Dušan M or no e с S H A K E S P E A R E P R I S L O V E N C I H UVOD S h a k e s p e a r o v a m l a d o s t in p r v a z r e l a l e t a s e g a j o v d o b o k r a l j i c e E l i z a b e t e , v čas a n g l e š k e e k s p a n z i j e , k i j e o d p r l a m l a d e m u k a p i t a l i z m u n o v a t r ž i šča in d v i g n i l a b l a g o s t a n j e deže le . T a d o b a j e b i l a n a k l o n j e n a umetnos t i i n g l eda l i š ču in j e S h a k e s p e a r a , i z r a z i t e g a p r e d s t a v n i k a v e l i k e p r e l o m n i c e v e v r o p s k i zgodovin i , p r i z n a l a . P o zmagi p u r i t a n s k e m e š č a n s k e r e v o l u c i j e 1640. l e ta , k i j e z a p i r a l a g leda l i šča , » a r e n e š i r o k i h l j u d s k i h množic«, pa j e b i l a t u d i S h a k e s p e a r o v a b e s e d a za d a l j š i ča s p r i s i l j e n a k anolku. V e l j a v o j i j e d a l a spet še le d o b a r e s t a v r a c i j e . P r i k a z o v a l i p a so j o z d a j v i z k r i v l j e n i podobi , p r i l a g o j e n o p o t r e b a m in o k u s u a r i s t o k r a c i j e . O t e h p r i r e d b a h p i še jo , d a j e o s t a l o v n j i h i z v i r n e g a b e s e d i l a k o m a j še polovico. P r e r o d j e d o ž i v e l S h a k e s p e a r e n a A n g l e š k e m šele p r o t i k o n c u 18. s t o l e t j a , k o se j e š i r o k o r a z m a h n i l a t ud i znanos t o n j e m . Šele v t e m času j e naše l ve l ik i d r a m a t i k tud i pot z o t o k a v E v r o p o , p r e d v s e m v N e m č i j o , F r a n c i j o in R u s i j o , a n a t o k vsem os t a l im n a r o d o m . 1 U s o d a v e l i k i h u s t v a r j a l c e v v t u j i n i , n j i h o v u s p e h p r i d r u g i h n a r o - d ih , v p r a š a n j e , k d a j in k a k o so se d r u g o d v sve tu seznan i l i z n j i m i , k a k o so s p r e j e l i in k d a j s o začel i p r e v a j a t i n a p r i m e r f r a n c o s k e a v t o r j e v Nemč i j i , r u s k e n a A n g l e š k e m , t o j e e n o (izmed v p r a š a n j , ki p o s e b n o z a n i m a j o p r i m e r j a l n o l i t e r a r n o vedo . P r a v t a v e j a l i t e r a r n e zgodov ine se j e v z a d n j i h d e s e t l e t j i h m o č n o r a z m a h n i l a in o t eh p r o b l e m i h so n a p i s a n e š tev i lne k n j i g e in r a z p r a v e . N a j v e č z a n i m a n j a j e v z b u d i l pni t em p r a v S h a k e s p e a r e . O n j e g o v i pot i v E v r o p o , o usodi n j e g o v i h de l v F r a n c i j i , N e m č i j i , v R u s i j i , na P o l j s k e m , p a t u d i v S r b i j i in še d r u g o d so n a p i s a n e m n o g e in i z č r p n e š t u d i j e . 2 N a m e n t e r a z p r a v e j e , d a o d p r e in r az i šče e n o n a j v a b l j i v e j š i h p o g l a v i j na še g l e d a l i š k e z g o d o v i n e : S h a k e s p e a r o v o po t k S lovencem 1 Glej: Brockhaus (Englische Komödianten); J. Gregor, Shakespeare; M. Nehajev, Študija o »Hamletu«; A. Ocvirk, Teorija primerjalne literarne zgodo- vine, Ljubljana 1936; M. Morozov, Shakespeare v zrcalu literarne kritike (Slo- venski prevod v Gledališkem listu Akademije za igralsko umetnost, št. 1, 1946). 1 Ö Shakespearu v Francij i je pisal J. J. Jusserand v knjigi »Shakespeare en France sous l'ancien régime«, ki je izšla v Parizu 1898. leta, in pa F. Balden- sperger v razpravi »Esquisse d'une histoire de Shakespeare en France«; A. Li- rondelle je obdelal že 1912 1. Shakespearovo pot v Rusijo, J. Calina pa Shake- speara na Poljskem 1923. leta; 1928. leta je napisal Vladeta Popovič razpravo o Shakespearu v Srbiji; F. Gundolf je avtor knjige »Shakespeare und der deutsche Geist«, ki je izšla 1911. leta v Berlinu; 1937. leta je izdal prof. R. 4» 5 1 od p r v i h g lasov do z r e l i h p r e p e s n i t e v in u p r i z o r i t e v , to se p r a v i o d s l o v e n s k e g a n a r o d n e g a p r e b u j e n j a d o n a š i h dn i , od L i n h a r t a d o Županč iča . S lovenc i s m o se seznan i l i z a n g l e š k i m d r a m a t i k o m d o k a j k a s n e j e ko t v e č j i e v r o p s k i n a r o d i . V E l i z a b e t i n i dobi , k o j e S h a k e s p e a r e do- ž iv l j a l n a A n g l e š k e m že s v o j e v e l i k e g l e d a l i š k e u spehe , so b i l e na s l o v e n s k i h t l eh k o m a j p r v e p r e d s t a v e » d u h o v n i h k o m e d i j « , k i so j i h •dajal i j e z u i t i v l a t i n s k e m j e z i k u ; p r v a p o l o v i c a o s e m n a j s t e g a s to l e t j a , k o si j e u t i r a l pot v svet , j e b i l a v s l o v e n s k e m k u l t u r n e m ž i v l j e n j u d o b a k a t o l i š k e r e a k c i j e po u n i č e n j u p r o t e s t a n t s k e k n j i ž e v n o s t i — ta d o b a b i S h a k e s p e a r u ne b i l a n a k l o n j e n a , č e t u d i bi ga b i l a p o z n a l a ; m e d Slovenci ni t a k r a t še n ihče misl i l n a l a s t n o g leda l i šče ; t u d i naš k n j i ž n i j e z i k še ni bi l t o l i ko z re l in boga t , d a b i inogli z u s p e h o m p re l i t i v a n j S h a k e s p e a r o v verz . Y vsem t e m so vz rok i , da s m o se seznan i l i s S h a k e s p e a r o m šele v dobi p r e r o d a , o b k o n c u o s e m n a j s t e g a s t o l e t j a , da smo dobi l i p r v e p o s k u s n e p r e v o d e , s e v e d a le v o d l o m k i h , šele s red i d e v e t n a j s t e g a , S h a k e s p e a r a v k n j i g i in g l eda l i š ču pa k o m a j n a p r a g u n a š e g a s t o l e t j a . O s r e d n j e v p r a š a n j e , k i nas p r i t e m zan ima , j e k a j p a d a v p r a š a n j e s l ovensk ih p r e v o d o v S h a k e s p e a r o v i h del , n j i h o v e j e z i k o v n e ve rnos t i iin e s t e t s k e cene , n e p o s r e d n o ob t e m p a v p r a š a n j e o d r s k i h i n t e r p r e t a c i j S h a k e s p e a r a p r i nas . O b o j e , p r v e p r e v o d e in še b o l j p r v e g l eda l i ške u p r i z o r i t v e d r a m , s m o dobi l i res ka sno , to se p r a v i , ze lo do lgo j e t r a j a l o , p r e d e n so se mogl i s e z n a n i t i s S h a k e s p e a r o m ši rš i s l o j i n a š e g a l j u d s t v a . Z a t o pa j e p r a v , da i š čemo p r v a s r e č a n j a S h a k e s p e a r a s S lovenc i v z g o d n e j š i h r a z d o b j i h n a š e k u l t u r n e p r e t e k l o s t i in s e v p r a š a - mo, k a k o so v r e d n o t i l i n j e g o v o u m e t n o s t naš i k u l t u r n i de l avc i že ce lo s t o l e t j e p r e d p r v i m i z re l imi p r e v o d i in u p r i z o r i t v a m i . O d g o v o r n a to v p r a š a n j e j e za n a š o k u l t u r n o z g o d o v i n o zelo znač i l en . P o v e n a m n e le to, d a so n a š i u s t v a r j a l c i S h a k e s p e a r o v o i m e že z g o d a j p o z n a l i in n j e g o v o de lo p r a v i l n o ocen i l i , a m p a k t u d i to, d a so imel i z d r a v odnos d o n j e g o v e u m e t n o s t i vsi n a p r e d n i s lovensk i u s t v a r j a l c i od L i n h a r t a d o našiih dn i , m e d t e m k o ga j e r e a k c i j a vseskoz i o d k l a n j a l a . Te inu v p r a š a n j u , z g o d n j i m s r e č a n j e m s S h a k e s p e a r o m , j e n a m e - n j e n o n a š e p r v o p o g l a v j e , k i o b r a v n a v a d o b o do p r v i h p r e v o d o v . T e h p o s k u s o v , k i so os ta l i več ide l v r o k o p i s u al i p a so bi l i n a t i s n j e n i le v o d l o m k i h ; p o l e m i k e o k r o g n j i h t e r p r v i h č l a n k o v in r a z p r a v se d o t i k a d r u g o p o g l a v j e ; t r e t j e k a ž e S h a k e s p e a r o v o po t v s l o v e n s k o g leda l i šče in p r v e k n j i ž n e p r e v o d e ; p o s e b e j j e r az loženo , v č e t r t e m p o g l a v j u . C a n k a r j e v o d e l o za s l o v e n s k e g a S h a k e s p e a r a ; z a d n j e r a z i s k u j e z re lo o b d o b j e m e d o b e m a v o j n a m a — m o j s t r s k e p r e p e s n i t v e O t o n a Ž u p a n - čiča in r e ž i j s k e i n t e r p r e t a c i j e v o s r e d n j e m s l o v e n s k e m gleda l i šču . Pascal v Cambridgeu razpravo »Shakespeare in Germany«; F. E. Budd je zbral gradivo za analizo Shakespearove igre »Measure for Measure«; N. Oilman je objavila razpravo o »Othellu« v Franciji ; vrsta takih razprav je izšla tudi т novejšem času v Sovjetski zvezi, Ameriki in drugod. — Glej: A. Ocvirk, Teorija primerjalne literarne zgodovine, str. 149, 158, 159, 162, 166, 175. 1. ZGODNJA SREČANJA P r v i S lovenec , k i ее j e s S h u k e s p e a r o m seznan i l in ga j e S h a k e - s p e a r e vsega p r e v z e l , d a j e n a v d u š e n o p isa l o n j e m in p r i z n a v a l n j e g o v vpl iv , j e b i l A n i o n T o m a ž L i n h a r t . S v o j a d u n a j s k a l e t a (1778—1780) j e L i n h a r t t e m e l j i t o iz rab i l za š t u d i j d r a m a t i k e in g leda l i šča . D u n a j s k o d v o r n o g l e d a l i š č e j e ime lo v t i s t em času ve l ik s loves in j e u p r i z a r j a l o p o l e g l a h k o t n i h f r a n c o s k i h k o m e d i j že t u d i Less inga , S c h i l l e r j a , G o e t h e j a in S h a k e s p e a r a . L i n h a r t j e pogos to hod i l v t o g leda l i šče , pa t u d i s a m j e š t u d i r a l f r a n c o s k a , n e m š k a in a n g l e š k a o d r s k a de la . N a j b o l j m e d vsemi p a ga j e zgrab i l S h a k e s p e a r e in p r a v š t u d i j n j e g o v i h de l ga j e nagn i l k t e m u , da j e n a p i s a l d r a m o »Miss J e n n y Love«, »č rno k o t S h a k e s p e a r e « . 1 O t e m p r i ča že posve t i lo , k i g a j e da l d r a m i L i n h a r t sam, d r a m a s s v o j o s n o v j o , p a tud i p i s m a p r i j a t e l j u K u r a l t u iz t i s tega časa . K n j i g a j e izš la z o z n a č b o »ein T r a u e r s p i e l in fün f A u f z ü g e n von A. T h . L. 1780. l e t a v A u g s b u r g u n a 64 s t raneh . 2 L i n h a r t j e p o z n e j e , к о j e »popus t i l s t eze n e m š k e g a P a r n a s a « , p o k u p i l vse n e p r o d a n e i zvode o b e h svojiih n e m š k i h k n j i g , p e s n i š k e z b i r k e in te d r a m e . T a k o se j e zgodilo, d a se j e o h r a n i l ed in i p r i m e r e k , za k a t e r e g a v e m o d a n e s , v d u n a j s k i d r ž a v n i b ib l io tek i . 3 P o s v e t i l o k d r a m i p r a v i : »Laset m i c h g e h e n mi t K n a b e n s c h r i t t e n , w o S h a k e s p e a r e ging«. Y f r a n c o s k e m p i s m u K u r a l t u , k i ga j e pos la l L i n h a r t z D u n a j a 1. j a n u a r j a 1780, pa b e r e m o : » J ' a u r a i le p la i s i r , d e Vous e n v o y e r u n e p ieçe t r a g i q u e q u e j ' a i composé , et dont 1 impress ion v ien t d ' ê t r e a c h e v é e à A u s b o u r g . E l l e est n o i r à la S c h a k e s p e a r et j e c ra ins , qu ' e l l e a u r a l ' h o n n e u r d ' ê t r e d e f e n d u e h o r s d d ' E m p i r e . « 4 Še vse b o l j z g o v o r e n dokaz , k a k o močan vt is j e n a p r a v i l S h a k e - s p e a r e n a L i n h a r t a , p a j e n j e g o v o s e d m o p i smo K u r a l t u , n a p i s a n o 24. f e b r u a r j a 1780 n a D u n a j u . Kaže , da j e že tud i K u r a l t o m e n j a l v svo j i h p i smih S h a k e s p e a r a , k a j t i L i n h a r t o d g o v a r j a : »Vous avez vu a u T h e a t r e le s u b l i m e S c h a k e s p e a r ? — C 'e to i t H a m l e t , j e ne d o u t e pas. Si vous a v e z vu T h e K i n g L e a r , M a c b e t h , p a s le M a c b e t h selon S c h a k e s p e a r p a r M r . S t e p h a n i e m a i s M a c b e t h o f S c h a k e s p e a r , vous a u r e z vu les t ro i s pieçes . don t j e suis e n c h a n t é à la folie.«5 T o p i s m o n a m n a j b o l j ž ivo k a ž e t is to i s k r e n o in n a r a v n o n a v d u - š e n j e , s k a k r š n i m j o L i n h a r t s p r e j e l S h a k e s p e a r a . P r e d s t a v e v d u n a j - s k e m g l eda l i š ču so ga t a k o n a v e z a l e n a n j in t a k o r a z b u r i l e n j e g o v o u s t v a r j a l n o s t ras t , da je*še s a m spisal d r a m o , »č rno ko t S h a k e s p e a r e « . T a k o se j e r o d i l a »Miss J e n n y Love«, k i ne le p o posve t i l u , t e m v e č t u d i 1 A. Gspun, Linhartovo Izbrano delo, L jub l j ana 1938, str. 18. 2 F. Kidrič, Primerek Linhartove »Miss Jenny Love«, CJK'/ I, 1918, 213—4. 3 Fotografski posnetek tega primerka hrani dr. Bratko Kreft. 4 M. Remeš, Linhartova pisma Kuraltu, ZMS 1912, 51. 5 M. Remeš, Linhartova pisma Kuraltu, ZMS 1912, 53. snovno , pa ce lo v d e t a j l i h , ( ako v n e k a t e r i h monolog ih , m o č n o s p o m i n j a na S h a k e s p e a r a . H k r a t i pa s t a v t e h ipismih še d v e s tva r i , o b k a t e r i h se j e v t e j zvezi v r e d n o us t av i t i . L i n h a r t o v a b o j a z e n , d a bo d r a m a v cesa r - s t v u p r e p o v e d a n a , p r i ča , da j o j e p i sa l že s t i s to n a p r e d n o , k a r r evo - l u c i o n a r n o o s t j o , k i j e z n a č i l n a za n j e g o v e p o z n e j š e s l o v e n s k e igre . H k r a t i p a n a m g o v o r e b e s e d e o S t e p h a n i j e v i p r e d e l a v i »Macbe tha« t u d i o n j e g o v e m z d r a v e m s m i s l u za resn ično , n e p o t v o r j e n o S h a k e s p e a - r o v o umetnos t , k i so j o t a k o r a d i i z k r i v l j a l i k las ic is t i , k e r j i m j e bi l a n g l e š k i d r a m a t i k » p r e b a r b a r s k i « , p r e d v s e m p a — p r e s v o b o d e n . T e L i n h a r t o v e s o d b e so za z g o d o v i n o S h a k e s p e a r a pni nas , pa t u d i za v s o n a š o l i t e r a r n o z g o d o v i n o zelo p o m e m b n e . G o v o r i t i o S h a k e - s p e a r u t ako , k a k o r j e govor i l L i n h a r t , j e b i l o t a k r a t n e n a v a d n o in t v e g a n o d e j a n j e , govor i t i t a k o v z a k o t n i h , k l e r i k a l n i h s l o v e n s k i h r az - m e r a h o s e m n a j s t e g a s t o l e t j a pa j e b i lo p r a v r e v o l u c i o n a r n o d e j a n j e . H k r a t i pa so ti ods t avk i v p i smih p r i j a t e l j u K u r a l t u , d r a m a , k i j o j e nap i sa l L i n h a r t pod S h a k e s p e a r o v i m vp l ivom, in posve t i lo k t e j d r a m i — p r v i S h a k e s p e a r o v k o r a k k n a m . P r i t e m nas ne s m e mot i t i , d a s ega vse, k a r j e b i lo p o v e d a n o , še v t i s to o b d o b j e L i n h a r t o v e g a ž i v l j e n j a , k o j e b i l o n j e g o v o k n j i ž n o de lo i z k l j u č n o n e m š k o . Že le to d n i po iz idu d r a m e »Miss J e n n y Love« pa se j e ves p r e d a l d e l u za s l o v e n s k o z g o d o v i n o in d r a m a t i k o , p o k u p i l in sežgal j e vse še doseg- l j i v e izvode o b e h s v o j i h n e m š k i h k n j i g , n a p i s a l j e — č e p r a v po n e m š k i p r e d l o g i — » Ž u p a n o v o Micko«, p r v i d o k u m e n t d e m o k r a t i č n e miselnost i v naš i l i t e r a t u r i , in si p r idob i l s p r e d e l a v o B e a u m a r c h a i e o v e r evo lu - c i o n a r n e k o m e d i j e »Mat iček se ženi«, v k a t e r o j e vp le te l s e d e m n a j s t i z v i r n i h p r i z o r o v , s loves p r v e g a s l o v e n s k e g a d r a m a t i k a . V n o v e m o b d o b j u , ki ga j e p r e ž i v l j a l L i n h a r t v d r u ž b i in ob na - s v e t i h b a r o n a Zoisa, j e os ta l S h a k e s p e a r u p r a v go tovo zves t . D o b e r p o g o j za t o m u j e d a j a l o l j u b l j a n s k o g leda l i šče , k i j e že n e k a j let p o n j e g o v e m p o v r a t k u v L j u b l j a n o i g r a l o t u d i S h a k e s p e a r a — č e p r a v s a m o v n e m š k e m j e z i k u . K l j u b n e m š k e m u p o r e k l u pa j e ime lo to g l eda l i šče t u d i n a S lovence , v s a j na i z o b r a ž e n c e in d i j a k e , vp l iv , in t r e b a j e p o z n a t i t a čas, če h o č e m o p r a v r a z u m e t i p o g o j e , v k a k r š n i h j e p r i še l S h a k e s p e a r e k n a m . L e t a 1765 j e d o b i l o l j u b l j a n s k o d e ž e l n o g leda l i šče n o v o s t r eho . Vz rok za z i d a v o tega p o s l o p j a , ki j e b i l o p r a v za p r a v p r e d e l a n o iz s t a r e j a h a l n i c e in j e s t a lo t a m , k j e r j e d a n e s F i l h a r m o n i č n a d v o r a n a , j e bil n a p o v e d a n i c e s a r j e v ob i sk . Že p r e j pa , k o še ni b i lo v L j u b l j a n i s t a l n e g a g leda l i šča , so b i l a po leg j e z u i t s k i h p r e d s t a v tud i že g o s t o - v a n j a p o t u j o č i h k o m e d i j a n t o v , n e m š k i h in i t a l i j a n s k i h . M e d p o m e m b n e j š i m i e v r o p s k i m i d r a m a t i k i , k i so bi l i n a s p o r e d u že v z g o d n j i h l e t ih n o v e g a g leda l i šča , j e bi l m e n d a p r v i G o l d o n i (1769. leta).® Med p o t u j o č i m i n e m š k i m i s k u p i n a m i j e o b i s k a l a L j u b l j a n o že v le t ih 1779 in 1780 i g r a l s k a d r u ž i n a , k i j o j e vodil t a k r a t d o k a j s lavni n e m š k i • A. Trstenjak, Slovensko gledališče (Ljubljana 1892), str. 24. i g r a l e c J o h a n n E m a n u e l S c h i c k a n e d e r , k a r j e b i l z a t a k r a t n o L j u b l j a n o p r a v g o t o v o v e l i k k u l t u r e n d o g o d e k . Že v sezoni 1791/92 pa so g l eda l i L j u b l j a n č a n i po leg I f f l a n d a , K o t z e b u a , S c h i c k a n e d e r j a , Sp i e s sa in d r u g i h že t u d i n e k a j k l a s i č n i h de l , G o e t h e j e v e g a »Clav iga« , Sch i l l e r - j e v e » R a z b o j n i k e « in » K o v a r s t v o in l j u b e z e n « , L e s s i n g o v o »Emi l io G a l o t t i « in k a r t r i S h a k e s p e a r o v a d e l a — » K r a l j a L e a r a « , »Hamle t a« in » M a c b e t h a « . T o j e bi l de l r e p e r t o a r j a F i l i p a B e r n d t a . k i j e p r i š e l v t i s t em času iz C e l o v c a v L j u b l j a n o . ' V t e j sezoni so N e m c i S h a k e - s p e a r a p r v i č i g ra l i v L j u b l j a n i . V e r j e t n o p a t o n i so bil i v e r n i p r e v o d i n j e g o v i h de l , t e m v e č l e p r e d e l a v e , k a k r š n e so b i l e v t i s t e m času n a e v r o p s k i h o d r i h ze lo pogos te . T o d o m n e v o p o t r j u j e j o še n e k a t e r e p o z n e j š e s e z o n e , iz k a t e r i h i m a m o o h r a n j e n e g l e d a l i š k e l e t a k e z o z n a - k o »nach S h a k e s p e a r e « . Na p r e l o m u o s e m n a j s t e g a v d e v e t n a j s t o s t o l e t j e so b i l e s ezone s S h a k e s p e a r o m v L j u b l j a n i p r e c e j pogos te . T a k o so g l eda l i v l e t u 1800/1, k o j e g o s t o v a l a i g r a l s k a d r u ž i n a W i l h e l m a F r a s l a , spe t »Macbe tha« , » U k r o č e n o t r m o g l a v k o « , » H a m l e t a « in še t r a v e s t i j o » H a m l e t a « . V na - s l e d n j i sezon i e r e č a m o spe t » K r a l j a L e a r a « ob S c h i l l e r j e v e m » K o v a r - s tvu in l j u b e z n i « , v sezoni 1803/4 »Othe l l a« o b L e s s i n g o v i »Minn i von B a r n h e l m « itd." N a j več so ig ra l i S h a k e s p e a r a v L j u b l j a n i p r a v v s e z o n a h n a p r e - lomu o s e m n a j s t e g a in d e v e t n a j s t e g a s t o l e t j a . V p o z n e j š i h l e t ih s o k l a s i č n a d e l a n a l j u b l j a n s k e m o d r u vse r e d k e j š i p o j a v . P o o d h o d u F r a n c o z o v so N e m c i s ice r o b n o v i l i l j u b l j a n s k o g l eda l i š če , v e n d a r ni ime lo v e č t i s t e v i š ine k o t p r e j . Naš i d i j a k i , ki so bil i m e d S lovenc i g o t o v o n a j p o g o s t e j š i o b i s k o v a l c i g l eda l i š ča — med n j i m i j e bi l t u d i P r e š e r e n — so se mogl i le še r e d k o s e z n a n j a t i v n j e m z d o b r i m i de l i . Mod b o l j š i m i a v t o r j i n a t e m o d r u so bili v t i s t e m čaeu Less ing , Sch i l l e r p a še I f f l a n d , K o t z e b u e , H o l b e i n in G r i l l p a r z e r — t o r e j s ami Nemci.® T u d i p o z n e j e , v le t ih 1829—1832 in t a m o k r o g , so p r e v l a d o v a l e v\ l j u b - l j a n s k e m g l e d a l i š č u ig re t a k e g a k o v a , k o t j e bi l » R o c h u s P u m p e r - n icke l« , o b n j i h s r e č a m o spe t K o t z e b u a , R u i m u n d a . G r i l l p a r z e r j a in p o d o b n e , ni pa več G o e t h e j a , S c h i l l e r j a , S h a k e s p e a r a in L e s s i n g a k o t p r e j . 1 0 Šele p r o t i s r e d i n i d e v e t n a j s t e g a s t o l e t j a j e S h a k e s p e a r e spe t n a s p o r e d i h . V e n d a r te p r e d s t a v e , za k a t e r e i m a m o s i ce r v še o h r a - n j e n i h l e p a k i h v naš i m u z e j s k i k n j i ž n i c i d o k a j t o č n e p o d a t k e , za n a s n ieo v e č t o l i k e važnos t i . Za več j i tlel u p r i z o r i t e v S h a k e s p e a r a v t e m g l eda l i š ču p a so po- d a t k i ze lo s k o p i . L j u b l j a n s k i n e m š k i p o k r a j i n s k i list » L a i b a c h e r W o c h e n b l a t t « , k i j e i z h a j a l že o d 1804 do 1806, p o k o n c u f r a n c o s k e z a s e d b e p a spe t od 1814 d o 1819 in od 1821 d a l j e z n o v i m i m e n o m » I l l y r i s ches Bla t t« , ni go j i l n i t i u m e t n e p r o z e n i t i s i s t e m a t i č n e l i t e - 7 P. Radias, Die Entwickelung des deutschen Bühnenwesens in Laibach (Ljubljana 1912), str. 63. 8 A. Dimitz, 100 Juhre der Laibacher Bühne. Blätter aus Krain, 1865. " Prim. F. Kidrič, Prešeren II, 45. 10 F. Kidrič. Prešeren II. 155. r a m e in g l e d a l i š k e k r i t i k e . Še m a n j j e b i lo t ega v d r u g e m t i sku . O m e - ni t i pa j e t r e b a t u ve rze , k i j i b j e o b j a v i l » L a i b a c h e r W o c h e n b l a t t « v 8. š t ev i lk i s v o j e g a p r v e g a l e t n i k a (1804) z n a s l o v o m »Des Ge i s t e s G e - sang« i n s p o d n a s l o v o m »von S h a k e s p e a r e « . Č e u p o š t e v a m o , d a j e b i l o S h a k e s p e a r o v o ime v posve t i l u k L i n h a r t o v i d r a m i n a t i s n j e n o n e s a m o v n e m š k o p isan i , t e m v e č t u d i v N e m č i j i n a t i s n j e n i k n j i g i , po t em j e tu p r v i č n a t i s n j e n o n a S l o v e n s k e m — p a č e p r a v t u d i t o po t le o b nem- škem besed i lu . P r i t e m n e u p o š t e v a m o n e m š k i h g l eda l i šk ih l e p a k o v , k i so m o r d a s t a r e j š i , pa n i s o o h r a n j e n i . N e k a j p o d a t k o v o g l e d a l i š k i h p r e d s t a v a h , v s a j n e k a t e r i h , zasle- d i m o v » T h e a t e r - J o u r n a l u « , nes t a ln i r u b r i k i » L a i b a c h e r Ze i tung« . O c e n e pa j e p r i n a š a l še le p o z n e j e » I l ly r i sches Blat t« , t a k o za u p r i z o - r i t e v »Hamle ta« v sezoni 1846/4711 in v sezoni 1848/49.12 Kot k r i t i k a s ta b i la p o d p i s a n a L e o p o l d K o r d e s c h i n B a b n i g g . S t a r o d e ž e l n o g leda l i šče v L j u b l j a n i j e bi lo n a r a z p o l a g o s k o r a j le N e m c e m . P o p r v i domač i igr i v t e j d v o r a n i , L i n h a r t o v i »Županovi Micki« (1789), vse d o l e ta 1848 ne m o r e m o govor i t i o s l ovensk ih g l eda - l i šk ih p r e d s t a v a h . K a j b o l j r e d n e s lovenske p r e d s t a v e so se zače le šele p o l e tu 1861, k o j e dob i l a L j u b l j a n a s v o j o č i ta ln ico , pa še t e so bi le n a j v e č v č i t a ln i šk i d v o r a n i , k a j t i za p r o s t o r v d e ž e l n e m gledal i šču j e b i l a b o r b a t r d a . S p o r e d i n a s l o v e n s k e m o d r u v t i s t em času s e v e d a še niso b i l i p r e - boga t i . P o l e g d o m a č i h p o s k u s o v so ig ra l i n a j v e č p r e d e l a v e l a h k o t n i h n e m š k i h ige r d o k a j d v o m l j i v e v r e d n o s t i . S h a k e s p e a r a , p a t u d i d r u g e p o m e m b n e j š e s v e t o v n e m o j s t r e , za s l ed imo v s l o v e n s k e m g leda l i šču še le 1896. le ta , t o r e j s k o r a j s to let za t e m , k o se j e seznan i l z n j i m v s a j o z e k k r o g L j u b l j a n č a n o v v n e m š k e m g leda l i šču . K a j t i t u d i s lovensk i meščan i so zas ledova l i v t e m g leda l i šču n j e g o v o de lo — m e d n j i m i so bi l i s l o v e n s k i i zob raženc i in d i j a k i , v s t a r e j š e m o b d o b j u L i n h a r t in Zois, v s a j v t r i de se t ih le t ih 19. s t o l e t j a pa že t u d i P r e š e r e n in Čop . O d L i n h a r t a p a d o Č o p a in P r e š e r n a ni b i lo med S lovenc i n i k o g a r , k i b i v s a j b e ž n o opozor i l n a S h a k e s p e a r o v o u m e t n o s t , k a j šele,