dokumenti Srečo Dragos KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (D V prejšnjih številkah Socialnega dela se je izteklo predstavljanje socialnih inovacij, ki je potekalo vse od prve lanske številke naprej. Kot socialne inovacije smo (zgolj časovno) opredelili tiste službe oz. dejav- nosti na področju psihosocialne prakse, ki so bile ustanovljene leta 1990 ali pozneje. Kot glavni razlog anketiranja pa smo navedli predstavitev teh služb, saj so informacije o njih pomembne tako za uporabnike in za stroko kot za kreiranje zakonodaje in socialne politike (Dragoš 1994). Na kakšen način so tovrstne infor- macije pomembne in na kaj nas opozar- jajo? Ker lahko enostranski odgovor na to zavaja, ga obravnavam že ne tem mestu, torej še pred interpretacijo anketnih rezultatov (ki bo objavljena naslednjič). Gotovo lahko informacije o izvajal- cih, ki se tu predstavljajo, strežejo različ- nim akterjem za različne namene: upo- rabnikom za orientacijo pri uporabi us- lug, strokovnjakom za diagnozo stanja in prognozo trendov, zakonodajalca opo- zarjajo na »slepe pege« v normativni regu- laciji, politične akterje na tehtanje spre- jetih oz. predvidenih odločitev ipd. Vsa- kdo jih lahko torej bere zgolj s svojega vidika. Taka enostranska uporaba infor- macij — enostranska glede na interes, ki je specifičen za identiteto določenega (pod)sistema — pa postane nesmiselna, ko razmišljamo o strategijah usmerjanja na splošnejši ravni. Z vidika družbe kot celote (vseh posameznih sistemov) je namreč posamični vidik konkretnega del- nega sistema vselej brez smisla, saj ga ne moremo posplošiti. To pomeni, da na njem ne moremo zasnovati splošne družbene regulacije, ker je posamični vidik aktualen samo za konkretni delni sistem, ne pa nasploh . Ne moremo, na primer, iz načela socialnega dela (po- moč) izvesti tudi splošno načelo regu- lacije celotne družbe, kot tega tudi ne moremo narediti zgolj iz načela eko- nomije (rentabilnost, profit) ali pa eko- logije (naravovarstveni princip), poli- tične ideologije, nazora itn. Vsa taka početja so propadla. Skupna regulacija vseh teh področij ne sme ignorirati (ali celo zatirati) posamičnih vidikov — kar pa ne pomeni, da mora iz njih izhajati in se na njih utemeljevati. Če tega ne upošte- vamo, hitro zapademo v logiko parcialnih in skupnih, manj pomembnih in bolj pomembnih, kratkoročnih in dolgoroč- nih interesov. Zapademo v logiko, ki se je včasih sklicevala na ideologijo ali religijo, danes pa na skupne vrednote, socialno etiko ipd.1 Od tod problemi sodobnih družb: kako je sploh mogoče regulirati (pod> sisteme v sodobnih pogojih, ko se ti sistemi diferencirajo med sabo in tudi znotraj sebe, kar je osrednja značilnost modernizacijskih procesov. Ker so ti sistemi avtonomni, po eni strani ne pre- nesejo heteronomne regulacije (ki bi se vzpostavljala zunaj njih oz. se uveljavljala 1 Do nekakšne skupne, generalne socialne etike ne more priti niti na etičnem področju (tj., na področju teoretskega ali pa normativnega utemeljevanja procesov in pojavov, ki so moralno relevantni). Zato je še manj verjetno, da bi z neko skupno etiko regulirali ostala področja oz. druge sisteme, npr. političnega, ekonomskega, socialno-varstvenega, pravnega, znanstvenega, državnega, skupnostnega... 61 SREČO DRAGOŠ nad njimi iz enega samega centra, npr. z državnim ali ideološkim intervencioniz- mom); hkrati pa je, po drugi strani, inter- sistemska regulacija vse bolj potrebna, ker so sistemi vse bolj specializirani in odvisni drug od drugega. — Je torej sploh mogoča? In če je, kakšna naj bo? Pred tem vprašanjem niso le družbe, ki jih opede- ljujemo za modernizirajoče (prehodne oz. »tranzicijske«), ampak tudi tiste, ki že veljajo za moderne. Zato že pred interpretacijo anketira- nih socialnih inovacij izpostavljam vpra- šanje splošne družbene regulacije — z namenom, da smo pozorni na kontekst, v katerem te inovacije nastajajo. Problem družbene regulacije je povezan z dvemi ključnimi vprašanji: • z načinom regulacije (a) in • s predpostavkami (b), na katerih naj poteka usmerjanje sodobnih družb. a) Vprašanje načina (instance) la- hko poenostavimo kot dilemo med po- vsem hierarhičnim in — na drugi strani — povsem dehierarhičnim usmerjanjem. Sistemska teorija je že s svojim poudar- janjem diferenciacije precej zgodaj opo- zorila, da postaja usmerjanje sodobnih sistemov na hierarhično-planski način vse bolj disfunkcionalno, saj temelji na predpostavki o možnostih racionalne de- dukcije prihodnosti (željenih ciljev), ki da veljajo tudi znotraj posameznih siste- mov, v katerih naj bi se ta dedukcija uresničila. Pravila, cilji in potrebe nekega sistema niso isto kot pravila, cilji in potrebe drugih sistemov, zato hierar- hično planiranje v kompleksnih okoljih vselej terja povečevanje nadzora ali pa re- dukcijo sistemskih različnosti. In prav to je v sodobnih razmerah problematično, saj povzroča blokado, rezistenco ali pa celo zlom sistemov. b) Drugo pomembno vprašanje pa je predpostavka o nekem »splošnem dru- žbenem interesu«, ki da je skupna možna realnost vseh posameznih sistemov kot tudi celotne družbe. Da ga je torej treba le ustrezno formulirati na obči ravni in nato regulirati razvoj posamičnih siste- mov v njegovi smeri. To je predpostavka o konsenzu , ki naj bi bil izhodišče in hkrati rezultat regulacije (dosežene bo- disi s hierarhičnim usmerjanjem ali pa s samousmerjanjem delnih sistemov, tj., na podlagi njihove avtonomnosti). V naspro- tju s tem sistemska teorija opozarja, da je usmerjanje sistemov neuspešno — ne le takrat, ko se ne upošteva avtonomije sistemov, ki se sami usmerjajo — ampak tudi takrat, ko se ne upošteva samorefe- renčnosti (avtopoetičnosti) teh sistemov, tj., njihove sposobnosti, da se reproduci- raj o iz elementov, iz katerih so sami sestavljeni. Če se (pod)sistemi nanašajo sami nase, navzven pa tako, da sami od- ločajo o tem, katere informacije so za njih uporabne in katere ne — potem to po- meni, »da v diskurzih med funkcionalno diferenciranimi sistemi ne more priti do splošnega konsenza, ker ni skupnega kriterija pravilnosti ali skupne resnice« (Willke 1993: 128). Če sodobni pogoji vse bolj proble- matizirajo obstoj nekega vrhovnega cen- tra, ki naj bi formuliral skupen interes (konsenz o njem), potem je vse bolj pro- blematičen tudi diskurz, ki predpostavlja konsenz brez vrhovnega centra. Kako torej regulirati splošni družbeni razvoj, če so posamezna področja preveč raz- lična, da bi se jih dalo uskladiti, in preveč soodvisna, da bi se lahko razvijala brez usklajevanja? To pomeni, da je regulacija na splo- šni sistemski ravni problematična zaradi načina , s katerim naj se izvaja (hierar- hični ali dehierarhični — tj., samousmerje- valni) in zaradi predpostavke , iz katere naj izhaja (konsenz ali disenz). Proble- matična je torej zaradi kombinacije nači- nov in predpostavk (ne pa samo zaradi enega ali drugega). S kombinacijo načinov in pred- postavk dobimo naslednje štiri tipe družbene regulacije. 1 . Pri hierarhično izvajanem plani- ranju na predpostavki splošnega interesa, ki ga določa neki nadrejeni sistem (dr- žava, ekonomija, ideologija, znanost...), ne gre za odpravljanje avtonomije delnih sistemov, ampak za »koloniziranje « (Habermasov izraz) v smislu omejevanja njihove svobode v prid skupnemu 62 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (I) dobremu. To pomeni, da se sistemska različnost ne odpravi, pač pa le reducira v tistih primerih, ko gredo posamezni deli »predaleč«, ko ogrožajo »prioritete«, če »prestopijo meje« ipd. V bivši Jugosla- viji smo imeli poseben izraz za tovrstno regulacijo: »demokratični centralizem«. Pri tem velja poudariti, da to ni bila ideološka floskula, ni bil zgolj nekakšen oblastniški voluntarizem (kot to razu- mejo današnji antikomunisti). Šlo je za dejansko inovacijo, ki pa je na sistemski ravni vpeljala usodno dvotirnost tako glede splošne regulacije in družbene stru- kture kot glede prevladujočih vrednost- nih orientacij.2 Zato do zloma sistema ni prišlo takrat, ko npr. ljudje masovno niso več verjeli vanj (kar se je dogajalo že vsaj desetletje pred njegovim koncem), pač pa zato, ker se je sistem prilagajal na zu- nanjo in notranjo kompleksnost po dveh tirih, kar ga je blokiralo vse do razpada. Skratka: demokratični centralizem je bil realno obstoječi način regulacije, glede katerega je obstajal dejanski konsenz (ki ga je dokazal že J. Županov), zgolj pred- postavljeni konsenz pa je bilo tisto »sku- pno dobro« (socialistični interes samou- pravljalcev), ki je zato lahko funkcioni- ralo kot predmet ideološke manipulacije. 2 Zaradi tega tudi velja, da uspešnost današnje tranzicije ni odvisna predvsem od zamenjave oblasti v družbi, ampak od zamenjave tipa družbene regulacije. 2 . Hujša varianta je tista, kjer hie- rarhično usmerjanje predpostavlja disenz družbenih akterjev oz. sistemskih enot, ki je percipiran kot konflikt. Zato se učinki, ki naj bi bili optimalni za celotno družbo, skušajo doseči mimo razvojnih logik po- sameznih sistemov, kar na eni strani pelje v njihovo dediferenciranje, hkrati pa v vse večje hierarhično doziranje prisile. V nasprotju s prejšnjo varianto, kjer se avto- nomija podsistemov tolerira kot osnova kolonizacije, je tu sleherna avtonomija ra- zumljena kot grožnja sistemski enotnosti. Ker avtonomija temelji na razlikah in jih tudi producira, se jo skuša odpraviti s totalitarizacijo . Ta pristop se ponavadi enači z nekim »aziatskim« ali »latinsko- ameriškim« modelom, ki da za nas nikoli ni bil aktualen. To pa je zavajajoče, ker se tovrstni tip regulacije pogosto pojavlja: • tudi v družbah, ki se modernizi- rajo, in ne le v predmodernih družbah: zato tudi Slovenija, čeprav je v tranziciji, ni povsem imuna pred tem modelom; • nosilci take regulacije so lahko tudi avantgardistični družbeni akterji in ne samo (re)tradicionalistični: zato se la- hko zdi ta model privlačen tako za desne kot za leve politične opcije; • za akterje, ki se oklepajo tega mo- dela, sploh ni nujno, da predpostavljajo konflikt razredov ter zagovarjajo razredni boj: zato se ta model lahko pojavi tudi v parlamentarno-demokratičnih ureditvah in ne samo v soc-realističnih; • tak tip regulacije se je v našem prostoru dejansko uveljavljal od prejšnje- ga stoletja pa vse do petdesetih let tega stoletja, tj., tako pod katoliki kot pod komunisti (gl. Dragoš 1993: 34-47). 63 SREČO DRAGOŠ 3 . Predpostavka o konsenzu, ki naj bi bil uresničljiv zgolj s spontanim samo- usmerjanjem posamičnih sistemskih enot (na podlagi specifičnih interesov in nji- hove avtonomije), ki zato ne prenese nikakršnega intervencionizma od zunaj ali od zgoraj, je klasična predpostavka laissez-faire . Ker se znotraj tega modela (v imenu ohranitve razlik) abdicira od vsakršnih poskusov njihove skupne regu- lacije, je posledica tega atomizacija . Prednost tega koncepta je v sprotnem prilagajanju evolucijskim nujnostim, sla- bost pa v tem, da ni zmožen kalkulirati z dolgoročnimi zahtevami prihodnosti. Za- to se seveda nikjer ni uspel trajno uvelja- viti (niti v ekonomski, še manj v socialni, sploh pa ne v kulturni politiki). 4 . Četrti koncept je zgolj zasnutek, ki ga bo družboslovje moralo šele razviti, vendar pa je sistemski pristop prvi, ki nanj opozarja. Nanj misli Helmut Willke (1993), ko govori o »kontekstualnem us- merjanju« oziroma o »kontekstualnih po- gojih«. Gre za pogoje, v katerih regulacija ni hierarhična in ne izhaja iz pred- postavljenega konsenza. Kontekstualno usmerjanje je zahtevnejša oblika usmer- janja, saj poteka v razmerah, ko decentral- izirani akterji svoje delovanje kreirajo glede na druge, a ne le iz lastnega vidika. Kreirajo ga tudi z vidika drugih akterjev, katerih opcije vključijo v lastni vidik. S tem prihaja do vzpostavitve tega, kar Willke označi za »samoomejevanje s po- močjo participacije« — tj., do ravnanja, s katerim sistem postane samorefleksiven (Luhmannov izraz). V jeziku sistemske teorije je s samorefleksivnostjo mišljen proces, v katerem »sistem vzpostavi relacije do sa- mega sebe«. Rezultat te vzpostavitve pa je samo-tematizacija, ki naredi, kot pravi Luhmann, »sistemsko enoto dosegljivo za sistemske dele« oziroma za druge podsi- steme, subsidiarne procese, za naključna in posamična delovanja ipd. Kako pa lah- ko posamezen del doseže celoto, v kateri je? Na kakšen način mu je sploh dostop- na? »Čeprav posamezen del gotovo ne more biti celota, pa celoto lahko temati- zira , kolikor jo zaznava kot smisel-ust- varjajoči (meaning-generating ) sistem ter ga nanaša na izključujoče in s tem omejujoče okolje« — prav ta odnos opre- deli Luhmann z eno besedo: partici- pacija (Luhmann 1982: 327). Na to opozarjam zaradi tega, ker navadno razumemo participacijo zgolj kot (so)delovanje z drugimi, s čemer se vselej predpostavlja tudi soudeleženost akterjev pri skupnih ciljih, hotenjih, smislu in informacijah. Diferenciranje in divertiranje sistemov ter njihovih delov pa povzroča, da participacija v imenu skupnih ciljev, skupnega smisla in skup- nih informacij postaja nemogoča. Name- sto ustaljenega (etimološkega) razumeva- nja nas Luhmannova opredelitev partici- pacije opozarja, da jo je treba zdaj misliti drugače: njen pogoj je parcialna iden- titeta, ki uporabi sistemsko celoto zgolj kot (s)miselno orodje za lastno razmeje- vanje do okolja. Na ta način se sistemi di- ferencirajo tako navzven (do drugih sistemov, ki so njihovo okolje) kot zno- traj samih sebe (kar pomeni, da za po- samični podsistem drugi delni sistemi, ki ga obkrožajo, postanejo njegovo zunanje okolje, čeprav so vsi skupaj znotraj istega širšega sistema). Tako kompleksiranje seveda povzroči, da tudi znotraj istega sistema pri njegovih delih nimamo več opraviti z neko skupno identiteto, smi- slom, ciljem, kot tudi ne s skupnimi infor- macijami. Doseči kaj takega bi bilo nemogoče. Prav zato posamične identite- te razvijejo samoreflektiven način, da bi nemogočo situacijo naredile obvladljivo: Tak samo-refleksiven odnos lahko dose- žemo brez izčrpnega raziskovanja celot- ne kompleksnosti zunanjih in notranjih horizontov sistema. Samo-tematizacija je dejansko možna samo zato, ker je ta- ko totalno znanje nepotrebno . (Ibid .: 328, podč. Luhmann.) Skratka: v takih pogojih je o cilju, smotru, smislu, pravilnosti in resnici nujno govor- iti v množini. Kar pomeni, da je zato vprašljiv tudi konsenz o tem! Prav Willkejev poudarek na samo- omejitvi »s pomočjo participacije« je tisto, 64 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (I) kar model kontekstualizacije razlikuje od modela laissez-faire . Razlikuje ga v tem: samoomejevanje delnih sistemov (zgolj na njihovo logiko, cilje, interese) ne izha- ja več zgolj iz horizonta teh posamičnih logik, ciljev in interesov, pač pa se po- samični sistemi oz. njihovi deli zavedajo, da je njihovo samousmerjanje odvisno tudi od drugih logik (drugih sistemov), ki oblikujejo njihovo okolje. In to upošte- vajo. Šele to je pogoj (Luhmannove) samorefleksije sistemov, ki omogoča vzpostavitev identitete teh sistemov na podlagi kriterija, ki si ga izberejo. Šele tako se sistem sploh lahko razmeji od svo- jega okolja in producira samega sebe na način, s katerim posega v lastno okolje.3 Medtem ko predpostavka laissez- faire (ad 3) računa zgolj s splošnim konsenzom o tem, da so parcialnosti posameznih razvojev dolgoročno ko- ristne za celoten sistem (ker naj bi se s samodejno evolucijo nekako nevtralizi- rale posamične disfunkcionalnosti) — je pri četrtem modelu drugače. Tu samo- omejevanje ne izhaja iz predpostavke o vzpostavitvi konsenza na dolgi rok, zaradi česar naj bi se samoumevno odpovedali kratkoročnemu usklajevanju z drugimi, ampak predpostavlja disenz , da bi bilo usklajevanje sploh možno, saj ni samo- umevno. Pri tem disenz ne pomeni nasprotje konsenza, konfliktnosti, zaradi katere bi bilo treba pustiti, naj dela vsak, kar hoče (laissez-faire ). Predpostavka disenza namreč ne zanika možnosti mini- malne skupne usmeritve, kot tudi ne nuj- nosti usklajevanja avtonomnih delov — pač pa pomeni, da je to mogoče vselej, ko »je konsenz na temelju izhodiščnega dis- enza možen, vendar pa malo verjeten« (Willke 1993: 54). ■ Se pravi, da disenz ne temelji na al- ternativi kooperacija ali konflikt, pač pa na podmeni, da do konsenza (če do njega pride) lahko pride le preko disenza. Računa z možnostjo tako kompeticije in konflikta kot kooperacije in konsenza, a z disenzualnim izhodiščem, ki je v tem, da ni mogoče vnaprej določiti izhodišča za konsenz. Disenzualna predpostavka se torej osredotoča na kontekstualne pogoje delovanja, ne pa npr. na to, kako izključiti možnost konfliktov, oziroma, kako spro- žiti kooperacijo iz predpostavljenega skupnega imenovalca — saj je to nerealno ali pa nepredvidljivo. Možni konsenz, če se vzpostavi, je zato vselej omejen na določeno področje in na trenutne po- goje, kar pomeni, da ni vseobsežen in ni nujno trajen. Tipični primeri takega konsenza, ki so nastali iz disenzualnih predpostavk, so: socialni pakt (delodajalci + delojemalci + vlada), konsenz o zmanjševanju med- narodne oborožitvene tekme, nastajanje Evropske skupnosti, tripartitni upravljal- ski mehanizmi (npr. v socialnih instituci- jah: uporabniki + eksperti + menedž- ment), terapevtski pakt (terapevt + klient), sporazum med enakovrednimi družinskimi člani itn. Skupna značilnost vseh takih primerov je, da vpleteni akterji pri svojem ravnanju upoštevajo nasled- njih pet pogojev: 1. Decentralizacija : ni vnaprej do- ločene instance (ustanove, skupne avtori- tete, generalnega pravila), ki bi akterjem zagotavljala skupni imenovalec kooper- acije, s katerim bi se torej že na izhodišču poenotili akterji o pogajalskih poteh, ki bi privedle k skupnemu rezultatu. Po- stavljanje »skupnega imenovalca« bi na sa- mem začetku pomenilo poenotenje vseh na tisto, kar je vsem skupno — prav to pa je nemogoče pri akterjih, ki so bistveno različni in zato vstopajo v medsebojna pogajanja iz različnih logik, ciljev, inte- resov... Poenotenje na »skupni imeno- valec« namreč pomeni, da se mora že na začetku največ odreči prav tisti, ki je najbolj različen od drugih, kar je pri 3 Oziroma, kot poudari Siegfried J. Schmidt: »Tako pridemo do paradoksalne domneve, da sistem preživi v okolju zgolj zato, ker je zaprt, po drugi strani pa neprestano potrebuje vplive iz okolja, da bi bil prisiljen op- erirati. To pomeni, da si sistem ustvari natančno takšen stik z okoljem, kakršnega mu omogoča njegov način operiranja, in zato je tudi okolje zmeraj videti tako, kakor sistem okolje konstruira /.../. Ustvarja si ok- olje z načinom ravnanja z okoljem /.../. Ni mogoče reči, da je eno kokoš in drugo jajce, saj je to operacion- alna enota, ki jo je mogoče opazovati z dveh plati. (Schmidt 1995: 79) 65 SREČO DRAGOŠ akterjih, če so avtonomni, nerealno priča- kovanje.4 2. Kontingenčnost (nepredvidlji- vost, naključnost): v kompleksnih situaci- jah ni vselej jasno, ali bo pogajalski proces, ki naj bi proizvedel konsenz, vnaprej izključeval konflikte ali ne; tudi ni jasno, ali bodo morebitne konfliktnosti združljive z nadaljno kooperacijo ali ne bodo in pri komu se bo to zgodilo. 3. Predpostavka o igri pozitivne vsote : zelo je verjetno, da je število ak- terjev ter kompleksnost situacije premo- sorazmerna z možnostjo dobitkov za vse in obratnosorazmerna z igro ničelne vso- te (kjer korist enega nujno pomeni škodo drugega). 4. Refleksivnost : vsi vpleteni akterji razvijajo sposobnost refleksije, ki ne izha- ja le iz presoje zunanjih posledic lastnega delovanja, ampak vključuje tudi presojo drugih akterjev o učinkovanju našega de- lovanja na njihovo presojo. 5. Osredotočenost na protislovja : ker se s številom akterjev povečuje šte- vilo in raznolikost (možnih) interakcij, postaja okolje sistemov vse bolj komplek- sno in kontingenčno, kar velja tudi za znotraj sistemske relacije (tako znotraj so- cialnih kot psihični sistemov) — zaradi tega je redukcija interne in eksterne kom- pleksnosti lažja, če se osredotoča na obvladovanje protislovij in ne na obvla- dovanje konfliktov oz. na predvidevanje njihovih izidov. To je upoštevanja vreden imperativ, ki (morda še bolj kot ostali) daje prednost prav kontekstualnemu modelu. Zato naj ga dodatno pojasnim. V razmerah, ko so akterji avto- nomni, imajo na voljo dve strategiji za de- lovanje: strategijo maksimiranja svojih koristi z minimiziranjem koristi drugih in strategijo optimiranja, ki je dolgoročna. Dolgoročna strategija je optimalna zato, ker kalkulacijo lastnih koristi in stroškov primerja z možnimi koristmi in stroški drugih akterjev in ne le s svojim trenut- nim izkoristkom (tj., z izplenom input/ output , s katerim je zamejena strategija maksimiranja). In prav to odpira dru- gačno optiko v soočenju z okoljem: različnosti med posameznimi akterji, ki so sicer podlaga za konfliktnost, so lažje obvladljive, če se jih reducira v smislu protislovij. Ko se kompleksnost okolja re- ducira na ta način in ko se povečuje tudi kompleksnost operacij znotraj sistema, se je sistem prisiljen vse bolj usmerjati na prihodnost, saj ga vsaka izvedena ali neiz- vedena poteza zaznamuje dolgoročno; od lastnih delovanj ni odvisen le tu in zdaj, ampak tudi vnaprej. Ni determiniran le s samim sabo (s svojimi ravnanji), ampak tudi z drugimi. Zato se tudi na kooperacijo zdaj gleda drugače: ne presoja se je zgolj po številu konfliktov, ki jih lahko sproži (ta možnost se sicer upošteva, ni pa več glavno merilo odločanja). Namesto tega se kalkulira predvsem s koristmi, ki jih la- hko dosežejo vsi udeleženci. S tem kooperacija ni več grožnja za lastno avtonomnost, ampak postane verjetna priložnost za kombinacijo vseh možnih koristi. Ker kompleksiranje sistemov navznoter (njih samih) in navzven (nji- hovega okolja) množi relacije med njimi, se s tem veča tudi verjetnost, da bo vsak od njih participiral na koristih, ki se s takim razvojem multiplicirajo. Ker se povečuje tudi sama nepredvidljivost tega razvoja, je torej možen tako konflikt kot konsenz, ni pa možen vnaprejšnji kon- senz o tem, kar je možno. 4 Tu se zaostri vprašanje o tem, kaj je realno in kaj ni. Navadno se kriterij realnosti (dejanskosti, resnice oz. resničnosti) izvaja iz nekih ontoloških predpostavk o tem, ali kaj obstaja neodvisno od spoznavajočega subjekta in je torej «vselej že tam» — ali pa nam je to dano le z mišljenjem, torej konstruirano po zavesti tis- tega, ki to misli. V prvem primeru govorimo o realnosti, v drugem pa o idealnosti. To pa je neuporabna predpostavka v razmerah interpenetracije, ko se nek sistem prilagaja na «objektivno» okolje tako, da ga prav s svojim odzivom nanj spreminja; spreminja pa ga tako, da ga (s)miselno, tj., zavestno poenostavi, da se la- hko nanj sploh odzove v skladu s svojimi preferencami. S tem postane kriterij «objektivno danega» ne- mogoč ali neuporaben. Umakne se pragmatski opredelitvi resnice (kot «viabilnosti»), ki pravi, da gre zdaj predvsem za to, «da moramo videti, katere izkušnje se v spopadu z dejanskostjo potrjujejo in katere ne. Zato lahko rečemo takole: Če se določena izkušnja zmeraj znova potrjuje, potem je smiselno, da nanjo gledamo kot na >resnično<« (Schmidt 1995: 6). 66 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (I) Skratka: samo v zelo enostavnih po- gojih, kjer je vedenje akterjev predvid- ljivo, so predvidljivi tudi konflikti ter njihovi možni izidi; samo v takšnih pogo- jih je dihotomna izbira »ali/ali« (med kon- frontiranjem in kooperiranjem) realna, ker je rešljiva zgolj s strategijo maksimi- ranja lastnih koristi in izgub. V nasprotju s tem pa so v kompleksnih (modernih) pogojih, kjer ravnanja akterjev ni mogoče predvideti, tudi učinki konfrontacije nep- redvidljivi: po eni strani zato, ker niso jasne njihove posledice,5 po drugi strani pa zato, ker ni jasno, kateri od avtonom- nih akterjev bo izbral kakšno strategijo.6 V taki situacij ostane gotovo samo to, da se z odpovedjo kooperacije zagotovo od- povemo možnim koristim, ki lahko nas- tanejo. Iz tega vidimo, da je domet kon- tekstualizacije, če ga primerjamo z dru- gimi načini regulacije, še vedno razvit le nekako na pol. A zato ni zanemarljiv. Za družboslovje pomeni izziv — čeprav še ne ponuja zadovoljivih odgovorov, opozarja pa na vprašanja. Na primer: pri zapiranju jedrske elektrarne, pri ustanavljanju terapevtske skupnosti v nekem kraju, pri določanju socialno-političnih prioritet (glede na ekonomsko-politične) ipd. pri- haja do neizogibnih konfrontacij, ki za- htevajo kooperiranje z vsemi udeleženci, prav to kooperiranje pa lahko povzroča nove konflikte. Čeprav kontekstualno us- merjanje še ne daje odgovorov, kako z vsem tem ravnati, pa opozarja, da rešitve niso mogoče iz enega, vrhovnega centra in da je treba graditi na avtonomiji udeležencev. Rešitev tudi ni v tem, da končne odločitve prepustimo politične- mu podsistemu, čeprav ima ta največje možnosti, da producira konsenz ter ga tudi impiantirà (parlament, vladne slu- žbe). To bi peljalo prav v tisto smer, pred katero svari sistemska teorija: zvečalo bi obremenitev političnega sistema, ki je v kompleksnih razmerah vse manj kompe- tenten v vprašanjih, ki so najprej civilno- družbena, tj., strokovna, čeprav ne samo strokovna; ki so skupnostna, čeprav ne samo skupnostna; ki so ekološka, čeprav ne samo ekološka itn.7 Vendar se v tem še ne razlikuje npr. od pristopa »laissez- faire «. Novost kontekstualnega usmer- janja je namreč v naslednjem spoznanju: da usmeritev diskurzov na konsenz na- čeloma pomeni preobremenitev siste- mov in celo preprečuje razvoj njihove dejanske moči, tj. natančne določitve tistih razlik, ki jih ni mogoče niti izrav- nati niti spregledati, se pa ponujajo kot točke kristalizacije kompatibilnih opcij. Kontekstualni pristop gradi iz izkušenj, ki so potrjene s številnimi raziskavami, da je namreč konsenz — v nasprotju z disenzom — sicer pozitivno vrednoten, vendar ga v kompleksnih interakcijskih strukturah nikakor ni mogoče vzpostaviti. (Willke 1993: 128.) Zato je kontekstualna regulacija v sodob- nih razmerah pomembna. Kaj to pomeni za socialne inovacije, bomo videli v dru- gem delu te analize (anketnih odgovo- rov). (Se nadaljuje.) 5 Različni scenariji o verjetnih posledicah so možni, a nujno pomanjkljivi. 6 Tudi če so različni scenariji o tem izčrpni, ni jasno, kateri bo obveljal. 7 Npr.: zaprtje jedrske elektrarne ne more biti samo vprašanje (energetske) stroke, ampak morajo ener- getiki kalkulirati tudi z ekološkimi tveganji — in spet ne samo zaradi interesov ekologije (ohranitev narave), pač pa zaradi lastnega energetskega razvoja (trda goriva, vodna energija, stroški...). — Ali npr.: ustanovitev skupnosti za zdravljenje odvisnikov ni le strokovna odločitev, ampak tudi odločitev krajanov: zato morajo eksperti upoštevati interes krajanov, da ne bi ogrozili lastnega strokovnega interesa (vzpostavitve mreže za zdravljenje) itn. 67