GEOGRAFSKI OBZORNIK i [a iz vesolja videti modra, da se ognjenika na Havaj- skem otočju dvigata z oceanskega dna več kot 9500 m visoko, da školjke in polži dobijo kalcijev kar- bonat, ki ga potrebujejo za nastanek svojih lupin, v mor- ski vodi, kako nastajajo tropski viharji in zakaj oceani nikoli ne mirujejo. V nadaljevanju se knjižica dotak- ne še rastlinstva in živalstva ter globokomorskega živ- Ija, nato pa sledi prehod na kopno (kako oceani oblikujejo obale, zakaj so nekatere obale ogrožene, kako jih ponekod varujejo, kako človek izrablja mor- ja). Nazadnje so deležna pozornosti še prizadevanja številnih držav, da bi zmanjšale onesnaževanje morij in oceanov. V vsaki knjižici na koncu vsakega vsebinskega sklo- pa srečamo »geografskega raziskovalca«, ponazor- jenega z lupo nad zemljevidom, ki nas vabi k sodelovanju na zelo različne načine in z različnimi nalogami. Postavi nas v položaj vodnogospodarskih inženirjev, ki projektirajo velike rečne zajezitve, spet drugič smo televizijski poročevalci, ki poročamo o po- plavah, ali pa izvajalci preprostih poskusov, ki jih lah- ko opravimo kar doma. Nekatere naloge zahtevajo nekaj računanja, druge pogovor s prijatelji, tretje samo razmišljanje. Na koncu je v vsaki knjižici ob delu z zem- ljevidom potrebno uporabiti tudi svinčnik ter pojme, osvojene s pomočjo knjižice, vnesti na zemljevid In odgovoriti na vprašanja, s čimer lahko v grobem pre- verimo razumevanje osvojene snovi. Zbirka je dobrodošlo dopolnilo pri učenju zemlje- pisa v osnovnih šolah, saj učenca spodbuja k odkri- vanju in opazovanju naravnih procesov v lastnem okolju, obenem pa učenec spozna tudi svetovne okolj- ske značilnosti in probleme, zlasti ekološke, ki zadnje čase čedalje bolj krojijo usodo našega planeta. N O V A K N J I G A O METODOLOGIJ I TEMATSKE KARTOGRAFIJE Drago Kladnik Pri založbi Znanstvenoraziskovalnega centra Slo- venske akademije znanosti in umetnosti je v kratkem času izšla že druga knjiga v zbirki Geografija Slove- nije, ki jo izdaja geografski inštitut Antona Melika. Njen naslov je Metodologija tematske kartografije Nacio- nalnega atlasa Slovenije. Avtorica je inštitutska sode- lavka mag. Jerneja Fridl. Zaradi pomanjkanja tovrstne strokovne literature je predstavljena knjiga ena od red- kih slovenskih študij, ki znanstveno preučuje področ- je računalniške tematske kartografije. Knjiga je plod avtoričinega podiplomskega uspo- sabljanja ter sodelovanja pri razvojnoraziskovalnem projektu Nacionalni atlas Slovenije, ki je v knjižni obli- ki pod naslovom Geografski atlas Slovenije ugledal luč sveta pred slabim letom dni. Pri snovanju projek- ta in njegovi izvedbi je bila članica vodstva, članica uredniškega odbora, urednica zemljevidov in karto- grafinja. Za nacionalne atlase je značilno, da s pomočjo tematskih kart različnih znanstvenih disciplin predstav- ljajo temeljne značilnosti naravnih in družbenih raz- mer ter razvoja posameznega naroda oziroma države. Prvi nacionalni atlas so že leta 1899 izdali na Finskem. Po njegovem zgledu so jih pripravljali tudi v drugih bolj razvitih državah, kjer so spoznali, da so grafič- ne ponazoritve prostorskih podatkov nepogrešljiv vir za prostorsko, gospodarsko-politično ali kakršnokoli drugo načrtovanje razvoja države. Pomembne so tudi kot učni pripomoček. Do leta 1966 se med evropski- mi državami priprave nacionalnih atlasov niso lotile le še Irska, Albanija in nekdanja Jugoslavija. Prva resnejša ideja o slovenskem nacionalnem atla- su se je porodila leta 1969, do dokončne realizaci- je pa so morala preteči še skoraj cela tri desetletja. Ker smo bili Slovenci med zadnjimi snovalci, smo se lahko oprli na množico dragocenih izkušenj, tudi iz sosednjih držav. Hkrati so se z razvojem računalniš- tva pojavile povsem nove okoliščine, ki so omogoči- le mnogo cenejšo izdelavo te pomembne publikacije. V pričujoči knjigi so predstavljena vsa pomemb- nejša teoretična in praktična kartografska spoznanja pri pripravi 1 90 tematskih kart za naš prvi nacional- ni atlas. Opisane so vse stopnje delovnega procesa, METODOLOGIJA TEMATSKE KARTOGRAFIJE NACIONALNEGA ATLASA SLOVENIJE JERNEJA FRIDL 30 GEOGRAFSKI OBZORNIK uveljavljene pri računalniški izdelavi tematskih kart. Posebej je poudarjen pomen estetskega in harmonič- nega oblikovanja zemljevidov, ki morajo pritegniti pozornost uporabnikov in jim omogočiti čim lažje doje- manje in razumevanje najrazličnejših prostorskih informacij. Pri tem morajo biti nujno upoštevana splo- šno uveljavljena kartografska načela. Avtorica tudi skrb- no analizira tipe v Geografskem atlasu Slovenije predstavljenih zemljevidov. V grobem jih razdeli na analitične, kompleksne in sintetične. UČBENIK IN DELOVNI ZVEZEK: Ž I V I M V SLOVENIJI N e v a Osterman Tik pred začetkom šolskega leta 1999/2000 sta pri založbi Modrijan izšla nov učbenik in delovni zve- zek za zemljepis v 8. razredu osnovne šole. Učbeniš- ki komplet pod naslovom »Živim v Sloveniji« so napisali uveljavljeni avtorji Jurij Senegačnik, Borut Drob- njak in Marta Otič. Uredil ga je Jurij Senegačnik, ki je tudi avtor večine poglavij. Recenzije so opravili mag. Vera Bevc Malajner, Karmen Cunder, Neva Osterman, dr. Mirko Pak in Žarko Tomšič. Posamezne vsebinske sklope so pregledali še nekateri najvidnejši strokovnja- ki z Oddelka za geografijo Filozofske fakultete v Ljub- ljani. Izid učbenika Živim v Sloveniji pomeni nekakšen vrh trilogije osnovnošolskih učbenikov za zemljepis ne samo v kronološkem, ampak tudi v vsebinskem in didak- tičnem pogledu. Učbenik je zasnovan po podobnem konceptu kot Modrijanova učbenika Živim v Evropi in Sodobni svet. V uvodu se srečamo s ključem za upo- rabo učbenika. Vsak tematski sklop se začenja s ce- lostransko barvno sliko in slikovnim napovednikom. Ob veznem besedilu se pojavljata še priljubljeni rubriki »Ali veš?« in »Kdo želi vedeti več?«. Poglavje zaključuje seznam pojmov z razlago. Sledijo vprašanja, name- njena ponavljanju in utrjevanju. Zahtevnost posamez- nih vprašanj se stopnjuje, kar označuje barvna lestvica. Utrjevanju in ponavljanju je namenjen tudi sli- kovni miselni vzorec, ki zaključuje tematski sklop. Pri predstavitvi velja izpostaviti tiste novosti in posebnosti, ki jih učbenik vnaša v našo šolsko geogra- fijo. Obravnava Slovenije se ne začne več z obrav- navo slovenskih pokrajin, temveč s splošno geografijo Slovenije. Tak vrstni red je veliko bolj logičen. Posa- mezne pojave in procese je smiselno najprej razloži- ti na nivoju Slovenije, nato pa jih lahko podrobneje apliciramo na_ posamezne slovenske naravnogeo- grafske enote. Šele ob prebiranju teh poglavij se zave- mo, koliko novih občegeografskih pojmov se prvič pojavi v 8. razredu pri geografiji Slovenije. V učbeniku se seznanimo z najpomembnejšimi zna- čilnostmi ozemeljske delitve, geološke sestave, relie- fa, podnebja, rastlinstva, vodovja, prebivalstva in gos- podarstva naše države. Nekateri pojmi (npr. ravnik, notranje in zunanje sile ipd.) doslej v osnovnošolskih učbenikih sploh še niso bili razloženi. Zelo jasna je razlaga delitve Slovenije na zgodovinske dežele (Go- renjska, Dolenjska itd.). Opozarja nas tudi na spor- nost uporabe te delitve v sedanjem času. Dobrodošla novost je posebno poglavje o varstvu okolja. Učbenik je zelo »ekološko obarvan«, saj se problematika varstva okolja vleče skozi splošni in regionalni del. Največja odlika učbenika so zelo skrbno izbrani primeri, predvsem v regionalnem delu. Geografija Slo- venije je doslej v primerjavi z geografijo Evrope ali sveta med učenci veljala za manj privlačno. Zanimi- vi primeri, predstavljeni na privlačen način, bodo zago- tovo pripomogli k večji priljubljenosti geografije Slovenije v naših osnovnih šolah. Nenehno opozarjanje na edinstvenost in svojevrstnost naše dežele pripomo- re k oblikovanju državotvornega duha in domovinske zavesti. Bogastvo naše naravne in družbene raznoli- kosti vzbuja večje spoštovanje do lastne države pri učencih. Učbenik daje celosten in aktualen prikaz geogra- fije naše države, pri čemer učenca pazljivo vodi prek vseh novih pojmov, ki so nujni za razumevanje geo- grafskih problemov Slovenije. Vrstni red osvajanja novih učnih ciljev je skrbno premišljen, zato ni nepotrebne- ga ponavljanja in preskakovanja vsebin. Učbenik je opremljen z zelo nazornimi zemljevidi, risbami in okrog 200 barvnimi fotografijami. Prelepi so številni letalski posnetki. Popolna novost v naši geografski literaturi so tudi nekateri blokdiagrami, ki prikazujejo prvine posameznih naravnogeografskih enot. Ob učbeniku je izšel tudi delovni zvezek z različ- no zahtevnimi vajami, ki so nivojsko diferencirane. Poleg nemih kart je v njem veliko zabavnih geograf- skih iger, ki bodo razvedrile in popestrile šolske ure ali domače delo. Pri regionalnem delu se ob vsaki naravnogeografski enoti srečamo z nemo karto, klimo- grami, razgovori z domačini, križanko, potovanjem in analizo posamezne enote na blokdiagramu. Odli- ka delovnega zvezka je njegova jasnost in razumlji- vost. Rešitve posameznih nalog so nedvoumne. Učitelji lahko izbirajo med 82 vajami. Delovni zvezek, oprem- ljen s čudovitimi barvnimi fotografijami, risbami, gra- fikoni in zemljevidi, je tako prvovrstno dopolnilo učbenika. Prepričana sem, da bodo učenci in učitelji učbe- niški komplet Živim v Sloveniji sprejeli z velikim nav- dušenjem. 31