VOBODNA SLOVENIJA LETO (ASO) XLVH (41) Štev. (No.) 22 ESLOVENIA LIBRE BUENOS AIRES 16. junija 1988 DR. KATICA CUKJATI Pričevanje včeraj in danes ? i Škrlatni plašč trpljenja Danes je spominski dan. Vsi Slovenci, ki živimo v zdomstvu, smo močno navezani na to komemoracijo, saj sta meseca maj in junij 1945 odločilna mejnika slovenske zgodovine in bistveno pomembna pri nastanku slovenske ideološke emigracije. Danes se ponovno, kot vsako leto, spominjamo naših padlih junakov. Ko govorimo o naših herojih, se zavedamo, da so bili ljudje z napakami in pomanjkljivostmi, ki jih lahko ima vsak človek, toda v naših očeh so zaslužni in veliki, ker so se borili za visoke ideale kot sta svoboda in pravica ter darovali naj dražje — — za svoje prepričanje. Spominjamo se jih z občutkom žalosti in nemoči. Mislimo nanje s hvaležnostjo, ker so se sredi nenaklonjenih okoliščin borili za principe, ki so sveti za slovenski narod in za človeštvo. Spomin na te dogodke je bridek. Pričakovali in želeli smo si drugačen razplet situacije. Pojavi se skušnjava, da ne bi obujali spomine na to tragično obdobje slovenske zgodovine, toda na žalost so imena krajev kot Kočevje, Jelendol, Teharje, Vetrinje tesno povezana z našo preteklostjo — narodno in o-sebno; in predvsem v tej dobi z našo slovensko sedanjostjo. Vsakoletna spominska proslava zaobseže veliko več kot tragičen dogodek izdaje slovenskih čet ob koncu druge svetovne vojne po krivdi komunistične internacionale in po krivdi in slepoti zahodnega bloka, ki je imel takrat odločilno besedo. Spominjamo se vseh žrtev revolucije in druge svetovne vojne, kot pomembno priča spominska plošča v cerkvi Marije Pomagaj. Koliko je bilo žrtev italijanske in nemške okupacije in madžarske zasedbe! In med temi slovenskimi žrtvami so bili ljudje različnih svetovnih nazorov — predvsem so pa bili Slovenci in kot Slovenci so pretrpeli preganjanja, mučenja, preseljevanja in bili celo obsojeni na smrt. Ko premišljujemo o teh dogodkih, jih skušamo razložiti iz vseh zornih kotov. Skušamo priklicati v spomin predvojne čase in celotno situacijo Jugoslavije in Slovenije, ki je kot vsaka politična stvarnost imela svoje pomanjkljivosti. Gledano s sodobnimi očmi, kar je precej ana-hronično, so obstajale v Jugoslaviji pred vojno velika politična trenja in cela socialne krivice, toda takšna ali podobna je bila situacija po vsej Evropi. Še daleč ni bilo zadostnega razloga za tako temeljite spremembe, kot jih je morala doživeti Slovenija pod partijsko režimsko diktaturo. Komunistična partija je naši domovini spremenila podobo; skušala je od prvega trenutka dalje pppolnoma prekiniti s preteklostjo ter uničiti vse zdrave temelje slovenske družbe, kar pa ji hvala Bogu ni uspelo. O tem pričajo številni oporečniki, ki se v zadnjih letih izpostavljajo v Sloveniji. Ta pojav je vsem Slovencem v upanje in veliko presenečenje, saj je mnogoleten molk v domovini skoraj pričal o ponižnosti slovenskega naroda. Lahko bi rekli o navidezni ponižnosti, kajti dogodki razodevajo, da se je v zadnjih letih pojavil nov kader intelektualcev, ki priča „da narod naš živeti hoče“. Sila življenja, reakcija pred zapostavljenostjo Slovenije pred ostalim republikam, slovenski stoletni narodni ponos, čut po narodni samoobrambi, visoka podedovana kulturna raven našega ljudstva so rodile nove vrste „reakcionarje“, takšne kot jih KP ni pričakovala — ne samo iz krščanskega tabora temveč iz samih vrst' članov ali simpatizerjev NODB-a. ne v tem stoletju so na žalost zaostrile pojme kot so matična Slovenija, zamejstvo in zdomstvo. V zadnjih petih letih se približujejo te tri stvarnosti slovenskega življenja. Smo slovenska politična emigracija, del slovenske ideološke emigracije, ki je odšel iz Slovenije v diasporo kot posledica dogodkov junija 1945. Smisel neke emigracije je v tem, da je navezana na matično domovino, da ima konkretno v našem primeru kot prvi in zadnji cilj — dosego svobode slovenskega naroda. Zato slovenska politična emigracija živi in utripa tesno povezana s slovensko domačo problematiko. Naše zdomstvo je od prvega trenutka dalje ločilo Slovence od slovenskega impo-niranega komunističnega režima ter njega zastopnikov. Že zaradi samih stikov, ki jih posamezniki vzdržujejo s sorodniki in prijatelji doma, smo se zavedali žrtve in trpljenja slovenskih rojakov. Po tisku smo med drugim tudi spoznavali mnenja tistih, ki so se bojevali v OF, ki so v mnogih primerih verjeli in zaupali vodstvu, ne sluteč, da se borijo za stalinistično preosnovo slovenske družbe. V najboljši veri in z najboljšimi nameni so premnogi Slovenci različnih svetovnih nazorov stavili upe ter darovali mlidost, iluzije in celo življenje v okviru OF. Slovenska politična emigracija je le del celotne slovenske realnosti po vojni. Večina našega naroda je o-stala na slovenskem ozemlju. V tem zgodovinsko kratkem a istočasno dolgem obdobju 40 let je slovenski narod v okviru republike ogromno pretrpel in tvegal. Slovenija je prestala najprej akutno težko povojno gospodarsko krizo in kar je še važnejše kulturno in duhovno stisko ob prisilni preobrazbi slovenske narodne istovetnosti. Sledili so notranji boji v sami partiji med stalinisti in titoisti. Zapori, preganjanje političnih nasprotnikov, pomanjkanje svobode na vseh področjih je iz Slovencev, ki so imeli visoko stopnjo politične in družbene izobrazbe, naredilo narod molčečih, zagrenjenih in nezaupljivih ljudi. V zadnjih letih se je situacija v Sloveniji s strani režima deloma spremenila; le deloma, ne bistveno. Spričo velike gospodarske krize in ob pojavi oporečnikov je partijsko vodstvo postalo navidezno bolj tolerantno na nekaterih področjih, s katoliško Cerkvijo je vzpostavilo stike ter ji priznalo nekatere svoboščine. Toda prav v teh časih, ko v okviru neke taktike za obdržanje oblasti v rokah voditeljev KP u-radni krogi kažejo na neko popuščanje, so se oglasili disidenti tudi v samih vrstah bivših tovarišev. Mnogo Slovencev iz različnih miselnih tokov, večina izmed njih ljudi, ki v srcu dobro mislijo in iščejo resnico, dvigajo glasove v zahtevi po svobodi, po samostojnosti Slovenije. Zavedajo se, da slovenski narod preživlja usodno obdobje, da je poklican k spravi, rasti in napredku. Prav tako so osveščeni, da je komunistično vodstvo tisto, ki brez legitimacije ovira in preprečuje narodne cilje; vedó, da je partija tista, ki misli, da je svoboda režimska miloščina ne pa človekova pravica. Slovenski narod v Sloveniji se je boril in se še vedno bori za ideale, ki se jih prisvajajo različni miselni tokovi, so pa v bistvu krščanski in tesno povezani s človekom, ki je bil ustvarjen po božji podobi. Slovenski zdomci, oddaljeni od matične zemlje, sredi borbe za obstoj in za lastno rast, želimo ostati zvesti tem idealom, našemu poslanstvu in spominu. V tem obdobju pluralizma, za katerega se še vedno zavzema zahod- Ko se v teh dneh spominjamo žrtev vojne in revolucije, naša misel hiti nazaj, tja v zemljo pod Triglavom, v tista težka, svinčena leta dolge vojne, ko je bila naša Slovenija na križ pripeta in ga ni bilo, ki bi ji ponudil vsaj grenke pijače. Od severa, čez Karavanke je prihrumelo. Od Monoštra na vzhodu, in Doberdoba na zahodu, so se dvig- dosledni v naših načelih — v našem krščanskem nazoru, kajti Resnica nas bo osvobodila. Živeli bomo z dostojanstvom in ponosom, če bomo sredi ideoloških zmed sodobnega sveta rastli iz prepričanja. Bodimo pa tudi ponižni in priznajmo, da se človek zaradi te ali druge okoliščine lahko zmoti ali pa ima drugačna gledanja, kot jih imamo mi. Ne imejmo predsodkov do tistih sonarodnjakov, ki so zadnjo uro prišli delat v vinograd slovenskega življenja. Naš narod potrebuje vse Slovence odkritosrčnega srca za graditev boljše in svobodne Slovenije Pred nami, Slovenci je odločilen zgodovinski trenutek, ker kljub temu, da je matična Slovenija v nedemokratičnem sistemu, doživljamo vsak dan večjo povezavo Slovencev; v narodu je močno prisotna zahteva po svobodi in samostojnosti ter na kulturnem področju je zacvetela nova pomlad. Nove razmere v mntiči in zamejstvu ter iz dneva v dan večja solidarnost med Slovenci, ki iščejo resnico, ter novih poti za dobrobit slovenskega naroda, nas pa ne smejo oddaljiti od našega poslanstva pričevanja o naši preteklosti. Znrgovita je in hkrati tragična, a je del naše slovenske zgodovine. Naše pričevanje naj se prične že v družini sami, kjer se vzgajajo že vnuki tistih, ki so doživljali vojno in revolucijo. Ne krajevna ne časovna (Nadaljevanje na 2. str.) nili naše zemlje lačni sosedje. Pograbili so vsak en kos in živili naš narod v škrlatni plašč trpljenja in pogina. Potem se je začelo: potujčevanje, izgoni, preseljevanja, zapori, talci, koncentracijska taborišča smrti. Kadar pride nersreča ali preizkušnja nad družino, se ta tesneje združi. Preje morebitne družinske razlike, postanejo nepomembne, da tako zopet edina, v medsebojni opori in pomoči, more kljubovati vsem udarcem in prestati preizkušnje. „Que los hermanos sean unidos, esa es la ley primera...“ Naša slovenska družina pa se je razklala... Nad narodom se je ponovil greh prvih Adamovih sinov: oholost, zavist, napuh. Nerazumevanja so poglobila spor. In ta je šel v sovraštvo, maščevanja in — morije. Iustitia je zamenjala tehtnico za bat in orožje. „Slovenec že mori Slovenca brata, kako strašna slepota je človeka.“ Umirali so predstavniki naroda. Padali so najboljši — prostovoljci, idealisti —, ki so ljubili slovensko svobodo bolj kot lastno življenje. „Kri, po Kranji, Korotanji prelita — napolnila bi jezero.“ „Če bi bilo nebo list papirja, morje pa črnilo, pa bi se ne dala popisati slovenska bolečina,“ je zapisal pesnik. V teh dneh naš spomin zajema vse znane in neznane grobove velikih slovenskih sinov, ki so svoje žrtve in trpljenje zavili v sanje svobodne, združene, velike Slovenije. In naša prošnja se dviga pred Stvarnika : Ti, ki si nam podaril raj pod Triglavom, podari nam mir, razdeli pravico, vrni nam zopet bratsko ljubezen in — odpusti nam naše dolge, kakor tudi mi odpuščamo svojim dolžnikom! Pavlinka Korošec Glejte jih: duše slovenskih žrtev vojne, revolucije, prisilnih vrnitev, izgnanstva! Spominjaj se nas! vpij6 iž onostranstva! Za mrtve ne bodi mrtev! Moli za pokojne! (Napis na spominski steni v slovenski cerkvi Marije Pomagaj. Sestavil dr. Tine Debeljak 1974) Spominska počastitev Ko se leto približa mesecu juniju, se naše misli povrnejo.v tiste, žalostne čase leta 1945, ko so istega meseca odhajali naši očetje, bratje in možje, pa tudi mnogi civilisti, iz taborišča Vetrinje, da so bili predani v roke svojih sovražnikov in tam pretrpeli mučeniško smrt. Istočasno, ko se naši spomini in molitve vračajo k njim, se obračajo tudi k vsem drugim, ki so v revoluciji izgubili svoja življenja, ko so se borili za pravico in svobodo, pa tudi vse tiste, ki so pomrli daleč od doma v koncentracijskih taboriščih. Že vsa leta begunstva, se jih spominjamo, ko pride mesec junij. Prvi spominski dnevi so bili v znamenju žalosti, poznejši že v obliki veličastnosti v tragičnem spominu. Tudi letos smo se jih spomnili v svojih srcih, pa tudi v svojih besedah in na skupni proslavi. Že v soboto je Pavlinka Korošec med pesmijo Oče, mati... prebrala misli o spominu na naše junake na radijski uri Slovenski kotiček, pri kateri sodelujemo skupaj z primorskimi staronaseljenci ter povabila vse na spominsko počastitev v Slovensko hišo. Njen radijski nagovor objavljamo tu poleg. Glavna proslava se je pričela v nedeljo, 5. junija, popoldan s svečano koncelebrirano mašo v slovenski cerkvi Marije Pomagaj, katero so darovali za vse slovenske žrtve vojne in revolucije prelat dr. Alojzij Starc, Janez Petek CM, dr. Jure Rode, prof. France Bergant, Jože Guštin ter diakon Šenk. Med pridigo je msgr. A. Starc navezal spomin na naše žrtve z našim verskim življenjem, med mašo pa je pel naš reprezentativni zbor Gallus, ki ga je spretno vodila ga. Anka Savelli-Gaserjeva. Po maši so se zbrani rojaki, ki so prej napolnili cerkev in preddverje, pomaknili pred spomenik padlim, pred katerim je Janez Žnidar od-trobil vojaško žalostinsko. Nato je prelat dr. Starc izmolil molitve za rajne, spominski in počastitveni venec pa so položili pred spomenik Lojze Rezelj kot predsednik Zedinjene Slovenije ter Ivan Korošec in Slavko Urbančič kot starešini obeh borčevskih društev. V tišino so nato vsi zbrani zapeli pesem Oče, ma^ ti, bratje in sestre; množica Slovencev se je v molitvi in pesmi združila z našimi padlimi junaki. Sledila je prireditev v dvorani, ki so jo do polnosti zasedli rojaki, med katerimi je bilo opaziti veliko mladine. Letošnji spominski govor je podala dr. Katica Cukjati, katere premišljen in aktualen govor objavljamo na uvodnem mestu. Tako je tudi proslava zajela širši, vsečloveški prizvok, kajti prvič je ob taki priložnosti govorila ženska, in še to iz vrst tukaj rojenih mladih. Scensko uprizoritev je zamislil in pripravil Miklavž Trpotec; v ta namen je izbral mojstra slovenske besede in misli, Ivana Cankarja, ki nam je govoril iz srca v srce. Uvodne besede je podal igralec Frido Beznik, nato pa so recitator-(Nad. na 2. str.> Danes vsi Slovenci gledamo z veliko pozornostjo na dogodke v ma- . . tični Sloveniji. Življenjske okolišči-ni svet, bodimo trdni, stanovitni m ji! Tone Mizerit IZ ŽIVLJENJA V ARGENTIN! Pričevanje včeraj in danes (Nad. s 1. str.) razdalja, ne žalost preteklosti nas ne smej« oddaljiti od te misije. Kdor misli, da je naša preteklost tuja in oddaljena, ne pozna političnih in družbenih razmer v sedanji Argentini. Politični sistemi in marksistični tokovi, ki so že preživeli v Evropi, ki kažejo vsa znamenja razkroja, se hočejo sedaj uveljaviti v Latinski Ameriki. Ta del sveta je privlačno področje ža komunistične ambicije. Ker mednarodni komunizem pred desetletji ni imel zaželenega uspeha z gverilo, se sedaj pod različnimi krinkami skuša uveljaviti ter uničiti temelje zahodne in krščanske kulture v okviru demokratičnih režimov. Za dosega teh ciljev uporablja več poti: včasih z novim vzgojnim programom; drugič v vrstah klasičnih strank — od kr- Spominska počastitev (Nad s 1. str.) ji podali tri recitacijske izreze iz Cankarjevih črtic Gospod stotnik, Veselejša pesem in Konec. Bilo je, kakor 19., Don Bo-gco 168 — San Isidro; T. E. 743-5985. dr. Franc Knavs — vsakovrstne civilne, delavske in trgovske zadeve v Capitalu in Pcia. Bs. As — Tucu-m&n 1465, 9. nadstr. E Tel. 45-0320 - poned., torek, četrtek od 16 do 20. TRGOVINA Delikatesa Franc Vester — Gana 119 -Capital - (1 kvadro severno od postaje Liniers). Časopis „Neue Zurcher Zeitung“ je konec marca poročal, da je Mi-hail Gorbačov ob svojem obisku v Jugoslavijo prišel tudi v Slovenijo. V načrtu je bil obisk privatne kmetije Antona Dolenca v okolici Bleda, OBVCSTILG PETEK, 17. junija; Zadruga SLOGA predstavi v svojih prostorih olb 20. uri novo knjigo dr. Marka Kremžarja: „Stebri vzajemnosti.', SOBOTA, 18. junija: Redni pouk Slov. srednješolskega tečaja v Slovenski hiši ob 15. uri. V Domu v San Martinu olb 20: otvoritev in blagoslovitev nove dvorane -salona. 4. kulturni večer SKA: oh 20. v Slovenski hiši: France Papež - Tri Slovenije v skupnem kulturnem prostoru. V Slomškovem domu ob 19 razgovor „Za ljubezen". Tečaj za odrasle v Sjlovenski hiši ob 17. 40 uri. NEDELJA, 19. junija: V Carapachayu kosilo in domače koline. ČETRTEK, 23. junija: Seja Upravnega sveta Zedinjene Slovenije ob 20. uri. SOBOTA, 25. junija: Domobranska proslava v Slomškovem domu ob 20. uri. Pogled na začetek SKA, ob slovesu L. Lenčka GM ob 20 v Slovenski hiši. NEDELJA, 26. junija: Proslava šolskih otrok na čast sv. Alojpiju s sv. mašo in igro ob 16. uri v Slovenski hiši. SOBOTA, 2. julija: Redni pouk Slov. srednješolskega tečaja v Slovenski hiši ob 15. uri. Tečaj za odrasle v Slovenski hiši ob 17.40 uri. NEDELJA, 11. julija: Nedelja verskega tiska s tombolo v Slovenski hiši. pa je moral biti odpovedan, ker je Gorbačov prišel v slovenske kraje z veliko zamudo. Opazovalci se vprašujejo, če ni morda politično vodstvo v Srbiji namerno zavleklo odhod sovjetskega vodje iz Beograda, ali pa so celo sami Slovenci imeli pomisleke, da bi šefu največje komunistične države pokazali tako u-spešen sad kapitalizma v socializmu, kot je Dolenčeva kmetija. Le-ta je tako velika, da na njej lahko redijo čez sto glav goveje živine — kar je za slovenske pojme nekaj zelo obsežnega. Sicer naletimo tudi v drugih predelih Jugoslavije na bogate posestnike, a za Dolenčevo kmetijo je značilno, kako je bilo možno, da se je tako razvila. Dokazano je, da Anton Dolenc ni naredil nobenega protizakonitega dejanja, temveč naj bi njegovo posestvo bilo sad uradne politike. Med slovenskimi komunisti je namreč že dolgo in vztrajno zorela misel, da se nikomur ne sme zatreti osebnega zagona, če želi doseči smotrno in ustrezno gospodarstvo. Zato je dandanes v „najbolj zapadnem delu socialistične skupnosti" dovoljeno marsikaj, kar se Hrvati obotavljajo sprejeti in česar se Srbi celo ustrašijo. Kmete, kakršen je Dolenc, pa so v domovini Gorbačova preganjali kot kulake. Čeprav je bilo glavnemu tajniku sovjetske komunistične partije prihranjeno srečanje s privatnim gospodarskim elementom v socializmu, je med bivanjem v Kranju in Ljubljani le dobil bežen vtis o relativnem blagostanju v Sloveniji, deželi, ki je že zmožna tekmovati z za-padom. Ko je namreč obiskal slovensko podjetje „Iskra" in_ se je zanimal za življenjski standard tamkajšnjih delavcev, je dobil odgovor, da znaša srednji osebni dohodek v Sloveniji 5000 dolarjev. Ta naj bi bil dvakrat višji, kakor je v ostalih predelih Jugoslavije, ali pa polovico tako visok kakor je v Avstriji. Povedali so mu tudi, da se vsa slovenska zunanja trgovina vrši v štirih petinah z zapadom in je to trgovanje pozitivno in nudi presežek. Spremljevalci, ki so bili pri tem obisku v Kranju navzoči, pa so opazili, da se Gorbačov sploh ni zanimal za samoupravljanje podjetij. Ko je v Ljubljani obiskal Ljubljansko banko, se je najprej pogovarjal z navzočimi, nato pa ogledoval mesto s terase. Ob tej priliki je šaljivo dejal predsedniku banke, B. Rotarju: „če bi kdaj slučajno morali napovedati konkurz, pa imate še vedno možnost, da prodajate vstopnice za razgledovalne ture!" Znano je namreč, da ima B. Rotar v zadnjem času velike težave, ker je propadlemu Agrokomercu nakazoval dolgoročne in visoke kredite.... Če je šef Kremlja v raznih jugoslovanskih predelih zapazil razvojne razlike in le-tem sledeče spore ter nacionalistično nasprotovanje, je jugoslovanskim gostiteljem verjetno o-stalo neopazno. ESLOVENiA LIBRE Fundador: MILOŠ STARE REDACCION Y ADMINISTRACION: RAMON L. FALCON 4158 1407 BUENOS AIRES ARGENTINA Teléfono: 6 9 - 9 5 0 3 Glavni urednik: 'Dne Debeljak ml. Uredniški odbor: dr. Tine Debeljak, Tone Mizerit, dr. Katica Cukjati, Gregor Batagelj si® b C H FRANQUEO PAGADO Concesión N9 5775 S Sb 2 ^ o TARIFA REDUCIDA Concesión N9 3824 Registro Nac. de la Propiedad Intelectual No. 85.462 Naročnina Svobodne Slovenije za 1. 1988: Za Argentino A 100; pri pošiljanju po pošti A 120; Združ. države in Kanada pri pošiljanju z letalsko pošto 60 USA dol.; obmejne države Argentine 53 USA dol.; Evropa 65 USA dol.; Avstralija, Afrika, Azija 70 USA dol.; ZDA, Kanada in Evropa za pošiljanje z navadno pošto 45 USA dol. TALLERES GRAFICOS “VILKO“ S JR.L., ESTA-DOS UNIDOS 43S, 1101 - BUENOS AIRES -T. E. 382-7115 Darujte v tiskovni sklad! Slovenska kulturna akcija FRANCE PAPEŽ Tri Slovenije v skupnem kulturnem prostoru v soboto, 18. junija, ob 20. uri v Slovenski hiši. 4. kulturni večer POGLED NA ZAČETEK SKA OB SLOVESU LADISLAVA LENČKA CM Pričevanje o ustanovitvi SKA s skioptičnimi slikami. Sobota, 25. junija, ob 20. uri v gornji dvorani Slovenske hiše. Turizem Letalske in pomorske vožnje, ekskurzije, skupinska potovanja in vse informacije vam solidno in strokovno pripravi: CADAQUES Empresa de Viajes y Turismo - Florida 470 - 4. nadstr., pis. 411, Buenos Aires - Tel. 322-6648, Se priporoča: Zupan Jure, direktor D-ova. MUTUAL SLOGA Matrícula I.N.A.M. 580 Sarmienta 385 - 1er. piso - of. 10 Capital Federal Convocatoria De acuerdo con el artículo 289 del Estatuto Social y conforme con el acta N9 100 de la sesión del Organo Directivo de fecha 31 de Mayo de 1988, se convoca a los Señores socios a la 89 Asamblea General Ordinaria, que se realizará el día 17 de Julio de 1988 a las 10.30 horas en el Centro Esloveno, sito en Ramón L. Falcón 4158 de la Capital Federal, para tratar el siguiente . ORDEN DEL DIA 1) Designación de dos asambleístas para firmar el Acta de la Asamblea. 2) Elección de tres miembros de la Junta Electoral conforme al artículo 409 del Estatuto Social.' 3) Consideración de la Memoria, Balance General, Inventario, Cuenta de Gastos y Recursos e Informe del Organo Fiscalizado^ correspondientes al Ejercicio Económico N9 8, iniciado al l9 de Mayo de 1987 y finalizado el 30 de Abril de 1988. 4) Consideración y aprobación del Revalúo contable conforme con la Ley 19.742. 5) Elección de tres miembros titulares y un miembro suplente del Organo Directivo y de un miembro titular y dos miembros suplentes del Organo Fiscalizador, conforme al articulo 159 de los Estatutos Sociales. ORGANO DIRECTIVO DE LA MUTUAL SLOGA El quorum de la Asamblea será de la mitad más uno de los Asociados con derecho a participar. En el caso de no alcanzar este número a la hora fijada, la Asamblea sesionará 30 minutos después con los socios presentes, cuyo número no podrá ser menor ial de los miembros de los Organos Directivos y de Fiscalización. Buenos Aires, l9 de Junio de 1988 \ Teze za ustavo republike Slovenije (3) Pravice obsojenih oseb Kdor je spoznan za krivega storjenega kaznivega dejanja, ima v skladu z zakonom pravico do pritožbe ali drugega pravnega sredstva proti odločbam sodišč in drugih organov višje sodišče je dolžno preveriti odločbo o krivdi in obsodbo. * * * Če je dokončno izrečena kazenska obsodba kasneje razsveljavljena ali je obsojenec pomiloščen, ker novo ali naknadno odkrito dejstvo dokazuje, da je šlo za sodno zmoto, mu mora biti v skladu z zakonom povrnjena škoda. Nihče ne sme biti preganjan ali kaznovan zaradi kaznivega dejanja, za katero je bil že oproščen krivde ali obsojen s pravnomočno sodbo. Nihče ne sme biti obsojenj zaradi dejanj ali opustitev, ki ob storitvi niso pomenila z zakonom določenega kaznivega dejanja. Prav tako mu ne sme biti izrečena višja kazen od tiste, ki bi mu bila izrečena takrat, ko je bilo kaznivo dejanje storjeno. Če določi zakon po storitvi za to kaznivo dejanje milejšo kazen, mora biti krivec deležen omilitve. * * * Kazen mora biti takšna in tako odmerjena, da ustreza poboljšanju obsojenca in njegovi ponovni vklju- čitvi v družbeno življenje in da hkrati omogoča zaščito družbe in posameznika pred zločinci. * * * Mladoletni prestopniki morajo biti ločeni od odraslih in zanje mora veljati režim, ki ustreza njihovi starosti in osebnostnim okoliščinam, in jim omogoča izobraževanja. Kaznjenci, ki so bili obsojeni zavoljo kaznive politične dejavnosti, imajo pravico prestajati kazen ločeno od drugih obsojencev in zanje mora veljati režim, ki ustreza njihovemu izobrazbenemu in poklicnemu položaju. Svoboda misli in izražanja Zajamčena je svoboda misli, opredelitve in izražanja. Ta pravica zajema svobodno mišljenje, idejnega, moralnega, političnega in verskega prepričanja; svobodo sprejemanja in dodajanja obvestil brez vmešavanja javne oblasti; svobodo tiska in drugih oblik javnega obveščanja ter izražanja; svobodo govora in javnega nastopanja. * * * Nikomur ne more biti vnaprej o-nemogočeno v sredstvih javnega obveščanja izražati in objavljati svoja mnenja. Vsakdo ima pravico biti objektivno in resnično obveščen o vseh pomembnih vprašanjih. Prepovedana je cenzura tiska in drugih sredstev javnega obveščanja. Prepovedano in kaznivo je razširjati lažne vesti o posamezniku in o javnih zadevah. Zajamčena je pravica do popravka objavljenega obvestila, s katerim sta prizadeta pravica ali interes posameznika, organizacije ali organa. Svoboda znanosti in umetnosti Umetnost in znanost sta svobodni. Zajamčena je svoboda umetniškega znanstvenega ustvarjanja in pouka. * * * Vsakdo ima pravico, udeleževati se kulturnega življenja ter uporabljati dosežke znanosti. * * * Zajamčeno je varstvo moralnih in materialnih koristi, ki izvirajo iz znanstvene ali umetniške dejavnosti. * * * Prepovedano je kakršnokoli upravno politično omejevanje znanstvenega in umetniškega dela; v skladu z opredelitvijo o posebnem pomenu znanstvenoraziskovalnega in kulturnega delovanja je Republika dolžna poskrbeti za dodatne oblike materialnega spodbujanja teh dejavnosti. * * * Na področju znanosti in umetnosti so dovoljene vse oblike samostojnega dela in tudi vse oblike interesnega združevanja ustvarjalcev med seboj ter ustvarjalcev in uporabnikov. Svoboda vesti in veroizpovedi j Vsakdo ima pravico do svobode vesti, verske opredelitve in izpovedovanja vere. Nihče ne sme nikogar siliti k ničemur, s čimer bi bila kršena njegova pravica do svobodnega izpovedovanja ali sprejemanja vere ali prepričanja po prostem preudabku. Svoboda izpovedovanja vere in prepričanja je lahko omejena le na podlagi zakona iz razlogov, ki so nujni za to, da se zavarujejo javna varnost, zdravje, morala in pravice ter svoboščine drugih. * * * Cerkveni značaj ter bogoslužni cilj kateregakoli združenja ali ustanove ne moreta biti vzrok kakršnihkoli o-mejitev za njihovo ustanovitev, pravno sposobnost in dejavnost. * * * Starši imajo pravico, da svojim otrokom zagotovijo takšno vzgojo in izobrazbo, ki je v skladu z njihovim prepričanjem. Svoboda zbiranja in združevanja Priznana je pravica do mirnega zbiranja in javnih zborovanj. Vsi ljudje imajo pravico, da se svobodno združujejo z drugimi, da bi varovali svoje koristi ali se zavzemali za svoja moralna in politična in druga prepričanja. Ta pravica vključuje pravice do svobodnega vključevanja in izstopanja ter ustanavljanja socialnih, ekonomskih, i-dejnih, kulturnih in političnih gibanj, organizacij in ustanov. Pravica do stavke in delavskih sindikatov Delavci imajo pravico do stavke. * * * Delavec ima pravico, da z drugimi delavci ustanavlja neodvisne sindikate. * * * Sindikati imajo pravico ustanavljanja nacionalnih združenj in se povezovati v mednarodne sindikalne organizacije. Sindikatom ni mogoče predpisati nobene druge obveznosti, razen te, da se v skladu z zakonskimi določbami registrirajo pri ustreznem državnem organu. Pravica do udeležbe prti vodenju javnih zadev in volilna pravica Vsak državljan ima pravico: — sodelovati neposredno ali posredno po svobodno izvoljenih predstavniki pri upravljanju javnih zadev; — voliti in biti voljen na neposrednih, splošnih in tajnih volitvah, ki zagotavljajo volilcem svobodno izražanje njihove volje, in — biti ob splošnih enakih pogojih sprejet v javne službe Republike. * * * Volilno pravico imajo vsi polnoletni državljani Republike Slovenije- * * * Vsak državljan ima pravico pošiljati peticije, dajati vloge in predloge državnim in drugim javnim organom ter zahtevati odgovor nanje in dajati politične in druge pobude splošnega pomena.