bDS21 Y u ISSN 0350-0330 UDK 39(497,121(05) Slovenski etnograf Gostilne, kakršnih se pri nas spominjamo Začetki konjskih dirk v Šentjerneju Lesene strehe v Sloveniji Kmečka noša v Bohinju Izvir in okolje delavk ljubljanske tobačne tovarne do prve svetovne vojne Krašenje telesa in nakit afriških prebivalcev južno od Sahare Nekaj značilnosti ljudske kulture v madžarski vasi Motvarjevci (Szent Lašzlo) v Prekmurju XXIX LETNIK 19 7 6 Slovenski etnografski muzej Ljubljana 1978 YU ISSN 0350-0330 UDK 39(497,12X05) Slovenski etnograf XXIX LETNIK 19 7 6 Slovenski etnografski muzej Ljubljana 1978 UREDNIŠKI ODBOR: ANGELOSBAŠ LJUDMILA BRAS BORIS KUHAR IVAN SEDEJ TEHNIČNI UREDNIK: MARJAN LOBODA ODGOVORNI UREDNIK: BORIS KUHAR IZDAL IN ZALOŽIL SLOVENSKI ENTOGRAFSKI MUZEJ V LJUBLJANI Vsebina-Tables des matieres Tanja T o m a ž i č Gostilne, kakršnih se pri nas spominjamo (od konca 19. stoletja do današnjih dni) ......................................... 3 Inns Which Are Being Remembered (From the end ov IQl^h century to the present time) Angelos Baš Začetki konjskih dirk v Šentjerneju ........................ 39 The Beginnings of Horse Racing at Šentjernej Fanči Šarf Lesene strehe v Sloveniji ................................. 53 Timber Roofing in Slovenia Marija M a k a r o v i č Kmečka noša v Bohinju .......................... 75 Farmers national costume in Bohinj Slavko Kremenšek Izvir in okolje delavk ljubljanske tobačne tovarne do prve svetovne vojne ............................................. 91 The Origin and Environment of Women Workers in the „Ljubljanska tobačna tovarna" Until World War I Pavla Štrukelj Huzar (Pravljico je povedal Rom Štefan Horvat Iz Pušče)..... 101 Štefan Horvat, Gipsy, of Pušča near Murska Sobota, relates a tale text written by Pavla Štrukelj Pavla Štrukelj Krašenje telesa in nakit afriških prebivalcev južno od Sahare 105 Body Ornamentation and Jewellery of African Peoples South of the Sahara Gradivo Vlasta Koren Nekaj značilnosti ljudske kulture v madžarski vasi Motvarjevci (Szent Laszlo) v Prekmurju . . ..................................... 125 Some characteristics of popular culture in the Hungarian village of Motvarjevci Tine Kurent, Jože Marinko, Anton Marinko, Jure K o I e n c Fakulteta za arhitekturo Ljubljana Orodje za dimenzioniranje dog osnovano na aproksimaciji^/^ razmerjem 22:7 ................................ 145 The stave dimensioning device based on the approximation of JTwith the ratio 22:7 Poročila Jože Marinko Merska analiza kompozicije stogov pri Studorju v Bohinju ... 149 Knjižne ocene Branislav Kojič, Stari balkanski gradovi, varoši i varošice Institut za arhitekturu i urbanizann SR Srbije, Beograd 1976, str. 85 .......................... 155 Irene Winner, A Slovenian Village Žerovnica Brown University Press, Providence, Rhode Island, 1971, strani 267, v angleščini .......................... 156 Ingeborg Weber—Kallermann, Die deutsche Familie. Versuch einer Sozialge- schichte. Suhrkamp Taschenbuch 185. Frankfurt am Main 1974. Str. 272, z neoštevilčenimi slikami v besedilu .................................. 157 Kari - S. Kramer Grundriss einer rechtiichen Volkskunde Gottingen 1974 Str. 172, si. 11 ........................................................ 159 L'Ethnographie, Publication éditée avec le concours du Centre National de la Recherche Scientifique, Société d'Ethnographie de Paris, Nouvelle Serie No 69, Année 1975-1, No 70, Année 1975-2 ........................... 159, Slika na ovitku: Gostilna na Žilcah pri Cerknici v letih 1930-1935 Tanja Tomažič UDK 72571 (497.12) Gostilne, kakršnih se pri nas spominjamo (Od konca 19. stoletja do današnjih dni) V pričujočem besedilu bi radi prikazali določen del ljudske kulture — gostilničarstvo, ki je kolikor toliko znano vsakon^ur izmed nas, vendar ne vedno iz vseh zornih kotov. Pri tem se opiramo zvečine na ustna pričevanja in na sodobno literaturo, pisane spomine in leposlovje.^ Lahko bi dejali, da so gostilne kraji, ki se jih spominjamo večkrat in z rahlo nostalgijo v današnjih časih, ki nam prinašajo drugačen način življenja, kot so ga živeli še naši starši, in drugačno izrabo prostih ur, drugačne potovalne navade, in nam hkrati preteklost obarvajo s patino in varljivim občutkom „lepih starih dni". Toda gostilniško življenje ima dve plati medalje, ki imata vsaka svoje zakonitosti: enih se spominja gost in obiskovalec, o drugih nam pripoveduje gostilničar. Razprava želi prikazati obdobje, ki je še zajemljivo z ustnimi pričevanji, ki je dostopno še z lastnimi izkušnjami in bi naj obsegalo čas nekako od začetka tega stoletja naprej. Opisuje gostilne in gostilniško obrt po vsem slovenskem ozemlju. Ob tem se sicer ne pojavljajo bistvene razlike v samem delovanju te obrti, so pa opazne precejšnje razlike glede na pokrajinsko lokacijo v hrani, notranji opremi in položaju gostilničarja v razmerju do drugih prebivalcev iste naselbine. Manjše so razlike po pokrajinah v arhitekturi in vsem drugem delovanju gostilničarstva. 1 Zahvaljujem se vsem naštetim pomembnejšim pripovedovalcem, ki so mi pomagali z ustnimi podatki: Srečko Pečarič, roj. 1901, Pobegi 107, pri Kopru, Anton Volk, 1922, Suhorje 32, p. Košana, Marija Virtič, 1916, Stari trg 19 pri SI. Gradcu, Ivan Zaponšek, 1910, Stari trg 19 pri SI. Gradcu, Ivan Brezovnik, 1910, Šmartno 58 pri SI. Gradcu, Oskar Rotovnik, 1921, Legen 131 pri SI. Gradcu, Metka Šmon, 1956, Šmiklavž 6 pri SI. Gradcu, Marija Pačnik, 1912, Celjska 48, SI. Gradec, Anica Volk, 1938, Celjska 48, SI. Gradec, Ludvik Pogorelčnik, 1931, Radlje ob Dravi, Ciril Verdelj, 1928, Šalek 14, Štefka Prislan, 1914, Šalek 3, Mira Čas, 1920, Šalek 27, Ivanka Goričnik, 1900, Rečica 4 ob Paki, Alojzij Vengar, 1899, Kopališka ul., Radovljica, Marija Rigelnik, 1913, Stari trg 171 pri SI. Gradcu, Terezija Rogina, 1947, Podgorje 40, Berta Hudovernik, 1905, Gorenjska 22, Radovljica, Mara Avsenik, 1901, Begunje na Gor., Anica Mulej, 1896, Cesta svobode, Radovljica, Mulej Valentin, 1915, Lancovo, Ivanka Čas, 1914, Podvelka 43, Roza Verčko, 1904, Podvelka 35, Matevž Čas, 1912, Javnik, p. Ožbalt ob Dravi, Jože Petrun, 1903, Šentlovrenc na Pohorju, Rozalija Skačej, 1910, Vrtna ulica 32, Šentlovrenc na Poh., Ana Volmajer, 1925, Strma ulica 11, Selnica ob Dravi, Franc Hočevar, 1890, Beli Grič pri Mokronogu, Tone Bule, 1948, Mokronog 54, Franc Kržan, 1916, Veliki Podlog 3, Tone Kaplan, 1941, Leskovec pri Krškem 55, Janez Bogataj, 1902, Reteče 12, Marija Prelesnik, 1940, Reteče 49, Francka Hafner, 1892, Godešič, Rudi Pogorelec, 1921, Žimarice pri Sodražici, Martin Prša, 1911, Žiški 114 v Prekmurju, Martin Horvat, 1930, Hoti2a134, p. Lendava, Jože Balažic, 1895, Kapca pri Lendavi, Hren Jožica, 1920, Kokarje 6, p. Mozirje, Ivan Fricelj, 1900, Bočna 57, p. Gornji Grad, Marija Žmavc, 1905, Gornji Grad, Marija Krefelj, 1899, Pusto polje 22, p. Šmartno ob Dreti, Rudi ŠadI, 1924, Lipovci 243, p. Beltinci, Jožek Slavič, 1887, Cven 45 pri Ljutomeru, Franc Forjanič, 1929, Dolenji Slaveči 157, Stanko Matjac, 1909, Kojsko 26, Gor. Brda, Jožef Peršolja, 1908, Šmartno, p. Kojsko v Gor. Brdih, Imre Čačinovič, 1923, Rakičan 9, p. Murska Sobota, Matija Puhar, 1907, Radenci 43, Martin Kolar, 1891, Radenci 15, Fini Pogrujc, 1900, Razlagova 13, Ljutomer, Jožefa Treppo, 1914, Staranova vas 30, Jože Hren, 1890, Lemberg 13, p. Stremeč pri Vojniku, Marija Gnezda, 1910, Unec 18, p. Rakek, Veronika Murn, 1920, Male Reberce 6, p. Zagradec, Feliks Kolbl, 1900, Vučja vas, p. Križevci pri Ljutomeru, Dušan Zadravec, 1930, Bučkovci, Branko Mežnaršič, 1920, Mestni trg 6, Metlika, Franc Zaje, 1902, Šmihel 26 pri Žužemberku, Zvonka Herceg, 1948, Grabe 23, p. Središče ob Dravi, Angelca Mihelič, 1919, Šeškova 32, Ribnica na Dol., Angela Klun, 1898, Žlebič 22 pri Ribnici, Marija Rupnik, 1912, Vitanje 84, Marta Muha, 1916, Lokev 138, p. Divača, Stane Ravnikar, 1947, Čatež 15, p. Velika Loka, Janez Jarm, 1922, Šentlovrenc 20, p. Velika Loka. Obenem velja zahvala dr. A. Bašu za vse prijazne nasvete in opozorila v zvezi z literaturo. 4 Tanja Tomažič Gostilna pri Mostnarju, Šmartno pri Slovenjem Gradcu, posneto olovala „hiša", ali „prednja iža", drugo, manjšo sobo pa so glede na pokrajino imenovali „štibic", „kamra", „kambra", cimber", „zadnja iža", „ižica" in še z drugimi narečnimi izrazi. Ta imenovanja so starejša in so ponekod ohranjena do današnjih dni, kar lahko sklepamo iz vseh dobljenih ustnih podatkov. Poznejši pa so izrazi „gostilna", „oštarija — ošterija", „šank", „soba", „ta velika soba" in podobno za prvi, večji prostor, ali pa „posebna soba", „ekstracimer", „sobca" in podobno za manjšo sobo. Marsikje je v navadi obojno poimenovanje, pred domačimi s prvotnejšimi izrazi (hiša, štibic itd.), pred gosti ali (konkretno: pred izpraševalci) tujimi ljudmi pa s tako rekoč prevedenimi imeni. Izrazi kot so „salon", „tanccimer", „zomerhajzi" (=letna uta na vrtu), „lovska soba", sobe, imenovane po Slomšku, Prešernu itd., pa so izrazito tuji in pomenijo mestni vpliv. Pri močno obiskanih gostilnah ob prometnih poteh seje gostilniški prostor začel v bistvu že pri glavnih vratih, kjer so ob rampe privezovali konje, gostilničarji pa so voznikom stregli kar na vozovih. Če je bila veža velika, kar je bilo zaželeno, so stregli tudi v veži. V tem primeru je bila običajna velika dolga miza ob vratih, ob njej klopi ob steni in na drugi strani. V 28 Tanja Tomažič Gostilničarsl 21 Leiris, Delange, 1968;str. 126 ' 22 Štrukelj Pavla, 1968: Afriška zbirka vzhodnosudanskih plemen Bari in Čir v SEM, Slovenski i etnograf, letnik XX - 1967, Ljubljana, str. 147 j Krašenje telesa in nakit afriških prebivalcev južno od Sahare 115 Tetoviranje in brazgotinjenje ali skarifikacija sta pri afriških prebivalcih precej razširjena, vendar je brazgotinjenje pogostnejše. Obe vrsti krašenja telesa izražata slo po lepoti, označujeta pleme ali socialni položaj. Tetovira se tako, da se barva nanese pod kožo z iglo. Brazgotinjenje je bilo boleč postopek; mora se narediti urez v kožo. Brazgotinast okras je lahko konkaven ali konveksen, odvisen je od keloidnih lastnosti črnčeve kože in njene obdelave. Tetovira se lahko po vsem telesu. Na zahodu celine tetovirajo obraz in dele telesa. Okraski so pike in črte; sestavljene na več načinov imajo različne pomene, najpogosteje označujejo rod in že opravljeno obrezovanje. Nekateri tetovirajo že otroke, drugi odraščajočo mladino ali mlade ob poroki. Tetovirani znaki pri plemenu Hausa so še danes pomembni, pomenijo namreč rod družine, vrsto obrti itd. V vzhodnem Sudanu so tetovirani okraski oblikovno izredno lepi. Tetoviranje je znano tudi pri rodovih Nyassa, v Ugandi in v južni Afriki. Na ozemlju Konga—Brazzaville in Zaire prebivalci sicer poznajo tetoviranje,^-' vendar je skarifikacija telesa pomembnejša. Izjemen primer so pritlikavci, ki ne poznajo tetoviranja in poslikavanja telesa. Okrasno brazgotinjenje na telesu črnskih prebivalcev pozna mnogo vzorcev, predvsem se razlikuje od rodu do rodu. Brazgotine so lahko malo zaznavne in površinske, ali skrbno narejene in globoko zarezane v kožo, kakršne najdemo pri prebivalcih v Zaire, v južni Keniji in v severnem Mozambiku. Poseben stil skarifikacije je razširjen pri pripadnikih plemena Tiv v Nigeriji; pri teh pomeni brazgotinast okras izredno lepoto. Nekateri raziskovalci menijo, da brazgotinast okras ne označuje rodovne pripadnosti. Ta trditev pa ne velja za mnoga plemena, kot npr. za Yoruba in Ibo, pri katerih se skarifikacija razlikuje od rodu do rodu.^^ Zato je mogoče trditi, da pomeni brazgo- tinjenje poleg lepote tudi označbo rodu, družbeni položaj in da se razlikuje po spolu in starosti brazgotinjencev. Ponovno moramo omeniti iniciacijske obrede, sprejemanje članov v skrivne družbe, in družinske svečanosti, ob katerih so nastali razni stili okrasnega brazgotinjenja. Okraski na telesu, narejeni z brazgotinami, so zvečine geometrični liki, tu in tam tudi risbe živalskih podob. Moški imajo navadno okrasne brazgotine na prsih, rokah in na obrazu, ženske imajo okrašen hrbet, noge in tudi obraz. Vrezi v kožo so večinoma narejeni z ostrim žebljem ali z britvijo; potem rane zdrgnejo z ogljem ali z barvo indigo. Te barve povzročijo, da brazgotina naraste in se obarva. Brazgotine, narejene z žebljem, so večinoma površinske. Vrezi z drugimi rezili so globoki in v nekaterih primerih popolnoma spremenijo poteze na obrazu ali na drugih delih telesa ter ustvarjajo izrazite sence.^^ Jamičaste okrasne brazgotine so ugotovljene pri prebivalcih Mossi v Zgornji Volti, tovrstni okrasi plastičnih oblik so znani pri etničnih skupinah Sara v Čadu in pri Bamileke v Kamerunu. Pikčast vzorec po večji površini kože zasledimo pri rodu Ngala v Kongu—Brazzaville in v Zaire.•^^ Te okrasne brazgotine so resnične umetnine, oblikovane od enostavnih linij do zapletenih vzorcev geometričnih ali stiliziranih likov. , 23 Ratzel,1885, Bd l.str. 69 Buschan, s.a., Bd III, str. 95 24 Jefferson, 1973, str. 122 Leiris, Delange, 1968, str. 119-122 25 Jefferson, 1973, str. 123-sl. 147 26 Leiris, Delange, 1968, str. 120 Birket-Smith, 1946, str. 223 Schebesta, 1934, str. 223-224 116 Pavla Štrukelj Deformiranje glave, zob in ustnic Lepota telesa pomeni črnskim prebivalcem mnogo, kakor smo tudi že spoznali iz obravnavanega gradiva, saj zaradi lepote spreminjajo človeku naravni videz. Na zahodu afriške celine, na primer skušajo pripadniki rodu Ašanti v Gani oblikovati estetski videz družinskega člana že v prvih dneh po njegovem rojstvu. Menijo namreč, da bo imel otrok dolg vrat in lep obraz, če bo noseča žena nosila na pasu leseno figuro, imenovano akua-ba;2^ figura ima droben dolg vrat, predvsem pa magično moč na otrokov razvoj v materinem telesu. Razen podaljšanega vratu, ki je znamenje lepote na vsem ozemlju Konga—Brazzaville in Zaire (rod Medje, Wangwama, Bandaka, Mamwu—Balese), ob reki Nil in še posebno pri rodu Mangbetu,'^^ je razširjena tudi šega, da majhnim otrokom umetno daljšajo zgornji del lobanje zaradi lepotnega videza. Ta običaj ni razširjen samo na tej celini, temveč ga poznamo tudi pri prebivalcih na območju Sredozemlja in drugod po svetu. Na črni celini starši oblikujejo otrokovo glavo tako, da jo stiskajo z raznimi pripravami. Najpogosteje obložijo glavo s ploskimi lesenimi deščicami, ali jo tesno povijejo s trakovi drevesnega lubja. Tako deformirano podolgovato glavo olepšajo s pričesko, ki je posebno pri ženskah, kakor smo že spoznali v poglavju o pričeskah, resnično umetniško delo. Črnski prebivalci so imeli navado, posebno v preteklosti, da so prednje zobe brusili, pilili, silili in jih izdirali. Tudi deformacija zob je sodila k človekovemu estetskemu videzu in rodovnim šegam; v nekaterih krajih na tej celini je ohranjena ta šega še danes. V Kongu—Brazzaville pripadniki rodu Fang pilijo zobe toliko časa, da so popolnoma koničasti; pravijo, da ti zobje spominjajo na njihovega praočeta — prednika krokodila. Zobje pilijo tudi cik—cak, kar simbolično pomeni, da so razvrščeni kot poti vode in besed^^ — v nasprotnih smereh. Ta rek ima velik pomen v njihovem izročilu, ker govori o nastanku sveta. — Ob Zgornjem Nilu je razširjena pri vseh črnskih plemenih navada, da odbijajo prednje zobe. Prav tako je pogostno brušenje zob na obširnem območju vzhodne Afrike. Odprtine na glavi — ušesa, nos in usta — so različno okrašene. Značilen je povečan in iznakažen mehki del ušes. Tega moramo omeniti pri ženah rodu Kikuyu v Keniji. Poleg obročka nosijo tudi večje ploščice ali valjast predmet, ki zaradi teže povzroča deformacijo ušesa. Enako deformirana ušesa imajo žene plemena Masaj; v ušesni mečici imajo narejeno veliko odprtino, v njej vstavljen težek okrasek. Ta je na primer cilindrični predmet, velik uhan, velika spiralna plošča itd. Pripadniki plemena VVagoja nosijo v ušesih koščke lesa z vžganim geometričnim ornamentom in s šopi peres. Vstavljanje ploščic ali težjih okrasnih predmetov v prebodena ušesa je splošna navada afriških žena. Navajamo tudi žene Tuaregov, ki nosijo težke uhane; zaradi te njihove teže so ušesa deformirana. Pri prebivalcih zahodne Afrike je videti, da nosijo v ušesih ploščice in druge okraske, ki so enaki kakor pri prebivalcih v Sudanu in v južni Afriki. Ploščice ali drugi okraski so tudi v prebodenih nosnicah. Okraski so različni; na primer: vrvica iz travnih vlaken, košček kremenca, leopardov zob, kamnita, lesena ali koščena ploščica. Na zahodu celine nosijo v nosu pogosto poleg ploščice tudi biser, koralo, ptičji krempelj idr. Različni okraski v nosu so znani tudi v Sudanu. 27 Lelris, Delange, 1968, str. 117-118 Jefferson, 1973, str. 146-147 28 Schebesta, 1934, str. 72, 83, 89-90, 103 Leiris, Delange, 1968, str. 117 Birket-Smith, 1946, str. 224 29 Leiris, Delange, 1968, str. 118-119 ] Krašenje telesa in nakit afriških prebivalcev južno od Sahare 117 Okrasni prednneti, ki so vstavljeni v prebodene ustnice, so prav tako raznovrstni. Zelo običajna je paličica iz kremenjaka, ki krasi spodnjo ali zgornjo ustnico. Pri ženah na zahodu celine in v Sudanu imajo navado povečati ustnice in vanje vstaviti ploščico. Žene plemena Sara v Čadu imajo ploščico v ustnicah in to postopno večajo. Deformirane ustnice teh žena so podobne kljunu in so precejšna ovira pri govorjenju, jedi in pitju. Pri prebivalcih na območju Konga so vstavljene ploščice v ustnicah inkrustirane z biseri in školjkami.-'^ Na koncu tega poglavja dodajam še podatek Buschana,-'* ki ima zabeležen še en lepotni znak, to je odsekani zadnji člen na mezincu. Tudi ta zadnji podatek pove, kako različni so pri človeku ideali lepote. Krašenje telesa je mogoče predstaviti nazorno le z ilustrativnim gradivom, ki načrtno dopolnjuje razstavo nakita. Obravnavani stili krašenja telesa so bistveno povezani z uporabo nakita, zato sem jih vključila v razstavno gradivo. Nakit Muzejska zbirka nakita obsega izdelke, ki so jih črnski prebivalci uporabljali za krašenje glave, ušes, rok, nog in pasu. Predmeti so izdelani iz različnega materiala, preprostega in dragocenega; so izvirni in obsegajo vse poglavitne vrste nakita, ki je bil razširjen med domačini na afriški celini južno od Sahare. Nakit iz biserov, kovine in iz drugega materiala Nakit iz biserov poznajo vsi črnski prebivalci na afriški celini. Uporabljeni biseri so izdelani iz različnega materiala. Črnski domačini jih delajo iz kamna, železa, lesa, koral, školjk, stekla, semen, kosti, slonovine, bakra, medenine idr. Izdelki iz biserov so: predpasniki, verižice, ogrlice, diademi, torbe, obročki, viseči okras itd. Biseri so nanizani na vrvico, ali našiti na mrežo iz rastlinskih vlaken, ali na usnje, ali na blago. Razni biseri so bili uporabljeni kot nakit že v davni preteklosti. Znano je, da so pred več tisočletji pred n. š. poznali steklene bisere v Egiptu. Po vsej verjetnosti so bili ti biseri prineseni iz Azije. Na afriški celini so bili odkriti v okolici Zimbabwe biseri iz 3. in 4. stoletja naše ere. Ugotovljeno je, da so ti biseri pomenili denar in so imeli ime ,,pasatni veter". Enak pomen so imeli biseri na kitajskih džunkah in na arabskih ladjah, ki so plule in trgovale vzdolž vzhodnoafriške obale do Sofale in Madagaskarja. V 14. stoletju, ko so pomorski trgovci začeli obiskovati afriške luke, v katerih so trgovali z zlatom, so biseri prav tako imeli pomembno vlogo; pomenili so tudi darilo. V 19. stoletju, ko so prihajali Arabci na ozemlje črnskih prebivalcev po slonovino, so s seboj prinašali razne darove. To so bili na primer razni okrasni predmeti, predvsem biseri, bakrena žica itd. Steklene bisere in druge okrasne predmete so prinašali tudi Evropejci in Američani, predvsem v 19. stol. in na začetku 20. stoletja; domačini so jih sprejeli in se z njimi tudi krasili. Zanimivejši so tisti biseri, ki so jih domačini sami izdelali. Ti so kamniti, keramični, kovinski biseri, potem taki iz školjkinih lupin in naposled stekleni biseri. Oblikovanje biserov iz raznih kamnin v preteklosti je bilo težko delo. Mojstri so toliko časa obdelovali kamen, da so dobili zaželeno obliko. Dolgo je trajalo, preden jim je uspelo dobiti visok sijaj bisera. Izdelovalci teh biserov so nekdaj opravili vse delo ročno, danes uporabljajo že mehanizirane priprave. 30 Bossert H. Th., 1929; Geschichte der Kunstgewerbes aller Zeiten und Volker, Berlin, Bd II; Baumann Hermann: Afrikanisches Kunstgewerbe, VI. Westafrika, str. 78—79 31 Buschan, s.a., Bd II, str. 348 j 118 Pavla Štrukelj Nevestin okras, Masaji, Kenija Živalski zob - obesek. Bari, območje Nila : Nakit iz Steklenih biserov se je razširil v zahodni, vzhodni in v južni Afriki. Iz 16. stoletja poznamo slavne aggri bisere^'^ — to so živo pisani stekleni biseri, ki so jih uporabljali za ogrlice, pasove in drugi nakit na zahodu celine. Razen teh govorijo še druge najdbe o zgodnji rabi steklenih biserov v preteklosti. Tako so znane številne najdbe steklenih obročkov iz južne Sahare. Raziskovalci so mnenja, da ti obročki izvirajo iz severne Afrike, saj so bile delavnice za obdelovanje stekla ugotovljene v Maroku že v 11. stoletju. Mesto Bida v Nigeriji, nekdaj središče kraljestva Nupe, katerega prebivalci pripadajo islamski veri, je še danes najpomembnejše in slavno po steklenih izdelkih nakita, predvsem obročkov in biserov. Iz tega mesta izvirajo sloveči kamniti biseri iz jaspisa, ahata, karneola in modre ter rdeče korale. Prebivalci stare četrti Bida, imenovani Nupe, so bratranci Fulbe, živijo še v strogem cehu in so najboljši današnji izdelovalci steklenih izdelkov na črni celini. Njihovi izdelki so znani stekleni obročki brez šiva, figure steklenih kač in raznobarvni biseri. V mestu Bida poznajo še danes preprosto tehniko pri izdelovanju okrasnih steklenih predmetov. Material, ki ga dandanes uporabljajo mojstri Nupe, so evropske steklenice raznih barv. Te najprej pretopijo v mehko maso, nato iz nje oblikujejo enobarvne in pisane obročke na žareči železni palici nad ognjem. Iz večbarvne mase dobijo marmorirano steklo; iz njega pa naredijo obročke, ki na njih tečejo barve v valovitih črtah. 32 Jefferson, 1973, str. 174 Leiris, Delange, 1968, str. 143 33 Gardi René, 1969: Unter afrikanischen Handwerkern, Bern, str. 87-102 Krašenje telesa in nakit afriških prebivalcev južno od Sahare 119 Na afriški celini so močno upoštevani tudi dragi in poldragi kamni. Pomembna sta dva, in sicer karneol, ki so ga v daljni preteklosti poznali že Egipčani, in kremenjak, ki ga rezljajo številna črnska plemena že stoletja. Ohranjena dela črnske umetnosti iz preteklih stoletij pričajo o izredno široki uporabi steklenih biserov in poldragih kamnov. Iz njih ni bil narejen samo nakit, temveč so biseri in poldragi kamni krasili tudi vladarske prestole, krone, oblačila, bobne, fetiše — skratka predmete, ki so bili namenjeni ceremonialu. Današnje delavnice, ki izdelujejo bisere in druge okraske, so razvile razne tehnike in stile teh izdelkov. Med najnovejšimi moramo omeniti bisere, oblikovane iz lesa. Ti so narejeni iz majhnih koščkov lesa, najpogosteje iz balzama.''^ Ko je ta biser dokončno oblikovan, ga še pološčijo. Drugi material za bisere so še razne jagode, pobarvane na primer s čajem ali kavo. Lepe odtenke od rumene do temno rjave barve dobijo prav z mešanico čaja in kave. Kovinski nakit obsega izdelke iz železa, bakra, medenine, zlata in srebra. Mojstri teh izdelkov so splošno kovači; v preteklosti so imeli poseben položaj v družbi. Pri nekaterih rodovih so imeli posebne pravice, pri drugih so bili prezirani, kakor pri Niloto—Hamitih v vzhodni Afriki. Nakit iz železne, bakrene in medeninaste kovine je bil razširjen v Sudanu, v osrednji, vzhodni in v južni Afriki. Zlati in srebrni nakit je znan iz zahodne Afrike in Sudana. Obeski pri etničnih skupinah Baule in Anye kažejo čudovito filigransko tehniko. — Nakit iz slonovine je posebno skrbno izdelan na območju reke Konga. Pogosten in priljubljen material za nakit so školjke kauri (cypraea moneta). To je starodaven sudanski okras, ki se je posebno razširil med pastirskimi plemeni. Usnjeni izdelki teh prebivalcev so bogato okrašeni s školjkami kauri. Pripominjam tudi, da ni samo na afriški celini, temveč tudi drugod po svetu školjka kauri različno uporabljena, predvsem tudi kot denar. Tisti nakit črnskih prebivalcev, ki je izdelan iz preprostega materiala, je pogosto oblikovno izredno zanimiv. Tako ima na primer nakit, oblikovan iz lupine nojevega jajca, školjk, iz pletenih rastlinskih vlaken, iz ptičjih peres itd. nešteto oblik. Nekateri predmeti pa so preprosto uporabljeni kot nakit, na primer živalski zobje, lesene paličice, gumb od perila idr. Uporaba in razširjenost različnih vrst nakita Splošno je mogoče reči, da se kažejo izvirne značilnosti nakita črnskih prebivalcev pri kovinskih izdelkih in pri predmetih, ki so vzeti iz naravnega okolja. V to vrsto nakita štejemo številne železne obročke, železne bisere, nojeva peresa in izdelke iz rastlinskega materiala. Na zahodu celine so splošno razširjeni okrasni obročki, narejeni iz različnega materiala, predvsem iz železa, slonovine in iz rastlinskih vlaken. Domačini nosijo obročke na rokah, na nogah, na zunanjem robu ušesne mečice in na ustnicah.-'^ Obročki na nogah so masivni, obročki na rokah so tanjši, nekateri med njimi imajo ostre kaveljčke. Na tem območju ni tako pogosten okras iz kovinskih žic, kot ga poznamo na vzhodu celine. Številne so ogrlice iz školjk ali iz nosorogovih zob. Umetniško izdelani obročki iz slonovine so znani iz 16. in 17. stoletja. Tedaj so ti izdelki predstavljali visoko umetnost v nekdanjem beninskem kraljestvu. Pripadniki rodu Fulbe in Hausa imajo bogat nakit, 34 Comins, 1971, str. 49-51 35 Birket-Smith, 1946, str. 220-221 Buschan, s.a., Bd III, str. 2—3 120 Pavla Štrukelj Železni obročki za roke in noge, Bari, območje Nila. Okrasni predpasnik iz raznobarvnih biserov za deklice. Natal, juž. Afrika predvsem viseče okraske iz kovin, školjk kauri in raznovrstne kvalitetne usnjene izdelke. Zlat nakit je bil razširjen predvsem pri Ašantih v Gani (ob nekdanji Zlati obali) .^^ Izredno umetniško izdelan je bil nakit za člane kraljevskega dvora. Znani so izdelki iz zlatega filigrana; to so bile ploščice, ki so jih nosili veljavni ljudje na prsih in na glavi. Nakit je imel tudi oblike raznih živali, obročkov za roke in noge in za ušesa. Razne oblike simbolov so označevale človekov položaj. Oblike zlatega in bronastega nakita so enake, predvsem so značilne spirale, zakrivljene in valovite linije, cik-cak črte in križ. Mojstri teh zlatih izdelkov so imeli v Gani poseben položaj, dovoljeno jim je bilo tudi nositi zlat nakit. Prebivalci na severu Gane so nosili srebrn nakit. Pripadniki plemena Pangwe—Baya ob ustju reke Kasai-'' so bili med prvimi, ki so začeli uporabljati medeninasti in bakreni nakit. Najlepše izdelke tega nakita je bilo mogoče dobiti pri poglavarjih plemena Bateke. Tako imenovani stoječi bakreni ovratniki iz nanizanih obročev so znani pri plemenu Pangwe ob reki Ubangi. Žene plemena Bangala nosijo kilograme težke medeninaste obročke okrog vratu. Poleg bronastih imajo tudi obročke, ki so tkani iz palmovih vlaken. V osrednji Afriki pri plemenu Muata Jamvo^^ je navada, da nosijo koščke cevk v nosu in v ušesih; na rokah in nogah imajo železne in bakrene obročke. Ti obročki so povezani < 36 Jefferson, 1973, str. 132 Bossert, 1929, Bd II, Baumann Hermann: Afrikanisches Kunstgewerbe, Vili. Die sudanischen Kulturen, str. 120-122 37 Bossert, 1929, Bd II, Baumann, VI. Westafrika, str. 79 38 Ratzel,1885, Bd l,str. 560 Krašenje telesa in nakit afriških prebivalcev južno od Sahare 121 ; med seboj s slonovo kito. Okrog vratu nosijo biserne ogrlice in razne talismane, na primer živalske rogove idr. Pripadniki etnične skupine Manganja^^^ se krasijo z železnimi in bakrenimi obročki na rokah in nogah; v ušesih, okrog vratu in na prstih rok so ti obročki različne velikosti. Nakit na zgornji ustnici je vstavljena ploščica, imenovana pelele. To ploščico menjavajo, ker vstavljajo vedno večjo in debelejšo. Splošno je mogoče trditi, da je na vsem ozemlju ob reki Kongo kovinska obrt dosegla pomemben razvoj. Pri moških in ženskah etnične skupine Babali so zelo upoštevani medeninasti obročki na rokah in na nogah. Nekateri obročki so oblikovani kot dolga spirala. Pripadniki Mambela in Anyoto nosijo okrašene čepice s ptičjimi peresi. Iz kovine nosijo železni diadem, medeninaste obročke in železne spirale. Značilnost rodu Medje so okrasni pasovi žensk z velikim čopom na zadnjici. Ženske plemena Mamvu—Balese nosijo okrog vratu masivne verižice, narejene iz železnih biserov; pogosti so tudi obročki, spleteni iz rastlinskih vlaken. Schebesta^^ poroča, da nosijo pri plemenih Batutsi in Bahutu visok železen obroč na čelu samo matere. Običajni so tudi medeninasti obročki in spirale, ki jih nosijo na nogah, in pleteni obročki iz rastlinskih vlaken. Črnci Nkundu nosijo masivne medeninaste obročke in spirale na nogah in rokah ter okrog vratu. Samo moški se krasijo s polkrožno ploščico, ki jo nosijo okrog vratu ali na čepici. Nakit iz biserov je razširjen po vsej afriški celini, še posebno v vzhodni in v južni Afriki. Prebivalci Gala na vzhodu celine nosijo obročke iz slonovine na nadlahti desne roke; na rokah in nogah imajo še številne medeninaste in železne obročke. Žene ovijajo levo podlaht s spiralasto žico. Običajni so raznobarvni biseri, nanizani na vrvici, in srebrni amuleti. Prebivalci ob obali krasijo ušesa z velikimi srebrnimi obroči, rozetami in verižicami; srebrne obročke nosijo tudi na zapestju in na prstih. Opaziti je tudi močan vpliv indijskih okrasnih izdelkov, ki jih kupujejo v trgovinah. Poseben nakit islamskih prebivalcev v Somaliji sta ogrlica in obesek iz usnja. Obesek ima obliko usnjene torbice, v kateri je shranjen koran; ob straneh sta dodana bisera iz jantarja. Nakit iz biserov je bil razširjen pri Niloto—Hamitih že v davni preteklosti. Prvotni biseri so bili oblikovani iz lupine nojevega jajca, iz školjk, predvsem pa iz železne kovine. V novejšem času so pogosti raznobarvni stekleni biseri, ki so nanizani na rastlinski vrvici, našiti na pasu ali vstavljeni v raznih predmetih. Poseben nakit moških pri plemenu Bari je cvetlica za pasom ali v ušesnih obročkih in ogrlica. Nosijo tudi številne železne obročke na rokah in nogah. Nakit, izdelan iz železne kovine, je prav pri Barijcih^° dosegel visoko umetniško vrednost. Splošni so večji obroči okrog vratu in železni diadem na čelu (Bari, Madi). Pripadniki etnične skupine Šuli se krasijo z masivnimi železnimi obročki na rokah in nogah; ti so tako težki, da morajo noge obložiti oziroma zavarovati z rastlinskimi listi. Značilni so obročki na rokah, ki imajo zavite kaveljčke, dolge 5—7 cm; obroček je ovit z usnjenim trakom, kadar ni rabljen kot orožje. Pri Barijcih sme nositi ta obroček le tisti mož, ki je ubil slona brez tuje pomoči. Bogat nakit iz raznobarvnih biserov nosijo Masaji, predvsem njihove ženske. Najpogo- stejše so številne ogrlice, veliki obeski v ušesih, zapestnice, obročki in biserni trakovi v laseh. V deformiranih ušesih nosijo težke obeske, oblikovane iz kovine in biserov. Ženske imajo okrog vratu velike železne spiralaste obroče in mnogo ogrlic iz raznobarvnih biserov. Enak nakit je tudi na nogah in rokah. Poleg že omenjenega nakita na tem območju je potrebno navesti še nekaj primerkov. Pripadniki plemena Madi, denimo, se radi krasijo z merjaščevimi, pasjimi ali s človeškimi 38a Ratzel, 1885, Bd I, str. 398-399 39 Schebesta, 1934, str. 23-25,40,103-104, 181,225-226 40 Štrukelj, 1968, str. 156-158 j 122 Pavla Štrukelj zobmi. Vsi našteti predmeti veljajo kot amuleti in prav tako usnjeni obročki na zgornjem delu roke. Bari in Šuli nosijo okrog pasu rezljane ploščice iz polževih hišic ali železne bisere, nanizane na dolgih vrvicah. V preteklosti so ti predmeti pomenili denarno vrednost. Pripadniki jezikovne skupine Bantu na jugu afriške celine so vešči izdelovalci in oblikovalci nakita iz biserov. Ornamentalni motivi na teh izdelkih so večinoma geometrični liki, oblikovani iz raznobarvnih biserov. Posebej moram omeniti ogrlice, zapestnice, majhne predpasnike in obročke pri plemenu Ndebele, ki so izredno natančno izdelani. Pripadniki Zulu'** nosijo bogat nakit. Posebno lepi so izdelki iz raznobarvnih biserov. Ti so svitkaste in ploščate ogrlice, naglavni nakit, pasovi, obročki in predpasniki, ki po- menijo tudi ljubezensko sporočilo. Ornamentalni motivi so spet geometrični liki. Razen bisernega nakita nosijo tudi prstane, ptičja peresa v laseh in razne amulete. Prav tako izvedeni oblikovalci bisernega nakita kot Zulu so tudi pripadniki etnične skupine Xhosa. Njihovi izdelki štejejo med najlepše in so pomemben del njihove obleke. Moški pri južnih Xhosa nosijo še amulete okrog vratu ali uporabne predmete, na primer šilo ali železno lopatico v okrašenem tulcu, da čistijo nos z njo. Pri etnični skupini Zambezi predstavljajo amuleti največji del nakita. V preteklosti so jim sosednja plemena prodajala železne in bakrene obročke. Sami izdelujejo težke prstane iz slonovine, majhne šatulje, paličice in rezljane ploščice za nakit v laseh. Iz zob nilskega povodnega konja delajo okrasne igle za lase in dolge glavnike. Izviren okras Hotentotov so obročki iz slonovine, ki jih nosijo na nadlahti; Žene in otroci natikajo bakrene obročke na noge, okrog vratu imajo ogrlice iz bakrenih in steklenih biserov. Okraski so tudi lupine nojevega jajca, nanizane na vrvici. Grmičarji nosijo številne medeninaste in železne obročke in ogrlice iz temnih biserov, ki jih dobijo pri sosednjih plemenih. Njihov značilni okras so še razne lovske trofeje, na primer ptičja peresa, zajčji rep, živalski zobje, kremplji, rogovi, školjke in drugo. Ženske plemena Herero nosijo številne bakrene in železne obročke na podlahti in na nogah. Ogrlice iz biserov so splošno v rabi pri obeh spolih (dragoceni so izdelki iz železnih biserov); na njih so obešeni razni predmeti, kot koščki železa, školjka itd. Značilni so še okrasni usnjeni trakovi ali trakovi, spleteni iz rastlinskih vlaken, v laseh. Ženske pri etnični skupini Ovambo v puščavi Kalahari nosijo bakrene obročke na rokah in nogah; ti včasih tehtajo več kilogramov. Nakit okrog vratu in bokov je izdelan iz raznobarvnih biserov, školjk ali iz raznih lupinic, našitih na obleko, na usnjeni izdelek ali so nanizani na vrvico. Ženske so tako obložene z nakitom, da se prav neokretno premikajo. Moški nosijo naglavni nakit in ogrlice, narejene iz biserov, in bakrene obročke na rokah. Na koncu navajam še nekaj okrasnih predmetov, ki jih oblikujejo mojstri današnjih delavnic. Tak primer je rezljan lesen glavnik ali glavnik, pleten iz rastlinskih vlaken, ali glavnik, izdelan iz roževine. Leseni glavniki z vrezanimi ornamenti in z rezljanimi figurami so razširjeni po vsem ozemlju črne celine. Oblikovalci lesa delajo tudi pomanjšane maske, ki se uporabljajo kot okrasni obeski. Taka maska ni izdelana samo iz lesa, marveč tudi iz kovine ali iz usnja. Tovrstni obeski so na ozemlju Konga oblikovani iz slonovine v filigranski tehniki. Iz slonovine so rezljani tudi glavniki in okrasne igle za lase. Okrasni motivi na teh izdelkih kažejo številne simbole in izreden čut za estetsko obliko. 41 Ratzel, 1885, Bd I, str. 246, 377-378 Jefferson, 1973, str. 1 74, 1 77-179 Krašenje telesa in nakit afriških prebivalcev južno od Sahare 123 Summary Body Ornamentation and Jewellery of African Peoples South of the Sahara The author's paper discusses the body ornamentation and jewellery of African peoples south of the Sahara. Her analysis is based on that material in the Museum's collection of jewellery and ornamental objects of the black peoples which is periodically presented for exhibition. The Museum's articles are representative of the output of the nineteenth and twentieth centuries. They comprise ornamental articles and jewellery for hair—dressing, and the ears, around the neck, arms, and legs, ornamental belts, and mineral substances for body painting. On the basis of the enumerated materials the author discusses hair styling, the decorating, tatooing, and scarifying of the human body, the deforming of the head, teeth, and lips, and the extensive use of all types of jewellery. In developing this theme the author also takes into account both past and present literature and research. i Gradivo UDK 39 (497.12 Motvarjevci = 945.11) Vlasta Koren Nekaj značilnosti ljudske kulture v madžarski vasi Motvarjevci (Szent Lašzlo) v Prek- murju Vas Motvarjevci leži v severovzhodnem delu Prekmurja, prav ob slovensko-madžarski meji. Čeprav je od priključitve k Jugoslaviji po prvi svetovni vojni naprej obkrožena samo s slovenskimi vasmi, je ostala zaradi Narodnosti in verskih razlik kaj malo dostopna za zunanje vplive. Vas je značilen primer kalvinskega naselja, kjer je že med svetovnima vojnama bivalo 76 % pripadnikov kalvinske vere. Slovensko-madžarsko obmejno območje je edino v Sloveniji, ki še pozna kalvince, čeprav je nova državna meja pustila njihove verske ustanove onstran mejnih kamnov. Z Motvarjevci se konča območje kalvince, ki se vleče ob meji proti severu vse do Hodoša in vključuje praviloma le pripadnike madžarske narodnosti. Leta 1921 je živelo v vasi razen Madžarov še 4,8 odstotka Slovencev, do danes pa se je povečalo slovensko prebivalstvo na 10%, predvsem zaradi doselitve na kmetijska posestva. Po veri so prebivalci večinoma kalvinci, vendar se število kalvincev nenehno zmanjšuje. Leta 1921 je obsegalo prebivalstvo poleg 20% katolikov 75% kalvincev, 4% evange- ličanov in 1,4% izraelitov. Danes je v vasi 190 kalvincev, 75 katolikov in 14 evangeličanov. Zanimivo je, da danes v Motvarjevcih opravljata bogoslužje katoliški in reformatorski duhovnik. Prvo nedeljo v juniju, ob obletnici blagoslovitve kapele, je katoliško bogoslužje, pri katerem sodelujejo kalvinci s petjem in pridigo. Na koncu ekumenskega bogoslužja imajo kalvinci svoje kratko bogoslužje, imenovano „spomin gospodove večerje". V naselju s kalvinskim prebivalstvom zasledimo nekatere značilnosti v razvoju materialne in duhovne kulture. Večina navedenih podatkov velja tudi za sosednje vasi, zlasti je v teh sorodno nabiralništvo, lov, ribolov, čebelarstvo in ljudsko zdravilstvo. Prispevek, ki ima namen prikazati poglavitne poteze ljudske kulture v Motvarjevcih, naj bi nakazal še vpliv njihove ljudske kulture na ljudsko kulturo sosednjih slovenskih vasi ter prevzem sosednjih slovenskih oblik ljudske kulture. Ljudska arhitektura Ljudska arhitektura v omenjeni vasi govori o spremembah, ki so nastajale konec 19. stoletja, ko se je prvotna oblika „cimpranega" in ometanega doma v obliki ključa umaknila domu grajenemu iz domače opeke. Po katastrskih mapah iz leta 1860 je razvidno, da so tedaj v Motvarjevcih prevladovali „cimprani" stegnjeni domovi. Leta 1895 so bile še vse hiše lesene in dosledno krite s slamo. Po ustnem izročilu so bile menda še leta 1900 samo tri hiše zidane iz opeke. Zadnjo leseno, s slamo pokrito hišo, „zsuppos haz", Motvarjevci 95, so podrli leta 1970. Hiša je bila stara baje približno dvesto petdeset let. Razporeditev prostorov kaže priložena tehnična skica. Vhod v vse stanovanjske prostore je bil od zunaj. Najstarejša motvarjevska hiša je imela črno kuhinjo, „fiJstoskonyha", kakršno je mogoče še danes videti v sosednji vasi Pordašinci. Domačije z ločenimi vhodi v dvoriščni fasadi so danes v Prekmurju najstarejše in že 126- Gradivo Tloris najstarejše domačije v Motvarjevcih 95 iz leta 1965 Gradivo 127 redke. Na severovzhodnem delu Goričkega (ŠalovcI, Vučja gomila, Koblje, Hodoš) in na Dolinskem (Dobrovnik, Poiana, Trnje in okolica) je še nekaj preostalih s slamo kritih nizkih hiš, ki imajo z dvoriščne strani tri ločene vhode v tri stanovanjske prostore. Značilnost teh hiš je ta, da prostori med seboj niso povezani, temveč vodi vhod v vsak prostor posebej z dvoriščne strani. Hiša s tremi ločenimi vhodi je prišla v Prekmurje iz Madžarske. V sosednji pokrajini Gocsej na Madžarskem so razširjene domačije z enako tlorisno zasnovo, kjer vodi vhod v vsak prostor posebej z dvoriščne strani. „Cimprane" zatočene hrame z zaprtim dvoriščem so po ustnem izročilu gradili nekako do leta 1870. Iz požarno-varnostnih razlogov so po letu 1886 gradili posamezno stoječa gospodarska poslopja, poleg zidanega stanovanjskega poslopja. Glede prevladujoče zemljiške razdelitve na proge so danes v Motvarjevcih znani zidani domovi na pravi kot in stegnjeni domovi. Vendar je dandanes prevladujoča oblika doma v pravem kotu. Skoraj vse zidane hiše so po ustnem izročilu nastale v desetletju pred prvo svetovno vojno, nekaj še v prvih povojnih letih. Danes je v Motvarjevcih stoena hišna številka, devet stanovanjskih poslopij pa je praznih. Pri kalvincih je bila navada, da so imeli le po enega otroka, edinca, in če se je ta morebiti poročil v sosednjo vas in so starši umrli, je ostalo stanovanjsko poslopje prazno. Največ zidanih hiš ima nad glavnim stopniščnim vhodom dvokapen nadstrešek, ki ga nosita dva stebra in tvorita vhodno stopniščno lopo. Nekatere zidane domačije imajo na pročelju fasade profilirano plastično okrasje iz ometa. Vhod v priklet z odprto ali zazidano stebriščno lopo vidimo tudi pri domačijah v slovenskih vaseh v Prekmurju (Križevci, Kobilje, Turnišče). V 19. stoletju se je na Madžarskem v pokrajini Gocsej, izoblikovala vrsta domačij s stebriščno lopo. Za tipično zidano hišo iz 19. stol., „teglahaz", je značilen „kódisséllas", obokani vhod s sprednje strani. Pri vhodu je dvo ali troslopni šator. Ta je po položaju in konstrukciji prizidek hiše in zavzema prostor le ob veznih vratih, kjer varuje vhod v priklet. Take domačije vidimo predvsem v madžarskih vaseh in obrobnih slovenskih vaseh, ki mejijo na vasi, poseljene z madžarsko narodnostno manjšino. Iz madžarske literature je razvidno, da take domačije prevladujejo v Vasmegye in Zaiarhegye onstran jugoslovan- sko-madžarske meje na Madžarskem. Na dvorišču stoje v sklopu zidane domačije manjša gospodarska poslopja. Najbližje je bil navadno vodnjak, „kut". Leta 1965 je bilo v Motvarjevcih 40 % vodnjakov na vzvod, „gemeskut", 20 % na črpalko, 30 % na ključ, „hargoskut", in 10 % na vreteno, „kerekeskut". Svinjak, „61", je samostojna zgradba in stoji običajno na koncu gospodarskega poslopja. Nad svinjakom je prostor za kokoši, „tikhaz". Na dvorišču stoji še šupa „pajta", za vozove in orodje. Poleg gnojišča je stala samostojna stavbica, „arnyékszék", stranišče. Za stranišče so v zemljo zabili štiri kole v razdalji 1,5 m x 1,5 m in visoke 2 m. S treh strani so bili koli prepleteni s šibjem, na sprednji strani pa so bila vratca, (skica 7). Tla stranišča so vsak dan potresli z žitnimi plevami. Poleg koruznjeka so danes še pogostne drvarnice. Drvarnico, „fasziny", za drva in orodje postavljajo na raznih straneh dvorišča. Čebelnjak, „mehes", je nekoč stal pred pročeljem domačije in je bil narejen iz deske na podstavku, na kateri so stali pleteni čebelji koši. 128 I Gradivo Tloris razporeditve gospodarskih stavb okrog stanovanjskega poslopja, gospodar Vida Julius, Motvar- jevci 79 Gradivo 129 Notranjaoprema V zidanih domačijah je l