tem bo vsi listi strinjajo, du tako no moro več dolgo oatati, in da se mora žo skoraj odvaliti kamen, ki prebivalstvo žo toliko čusu toži. 'Ms%BnB»«tlSiuslliU narodni poslanec dr. M. Kiaič bil jo 28. p. m. v Budapeštu pri kralju pri audijenci v narodnih zudovuh, O toj poroča „Nur. List" sledečo: Naš častiti narodni zastopnik dr, Klaič bil jo pri posebnem zaslišanji pri cesarju in kralju, Kranju Jiaipu 1, iu mu oddal spomenico glede u vodenj a hrvaškega jeziku, kot učnega joailca vsih Brodnik, šolah v Dalmaciji in živo priporočit), da so vžo enkrat k avojoj naravnoj rešitvi privede ono vprašanje, kojo toliko let že čaka pr-u6»im ministru v BtiČu, in sicer v smislu »borovih sklepov iti silnih občinskih prošnja. Kralj jo prav prijazno sprejel dr. Kluiču, prl-pozuul važnost vprašanja iu potrebo, du bo reši v narodnem interesu in mu obetal, da bodo močno skrbel v tem smislu. Pri tej priliki jo kralj izrazil svojo popolno zadovoljnoafc o vedenji naroda dalmatinskega v zadnjih dogodkih, priznal jo voliko žrtve, kojo jo narod (loprluoBol, in pravi, da ga izvnnrodno veseli, videčega, kako jo narod to žrtve prostovoljno prinašal, pokuzuvši svojo staro zvestobo kralju Iu državi. Govoreč o zasedbi Bosno in Hercegovino, bo jo kralj izjavil prav začuden, kako se je ondi hitro vmirlio po tolikih vporih; prizna, da je oni popolnoma dober narod in du dobi so časom cesarstvo v njem vrlih državljanov. Potom pristavi, du bodo novi odnošaji, storjeni v Bosni in Hercegovini najbolje vplivali zu nuproilolc Dalmacijo, in du bodo v lom našla odškodovanje zu prinošono žrtve. Konečnoomonivši zadnje dogodke v parlamentu, U j, n v'i'T.::::iii: ^v^ir-nfr-T—^ ..... — in d u h ovni kristjani, ki bo delo v iMlokuno, duhoborco, občno in Štundistoter se odlikujejo po svojem mlstično-seeijalnem anioni. Kazun teh jo šo nekoliko b listov (skopcev), , k ijnanto devol11 (Kodor stvori, kar mu jo mo* gočo, stvori, kur mora,) Zvezek slano 1. loti nt, 20 kr. koje ml blagovolite tltoprv todaj po- sati uo vlaiitnoročno in natanko določiti k.rnj m število zvezkov, koje žalite prejeti 1 prlpo-Čaiti Vam, rodoljubi, šoortkrat: določite oiiod.o llujilrl.hovo zapuščino I V Čoriiloah (pri Gorici) dne 1.7, decembra 11)78. Z odličnim npoflto- V Kosovel. furovžu v Iz lastne - Z u p o p r a v o c o r k v o. In Vromnh podarili ho preuvltli coBur blagujuicc, 2(io gld., m pogorolca v nolii pu 1)00 glii. «» J u d Jo h o iS o J o p o t e g n i «1 n ti no. V ,i''ranlifuri.u natualo Citvo, kojemu načelo Je, pridobiti ul v Palontlnl snejiijlM, ter jih oddajati iiumo .ludom v obde-lovarijo, Razvidno Jo Iz delovanja, du uo hoUt v P a-o dru- Nur o čil a Hprojoma iz prijaznosti tulil vreduliitvo „Slovonoa'i, kjer bo zamorejo oglasiti tisti, kterim jo to prlllčtiejši, Vredništvo. (i, a is v Vmtivjn pimiillui, :a vrodnitjlvii. Hrodii: 1'iilleo ptiM pu utdtttplol I irnw»<> iliuioiHl))'«.. ftttflraiK r«ntn (11,110 •■« SHibat1«:« tmiu OSI,(IK 7.lrt|.» 1'OHin V.\ '10 »» i Iili0loi.no th'9,ftfno imimlllo i lll — linnktn« idtoljo '/IH! ~ l(i'ttditatn ttlsnij otilthtl Wll.»»ao nniiolltl v Paleiitlno, Mi menila za«njo nofiVutiisov l),;ifl, Vabilo It naro^ova^jn y J fe^) J^^f CZ^I kr,; h Za celo loto . . . . „ pol. letu . . , . , „ četrt loia..... „ en mesec..... poHamoziU) .številko . , , Po pošti: Za celo leto ..... „ pol leta ..... „ čotrt leta . , , , , „ on iiiohoo..... posamezno številko . . , Zu bogosloven, dijake in učitelje: Zu celo loto , . , . . O gl, -- kr.; „ pol letu . , , . , !) „ -- „ „ četrt leta .... 1 „ 50 ,, List pošljemo vsem doHodunjim naročnikom. Kdor no no misli naročiti, nuj gujtošljo nazaj, ker ga sicer smatramo kot naročniku. Tudi prosimo tisto gospodo, lcl naročnine šo niao poravnali, du bi to storili prej ko mogočo, da tudi mi poravnamo račun v tiskarni. Naročnina ho pošilja uujeonejo po poštnih nakaznicah (PoHtuuNvolHUUgen) o pravni izlivu, H turi ti'iv, Idil. Titov, Hi. 50 „ »O „ B i, Oroslav Do!enec? svečar v Ljubljani, jirlporoča svojo mnogovrsluo zalogo č i B t o voščenih tiveč, katere 1 e |) o, tu I r n o lu p O" čusl gorijo In nit) uo kapjo. P o h v u I u I h pisem iiniim na razpolaganje, kdor jih bočo videti. Boljši kup no moro nobodoi) avočivr delati. Priporočam bo vlHokočautltl duhovščini iu-alavnim cerkvenim predBliojnlštivom, poHobuo m In zagotavljam, da bom Bknšul vimkonm dobro in hitro postročl. U) O božiču pride nu svitlo knj.lga M BMm ročaisf Nluvijim« dno Id. lu 11». novembra 1878, v :i:J]|i)Ol>tjn,Ml-Opl/idl pO »vojllt flUvnogntlMtlh bllJoKlcaU Anton Bo/,cnSclt. Itazen točnega opisa iivočanoBtl donašu knjiga vho važno govor« In zdravioo od boBOde do besede v tilovenukem, hrvat- ^ iikem, čoBkem In bolgarnkem Jeziku Itd., | pu tudi prav lepo lu vemo sliko dr, II lo i« | w o 1 h - o v o, tor njegov živo n o pl e (fipl« .1 Biti pret dr, Gn loBliln). | ^avolj svojo .elegantnimi,I je ta | knjiga prav prlmarnu za biMm in nam* | Hm darUa, A uploh kot lep tipomlnok | našo veliko narodne svečanosti n o b i I b m o 1 a manjkati no bo nem« I o b r a ž e n o m u Slov o u o n ! | Gena, n jioštulito 60 kr. « . bo najliižo w poštno nakaznico pri 'HMMMllUfiiiVU, ,,,1'llfOBllliV« HiHMlO^VlVfiV r (Dobim na knjiga MU pri mM ki\ft» (il)j barjih po 5'O novi) lv.dnjui.oU In odijovonkl vsotluJlt tfilip lladoclup. j. iiiitimiliovi naidoiinlkt v Ljubljtmb