Cirila Peklaj Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta UÈITELJ IN UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI Izvleèek Prispevek se nanaša na tri osnovna vprašanja, s katerimi se sooèa uèitelj, ki v glasbeni šoli pouèuje uèenca s posebnimi potrebami (UPP): zakaj naj bi se uèenci s posebnimi potrebami vkljuèili v glasbeno šolo, kako naj uèitelj pristopi k uèencem s posebnimi potrebami in kakšne naj bodo kompetence uèitelja za delo z UPP. Odgovor na prvo vprašanje daje pogled skozi prizmo vrednot in dokumentov, ki temeljijo na teh vrednotah. Na drugo vprašanje pomagajo odgovoriti splošna naèela o ravnanju z UPP, ki govorijo o »normalizaciji«, stališèih do UPP, ugotavljanju teav UPP in pouèevanju. Odgovor na zadnje vprašanje o kompetencah za delo z UPP v glasbeni šoli pa dajo raziskave, ki govorijo o vplivu kompetenc uèitelja na uène doseke uèencev. Te uèiteljeve kompetence lahko razvrstimo v tri velike sklope: v kompetence na podroèju stroke, kompetence povezane s pouèevanjem in kompetence povezane z odnosom z uèencem. Kljuène besede: uèitelj, uèenci s posebnimi potrebami, naèela ravnanja z UPP, uèiteljeve kompetence Abstract Teacher and students with special needs in the music school Three main questions that a teacher of students with special needs in a music schools can be confronted with are discussed in the article: first, why should students with special needs attend music schools; second, how can a teacher approach students with special needs, and third, what kind of competencies should teachers working with these students have. The answer to the first question can be found through the lens of values and official documents based on these values. The general guidelines for working with students with special needs can help us answer the second question. Research on teacher competencies that influence students’ achievement can help us answer the third question. These competencies can be classified into three groups: competencies related to subject knowledge, competencies related to teaching and competencies related to relationships between teacher and students. Key words: teacher, students with special needs, guidelines for working with students with special needs, teacher competencies 53 Cirila Peklaj, UÈITELJ IN UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI Uvod Prispevek bo obravnaval tri vprašanja, ki se nanašajo na delo uèitelja uèencev s posebnimi potrebami (UPP) v glasbeni šoli. Najprej bo skozi prizmo vrednot poskušal odgovoriti na vprašanje, zakaj naj bi se uèenci s posebnimi potrebami vkljuèevali v glasbeno šolo. Nato se bo osredotoèil na uèitelja in na to, kako naj se sooèa z uèencem s posebnimi potrebami, nazadnje pa na vprašanje, kakšen je dober, kakovosten uèitelj UPP v glasbeni šoli. Zakaj naj bi se UPP vkljuèevali v glasbeno šolo – pogled skozi prizmo vrednot Vrednote so tisti najvišji, najbolj splošni cilji v ivljenju, ki nas vodijo in usmerjajo naše ravnanje, so tisti cilji, ki jih imamo za dobre, pravilne in zaelene v moralnem smislu (Musek, 2000). Pri UPP v glasbeni šoli se sreèata dve vrednoti, na eni strani glasba kot vrednota in na drugi strani enake monosti UPP kot osnovna otrokova pravica. Ko govorimo o glasbi kot vrednoti, jo pojmujemo kot eno od pomembnih razsenosti posameznikove ustvarjalnosti, s pomoèjo katere ta presee svojo materialno danost, v njej lahko realizira svoje potenciale, ustvarja ali poustvarja nove skladbe, omogoèa mu vrhunske estetske uitke, glasba s svojo lepoto tudi bogati vsakodnevno ivljenje in pripomore k boljšemu razumevanju med ljudmi. Ko govorimo o enakih monostih UPP, pa izhajajmo iz osnovne otrokove pravice do razvoja njegove osebnosti in potencialov ne glede na njegove okolišèine oz. posebnosti. V vseh demokratiènih drubah pride do dogovora o temeljnih vrednotah, ki veljajo v njih, in o tem, kako naj bi te vrednote v drubi spodbujali in na kakšen naèin naj se vkljuèijo v izobraevalni sistem. Na formalnem nivoju se te vrednote ubesedijo v razliènih pravnih dokumentih, mednarodnih in nacionalnih  od ustave do posameznih zakonov in podzakonskih aktov ter pravilnikov. Na najbolj globalnem nivoju o tem govori Deklaracija o èlovekovih pravicah v 26. in 27. èlenu, ki govorita o izobraevanju in o tem, da mora biti izobraevanje usmerjeno k polnemu razvoju posameznikove osebnosti in o pravici do udeleevanja kulturnega ivljenja posameznikove skupnosti, do uivanja umetnosti in do tega, da je vsakdo deleen koristi, ki iz tega izhajajo (Splošna deklaracija èlovekovih pravic, 1948). O teh pravicah govori tudi Konvencija o otrokovih pravicah v 23., 29. in 31. èlenu (Konvencija o otrokovih pravicah (OZN), 1989). V 23. èlenu so omenjeni otroci s posebnimi potrebami, ki imajo pravico do posebne skrbi in izobraevanja za bolj polno ivljenje. To izobraevanje mora biti usmerjeno k razvoju otrokove osebnosti in nadarjenosti, k pripravi otroka na odgovorno ivljenje in odraslost, k spoštovanju èlovekovih pravic kot tudi kulturnih in nacionalnih vrednot drave, v kateri otrok prebiva (29. èlen). Otrok ima tudi pravico do igre in razvedrila ter do udeleevanja v kulturnem in umetniškem ivljenju (31. èlen). 54 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Odnos do glasbe kot vrednote se v doloèeni drubi kae tudi v tem, kakšna stališèa obstajajo o tem, ali je veèina ljudi sposobna relativno visokih dosekov na glasbenem podroèju ali ne. S temi prevladujoèimi stališèi pa so povezane tudi monosti glasbenega izobraevanja oz. dostopnost do njega. Na eni strani imamo lahko preprièanje, da so vsi èlani neke skupnosti sposobni takih visokih dosekov. Primer takega odnosa do glasbenih sposobnosti in tega, kakšen vpliv ima tako stališèe na razvoj kompetentnosti na podroèju glasbe v doloèni skupnosti, lahko najdemo v opisu etnomuzikologa Messengerja, ki je prouèeval pleme Anang Ibibio v Nigeriji, njegov odnos do glasbe in njegove izredne glasbene sposobnosti. »Neprestano smo se èudili nivoju glasbenih sposobnosti, ki jih je kazalo to pleme, posebno otrokom, ki so e pri petih letih starosti znali zapeti na stotine pesmi, sami in v zboru, bili sposobni zaigrati na številna tolkala in bili sposobni izvajati ducate zahtevnih plesnih gibov, pri kateri so morali uporabiti neverjetno kontrolo mišic. Iskali smo ljudi, ki ne bi bili glasbeno nadarjeni. Vendar je bilo teko iskati ljudi brez posluha in ugotavljati posledice pomanjkanja glasbenih sposobnosti, ker jezik plemena Anang ne vkljuèuje nikakršnega sorodnega pojma kot je “pomanjkanje posluha”. Èeprav smo poskušali, niso hoteli priznati, da obstaja kdo, ki nima glasbenih sposobnosti. Tako stališèe uporabljajo tudi pri sorodnih umetniških dejavnostih. Vsi èlani plemena znajo dobro plesati in peti, nekateri plesalci in pevci pa so samo bolj izurjeni kot drugi.« (Messenger, 1958, po Davidson, Howe, Sloboda, 1997, str. 188). Preprièanje, da imamo vsi potenciale in da so nekateri samo bolj izurjeni kot drugi, omogoèa vsem otrokom, da optimalno razvijejo svoje potenciale. Podobna stališèa o glasbi in glasbenih sposobnostih pri nas lahko najdemo znotraj waldorfske pedagogike. Na drugi strani pa imamo lahko preprièanje, da so relativno visoke glasbene sposobnosti redke, da je dobrega glasbenega izvajanja (petja ali igranja inštrumenta) sposobna le pešèica najbolj nadarjenih. Tem je tudi namenjena glasbena izobrazba. Tako preprièanje lahko zapira monosti za vstop tistim uèencem, ki bi se radi uèili inštrumenta, ker imajo radi glasbo, ne bi pa eleli biti profesionalni glasbeniki, in prav tako uèencem, ki imajo razliène ovire oz. posebne potrebe in teje pokaejo svoje sposobnosti. Kje na tem kontinuumu stališè o glasbenih sposobnostih se nahajamo v Sloveniji, se kae tudi v tem, kako smo ti dve vrednoti (glasbo kot vrednoto in enake monosti UPP) prenesli v nacionalno zakonodajo. Na nacionalnem nivoju pa so te pravice opredeljene v ustavi in v razliènih zakonih. Za glasbeno izobraevanje je najbolj pomemben Zakon o glasbenih šolah (2006), ki se v svojem 2. èlenu v šestih od deset alinej dotakne teh dveh vrednot, ko govori o ciljih in nalogah vzgoje in izobraevanja v glasbenih šolah (npr. v ciljih: odkrivanje in razvijanje glasbene in plesne nadarjenosti; sooblikovanje osebnosti in naèrtno izboljševanje glasbene izobraenosti prebivalstva; omogoèanje umetniškega doivljanja in izraanja; omogoèanje 55 Cirila Peklaj, UÈITELJ IN UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI osebnostnega razvoja uèencev v skladu z njihovimi sposobnostmi in zakonitostmi razvoja; vzgajanje za obèe kulturne in civilizacijske vrednote, ki izvirajo iz evropske tradicije; vzgajanje za medsebojno strpnost, spoštovanje drugaènosti in sodelovanje z drugimi (Zakon o glasbenih šolah, 2. èlen, 2006, str. 8674). Potem ko gremo naprej k drugim èlenom in pravilnikom, ki urejajo glasbeno izobraevanje, pa vidimo, da se ti cilji ne odraajo veè v drugih èlenih oz. v rešitvah na izvedbenem nivoju, tako da bi vkljuèevali tudi UPP. Zato bi bilo potrebno razmisliti o spremembah in dopolnitvah formalnih dokumentov, predvsem pa o spremembah neposredne prakse glasbenega izobraevanja, tako da bi tudi otrokom s posebnimi potrebami omogoèili vse tisto, za kar se na deklarativnem nivoju zavzemamo, in bi se UPP res lahko vkljuèili v kulturno in umetniško ivljenje na podroèju glasbe in bili deleni vseh tistih koristi, ki iz tega izhajajo. Kako naj se uèitelj sooèa z uèenci s posebnimi potrebami? Med otroke s posebnimi potrebami štejemo otroke z motnjami v duševnem razvoju, slepe in slabovidne, gluhe in naglušne otroke, otroke z govorno- jezikovnimi motnjami, gibalno ovirane, dolgotrajno bolne otroke, otroke s primanjkljaji na posameznih podroèjih uèenja ter otroke s èustvenimi in vedenjskimi motnjami (Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami, 2007). V Sloveniji je priblino 6 % otrok s posebnimi potrebami. 5,02 % teh uèencev hodi v redno OŠ, vendar imajo prilagojeno izvajanje in dodatno strokovno pomoè. V šolskem letu 2009/10 je npr. obiskovalo slovenske OŠ 160 218 otrok, od tega 8037 uèencev s posebnimi potrebami. Preglednica 1 kae število otrok s posameznimi vrstami motnje oz. ovire (Nacionalno preverjanje znanja, Letno poroèilo o izvedbi v šolskem letu 2009/2010). Tabela 1: Število uèencev s posameznimi motnjami (NPZ – Letno poroèilo o izvedbi v šolskem letu 2009/2010, str. 36). Vrsta motnje, ovire Število uèencev Laja motnja v duševnem razvoju 6 Slepi in slabovidni 59 Gluhi in naglušni 189 Govorno-jezikovna motnja 1227 Gibalno ovirani 277 Dolgotrajno bolni 1551 Primanjkljaji na posameznih podroèjih uèenja 4275 Motnje vedenja in osebnosti 78 Mejne intelektualne sposobnosti 375 Skupaj 8037 56 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Glasbene sposobnosti teh otrok so lahko zelo razliène, od podpovpreènih do nadpovpreènih. Med njimi so prav gotovo tudi otroci, ki imajo primerljive glasbene sposobnosti kot otroci, ki obiskujejo glasbeno šolo, vendar zaradi svojih drugih ovir ne morejo hoditi v glasbeno šolo, ker ne naredijo sprejemnega izpita ali pa ne morejo napredovati tako kot njihovi vrstniki brez posebnih potreb. Ko se uèitelj sreèa z otrokom s posebnimi potrebami, verjetno najprej pomisli na to, ali bo znal pouèevati otroka, ki je drugaèen, ali je dovolj usposobljen za to delo. Sooèiti se mora s svojimi strahovi, vèasih pa tudi s svojimi predsodki in stereotipi o teh otrocih. Pri sooèanju z uèencem so mu lahko v veliko pomoè splošna priporoèila za ravnanje z UPP, ki se nanašajo na »normalizacijo«, stališèa, ugotavljanje teave in pouèevanje (Gage in Berliner, 1988, Peklaj, 2008). Veèina otrok s posebnimi potrebami je na številnih podroèjih povsem enaka svojim vrstnikom. Imajo enake èustvene in socialne potrebe, potrebe po sprejetosti, varnosti, druenju z vrstniki, po spoznavanju novih stvari. Od svojih vrstnikov se obièajno razlikujejo samo po neki znaèilnosti, ki zahteva prilagoditev v njihovem naèinu izobraevanja. Pomembno je, da se uèitelj nauèi sprejemati UPP kot »normalne« oz. uèence brez teh potreb in tako tudi ravnati z njimi na vseh podroèjih, kjer so dejansko enaki kot uèenci brez posebnih potreb. Slaboviden otrok bo pri branju not potreboval ustrezno poveèavo, slep uèenec se bo pri uèenju igranja inštrumenta moral zanašati na slušne zaznave, ne pa na branje not. Njuno uèenje bo morda zaradi tega potekalo nekoliko drugaèe, morda poèasnejše, na koncu pa lahko prideta do enakega rezultata. Povsem enaka bosta tudi na drugih podroèjih. Ravno tako lahko sodelujeta pri vseh aktivnostih z drugimi uèenci, npr. igrata v orkestru, in s tem zadovoljita svoje socialne potrebe po druenju in sprejetosti s strani vrstnikov. Na splošno lahko reèemo, da druba nima najbolj pozitivnih stališè do tistih posameznikov, ki na kakršenkoli naèin odstopajo od povpreèja. To ne velja samo za uèence s primanjkljaji, ampak tudi za nadarjene uèence. Tudi nadarjeni na glasbenem podroèju lahko doivijo tak odnos do sebe. Zato se mora uèitelj najprej sooèiti s svojimi negativnimi stališèi in odporom, ki jih morda ima in jih obièajno povzroèa strah pred neznanim. Tako bo lahko sprejel uèenca z vsemi njegovimi posebnostmi in bo z njim potrpeljiv tudi takrat, ko bo uèenec potreboval veè èasa in vaje in ko se bo zdelo, da se ne premakne z mrtve toèke. S svojimi pozitivnim odnosom do uèenca in vedenjem, v katerem se bo ta odnos odraal, bo lahko dober model za sprejemanje drugaènih uèencev tudi za njegove sošolce, s katerimi se bo uèenec sreèeval pri nauku o glasbi, v zboru ali v orkestru. Osnova dela z uèencem s posebnimi potrebami je natanèno ugotavljanje njegovega stanja. Najprej je potrebno ugotoviti njegove teave in moèna podroèja, potem pa glede na to naèrtovati delo z njim. Enako kot na teave je potrebno biti pozoren na moèna podroèja, saj ta lahko izkoristimo za to, da pouk 57 Cirila Peklaj, UÈITELJ IN UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI naslonimo nanje. Zato se mora uèitelj seznaniti z uèenèevo teavo, s tem, kaj to pomeni za uèenje in na kakšen naèin se uèenec lahko uèi. Pomemben vir informacij so lahko razlièna izobraevanja in sodelovanje s strokovnjaki, ki so se e prej ukvarjali z uèencem, npr. s specialnimi pedagogi, psihologi v šoli, uèitelji v šoli. Uèitelj pa ne sme pozabiti na sodelovanje s starši. Ti najbolje poznajo svojega otroka in uèitelju lahko povedo, kaj otroku pri uèenju pomaga oz. olajša delo. Uèitelj lahko te informacije s pridom uporabi pri pouèevanju inštrumenta ali nauka o glasbi. Pogovor s starši pomaga uèitelju pridobiti številne informacije, ki uèitelju lahko koristijo pri razumevanju uèenca in njegovega naèina uèenja. Poleg tega pogovor pomaga vzpostaviti pozitiven odnos s starši. Ko starši vidijo, da uèitelj kae iskreno skrb za njihovega otroka, bodo lahko uèitelju povedali o uèencu tudi stvari, o katerih jim je teko govoriti ali pa sem jim morda zdijo nepomembne, pa vendar dolgoroèno vplivajo na kakovost uènega procesa. Vsa ta opaanja in ugotovitve je potrebno uporabiti pri pouèevanju. Pogledati je potrebno, kaj v uènem naèrtu je potrebno prilagoditi in kako, da bomo izkoristili moèna podroèja in se izognili teavam oz. jih omilili ter tako podprli uèenje. Individualni naèrt vkljuèuje tako razmislek o ciljih, ki jih elimo pri uèencu doseèi v posameznem letu (katere cilje lahko dosee, katere je potrebno spremeniti oz. prilagoditi), razmislek o naèinih, s pomoèjo katerih bomo to dosegli, ter razmislek o prilagoditvah in metodah, ki jih bomo uporabili. Pomembno je tudi doloèiti naèine za spremljanje uèenèevega napredka. Sprotno preverjanje napredka uèenca in uspešnosti metod, ki jih uporabljamo, bo omogoèilo, da jih hitro spremenimo oz. prilagodimo, èe niso uspešne. Kakšen je kakovosten uèitelj uèencev s posebnimi potrebami? Naslednje vprašanje, ki se nam lahko postavi, je, kakšen mora biti uèitelj, ki dela z UPP. Ali mora imeti kakšne posebne kompetence, zmonosti in kakšne so te kompetence. Pri tem nam lahko pomagajo raziskave, ki so se ukvarjale z uèiteljskimi kompetencami, ki so potrebne za dober uèni rezultat pri uèencih (Hattie, 2009, Marzano, 2000, Marzano, Gaddy in Dean, 2006, Walberg, 2006), ter raziskave, ki se ukvarjajo z uèitelji instrumenta in uèitelji z UPP. Ugotovitve teh raziskav kaejo, da uèitelj, ki dela z UPP, potrebuje vsa tista znanja in zmonosti, ki so v vsakem primeru potrebne za dobrega uèitelja, samo da mora biti še malo bolj pozoren na doloèene vidike pouèevanja. V nadaljevanju bodo izpostavljene uèiteljeve kompetence, ki so pomembne za delo z UPP v glasbeni šoli. Razvrstili bi jih lahko v tri velike skupine: kompetence, povezane z uèiteljevim znanjem stroke, kompetence, povezane s pouèevanjem, in tiste, ki so povezane z odnosom z uèencem. Prvi pogoj za dobrega uèitelja je dobro znanje stroke, ki jo uèitelj pouèuje, tako inštrumenta kot tudi glasbene teorije. Brez kakovostnega znanja uèitelj ne more jasno in nazorno razloiti oz. pokazati uène snovi, zaigrati skladb, ki se jih mora uèenec nauèiti. Pri UPP je ta pogoj še bolj pomemben, saj bodo uèitelji pri 58 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek svojem delu morali uporabljati izvirne naèine in rešitve, da bodo uèencu dobro pribliali uèno snov. Šele takrat, ko je uèitelj povsem suveren na svojem podroèju, bo imel tudi veè samozavesti za preizkušanje nenavadnih, morda neobièajnih pristopov. Tak primer je pouèevanje hiperaktivnega uèenca z zelo omejenim obsegom pozornosti, ki se je uèil igrati bobne. Ker je bila pozornost tega uèenca zelo majhna, je uèitelj naprej razdelili skladbo na veè delov in sta vadila najprej prvi del, nato drugi, ju povezala in nato je sledil tretji … Vendar je bila uèenèeva pozornost tako majhna, da ni uspel zaigrati skladbe do konca. Zato se je uèitelj odloèil za drugaèen pristop: najprej sta zaèela vaditi zadnji del, ga povezala s predzadnjim, nato sta nadaljevala z naslednjim od zadaj in na koncu povezala vse v celoto. Ker so bili zadnji deli skladbe zelo utrjeni, jih je uèenec kljub manjši pozornosti še vedno uspel ustrezno zaigrati (Reid, 2009). Drugi del kompetenc se nanaša na uèiteljevo znanje o pouèevanju, na postopke, metode, strategije, ki jih uporablja pri svojem delu, da spodbuja uèenèeve spoznavne, motivacijske in èustvene procese. Zato bo morda na zaèetku moral pridobiti še dodatno znanje o teavi oz. uèenèevi oviranosti. To znanje mu bo pomagalo pri zaèetnem preverjanju in aktivaciji predznanja uèenca. Tako uèencu pomaga, da povee uèno snov s tem, kar e zna. Z zaèetnim preverjanjem lahko ugotovi ne samo šibka, ampak predvsem moèna podroèja in gradi na njih. Za uèence s posebnimi potrebami je tudi zelo pomembno, da uèitelj uporablja razlièna ponazorila, ki morda niso ravno obièajna pri pouku, a lahko uèencu z doloèeno vrsto teav izjemno pomagajo pri uèenju. Multi-senzorni pristop pomeni, da mora biti pouk aktiven in interaktiven ter vkljuèevati vse zaznavne modalnosti – slušno, vidno, gibalno, taktilno (Lenz, Deshler in Kissam, 2004). To je npr. uporaba barv pri uèencih, ki imajo disleksijo in imajo lahko tudi teave z branjem not. Ena od monih teav teh uèencev je tudi, da teko prehajajo med zapisi v razliènih vrstah. Zato lahko uèitelj z eno barvo napiše to, kar uèenec igra z levo roko, in z drugo to, kar igra z desno, in tako uèencu pomaga, da se laje orientira v notnem zapisu (Reid, 2002, 2009). Pri delu z UPP je zelo pomembno uporabljati monosti, ki nam jih daje sodobna tehnologija: od preprostih zvoènih posnetkov za uèence, ki ne vidijo, do uporabe razliènih programov za pisanje not za uèenca, ki rad sklada in ima teave s pisanjem not, in do programov, ki spremenijo v notni zapis improvizacijo neke skladbe. Uporaba tehnologije ni pomembna samo z vidika lajega usvajanja znanja, ampak ima tudi velik motivacijski vpliv. Uèence, ki imajo radi tehnologijo, to lahko dodatno spodbudi, da veè èasa in energije vloijo v delo in uèenje, kar je izjemno pomembno npr. pri hiperaktivnih uèencih. Spremljanje napredka uèenca in dajanje spodbudne povratne informacije je naslednja izjemno pomembna uèiteljeva kompetenca za dobre uène rezultate (Hattie, 2009, Marzano, 2000, Walberg, 2006). Najprej je pomembna zato, ker 59 Cirila Peklaj, UÈITELJ IN UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI spodbuja uèenèeve procese spremljanja, vrednotenja in regulacije uèenja oz. njegove metakognitivne procese. Povratna informacija uèencu omogoèa, da spremlja uspešnost svoje aktivnosti (npr. ustreznost tempa neke zaigrane skladbe), da v primeru, da ta ni ustrezna, tudi popravi svoje šibke toèke (npr. zaigra poèasneje ali hitreje). Brez spremljanja in vrednotenja aktivnosti uèenec ne more popraviti svojega izvajanja. Hattie (2009) opozarja na napaèno pojmovanje o tem, od kod prihaja povratna informacija, ki je pogosto pri uèiteljih. Obièajno menimo, da je izvor povratne informacije uèitelj, dejansko pa je izvor povratne informacije uèenec in njegov proces uèenja. Vloga uèitelja oz. njegova najpomembnejša kompetenca pri tem pa je, da opazuje uèence in njihov naèin uèenja, da je odprt za te informacije in da jih potem, ko jih dobi, uèencu vrne nazaj, da bi spodbudil njegov napredek. Pri uèencih s posebnimi potrebami je potrebno biti še bolj odprt za vse majhne nianse oz. posebnosti in znaèilnosti njihovega uèenja, poznati je treba njihovo teavo, jih pozorno opazovati in vse to upoštevati pri pouku. Dobro vodenje oz. strukturiranje uèenega procesa, jasni cilji, koraki v procesu uèenja, uèiteljeva sposobnost, da opazi, kaj se v pri uèencu dogaja, in odreagira še prej, preden se zaènejo problemi preveè kopièiti, je naslednja pomembna zmonost. Kako pomembna je, se zelo jasno vidi pri hiperaktivnem otroku. Uèitelj, ki opazi, kdaj uèencu zaène upadati pozornost, in ukrepa ter spremeni aktivnost, s tem omogoèi nadaljevanje pouka. V nasprotnem primeru se lahko zgodi, da uèenec postane nemiren in zaène delati druge stvari, tako da ga je teko preusmeriti nazaj na uèenje. Pri uèencu, ki ima manjše intelektualne sposobnosti, mora uèitelj dosledno upoštevati postopnost v uèenju, mu veèkrat na razliène naèine povedati in pokazati iste stvari ter se zavedati, da je spomin takega uèenca nestabilen in zato v primerjavi z drugimi potrebuje ogromno ponavljanja. Naslednja pomembna uèiteljeva kompetenca je spodbujanje uèenèevega obèutka lastne kompetentnosti (samouèinkovitosti). Obèutek lastne kompe- tentnosti na doloèenem podroèju se je v vseh raziskavah, tudi na podroèju glasbenega izobraevanja (Fritz Smolej in Peklaj, 2009, 2011) pokazal kot najboljši motivacijski napovednik uène uspešnosti. Uèenec, ki ima obèutek, da je kompetenten, da zmore narediti neko nalogo, izvesti neko aktivnost, bo v to pripravljen vloiti veè truda, veè napora, delal bo z veèjim interesom, veè èasa in tudi rezultat bo boljši. UPP imajo obièajno bolj narušeno to podobo o sebi kot uèenci brez ovir. To še zlasti velja za uèence s primanjkljaji na posameznih uènih podroèjih in za uèence z motnjo v duševnem razvoju. Zato mora biti uèitelj pri njih še bolj pozoren na to, da sistematièno razvija obèutek lastne kompetentnosti. To lahko poène tako, da uèencu eksplicitno pokae njegovo napredovanje v èasu uèenja. Lahko npr. posname uèenèevo izvajanje (na zaèetku, ko zaène vaditi neko skladbo, in kasneje, ko se izvajanje e popravi) in mu enega za drugim predvaja oba posnetka ter obenem komentira, kateri vidiki izvajanja so se popravili. 60 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Pri tem za UPP velja še ena posebnost. Uèenci s PP potrebujejo veliko pohvale, spodbude, še zlasti tisti, ki imajo primanjkljaje na posameznih uènih podroèjih in motnje v duševnem razvoju, pa tudi drugi. Zaradi svoje negotovosti, prehodnih izkušenj ali slabe samopodobe bodo potrebovali veè spodbud, da bodo uèitelju verjeli, da res napredujejo in da so njihovi rezultati dobri. Z razvijanjem obèutka lastne kompetentnosti je povezana tudi tolerantnost do napak v uènem procesu. Prevelik perfekcionizem, postavljanje previsokih zahtev, da je npr. dobro samo to, kar je odlièno, popolno izvedeno, lahko uèencu povzroèi veliko teav, ki se lahko pokaejo zlasti v izvajalski anksioznosti, pa tudi v strahu pred uèiteljem. Pri pouku si moramo prizadevati za odliènost, vendar obenem tudi ustvariti uèno klimo, v kateri bodo napake lahko del uènega procesa (Nelson LeGall, 1992). Narediti napako ni niè hudega, pomembno je to napako popraviti oz. se iz nje kaj nauèiti. Tretje podroèje kompetenc uèitelja so njegova stališèa, odnos do uèenca, s katerim dela. Kako pomemben za uèenèeve uène rezultate je uèiteljev odnos do uèenca, kae veliko raziskav (Hattie, 2009), še posebej pomembne so tiste, ki govorijo o tem odnosu pri uèiteljih inštrumenta in njihovih uèencih. Davidson, Howe in Svoboda (1997) opisujejo raziskavo, v kateri so ugotavljali, kateri dejavniki okolja vplivajo na uèenèevo vztrajanje pri igranju inštrumenta, ki se ga je zaèel uèiti. V raziskavi so ugotavljali tudi, kakšne so znaèilnosti uèiteljev tistih uèencev, ki so bili pri uèenju inštrumenta zelo uspešni, v èem so se razlikovali od uèiteljev tistih uèencev, ki so kmalu prenehali obiskovati glasbeno šoli in so opustili igranje. Pokazalo se je, da je zelo pomemben prvi uèitelj, ki ga ima uèenec. Najpomembnejše od vsega je bilo, da je uèitelj uspel vzpostaviti pozitiven odnos z uèencem, da je bil prijateljski, da je uèenca spodbujal, podpiral, da je bil umirjen. Šele ko je bil vzpostavljen ta odnos, je bilo pomembno tudi to, da je bil uèitelj dober profesionalec. Samo to, da je bil nekdo odlièen glasbenik, še ni bilo dovolj, da bi uèenec vztrajal pri igranju. Za otrokovo vztrajanje pri igranju inštrumenta je torej potrebno, da na zaèetku ne menja uèiteljev in da ti uèitelji znajo vzpostaviti dober odnos. Za UPP, ki uèenje zaèenja z veèjo negotovostjo in negativnimi prièakovanji, je tak varen, podporen odnos še toliko bolj pomemben. Pozitiven odnos vkljuèuje toplino, empatijo, uèiteljevo sposobnost razumeti uèenca, se postaviti v njegovo koo in pogledati probleme z njegovega zornega kota, sposobnost sprejeti uèenca takega, kot je, in z vsem svojim vedenjem pokazati, da ga spoštuje. Pomembna je tudi ne-direktivnost, odprtost v tem odnosu, da bo uèenec upal povedati, kje ima teave, kdaj potrebuje pomoè. Tudi, èe je to e veèkrat vprašal. Uèitelj pa mora biti sposoben odgovoriti na te njegove individualne potrebe, se jim prilagoditi in jih upoštevati. Uèenci morajo iz uèiteljevega vedenja razbrati, da uèitelji resnièno verjamejo, da so se kljub svoji 61 Cirila Peklaj, UÈITELJ IN UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI oviranosti sposobni nauèiti, in da jim dajejo take naloge, ki jim pomenijo izziv in so jih tudi sposobni narediti. Zelo veliko o tem, kako pomemben je odnos med uèiteljem in uèencem, pove tudi raziskava o uèencih z uènimi teavami v OŠ (Magajna in dr., 2008), v kateri so intervjuvali uèence s primanjkljaji na posameznih uènih podroèjih o tem, kaj bi eleli povedati svojim uèiteljem. Najbolj pogosta sporoèila uèencev so se nanašala na odnos uèitelja do njih. Uèenci bi eleli, da bi uèitelji pokazali veè spoštovanja, boljši odnos do njih, veè razumevanja in potrpeljivosti, da bi bili deleni veè njihove pomoèi in pohval, da bi jih uèitelji res sprejeli takšne, kot so (Peklaj in Peèjak, 2008). Zakljuèek Osnovo za vkljuèevanje uèencev s posebnimi potrebami v glasbeno šolo najdemo tako v vrednotah kot tudi v formalnih aktih, ki govorijo o uèencih s posebnimi potrebami in njihovih pravicah po izobraevanju in vsestranskem razvoju ter pravici, da sodelujejo v kulturnem in umetniškem ivljenju in so deleni vseh pozitivnih uèinkov, ki iz tega izhajajo. V praksi je potrebno narediti še korak naprej od teh deklarativno zapisanih doloèil in UPP omogoèiti, da se tako kot vsi otroci brez ovir lahko vkljuèujejo v glasbeno izobraevanje. V vsakem izobraevalnem sistemu, tudi v glasbenem je uèitelj tista oseba, ki uèencu omogoèi, da je res deleen vseh koristi, ki iz tega izobraevanja izhajajo. To je uèitelj, ki je odprt za uèenca, njegove potrebe in posebnosti na podroèju uèenja, uèitelj, ki se je pripravljen sooèati z novimi situacijami in izzivi ter se ob uèenju o otroku, o njegovih posebnostih in v uèenju skupaj z otrokom tudi sam bogati in razvija. Literatura: Davidson, J. D., Howe, M. J. A., in Sloboda, J. (1997). Environmental factors in the development of musical performance skill over the life span. V D. J. Hargreaves in A. C. North (ur.). The social psychology of music (str. 188–208). Oxford: Oxford University Press. Gage, N. L., in Beliner, D. C. (1988). Educational psychology. Boston: Houghton, Mifflin Company. Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Rutledge. Konvencija o otrokovih pravicah (OZN), Generalna skupšèina Zdruenih narodov z resolucijo št. 44/25 z dne 20. 11. 1989. Pridobljeno 27. 2. 2011 iz: http://www.varuh-rs.si/pravni-okvir-in-pristojnosti/mednarodni-pravni-akti- s-podrocja-clovekovih-pravic/organizacija-zdruzenih-narodov/konvencija-o -otrokovih-pravicah-ozn/ 62 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Lenz, B. K., Desher, D. D., in Kissam, B. R. (2004). Teaching content to all: Evidence based inclusive practices in middle and secondary schools. Boston: Pearson Education, Inc. Magajna, L., Peèjak, S., Peklaj, C., Èaèinoviè Vogrinèiè, G., Bregar Golobiè, K., Kavkler, M., in Tancig, S. (2008). Uène teave v OŠ, problemi, perspektive, priporoèila. Ljubljana: ZRS za šolstvo. Marzano, R. J., Gaddy, B. B., in Dean, C. (2000). What works in classroom instruction. Aurora, Co: McREL. Marzano, R. J. (2000). A new era of school reform: Going where the research takes us. Aurora, Co: Mid Continent Research for Education and Learning. Musek, J. (2000). Nova psihološka teorija vrednot. Ljubljana: Educy, Inštitut za psihologijo osebnosti. Nelson LeGall, S. (1992). Children’s instrumental help seeking. Its role in social acquisition and construction of knowledge. V R. Hertz Lazarowitz in N. Miller (ur.). Interaction in cooperative groups: The theoretical anatomy of group learning (str. 4970). New York: Cambridge University Press. Nacionalno preverjanje znanja – Letno poroèilo o izvedbi v šolskem letu 2009/2010 (2010). Ljubljana: RIC. Peklaj, C. (2008). Uèenci z uènimi teavami v razredu – priporoèila za uèitelje. V L. Magajna, L. in K. Bregar Golobiè (ur.). Uène teave v OŠ, problemi, perspektive, priporoèila (str. 7177). Ljubljana: ZRS za šolstvo. Peklaj, C., in Peèjak, S. (2008). Oblike podpore in pomoèi pri pouku. V L. Magajna, L. in K. Bregar Golobiè (ur.). Uène teave v OŠ, problemi, perspektive, priporoèila (str. 149168). Ljubljana: ZRS za šolstvo. Reid, G. (2002). Nekaj v prijateljsko pomoè. Vodnik za starše otrok z disleksijo. Ljubljana: Bravo. Reid, G. (2009). Dysleksia: A practitioner Handbook. Chichester: Willey-Blackwell. Splošna deklaracija èlovekovih pravic, Generalna skupšèina Zdruenih narodov, 10. decembra 1948 z resolucijo št. 217 A (III). 1948. Pridobljeno 25. 2. 2011 iz: http://www.varuh-rs.si/pravni-okvir-in-pristojnosti/mednarodni-pravni-akti- s-podrocja-clovekovih-pravic/organizacija-zdruzenih-narodov/splosna-dekla racija-clovekovih-pravic/ Smolej Fritz, B., in Peklaj, C. (2009). Self-regulated processes as predictors of students’ achievement in music theory in Slovenian elementary music schools. Psihološka obzorja 18 (4), 518. Smolej Fritz, B., in Peklaj, C. (2011). Processes of self-regulated learning in music theory in elementary music schools in Slovenia. International Journal of Music Education 29 (1), 1527. 63 Cirila Peklaj, UÈITELJ IN UÈENCI S POSEBNIMI POTREBAMI V GLASBENI ŠOLI Zakon o glasbenih šolah (2006). Uradni list RS, 81/2006, str. 8673–8678. Pridobljeno 27. 2. 2011 iz: http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=200681&stevilka=3536 Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami, Uradni list RS 3/2007, str. 310316. Pridobljeno 26.2.2011 iz: http://www.uradni-list.si/_pdf/2007/Ur/u2007003.pdf 64 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek