36 Didakta november 2015 PROJEKTNO DELO PRI POUKU MATEMATIKE/ Nataša Klun, profesorica matematike in fizike / OŠ Trnovo Kvalitetno poučevanje in delo v razredu od vsakega učitelja zahtevata veliko priprav, načrtovanja, sodelovanja z dru- gimi učitelji v aktivu in kolektivu, torej timsko delo. Učitelj, ki vstopa v razred, mora biti dobro organiziran, zelo dobro mora poznati dinamiko razreda, posameznike v razredu, njihove pozitivne in negativne strani, predznanje učencev, učence mora znati vzpodbuditi k delu in sodelovanju, k spoznavanju novega, k povezovanju znanj, analizi in sintezi pridobljenih znanj in spoznanj. Sam pa se mora nenehno izobraževati in izpopolnjevati tako strokovno kot tudi v poznavanju modernih tehnologij. Proces dela je v posameznih razredih zelo različen, zato so pomembne tudi metode in oblike dela, ki jih učitelj uporablja pri svojem delu. V dana- šnjem času je hiter in sodoben tudi dostop do informacij, zato je še kako pomembno, da je učitelj seznanjen s sodobnimi trendi poučevanja, ki jih zna kar se da dobro vključevati v pouk, in zna kvalitetno uporablja- ti tudi informacijsko-komunikacijsko tehnologijo. Kako učitelj poučuje, kakšne metode dela uporablja, kakšne pripomočke uporablja pri svojem delu, močno vpli- va tudi na dosežke učencev. Kaj najbolj vpliva, je vsakodnevno vprašanje učite- lja, ki vstopa v razred in ki bi rad imel učence z veliko znanja, učence, ki bi znali znanje uporabljati, povezovati, se znajti v vsakdanjih situacijah, in ki bi jih znal pripraviti za življenje. V procesu poučevanja in življenja na šoli je še kako pomembna vloga ravnatelja, kako vodi šolo, kako skr- bi za dobre delovne razmere, odno- se v kolektivu, ali je usmerjen v ka- kovost poučevanja, ali hospitira, ali ima visoka pričakovanja do vsakega posameznika. Vsako šolsko leto pri pouku matema- tike v sklopu pouka izvedem vsaj en projekt. Po izkušnjah, ki jih imam ob takem načinu poučevanja, učenci k delu pristopajo aktivno, motivirano in imajo druge oblike in metode dela radi, saj se tako matematiko učijo z zabavnejšimi in atraktivnejšimi me- todami, ki so njim bližje. V letošnjem šolskem letu sem se odločila, da učence vzpodbudim k uporabi znanj, ki so jih že usvojili pri matematiki, k povezovanju znanj, uporabi novih pripomočkov za delo in aktivni uporabi IKT-tehnologije za reševanje problemskih nalog. V sklopu projekta smo si zastavili na- slednje cilje: - učenci so sposobni najti izziv, ga osmisliti, rešiti in predstaviti sošolcem; - medpredmetno povezovanje; - učenci si zanjo razdeliti vloge v skupini glede na sposobnosti in znanje; - učenci spoznajo program Prezi, ki je namenjen predstavitvi, in se ga naučijo uporabljati; - učenci se učijo drug od drugega. Za uvod smo si na YouTubu ogledali posnetke uporabe programskega orod- ja Prezi. Vsi posnetki so bili predsta- vljeni v angleščini in v tem kontekstu se je že kazala medpredmetna poveza- va angleškega jezika in matematike. Učenci so ugotovili, da bosta Prezi in uporaba le- tega namenjena predsta- vitvi problemske naloge. Sledilo je oblikovanje skupin. Učenci so se razdelili v heterogene skupine po tri. Vsak učenec v skupini je bil prepoznan kot odličen na določenem področju, zato so se vloge posamezni- kov v skupini zelo hitro oblikovale. Pre- poznane so bile kvalitete posameznika in vsak učenec je postal odgovoren za delček, ki ga je pozneje prispeval k celotnemu mozaiku. V skupini je bil izbran tudi vodja, ki je bil zadolžen za organizacijo dela, enakomerno porazdelitev nalog in aktivnosti posameznikov, pravočasno oddajo delovnega osnutka naloge in za oddajo končne verzije naloge. Slika 1: Fibonaccijevo zaporedje (vir 1) Vsaka skupina je dobila jasna navo- dila, kako poiskati izziv, kako se lotiti reševanja takšnega izziva, kako nalo- go izdelati in predstaviti, ter kriterije ocenjevanja. Izbrani izziv je moral biti podkrepljen z matematično vsebino, ki je njim ra- zumljiva, jasna, vseboval naj bi mate- matična dejstva, strategije, ki jih bodo znali razložiti sošolcem, matematič- na vsebina se je morala prepletati z drugimi vsebinami – medpredmetno povezovanje, med seboj naj bi učenci povezovali različna znanja. Ko so učenci dobili vsa navodila za delo, so se lotili raziskovanja. Časa za delo so imeli 14 dni. Osnutek naloge so morali poslati po spletni pošti. Osnutke sem pregledala in jim posredovala povratne informacije. Med samim delom so se učenci lahko z menoj tudi konzultirali. Sledila je predstavitev nalog pri pouku matematike. Učenci so se raziskovanja in izzivov lotili z vso resnostjo in od- govornostjo, zato so bile naloge zelo raznolike in kvalitetne. Upoštevali so tudi moje nasvete, predloge in poprav- ke, ki so jih vnesli v nalogo. Didakta november 2015 37 Naslovi predstavljenih nalog: Pirami- de, Leonardo da Vinci in razmerja, Fibonaccijevo zaporedje, Eksponen- tna rast, Pitagorov izrek, Skok z roba vesolja, Titanik in pristanišče Koper, Število π, S koliko tovornjaki bi obkro- žili zemljo. Glede na raznolikost naslovov in pred- stavljenih vsebin je bilo zelo močno prisotno in vidno povezovanje raz- ličnih znanj. Učenci so pridobljene podatke tudi ustrezno analizirali in predstavili. Vse naloge so bile uspešno predstavlje- ne s programom Prezi; ta je bil za vse učence novost, ki so jo morali najprej spoznati, preučiti in nato uporabiti. Na koncu poročanj je sledila evalvaci- ja dela. Skupaj z učenci smo naredili povzetke vseh predstavljenih vsebin in razmislili, kaj so se pri tem novega naučili. Vsak učenec je napisal tudi kratko refleksijo svojega dela. Pregledali smo tudi zastavljene cilje projekta in ugotovili, da so bili cilji doseženi. Učenci so se učili drug od drugega, spoznali so nove metode dela, učenje matematike na drugačen na- čin je bilo zabavno in je bilo dodana vrednost k pouku, zavedali so se pove- zovanja znanj in prepletanja vsebin. Slika 2: Razmerja (vir 2) Slika 3: Ekvator (vir 3) ZA ZAKLJUČEK Velikokrat se v praksi vprašam, kakšen je zares uspešen učenec. Ali je uspe- šen učenec tisti, ki ima same odlične ocene, ali je to tisti učenec, ki zna znanje pridobiti na različne načine, zna poiskati informacije, zna asocia- tivno razmišljati, se znajde v neznanih situacijah, zna svoje sposobnosti in znanje izkoristiti v vsakem trenutku, zna znanje deliti… Predvsem pa se poraja ključno vpra- šanje, kako motivirati otroke v učnem procesu. Motivacija je ključni dejavnik, ki je pogosto spregledan v množici materializiranih pogojev. Motiviran učenec ima neprimerno večjo možnost uspešne usvojitve in razumevanja sno- vi. Razumljivo je tudi t.i. »spregledova- nje« tega vidika, saj gre za psihološki fenomen in terja specialna znanja za razumevanje le-tega. Ob porajanju vseh teh vprašanj vsak učitelj vsak dan znova išče in razisku- je, da bi našel odgovore in da bi po svojih zmožnostih pomagal učencem, da bi se razvili v čim bolj ustvarjalne in uspešne posameznike. Takšen način dela pri pouku matema- tike učencem širi obzorja in znanja. V življenju ni predalčkov, ki imajo svoja imena, kot so matematika, fizika, slo- venščina, angleščina, geografija…, so le različna znanja, povezovanje le-teh, izkušnje. Vse to bogati naše učence, jim daje nove ideje in nova spoznanja, omogoča pot v svet, samostojnost in odgovornost. Viri Vir 1: http://pscaart.edublogs.org/fi- les/2015/01/fibonacciSpiralALOE- -2akfb3q.jpg Vir 2: http://www.drawingsofleonardo. org/images/vitruvian.jpg Vir 3: http://www.boyutpedia.com/ resim.ashx?DocID=39152&imgNa me=image001.gif