TOMOS UMO 06 je enovaljni, dvotaktni motor z obrnjenim tokom izpiranja, hlajen z zrakom s pomočjo ventilatorja. Motor ima magnetni vžig. Kapica za svečko je opremljena z zaščito proti radijskim motnjam. Za eventuelno osvetlitev okolice je na raspolago električni vir, napetosti 6 Vr jakosti 17 W. Ohišje motorja, hladilna kapa, pokrov zaganjalne naprave in podstavek so izdelani iz aluminijske zlitine. Valj je izdelan iz specialnega litega železa in ni občutljiv na toplotne preobremenitve. Motorna gred je vležajena v kotalne ležaje, ojnični ležaj na motorni gredi pa je valjčne izvedbe. Rezervoar za gorivo je izdelan iz plastične mase. Tako so izključene motnje v delovanju motorja vsled nečistosti v rezervoarju (korozija). Polavtomatska zaganjalna naprava omogoča siguren, lahek in hiter zagon motorja. Motor obratuje pri temperaturah okolice od -25° do +40° C. Zaradi nizkega kom-presijskega razmerja se za gorivo uporablja normalni bencin. Sodobna konstrukcija motorja omogoča mazanje motorja z minimalnim dodatkom olja k gorivu, t.j. v razmerju 1 : 40. Na ta način je motor znatno dalj časa čist in minimalno onesnažuje ozračje. Zrak se čisti v suhem filtru pred uplinjačem. Hrup motorja je dušen s sesalnim dušilcem zvoka in sorazmerno velikim izpušnim loncem. Izpušni hrup lahko še znatno zmanjšamo, če privijemo na izpušni lonec gibljivo izpušno cev. Solidna konstrukcija, sodobna tehnologija in stroga kontrola materiala ter izdelava, zagotavlja dolgo življensko dobo motorja. TOMOS UMO 06 je jednocilindarski, dvotaktni motor sa obrnutim ispiranjem, vaz-dušno hlađen pomoću ventilatora. Motor ima magnetsko paljenje. Kapica za svećicu je opremljena sa zaštitom protiv radio smetnji. Za eventualno osvetlenje okoline nalazi se na motoru priključak za električnu struju od napona 6 V, jačine 17 KW. Kućište motora, kapa za rashlađivanje, poklopac sprave za zaganjanje te podnožje motora izrađeni su od aluminijske legure. Cilindar, koji je izrađen od specijalnog livenog čelika, nije osetljiv za temperaturno preopterećenje. Ležaj pogonske poluge na radilici je valjksatog tipa, dok je radilica motora na koturnim ležajima. Rezervoar za gorivo je izrađen od plastične mase. Na taj način ne dolazi do smetnji u radu motora, jer u rezervoaru nema nečistoće (korozija). Poluautomatska sprava za zaganjanje omogućava sigurno, lako i brzo zaganjanje motora. Motor radi sigurno i kod velikih temperaturnih promena i to čak od -25° pa najviše do +40° C. Zbog malog stepena kompresije se kao gorivo upotrebljava normalni benzin. Savremena konstrukcija motora omogućava efikasno podmazivanje sa minimalnim dodatkom ulja benzinu u razmeri 1 : 40. Na taj način motor ostaje dugovremeno čist, a i minimalno zagađuje okolinu. Ispred karburatora nalazi se suvi filtar za prečišćavanje vazduha. Buka motora prigušena je sa usisnim prigušivačem zvuka pa i srazmerno velikim izduvnim loncem. Ako privijemo na izduvni lonac još i izduvnu cev, onda još više smanjimo buku motora. Dobra konstrukcija, savremena tehnologija i stroga kontrola materijala, a i izrade, garantuje dugogodišnju životnu dobu motora. Proizvajalec-Proizvođač: TOMOS TOZD TOVARNA MOTORJEV KOPER Pot 4/1976 Oblikovanje in realizacija ^R Koper r n L TOMOS si pridržuje pravico do spremembe v kons- strukciji in opremi. TOMOS pridržava pravo na izmene u konstrukciji i opremi. Vsi podatki navedeni v tem prospektu so informativnega značaja. Svi podaci navedeni u tom prospektu su informativnog značaja. l ^ V^BI' 225 ve- V Segm.moznjk 3x6,5 Diagram trajne moči motorja, navora in specifične porabe goriva po JUS M. F. 2.025, velja za osnovno varianto motorja TOMOS UMO 06 00. . Ne (KW) 1.5 be 700 lg/KWh)^ 500 500 be (fl/KMh) 450 400 2000 3000 4000 5000 6000 7000 n(mirf) Dijagram trajne snage motora, max. momenta i specifične potrošnje goriva po JUS M. F. 2.025, važi za osnovnu varijantu motora TOMOS UMO 06 00. OSNOVNA VARIANTA MOTORJA TOMOS UMO 06 00 Motor je opremljen z rezervoarjem, podstavkom, polavtomatsko za ganjalno napravo, uplinjačem z drsnikom in ročico za plin. Smer vrtenja motorne gredi v levo. OSNOVNA VARIJANTA MOTORA TOMOS UMO 06 00 Motor je opremljen sa rezervoarom, podnožjem, poluautomatskim zaga njačem, karburatorom sa klizačem te ručicom za gas. Pravac okretanja motora u levu stranu. Tehnični podatki: Delovna prostornina Premer valja Hod bata Kompresijsko razmerje Maksimalna trajna moč Maksimalni navor Največje dovoljeno število vrtljajev Vžig Svečica Priključak za električno osvetljenje Poraba goriva pri maksimalni moči Gorivo Prostornina rezervoarja Teža motorja brez goriva 59,6 ccm 42 mm 43 mm 7.5 : 1 2 KW pri 5800 min "1 (2,7 KM pri 5800 min-1) 3,65 Nm prh 4400 min (37 kpcm pri 4400 min "1) 7000 min "1 magnetni Bosna F 80 ali druge znamke ustrezne toplotne vrednosti 6 V/17 W 1.6 l/h 2,5% mešanica 86-oktanskega bencina in olja za dvotaktne motorje 2,8 I 84,3 N (8,6 kp) Tehnički podaci: Radna zapremina Prečnik cilindra Hod klipa Stepen kompresije Maksimalna trajna snaga Maksimalni momenat Najveći dozvoljeni broj obrtaja Paljenje Svećica ■ Priključak za električno osvetljenje Potrošnja goriva kod punog opterećenja Gorivo Zapremina rezervoara Težina motora bez goriva 59,6 ccm 42 mm 43 mm 7.5 : 1 2 KW kod 5800 min-1 (2,7 KM kod 5800 min"1) 3,65 Nm kod 4400 min'1 (37 kpcm kod 4400 min "1) 7000 min "1 magnetno Bosna F80 ili drugog tipa odgovarajućeg toplotnog stepena sena 6 V/17 W 1.6 l/h 2,5% mešavina benzina i ulja motore 2,8 I 84,3 N (8,6 Kp) 86—oktanskog za dvotaktne •J 11 I K 9 Sil cizz p \ . j 11 > © u A. ka1- 9 I UJ_iJ f » «.—Ti n 1S U LJ G •HA •or l> kflfui 1 IS ! C . ù % H *Y4i fr Osnovni motor z reduktorjem UMO 06 04 za prestavno razmerje 1 : 3 UMO 06 12 za pres. raz. 1 : 2 Zobniški reduktor v zaprtem ohišju s poševnim ozobljenjem in krogljičnimi ležaji v oljni kopeli, je prigrajen neposredno na motor in zmanjša število vrtljajev motorja v razmerju 1 : 3 oziroma 1 : 2. Gred reduktorja se vrti v obratni smeri od gredi motorja. Reduktor je konstruiran za stoječo varianto motorja. Moč na izstopni gredi reduktorja je za cca 5% manjša od moči motorja. Teža motorja z reduktorjem je 100 N (10,2 kp). Osnovni motor sa reduktorom UMO 06 04 sa prenosom u razmeri 1 : 3 UMO 06 12 sa pren. u raz. 1:2 Reduktor sa zupčanicima u zatvorenom kućištu. Koso ozub-Ijeni zupčanici i kuglični ležaji u uljnoj kupki. Reduktor je pri-građen direktno na motor te smanjuje broj obrtaja motora u razmeri 1:3 odnosno 1:2. Pogonska osovina reduktora okreće se suprotno od radilice motora. Reduktor je konstruisan za stojeću varijantu motora. Snaga na izlazni osovini reduktora je za približno 5% manja od snage motora. Težina motora sa reduktorom iznosi 100 N (10,2kp). POSEBNE VARIANTE MOTORJA TOMOS UMO 06 Vse variante motorjev so lahko opremljene z različno dolgim bovdnom za regulacijo plina, s posebnim gumbom ali stikalom za ustavljanje motorja na daljavo in z membransko črpalko za dovod goriva iz posebnega rezervoarja. Motorji so lahko stoječi ali ležeči t j. z vodoravno ali navpično motorno gredjo ter brez podstavka in rezervoarja. Na voljo so tudi motorji s spremenjeno smerjo vrtenja, torej v desno. Za precizno regulacijo vrtljajev motorja s toleranco X2%, dobavi Tomos motorje, ki so opremljeni s centrifugalnim regulatorjem za standardna števila vrtljajev 3000, 3500, 4000, 4500, 5000 in 5500 min -1. (Centrifugalni regulator z vijačnim zobniškim prenosom in kotalnimi ležaji je nameščen v zaprtem ohišju in se maže z mešanico). Moč motorja s centrifugalnim regulatorjem je na celotnem področju vrtljajev za približno 10% manjša od moči motorja osnovne variante. Za grobo regulacijo vrtljajev dobavlja Tomos motorje, ki so opremljeni z zračnim regulatorjem. S spreminjanjem napetosti vzmeti na loputi uplinjača je mogoče nastaviti katerokoli število vrtljajev s toleranco ±10% v območju od 3000 do 6000 min -1. Zračni regulator plina pa je lahko tudi kot omejevalec števila vrtljajev pri razbremenjenem motorju. Segm.moznik 3x6,5 cvj konus 1:15 Osnovni motor s centrifugalno sklopko z reduktorjem UMO 06 20 za prestavno razmerje 1 : 7,1 S patentom zaščitena avtomatska centrifugalna sklopka na motorni gredi, je skupaj z zobniškim reduktorjem s poševnim ozobljenjem in kotalnimi ležaji, nameščena v ohišju, ki je prigrajeno neposredno na motor. Sklopka vklopi pogon reduktorja pri približno 3000 min'1 motorja in ga izklopi pri približno 2200 min -1. Gred reduktorja se vrti v obratni smeri od gredi motorja. Reduktorje konstruiran za stoječo in ležečo varianto motorja. Moč na gredi reduktorja je za cca 5 % manjša od moči motorja. Teža motorja z reduktorjem je 120 N (12,3 kp). Osnovni motor sa centrifugalnim kvačilom i sa reduktorom UMO 06 20 sa prenosom u razmeri 1:7,1 Sa patentom zaštićeno automatsko centrifugalno kvačilo na radilici motora, je zajedno sa reduktorom smešteno u kućištu, koje je prigra-đeno direktno na motor. U reduk-toru nalaze se koso ozubljeni zupčanici i koturni ležaji. Kvačilo uklapa reduktor u pogon kod približno 3000 min - ' motora a iskla-pa ga kod približno 2200 min Pogonska osovina reduktora okreće se suprotno od radilice motora. Reduktor je konstruisan za stojeću ili ležeću varijantu motora. Snaga na izlazni osovini reduktora je za približno 5% manja od snage motora. Težina motora sa reduktorom iznosi 1 20 N (12,3 kp). POSEBNE VARIJANTE MOTORA TOMOS UMO 06 Sve varijante motora UMO 06 mogu biti opremljene bovdenom odgovarajuće dužine za regulaciju gasa, sa posebnim dugmetom ili prekidačem za prekid rada motora na razdaljinu, pa i sa membranskom crpkom za dovođenje goriva sa posebnog rezervoara. Motori su stojeći ili ležeći, tj. sa horizontalnom ili vertikalnom radilicom, bez podnožja i rezervoara. Po posebnoj narudžbi izrađuju se motori sa promenjenim pravcem okretanja, to znači, okretanjem u desno. Za preciznu regulaciju obrtaja motora sa tolerancijom ±2%, Tomos izrađuje motore, koji su opremljeni sa centrifugalnim regulatorom za standardni broj obrtaja 3000, 3500, 4000, 4500, 5000 i 5500 min-1. (Centrifugalni regulator sa zavrtnjastim zupčastim prenosom i koturnimi ležaji, smešten je u zatvorenom kućištu a podmazuje se mešavinom). Snaga motora sa centrifugalnim regulatorom, smanjuje se na celokupnom području obrtaja za otprilike 10 % od snage motora osnovne varijante. Za grubu, ne baš preciznu regulaciju obrtaja proizvodi Tomos motore, koji su opremljeni vazdušnim regulatorom. Sa promenom zategnutosti opruge na zaklopcu karburatora, moguće je regulisati bilo koji broj obrtaja sa tolerancijom od ± 10 % u području obrtaja od 3000 do 6000 min-1. Vazdušni regulator za gas, može biti kod rasterećenog motora ujedno i ograničivać broja obrtaja motora.