Shulamit Ramon SLOVENSKO SOCIALNO DELO PRIMER NEPRIČAKOVANEGA RAZVOJA V OBDOBJU PO LETU 1990 Med letoma 1991 in 1994 sem sodelovala v Tempusovem programu izobraževanja za duševno zdravje v skupnosti, ki ga je koordinirala Visoka šola za socialno delo Univerze v Ljubljani. Drugi partnerji so bili iz Trsta v Italiji ter iz Francije in Avstrije. Tako sem občasno predavala v Ljubljani, skupina 11 udeležencev izobra- ževanja (od skupno 26) pa je bila s svo- jimi mentorji šest mesecev v Londonu. Ta skupina se je skupaj z britanskimi štu- denti tretje stopnje tedensko udeleževala mojih seminarjev o duševni stiski, pre- ostale dni v tednu pa so bili na praksi. Vsi udeleženci izobraževanja so usposobljeni strokovnjaki na področju socialnega dela, psihologije, psihiatrije, zdravstvene nege in splošne medicine. Mentorji so bili veči- noma učitelji Visoke šole za socialno delo in psihiater iz psihiatrične klinike. V pri- spevku so opisani cilji in dosežki progra- ma in učinek, ki ga je imel na slovensko socialno delo in na izobraževanje na po- dročju socialnega dela. SLOVENSKA SOCIALNA POLITIKA Današnja analiza socialne politike in si- stema blaginje v komunističnem bloku je bolj uravnovešena, kot je bila v obdobju hladne vojne. Bolj premišljena sodba je, da so bile prednosti bivšega socialnega sistema v zagotavljanju dostopnega var- stva otrok, izobraževanja, zaposlitve, zdravstvene oskrbe, stanovanja, porod- niškega dopusta in pokojnin za vse. Toda standard teh uslug je bil pogosto nezado- voljiv, izbira zelo omejena, s privilegiji za številne elite pa se je ustvarjala neenakost (Deacon 1992; Einhorn 1993). Za prebivalstvo so bile te socialne pravice samoumevne. Hudo razočaranje, povezano z izgubo varstvene mreže, ki jo je dajal tak sistem socialnega varstva, je pripeljalo do demokratične ponovne iz- volitve komunističnih strank na oblast v Bolgariji, Madžarski, Litvi in Poljski. Tako stanje je tudi v Sloveniji, če- prav je jugoslovanska federacija v sedem- desetih letih vpeljala sistem samouprav- ljanja v industriji in na nekaterih drugih področjih, npr. stanovanjskem. Dejansko je to pomenilo, da so imeli zaposleni od- ločilen vpliv pri tem, kako upravljati te službe, o političnih smernicah in financi- ranju pa so odločali od zgoraj (Rus 1992). Nevladne organizacije niso bile razširje- ne, čeprav jih je v predkomunističnem obdobju obstajalo precej. Pokomunistična Slovenija je vpeljala nove sisteme zdravstvenega in pokojnin- skega zavarovanja in spodbudila ustanav- ljanje nevladnih organizacij kot del svojih privatizacijskih načrtov. Pravni rezultat je precej kaotičen, nove oblike kvazi privati- zacije namreč niso niti legalne niti ile- galne (Rus 1992:130-1). Ne glede na svoj pravni položaj so nevladne organizacije nastajale v okviru sistema socialnega varstva. Kot del tega razvoja so ustanovili rehabilitacijske slu- žbe, servis za organiziranje prehrane in članek je predelana in za naš prostor prirejena inačica avtoričinega članka (1995) Slovenian Social Work: A Case Study of Unexpected Development in post-1990 Period, British Journal of Social Work, 25: 513-528. 373 SHULAMIT RAMON Opravljanje domačih del za starejše, orga- nizacije staršev za otroke in mlajše od- rasle s težavami pri učenju, upravljanje skrbi (шге managemenf), družabni klub in stanovanjsko skupino za duševno bol- ne. Te dejavnosti financira zlasti Ministr- stvo za delo, družino in socialne zadeve, ne pa Ministrstvo za zdravstvo ali drugi viri. Določanje politike je v rokah politi- kov in državnih uradnikov. Ker so elite v Sloveniji številčno majhne in se ljudje po- gosto poznajo med sabo, lahko elite izva- jajo pritisk na odgovorne za sprejemanje te politike, še zlasti, ker so lahko sami državni uradniki člani teh elit (nekateri državni uradniki npr. poučujejo na uni- verzah). SOCIALNI PROBLEMI Alkoholizem in samomor sta bila zelo razširjena že pred letom 1990 in sta še naprej tista velika družbena problema, ki sta povezana z osebno ranljivostjo. Ocen- juje se, da je v državi 80.000 alkoholikov; velikansko število, saj prebivalstva ni več kot dva milijona. 87% vseh sprejetih v psi- hiatrične bolnišnice so alkoholiki (Švab- CoTič 1994). Visoka stopnja alkoholizma je zna- čilna za več komunističnih držav, vendar so njihove vlade zavirale primerjave in objave relevantnih statistik. Detoksikaci- jske enote so obstajale, vendar pogosto brez pozitivnih rezultatov; deloma tudi zaradi razširjene visoke stopnje družbene tolerance do pitja. Alkoholizem (v raz- vitem stadiju) lahko spremljata nasilje in duševne bolezni. Ob sosedni Madžarski je imela Slo- venija najvišjo evropsko in svetovno stop- njo izvršenih samomorov v letu 1991 (35 oseb na 100.000). V letu 1994 je padla na 30 (MiLčiNSKi 1991; ŠvAB-CoTič 1994). Madžarska raziskava pojasnjuje družbeno sprejemljivost samomora kot metodo iz- hoda iz situacije, ki ji nisi kos. Obe državi pa sta obravnavali samomor kot duševno motnjo. DUŠEVNE BOLEZNI Število duševnih bolnikov ni jasno. Slu- žbe obsegajo psihiatrične bolnišnice in ambulante. V letu 1988 je bilo v bolnišni- cah za duševno bolne 1.500 postelj (Mil- čiNSKi 1991), 1.814 ljudi pa je živelo v do- movih za duševne bolnike (Vovk 1993). Povprečno bivanje je trajalo 50 dni, stopnja ponovnega sprejema pa je bila 53% (ŠvAB-CoTič 1994). V primerjavi s so- sednjo Italijo, kjer traja bivanje povpreč- no 14 dni in imajo 15 postelj na 200.000 prebivalcev, je slovenska stopnja visoka, če pa jo primerjamo z avstrijsko in ma- džarsko stopnjo, je Slovenija izenačena z drugimi srednjeevropskimi državami. 10.500 ljudi je živelo v domovih za starej- še (VovK 1993); nekateri so bili tja pre- meščeni iz psihiatričnih bolnišnic. POLOŽAJ USTANOV Kot v drugih komunističnih državah je bil prevladujoč način obravnave dolgotraj- nih zdravstvenih in psiholoških prol> lemov institucionalizacija. Obstajale so ustanove za ljudi s težavami pri učenju, za telesno prizadete, duševno bolne — vzporedno z zavodi za mladino. Medtem ko je bilo fizično stanje teh ustanov spre- jemljivo, čeprav revno, pa je bila socialna segregacija skoraj popolna. Med ambu- lantami in institucijami obstaja le šibka služba družinskega zdravnika. Moderna psihiatrična klinika ima na voljo do 100 postelj za sprejeme t. i. bolnikov za krajši čas, to je, do treh mesecev. Tako so bili ljudje z diagnozo nevrotičnih simptomov hospitalizirani v t. i. klinike za obdobje do treh mesecev; tam naj bi jim pomagali z verzijo analitične skupinske terapije. Psihiatrične bolnišnice sprejemajo ljudi, ki so zboleli za psihozami in alko- holizmom. Sistem zdravljenja vključuje formalno delovno terapijo in skupinsko terapijo. V resnici gre za zelo medicinsko okolje, kjer se za nadzor in omejevanje še vedno uporabljajo postelje z mrežami in kamor celo prostovoljcem ni dovoljeno priti. Švabova pripoveduje, kako so pre- nehali uporabljati elektrokonvulzivno 374 SLOVENSKO SOCIALNO DELO: PRIMER NEPRIČAKOVANEGA RAZVOJA... terapijo v osrednji bolnišnici, in o tem, kako je v zamreženi postelji zaradi poža- ra, ki naj bi ga povzročila, umrla pacien- tka (ŠvAB-CoTič 1994: 318). Celo ta tra- gičen dogodek ni pripeljal do resničnih sprememb pri vodenju bolnišnice in us- meritvah njenega osebja. BEGUNCI Slovenija ni imela beguncev do vojne med Hrvaško in Jugoslavijo leta 1991. Na višku te vojne je bilo v Sloveniji 75.000 beguncev, večinoma v Ljubljani. Danes, leta 1995, jih je še 35.000. Večina hrva- ških beguncev se je leta 1992 vrnila do- mov, nadomestili pa so jih begunci iz Bo- sne. Za prebivalstvo, kot ga ima Slovenija, je 75.000 (ali tudi samo 35.000) dodatnih ljudi brez stanovanj, brez dela in dohodka velik socialen problem. Nekateri begunci so prišli živet k so- rodnikom, ki so tako v nekaj tednih postali revni, saj so morali še tisto malo, kar so imeli, deliti s prišleki. Večino be- guncev so naselili v izpraznjene voja- šnice. Slovenska vlada je trdila, da med- narodni pravni predpisi predvidevajo, da begunci izgubijo ta status, če so razpršeni in če dobijo delo. Sicer pa dela ni dovolj niti za slovensko prebivalstvo. Dogajale so se mnoge osebne trage- dije, ki so jih zaostrovali pogoji življenja v vojašnicah in vsiljeno pomanjkanje aktiv- nosti. Kaže, da slovenska vlada kljub uradni solidarnosti do težkega položaja beguncev ni imela niti pravih načrtov niti potrebnih sredstev, da bi se lotila reševa- nja situacije. Pravzaprav je bilo prepušče- no posameznim socialnim delavcem, da naredijo kaj produktivnega za rešitev so- cialnih in osebnih problemov. Revščina, nezaposlenost, zanemar- janje in zloraba otrok ter težave pri učenju so veljali za nezaželene okoliščine in ne za socialne probleme, kljub temu da obstajajo ustanove za zanemarjene otroke in za otroke in odrasle s težavami pri učenju. SOCIALNO DELO Nasprotno od večine drugih komunis- tičnih držav je socialno delo v Jugoslaviji obstajalo (tako kot tudi na Češkoslova- škem in v Romuniji). Nekaj posebnega pa je bilo to, da so se socialni delavci uspos- abljali v okviru univerze, kar kaže na višji status tega poklica poklica v Jugoslaviji kot v drugih komunističnih državah. Štiri- letni dodiplomski študij obsega večinoma teoretske predmete in malo praktičnega dela. Slednje se je večinoma izvajalo kot prostovoljno delo v kakšni organizaciji ali kot akcijsko raziskovalni projekt pod vodstvom predavatelja. V zadnjem času se v učni proces uvajajo bolj interaktivne metode pouče- vanja, deloma po zgledu programov soci- alnega dela, ki so jih predavatelji obiskali v zahodnoevropskih državah, in zaradi sodelovanja zahodnoevropskih učiteljev socialnega dela v Sloveniji. Socialno delo je veljalo za poklic, ki v okviru države skrbi za varnost ranljivih ljudi. Prevladovalo je stališče, da ranlji- vost ljudi ustvarjajo osebni dejavniki (telesna prizadetost, alkoholizem), ki niso v povezavi z družbenimi odnosi in družbenimi strukturami. Razmeroma malo socialnih delavcev je bilo zaposlenih v omenjenih psihia- tričnih ustanovah. Tako je bilo npr. leta 1992 v slovenskih psihiatričnih bolnišni- cah zaposlenih le 23 socialnih delavcev, zato pa 105 psihiatrov in 72 delovnih terapevtov (Švab-Cotič 1994). Večina slovenskih socialnih delav- cev dela na centrih za socialno delo, ki iz- vajajo usluge za odrasle, otroke, mladino, posameznike in družine na določenem območju. V centrih so zaposleni tudi psi- hologi, ki imajo enake zadolžitve kot so- cialni delavci. Delo s posameznikom s težiščem na dodeljevanju pomoči in svetovanju je bila prevladujoča metoda dela. Zunanjemu opazovalcu je težko ugotoviti, kakšno in kako intenzivno je bilo svetovanje; Slo- venci sami so imeli o tem nasprotujoča si mnenja. Eno izmed njih je bilo, da se sve- tovanje dejansko sploh ne izvaja, ker 375 SHULAMIT RAMON delavci zanj niso usposobljeni in ker ga država ne spodbuja. Po mnenju nekoga drugega v centru zaposleni psihologi izvajajo psihodinamično svetovanje, ki te- melji na znanju, pridobljenem med študi- jem in iz knjig, ter na obiskih majhnega števila seminarjev in mednarodnih konfe- renc v preteklosti. V praksi ponekod pre- udarno uporabljajo svetovanje in metode družinske terapije (Grgič 1994), vendar je težko oceniti, v kakšnem obsegu. Skupinsko in skupnostno delo je prišlo v ospredje v sedemdesetih in osemdesetih letih. Nekateri socialni de- lavci jih še vedno uporabljajo kot dopol- nilne metode dela, čeprav dajejo posa- mezni socialni delavci in psihologi pred- nost drugim metodam (Rapoša Tajnšek 1994). Te metode se pogosteje uporabl- jajo pri delu z mladimi ljudmi (Leskošek 1994) v dnevnem in domskem varstvu. KONCEPTUALNI OKVIRI IN PODLAGA Opazen je vpliv psihodinamičnega razmi- šljanja in odsotnost behaviorističnega ali v naloge usmerjenega itask-oriented) so- cialnega dela (Grgič 1994; Flaker 1993; Lešnik 1994). Kaže, da je to dajanje pred- nosti povezano s številnimi dejavniki: • osvobajajoče sporočilo psihoana- lize; • povečan poudarek na posamez- niku, na pravici posameznika do sreče v postkomunističnem obdobju; • priviligiran položaj psihoanalize v Evropi, razen v Veliki Britaniji; • dajanje prednosti nepragmatič- nim pristopom v primerjavi s pragma- tičnimi med intelektualnimi elitami Vzhodne Evrope in tudi v tradiciji sloven- skega socialnega dela; • dajanje prednosti kreativnemu, na zunaj manj discipliniranemu delu social- nega delavca ali psihoterapevta; • v Sloveniji še ni pritiskov za ce- novno bolj učinkovite ter za poslovno ugotovljive razultate, kar tako ceni britan- ska vlada. Zanimanje za skupinsko in skup- nostno delo se povezuje z vplivi, ki so jih imeli: • poskusi uvajanja dejanskega samo- upravljanja, ki so spremljali bolj retorično usmerjeno samoupravljanje v sedemde- setih letih; • osvobajajoče leto 1968 v Evropi, ki je pripeljalo do novih družbenih gibanj, evrokomunizma v sosednji Italiji, razvoja strukturalizma v francoskem marksizmu, pojava žensk in mladih ljudi kot družbenih akterjev in skupin. V ta dogajanja je bila vključena tudi jugoslovanska intelektualna elita. Poleti 1968 je priredila mednarodno konferen- co o teh vprašanjih poletna šola revije Praksis na Korčuli. Vpliv nekonformis- tične marksistične filozofije na socialno delo v Sloveniji se kaže s prisotnostjo Castella in Guattarija (1982) v Tempuso- vem programu študija duševnega zdravja v skupnosti. Oba sta obširno in kritično pisala o vzponu birokracije v socialnem varstvu in duševnem zdravju. Guattari, ki je umrl leta 1993, je pisal o pomembnosti psihoanalitično vodenih, vendar struk- turno ozaveščenih delovnih skupin na področju duševnega zdravja. Kot psiho- analitik je imel inovativno prakso v bli- žini Pariza. Drugi vpliv te marksistične tradicije je bila podpora humanističnim pristopom pri študiju posmeznikov in družbe (Marcuse 1971). Poudarek na skupinskem delu izhaja tudi iz tradicije socialne pedagogike, ki je ustvarila temelje za socialno delo v zahod- noevropskih državah, kot so Nemčija, Francija, Italija in Nizozemska (Lorenz 1993). Socialna pedagogika lahko spod- buja družbeno prilagodljivost, lahko pa tudi avtonomnost in kritičen odnos do sebe in svojega socialnega konteksta. V obdobju komunizma so mladi par- tijski aktivisti prevzeli socialno pedago- giko v zvezi z rabo prostega časa. Veliko otrok in mladih je bilo včlanjenih v mla- dinska gibanja partije, ki so te dejavnosti izvajale. Njihove dejavnosti niso bile avto- nomne in niso spodbujale kritičnih sta- lišč, pogosto pa so bile prijetne in soci- alno koristne; zagotavljale so socialno in- tegracijo otrok v obstoječ družbeni sistem. Na šolah socialne pedagogike v okviru univerz v Vzhodni Evropi torej 376 SLOVENSKO SOCIALNO DELO: PRIMER NEPRIČAKOVANEGA RAZVOJA... niso poučevali socialnega dela in njihovi diplomanti niso izvajali socialnega dela, kot ga poznamo v kateri od imenovanih zahodnoevropskih držav. Pedagogika, ki temelji na samostoj- nosti in kritičnem odnosu do družbe, je blizu Freirovemu (1972) pojmovanju os- vobajanja skozi izobrazbo, pa tudi izpel- javi MuUenderja in Warda. Zanimanje za to verzijo socialne pedagogike je začelo v vzhodnoevropskih državah naraščati po padcu prejšnjih režimov. To je deloma reakcija na konformnost pod komuniz- mom, deloma pa posledica kulturne so- rodnosti z zahodnim delom celinske Evrope. Kot se izraža v slovenskem izo- braževanju in usposabljanju za socialno delo, je ta interes bolj prepleten s social- nimi akcijami, akcijskimi raziskavami in različico sistemske teorije kot pa s social- nim delom s posamezniki (casework) in v naloge usmerjenim socialnim delom (task-orientated social work). Zaznaven je povečan interes za si- stemsko teorijo (Dragoš 1994; Stmtih 1994), toda njen izvor je nejasen, upošte- vajoč shematično naravo teorije, odsot- not razmejitev in opiranje na druge pri- stope pri povezovanju s prakso. Morda je v iskanju (vse)obsegajoče, a vendar fleksi- bilne paradigme privlačna prav neopre- deljiva celovitost te teorije. Zanimanje za feministični pristop v socialnem delu (Za- viRšEK 1994) izhaja iz spoznanja, da so imele ženske kljub formalni enakoprav- nosti nižji družbeni status kot moški tako v komunističnih kot v kapitalističnih družbah. Feminizem je skupno gibanje, ki lahko združi ženske z Vzhoda in Zahoda. Najnovejši razvoj, ki se pojavlja v izobraževanju za socialno delo v Sloveniji, je t. i. pristop valorizacije socialne vloge (Social Role Valoñsation - SRV;^ Wolfen- berger 1983; Ramon 1991). Skupaj z bri- tanskimi kolegi, ki so sodelovali v Tem- pusovem programu študija duševnega zdravja v skupnosti, sem odgovorna za njegovo vpeljavo v Sloveniji, saj je vred- nostna in konceptualna osnova za delo z duševnimi bolniki. Pozitiven, čeprav kri- tičen odziv je prišel od povezave med valorizacijo družbene vloge in osvobaja- jočo družbeno akcijo na eni strani in na drugi protiinstitucionalističnimi strujami pod vplivom Foucaulta, Castella in Guat- tarija in različico »bosonogega psiho- terapevta«, kot jo razlaga John Southgate; to so razvili Slovenci sami (Flaker 1993). Te povezave so zanimive tudi zato, ker je valorizacija družbene vloge dejan- sko usmerjena v naloge (task-centered) in nanjo vpliva behaviorizem, nikakor ne psihoanaliza. Morda je privlačnost v ko- herentni kritiki družbenega in poklicne- ga odnosa do prizadetih ljudi, ki jo prina- ša. Valorizacija družbene vloge je osredo- točena na spreminjanje osebnih in dru- žbenih odnosov, a nič manj tudi na spre- minjanje pogojev življenja in vedenja. Donedavna so raziskave na po- dročju socialnega dela bolj kot empirične raziskave obsegale teoretske analize in kritiko. Začetki empiričnega pristopa vključujejo mešanico precej ozkega kvan- titativnega merjenja in etnoloških metod ter zelo malo česarkoli med obema meto- dama (Mesec 1994). RAZMERJE MED TEORIJO IN PRAKSO Omenila sem že, da se usposabljanje za socialno delo izvaja zlasti na univerzi. Štu- denti porabijo približno četrtino svojega študija za aktivno udeležbo v različnih projektih. Tako ureditev imajo tudi v Španiji in na Portugalskem. Praktičnega pouka, kot ga poznamo pri nas, v Sloveniji ni bilo in ga še vedno ni. Poskusi Visoke šole za socialno delo, da bi po- večali obseg prakse za študente, je naletel na nasprotovanje kolegov z drugih fakul- tet, ki jim ni po volji uporabna narava štu- dija socialnega dela. Resno se razpravlja o možnost umika iz univerze, čeprav ima taka rešitev očitno nekaj velikih po- manjkljivosti. Slovence, ki so bili v Londonu, je presenetila in osupnila stopnja pragma- tizma anglosaksonskih sodelavcev; opazili so ga tudi v organizacijah, kjer so bili na ^ Pri nas bolj znane kot normalizacija (op. ur.). 377 SHULAMIT RAMON praksi. Večina jih je občudovala pozor- nost, namenjeno podrobnostim in spo- štovanju do strank, ki so ga opazili v britanskih službah, pa tudi dostopnost sredstev, javno toleranco in upoštevanje rokov. Pri britanskih socialnih delavcih, ki so jih srečali, in v pisanju popularnih re- vij za socialno delo pa jih je zmedlo po- manjkanje zanimanja za teoretično in kri- tično mišljenje. Radi so bili v knjižnicah in knjigarnah in uživali so v trdih teoret- skih debatah. Ker so bili bolj podkovani v teoretičnih vprašanjih duševnega zdravja kot sicer zelo inteligentni britanski mag- istrski študenti, so bili tudi bolj spretni v intelektualnih diskusijah. Morda življenje pod režimom, kjer se ne dogaja veliko in ljudje pogosto ne verjamejo v uradne verzije in kjer je dostop do tuje literature težaven, pripelje do večjega zanimanja za teorijo in do manjše pripravljenosti, sprejeti pragma- tizem kot vrednostno nevtralen. Spremenjen družbeni kontekst je prinesel s sabo nove probleme in nove možnosti, kot pokažeta primera, opisana spodaj. DELO Z BEGUNCI Po prihodu prvega vala beguncev iz Hrvaške je začela skupina socialnih de- lavcev iz Ljubljane na prostovoljni osnovi redno obiskovati taborišča, kjer so be- gunci živeli. Poslušali so jih in se z njimi pogovarjali. V času med obiski so posku- šali dobiti sredstva od slovenske vlade. Tretji steber njihove dejavnosti, ki se je počasi razvijala, je bil poskus, da bi usposobili begunce za samopomoč. Ta dejavnost je obsegala ustanovitev lastnih šol, medsebojno poučevanje v veščinah, ki so jih posamezniki obvladali, izdelavo ročnih izdelkov in njihovo prodajo; izo- braževalno delo pa je bilo osredotočeno na zgodovino in jezik njihove dežele (Fiaker 1995). Glede na velikansko število begun- cev, ki so prišli v zelo kratkem času, so ti »obiski« — s soglasjem direktorjev centrov za socialno delo, kjer so bili zaposleni — postali (neplačano) delo za najmanj dve socialni delavki. Delo je potem prešlo v fazo, ko so našli možnost financiranja iz- ven Slovenije. V tem času je morala vodja skupine pustiti delo v centru za socialno delo, kjer je bila redno zaposlena, in najti zase drug način finaciranja. V tem času so kot prostovoljci z begunci delali tudi že njena mama (upokojenka), njen sin (štu- dent) in njen brat (predavatelj socialnega dela), pa tudi veliko študentov socialnega dela. Posrečilo se ji je pridobiti sredstva od Evropske Unije in od Sorosove funda- cije ter povezati delo svoje organizacije z drugimi, neslovenskimi agencijami, ki so delale na tem področju. Iz socialne de- lavke je postala izkušena organizatorica, vešča v pridobivanju sredstev, pogosto pa je morala plačati visoko fizično in čust- veno ceno za to spremembo. Ko je postalo očitno, da se bosanski begunci ne bodo mogli vrniti domov v bližnji prihodnosti, je postala ena po- membnejših dodatnih dejavnosti sveto- vanje v zvezi s poklicnimi perspektivami in preselitvijo v države, ki so jih bile pripravljene sprejeti (Nemčija, Kanada). Hkrati je bilo pomembno vzdrževati moralo čakajoče begunske populacije in jim pomagati pri pripravah za življenje v novi državi. Pomagati je bilo treba tudi beguncem, ki so ostali v begunskih ta- boriščih, ker niso mogli ali niso hoteli ni- kamor drugam. Iz tega primera je razvidno, da so številni socialni delavci in študenti social- nega dela, ki so delali kot prostovoljci, pa tudi peščica socialnih delavcev, ki so ves čas delali samo z begunci, pokazali sposobnost ustvarjalnega reagiranja na katastrofo. S svojimi profesionalnimi vrednotami, znanjem in izkušenostjo so usposobili druge, da so se jim pridružili, kar vse je pripeljalo do opolnomočenja (empowermenf) beguncev. Čeprav sta obe glavni vodji tega projekta študirali na Študijskem centru za begunsko prob- lematiko v Oxfordu, pa ni nastal koheren- ten konceptualni okvir. 378 SLOVENSKO SOCIALNO DELO: PRIMER NEPRIČAKOVANEGA RAZVOJA... TEMPUSOV PROGRAM DUŠEVNO ZDRAVJE V SKUPNOSTI Ta program je bil osredotočen na vzpo- stavitev podiplomskega, interdisciplinar- nega visokošolskega in magistrskega štu- dija duševnega zdravja v skupnosti. Vse- bina programa je bila dogovorjena s tu- jimi partnerji, ki so aktivno sodelovali pri poučevanju. Ena glavnih sestavin pro- grama je bilo tudi šestmesečno usposab- ljanje v tujini, v bazah posameznih tujih partnerjev. Med cilji programa je bila tudi ustanovitev knjižnice z literaturo s po- dročja duševnega zdravja v okviru Visoke šole za socialno delo in uporaba pri- dobljenega znanja in njegovo razširjanje med obstoječe službe v Sloveniji. Dosežki ob koncu triletnega progra- ma so prekosili te precej zahtevno zastav- ljene cilje (Brandon, Flaker 1995; Flaker, Leskošek 1994). Udeleženci programa so organizirali več projektov, med drugim naslednje: • sistem zagovorništva in družabni klub za uporabnike služb, • stanovanjsko skupino, • vzpostavitev upravljanja skrbi, ki dela tudi s skrbniki, • projekt za integracijo otrok z uč- nimi težavami v navadne šole, • projekt ustanovitve doma za od- rasle z učnimi težavami z aktivno ude- ležbo njihovih staršev, • delo z ljudmi z aidsom in seropo- zitivnimi osebami, • svetovalno službo za ženske, • delovni projekt za bivše paciente, • svetovalno službo za družine in posameznike, • mladinski kulturni center in sve- tovalno službo za mlade, • strokovni časopis s povzetki v an- gleščini, prevoda dveh knjižic iz angle- ščine v slovenščino, vrsta predstavitev programa na britanskih konferencah in objavljanje člankov o programu, • antropološko raziskavo o ženskah v psihiatrični bolnišnici. V okviru programa študija dušev- nega zdravja v skupnosti sta v Oxfordu študirali tudi obe vodji dela z begunci in njuni dosežki deloma odražajo koristnost Tempusovega programa. Težišče progra- ma je bilo pravzaprav bolj na spodbuja- nju duševnega zdravja in ne toliko na omejevanju zgolj na področje duševne bolezni. Pri evaluaciji projekta septembra 1994 so trije direktorji centrov za social- no delo, kjer so zaposleni nekateri udele- ženci Tempusovega programa, potrdili zelo pozitiven vpliv izobraževanja na nji- hovo delo in na centre. Ta občutek se je mešal s strahom, da bodo centri te de- lavce izgubili, ker se bodo morda raje zaposlili v nevladnih organizacijah. Meni- li so namreč, da jim centri ne bodo mogli dajati dovolj inovativnih možnosti za delo. Videti je tudi, da se teh delavcev ne angažira tako, da bi vpeljevali spre- membe v posameznih delih sistema, ra- zen tem, kjer delujejo. Programu se po- vsem očitno ni posrečilo spremeniti psi- hiatričnega sistema od znotraj (Brandon, Flaker 1995). Uprava ljubljanskih psi- hiatričnih služb je bila sicer formalni partner Tempusovega programa. Eden od mentorjev programa je bil tudi izkušen psihiater in tudi ena od študentk je bila psihiatrinja. Preusmerila se je k delu na področju duševnega zdravja v skupnosti in sedaj sodeluje pri vodenju programa skrbi izven bolnišnice. Njene poskuse, da bi vpeljala elemente socialne in psi- hološke skrbi v bolnišnico, so direktor in drugi psihiatri zavrnili kot »neralistične«. Tudi na kliniki, kjer dela mentor, se ni nič spremenilo. Slovenski psihiatri so zavrnili tudi italijansko psihiatrično reformo (Ba- saglia 1986; Ramon 1990), ki so jo v Slo- veniji predstavili italijanski in slovensko- italijanski psihiatri. To stanje je mogoče pojasniti kot posledico dejstva, da psihiatri projekta niso vzeli za svojega. Odpor do možnosti, da bi se kaj naučili od italijanskih kole- gov, je morda povezan z obrambno reak- cijo Slovencev, ki bi lahko veliko izgubili, če bi šli po italijanski poti. K temu je treba še dodati, da slovensko Ministrstvo za zdravje ni pokazalo nobenega zani- manja za program, drugače kakor Ministr- stvo za delo, družino in socialne zadeve. 379 SHULAMIT RAMON Pojmovni okvir, na katerega se opira program študija duševnega zdravja v sku- pnosti, je na prvi pogled mešanica čud- nih združb: • sociološkega prispevka šole devi- antnosti ter francoskih »revizionističnih« marksističnih in strukturalističnih pris- topov, • valorizacije socialne družbene vlo- ge (normalizacije), ki se je osredotočila na spreminjanje institucionalnih uredi- tev, na povečanje samospoštovanja in zaupanja v lastne sposobnostih pri pri- zadetih ljudeh, na socialno integracijo in na zagovorništvo, • nekonformistične psihoanalitične tradicije, ki je vključevala tudi feminis- tični psihoanalitični pristop, • moralno angažirane antropolo- gije, • akcijskega raziskovanja, • psihosocialnega razumevanja du- ševnih bolnikov in načina dela z njimi in njihovimi družinami. SKLEP V Sloveniji je od leta 1991 prišlo do občutnih družbenih sprememb. Spre- membe so se dogajale tudi na področju socialnih služb in izobraževanja za so- cialno delo, vendar v precej manjšem ob- segu. Inovativna projekta, ki sem ju opi- sala, ne odražata nujno stanja v socialnih službah nasploh, kjer so zaradi brezbriž- nosti, birokracije in pomanjkanja sred- stev storitve podstandardne in ne ustre- zajo potrebam in željam ljudi, še zlasti pa ne stresom življenja v spreminjajoči se družbi. Po drugi strani pa so številni sloven- ski socialni delavci pokazali sposobnost ustvarjalnega odziva na prevrate, ki so jih povzročile politične, gospodarske in kul- turne spremembe, s katerimi se soočajo. To temelji na trdni zavezanosti univerzal- nim vrednotam socialnega dela, odraža pa tudi sposobnost, da izkoristijo nove možnosti, ki jih ponuja spreminjajoča se družba. Slednje je bilo zlasti očitno v okviru Tempusovega programa. Čeprav je uradni sistem socialnih služb dovolj fleksibilen, da omogoča po- sameznim socialnim delavcem iniciativ- nost, pa se sam ni mogel reformirati. Tako tvega, da se bodo bolj inovativni de- lavci raje zaposlili v nevladnih organizaci- jah, razen če si bodo vodje služb zavestno prizadevali, da jih vključijo v bolj teme- ljite spremembe. Ker Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve financira in podpira ve- čino novih projektov, je zelo verjetno, da bo podprlo tudi temeljitejše spremembe pri načinu vodenja centrov, vendar ni pričakovati, da bo s tako reformo tudi samo začelo. Doslej so nove ideje v slovensko so- cialno delo pogosto vpeljali učitelji so- cialnega dela. Čeprav v Sloveniji niso zelo cenjeni, pa imajo uglednejši socialni sta- tus kot njihovi britanski kolegi, morda zaradi spoštovanja do njihovega teoret- skega razmišljanja, ki sem ga omenila v prispevku. Močno društvo socialnih de- lavcev in vodstvo iz lastnih vrst lahko omogoči slovenskemu socialnemu delu, da se bo razvijalo naprej. Razmerje med teorijo in prakso pa ostaja področje, ki bo zahtevalo veliko sistematičnega urejanja v prihodnosti; na ta način bo lahko nastal skladen, vsestranski okvir socialnega dela. Slovenci so doslej kar dobro izrabili možnost sodelovanja z zahodnoevrop- skimi in ameriškimi kolegi. Sami so lahko odločili, kaj bodo sprejeli in izvajali in kaj raje izločUi. Neuspeh pri spodbujanju reforme psihiatričnega sistema je pokazatelj meja moči. Dve nepričakovani lastovki — delo z begunci in Tempusov projekt študija duševnega zdravja v skupnosti — nista do- volj, da bi lahko naznanili novo obdobje v slovenskem socialnem delu. Ker pa od- ražata sposobnost slovenskih socialnih delavcev in učiteljev socialnega dela, da razvijajo nove načine razumevanja in od- zivanja na nepričakovane situacije, da na novo ustvarjajo priložnosti in zavezništva, da bistro uporabljajo zahodno znanje, sta dobro znamenje za slovensko socialno delo. 380 SLOVENSKO SOCIALNO DELO: PRIMER NEPRIČAKOVANEGA RAZVOJA... Literatura F. Basaglia (ur.) (1968), L'istituzione negata. Milano: Einuadi D. Brandon, V. Flaker (1995), Slovene mental health services. V: S. Baldwin, P. Barker (ur.), In- ternational Handbook of Community Care. London: Routhledge. (Zgodnejša verzija tega prispevka je bila predstavljena na konferenci International Mental Health Nursing, Manchaster, september 1993, ki jo je organiziral iVwrsmg Times) R. Castel, F. Castel, A. Lowell (1982), The Psychiatric Society. New York: Columbia University Press B. Deacon (1992), East European Welfare: past, present and future in a comparative context. V: В. Deacon (ur.), The New Eastern Europe. London: Sage (1-30) B. Einhorn (1993), Cindarella Goes to Market. London: Verso S. Dragoš (1994), Socialno delo - sistemski vidik. Socialno delo 33:239-48 G. Flaker (1995), Community Work and Empowerment — the case of refugees. V: P. Parsloe (ur.), Participation and Empowerment in Social Work. Moskva: The Soros Foundation (v pripravi) V. Flaker, V. Leskošek (1994), The impact of a Tempus community mental health training pro- gramme on Slovenian Mental Health Social Work. ATSWE-CCETSW, London School of Economics, 5 July V. Flaker (1993), Socialno delo in duševno zdravje. Socialno delo 32, 5-6: 29-40 (angleški prevod je na voljo pri avtorju) P. Freire (1972), The Pedagogy of the Oppressed. London: Lawrence and Wishart. D. Grgič (1994), The Art of Giving (Umetnost dajanja). Prispevek za konferenco Family Work, Budimpešta, 22. Avgust B. Kezdi (1989), Negation and Suicide. V: L Manchnu, B. Kolozsi (ur.), The Complex Analysis of Deviant Behaviour in Hungary. Project no. 4, Research Review, 1: 61-9 B. Lešnik (1994), Klinika la Borde — nekateri koncepti, dejavnosti, načela: poskus umestitve. So- cialno delo 33, 5 W. Lorenz (1993), Social Work in a Changing Europe. London: Routhledge H. Marcuse (1971), One Dimensional Man. San Francisco: Sage B. Mesec (1994), Evaluacija prostovoljnega dela. Socialno delo 33,4 L. MiLčiNSKi (1991), Demografska in diagnostična struktura pacientov, ki so bili prvič obrav- navani na UKP v Ljubljani. Ljubljana, 1989 A. MuLLENDER, D. WARD (1991), Self-EHrected Groupwork. London: Whiting and Birch S. Ramon (1990) (ur.). Psychiatry in Transition: British and Italian Experiences. London: Pluto Press — (1991) (ur.). Beyond Community Care: Normalisation and Integration Work. London: MIND/Macmillan P. Rapoša Tajnšek (1993), Skupnostno socialno delo in skupnostna usmeritev v praksi social- nega dela v Sloveniji. Socialno delo 32, 5-6 V. Rus (1992), Conditions and restrictions for privatization of social services. V: I. Svetlik (ur.), Social Policy in Slovenia: Between Tradition and Innovation. Aldershot: Gower (125-40). B. Stritih (1993), Iskanje novih možnosti pri reševanju kompleksnih in osebnih socialnih prob- lemov. Socialno delo 32, 5-6 L Svetuk (1992), Slovenia — A portrait of a new European country. V: I. Sveüik (ur.). Social Pol- icy in Slovenia. Aldershot: Avebury (1-14) V. Švab-Cotič (1994), The Continuing Care Client. International Journal of Social Psychiatry 40,4:313-20 381 SHULAMIT RAMON M. VovK (1993), The Care of the Aged in Slovenia. Ljubljana, Gerontological Association of Slovenia w. wolfensberger (1983), Soclal Rolc Valorisation: a proposed new term for the principal of потшг\1&2л1оп. Mental Retardation, 21: 234-9 D. Zaviršek (1994), Psihiatrični oddelek med boleznijo in njeno kultno manifestacijo: študija primera. Socialno delo 33, 4: 217-26 D. ZoRC (1994), Slovene youth in a period of transition from the socialist system to a modem European era. Social Work in Europe 1, 3: 14-17 382