58 AR 2010/1 ČLANEK Avtor PROJEKT ARRS ŠT. J5-9234-0791-07 T e m e l j n i r a z i s k o v a l n i p r o j e k t v o k v i r u A R R S t e č e p o p r o g r a m u : za prvo leto je bilo planirano zbiranje materiala za projekt, zbiranje naslovov in podatkov o podobnih organizacijah v svetu, obdelava teh podatkov ter primerjalna analiza s sklepi o umestnosti, možnostih ter o pričakovanih rezultatih projekta, drugo in tretje leto je teklo delo na primerih, tako imenovanih 'case studies', v letu 2o1o se projekt izteka: Slovar vernakularne arhitekture in Kamen Mediterana. Prvi p r i m e r p r e d s t a v l j a r a z v o j a l i p o s t o p n o d e l o n a ' S l o v a r č k u k o t g a r a z u m e a r h i t e k t ' s p o d r o č j a v e r n a k u l a r n e a r h i t e k t u r e , in je bistven za vlogo Slovenije v tematiki, sledi pa projektu Arhitektura Slovenije v petih delih, od Alp do Krasa (2oo9 do 2o13). Kamen Mediterana je dolgoletni projekt raziskovanja kamnitih struktur v korbelingu: 2oo9 je bil dopolnjen s primeri objekta 'taro', dokumentacija na Lanzarotu v Canarskem otočju (Španija), (Univerza v Ljubljani, FA), z uvodnim delom: z a t o č i š č a E v r o p e , t e o r i j a . Projekt kamnitih zatočišč teče v okviru Meddržavne pogodbe med Slovenijo in Hrvaško in pod visokim pokroviteljstvom njegove ekscelence dr Maria Nobila, ambasadorja Republike Hrvaške v Sloveniji. 2oo9 je projekt dosegel svojevrstvno zmago: vpis Starogradskog polja na otoku Hvar v Unescov seznam kulturne dediščine. Od štirih znanstvenih osnov , na k a t e r i h j e t e m e l j i l a o d l o č i t e v U n e s c a , n o s i j o t r i v n a s l o v u Univerzo v Ljubljani, avtorja Boruta Juvanca. Raziskave v letu 2oo9 Borut Juvanec: Slovar kot ga razume arhitekt v vernaku- • larni arhitekturi; D o m e n Z u p a n č i č : H i š k e n a K r a s u , o b s t o j i n o h r a n i t e v • pozabljene arhitekture Peter Marolt: Tradicija in prenos idej v moderno/sodobno • oblikovanje prostora; J o ž e K u š a r , D o m e n K u š a r : K a m n o s e š k o i n z i d a r s k o • orodje; Matevž Juvančič: Opredmetenje centra • Larisa Brojan: Spletne strani na temo vernakularne • arhitekture Borut Juvanec: Slovar kot ga razume arhitekt v vernakularni arhitekturi obsega preko 9oo gesel. Slovar na stopnji 2oo9 je bil objavljen v knjigi Borut Juvanec: Arhitektura Slovenije 2, Severovzhod, I2 in Univerza v Ljubljani FA, Ljubljana 2o1o, nadaljevanje sledi v knjigah iste vrste, vse do 2o13. Prispevki sodelavcev v okviru projekta Peter Marolt SIMBOLIKA ELEMENTOV PROSTORA NA DALJNEM VZHODU Raziskava govori o tem, kako se lahko ideja o svetu, v tradiciji, kulturi (kulturah) Daljnega vzhoda, izkazuje v simbolnih e l e m e n t i h , k i s o o b l i k u j e j o p r o s t o r . P r e d n i k i s o v s v o j e ž i v l j e n j e , s tem pa tudi v oblikovanje prostora, s pridom prenesli modrost, ki izhaja iz opazovanja delovanja narave. Vpeljava duhovnih komponent in materialnih elementov v oblikovanje prostora, kaže na razumevanje naravnih zakonitosti. Preko segmentov o b l i k o v a n j a p r o s t o r a j e m o g o č e o p a z i t i s p r e j e m a n j e s t v a r n o s t i takšne kakršna je. Simbolika vpeta v kompozicijo ali oblike s a m e , i z ž a r e v a d o v r š e n o s t , b i s t v o i n / a l i n e p o n a r e j e n o l e p o t o narave. V arhitekturnem oblikovanju je mogoče idejo, ki se nanaša na razumevanje sveta, prepoznati v zavestnem vzpostavljanju v s e o b s e g a j o č e t e m i n e , ˝ p r a z n i n e p r o s t o r a ˝ , k i s e v d o m o v a n j u z g o d i z a r a d i v p e l j a v e g l o b o k i h n a p u š č e v i n k i j o j e m o g o č e vzporejati z načinom slikanja z razredčenim tušem in zamegljenimi deli slike starih mojstrov shan shui slikarstva (slikanja gora in rek, tako se imenuje tudi metoda oblikovanja vrtov) na Kitajskem, verjetno pa tudi sumie slikarstva (slikarstva suibokuga) na Japonskem. ˝Praznina˝ kot prostor , k j e r s e g i b l j e j o o b l a k i , š e p o s e b e j , č e s e p r i o b l i k o v a n j u v r t a upošteva oddaljena naravna scena, se zavestno vpeljuje kot dinamični element oblikovanja prostora, ki skupaj s statičnimi elementi - skalami vrta, predstavlja mesto, ki na simbolni ravni kaže na ˝prostor udejanjanja mogočega˝. Odnos med duhovnim i n s n o v n i m , m e d p r a z n i m i n p o l n i m p r o s t o r o m , d e fi n i r a c e l o t n o k o m p o z i c i j o . K a d a r j e n a p u š č t e m p l j a u k r i v l j e n , c e l o t n a s t r e h a pa daje vtis predimenzioniranosti in deluje kot bi lebdela nad tlemi, lahko simbolizira dinamično, aktivno Nebo, nasprotni pol pasivni a sprejemljivi Zemlji, zaradi svoje mehkobe pa oblake, ki se neovirano gibljejo po nebu. Tradicionalna japonska soba je vsaj posredno namenjena p o n o t r a n j e n e m u n a č i n u ž i v l j e n j a , z a t o p r a z n i n a p r o s t o r a , skupaj z bogastvom senc, obstaja kot nekakšen sprožilec, ki to lahko omogoči. Na takšen način je mogoče opredeliti prostor tudi zato, ker je, vsaj pri Japoncih, del iste tudi tokonoma, niša ali pristenek, ki ima posebno simbolno mesto znotraj prostora (ki je bil prvotno namenjen čaščenju prednikov). T a navadno v s e b u j e r i s b o n a s l i k a n o z r a z r e d č e n i m t u š e m , ( k i l a h k o v s e b u j e tudi haiku, kratko pesem, zapisano s pomočjo pismenk) cvetlični aranžma - ikebano, kjer slika, ki je nastala v meditativnem stanju mojstra, dobi pravo vrednost v trenutku, ko njeno bistvo ˝zasije˝ znotraj praznine. Še toliko bolj je senčnost prostora p o m e m b n a z a č a j n o h i š o , p r o s t o r , k i j e n a m e n j e n č a j n e m u o b r e d u , e n a k o v e l j a z a s e n c e č a j n e g a v r t a , k o t m e s t a p r i p r a v e n a 2010 / 1 AR Borut Juvanec INTERDISCIPLINARNI CENTER VERNAKULARNE ARHITEKTURE EU V LJUBLJANI EU VERNACULAR ARCHITECTURE CENTRE IN LJUBLJANA AR 2010/1 59 INTERDISCIPLINARNI CENTER VERNAKULARNE ARHITEKTURE EU V LJUBLJANI Borut Juvanec č a j n i o b r e d , z v s e m i z a v e s t n o v p e l j a n i m i s i m b o l n i m i e l e m e n t i , od slive, simbolnih vrat na mestu kjer naj bi prestopili iz sveta posvetnega v prostor svetega, do nehotenega priklona, poklona p r e d v s t o p o m v č a j n o h i š o z a r a d i z a v e s t n o v p e l j a n i h p r e n i z k i h vrat. T emina sobe, vsekakor pa čajni vrt, se na simbolni ravni p r e p l e t a t a t u d i z v i z i j o d o s t o p a d o š i n t o i s t i č n e g a s v e t i š č a , k j e r s e v v z p e n j a n j u s k o z i v e d n o b o l j t e m a č e n g o z d , z r c a l i p o g l e d na svet, ki govori o želji po postopnem prehajanju iz sveta svetlobe v svet teme, božanstev . življenjska filozofija se v simboliki detajla v tradicionalni j a p o n s k i a r h i t e k t u r i i z k a z u j e k o t d i n a m i č n a n a p e t o s t m e d dvema nasprotnima, a soodvisnima poloma iste stvarnosti, ki j o p r e d s t a v l j a t a n k a l e s e n a p a l i c a n a r a v n e o b l i k e p o d m o g o č n o leseno gredo, ki kaže na le navidezno nezdružljivost, ki pa pozornemu opazovalcu odkriva modrost, da na pogled šibko, lahko premaga močno (v naravi gre za odnos med vodo in skalo). Takšno nesorazmerje med prerezoma in obliko obeh elementov , hkrati predstavlja močan likovni efekt. Vpeljava te snovne oblike v kompozicijo prostora govori o tem, da brez nereda ni reda (kar v splošnem pripelje do namerno zabrisanih delov slike starih kitajskih mojstrov, kjer naj bi gledalec sam, v s v o j i z a v e s t i d o p o l n i l s l i k o , s č i m e r n a j b i v z p o s t a v i l n o t r a n j o harmonijo) in da na pogled neprimerno, lahko postane pravšnje. Odnos med elementoma lahko na simbolni ravni kaže tudi na dejstvo, o katerem so govorili tudi daoisti (pri čemer zen, na Kitajskem gre za chan, povzema tudi po daoizmu), da je edino kar se lahko zgodi z redom, to, da se ta prevesi v nered, nered pa obratno, v harmonijo. (Iz istih razlogov tradicionalna kitajska glasba deluje ušesom neubrano.) T udi v oblikovanju prostora gre torej za zavestno soočanje n a s p r o t i j , z a v z p o r e j a n j e e n a k o s t i e n t i t e t v n j i h o v i r a z l i č n o s t i , z a u s t v a r j a n j e d i n a m i č n e g a r a v n o v e s j a n a s i m b o l n i r a v n i . Nesimetričnost kompozicije kaže na spoštovanje divje, n e u g n a n e n a r a v e , k j e r j e č l o v e k l e s o u s t v a r j a l e c , k i d e l u j e s k u p a j z u s t v a r j a l n i m i s i l a m i n a r a v e , k a r s e n a p r i m e r p o k a ž e v kontroliranem, a ne povsem nadzorovanem oblikovanju vrta. Upoštevanje "kontrolirane slučajnosti" velja tudi za i z b o r n a r a v n o o b l i k o v a n e p a l i c e , v e j e z a c v e t l i č n i a r a n ž m a , o b l i k o v a n j e b o n s a j a , i z b o r s k o d e l i c e z " n a p a k o " z a č a j n i obred. Tradicija Daljnega vzhoda, ki se v našem primeru navezuje predvsem na daoizem, daje celo napotke, ki se tičejo oblikovanja, med drugim takšnega, ki govori o tem, da naj bi b i l a o b l i k a n a n a j v i š j i s t o p n j i z g o l j r e z u l t a t v s e b i n e , p r i č e m e r naj bi se zavrglo vse nepotrebno okrasje, da bi se razkrilo pravo vrednost vsebine. To še danes predstavlja smiselno, l e g i t i m n o i n p o v s e m r e l e v a n t n o i z h o d i š č e t u d i z a o b l i k o v a n j e arhitekturnega prostora. Jože Kušar, Domen Kušar KAMNOSEŠKO IN ZIDARSKO ORODJE Cilj raziskovalne naloge je prepoznati vlogo in pomen obdelovalnih orodij za obdelavo kamna pri izvedbi nosilnih konstrukcij objektov. Osnovni vzroki za nastanek in razvoj konstrukcije so bili vedno štirje: graditelj, stavba, material in ustrezno obdelovalno orodje. Ker je človek vedno stremel za olajšanje delovnih procesov in opravil, ki so mu omogočala preživetje je vedno bolj razvijal učinkovitejše in popolnejše orodje. Predvidevamo, da je bil razvoj kamnoseških orodij hkrati z razvojem tehnologije izdelave teh orodij nelinearen in skokovit. Vsaka zgodovinska doba je izboljšala obstoječa orodja, včasih pa iznašla tudi nova ročna orodja, ki so imela specifičen pomen pomen pri zasnovi in izdelavi nosilne konstrukcije. V nalogi se analitično obdeluje celotni ciklus razvoja in pomena ročnega kamnoseškega in zidarskega obdelovalnega orodja pri zasnovi in izvedbi nosilne konstrukcije od prazgodovine do iznajdbe obdelovalnih strojev v današnjem času. Izdelava ročnih orodij je bila po eni strani vezana na tehnološke zmožnosti izdelave ročnega orodja (kamen, kost, baker , bron, železo, jeklo), po drugi strani pa na trdnostne lastnosti obdelujočih materialov (različne vrste kamna). Ročno orodje je bilo najvažnejši pripomoček vsakega kamnoseka. Glede na splošno delitev uporabe ročnih orodij so se na podlagi znanj v obdelavi različnih materialov izoblikovali tudi različni specializirani poklici. Specializacija obrtnikov v obdelavi kamna je dosegla svoj višek v gotiki, kar nam lepo ilustrirajo orodja in delovni postopki pri gradnji cistercijanskega samostana v Senanqueju (slike 1-8). Uporabna vrednost rezultatov je predvsem v preverjanju procesov in značilnostih interpretacij na primerih rekonstrukcij arheoloških najdišč. T o še posebej velja za obnovo in graditev vernakularne arhitekture v Sloveniji. Domen Zupančič HIŠKE NA KRASU, OBSTOJ IN OHRANITEV POZABLJENE ARHITEKTURE Problematika suhozidnih zatočišč v Sloveniji je precej nehomogeno obdelana. Namen raziskovalnega dela je bil v zbiranju zajetnega števila bibliografskih enot in drugih virov, ki izpričujejo obstoj teh zatočišč v Sloveniji. Slika 1: Orodje kamnorezca (Le Tailleur), ki obdeluje in prilagaja kamen tik pred vgradnjo.